Mitä sinulla on salkussa?

Ensimmäinen viestini myös tänne. Oma salkkuni on muotoutunut sellaiselle ideologialle, että OST puolelle ikiholdaukseen osinkopapereita kuukausittain aina jotakin joka palkasta ja samalla tyhjätään osingot kuukausittain siihen. Välillä lisää vanhoihin ja sitten aina mielen virkistämiseksi jotain uutta. Viimeksi Raisiota. Sitten on pieni 10% aktiivisalkku, jossa on hauskoja papereita kuten Faron, CCL, Caverion. Sitten on aika isolla kontribuutiolla etelä-amerikkaa ja vietnamia, koska uskon että oikein pitkällä juoksulla niistä saa eläkkeellä nautiskella.

Kaikilla muilla foorumilaisilla olevaa QT osaketta ei ole ollenkaan…

15 tykkäystä

Pientä salkkupäivitystä taas:

Uusina yhtiöinä salkkuun tullut heinäkuun jälkeen Admicom (hintaan 75€) ja Paradox (hintaan 220 SEK) ja viimeisimpänä Fortum (hintaan 16,9 €). Admicom ja Paradox tulivatkin nopeasti +40% ylös ostohinnoista. Admicom julkaisi loistavan Q3:sen tulosmielessä ja Paradoxissa Crusader Kingsin julkaisun jälkeen meno on ollut hurjaa osakekurssin osalta. Kuukauden päästä (marraskuun 17.) Paradoxilta tulee Q3:n luvut ulos ja nähdään miten myynnit menneet. Mulla Admicomissa ja Paradoxissa todella pieni seurantapositio enkä näillä kertoimilla ole ajatellut enää lisäillä. Fortumia voisin lisäillä kyllä vielä koska salkkuuni mahtuu tuolla hinnalla vielä kriisinkestävää huokeaa riski-tuotto suhdetta tarjoavaa sisältöä.

Olen ottanut nyt enemmän tarkkailulistalle yhtiöitä, joissa pääoman häviämisen mahdollisuus on rajallinen ja Fortum on minulle yksi sellainen yhtiö. Kasvatan myös käteisen painoa ja osittain olen maksanut käteisellä ylimääräisinä erinä opintolainaa pois → sieltä saa verotukseen 30% palautuksia seuraavalle vuodelle. Olen yleisesti ottaen tullut viime aikoina varovaisemmaksi ja palauttanut muistiin 2000-luvun taitteen tapahtumia lukemalla mm. “The Snowballin” ja “Charlie Munger: The complete investor” kirjat. Jälkimmäinen kirja käsittelee paljon Intelligent Investorin teemoja.

edit: aloin myös seuraamaan Top 3 position suuruutta salkussani:

image

13 tykkäystä

Salkkupäivityksen aika. Tämä on itsellekin ihan mukava tapa seurata miten salkku kehittyy, vaikka toki excelitkin on viritetty sitä varten.

Lisäyksiä on tapahtunut ruotsalaisissa sijoitusyhtiöissä, Investor ja Industrivärden. Alennuksilla ostettu (jota myös tarkastelen pitkällä ajalla) ja nämä ovat pitkään salkkuun ja itselleni hyviä hajautuksia moneen ruotsalaiseen laatuyhtiöön. Lisäyksiä on myös tapahtunut Valmetissa ja aloituspositio Orklassa joka ei ole mikään kasvuraketti mutta odotan vakaata tuottoa pitkällä aikavälillä vahvojen brändien ja mahdollisesti yrityskauppojen avulla. Konecranesin osuus salkussa on kasvanut merkittävästi kurssinousin myötä, sitä sain tällä kertaa onneksi hankittua itselleni ihan tyydyttävän määrän ajoissa.

Näillä kurssitasoilla salkun ennustettu osinkotuotto on kyllä hieman kärsinyt ja nyt ollaan napsun verran alle 5,0% ennustetun osinkotuoton.

