Mitä sinulla on salkussa?

Edellisestä päivityksestä salkussa ei ole kauheasti tapahtunut. Vain yksi muutos ja se on arvo-osuustilin Harvioiden myyminen ja luovutustappion kirjaaminen. Muut rivit ovat saaneet lainehtia pörssin mukana.

Harmillisesti en ole pitänyt aikaisemmissa päivityksissä kirjaa käteisen osuudesta salkussa tai sijoitusasteesta, kirjoitushetkellä käteistä on salkussa 11%. Se varmaan olisi hyvä lisätä Excelin kaavioon, mutta olkoon nyt kirjallisena.

Perinteisesti olen vuoden loppuun yrittänyt kerätä käteisvaroja ja hyödyntääkseni veromyyntejä. Eli eiköhän tänäkin vuonna käteisen osuus laske viimeistään välipäivinä.

18 tykkäystä

Berkshire hathaway
Spiltan aktiefond investmentbolag
Indeksirahasto suomi
Handelsbanken usa
Storebrand global all countries

Ensimmäinen ostettu isolla kertaostolla, muihin menee rahaa kuukausittain.

Kaverin isällä sieltä salkusta löytyi aina koskenkorvapullo, mutta se onkin sitten toinen tarina.

32 tykkäystä

Marraskuu 30.11.2022

Kuluneen kuukauden katsaus: Marraskuussa OPO laski nostoineen ja talletuksineen vajaa 1%, ostoja/myyntejä 35kpl, vipu 32%, YTD n. -52%.

Vauvakiireet painaa joten salkkukatsauskin jää tässä kuussa tyngäksi ja tulee myöhässä. Ei huomio oo terävimmillään, meinaa väsyttää ja vaikea keskittyä yhtiöihin ja markkinoihin.

Tecnotreen paino kasvanut niin suureksi, joten suunnitelmissa sen höyläämistä.

21 tykkäystä

Jaetaanpas tänne omien salkkujenkin sisältö kaikkien ihmeteltäväksi.

Strategiana ei ole tehdä päivä, eikä ihan kuukausitasollakaan treidejä. Kuitenkin reagoidaan uusiin mahdollisuuksiin ja ympäristöön. Lähitulevaisuuden suunnitelmana on vähentää omistusta Fortumista ja Sammosta — mahdollisesti puolittaa.

Vapaasti saa kommentoida ja vinkkailla. Prosenttiosuudet ovat salkkukohtaisia.

OST
44,8% Sampo :finland:
19,5% Nokian Renkaat :finland:
12,1% Harvia :finland:
9,2% Kesko A :finland:
7,7% Nightingale Health Oyj B :finland:
4,6% Lamor Corporation Oyj :finland:
2,3% Käteinen :money_with_wings:

Salkku
31,3% Fortum :finland:
25,6% Sampo :finland:
8% Kemira :finland:
6,8% Visa :us:
6,6% Tecnotree :finland:
4,7% Huhtamäki :finland:
4,6% Intel :us:
3% Kamux :finland:
2,3% Norwegian Air Shuttle :norway:
1,5% Nokian Renkaat :finland:
0,5% Käteinen :money_with_wings:

Rahastot

2,5% Nordnet Indeksfond Norge :norway:
1,3% Nordnet Indexfond Sverige ESG :sweden:
0,8% Nordnet One Rohkea EUR :earth_americas:
0,7% Nordnet Indeksirahasto Suomi ESG :finland:

27 tykkäystä

Rahastot:
-Spiltan Aktiefond Investmentbolag (9%)
-Spiltan Småbolagsfond (6%)
-Nordnet Suomi (15%)

EFT:
-SXR8 =S&P500 (39%)
-EUNL =World (10%)
-EUNK = EU (15%)
-LYMS =Nasdaq100 (6%)

13 tykkäystä

Avataas pitkästä aikaa salkkua. En onnistunut löytämään edellistä kommenttia kuin vasta toukokuulta!

Kuluneen syksyn ja alkutalven aikana salkkuun on tullut paljon uusia yhtiöitä sekä tankattu jonkin verran vanhoja. Tällainen salkun ilme on itselleni melko tyypillinen: pääsijoituksia on noin 5-6 isommalla painolla, ja sitten on eräänlaisia “kandidaatteja” vankkurin vetäjäksi tai pikkumaistiaisia salkusta noin neljäsosan siivu. Käteistä on Incap myyntien myötä yli 7 %, mikä on nykytilanteessa mielestäni ihan oivallista.


Uusia tulokkaita

Wärtsilä ei ole viime vuosina päässyt loistamaan. Osakkeen on painanut alas mielestäni ihan ansaitusti säheltäminen kannattavuuden kanssa sekä energia-alan investointien lykkääntyminen eikä tuo merenkulkukaan nyt ole seilannut kauhiasti pandemian aikana. Yhtiöllä on kuitenkin hyvin mielenkiintoinen portfolio energiasiirtymää ajatellen (se on lyönyt vetoa käytännössä jokaisen energiamuodon puolesta). Tämän pitäisi tukea kasvua. Yhtiön kannattavuustavoite on realistinen ja jo nyt ei kumma jos ei lähivuosina pääoman tuotto (ROI ollut alle 10. % viime vuodet) kohene.

Momentum Group ehti käydä salkussa ja ulkoilla ja nyt se on takaisin. :smiley: Tästä säädöstä olen jo tarpeeksi itseäni piiskannut. Kyseessä on ruotsalainen sarjayhdistelijä, ja kannattava sellainen. ROIC on lähemmäs 20 %. Yhtiön kokoluokka on pieni (liikevaihto alle 200 MEUR), mutta tiimi monissa liemissä marinoitunut, joten eiköhän tämä jatka tavoiteltua yli 15 % vuosikasvua epäorgaanisin ja orgaanisin keinoin. Näkisin painon mielelläni paljon suurempana, jos saa halvemalla.

Harviaa ostin aluksi hodling-salkkuun ja lopuksi myös tähän henkilökohtaiseen veijariin. Toistaiseksi näytin osuneen lähelle pohjia, mitä tapahtuu väkisin kun ostaa putoavia puukkoja systemaattisesti eli ei se ollut ajoitustaitoa. Harvian tietää täällä kaikki, oikein laadukas ja pääomakevyt bisnes.

Harmillisesti tankkausohjelma jäi kesken…

Puuilo, morjensta salkkuun! Hyvin tehokas ja kannattava kasvaja halpakaupan sektorilla. Pidän yhtiön keskittymisestä ja kulukurista. En halunnut vain maksaa yhtiöstä liikoja koska 5 vuoden päästä sen on vaikea kasvaa ilman kaneja hatusta. Niinpä toistaiseksi 4,7 euron maissa ostettu maistiaissatsi saa olla tuolla huikealla 0,6 % painolla. :smiley: Yhtiö pystyy kasvusta huolimatta maksamaan hyvää osinkovirtaa salkkuun.

Embracer. Käsiin räjähtävä pelialan sarjayhdistelijä tai huikea arvonluoja riskisellä sektorilla. Aika näyttää, nykynäytöillä saa pysyä pienellä painolla salkussa.


