Mitä sinulla on salkussa?

Salkkupäivitys Q2/2022

On varmasti Q2 salkku päivityksen aika kun seuraava yhtiö ilmoittaa jo Q3 raporttinsa maanantaina. Huhuh mikä kvartaali… kävi jo mielessä että pitäisikö jättää koko raportti kirjoittamatta kun ei tällaista salkkua kehtaisi edes esille tuoda. Toisaalta jos jättäisin tämän tekemättä niin ainoa ketä huijaisin olisin itseäni. Samalla nämä kvartaalipäivitykset ovat olleet minulle opettavaisia ja niitä on itse hauska lukea jälkeenpäin.

Tämä kvartaali on ollut monella tapaa mielenkiintoinen. En ole turhan paljon ehtinyt murehtia salkkua, sillä kvartaalin aikana olen muuttanut ja aloittanut MBA tutkinnon. Paskan maku on aina silloin tällöin välähtänyt suuhun kun on avannut salkun ja huomannut, että YTD on jo -40%, mutta aina silloin tällöin kun pomoni kysyy miten sijoittaminen sujuu totean “Paskasti, mutta alkaa kyllä olemaan aika houkuttelevia mahdollisuuksia horisontissa”. Ehkä tämä tiivistäisi oman mielipiteeni tällä hetkellä. Mahdollisuuksia on, mutta heikko sentimentti voi jatkua pitkään. Olen kuitenkin osakkeiden netto-ostaja vielä pitkään joten kiirettä ei varsinaisesti ole. Nyt viime viikkoina olen taas aktivoitunut ostojen kanssa.

Kuuntelin tänään Kim Lindströmiä Kauppalehden mestarisijoittaja-jaksossa ja hän totesi jotenkuten näin: “Hype kasvu osakkeisiin ei kannata sijoittaa, sillä nousu ruokkii ahneutta. Harva tekee näillä rahaa”. Tämän voisin allekirjoittaa omalta osaltani ja samalla ajatella näin, että kaikkea ei ole yksinkertaisesti pakko omistaa. Siksi olen ruuvaillut salkkua hieman defensiivisempään tyyliin.

Kvartaalin myynnit:

Duell: Tämä sijoituskeissi mureni alta, mikä loppujen lopuksi päättyi osakkeiden myyntiin. Turskaa tuli ihan kunnolla, myynti tapahtui lopulta 2,80€ kurssilla. Tässä pitää katsoa ihan puhtaasti peiliin. Toimiala ei ollut niitä mitä kuvailisin houkuttelevimmaksi, arvostus oli alun alkaen kova ja kovaan vauhtiin trimmatun yhtiön tulos alkoi rapistua sopivasti IPO:n jälkeen. Luulin ostavani alan huippu yhtiötä joka skaalan kautta pystyi saavuttamaan selviä kilpailuetuja.

Harvia: Naurahdin tuskaisesti Osto/myynti-ketjussa Harvian viime “negari” päivänä, kun laitoin laput myyntiin 25€ hinnalla. Parhaimmillaan minulla oli 4000€ paperivoitot, jotka kutistui 40€ voitoksi. Jälkikäteen vaikuttaa siltä, että päätös oli lyhyellä tähtäimellä oikea. Luovuin Harviasta ajatuksella että palaan kyytiin sopivan hetken tullen. Pelkään edelleen, ettei harkinnanvarainen kulutus ole päässyt pohjiin. Syksystä ja talvesta on mitä ilmeisemmin tulossa vaikea, yhtiö itsessään on laadukas ja houkutteleva.

QT: Kolmas kerta toden sanoo. Olen yrittänyt ajoittaa QT:n ostoja, mutta nyt katkesi oma selkäni. Keskihinta oli 60€ ja laitoin ulos alle 40€. Syy oli yksinkertaisesti se, että kun olen lukenut mm. L.Cunninghamin kirjaa Quality Investing, jossa puhutaan siitä että tietyt teknologiat muuttuvat liian nopeaa vauhtia, jotta ne voivat olla hyviä pitkän ajan sijoituksia, tuli QT heti mieleen. Minulla ei ole käsitystä miten pitkään QT:lla on käyttöikää. Viime aikoina on tullut vähän ikäviä uutisia tältä saralta.

Kvartaalin ostot:

F-Secure: Yhtiö on ollut minulle aina mysteeri. Tylsä yhtiö korkeilla arvostuskertoimilla, ei kiitos. Spinoffin jälkeen tutkin yhtiötä uudestaan ja aloin ymmärtää yhtiötä uudella tavalla. Nyt F-secure ei enää rahoita WithSecuren kasvua, vaan pystyy tulevina vuosina jakamaan kassavirtaa osinkoina omistajille. Korkea kannattavuus, sopivasti kasvua. Olen tankannut kahdesti

Stockmann: Osari oli varsinainen spektaakkeli mistä jännitystä ei puuttunut. Hiukan alkoi harmittaa ettei siinä myllerryksessä ostanut, seuraavana päivänä sai lisää yhtä halvalla niin päätin ostaa. Mielestäni tämä case ei ole oleellisesti muuttunut, kuin korkeintaan parempaan päin.

