Edellisestä salkkupäivityksestä on vierähtänyt jo reilu kuukausi joten kirjoitetaan tänne kuulumisia ja ajatuksia.
Salkussa ei ole käyty lainkaan kauppaa (pl. se hesarin videojuttu missä ostin ja myin Nordnetin indeksirahastoa mutta se oli sadan euron juttu enkä laske sitä tähän ), joten painojen muutokset ovat tulleet kurssikehityksen kautta. Edelleen myös Rovio, Alibaba, Herantis Pharma, Microsoft ja FNV ovat mukana vaikka eivät piirakassa näykään kuin ohuina siivuina.
Salkkuun on satanut myös osinkoja n. 0,3 % salkun arvon edestä pitkin kevättä. 0,3 % osinkotuotto on jo hyvän maun rajoissa. Luonnollisesti kaikki salkkuni firmat ovat kannattavasti kasvavia yhtiöitä joten preferoitu osingonmaksu olisi 0 euroa eli 0 % osinkotuotto on ihanne, mutta harvoin ihanteeseen pääsee edes näissä asioissa. Jos miettii osinkoja verojen jälkeen on netto-osinkotuotto n. 0,2 % mikä on lähempänä nollaa, mutta ei tietenkään muuta itse ongelmaa valitettavasti.
Salkku on noussut vuoden alusta n. +21 %, ottaen viime päivien laskussa mukavasti hudaa. Kuten aiemmin todettu, lähdin tähän vuoteen odottamatta mitään tuottoja joten tässä mielessä kurssien kehitys on ollut odotuksia räväkämpää.
Salkun yhtiöt kasvattavat tuloksiaan 10-30 % vuosivauhtia, mutta niiden kurssit ovat nousseet 70-300 % viimeisen vuoden aikana maaliskuun pohjista joten tuloskasvulla menisi jokunen vuosi kuroa venyneitä arvostuksia kiinni. Kaiken kaikkiaan tuloskausi meni kaikilla yhtiöillä hyvin ja seuraavan vuosikymmenen kasvunäkymät ovat vallan herkulliset.
Salkkuyhtiöiden tuotto vuoden alusta on vaihdellut +96 % ja -40 % eli just jees.
Mitä minulle varovaisuus tarkoittaa
Olen paljon puhunut varovaisuudesta niin foorumilla kuin videoillakin. En tietysti sotke omaa salkkua ja sijoittamista Inderesin virallisiin matskuihin, mutta ajattelin tässä hieman avata, miten itse sovellan varovaisuutta käytännössä.
Moni sijoittaja kun tuntuu ymmärtävän sen karhumaisuutena tai aktiivisena toiminta. Minulle kyse ei ole kummastaan. Kuten yllä todettu, en ole käynyt salkussa lainkaan kauppaa vaikka osa yhtiöistä ei ole Inderesin seurannassa (saisin veivata niitä niin paljon kuin lystään) ja osassa noita olisi vähennä-suositus.
Olen varovainen pörssin suhteen, koska paikoitellen arvostukset vaikuttavat venyneiltä ja sentimentti on käynyt kuumana. Pörssi on nyt selkeästi jäähtymään päin ja oman henkilökohtaisen tulkintani mukaan “epäterveet” hypesektorit kuten vety, SPACit yms. ovat päästelleet ilmoja pihalle. Vaikka tämä on mielestäni hyvä kehityssuunta (raju euforia ja ylilyönnit altistaa pörssiä vaaroille kun sijoittajat vivuttavat itsensä tappiin ja asemoituvat samalla tavalla kaikkialla), ei arvostukset omaan makuuni pääosin tunnu houkuttelevilta niillä sektoreilla, mitä ylipäätään olen kiinnostunut omistamaan. Siispä varovaisuuteni on käytännössä tarkoittanut sitä, etten ole ostellut osakkeita. Pyrin edelleen, että ostaessani osakkeita tuotto-odotus olisi ~20 % luokkaa, toki yhtiöstä riippuen.
Tutkassani on kyllä paljon mielenkiintoisia kohteita, mutta kun salkun käteispaino on 1,5 % enkä halua limiittiä näillä tasoilla käyttää (jos koskaan…) niin olen pidättäytynyt ostoista.
Toisin sanoen, en ennusta/odota romahdusta mutta olen henkisesti varautunut volatiliteettiin sijoittajien hermoillessa milloin inflaatiosta, kasvusta, koroista tai ties mistä ja pyrin säästämään paukkuja tilanteisiin, joissa tuotto-odotukset ovat parempia eikä tarvitsisi kantaa samanalaista riskiä arvostuskertoimien surkastumisesta, kuin nyt.
Samalla tämä “passiivinen metsästäminen” tarkoittaa sitä, että pidän ne kaksi asiaa joita voin suoraan kontrolloida kurissa: verot ja kaupankäyntikulut. En myy turhaan voittajia, enkä veivaa turhaan osakkeita edestakaisin. Tällainen itsekurin harjoittaminen on tehnyt todella hyvää ja koen saavani siitä aitoa etua, kun tätä vertaa nykyiseen duracell-puputyyliseen sijoittamiseen missä sännätään viimeisimmän vinkin perässä ostamaan nousevaa kurssia. Toisaalta tämä voi olla “tylsempää”, mutta haen jännitystä muualta kuin sijoittamisesta. Yritän myös opettaa itseäni siihen, että palkittu hyvän mielen tunne nousee siitä, kun pystyy kontrolloimaan tekemisiään ja tekee harvoin mutta harkittuja liikkeitä. Tämä ajattelumalli pakottaa myös tarkemmin miettimään etukäteen, mitä salkkuunsa sisään päästää.
Lisäys: Unohdin mainita, että Rovio on edelleen mukana. Aina joku yhtiö unohtuu mainita…