Mitä sinulla on salkussa?

Täytyy kans sanoa että mukavasti massasta poikkeava salkku (toisin kun meikäläisellä), mielenkiintoiset yhtiöt, hyvä teksti ja ostohinnatkin näyttää olevan ihan kohdallaan. Hyvä ja mun kiinnostuksen herättänyt viesti kaikinpuolin. En myöskään epäile sijoituspäätösten takana ollutta asianmukaista pohjatyötä/sijoitustutkimusta. Näitä lisää :ok_hand:

7 tykkäystä

image

Laitetaanpa itsekin oman salkun koostumus esille. Sijoitusstrategiana löytää kasvavia yhtiöitä, joiden kasvunäkymät ulottuvat pitkälle tulevaisuuteen esimerkiksi erinomaisen skaalautuvuuden tai epäkypsän markkinatilanteen vuoksi. Tausta-ajatuksena, että mitä pitempään kasvu jatkuu, sitä enemmän korkoa korolle ilmiö vaikuttaa. Arvostuskertoimia katsoessani mietin, miten pitkään ja miten suurena kasvun tulisi jatkua, jotta hinta on oikeutettu. Sitten arvioin, millaisia riskejä kasvun jatkumiseen liittyy, ja näitä kahta asiaa vertaamalla teen sijoituspäätökseni.

Salkussa on tällä hetkellä kaksi kivijalkaa (Qt ja Kamux), joiden lähivuosien suoritustasoon ja pidemmän aikavälin kasvunäkymiin luotan kuin vuoreen. Lisäksi on kaksi pienempää positiota, joiden osuus salkusta korreloi hyvin omaan näkemykseen riskeistä.

Smart Eyestä on varmasti kaikki tarpeellinen tässäkin ketjussa sanottu, eli asioiden mennessä nykyisillä askelmerkeillä on tässä tuleva multibaggeri. Askelmerkit pohjaavat kuitenkin yhden toimialan pitkälti regulaatioon perustuvaan tarpeeseen juuri tämäntyyppiselle tuotteelle, joten mikäli tämä tarve syystä tai toisesta yllättäen poistuisi, yhtiön arvo romahtaisi. Riskejä peilaten itselleni tuollainen 10-20% positio Smartissa on juuri sopiva.

Scout Gaming on uusin tulokas, ja salkun riskisin yhtiö. Niille, ketkä eivät yhtiötä tunne, kerrottakoon Scoutin tuotteena olevan fantasy sports -pelit, joita yhtiö tarjoaa sekä itse suoraan kuluttajille, että alustabisneksenä perinteisten vedonlyöntiyhtiöiden kautta. Liiketoiminta on tällä hetkellä tappiollista ja arvostuskertoimet varsin kovat. Näen casen kuitenkin niin, että yhtiön tämänhetkisessä kehitysvaiheessa asiakashankintakulut ovat vielä korkeat (kilpailujen palkintorahat saattavat ylittää osallistumismaksuista saatava tulot), mutta bisnes skaalautuu todella kannattavasti alkukehityksen jälkeen. B2B-myynti on myös erinomainen mahdollisuus saada lisää skaalautuvaa liikevaihtoa ilman yhtä korkeita asiakashankintakuluja. Kassassakin pitäisi olla varaa tappiollisen vaiheen yli pääsemiseen.

Markkinatilanne on siitä mielenkiintoinen, että rapakon takana vastaava markkina on jo jokseenkin kypsässä vaiheessa, mutta Euroopassa homma on vielä lapsenkengissä. Mikäli Euroopan markkina kehittyy, kuten USA:ssa aikanaan, ja Scout säilyttää asemansa Euroopan markkinajohtajana, on tämänhetkinen arvostus paperia. Verrattuna perinteiseen vedonlyöntiin, fantasy sports on huomattavasti pelimäisempi ja yhteisöllisempi harrastus, minkä vuoksi näen markkinassa vielä huimasti kasvupotentiaalia. Anekdoottina mainittakoon eräs naistuttavani, joka ei koskaan aiemmin ollut kiinnostunut formuloista, mutta kavereiden houkuteltua hänet mukaan yhteiseen fantasyporukkaan, on hänestä yhdessä kaudessa kuoriutunut innokas formuloiden seuraaja.

Riskiensä lisäksi Scout Gaming on myös erittäin epälikvidi lappu, mikä tarjoaa melkoista volatiliteettia. Tästäkään syystä en halua lyödä siihen kiinni kovin isoa osuutta salkustani, vaikka tulevaisuus mielestäni valoisalta näyttääkin.