Kamux: Hankala markkina, isossa kuvassa ei uutta. Katsotaan miten halvalla saa lisää, olen ostanut kerran.

Tecnotree: Ehkä olen liian sinisilmäinen, mutta haluan uskoa tähän tarinaan. Ilmeisesti Kyösti Kakkonenkin uskoo kun kerran lisäillyt?

Marimekko: Arvostus on laskenut paljon. Ei muistaakseni ollut kauan kun viimeksi epäiltiin ettei kansainvälinen kasvu tule onnistumaan ja kurssi laski. Seuraavassa kvartaalirapsassa iskettiin taas kovat luvut pöytään. Vähän Deja-vu tunne, mutta uskon että johto on ajan tasalla.

Puuilo: No voi morjensta. Odotin negaria, saimme posarin. Kelpaa se niinkin, mutta jouduin ostaa odottamaani kalliimmalla. Keskihinta on vielä päälle 6€, mutta alaspäin tullaan.

Sievi Capital: Uusi yhtiö salkkuun. Ostettu tänään 1,016€.

Salkku:

Tokmanni 13%

Toisen kvartaalin tulos oli selkeä torjuntavoitto. Vertailukelpoisten myymälöiden LV jatkoi pientä laskua, toisaalta mielestäni myyntikatetta puolustettiin hyvin. Markkina on edelleen todella vaikea, mutta uskon että yleinen säästeliäisyys alkaa satamaan Tokmannin laariin. Varovaisella innolla odotan miten tämä vaikuttaa keskiostoksiin. Siirtyykö kuluttajat suuremmassa määrin Tokmanniin ja ostavat enemmän sieltä, vai laskeeko keskiostokset, mutta asiakaskunta kasvaa? Omien brändien myynti oli ilahduttavasti ja strategian mukaisesti kasvanut. Tokmanni on lanseeraamassa lisää omia brändejä strategian mukaisesti. Yhtiö ihan ymmärrettävästä syystä lykkää isojen liikkeiden rakentamista, mutta MINY:n kehitys on minua ilahduttava signaali uusista liikeideoista.

Nordea 12%

Nordea jatkaa todella vahvaa tekemistä. On todella mukavaa seurata heidän tekemistään kvartaalista toiseen. Paljon lokaa satoi yhtiön niskaan jokin aika sitten, niin nyt ihan oikeutetusti suitsutetaan. Toivottavasti pakka kestää.

Marimekko 9%

Yhtiö raportoi edelleen vahvaa kasvua. Uskon brändiin ja sen hinnoitteluvoimaan. Q2 osarin kauneusvirhe oli kansainvälisen liikevaihdon kasvun notkahdus, mutta mielestäni markkina reagoi tähän turhan dramaattisesti. Tiina tarjosi mielestäni ihan ymmärrettävän syyn. Seurataan tilannetta, mutta uskon edelleen yhtiöön. Pitkällä tähtäimellä koen yhtiön uudet taloudelliset tavoitteet todella mielenkiintoisiksi. Kovaa suorittamista vaaditaan, mutta onhan yhtiö todistanut paljon viime vuosien aikana.

Sampo 9%

En muista milloin olen viimeksi ostanut Sampoa. Kun muu salkku on romahtanut, niin Sammon osuus salkusta on kasvanut.

Tecnotree 7%

En tiedä miten yhtiön tilannetta lähtisi purkamaan. Mielestäni yhtiö on tehnyt kovaa duunia rakentaakseen hyvää liiketoimintaa. Nyt jostain syystä yhtiön johto on ryhtynyt sooloilemaan. Riskitaso on kasvanut merkittävästi, mutta uskon edelleen yhtiön toimintaan, lähinnä siksi, että Padma on vakuuttanut minut aikaisemmilla suorituksillaan. Sentimentti yhtiön ympärillä on todella heikko, mutta halvallahan tätä saa…mikäli kassavirrat kotiutuvat.

Puuilo 7%

Puuilo veti kyllä varsinaisen kanin hatusta. Odotin rumaa Q2 tulosta, mutta mitä vielä.
Tämän kyydissä on mukava istua.

Stockmann 5%

Paljon positiivisia merkkejä ilmassa, mutta etenen vielä varovaisesti. Markkina tulee edelleen antamaan vastatuulta, vaikka Lindex on osoittautunut olevan aika defensiivinen. Nyt lyhyellä tähtäimellä seurataan miten oikeuskeissien käy. Joka tapauksessa olen optimistinen pitkän aikavälin kehityksestä jo sen suhteen että oikeustapaukset saadaan pikku hiljaa taputeltua ja yhtiö voi keskittyä muuhun…kuten voitonjakoon?