Makrotalous

Jos miettii makrokulmasta salkkuani, se on vallan huonosti asemoitunut nouseviin korkoihin ja inflaatioon. Monien yhtiöiden kassavirrat on todella kaukana. Ei siis ihme että salkku on ottanut tänä vuonna duffea huolella. YTD kävi -50 %:ssa, nyt -36 %. Toisaalta pidemmän aikavälin tai jo 3v tuotto (se on oikeasti noin 100 % Nordnet sekoaa laskuissa Inderesin henkilöstöannin takia!) kielii ihan hyvästä menestyksestä.

Vuosina 2017–2019 painotin salkkuani tietoisesti firmoihin, joiden ajurit eivät kaipaa taakseen yleisen talouden hyvää kehitystä. Sen ajan Qt ja Remedy ostot ovat olleet erinomaisia. Ne myös kuplaantuivat erinomaisesti…

En usko, että salkkua pitää veivata makroteemalla liikaa koska se on todella vaikeaa ja yritän miettiä yhtiöitä 5-10 vuoden päähän millä aikavälillä taloussyklit ovat lähes yhdentekeviä, tai korkeintaan tilaisuuksia myydä kalliilla hinnalla tai ostaa halvalla. Toisaalta makroa kannattaisi huomioida, ja sekin että yleensä välttelee makroriippuvaisia firmoja on tietoinen valinta.

Hajautin pandemian aikana kyllä jonkin verran “halvempien” osakkeiden kerhoon kuten Incap, mikä on ollut loisto sijoitus ja pelastanut tätä vuotta isoilta osin. Näin jälkikäteen ajatellen tätä olisi voinut tehdä aggressiivisemminkin. Kun luin @Juha_Kinnunen haastattelua @Sijoittaja-alokas loistavassa ketjussa, osui silmiini erityisesti lause missä Juha totesi hajauttavansa salkkua niin, että se pärjää eri ympäristöissä.

Olen pitkin vuotta miettinyt tässä mielessä hajauttamista esimerkiksi pankkeihin ja energiaan, mutta toistaiseksi tämä on jäänyt vain ajatuksen tasolle. Olen jo aiemmin hyväksynyt, että sijoitustyylini johtaa vääjäämättä välillä kunnon roikulivuosiin, mutta uskon pitkässä juoksussa kannattavasti kasvavien yhtiöiden olevan kohtuullista tuottoa tarjoava valinta. Pitkässä juoksussa tällaisia firmoja on taas vaikeampi löytää tämän vuoden voittajasektoreilta. Jos uskoo pitkittyneeseen jaksoon, missä korot pysyy ylhäällä mutta talous ei sukella, on pankit ja energia varmasti meheviä.

Henkilökohtaisesti olen taipuvainen uskomaan siihen, että inflaatio tulee alas ensi vuonna. Ei minnekään 2 %:iin, mutta alemmas mitä nyt. Korot varmasti pysyvät korkealla, mutta ei osakkeita yhden vuoden korkojen perusteella hinnoitellakaan. Pitkiä korkoja ajaa alas tai pitää paikallaan jäähtyvä talous. En myöskään usko syvään taantumaan, mutta energiakriisi vaatii varmasti veronsa. Jos hommat menee suunnilleen näin, salkun pitäisi kehittyä kohtuullisesti. Monilla yhtiöistäni kun ajureita muutakin kautta kuin talouden yleisen vedon vetämänä.

Jos olen väärässä, en ihmettelisi jos tämän vuoden turpakäräjä toistettaisiin uudelleen. Sekään ei välttämättä pitkässä juoksussa olisi huono asia, koska nettosäästän osakkeisiin ja salkussa on tuota käteistä mitä haluaisin laittaa töihin. Juuri nyt haluamani osakkeet ovat karanneet yli hintojen, mitä tällä hetkellä olen niistä valmis maksamaan.


Reflektointia vuoden ostoista ja myynneistä

Vuoden ostoissa ja myynneissä onnistuminen on ollut kaksijakoista. Kuten päivämääristä näkee, eniten ostoaktiviteettia tein syksyllä, jolloin osuimme toistaiseksi pohjiin. Tässä mielessä ostoni ovat olleet tosi onnistuneita. Toisaalta ennen Ukrainan sotaa tankkasin taas absoluuttisesti isosti Boreota (keskihinta 60 EUR), mikä näin jälkikäteen katsoen oli liikaa. Hätä ei ole tämännäköinen koska yhtiö kasvaa arvoa luoden ja lähtipä sinne meiltä kaveri töihin skarpimmasta päästä, mutta silti tuo hieman harmittaa.

Huolimatta parista myynneistä olen ollut tukevasti nettona ostolaidalla. Ehkäpä tuossa Boreossakin olisi ollut parempi tämä tyyli, missä ostosatsit on pienempiä eikä isompia. Salkku oli tietysti absoluuttisesti vähän isompi alkuvuodesta… Ehkäpä tässä on hyvä opetus, että vaikka ostot tuntuu markkinan huipulla prosentuaalisesti pieniltä, niin jos salkun osakkeista puolet on kuplassa niin ne ostot kannattaa pitää sitäkin pienempinä. :smiley:

Vuoden edetessä maltillistin odotuksiani laatien suht tuhnuisia skenaarioita: yhtiöiden kasvu hidastuu isosti ja diskonttokorko on tyyliin 10 %:ia (Inderesin DCF:ssä keskimäärin noin 8 %:ia). Ja sellaisillakin oletuksilla sai ihan käypää tavaraa salkkuun syksyllä. Toki hodling salkkuun lisäsin mm. Qt:ta aivan liian aikaisin että ei tässäkään ihan täysin onnistuttu. Mutta keskimäärin ostot ovat olleet hyviä. Käteisenkään säästäminen sivuun ei harmita, koska kyllä aina välillä osakkeet tulevat tällaisiin roikulialennuksiin.

154 tykkäystä

Salkkupäivitys Q3/2022

Näin on taas Puuilo raportoinut kvartaalituloksensa ja on aika raapustaa kasaan salkku päivitys, ennenkuin Admicom julkaisee Q4 raporttinsa. Kvartaalin aikana kiirettä on pitänyt, opiskelut ovat pitäneet huolta ettei turha vapaa-aika kulu lorvimiseen ja päivät kuluu töissä. Onneksi aina jossain välissä ehtii seuraamaan markkinaa ja lukemaan osareita ja analyysiä.

Koko vuoden osalta salkku on nyt -33% YTD. Tämä selittyy parin isomman position heikoilla tuotoilla ja etenkin Harvian romahduksella, jonka kuitenkin lopulta siivosin salkusta pois, mutta vaikutus jäi tuottojen valossa jäljelle. (ostin harviaa kuitenkin takaisin ja lopulta möin nekin pois kun arvostus lähti taas laukalle)

Harkitsin tämän kvartaalin aikana ottaa enemmän isoja yhtiöitä salkkuun, jotta salkun volatiliteetti ei olisi niin suurta. Tulin kuitenkin muihin ajatuksiin, sillä pienyhtiöt ovat ainoa kenttä, missä minulla voisi edes potentiaalisesti olla etu. Kovat laskut on vain hyväksyttävä, mikäli haluaa olla pienyhtiöissä mukana ja koen että niitä on periaatteessa helpompi ymmärtää.