10 tykkäystä

Täällä osui Hillotolppa1 tekemä taulukko silmiini. Tykkäsin siitä niin paljon, että täytyi kopioida omaan käyttöön.

Kuten yllä olevasta taulukosta näkyy, olen yrittänyt aloittaa sijoittamista vuosina 2017 ja 2018. Molemmilla kerroilla seurasin ostoksiani hetken, kun ne lähtivät loivaan laskuun. Tuumin, että kyllä minulle oikein oli opetettu: ei se sijoittaminen kannata. Tai no, ainakaan en osaa sitä hommaa. Sitten unohdin koko jutun ja osakkeet jäi sinne vain olemaan.

Aiemmilla kerroilla elämäntilanteen muutos on herättänyt kiinnostuksen sijoittamiseen ja niin oli myös nyt. Tavoitteena on, että kiinnostus ei tällä kertaa lässähtäisi, vaan että sijoittamisesta tulisi säännöllistä. Aion seurata, mitä sijoituksille kuuluu - tästä lähin useammin kuin parin vuoden välein. Myydä aion yhtä harvoin kuin tähän asti.

Olen hyvä ostamaan kalliilla. Jokin fomo iskee, kun katsoo vihreitä plusmerkkisiä lukuja. Marimekkoakin ostin lisää huipulta. Noh, pääasia, että tulee painettua osta-nappia. Toisin kuin kotona opetettiin, ei sen painaminen ole vielä kertaakaan johtanut kaikkien rahojen menetykseen.

Kiitos paljon foorumilaisille. Vaikka en ole postannut tätä ennen mitään, on täältä ollut minulle jo paljon uutta opittavaa. Jos olisin löytänyt tänne jo edellisillä kerroilla, en ehkä olisi näin 4 vuotta myöhemmin vielä lähtöruudussa.

Tässä vielä ympyrässä. YTD +11,15% (OMX Helsinki GI +12,43 %) ja 1v tuotto +57,05% (OMX Helsinki GI +48,97%) Minulla on osakkeiden lisäksi vähän indeksirahastoja. Sijoitusvarallisuus on vähän alle 20k tällä hetkellä. Ehkä joskus palaan tähän postaukseen muistelemaan menneitä. Toivottavasti silloin varallisuus on kasvanut, siitä lähdetään.

28 tykkäystä

Toisaalla käytiin keskustelua treidaamisen haitallisuudesta tällaiselle aloittelijalle ja niistä oikeista perusvalinnoista joita ei tarvitsisi vaihtaa alvariinsa vaan voisi keskittyä edes keskipitkän ajan sijoittamiseen samoilla lapuilla. Tässä tämän hetkinen portfolio. En ole kysymässä suosituksia, mutta kommentoida saa tyyliin “kannattais tolle nyt jotain tehdä” :rofl: jos kiekko siltä vaikuttaa. Tai puksuttaa tällä eteenpäin, tankkailee ja katsoo kesän mittaan onko dippi tulossa vai ei.
Osa on yhtiöistä on foorumin/Inderesin ajatusten mukaan valikoituja, osa sellaisia jotka itse uskon kestävän aikaa. Mistään en ole tehnyt omaa yritysanalyysiä kun taidot ei siihen (vielä) riitä.
Fortumia oli hetki sitten eniten, myin osan pois osingon jälkeen ostaakseni muuta. Oma huomio valinnoista on, että OMXH25 osakkeita taitaa olla hiukan liikaa (noita voisi korvata ostamalla myös esim. Seligsonin OMXH ETF.ää). Myös hajauttaa aion vielä lisää, mielummin 20 eri lapulla kuin viidellä. Koska taidot.

11 tykkäystä

Siitä, kun myönsin itselleni virheeni ja pakotin itseni takaisin markkinoille on nyt puoli vuotta, joten on jälleen kvartaalikatsauksen aika.

Piirakkakaaviossa on loppujen lopuksi aika vähän tietoa, niin päätin kokeilla tällä kertaa toisenlaista näkymää. Tässä AOT ja OST yhdistetty sisältö nykyisen markkina-arvon mukaan järjestettynä.


En kyllä ihmettele piirakkakaavion suosiota, kun jouduin väkertämään tuota tovin, että sain tappiot esitettyä haluamallani tavalla, enkä ole edelleenkään täysin tyytyväinen lopputulokseen.

