Avasin salkkua vasta hetki sitten, mutta pieni muutos seurasi eilen Nintendon oston myötä. Päivitetään salkku tänne siis jälleen.
Nintendo on salkun ensimmäinen ostos Japanista, mutta selvyydeksi todettakoon, että ostin osaketta ADR:nä Yhdysvalloista, en suoraan Tokiosta. Paino salkussa nyt noin 4 %.
Kaikki varmasti tuntee Nintendon, joten yhtiö itsessään ei tarvitse esittelyä. Mikä sai minut sijoittajamaan yhtiöön lopulta, oli eräiden foorumilaisten eteeni tuoma oivallus, että Nintendossa piilee valtava arvonluontipotentiaali. Yhtiön brändit ovat maailman tunnetuimpia ja valloittavat uusien sukupolvien sydämen: esimerkiksi Mario on hahmona vuosikymmeniä vanha, ja edelleen siitä tulee monen lapsuuden päähahmoja. Vahvat ja tunnetut brändit luovat jatkuvuutta.
Nintendo voi luoda arvoa lisää monella eri tavalla. Se voi lisensoida brändejään enemmän, tai myydä pelejään muiden alustoilla jos se niin haluaisi. Kenties houkuttelevin tie olisi, jos Nintendo muuttuu pelialan “Appleksi”: Sen sijaan, että pelimyynti alkaa aina nollasta uuden raudan myötä, mitä jos Switchit toimisi kuin iPhonet? Sisältö olisi pilvessä ja uutta, parempaa rautaa tulisi parin vuoden välein. Voisiko pelit silloin tilata kuukausitilauksena kuin Saas-yhtiö konsanaan? Mahdollisuuksia on monia, ja yhtiöllä on yksi aktivisti sijoittaja nipistelemässä johdon takamuksia.
Osakkeen arvostus on EV/Sales 4x, P/E lähivuosille 18 (mutta myös nettokassaa löytyy reippaasti eli se huomioiden P/E on pari pykälää alempi).
Riskit pitäisi arvostuksen ja brändien takia olla rajattuja, mutta yhtiö ei välttämättä toteutua tällaista transformaatiota tai se voi epäonnistua siinä. Aika näyttää.
Olen viime viikkoina miettinyt, voisiko joitain salkun yhtiöitä keventää (markkinatilanne on sellainen, että käteinen ei olisi pahitteeksi). Mutta kun mietin jokaisen yhtiön kohdalla keventämistä, tulee aina todetuksi että tuon kanssa haluan katsoa pidemmälle kortteja. Hintahan on noissa useissa kireä, mutta kun nuo kasvavat 20-30 % vuosittain niin kertoimet laskevat nopeasti. Monella noista on myös todella paljon otettavaa omalla markkinallaan, minkä takia niissä pitää katsoa todella kauas tulevaisuuteen. Esimerkiksi Admicom on hävyttömän hintainen, mutta entä jos se kaappaa leijonan osan TAMista (total addressable market) seuraavan 5-10 vuoden sisään ja vääntää 40-50 % ebit-marginaalia? Entä jos sen TAM laajenee, kuten olettaa saattaa? Nämä ovat oikeita bisneksiä todella vahvoilla kilpailueduilla ja toimivilla strategioilla. Bisnekset ovat pääosin vielä digitaalisia, mikä mahdollistaa laajentumisen eri tavalla. Tottakai, monet muut yrittävät samaa. Kenties Admicom tai Revenio nauttivat syvimmistä vallihaudoista tuosta porukasta. Ei pidä myöskään sokaistua omista yhtiöistä: jos arvostukset jatkaa nopeaa nousuaan niin pitää miettiä näitä pulinoita uudelleen. Erinomaisestakin voi maksaa liikaa.
Nämä ovat ajatuksia nyt, olen yleensä melkoinen tuuliviiri joten mietteet voi muuttua nopeastikin: minua ei haittaa olla täysin eri mieltä huomenna, kuin tänään. Sijoittajalle takinkääntö on yleensä hyvä taito.
Mainittakoon vielä selvyydeksi, että useissa noissa Suomi-firmoissa meillä on lisää-suositus, eli en edes saisi keventää vaikka haluaisin.
Franco-Nevada, Alibaba ja Herantis ovat edelleen kyydissä, ne eivät vain oikein näy tuossa piirakassa kun ovat niin pieniä sijoituksia.
Lisäys: tekstiin lisätty enemmän pohdintaa ja muutama esimerkki.