Kamux 4%

Mielestäni yhtiön liiketoiminta pyörii edelleen eteenpäin, valitettavasti markkina on historiallisen heikossa kunnossa. Vaikea tilanne yhtiölle, mutta ehkä markkinatalous puhdistaa kokonaismarkkinaa ja tästä selviävät yhtiöt ovat entistä paremmassa iskussa kun tilanne paranee taas muuttuu.

Talenom 4%

Odottelen edelleen sitä hetkeä, että tätä pääsisi ostamaan selvästi halvemmalla. Yhtiö kuitenkin tekee hyvää tulosta ja etenee strategiassaan, joten tässä joutuu edelleen odottamaan…

F-Secure 4%

Tässä mielestäni yhtiö, joka ei herätä mitään kiinnostusta tällä hetkellä. Mikäli Inderesin luomat ennusteet pitävät kutinsa, tulee tästä yhtiöstä tulemaan hyvä kassakone. Vakaata maltillista kasvua ja kasvava osinkotuotto. En usko, että kuluttajat ovat valmiita tinkimään turvallisuudestaan. Lisäksi regulaatio tuo mielenkiintoisia mahdollisuuksia.

Admicom 3%

Rakennusala on minulle kysymysmerkki. Admicomilla on ymmärtääkseni asiakkaina yhtiöitä jotka pärjäävät heikossakin taloustilanteessa, mutta myös asiakkaita joilla tekee vaikeaa. Vaikeassa markkinatilanteessa rakennusyhtiöt hakevat toki säästöjä. Admicomin softa tarjoaa kulutehokkuutta. Mielenkiintoinen yhtälö.

Capman 4%

Arvostus on palannut mielenkiintoiselle tasolle…

Efecte 3%

Yhtiö suorittaa juuri luvatulla tavalla. Uusi yritysosto on minulle kysymysmerkki, mutta aika näyttää miten se onnistuu. En ole edes ehtinyt ajatella yhtiön arvostusta tässä korkoympäristössä…

Sievi Capital 2%

Uusin hankinta. Mielestäni hinnassa on tarpeeksi (uskallanko sanoa) turvamarginaalia. Vaikka Indoor jatkaisi yskimistä jonkin aikaa, niin tällä hetkellä kurssi ei juuri anna Indoorille arvoa. Muiden yhtiöiden kehitys on ollut ihan lupaavaa ja optiona uusi selkeämpi strategia. Riskeinä näen sen, että muiden omistusyhtiöiden tulos alkaa heikentyä merkittävästi uudessa normaalissa.

43 tykkäystä

Vielä viimeiset “säädöt” tähän salkkuun (tänään tehty).

NEL:liä lisää, samoin ITM Poweria, Hydrogenpro Asaa ja Golar LNG:tä.
Vastatoimena loputkin öljylaput pienellä voitolla laitaa, niin ei tarvi niitä koko ajan vahtia. Golar LNG edustakoon salkussani maakaasua. Jos öljylaput dippaa, se voi olla edessä tosi syvä ja pitkäkin mahalasku, toisin kuin vetylapuilla enään tässä vaiheessa. Näin ainakin itse uskon…

16 tykkäystä

Näillä mennään, Kevennelty on sieltä ja täältä ja saatu käteisen osuutta nostettua

18 tykkäystä

glo

Oma globaali ja erittäin hajautettu “all-weather” salkku jatkanut huomattavaa yliperformanssia suhteessa indeksiin edelliset 6kk. YTD tosin lähes miinus 5% :face_with_spiral_eyes: Edellisen kuukauden aikana olen tosin tankkaillut joitain vuoden aikana reilummin pudonneita osakkeita lisää ja tuottokin (=tai tappio) siten lähestynyt indeksejä. Tarkoitus nostaa osakepaino tappiin vuoden loppuun mennessä ja sitten antaa salkun pääosin vain passiivisesti jauhaa etiäpäin.

21 tykkäystä

2022 Q3 salkkupäivitys:

Evo 12.7%
Sampo 10.4%
Kamux 8.2%
QT 7.9%
Harvia 6.0%
Talenom 6.0%
Tractor Supply 5.4%
Handelsbanken 4.9%
Tieto 4.8%
Revenio 4.1%
Puuilo 2.6%
EQ 2.2%
Exel 1.8%
Berkshire Hathaway 1.2%
Efecte 0.7%
Sandvik 0.5%
Stockmann 0.4%
Nordea 0.4%

Käteinen 9.3%
Loput rahastoja (Seligson, Pyn Elite, Spiltan)

Uudet yhtiöt salkuuun: Stockmann, Sandvik
Lisäykset: Evo, Kamux, Harvia, Qt, Handelsbanken, eQ, Puuilo
Osakeanteihin osallistuminen: -
Salkusta myyty pois: Fodelia
Nopeat veivit pienillä voitoilla: Evo