Olen seuraillut salkun keskimääräisiä lukuja. Oikaistu P/E luku on tälle vuodella 17,7 ja ensi vuodelle ennusteiden pohjalta noin 15,2. Olen oikaissut pois Efecten ja Administerin, koska näiden P/E:llä ei ole oikein päätä eikä häntää, eikä ne kuvaa yhtiöiden tuloksentekokykyä oikein. Tuo tämän vuotinen P/E kertoo hiukan sitä, että pahimmassa korona hypessä tuli ostettua tiettyjä yhtiötä hieman liian kalliilla. Korona hypeilyn jälkeen olen mielestäni taas kehittynyt sijoittajana. Mielestäni olen aikaista skeptisempi lupauksien ja ennusteiden suhteen ja olen oppinut vaatimaan jonkinlaista turvamarginaalia. Olen myös jättäytynyt pois sellaisista yhtiöistä, joita en hyväksy heikon laadun perusteilla. Tämän laskukauden aikana olen tarkoituksellisesti hakenut hajautusta. Olen myös tonkinut arvoyhtiöitä ja yrittänyt löytää niin kasvua kuin arvoa järkevään hintaan. Mielestäni myös osa viime vuosien listautujista on arvostettu aika matalaan hintaan ja sieltä olen poiminut joitain nimiä salkkuun. Kaikkien ei ole tarkoitus jäädä salkkuun ja kitken rönsyjä, kun alan näkemään paremmin miten liiketoiminta etenee.

Kaiken kaikkiaan minulla on tämän kvartaalin loppuessa sellainen fiilis, että salkussa on mielenkiintoisia yhtiöitä joiden keskihintaa ihan mielelläni halventaisin ja varmasti ensi vuosi tarjoaa siihen mahdollisuutta :sweat_smile:
Välillä olen miettinyt sitä, että onko mitään järkeä pitää 1-2% kokoisia positioita, mutta toisaalta tämä on mielestäni erinomainen tapa oppia yhtiöiden liiketoiminnasta. Ainakin itse seuraan yhtiöiden tekemistä aivan eri tavalla kun on hieman omaa rahaa kiinni yhtiöss. Aina voi myös kasvattaa position kokoa jos luottamus yhtiötä kohtaa kasvaa.

Listaan tällä kertaa vain myynnit, koska muuten tästä viestistä tulee turhan pitkä.

Myynnit:

Wärtsilä:

-Nämä meni +/-0, osari herätti liikaa kysymyksiä. Liian hankala yhtiö minun arvioitavakseni.

Harvia:

-Oli tarkoitus holdata, mutta 13,50€ ostetut ulostettiin 19,40€. Positio oli aivan liian pieni ja arvostus oli mielestäni taas liian kireä, että olisin ollut lisäämässä. Siksi juoksin tieheni voittojen kanssa.

Sampo:

-Korona dipissä ostetut Sampot lähtivät nyt salkusta. Kotiutetaan välillä vähän voittojakin, ettei pelkäksi tu(r)skailuksi mene koko vuosi.

Salkku:

Tokmanni 10%

Q3 oli torjuntavoitto. Yhtiö etenee hankalassa markkinassa, mutta uskon että kuluttajien ostovoiman heikkeneminen sataa Tokmannin laariin tietyssä mielessä, mutta paljon harkinnanvaraista jää varmasti ostamatta. Minyn eteneminen vaikuttaa lupaavalta, olisiko tässä Tokmannin avaus kansainvälisille markkinoille? Brändikehitystä vaadittaisiin. Toivoisin, että kun itsenäisiä Miny liikkeitä avataan lisää niin näitä raportoitaisiin omana segmenttinä. Avaisi paremmin miten kannattavia nämä ovat.

Hyvä asia on, että minusta myyntikatetta on puolustettu varsin hyvin.

Myyntikate% Q1 Q2 Q3 Q4
2020 32,20 % 34,30 % 34 % 36,60 %
2021 33,10 % 35 % 34 % 36,20 %
2022 32,4 % 35 % 33 %

Lopulta saimme myös varmistuksen sille, ettei ohjeistukseen päästy, vaan negaria pukkasi. Ei mikään tajunnanräjäyttävä negari onneksi. Olisihan tätä pitänyt osata odottaa, kun kustannusnousua ei olla viety hintoihin. Yhtiö on kyllä ikävän hankalassa raossa hinnoitteluvoiman suhteen. Tässä tulee varmasti kohtuullisia hetkiä laskea keskikurssia.

Nordea 10%

Olen aikaisemminkin sanonut, ettei Nordea varsinaisesti herätä minussa paljon tunteita. Ostin tätä sopivan potin, kun osake oli mielestäni selvästi aliarvostettu. Nordea on parantanut menoaan vahvasti, ROE on jo kovalla tasolla ja osinkoa maksetaan mukavasti. En ehkä odottanut yhtiön pääsevän näin kovaan kuntoon? En näe syytä lähteä kyydistä koska yhtiöllä on kova draivi päällä eikä arvostus edelleenkään ole mielestäni mitenkään kallis.

Marimekko 9%

Yhtiö voi mielestäni paremmin kuin koskaan. Vahva kv liikevaihto jäi tällä kertaa vähän pehmeämmän kotimaisen liikevaihdon varjoon Q3:lla, mutta ainakin itse näin osarin jälkeisen kurssireaktion enemmän sekoiluna, siksi lisäsin Marimekkoa. Tottakai kuluttajien kukkaroiden kiristyminen tulee näkymään myös Marimekossa, mutta jotenkin näkisin että Marimekon asiakaskunta ei ole se ensimmäinen jolta ostovoima loppuu. Yhtiö pystyi kuitenkin kasvattamaan liikevaihtoaan vahvasta vertailukaudesta ja olisin luottavainen, että yhtiöllä on hinnoitteluvoimaa palauttamaan korkean bruttokatteensa, kun näkee ajan sille otolliseksi. Toivon, että brändi yhteistyöt jatkuvat, yhtiö on saanut paljon näkyvyyttä niiden kautta.

Tecnotree 9%

Teknopuu on ollut viime aikainen villikortti. Yhtiö kasvaa, rekrytoi ja tekee paljon investointeja. Kuulostaa hyvältä, ainoa mikä minua hiukan mietityttää on, että diversifioidaanko liikaa ja menettääkö yhtiö fokuksen, kun sinkoillaan moneen eri kehitys suuntaan. Mielenkiintoista nähdä. Yhtiöllä on ilmeisesti vaikeuksia toimittaa, kun liikevaihto kasvoi “vain” 9%, kun tilauskirja taas paisui peräti 30%. Toisaalta, olisin paljon enemmän huolissani jos tilanne olisi toisinpäin. Kun tilauskirja kasvaa niin minun tulkinta on se, että ainakin tuotteet on kunnossa. Tällä kvartaalilla saatiin myös helpotusta kassavirtaan. Tämä oli ehdottomasti huojentava merkki, toivottavasti tällä polulla jatkettaisiin, mutta sain käsityksen, että tämä voisi olla vaihtelevaa. Tästä uudesta yritysostosta en oikein vielä ota selvää.