Pääsääntöisesti olen suhteellisen tyytyväinen salkun sisältöön, mutta rakennetta ja painoarvoja pyrin tilaisuuden tullen säätämään ensisijaisesti uuden pääoman kautta. Toki tuonne joku kasvuyhtiö voisi mahtua, mutta nyt en ole lähtenyt minkään kyytiin. Onhan myös muutaman omistetun yhtiön kohdalla mielenkiintoisia käänteitäkin menossa (Valmet, Sampo, Nordea). Jokunen uusi yhtiö on myös kiikarissa, tosin nyt ei ole mitään konkreettista ja lisäykset voivat hyvin tapahtua jo omistamiin yhtiöihin. Toki täällä foorumilla nousee monta hyvää sijoituskohdetta esille, mutta eihän sitä voi joka suuntaan sykkiä:)

6 tykkäystä

Olen viimepäivinä tehnyt paljon vaihdoksia salkussa, ja nyt siitä tuli seuraavanlainen. Arvoa ja kontranäkemystä, mutta luottoa 6kk tähtäimellä löytyy.

KÄTEINEN 10.4%
Nokia 14.0%
Berkshire 22.1%
BBS-biobone 3.9%
Blue Sky Uranium 6.9%
Orion 7.1%
Taaleri 9.8%
Telia 3.2%
Tieto 12.2%
Valmet 15.0%
YIT 8.9%

13 tykkäystä

Osakesalkku

Nordic ID 4,75%
Carasent 11,98%
Evolution gaming group AB 13,47%
QT Group 28,04%
Smart Eye 41,72%

Euroimääräisesti ei puhuta isoista summista. Suorien osakkeiden salkku on kuitenkin vain n.30% koko arvopaperi varallisuudestani. Ja ei, yhtään ei pelota.

10 tykkäystä

@konsta Olisi kiva kuulla lisää BBS-biobone -sijoituksestasi, olen katsellut sitä sivusilmällä tässä. Jos jaksat raapustaa jotain niin kommentin voi laittaa vaikkapa tuolla Lääketeollisuusketjuun:

3 tykkäystä

Oma salkku on tällä hetkellä reilusti hajautettu, mutta toisaalta epävarmassa markkinassa se voi olla hyväkin ratkaisu. Olen kevennellyt suurimpia omistuksia lokakuun aikana.

TietoEvry 11 %
Qt Group 9 %
Sampo 8 %
Valmet 8 %
Revenio 7 %
Fortum 7 %
Kamux 7 %
Wärtsilä 7 %
Nokia 6 %
Smart eye 5 %
Kemira 5 %
Metso Outotec 5 %
Remedy 5 %
Nordea 5 %
Capman 4 %
Consti 3 %

14 tykkäystä

Päivitetään omaa salkkua.

Ost:llä

70% Nokiaa
30% Finskiä
Hyvin vähän käteistä

Tahtotilana olisi haalia sinne Wärreä ja Smart Eye:ä vuoden sisään

AOT:llä

60% Suomi index
40% Loudspring

Tarkoitus lisätä indeksi rahastoa ja antaa Loudspringin olla siellä hyvinkin pitkään.

Sitten on ns eläkesalkku toisaalla, joka hajautettu Etf rahastoihin mentaliteetillä unohda ja anna olla. Sinne menee joka vuosi tietty % vuosipalkasta.

5 tykkäystä

Minulla on kolmessa osassa tää.

  1. Energiasalkku. Suurimmat Plug Power ja Siemens Energy. Mukana myös Powercell, NEL, Ballard ja Bloom. 47,5%

  2. Silmäsalkku. Eli Red Eye-firmoja Smart Eye-painotuksella. 40 %

  3. Suomisalkku. Revenio, Tokmanni, Harvia. 12,5 %

12 tykkäystä

Ehkä voisi harkita vielä hajauttaa lisää maantieteellisesti. Kovin Suomi-painotteiselta näyttää vielä :slight_smile:

Itsellä on peli edennyt kohti pidempää tähtäintä. Lähivuosien tavoitteena on 75/25 -jakaumalla osinko-osakkeita ja arvo-osakkeita ympäri maailman, johon peli tiivistyy heti kun AroCell ja Spartan/Fisker on käsitelty :slight_smile: Ja sitten vielä pieni aloitusbuusti Genovisin ja Peptonicin tukemana kohti loppupeliä, jonka myötä kärryyn tulee kyytiin vielä muutamia REITejä ja kunnon porvarilappuja (Microsoft ja Apple).