Vuoden 2021 kupla oli itselleni ensimmäinen, koska tulin varsinaisesti markkinoille finanssikriisin pyörteiden keskellä. Toivottavasti oppi kuplasta pysyy jatkossa hyvin muistissa. Ostonapin painalluksen voi myös hyvin jättää tekemättä jos tuotto-odotus jää turhan ohueksi. Suuria, tuotto-odotukseltaan laihoja positioita voi tulevaisuudessa ehkä höylätä pienemmiksi, jos juhla pörsissä äityy liian villiksi. Tämänkertainen juhlien jälkeinen kohmelo kannattaa vaan nöyrästi potea noudattaen omaa sijoitussuunnitelmaa ja osto-ohjelmia. Laskumarkkinoilla osto-ohjelmat tuovat omassa sijoittajamielessäni tietynlaisen struktuurin sijoittamiseen, jolloin salkun markkina-arvon
sulamiseen ei tule kiinnitettyä niin huomiota. Nykyinen markkina on kyllä huomattavasti mieluisampi netto-ostajalle viime vuoteen verrattuna. Tarjolla on kohtuullisesti hinnoiteltuja mielenkiintoisia laadukkaitakin osakkeita. Aiemmin olen usein markkinoiden dipatessa toteuttanut osto-ohjelmia jotka ovat keskeytyneet liian aikaisin. Tällä kertaa ohjelmat ovat edenneet ehkä liiankin nopeasti käteisen huvetessa kovaa vauhtia. Käteisen osuus salkussa on nyt 9.3 prosenttia (10% on itselleni neutraali).
Olenkin alkanut harkita ylimääräisen ei-sijoitusvarallisuuden tunkemista pörssiin kurssien jatkaessa lasketellua rotkoon. Olen myös alkanut mentaalisesti valmistautua ensimmäistä kertaa elämässäni hyvin maltilliseen sijoituslainaan. Siihen tuskin on kuitenkaan tarvetta turvautua vielä Q4:n aikana. Jään siis mielenkiinnolla seuraamaan miten pieneksi käteisen osuus ehtii sulaa Q4:n aikana.

Fodelia sai lähteä salkusta pehmeän Q2-raportin jälkeen. Mielenkiintoisen yhtiön tavoitteet eivät vaan tunnu materialisoituvan viivan alle riittävällä tasolla. Yhtiö on alkanut mielestäni rönsyillä liikaa. Marjavasun hankinta oli kyllä ihan mielenkiintoinen ja ehkä positiivinenkin siirto, mutta siinä vaiheessa olin ehtinyt osakkeeni jo myymään. Yhtiön marginaalit alkavat vaikuttaa enemmän normaalilta elintarviketeollisuuden yhtiöltä, joten jään seuraamaan yhtiön kehitystä asiakkaan näkökulmasta.

Evolla tuli tehtyä kvartaalin aikana useita onnistuneita pieniä veivejä. Evo sopii mielestäni hyvin lyhyeämmän kaupan tekemiseen. Volatiliteettia ja likviditeettiä on riittävästi. Osuus salkusta on suuri joten pienen epäonnistuneen veivierän voi tarvittaessa hyvin sulauttaa huomaamatta pidempään salkkuun. Siellähän sitä ennestäänkin on jo iso kasa eikä tämän hetken hinnoittelu päätä huimaa :slight_smile:

Salkun uusi rivi Stockmann löytyy salkustani jo kolmatta kertaa. Lindexin hyvän menon seurauksena tulkitsen yhtiön markkina-arvon olevan selkeästi käypää arvoa alempi. Position koko on kuitenkin minimaalinen ja tuskin tulen sitä omistamaan vuosien ajan.

Toinen uusi rivi salkussa on Sandvik. Kauan himoitsemani yhtiö löytyy nyt vihdoin salkustani. Ei tullut vuosia sitten tartuttua tähän alle 100 SEK hintaan, mutta vihdoin ja viimein tuli aloitettua osto-ohjelma. Materials Technologyn irtautumisen jälkeen ytiön laatu parani entisestään. Yhtiön pääomantuotto on kunnossa. Kone jää Sandvikille liikevoittomarginaalissa kirkkaasti toiselle sijalle. Sandvik menee ehdottomasti ns. pitkään salkkuun. Toivottavasti voin jatkaa osto-ohjelmaa vielä pitkään.

Kamuxia olen ostanut Q3:n aikana osto-ohjelman mukaisesti useita eriä aleneviin kursseihin. Yhtiöön luotan edelleen vaikka osakekurssi on osoittanut viime aikoina kaakkoon. Johdossa tapahtuneet tiheät vaihdokset, Sakan suhteellinen menestys Suomessa, kompurointi Saksassa ja ohentuneet marginaalit ovat toki huomioitavia asioita, mutta toisaalta yhtiöön ei ole tällä hetkellä hinnoiteltu mitään Ruotsin ja Saksan valloitustakaan. Markkinaa riittää vielä Suomessa Sakan ja Kamuxin jaettavaksi.