Puuilo 7%

Puuilo on ainoa kaupanalan yhtiöistä, joka on yllättänyt minut positiivisesti, mutta jotain pahaa tästäkin on kaivettava esille ja sehän on kilpailijat. Julan tulo markkinalle mietityttää. Onko Puuilolla enää mahdollisuutta avata niin paljon liikkeitä, kuin listautuessa odotettiin. Onko riittävästi kysyntää? Vahva Q3 tulos luo kuitenkin uskoa, että tämä yhtiö on poikkeuksellisen laadukas kaupanalan yhtiö, jolla on toimiva konsepti.

Kamux 6%

Miten vain asiaa kääntää niin onhan yhtiö poikkeuksellisen hankalassa markkinassa. Kun tämän kuitenkin suhteuttaa tämänhetkiseen kuluttajaluottamukseen niin olen ylipäätään yllättynyt, että yhtiö kykenee kasvuun ja pitämään kannattavuuden plussalla. Petyin tosin siitä, että Saksa ja Ruotsi oli taas pakkasella kannattavuuden osalta. Ehkä tässä pitäisi vain hyväksyä se, että yhtiön tärkein tehtävä on selviytyä tämän vaikean ajan yli ja sitten laittaa taas kasvuvaihde silmään? Itse en ainakaan toivo sitä, että nyt väellä ja voimalla haetaan kasvua, kun markkina katoaa alta ja raha maksaa. Yllätyin kyllä todellisesti, kun toimitusjohtajan vaihdosta ilmoitettiin. Innolla odotan mitä Pajuharju saa yhtiössä aikaan.

Noho Partners 5%

Markkina on nyt suotuisa, mutta tulevaisuus mietityttää markkinoita. Harmittaa etten ostanut enemmän 6€ hintaan, olen sittemmin kahminut lisää kalliimmalla. Hinta odottaa mielestäni heikkoa ensi vuotta. Seurattuani yhtiön tekemistä läpi koronan minulle tuli sellainen tunne, että yhtiö on todella hyvin johdettu ja pärjää läpi heikommatkin ajat. En siis ole niin huolissani yhtiön lähi vuosista, vaan yritän pohtia kokonaisuutta noin 5 vuoden päähän.

Talenom 4%

Yhtiö löi pöytään todella kunnianhimoiset tavoitteet. Kieltämättä pelottaa, että Talenom yrittää nyt kasvaa vähän kaikkialla ja samalla sitten pitäisi maksaa kunnolla osinkoja. Lopulta ei ehkä saavuteta oikein kumpaakaan kestävällä tasolla. Toivottavasti yhtiö osoittaa pelkoni vääriksi. Odotin kuitenkin, että ehkä ainakin Ruotsissa päästäisiin siihen vaiheeseen, että markkina-alueen kannattavuus olisi korkeampi ja olisi todella selvät näytöt kannattavasta kasvusta kv markkinoilla.

Stockmann 4%

Suurin muutos tämän yhtiön kohdalla tällä katsauskaudella oli mielestäni Inderesin seurannan aloitus. Yllätyin näkemyksen pessimistisydestä, mutta toisaalta luettuani raportin ymmärrän miksi näin. On sitten eri asia, onko analyytikon näkemys oikea, aika osoittaa. Seuraan mielenkiinnolla yhtiön kehitystä. Mielestäni Q3 oli vielä asiallinen. Uusi Sveitsiläinen omistaja laittoi huhumyllyn käyntiin, oma ajatukseni on ettei savua ilman tulta…

Admicom 4%

Yhtiö on laittanut uuden vaihteen silmään ja tavoite on olla kansainvälinen yhtiö. Moni suomalainen yhtiö on haikaillut kv markkinoiden perään, ja moni on tullut häntä koipien välissä takaisin. Toivotaan, ettei Admicom liity tähän joukkoon.

F-Secure 4%

Nykyinen F-Secure on oikein mieleeni. Yhtiöllä on vahva kassavirta, jota se pystyy tulevaisuudessa jakamaan omistajilleen. Tässä oli mielestäni muutama muukin houkutteleva tekijä jakaantumisen jälkeen. 1) Matala arvostus ja korkea tuleva osinkotuotto 2) Yleensä jakaantuneiden yhtiöiden kurssit tuottavat lähitulevaisuudessa paremmin 3) Yritysostokohde? 4) Defensiivinen toimiala.

Capman 3%

Tykkään yhtiöstä, tykkään johdosta, mutta hinta on ollut mielestäni karvan verran turhan kallis. Odottelen edelleen, että markkina tarjoaisi sopivaa paikkaa ostaa lisää. Tontteja on kyllä ollut, mutta silloin on ollut aina muuta osteltavaa.

Sievi Capital 3%

Vema liftin konkurssi oli siinä mielestä surullista, että porukkaa jää työttömäksi ja monet työtunnit meni vessasta alas. Sievin kannalta näkisin kuitenkin asian lähinnä positiivisessa valossa, koska nyt päästään eroon yhdestä murheenkryynistä. Indoor puolestaan osoitti pientä positiivista indikaatiota osarissa ja muut yhtiöt suoriutuivat hyvin. Lopulta saatiin myös uusi strategia, joka vaikuttaa ihan loogiselta ja mielenkiinnolla odotan uutisia siitä, miten hommat etenee, mutta käsittääkseni tarkempaa tietoa vasta ensi syksynä.

Titanium 2%

Yhtiö on edelleen kovassa iskussa. Lähtökohtaisesti suhtaudun tähän yhtiöön osinkosijoittajana ja tankkaan silloin kun osinkotuotto on hyvä suhteessa riskiin. Baltia rahasto on mielestäni erittäin mielenkiintoinen avaus joka on lähtenyt todella hyvin käyntiin.

Efecte 2%

Tasaisen rauhallista suorittamista, hyvä yhtiö, joka ei tarjoile ikäviä yllätyksiä. InteliWise yrityskauppa edelleen mietityttää minua, mutta luotan johdon tekemiseen.

Fondia 1%

Olisiko orastavaa käännettä ilmassa? Hyviä merkkejä mutta vaatii lisää tarkkailua. Fondiassa on monia hyviä piirteitä, mutta viime vuosina yhtiö on rypenyt liian paljon huonossa valossa. Luottamuksen palauttaminen kestää kauan.

Duell 1%

Positio, joka lähinnä peesaa mallisalkkua. Tunnistin jo listautumisen yhteydessä tietynlaisia laadullisia merkkejä yhtiössä, mutta maksoin silloin tästä aivan liian paljon. Nyt kun yhtiötä saa -70% halvemmalla, niin olen valmis palauttamaan pienen position ja seuraan miten yhtiön suorittaminen etenee. Velan määrä vähän hirvittää, pitää taas oppia muistamaan, että raha maksaa.

Norrhydro 1%

Potentiaalia on uuden tuotantolaitoksen voimin ja etenkin Norrdigin mahdollisuudet tässä kiinnostaa. Nyt kun arvostus on järkevöitynyt niin mielestäni Norrdigin potentiaalin vuoksi kannattaa olla tarinassa mukana.

Sitowise 1%

Mielestäni mielenkiintoinen asiantuntijatalo, ei niin houkuttelevalla rakennusalalla. Tämän vuoden kannattavuusnotkahdus pitäisi jäädä väliaikaiseksi ja yhtiöllä on mahdollisuus muuttua tunnuslukujen osalta laadukkaaksi yhtiöksi, jos kortit pelataan oikein.