Viimeinen puoli vuotta on ollut hurjaa rallia markkinoilla ja oma salkku on ilahduttavasti kuronut hieman kiinni aiempien vuosien virheitä. Kuvaajassa koko salkun tuotto.

Oli tarkoitus hehkuttaa erikseen OST:n tuplaamista puolessa vuodessa, mutta harmillisesti tällä viikolla on tullut turpaan ja päivän päätöskursseilla mitattuna OST ei ole saavuttanut 100k€ rajaa. Vappuaattona se ylsi siihen päivän sisäisesti. OST:n euromääräinen tuotto on vain tonnin vähemmän kuin AOT:n, vaikka puoli vuotta sitten AOT:llä oli yli kolminkertainen kooltaan ja sinne säästän joka kuukausi lisää.
image

Tajusin myös, että tälläinen kerralla täytetty OST tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden tarkastella sitä, että minkälaista tulosta olen saanut aikaan kaupankäynnilläni, joka ei kyllä ole ollut kovin vilkasta ja on liittynyt lähinnä siihen, että olen halunnut vältellä osinkoverojen maksua Saksaan. Senkin voi toteuttaa paljon fiksummin kuin minä olen tehnyt. Minulla on ollut kova kiire myydy osakkeet selvästi ennen osinkoa ja näin monesti jäädä hyvien nousujen kyydistä. Jäljellä olevien Cliq Digitalin osakkeiden kanssa osasin toimia hieman fiksummin. Myin ne yhtiökokouspäivänä ja ostin ne seuraavana päivänä halvemmalla takaisin. Näin sain periaatteesssa tuplattua maksetun osingon, toki aina tuollainen puljaus ei onnistu.

Kaupankäynti on ollut näköjään varsin turhaa. Ensimmäisev viiden oston jälkeen olen tehnyt 19 kauppaa ja näistä saavutettu hyöty on ollut noin 1800 €, kun huomioi, että Saksan veroviranomainen olisi vienyt osansa osingoista. No täytyy olla tyytyväinen, että ylimääräisten verojen välttely ei ole syönyt tuottoa, mutta aika tyhjänpäiväistä tuo näköjään on ollut. OST toki mahdollistaisi rankemmankin treidaamisen ilman verojen realisointia, mutta ainakin itselläni on siihen kynnys. Kun on kiva nähdä mitä alkuperäisen sijoituksen tuotto olisi ollut, niin se luo kynnyksen myydä. Esim. eilen mietin, että ottaako Optomedia treidiin siltä varalta, että pomppaisi mahdollisen Inderesin seurannan myötä, mutta en keksinyt mitä raaskisin myydä. image

30 tykkäystä

Edellisestä salkkupäivityksestä on vierähtänyt jo reilu kuukausi joten kirjoitetaan tänne kuulumisia ja ajatuksia. :slight_smile:

Salkussa ei ole käyty lainkaan kauppaa (pl. se hesarin videojuttu missä ostin ja myin Nordnetin indeksirahastoa mutta se oli sadan euron juttu enkä laske sitä tähän :smiley: ), joten painojen muutokset ovat tulleet kurssikehityksen kautta. Edelleen myös Rovio, Alibaba, Herantis Pharma, Microsoft ja FNV ovat mukana vaikka eivät piirakassa näykään kuin ohuina siivuina.

Salkkuun on satanut myös osinkoja n. 0,3 % salkun arvon edestä pitkin kevättä. 0,3 % osinkotuotto on jo hyvän maun rajoissa. Luonnollisesti kaikki salkkuni firmat ovat kannattavasti kasvavia yhtiöitä joten preferoitu osingonmaksu olisi 0 euroa eli 0 % osinkotuotto on ihanne, mutta harvoin ihanteeseen pääsee edes näissä asioissa. Jos miettii osinkoja verojen jälkeen on netto-osinkotuotto n. 0,2 % mikä on lähempänä nollaa, mutta ei tietenkään muuta itse ongelmaa valitettavasti.

Salkku on noussut vuoden alusta n. +21 %, ottaen viime päivien laskussa mukavasti hudaa. Kuten aiemmin todettu, lähdin tähän vuoteen odottamatta mitään tuottoja joten tässä mielessä kurssien kehitys on ollut odotuksia räväkämpää.