Revenion, Talenomin ja parin ulkomaisen yhtiön osakkeiden hintojen laskua odottelen vielä innokkaana jotta pääsisin aloittamaan niidenkin osto-ohjelmat.

Laitetaan vielä tänne muistiin, että Indereksen sivuilta laskettu Indereksen seuraamien yhtiöiden P/B 2022 mediaani on 1.75, osta-suosituksia Indereksellä on 22 kpl ja myy 5 kpl. CNN:n fear factor on tällä hetkellä 15 (Extreme fear).

29 tykkäystä

Syyskuu 30.9.2022

Huh huijaa, syyskuu tuli ja meni ja salkku jatkoi sulamistaan.

Kuluneen kuukauden katsaus: Syyskuussa OPO laski nostoineen ja talletuksineen 21%, kauppoja 33 ja vipu 32%, YTD -57%.

Tecnotree laski kuukaudessa 27% joten sieltä suurimmat turskat. Syyskuun alussa pidin osaketta jo polkuhinnoiteltuna vaikka tulos ja kehitys olisikin lähitulevaisuudessa ennusteita huonompi, mutta markkina oli tietenkin toista mieltä.

Jatkoin tankkereihin ja raaka-aineisiin tutustumista ja mielessä myös salkun suojaus indeksi shortein.

Olen ollut vahvasti mukana pienyhtiöissä ja omat virheet tänä vuonna myötäilevät paljon SijoitusSepon kirjoitusta sijoitusvirheet ketjussa. (Kiitos @SijoitusSeppo erinomaisesta postauksesta! Kirjoitus toimii tosiaankin vertaistukena ja erityisesti se auttaa käymään läpi omaa toimintaa ja virheitä.)

Karua on ollut, mutta tästä eteenpäin ja toivottavasti pian jo ylöspäin!


(markkina-arvoon suhteutettuna)


(opo:on suhteutettuna)

29 tykkäystä

1,5kk muutos edelliseen, melkoisen lievä eli hyvä niin kun kaupankäyntiä koitan välttää. Salkun arvo kasvanut noin 10% kun sinne olen lykännyt varmaan 20% lisää rahaa eli tappiot ovat kasvaneet kuten useimmilla. YTD vissiin -24% tällä hetkellä. Mutta osakemäärä kasvaa joka on pääasia netto-ostajalla.
Viimeisen 2kk olen ollut vakuuttunut laskumarkkinasta, mutta en ole ottanut käyttöön mitään assetteja joilla voisi tehdä tuottoa laskumarkkinassa. Ostanut vaan lisää halventuneita osakkeita. Enkä myynyt salkkua tyhjäksi vaikka tosiaan melko varma laskusta olinkin. Tein jo kerran tappiomyyntejä, nyt on tarkoitus jatkaa vain netto-ostajana 20 vuotta. Ainakin osinko-osakkeilla se onnistuu, mutta pitää tutkia ja miettiä mitä mm. Duellin, Solteqin ja Innofactorin kanssa tekee. Saa niistä luultavasti jonkinlaista osinkoa tulevina vuosina jolla saa kuitattua -50% turskaa, mutta aikaa menee ellei kurssi nouse…

15 tykkäystä

Ja päivitystä:

Salkku noin 10kk netto-peruspalkan verran pakkasella tältä vuodelta. Netto-ostajalle - eli minulle - toki positiivinen tilanne, mutta typeryydet välttämällä rahaa voisi olla vähän enemmän nyt. Onneksi tässä on hyvin aikaa jäljellä harrastaa.

Kasvustrategiaan siirtyminen oli virhe vuosi sitten, joten palataan hiljalleen (ei kokonaan) osinkostrategiaan. Toivottavasti tämäkin ei ole virhe.

55 tykkäystä

OST
Yritys osuus salkusta
eQ 4,65%
Anora 4,66%
Dovre 11,41%
Evolution 12,88%
Harvia 7,27%
Huhtamäki 8,215%
Sampo 14,32%
Sievi 9,575%
Tecnotree 19,10%
Vincit 7,91%

AOT
Yritys Osuus
CapMan 13,34%
Dovre 8,05%
Equinor 4,01%
Harvia 3,42%
Incap 14,90%
Kemira 3,16%
Neste 3,34%
Nordea 3,39%
Sampo 10,72%
SSAB B 2,89%
Titanium 4,64%
Valmet 2,88%

Sijoitusrahastot

iShs Core SP500 8,27%
iShs Glb Water 6,16%
iShs S&P500 2,66%
Cibus 3,06%
ISHR MSCI WrldA 5,12%

21 tykkäystä

Pientä tilannepäivitystä tänne.

Viime vuonna marraskuussa OP:n puolella aloitettu osakesäästötiliin siirtyminen oli täysi farssi. Päätös ja palaaminen arvo-osuustilille Nordnetin puolelle (tällä hetkellä pääasiassa jenkkiosakkeisiin) heinäkuussa oli hyvä, sekä onnistunut.