Nordic Lights 1%

Tutkittuani yhtiötä minulle tuli pakottava tunne ostaa tätä. Kiinnostuin etenkin siitä, että toimiala ei ole erityisen seksikäs, mutta alalla on selvät alalle tulon esteet. Yhteistyöt ovat pitkäaikaisia ja yhtiöllä on hyvät asiakasreferenssit. Riskejä on paljon, mutta mielestäni tämä on seurannan arvoinen yhtiö.

Administer 1%

Mielenkiintoinen yhtiö, jonka pääomistaja on myös yhtiön toimitusjohtaja. Yhtiöllä on pari heikompaa vuotta takana, tehty paljon yritysostoja, listauduttu jne. Yhtiöllä on kunnianhimoiset tavoitteet, joita en nyt ainakaan ihan vielä itse osta näkemättä lähiaikoina selvää parannusta. Ehkä suurin kysymysmerkki itselleni on strategian hämäryys. Näkisin tässä kuitenkin potentiaalisen hiomattoman jalokiven ja siksi haluan seurata yhtiön toimintaa pienomistajana.

Tällaisella kokoonpanolla vuoteen 2023. Oikein hyvää joulun odotusta ja uutta vuotta kaikille :slight_smile:

38 tykkäystä

Aika päivittää salkun sisältöä ja viimeaikaisia tapahtumia. Edellinen salkkukatsaus oli syyskuun alussa, joten n. 2,5 kk on vierähtänyt aikaa edellisestä.

Syksyn ja alkutalven aikana olen myynyt Handelsbankenin Kestävän Energian, Algonquin Power & Utilitiesin, Sammon ja Talenomin. Tilalle olen ostanut Veolia Environmentiä, Bufabia, Omaa Säästöpankkia ja West Pharmseuticals Serviceä. Lisäksi olen lisännyt vanhoja omistuksia, kuten Lamoria ja Inderesiä.

Kestävä energia on aktiivinen rahasto ja Handelsbankenin määritelmä energiasta on melko laaja. Rahasto on tuottanut hyvin muutaman viime vuoden aikana, mutta mörninyt suurimman osan ajasta. En katso saavani riittävästi vastinetta rahalle tällä hetkellä.

Algonquin Power & Utilities piti ottaa vakaaksi osinkokoneeksi kun Fortumkaan ei oikein innostanut. Myin osakkeet muutaman kuukauden jälkeen n. 40 % tappiolla. Nousevat korot, osingonmaksukyvyn kestävyys, kohonneet tuotantokustannukset, nousevat korot, projektien viivästyminen ja näkymien heikkeneminen olivat syy myydä osakkeet pois.

Sammon kurssi on noussut mielestäni liian korkealle, jonka vuoksi laitoin osakket kiertoon.

Talenomin kohdalla en pitänyt strategiapäivityksestä. Haluan ensin nähdä näyttöjä uuden strategian toimivuudesta ennenkuin lähden tähän takaisin. Arvostustaso on myös kireä kassavirtojen siirtyessä kauemmaksi, joten katsoin parhaaksi luopua yhtiöstä tässä vaiheessa.

Näiden tilalle hankin mielestäni laadukkaampia liiketoimintoja yllä mainittujen yhtiöiden muodossa, joita on tarkoitus omistaa pitkäaikaisesti. Markkina ei tällä hetkellä suosi finanssialan yhtiöitä, mutta Inderesin OmaSP -analyysin perusteella osakkeessa on tällä hetkellä yli 20 % p.a. tuotto-odotus. Bufab kasvaa myös kannattavasti ja tuottaa lisäarvoa sekä asiakkailleen että omistajille. Tuotteet ovat tylsiä, mutta usein kriittisiä teollisuudessa. Veolia on mielenkiintoisessa asemassa energiasiirtymässä. West Pharmaseutical Services on lääketeollisuudessa toimiva yhtiö, jonka valmistamat osat ovat kriittisiä etenkin biologisten lääkkeiden annostelussa. Biologiset lääkkeet ovat kasvava markkina ja siellä tarvitaan luotettavaa kumppania. Yhtiö ei ole halpa, mutta ostin aloitusposition vähän aikaa sitten.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Incap 10,48 %
Revenio Group Oyj 9,73 %
PYN Elite 7,30 %
Seligson & Co Global Brands 5,80 %
Lamor 5,67 %
Novo Nordisk B 5,09 %
Inderes 4,60 %
BNPP Circular Economy ETF 3,84 %
Investor A 3,48 %
Neste 2,99 %
Zaptec 2,81 %
Alphabet C 2,80 %
Microsoft 2,64 %
Linde 2,54 %
Apple 2,49 %
Oma Säästöpankki 2,44 %
Huhtamäki 2,36 %
Kesko A 2,24 %
Harvia 2,22 %
iShares MSCI Core EM ETF 2,19 %
Nordic Semiconductor 2,03 %
Boreo 1,96 %
DSV Panalpina 1,90 %
Qt Group 1,80 %
Veolia Environment 1,58 %
Bufab 1,50 %
Kamux 1,50 %
West Pharmaseutical Services 1,43 %
Cibus Nordic 1,25 %
eQ 0,38 %
Kempower 0,37 %
JPM Global Equity Multi-Factor ETF 0,24 %
Seligson & Co Aasia Indeksirahasto 0,18 %
SPDR USA SC Value Weighted ETF 0,16 %
Käteinen 0,02 %
Yhteensä 100,00 %

Incap on noussut itsekseen salkun suurimmaksi omistukseksi.

Lasku on tarttunut jälleen omaankin salkuun. YTD tuotto on -26,16 %, yksi sijoitusurani huonoimpia. Yllä oleva salkku kattaa 70,49 % (306 062 €) sijoitusvarallisuudestani.

Seuraavaksi suurin erä on henkilöstörahasto, johon virtaa osa kuukausittaisista palkkatuloistani. Sen osuus on tällä hetkellä 23,87 % (125 247 €) sijoitusvarallisuudestani.

Vertaislainoista on edelleen tarkoitus irtautua vähitellen. Uusia nostoja en ole tehnyt, niiden osuus on 0,44 % (2 331 €) sijoitusvarallisuudesta. Suurin osa noista on ukrainalaisia lainoja, joita maksellaan vähitellen takaisin buyback -takuun kautta. Todennäköisesti ukrainalaiset lainat maksetaan takaisin vuoden 2023 aikana, joten näistä todennäköisesti ei tule luottotappioita kuin menetettyjen korkotulojen osalta. Toinen suuri ryhmä salkussa on eräs puolalainen lainaoperaattori, joka on vaikeuksissa. Käytännössä lainat ovat defaultissa, mutta pieniä suorituksia tulee silloin tällöin. Ehkä joskus 2027 näkee, että minkä verran noista palautuu.

Kryptoja lojuu salkun nurkassa edelleen pieni määrä, arvoltaan 0,10 % (441 €) sijoitusvarallisuudesta. En oikein tiedä, että mitä kryptoista tulisi ajatella. Alunperinkin nämä olivat “huumorisijoituksia” ja osuuskin sen mukainen. Nykyään kryptoista löytyy BinanceCoinia, Etheruemia, Bitcoinia, Cardanoa, Chainlinkiä, Polkadotia ja Solanaa. Cronokset myin pois kun en heidän korttiakaan käytä tällä hetkellä.