Salkun yhtiöt kasvattavat tuloksiaan 10-30 % vuosivauhtia, mutta niiden kurssit ovat nousseet 70-300 % viimeisen vuoden aikana maaliskuun pohjista joten tuloskasvulla menisi jokunen vuosi kuroa venyneitä arvostuksia kiinni. Kaiken kaikkiaan tuloskausi meni kaikilla yhtiöillä hyvin ja seuraavan vuosikymmenen kasvunäkymät ovat vallan herkulliset.

Salkkuyhtiöiden tuotto vuoden alusta on vaihdellut +96 % ja -40 % eli just jees. :smiley:

Mitä minulle varovaisuus tarkoittaa

Olen paljon puhunut varovaisuudesta niin foorumilla kuin videoillakin. En tietysti sotke omaa salkkua ja sijoittamista Inderesin virallisiin matskuihin, mutta ajattelin tässä hieman avata, miten itse sovellan varovaisuutta käytännössä.

Moni sijoittaja kun tuntuu ymmärtävän sen karhumaisuutena tai aktiivisena toiminta. Minulle kyse ei ole kummastaan. Kuten yllä todettu, en ole käynyt salkussa lainkaan kauppaa vaikka osa yhtiöistä ei ole Inderesin seurannassa (saisin veivata niitä niin paljon kuin lystään) ja osassa noita olisi vähennä-suositus.

Olen varovainen pörssin suhteen, koska paikoitellen arvostukset vaikuttavat venyneiltä ja sentimentti on käynyt kuumana. Pörssi on nyt selkeästi jäähtymään päin ja oman henkilökohtaisen tulkintani mukaan “epäterveet” hypesektorit kuten vety, SPACit yms. ovat päästelleet ilmoja pihalle. Vaikka tämä on mielestäni hyvä kehityssuunta (raju euforia ja ylilyönnit altistaa pörssiä vaaroille kun sijoittajat vivuttavat itsensä tappiin ja asemoituvat samalla tavalla kaikkialla), ei arvostukset omaan makuuni pääosin tunnu houkuttelevilta niillä sektoreilla, mitä ylipäätään olen kiinnostunut omistamaan. Siispä varovaisuuteni on käytännössä tarkoittanut sitä, etten ole ostellut osakkeita. Pyrin edelleen, että ostaessani osakkeita tuotto-odotus olisi ~20 % luokkaa, toki yhtiöstä riippuen.

Tutkassani on kyllä paljon mielenkiintoisia kohteita, mutta kun salkun käteispaino on 1,5 % enkä halua limiittiä näillä tasoilla käyttää (jos koskaan…) niin olen pidättäytynyt ostoista.

Toisin sanoen, en ennusta/odota romahdusta mutta olen henkisesti varautunut volatiliteettiin sijoittajien hermoillessa milloin inflaatiosta, kasvusta, koroista tai ties mistä ja pyrin säästämään paukkuja tilanteisiin, joissa tuotto-odotukset ovat parempia eikä tarvitsisi kantaa samanalaista riskiä arvostuskertoimien surkastumisesta, kuin nyt.

Samalla tämä “passiivinen metsästäminen” tarkoittaa sitä, että pidän ne kaksi asiaa joita voin suoraan kontrolloida kurissa: verot ja kaupankäyntikulut. En myy turhaan voittajia, enkä veivaa turhaan osakkeita edestakaisin. Tällainen itsekurin harjoittaminen on tehnyt todella hyvää ja koen saavani siitä aitoa etua, kun tätä vertaa nykyiseen duracell-puputyyliseen sijoittamiseen missä sännätään viimeisimmän vinkin perässä ostamaan nousevaa kurssia. Toisaalta tämä voi olla “tylsempää”, mutta haen jännitystä muualta kuin sijoittamisesta. :slight_smile: Yritän myös opettaa itseäni siihen, että palkittu hyvän mielen tunne nousee siitä, kun pystyy kontrolloimaan tekemisiään ja tekee harvoin mutta harkittuja liikkeitä. Tämä ajattelumalli pakottaa myös tarkemmin miettimään etukäteen, mitä salkkuunsa sisään päästää.

Lisäys: Unohdin mainita, että Rovio on edelleen mukana. :smiley: Aina joku yhtiö unohtuu mainita…

184 tykkäystä

Hyvää pohdintaa. Olenkin vähän miettinyt tätä riskiasiaa ja huomannut, ettei salkussasi veivata osakkeilla. Samantyylisiä ajatuksia ja samantapaista sijoittamista harjoitan itsekin.