Yksi iso muutos oli Fortumin position voimakas putoaminen, jota tuki sekä laskennalliset syyt että tuo IT-ulkoistus, joka nyt kuitenkin oli väärin uutisoitu :stuck_out_tongue: Mutta sopivaan saumaan kuitenkin.

Laskeskellut tällaista tavoitetta ainakin seuraavalle 5~ vuodelle, jossa tuo riski on ihan hatusta heitetty fiilispohjalta - pitää ehkä jossain vaiheessa tehdä se jopa oikein :smiley: Mutta sen perusteella sitten vähän järjestellyt, ettei mene ihan puhtaasti tuotto-odotuksen mukaan. Toki itsellä on aikaa järjestellä, niin voi tarvittaessa tehdä nopeitakin liikkeitä noiden riskiosakkeiden kanssa, jonka vuoksi NYMT ja RioCan ovat kärjessä, vaikka riski niissä on ainakin korona-aikaan vielä suuri. Ares (ACRE) on tän joukon selvästi suurin tuotto-%, mutta riski vaikuttaa myös tosi kovalta omaan näppituntumaan, niin siksi ainakin alkuun pienellä pinolla :slight_smile: Jos niillä kulkee hyvin, niin todennäköisesti positio kasvaa tuonne 5-8 % tienoille.

Osake Jakauma % Riski 1-5
Sampo 10,00 % 1
New York Mortgage Trust 10,00 % 4
RioCan 10,00 % 4
Nordea 9,00 % 3
Resurs Holding 8,00 % 3
CapMan 8,00 % 2
Omega Healthcare 5,00 % 3
Iron Mountain 5,00 % 3
Ares 4,00 % 5
Fortum 3,00 % 3
ALM Equity 3,00 % 4

Arvo-osakkeiden osalta suunnitelma on tällainen, mutta varmaan elää joko jakauman tai instrumenttien osalta:

Osake Jakauma %
Smart Eye 7,00 %
Qt Group 5,00 %
Nel ASA 5,00 %
Apple 3,00 %
Microsoft 3,00 %
Isofol 2,00 %

Ja salkkuhan on tällä hetkellä tällainen :slight_smile:

Osake Markkina Jakauma
AroCell :sweden: 31,38 %
Spartan Aquisition :us: 17,09 %
Sampo :finland: 10,29 %
CapMan :finland: 6,72 %
Nordea :finland: 6,33 %
Resurs Holding :sweden: 5,81 %
New York Mortgage Trust :us: 4,62 %
RioCan :canada: 3,87 %
Fortum :finland: 3,82 %
Qt Group :finland: 3,59 %
Smart Eye :sweden: 2,26 %
Genovis :sweden: 1,76 %
Peptonic Medical :sweden: 1,40 %
Nel ASA :norway: 1,08 %
7 tykkäystä

Vähän samalla ylätason ajatuksella ite yrittänyt rakentaa salkkua.

Energia (Uusiutuvat)
RedEye / Ruotsi & norja kasvuyhtiöt
Teknologia

Eli itse vaihtanut Suomi painotuksen Teknologiaan ja sen vielä hajauttanut maantieteellisesti mutta jenkki painotuksella luonnollisesti.

1 tykkäys

Moi kaikille,

Eka viesti Inderesiin.

Asuntosijoittana ollut n.10 vuotta ja nyt koitan totutella osakkeisiin sijoittamista osana hajautusta.