Suomiosake seikkailusta OST puolella tuli 2000€ takkiin. Mutta kuten tuosta graafista voi laskea, niin olen viime vuosilta vielä plussalla. Laitoin tuohon 3v graafin, koska se on järkevin. 5v graafi näyttää prosentuaalisesti paljon isompia tuottoja, mutta euromääräisesti ero on hyvin pieni.

Tässä ja viime kuussa jouduin hieman myymään osakkeita talouden menojen tasapainottamiseksi (olen edelleen opiskelija). Yhteensä vähän reilulla 3000€ lähti (Apple ja Nokia) ja salkku on tiivistynyt neljään positioon (Stag Industrial, Coca-cola, Chevron ja Johnson & Johnson).

Toivottavasti kohta taas pääsee siihen taloudelliseen tilanteeseen, että rahaa jää myös sivuun ja sitä pystyy turvallisesti siirtämään takaisin sijoituksiin. Nyt alkaa salkku näyttämään hyvin pieneltä. Isoimmillaan minulla on osakkeissa ollut vajaa parikyt tonnia. Olen kuitenkin tyytyväinen siihen, että opiskelusta huolimatta minulla on säästöjä ja voin jatkaa tätä harrastusta. Sijoitusmatkani tähän mennessä on ollut antoisa ja opettavainen.

39 tykkäystä

Lokakuu 31.10.2022

Kuluneen kuukauden katsaus: Lokakuussa OPO nousi nostoineen ja talletuksineen 13%, osakekauppoja 9, mutta unlimited turboilla useampi sata, vipu 32%, YTD -51%.

Venkslasin unlimited turboilla pientä päiväkauppaa harjoitellen säännöissä pysymistä ja itsehillintää. Salkkuun jätetyt “suojashortit” otin perjantaina juuri ennen hullun nousun alkamista eli näistä ollaan komiasti tappiolla. Myin myös yhden pois lähes indeksien huipulla. Ei ole helppoa hommaa suojaaminen ja siihen pitää toden teolla kehittää joku järkevä tapa, panos ja stoploss.

Tecnotreen Q3 oli kelpo suoritus. Rahavirta reilusti positiivinen, tilauskanta kasvaa ja uusia asiakkuuksia hankittu. Suunta on hyvä. Q3 hälvensi pahimpia pelkoja ja vahvisti uskoa strategian toteuttamiseen ja eteenpäin menemiseen. Padman osakeostot lähestyvät, saataisiinko niistä pientä buustia kurssiin?

Tankkerit loistivat lokakuussa ja loppuvuosi vaikuttaa lupaavalta.

Salkku kehittyi positiivisesti, mutta tyytyväinen ei voi olla. Enemmänkin v*tuttaa noiden shorttien ajoituksen epäonnistuminen. Viimevuoden verojen maksu aloitettu.

Markkinoiden ja omansalkun tunnelmasta mieleen johtuu takavuosien elokuva Cliffhanger.

16 tykkäystä

Salkun nykytilanne:

Muutoksia vuodentakaiseen alla.

Yksi uusi rivi Uponor. Tämä on mielestäni hinnoiteltu jo halvaksi. Hyvät omistajat myös vastapainona taantumapeloille. Pitkään salkkuun.

Pois lähteneitä Cameco sekä Fortum. Viimeksi mainittu lähti pois kun Venäjän sekoilut alkoivat. Camecosta luovuin viime aikoina, koska Westinghouse-diili monimutkaistaa sijoituskeissiä liikaa omaan makuuni.

Orocoa, Voxturia, Exeliä sekä Sprott Uranium Trustia olen tänä vuonna lisäillyt.

20 tykkäystä

No huhhuh: “En osaa olla kovin huolissani Venäjä-riskeistä”. Tämä ei vanhentunut arvokkaasti. Kuinka silmät ummessa ja suomettunut sitä osasikin olla. Toki lähes yhtä pöljiä lauoin myös muista omistuksista, mutta tuo on harmittanut erityisen paljon. Omaatuntoa puhdistaakseni maksoin aneita Ukrainan asevoimille kun viime vuoden bonarit tulivat. Fortumkin lensi salkusta hieman ennen Venäjän aloittamaa sotaa.

Kyllähän se salkku johonkinpäin muovautuu. Lopullista päämäärää ei kuitenkaan tiedä kukaan. Hieman enemmän taidan olla kallistumassa osinkoihin päin, mutta katsotaan.

Sampo ja Realty Income ovat tekemässä osinkoja, Sammon odotan suoriutuvan tasaisen varmasti. Toista tunnen paljon huonommin, hankin lähinnä pakottaakseni itseni tutustumaan REIT-maailmaan ja peesasin Twitterin käyttäjiä.