Tulee kuitenkin välillä mieleen, jos esim. Qt:n arvostuskertoimet venyvät huolella, niin kannattaisiko höylätä osa ja sijoittaa toiseen uuteen osakkeeseen, joka läpäisee seulan, mutta kertoimet eivät ole yhtä tiukat. Toisaalta Qt:n taival näyttää valoisalta ja voi olla, että 2030 toteamme taustapeiliin katsomalla, että kireällä arvostuksellä ei ollut mitään merkitystä pidemmässä juoksussa.

7 tykkäystä

Päivitellään kans kun on sopiva rako tässä. AOT ja OST:n omistukset yhteensä:
Harvia 19,92%
Efecte 15,83%
Qt 8,4%
Talenom 8,35%
Revenio 6,53%
Admicom 6,51%
Orthex 5,67%
Kamux 5,67%
BRK.B 2,28%
Vincit 2,22%
TietoE 2,18%
Saldo 16,4%

Harviaa ja Efecteä tulen siirtämään vielä toiselle lapselle joten vähän niiden paino tulee laskemaan nykyisestä. Viimeaikoina on tullut harjoiteltua keskihinnan nostamista mm Harvian lisäämisellä (ekat ostot siis 5,x€ - viimeisin osto 40,x€), kun hyväksyin, ettei kyse ole välttämättä enää koronabuustista vaan yhtiöllä saattaa olla todella herkullinen jalansija globaalissa saunomisen trendissä. Orthexia ostin pitkän harkinnan jälkeen hieman ennen osaria ja erinomaisen osarin jälkeen uuden satsin nostaen siinäkin keskihintaa. Siinä olikin sitten tämän vuoden ostot. Välillä syntyy ideoita ostaa jotain, mutta oma tietämättömyyteni on rajoittanut sähläilyjäni paljon. Olen mielestäni melko hyvä pysymään erossa asioista, missä tietämättömyyteni on aivan liian suuri.

Nousumarkkina ja kevyen rahapolitiikan aika siunasi lapselleen vielä sadan donan omistuksen Nordnettiin (sis lasten salkut) :tada: :tada:

En mene sanomaan, paljonko oma osaaminen on tämän takana. Hyväksyn ja ymmärrän myös, että olen vain sijoittanut samoihin osakkeisiin kun lukuisat muut kanssasijoittajat, joka on buustannut lyhyellä aikavälillä tuottoja, lisäksi tämä ajanjakso on yksinkertaisesti vain hellinyt sijoittajia. Lisäksi tiedän, että tuon summan takana on suhteellisesti valtava verotaakka, mitä ei voi jättää huomiotta. Mutta olen silti iloinen päästyäni satatuhatnääri-kerhoon. Kun aloitin tämän homman muutama vuosi sitten, muistan aloittaneeni 10K salkulla. Ja olen tosiaan matalapalkkaisessa työssä enkä ole saanut perintöjä. Hassua muuten, muistan kun sain kasaan ekan kymppitonnini, pidin itseäni hyvin rahakkaana. Nyt taas tuntuu, että tuo ei ole summa eikä mikään, eikö ole jännä?

Viime aikainen kehitys salkuissani on ollut ihan tyydyttävä, vaikka ilmaa onkin lähtenyt monesta salkkuosakkeesta. En silti ole nähnyt näissä dipanneissa osakkeissa ihmeellisempää ostonpaikkaa edelleen korkean arvostuksen vuoksi. En näe ongelmana istua käsien päällä ja odotella parempia ostopaikkoja. Kun semmoisia tulee, olen valmis.

Mietin viime yönä (milloinkas sitten?) sijoitusstrategiaani, mikä olisi itselleen hyvä tapa edetä tästä eteenpäin? En edelleenkän näe ongelmana keskittää omistuksia laadukkaisiin, kasvaviin voittajiin, joita voi ostaa vaikka lisää jos hinta kohtaa. Otan lisäksi mausteeksi siihen mielummin Tietotehtaan ja Orthexin kaltaisia arvosijoituksia kuin momentumeja tai kasvulupauscaseja. Periaatteessa jotain syklisiä laatuyhtiöitä voisi harkita myös mukaan, mutta syklin kääntymisen kanssa pitäisi olla tarkkana. Lisäksi koen, että siinä mentäisiin taas aivan liikaa oman osaamisalueen ulkopuolelle. Mutta jos mieleeni tulee säätää strategiaani, olen valmis tekemään niin. Olen jatkuvasti avoinna pienille muutoksille. En nimittäin halua, että tähänastiset tuottoni ovat vain kananlento, haluaisin pitää tämän harrastuksen tuottoisana myös jatkossa.