Tää on ollut melko kamalaa kun näkee rahan vilistävän silmissä ja arvojen reaaliaikaisen muutoksen. En oo ihan varma vieläkään onko mun hermoilla tähän hommaan.

No jos jotain itsestäni niin voin odottaa vaikka 3 vuotta otollisia hetkiä, mutta sitten kun koen hetken koettaneet panostan kunnolla.

Osakesalkussa mulla on viikko sitten ostetut:
33% Exxon
33% BP
33% Shell

Koitan tehdä ajallisen sijoitushajautuksen:
lisää ylläolevia presidentin vaalien jälkeisinä päivinä ja sen jälkeen veromyyntien jälkeen loppuvuonna.
Jos meinaa karata niin FOMO hengessä loput aikaansitomatta.

Seuraavaksi tähyän:
Chevron (ennen vuoden vaihdetta) ja Airbus (Seuraavan kerran kun tulee alas).

Asuntosijoittamisen historia ajaa vielä vahvasti osinkosijoittamiseen.

Olisin tyytyväinen jos mulla olis parin vuoden päästä aivan hemmetin tylsä salkku maltillisella osingolla. Mutta nyt ”osakesijoittamisen” aloittelijana ajattelin tehdä normaalit virheet ja panostaa näihin joita korona kurittanut ja ihmetellä miten osakkeet voi edelleen tippua vaikka ovat jo paljon tippuneetkin.

Luin osakesijoittamisesta useita tunteja joka päivä vuoden ajan. Kirjastot, foorumit, analyysit yms koitettu opiskella ennen kun ekat rahat kiinni. Ainiin oli lulla all in carnivalissa kun tekivät osakeannin. Tää oli hyvä aloitus :wink: jos joku ehtis seuraamaan.

19 tykkäystä

Osake / rahastosalkku suuruusjärjestyksessä suurimmasta pienimpään:

Neste Oyj
Orion Oyj A
KONE Oyj
Cargotec Oyj
OP-KIINA A
Sampo Oyj A
VANGUARD TOTAL STOCK MKT ETF
Metso Oyj
WALMART INC
McDonald’s Corporation
COCA-COLA COMPANY - ORD SHS
Bank of America Corporation
Johnson & Johnson
Chevron Corporation
Realty Income Corporation
Walt Disney Company (The)
Nokia Oyj
UPM-KYMMENE
Kemira Oyj
Apple Inc.
FORTUM OYJ
OP-SUOMI A
Boeing Company (The)
Nordea Bank Abp
Alibaba Group Holding Limited
Mattel, Inc.
FINNAIR OYJ
AT&T Inc.
Nordnet Superrahasto Suomi
General Electric Company
Next Games Oyj
Citycon Oyj
Ford Motor Company
Sherwin-Williams Co
Terveystalo Oyj
eBay Inc.

Näiden lisäksi kuusi sijoitusasuntoa Pk-seudulla ja kolme USA:ssa, sekä yksi tontti myös USA:ssa.

Edit: Huomasin just, että copypeistasin version, jossa Metso oli vielä Metso, nyt sit jakautuneena Metso-Outotec ja Neles, jota vielä vähän lisäilin maaotteluhengessä.

16 tykkäystä

Ehkäpä voisi miettiä enemmän sektorihajautusta. Tällä salkulla menettäisin yöunieni lisäksi hiuksetkin päästä. Vaikka voi osoittautua kannattavaksikin peliliikkeeksi. Mutta riskiä tässä riittää. Siis 100pinnaa maahanhakattuun auringonlaskun alaan.

19 tykkäystä

Qt Group 28 %
Smart Eye 26 %
Remedy 24 %
Kamux 10 %
Carasent 4%
Veoneer 4 %
Capman 4 %

Salkun bruttoarvo on tällä hetkellä n. 135 000 €. Tämä silläkin uhalla, että joku kokee euromääräiset salkun avaukset etikettirikkomuksena. Itse olen sitä mieltä, että suomalaiset saisivat puhua sijoittamisesta ja talousasioista ylipäätään enemmän ja avoimemmin, myös euromääräisesti.