Harvia on mietityttänyt paljon. Sen kanssa on tullut tehtyä typeryyksiä, mutta itse yritykseen luotan yhä paljon. Vaikka kuluva vuosi onkin edeltävään verrattuna rumaa katsottavaa, niin aiempaan verrattuna toki kehittynyt hyvin. Tecnotree menee vähän samaan kategoriaan, tosin luottoni sitä kohtaan on pienempi. Eli näiltä kasvua, Harvialta vähän osinkojakin.

Kempower on salkun uusi Harvia. Tällä kertaa pyrin tekemään asioita toisin ja olen aktiivisemmin seurannut kurssia ja alkanut käyttää Stop lossia. Uskon, että kurssi menee ylöspäin, mutta heiluu aika paljon. Mututuntumalla tähän asti mennyt ostot ja myynnit, onneksi sentään osunut hyvin. Ainut syy, miksi YTD on -26,5 % eikä -45 %.

Googlea olen aina halunnut omistaa, tosi harmi että meni näin pitkään ennen kuin se päätyi salkkuun. Varmaan osto ajoittui huipulle ja alas tullaan tämän kanssa. Silti uskon hyviin tuloksiin, Google on liian merkittävässä osassa koko maailman internet-liikennettä, ihmiset eivät edes osaa navigoida ilman sitä.

Ruotsin ja USA:n indeksirahastot ovat mukana muistuttamassa tyhmyydestäni, toimii. Otanko opikseni? Jää nähtäväksi.

Seuraavaksi olen ajatellut PepsiCoa tai Coca-Colaa salkkuun, näen ne aika tasaisina pärjäämässä vähän joka markkinassa. Ehkä mieluummin PepsiCo, sillä pidän mausta enemmän :yum:

15 tykkäystä

Kuva kertoo enemmän kuin sanat!

Pitkää peliä pelataan…

38 tykkäystä

Lyhytmuotoinen päivitys salkun osalta.
Ensimmäinen


salkkukatsaus löytyy vajaa vuoden takaa: Mitä sinulla on salkussa - #2811 käyttäjältä Amatooripoimija

Salkun perusrakenne on pysynyt aika stabiilina.
Vuoden aikana isoimmat muutokset:
-Sampo myyty pois, osake täyteenhinnoiteltu ja tuotto-odotus pieneni
-Uutena salkussa konehommia eli Kone startattu kesällä ja Valmet alkusyksystä

Onnistumiset:
-Koneen ja Valmetin ostojen aloittamiset suurinpiirtein toistaiseksi nähdyistä pohjista
-Harvian, Tecnotreen ja Konecranesin lisäykset aikalailla pohjista myös
-Eriyismainintana: Möin Sammot ennen mallisalkkua, ostin Valmet ennen mallisalkkua
-Marimekko myyminen kalliimmalla pois ja osto halvemmalla takaisin
-Ei näy salkuissa, mutta Solteqin onnistuin myymään noin 4-5e tasoilla pois

Epäonnistumiset;
-Qt lisäysten aloittelu jo noin 70e tasoilta
-Harvian aikaisemmat lisäykset jo 20-35e tasoilta ja ylipäätään eka osto 50e
-Optomed myymättä jättäminen alkuvuodesta. No tähän nyt melkein voisi laittaa minkä vaan (Qt, Harvia, Kamux, jne)
-Alibaba osto liian aikaisin alkuvuodesta
-Nokian Renkaiden osto heti sodan alettua, tästä turskaa

Tässäpä pääpiirteissään mitä tulee mieleen. Kallis harrastus sinänsä, nettovarallisuus tippunut noin 30ke vuodessa. Mutta “nukutaan ja mennään eteenpäin” kuten Jutila sanoi!

43 tykkäystä

Ei huono…

Muutaman yhtiön myisin pois ja painoituksia vähän muuttaisin, mutta muuten voisi olla myös oma osakesalkku.

2 tykkäystä

Q3-päivitys. Toimeksiantomäärät vähenivät hieman (25 vs. 31) kuten suunnitelin. Tuotto aika lailla flat (-14,6 vs. -15,3% ytd) mutta syyskuussa laitettiin reilusti käteistä salkkuun, joka siirretty saman tien osakkeisiin. Tämän hetkisen käteisen suuri määrä johtuu siitä, että viime päivinä luopuin isoimman omistukseni Sammosta.

Salkkutapahtumat aikajärjestyksessä:

  1. Rovio osto syyskuussa, ja myynti Q3-raportin jälkeen. AB Journey ei antanut syytä uskoa jatkoon, enkä ymmärtänyt miten vanhat pelit sai yhtäkkiä buustin. Seuraan sivusta miten uudet pelit kehittyy. Oli 2,5% positio ja nollatuotolla lähti.

  2. OmaSp osto @17,7 posarin jälkeen, ja myynti @19,6 Zsar konkurssiuutisen ilmestyä. Halusin lisätietoja tästä tapahtumasta, ja analytiikkojen kommentit ja raportissa mainitut luottotappiovaraukset antaa ymmärtää, ettei tässä huolen aihetta ole. En silti kiirehdi ostolaitoihin, kun hinta on vielä myyntihintani tuntumassa.