87 tykkäystä

Päivitys salkkuun

Uudet lisäykset raaka-aineisiin liittyviä.

Helium one, Oroco uusia salkussa ja pienet lisäykset Excelsioria ja GLO:ta. Helium one ja Oroco ovat salkussa odottamassa seuraavia poraus/mittaus tuloksia. Sen jälkeen täytyy päättää niin kohtalosta. Muut raaka-aine sijoitukset todennäköisesti pidempi aikaisia.

14 tykkäystä

Moi! OST-salkkuni näyttää nyt tältä:

Sampo 26,6%
Fortum 12,4%
UPM 10,6%
Citycon 9,7%
Kamux 8,1%
TietoEVRY 5,8%
CapMan 5,7%
Aktia 4,9%
Optomed 4,8%
Sievi Capital 4,3%
Orion 4,0%
Scanfil 3,2%

Muutoksia sitten viime päivityksen:

  • Orion lisätty uutena rivinä. Lääketeollisuuden defensiivisyys miellyttää ja Orionin viettäessä ”välivuotta” kurssitaso on tullut edes hieman lähemmäs tavallisen kuolevaisen hyväksymiä arvostustasoja. Positio on vielä tarkoitus tuplata.

  • Tuoreimpana uutena firmana mukaan pääsi Optomed, joka mielestäni edustaa salkkuni ainutta ns. riskisijoitusta. Kasvutarina menee tällä hetkellä oikeaan suuntaan, mutta olen valmis hyväksymään tappiot ja poistumaan kyydistä, mikäli tekeminen alkaa sakkaamaan.

  • Lisätty CapManiä. Kehitys menee hyvään suuntaan, joten toivottavasti odotukset myös lunastetaan.

  • Lisätty Cityconia. Koronankestävyys on todennettu, arvostus on järkevä ja osinko on muhkea.

17 tykkäystä

Päivitystä parin kuukauden tauon jälkeen (muutos = muutos %-yksikkö). Muutoksia on aika paljon, alla olennaisista kommentit:

Tecnotree: todella suuri panostus ja vahva usko, että tulee olemaan erinomainen sijoitus.
Medexus: panostusta kasvatettu reilusti. Hyviä ajureita taustalla ja mittarien perusteella edullinen.
Jellona: ei todellakaan ole mennyt putkeen, odotellaan T1-uutisia.
OmaSP: P/E kympin luokkaa, kasvuyhtiö ja Inderesin tavoitehintaan paljon matkaa.
Panoro: edullinen, vihattu sektori ja korkea öljyn hinta.
Biofrontera: hieman kasvatettu, myynti lähtenyt vetämään rajusti kun rajoituksia purettu.
QT: kertoimet hirvittäviä, näin riskit alaspäin suuremmaksi kuin ylöspäin. En kuitenkaan uskalla kokonaan luopua.
Aktia: noin 10 % tuotot ja sijoituksen vaihto OmaSP puolelle
Aspire Global: keskitän alan sijoitukset parempaan yritykseen eli Evoon
Tieto: jatkuvaa mörnimistä, rahat parempiin kohteisiin.
Efecte: hyvä yritys, mutta korkeat kertoimet verrokkeihin nähden
Zaptec ja NEL: rönsyjen karsimista, onneksi riittävän ajoissa.

18 tykkäystä

Melkoinen myllerrys käynyt salkussa tänä vuonna. Tämän päivän Kamux lisäyksellä se nousi salkun toiseksi suurimmaksi. Vähän jännittäen tietääkö markkina nyt jotain mitä itse en tajua, vai miksi kurssi on näin laskenut. Tiedostan kyllä, että kovasti on noussut kurssi vuodessa, mutta mitä luultavimmin Q2 tulee olemaan erittäin hyvä niin tuntuu tällä hetkellä “halvalta”.

Vetyhommat ja muut rönsyt kun myi salkusta pois niin on nukkunut paljon paremmin yönsä. Olen myös syyllistynyt karhuiluun ja kädet on todellakin ollut paperia, joten aivan liian paljon toimeksiantoja tullut tehtyä. Nyt siinäkin rauhoituttu kun omistan (ainakin omasta mielestäni) vain hyviä yhtiöitä.