Salkun arvo on kehittynyt suorastaan hämmästyttävän nopeasti viime aikoina. Vielä reilu kaksi vuotta sitten salkku oli miltei nollilla, koska olin keventänyt heikosti kehittynyttä salkkua saadakseni käsirahan kahteen sijoitusasuntoon. Sitten tutustuin Inderesin analyysitarjontaan ja rupesin seuraamaan foorumia, ja pian laitoin koko sijoitusstrategiani aivan uusiksi. Olen ottanut kahden vuoden aikana 3 x 10 000 € pankkilainaa sijoittamista varten ja laitan joka kuukausi palkasta 500 - 1000 € osakkeisiin. Nyt reilussa kahdessa vuodessa ollaan sitten 135 000 eurossa. En ole laskenut tuottoprosenttia, mutta kyllähän sen täytyy melko kova olla. Suurelta osin nousu selittyy alkuvaiheen vahvalla panostuksella Remedyyn (kh. n. 10 €), jonka kurssi on noussut ilmiömäisesti tänä vuonna. Remedyä olen vuoden mittaan kevennellyt osin salkunhallinnallisista syistä, osin saadakseni rahaa muihin lappuihin. Vaikka Remedy-potti on kappalemääräisesti keventynyt noin kolmannekseen alkuperäisestä, on sen euromääräinen arvo suurin piirtein sama kuin alkuperäinen panostus!

Aina välillä täytyy oikein muistutella itseään, että tällainen kehitys ei voi jatkua ikuisesti, ja että minä en todellakaan ole mikään sijoittajanero. Kieltämättä moni sijoituspäätös perustuu ainakin osittain peesaamiseen (niin Inderesin mallisalkun kuin joidenkin valikoitujen foorumilaisten), mutta mielestäni olen kyllä vähintäänkin kohtalaisen hyvin perehtynyt kaikkiin yhtiöihin. Pelkästään jonkun muun suosituksen perusteella en koskaan tee sijoituspäätöstä.

Salkussa on vahva painotus teknologiayhtiöillä. Varsinkin nykyisessä markkinatilanteessa haen sijoituksiltani voimakasta kasvupotentiaalia, skaalautuvaa liiketoimintamallia ja luotettavaa johtoa. Odotan markkinoilla olevan turbulenssia lähitulevaisuudessa ja haluan sijoittaa yhtiöihin, joiden paras tuloksentekokyky on vasta edessä päin, jolloin tilapäisistä kurssilaskuista ei tarvitse välittää, ja markkinamyllerrykset lähinnä luovat ostopaikkoja. Tietysti tarkkailen omistuksiani jatkuvasti, ja jos jonkin yhtiön näkymät heikkenevät, harkitsen tilannetta uudestaan.

Viime aikoina omistuksiin on kuulunut myös mm. Digiaa, Talenomia, Reveniota ja Fortumia. Pienet turskat on tullut tehtyä Verkkiksellä, Vincitillä, Loudspringillä ja Siltronicilla. Näitä olen myynyt pois saadakseni rahaa uusille löydöille eli Smart Eyelle, Carasentille ja Veoneerille. Myös Qt:n ja Kamuxin osuuksia on tullut kasvatettua. Smartin ja Carasentin osuuksia on tarkoitus kasvattaa lähiaikoina, sillä luotto yhtiöiden potentiaaliin on kova ja pidän tuottopotentiaali-riskisuhdetta houkuttelevana. Kuten moni arvaakin, nämä uudet löydöt ovat täysin Inderesin foorumin ansiota, joten kiitos siitä kaikille aktiivisille tiedonkaivelijoille!

35 tykkäystä

Juu, osakkeistahan käydään päivittäistä huutokauppaa, asunnoissa markkina-arvo mitataan yleensä harvemmin. Yhdellä kaverillani on jotakuinkin 30 sijoituskämppää, mutta osakkeiden osalta on vaikeuksia pitää yli viikkoa per paperi.