Sijoitusvarallisuus on tällä hetkellä yhteensä 434 081 €.

Muun varallisuuden osalta ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia. Käteistä on päivittäismenoja ja mätkyjä varten 4 441 €. Asuntolainan korko päivittyi ja velanhoitomenot kasvoivat selvästi. Tällä hetkellä velat jakautuvat seuraavasti:

Lainat Saldo, €
Opintolaina −10 428,20 €
Sijoitusasuntolaina −83 630,86 €
Asuntolaina −161 597,41 €
Muut lainat −7 500,00 €
Yhteensä −263 156,47 €
Muut omaisuuserät Markkina-arvo, €
Sijoitusasunto 100 000 €
Oma asunto 226 800 €
Laina yksityishenkilölle 8 000 €
Auton realisointiarvo 14 600 €
Bruttovarallisuus: 787 922 €
Nettovarallisuus: 524 766 €

Tällä hetkellä olen tyytyväinen salkussani oleviin yhtiöihin. Aiempi suosikkini Qt on nykyään tarkkailuluokalla. Yhtiöltä on tullut peräkkäin useampi pehmeämpi kvartaali, joten olen valmistautunut realisoimaan sen, mikäli meno näyttää hyytyvän pidempiaikaisesti. Markkinoilla olisi paljon ostettavaa, mutta käteistilanne ei tällä hetkellä mahdollista lisäostoja ja vivun puolelle en halua tässä vaiheessa mennä. Toki ostan osakkeita nettomääräisesti koko ajan, eli ajallista hajauttamista tulee joka tapauksessa.

63 tykkäystä

Avataas oma pikkuinen salkkuni tänne. OST+AOT on noin 5k kokonaisuutena. Tavoitteena on tosiaan kasata viisinumeroinen sijoitusvarallisuus ennen kuin täytän 20, joten hyvässä vaiheessa ollaan. Osa sijoituksista tehty jo kesällä jolloin en sijoituksiini tehnyt edes minkäänlaista taustatyötä.

OST

  1. Nordea 22,83% Keskihinta 9,34€
    Ostin tätä ekalla kesätyöpalkallani kesällä hintaan 8.5x, kun huomasin ison osinkoprosentin. (En kesällä tiennyt sijoittamisesta vielä mitään). Syksymmällä tutkittuani pörssiä/yrityksiä joka päivä, olen ehkä vähän kiintynytkin Nordeaan. Ihanan defensiivinen osake tässä maailmantilanteessa, jolla varaa jopa kivalle kurssinousullekin korkojen avulla. Kasvava osinko myös kivasti kasvattaa osakesäästötilini varallisuutta,

  2. Capman 12.8% Keskihinta 2,67€
    Nämä ostin syyskuussa, kun kaverini kanssa juteltiin sijoittamisesta. Hän silloin kertoi sijoittaneensa Capmaniin, ja aloin illalla miettimään, miksi firma kuulostaa tutulta. Tajusin äitini olleen siellä töissä vuosia, joten kysyin häntä selittämään yrityksen ideaa helpolla tavalla. Selasin myös yhtiöraportteja, osareita, sekä Inderesin foorumia tietty. Lopulta päätin ostaa mielestäni halpaa melko defensiivistä lappua, joka maksaa kivaa kasvavaa osinkoa. Varmasti tulen tässä, kuin myössä Nordeassakin lisäämään omistustani talven aikana reippaallakin kädellä, kun palkkaa tilille napsahtaa.

  3. Valmet10,87% Kh 23,53€
    Tämä lappu on tämän foorumin ansiota. Joku päivä tässä syksyn aikana lueskelin eri firmojen palstoja läpi, kunnes törmäsin Valmettiin. En edes tiedä miksi siitä heti kiinnostuin. mutta syvemmän lukemisen ja tutkimisen jälkeen päätin avata tämänkin osuuden. Mukavaa kasvavaa osinkoa maksaa tietty tämäkin omistukseni. :yum:

  4. Nokia 9,59% 4,71€
    Ostin keväällä Nokiaa heti 18-vuotta täytettyäni. Ostin huimat kolme osaketta, jolloin kulut olivat siis noin 30%. Eihän tuossa mitään järkeä ollut, mutta jostakin piti aloittaa. Ikinä en noita kolmea osaketta myynyt, ja syksyllä sitten eksyinkin foorumin Nokia-palstalle. En tiedä oliko hyvä juttu vai ei,(se nähdään varmasti tulevaisuudessa sitten) mutta kuitenkin “tykästyin” firmaan, ja lisäsin sitä kahteenkin kertaan. Nokiahan ei osinkoa paljoa maksa :smiling_face_with_tear:, mutta uskon firman “uuden” johdon pystyvän tekemään käänteen, kunhan Metaverseen kanssa ei mennä naimisiin. Nokiaa en ole kyllä ensimmäisten joukossa lisäilemässä.

  5. Metso Outotec 8,81% Keskihinta 8,38€
    Tätä ostin muistaakseni elokuussa, kun kesän loputkin rahat tuli tilille. Kyseinen osake oli OP:n top-5 osakesuosituksissa, ja aika lyhyen harkinnan jälkeen tätä ostin. Osaketta näin myöhemmin enemmän tutkineena, olen kuitenkin vakuuttunut yhtiön tekemisestä, ja osakkeen tuottomahdollisuudestakin. Uskon lisääväni Metsoa jatkossakin.

AOT

  1. Embracer 15,92% Kh 49,20kruunun paikkeilla
    Tästä sijoituksesta en tykkää ollenkaan. En ymmärrä mikä fomotus iski, mutta näin siinä pääs käymään, että aika isoon osuuten ostin tätä. Eihän tämä nyt “huono” sijoitus ollut, kun jälkeenpäin enemmän tutkinut kohdetta. En vain yhtään tykkänyt siitä, miten tätä päädyin omistamaan. Jatkossa kyllä vältän tämmöiset “kolikonheitot”, ja pyrin pysymään suunnitelmassani paremmin. Odottelen järkevää hetkeä, ja sitten tämän kotiutan, ja laitan rahat todennäköisesti Nordeaan tai Indekseihin.
  2. OP- Amerikka Indeksi A 6,60%
    3.OP- Suomi Indeksi A 6,54%
  3. OP- Aasia Indeksi A 4,35%
  4. OP- Eurooppa Indeksi A 1,89%
    Joo tiedän, rahastoissa on todella pieni osa rahoistani, mutta aion niitä kyllä lisäillä jatkossa tasaisella kuukausisäästöohjelmalla. Mutta omasta mielestäni tällä hetkellä pörssi tarjoo mukavia ostopaikkoja osakkeille, joten aion priorisoida niitä ennemmin.