Vielä pari yhtiötä mahtuisi salkkuun, mutta vielä ei ole osunut. Jokin oikein kunnon arvomörnijä sopisi oikein kivasti.

16 tykkäystä

Tälläisellä salkulla kohti kesää. Incap reippaassa ylipainossa, johtuen tankkaamisesta viimeisimmässä dipissä ja mukaan vielä vahingossa tarttuneesta 31€ erästä, jota en huomannut toimeksiannoista poistaa. Näistä myyntitoimeksianto 40€:ssa, josta sitten käteistä lisää salkkuun. Myös Monsteri on löytänyt takaisin salkkuun pienellä positiolla ja sitä olisi tarkoitus vielä lisäillä pitkään holdiin.

12 tykkäystä

Hieman syvempi päivitys salkusta kun en muista koska viimeksi tein. Vaikkei hirveästi varmaan ole muuttunut sisällön osalta. Ainoa myynti lienee NEL, jotka myin n. 70% tuotolla, mikä osoittautui ihan hyväksi hetkeksi myydä. Tilalle taisin ostaa huomattavasti alihinnoiteltua Kindrediä. Muita lisäyksiä ollut Omnicar ja mahdollisesti Zaptec ja Kamuxiakin lisännyt tämän vuoden puolella jo entisestään korkeaan painoon (nyt n. 20%, muut pääosin 5-15%)

Carasent:
Ei halpa, mutta tämänkin arvostus laskenut kurssilaskun myötä, samalla kun fundassa ei isompia muutoksia ainakaan alaspäin. En näe syytä myymiselle, mutten lisäämässäkään.

EVO:
Tätä ei liene isompaa tarvetta selitellä.

Fortum:
Onneksi en ole myynyt kun arvo-osakkeet nyt nousussa. Osinko+salkun tasapainotustarkoituksella mukana. Lisätä en aio, mutta myymistäkään en näe järkevänä.

Kahoot:
Salkun suurin %laskija kevään aikana. Saman kasvun saisi nyt puolet halvemmalla, ja 2023 alkaen arvostuskaan ei enää päätä huimaa PE:n osalta, jos pääsevät marketscreenerissä ennustettuun 40% liikevoittoprosenttiin. Todella paljon yritysostoja, mutta riskinä näen edelleen lähinnä arvostustason. Yhtiö kuitenkin tietääkseni melko velaton, joten en ole huolissani koroista tai inflaatiosta tämän osalta. Yksi vahva mahdollinen lisäyksen kohteena oleva osake, jos hinta ei lähde liian nopeasti ylöspäin käteistilanteen ollessa nyt matala.

Kamux:
Salkun ikuisesti markkinoiden hyljeksimä tähtiosake. Tätä ei liikaa voisi omistaa, mutta käteistilanne mitä on ja en välttämättä halua paljon yli 20% painoa yhdelle osakkeelle. Yhtiö jaksaa kvartaalista toiseen yllättää positiivisesti, mutta pitäen samalla maltillisen arvostuksen markkinoiden pysyessä epäilevänä. Käytettyjen autojen yhtiöhän ei missään nimessä voi menestyä pitkällä ajalla. :slight_smile:

Kindred:
Liian halpa. Markkinoiden tällä hetkellä kalliiksi kasvuyhtiöksi tulkitsema huonona arvoyhtiönä hinnoiteltu kasvuyhtiö :smiley: Korkealla sijalla lisäyslistalla ja myymistä en näillä hinnoilla edes harkitse.

Marimekko:
Tällä yhtiöllä menee hyvin ja huomisen jälkeen ei varmaan ainakaan alaspäin fundat lähde. Ehkä melko täyteläisesti hinnoiteltu, mutta näkymät hyvät. En ole lisäämässä, mutta myymistäkään en harkitse.

Omnicar:
Uutena salkussa. Mielestäni erittäin mielenkiintoinen yhtiö, vaikka markkina arvoltaan vain alle 90m SEK, enkä liiketoiminnastakaan ole täysin varma mitä tekevät milläkin painolla. Ymmärtääkseni sekä SaaS-liiketoimintaa, että jotain liikkuvia ajoneuvokorjaus autoja, mutta liiketoiminta etenee lupavan hyvin. Pieni markkinakoko + nopea kasvu voi olla joko hyvin tuottava tai isoriskinen valinta. Lisäksi kuukausittainen raportointi, mikä lisää mielenkiintoa.