Itseäkin kiinnostaisi tietää että mikä on pointtina että 100% osakkeista kiinni öljy-yhtiöissä?

Järjestyksessä isoimmasta pienimpään. Etf:t on n.47% osuudella ja loput yksittäisissä osakkeissa. Ennen huhtikuuta näistä oli pelkästään eunl ja is3n joihin olin vuosia laittanut kuukausittain. Niihin tai joihinkin muihin etf:iin passiivisesti säästämistä on tarkoitus jatkaa tästä eteenpäinkin. Osakekauppaa myös säännöllisesti suuntaan tai toiseen mutta ehkä harvemmin poikkeusaikoja lukuunottamatta.

Edit. Täytyy tähän eilen laittamaani vielä kommentoida että kyllä suoria osakekauppoja tulee tästä eteenpäinkin varmaan keskimäärin kuitenkin tiuhempaan kuin kerran kuussa, välillä selvästikin. Ost jossa osa on niin pienentää sekin osittain kynnystä ajoittain mm. voittojen kotiutukseen ja “hevosen” vaihtoon. Nuo etf:t tuo hajautusta ja jääräpäisesti aion niiden ostoja vielä ainakin jatkaa. En todellakaan väitä että tuo olisi paras mahdollinen kokoonpano ja aika monen kohdalla mm. Neste tai remedy on saanu jälkikäteen miettiä että olisinpa ostanut silloin kun sitä tuli mietittyä🙂

Eunl etf
Sampo
Is3n etf
Kamux
Harvia
Fortum
Tokmanni
Revenio
Qt group
Iqqh etf
Wärtsilä
Smart eye
Upm
Kahoot!

5 tykkäystä

Ensimmäinen postaus tällä foorumilla.
Tämä oli siinä mielessä hyvä leikki, että herätti ajatuksia oman salkun sisällöstä ja johti lopputulokseen että taitaa olla liikaa hajautusta osakesalkussa. Suunnitelmana jatkossa on lisätä kaikkia mainittuja osakkeita pikkuhiljaa, ja myydä ainakin Super Norja salkusta pois.

Koko sijoitus hässäkkä sisältää tällä hetkellä:

Kiinteistöt 22,9%
CapMan 9,7%
Metsäliiton A-osuudet 8,4%
Superrahasto Tanska 7,6%
Revenio 6,7%
Superrahasto Suomi 6,7%
Superrahasto Ruotsi 6,2%
Superrahasto Norja 4,1%
is3n ETF 3,5%
Automation & robotics ETF 2,5%
Nasdaq 100 ETF 2,5%
Small cap Eurooppa ETF 2,4%
Qt 2,3%
Seligson eurooppa 2,2%
Eurostoxx 50 ETF 1,9%
Smart eye 1,7%
Upm 1,7%
S&P 500 ETF 1,7%
Small cap USA ETF 1,1%
Neste 0,8%
Sampo 0,7%
Global x robotics & AI ETF 0,5%
Harvia 0,5%

Lisäksi on salkun kokoon nähden noin 18% käteistä joka on ns. piipussa valmiina kunhan uusia kohteita löytyy, ehkä seuraavaksi taas kiinteistö puolelle, ja toki osakemarkkinalle ajallisesti hajauttaen. En kuitenkaan koe mielekkäänä laskea käteistä salkun sisälle koska ko. raha ei tuota tilillä mitään.

Edit muutama kirjoitusvirhe.

6 tykkäystä

@Rahapeli. Käteisen osuus olisi ehkä hyvä mainita. Itse en pystyisi nukkumaan, jos käteinen olisi nolla ja 100% missä tahansa osakkeessa. Exxon+BP+Shell on käytännössä yksi osake.

Öljy on itselleni vaikea sijoituskohde. Öljy-yhtiöiden kurssit ovat kieltämättä tänä vuonna alhaalla. Mutta ovatko ne halpoja nyt? Sitä en osaa sanoa. Osaatko sinä?

2 tykkäystä