Mutta joo tälläisellä mennään ainakin tammikuuhun saakka todennäköisesti, ellen pääse Empörssöniä aikaisemmin myymään. Tarkoituksena olisi myös Wärtsilälle avata positio tammikuussa viimeistään, jos osakekurssi sallii. Päivitellään salkun tilannetta viimeistään sitten kesällä. Rauhallista joulua teille kaikille :blush:! Ei enää kauaa nii nollaantuu ytd :partying_face:

E: Pääsinkin jo tänään embracerista eroon hintaan 51.50kruunua/kpl. Huojentunut olo etten tyhmyydestä joutunut pulittelemaan, vaan pienellä voitolla täst ulos. Nyt loppu tämmönen fomotusperseily. Käteistä on siis salkusta nyt sen 16%.

67 tykkäystä

Puoli vuotta edellisestä katsauksesta kulunut, joten jälleen oli pakko oli uskaltaa katsoa eläkesalkun kokonaistilanne. Pitkällä aikavälillä salkkuni tulee koostumaan pääosin indeksirahastoista sekä laadukkaista osinkoa maksavista osakkeista. Osakkeita pyritään hankkimaan pääosin Suomesta, jotta mahdollisimman suuri osa osingoista saadaan verovapaasti.

Sijoitussuunnitelma: Rahastoihin menee vakiosumma kuukaudessa, ETFiä ostetaan kerran vuodessa. Osakkeisiin on varattu könttäsumma, mitä ei kasvateta. Lisäostot OST:lle ja AOT:lle tulee tehdä osingoilla. Oston jälkeen pitää odottaa kuukauden verran ennen seuraavaa ostoa.

Rahastorintamalla H2 on tuonut paljon muutoksia ja lopputulos on mielestäni selkeämpi. Useampi pienempi ETF sai tehdä tilaa maailma-ETF:lle (EUNL), jonka osto-ohjelma päättyy tämän vuoden lopussa. Jatkossa tämä saa olla ainoa ETF-sijoitukseni ja sitä ostellaan tilin ylimääräisillä touhutonneilla kerran vuoteen. Esimerkiksi veronpalautusten yhteydessä. Toisena uutena rahastona salkussa on aktiivirahasto PYN Elite, missä aion pitää jatkossa valta-osan kehittyvien markkinoiden allokaatiostani. Viimeiset vuodet ovat olleet Kiinan suunnalta sen verran opettavaisia, että pidetään tulevina vuosina sijoitukset hajautettuna rahastoissa. Suurella todennäköisyydellä en tule tekemään lisämerkintöjä PYN Eliteen, vaan heinäkuussa tekemäni kertasijoitus saa riittää.

Osakkeiden puolella H2 on myös tuonut muutoksia sekä salkkuun että omaan käyttäytymiseeni. Olen ottanut arvonmääritykseen laskemiseen lisää työkaluja, nostanut kaavoissa tuottovaatimuksia sekä siirtänyt omaa fokusta takaisin Helsingin pörssiin. Tulen kuitenkin omistamaan jatkossakin joitakin jenkkiosakkeita, sillä Nordnetin Black Friday antaa vuosittain erinomaisen paikan uudelleensijoittaa osinkoja. Lisäksi hyvin osinkoa maksavia “syntiosakkeita”, esim. tupakka- tai öljyteollisuudesta, ei juuri löydy kotimaan pörssistä. Kiinteistöpuolella sama homma.

H2:lla salkusta on kokonaan poistunut mm. VICI Properties, Konecranes, STORE Capital sekä JDcom. Lisäksi olen nostanut käteispainoa ensi vuotta varten keventämällä syysrallin loppupuolella Sampoa, Nordeaa ja Tietoa. Aika näyttää, oliko tämä veivailu kannattavaa. Varsinkin kun jokaista em. kotimaista yhtiötä voisin pitkäjänteisesti omistaa.

Ostopuolella H2:lla ainoa yhtiö oli erittäin pitkään kaikille tuttu Marimekko, joka laadukkaana osingonmaksajana sopii salkkuuni erinomaisesti. Harvia sekä Valmet kävivät parin euron päässä omasta ostohinnasta loka-marraskuussa, mikä kieltämättä silloin harmitti. Mutta odotellaan junan palaamista asemalle. Nordnetin Black Friday-tarjous käytettiin hyväksi myös ostoissa ja mukaan tarttui 8% osinkotuottoa tarjoava tupakkajätti Altria, lyhyempään peliin mielestäni jo liian paljon potkittu Meta Platforms sekä todella pieni siivu Warren Buffetin Berkshire Hathaway:ta. Näillä näkymin tulen ottamaan Berkshiren salkkuuni uudeksi pitkän tähtäimen “indeksirahastoksi”, mitä lisäillään kerran vuodessa Nordnetin Black Fridaysta.

Hyvää uutta vuotta kaikille Foorumin lukijoille :slight_smile:


Osakkeiden YTD -12,7%.
Suurimmat nousijat prosentuaalisesti: Sampo, Nordea, British American Tobacco
Suurimmat laskijat prosentuaalisesti: Nokian Renkaat, Tokmanni, Medical Properties Trust

Rahastot ja ETF:t Osuus salkusta
Handelsbanken USA indeksirahasto 25,7%
PYN Elite - rahasto 13,1%
Handelsbanken Eurooppa indeksirahasto 11,1%
iShares Core MSCI World UCITS ETF (EUNL) 4,1%
Handelsbanken Kehittyvät indeksirahasto 3,5%
Seligson Top 25 Global Brands 2,7%
Pörssilistatut osakkeet Osuus salkusta Tyyppi
Alibaba 4,0% Kasvu
Nokian Renkaat 1,7% Osinko
British American Tobacco 1,6% Osinko
Sampo 1,5% Osinko
Tokmanni 1,4% Osinko
Titanium 1,4% Osinko
Walgreens Boots Alliance 1,4% Osinko
TietoEVRY 1,3% Osinko
Uponor 1,3% Osinko
Marimekko 1,3% Osinko
Olvi 1,2% Osinko
Realty Income Corporation 1,2% Osinko
Nordea 1,1% Osinko
W.P. Carey REIT 1,1% Osinko
Meta Platforms 0,9% Kasvu
Altria Group 0,9% Osinko
Intel Corporation 0,6% Osinko
Berkshire Hathaway B 0,5% Kasvu
Medical Properties Inc. REIT 0,3% Osinko
Fortum 0,3% Osinko
Muut Osuus salkusta
Listaamaton yritys 11,0%
WisdomTree Physical Gold 3,9%
100,0%
Osakesalkun käteinen 17,2%
13 tykkäystä

Tämä vuosi on ollut hieno. Salkku on täyttynyt kaamealla turskan hajulla.

Omistukseni:
kuva

Evolution
Olen tyytyväinen, että tämä yhtiö on edelleen salkkuni isoin omistus. Selkein omistuksistani, jolla uskon olevan huomattavan ja kestävän kilpailuedun. Evolution todistaa vallihautansa kvartaalista toiseen. Todellinen kassavirtakone.


kuva

Jos joku huoli pitäisi mainita, niin en ole ihan vakuuttunut kuinka hyviä ostoksia viimeisimmät yrityskaupat ovat olleet. Slottibisnes on hurjan kannattavaa kyllä, mutta ei tunnu kasvavan lähellekään kuin Evolutionin livekasinopuoli. Syntibisnes ei myöskään tunnu saavan täyttä arvoaan pörssissä, yhtiö voisi ottaa tämän huomioon pääoman allokoinnissaan ja ostaa omia osakkeitaan mitätöitäväksi pelkkien osinkojen sijaan.