QT:
Tästäkään en näe isompaa tarvetta avata miksi salkussa.

Sampo:
Sama kuin Fortum, mutta tuplasti sommalla painolla.

Smart Eye:
Salkun ainut, täysin foorumin “peesaus” osake. Pienehköllä painolla salkussa. Yhtiöstä en puolenkaan vuoden jälkeen ymmärrä käytännössä mitään, mutta en näe syytä tällä hetkellä myydäkkään.

Zaptec:
Tätä lisäyllyt jo pari kertaa, ja jos kurssi jatkaa valumista samalla kun fundat nousee, niin vahva lisää-osake itsellä. Yhtiössä kovat (orgaaniset) kasvulukemat ja arvostuskaan ei 2023 jälkeen päätähuimaavaa jos ennusteisiin pääsevät. Plussana mahdolliset yritysostot ja markkinan, sekä nykyisen myyntialueen laajeneminen.

Rahastot vain margiaalikokoisia, vertailun vuoksi salkkuun aikoja sitten hankittuja.

41 tykkäystä

Tässä oma aloittelevan sijoittajan salkun sisältö :grinning_face_with_smiling_eyes:
-Kesko b 28,8%
-Wärtsilä 13,5%
-Solteq 11,7%
-F-secure 11,25%
-Kreate Group 10,46%
-Sampo 10,37%
-Ambea 7,37%
-Ålandsbanken 2,62%

18 tykkäystä

Kaikki plussalla olevat pakon edestä myyty ja jäljellä olevat on hienosti pakkasella😆

6 tykkäystä

Salkussa vain kahta yhtiötä Aegirbio (98%) ja Zignsec (2%). Zignsec lisätään Aegirbion kanssa istutaan ja katsellaan.

8 tykkäystä

Aloittelijan salkku taas saanut uutta muotoa muutamien seurantapositioiden ja raaka-aineisiin liittyvien yhtiöiden kautta. Taitaa vaan turskaa tulla noistakin, ainakin hyvin epävarmalta vaikuttaa tämän ukon toiminta. :smiley: Voi olla, että juna meni jo raaka-aineissa, Amazon tulee ja nollaa Verkkokaupan, Kamux kaatuu käyttäjäpalautteeseen eikä kiina ETF:stakaan ole muutakuin harmia politiikan takia. Ehkä olisi pitänyt jatkaa alkuperäisellä ajatuksella hankkia vain perinteisiä osinkolappua OST:lle.
Ainakin paperikätisyyttä ja treidaamista koitan nyt vähentää, mutta varmaan noista joistakin tappiota tulee haalittua. Disneykin droppaa kuin lehmän häntä, tosin se ja Apple on ajatuksella keep it forever.
Piirakkaa on aina kiva piirrellä ja se auttaa itseä hahmottamaan kokonaisuutta enemmän kuin pelkät numerot.

23 tykkäystä

Vaikka kuinka olen yrittänyt Reveniota viimeisen kuuden vuoden aikana vähentää, niin kyllä se silti liian suurella painolla edelleen salkussa on.

Etteplanit ostin myös samoihin aikoihin ja kivasti nekin ovat alkaneet tuoda salkkuun tuottoja.

26 tykkäystä

Osakesalkun paino on tasan 50% kaikista sijoituksista.

Alla kuva osakesalkun hajautuksesta:

image

Lisäksi löytyy pitkälista rahastoja ja ETFiä. En tykkää juurikaan myydä, joten niitä on kertynyt pitkä lista. Ehkä noita pitäisi karsia, koska hajauttamisen hyöty laimenee muutaman rahaston jälkeen.

Ohjenuorana noissa on matalat kulut, pl. Aktia Nordic Micro Cap.

Nordnet Indexfond Sverige
Nordnet Indeksirahasto Suomi
Nordnet Indeksfond Norge
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nordnet Indeksirahasto USA EUR
Aktia Nordic Micro Cap B
Seligson Global Brands
IShares AUTO & ROBOTICS UCITS ACC ETF
iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF
iShares Global Clean Energy UCITS ETF
iShares MSCI CHINA A UCITS ETF
iShares MSCI Taiwan UCITS ETF
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF Usd
iShares NASDAQ 100 UCITS ETF EUR HEDGED
x-trackers - MSCI Korea TRN Index UCITS ETF (DR)

8 tykkäystä