  3. Sampo myynti kolmessa erässä, kh. n. @46. Tässä ajatus on ollut vähän nostaa salkun riskitasoa. Sampo on aika lailla täyteen hinnoiteltu, ja ajattelin, että parempaa tuottoa voisi löytyä lisäämällä salkun muita lappuja (tai ostamalla uusia firmoja), jos osariylilyöntejä tulee. Myös se, että Topdanmark-omistus ei ollut kasvatettu q3-aikana vaikka hinta oli tippunut heinä-elokuun aikana minusta sopivaan tasoon oli vähän pettymys, joten myin jäljellä olevat laputkin osarin jälkeen. Todennäköisesti palaan omistajaksi jos hinta laskee tuntuvasti, tai Q4-raportin jälkeen jos If palaa huippukuntoon ja Topdanmark-saagan suhteen mennään vähän eteenpäin. Salkun nykyiseen kokoon peilattuna Sammon osakkeet kasvatti salkkuni 4% osinkoineen 1,5v pidolla🙏

  4. Lisäykset Kreate, Efecte, Wärtsilä, Fiskars, Harvia, Qt, Sievi. Ei ole paljon sanottavaa, uskon näihin firmoihin, ja raporteista ei ilmestynyt mitään joka horjuttaa uskoa tulevaisuuteen. Harvialla ja Qt:lla olisi ollut osaripäivinä paikkoja tarjolla lisäykseen käyttäen Sampo-rahoja, ja vaikka pallon päällä olinkin, niin jo valmiiksi isot osuudet salkussa johtui epäröintiin. Myös Harvialla ja Qt:lla mennään nyt vähän toimitusjohtajien lupaukset edellä loppuvuoteen. Mieluummin kasvatan nämä positiot Q4-raporttien jälkeen vähän kallimmalla mutta kehityksestä varmempana.

  5. Pienet veiväykset Ruotsi-lapuilla. Evolution osto @834 ja myynti pienellä tuotolla @860. Olin kerrankin käyttänyt stop-lossia suojaen makrotaloustapahtumasta (FOMC), ja tietysti osake laski juuri sen verran, että stoppari pamahti ja ylöspäin mentiin. Sinänsä ei harmita paljon kun oli 2,5% osuus. Live and learn. Embracer sen sijaan jäi pötköttämään salkussa. BHG myös osto ja myynti pienellä tuotolla.

  6. Halusin hajauttaa omistustyyppiäni ja hankin long öljy- ja kuparisertifikaatit. Nämä sopii siihen skenaarioon joka olen kuullut nyt monesta eri talousajattelijoista; stagflaatio, ja raaka-aineniukkuus Ukrainan sodan ja vihreän siirtymän seurauksena.

  7. Osto NoHo pieni positio @6,01. Pelkästään aliarvostussyystä.

  8. Osto Valmet. Isohko positio lisäyksen jälkeen. Osakekurssi ei vastaa tilauskannan ja marginaalin antamaa kuvaa.

19 tykkäystä

Sijoittamista nyt takana rahastojen kautta kymmenisen vuotta ja suorilla osakkeilla muutama vuosi. Pikku hiljaa alkaa homman juju selkeytyä ja typerät peliliikkeet vähentyä. Huom vähentyä, kaikkea hötkyilyä en saa kitkettyä pois :face_with_open_eyes_and_hand_over_mouth:

SXR8 11%
Harvia 7%
OP-Aasia 6%
Cibus 5%
IS3N 4%
Sampo 4%
Valmet 4%
Intel 4%
Kone 3%

Loput käteisenä, Spiltan Investmentbolagissa, Storebrandin Globalissa ja Marimekossakin vielä pieni siivu. Sain tänä vuonna ylimääräistä käteistä perinnön muodossa, jota nyt pikku hiljaa tiputtelen pörssiin. Tarkoitus olisi avata vielä positiot muutamaan osinko-osakkeeseen Jenkeissä ja kotimaassa.

20 tykkäystä

Salkkuni on (edelleen) varsin keskitetty, toki rahastot tuovat hajautusta mutta kumpikin rahasto on varsin keskittynyt ja “erikoinen”, että otan näkemystä aika lailla. Mitään ihmeempiä muutoksia tässä viime aikoina ei ole tullut, lisäilin hieman Applea, kun jäi pikkuisen ylimääräistä rahaa. Muutoin ei ole ollut muutoksia vähään aikaan. Olen varsin tyytyväinen salkkuuni tällä hetkellä.

31 tykkäystä

Suomi-salkusta löytyy nyt seuraavat yhtiöt suuruusjärjestyksessä:

  • Kreate
  • Sampo
  • Apetit
  • MustiGroup
  • Caverion (poistuu salkusta)
  • Duell
  • UPM-Kymmene
  • Terveystalo
  • Sievi Capital
15 tykkäystä