Boreo
Salkkuni isoin Venäjä-pommi osui Boreoon. Harmittavan iso takaisku, Yleiselektroniikan Venäjän liiketoiminta oli huomattavan kannattavaa ja merkittävä osa Boreon tulosta. Muuten yhtiö on suorittanut erinomaisesti.

kuva

Kymmenen yritysjärjestelyä vuoteen! Tällaista tahtia kun pidetään yllä jatkossakin, voi omistajana nauttia vain sivuvaunussa vikkelään muuttuvista maisemista. Boreon CMD tänä vuonna oli erinomainen, kannattaa ehdottomasti katsoa:

Se mitä luulen ymmärtäväni tästä liiketoimintamallista tuli sanoitetuksi tuolla. Boreo vaikuttaa organisaatiolta, joka oppii ja kehittyy. Tuoreet tavoitteet kuvaavat mielestäni tätä polkua. Tekoälykin sen ymmärtää:


Boreo on mielestäni heittämällä parhaiten suomalaisista yritysostoja systemaattisesti harrastavista yhtiöistä sisäistänyt, että mistä tässä lajissa on kyse. Ainoa ruotsalaistyyppinen sarjayhdistelijä kotopörssissä. Tulee olemaan hieno koti vielä kymmenille ja kymmenille yrityksille tulevina vuosina.

Kamux
Käytettyjen autojen kaupassa on ollut huonoin vuosi ikinä Kamuxin historiassa. Osakekurssi mataa pohjamudissa, eikä rima todellakaan enää ole korkealla. Jos Kamux suorittaa edes sinnepäin, on tämä nykyinen arvostus aikamoinen ostopaikka:

Ehkä sentimentti pääsee ihon alle, mutta olen kuitenkin hieman miettinyt viime aikoina, että kuinka kannattavaa Kamuxin kasvu ulkomailla on ollut ja tulee olemaan. Ruotsin suoritus ei ole ollut kummoinen, ja Saksasta ei oikein vielä osaa sanoa (ihan viimeiset luvut silti varsin rohkaisevia). Mielenkiintoista nähdä mitä Tapio Pajuharju saa firmassa aikaiseksi. Tuotto-riskisuhde kääntyy päässäni kuitenkin aika herkulliseseksi, eli ehdottomasti salkussa paikkansa ansainnut. Voisin harkita ostavani vielä siivun jos toisenkin.

Harvia
Myös Harvia on kokenut tänä vuonna brutaalin löylyn pörssissä. Pidän yhtiötä kuitenkin huikean laadukkaana, ja näen sillä pitkän ja kannattavan kasvun polun vielä edessään. Orgaaninen kasvu + kyky maksaa vuolaita osinkoja + yritysostot + kertoimissa paljonkin nousuvaraa = tuotto-odotus on varsin maistuva mielestäni nykyisellään. Harvia toimii herkullisen pienehkössä nichessä, jossa sillä on vahva brändi ja hyvin kilpailukykyinen tuotanto.

Qt Group
Nykyisen Qt-position kanssa on helppo elää. Ennen viime vuoden myyntejä ja massiivista kurssilaskua tämä kasvoi salkkuani dominoivaksi, enkä ollut sinut yhtiön teknologiariskin kanssa. Minun ei ollut helppoa arvioida yhtiön kilpailuetuja ja niiden kestävyyttä. Kurssi on ottanut niin paljon hudaa tänä vuonna, että nykyisellään tämä alkaa tuntua taas enemmän mahdollisuudelta kuin uhkalta.

Teqnion
Boreon Ruotsin serkku. Tässä yhtiössä on rakennuspalikat erinomaiseen arvonluontiin kohdillaan:
kuva
(market cap kruunuissa, eli varsin pienehkö firma vielä kyseessä).

Yhtiön pääomatunti oli hyvä:

Näillä kavereilla tuntuu olevan samaan aikaan hurjasti kunnianhimoa, mutta myös jalat maassa. Tuon Daniel Sun Zhangin kirjoittamaa kirjaa “An Investment Thinking Toolbox” voin myös suositella. Tässä yhtiössä on hieman sellaiset fiilikset kuin pääsisi ostamaan Berkshire Hathawayta 50 vuotta sitten. Ehkä intuitioni on väärässä, eikä tästä kummoista stooria saada aikaiseksi, mutta toistaiseksi vaikuttaa hyvälle. Tätä on tarkoitus lisäillä salkkuun ihan isoon painoon asti.

Volati
Toinen ruotsalainen sarjayhdistelijä. Yhtiössä kiehtoo jo pitkä, erinomainen track record, kuin myös muutama erilainen kulma Boreoon ja Teqnioniin verrattuna. Koen yhtiö ikään kuin useana roll-uppina, joissa add-on yritysjärjestelyillä voidaan tavoitella myös synergioita. Yhtiö on myös ottanut jo askelia, missä liiketoiminta-alueet itsessään ajavat M&A-aktiviteettia. Yhtiöllö on myös upeasti toimiva “Volati Academy” sekä “Volati Managent Program”, ja lähes kaikki tuoreet johtajat ovat löytyneet yhtiön sisältä. Aineksia pitkäkestoiseen arvonluontiin myös tulevaisuudessa tuntuu olevan. Myös Volatia olen ajatellut lisäillä, nykyinen arvostus ei mielestäni hinnoittele lähellekään sellaista mihin näen yhtiön pystyvän.

Lopuksi
Olen koittanut paljon reflektoida viime vuotta. Teinkö massiivisen virheen kun en laittanut salkkua sileäksi huikein arvostutasoin? Yli -50% tauluun YTD kertoo karua kieltään. Olen ehkä huono myymään. Minun on vaikea perustella isoja myyntejä jos minulla ei ole näistä vapautuneilla rahoille uutta kohdetta. Evolutionin iso droppi viime vuoden syksyllä pelasti paljon ja pääsin järkevästi ja perustellusti myymään isohkon osan Qt lapuistani. Ehkäpä näin massiivisia kuplaantumisia ei tule niin usein, että tästä joutuu itseään soimaamaan jatkossa useinkaan. Koen kuitenkin vahvuudekseni pitkäjänteisen omistajuuden ja koitan vaalia sitä jatkossakin. Myymisessä on silti vielä harjoittelua. Lisäilin myös omistuksiani 2021 hieman kehnoin tuotto-odotuksin. Nämä voi jo myöntää aika selkeiksi virheiksi, vaikka vasta aika näyttää näiden suuruuden.

Tänä vuonna myin yhden isoimmista omistuksistani: Remedyn. Seison yhä tuon päätöksen takana, koska en osaa hahmottaa tuon sijoituksen tuotto-odotuksia ja oletuksia niiden takana kovin kummoisesti. Yhtiö on hieno, ja voisin harkita sitä sopuhintaan, mutta pienemmällä painolla salkkuuni takaisin. Myös Orthexin pienen pieni aloituspositio sai tänä vuonna lähteä. Tämän yhtiön osalla seuraan toistaiseksi katsomossa. Salkussa kävi myös kääntymässä tuore listautuja Witted, mutta yhtiön käyttäessä omaa (tuolloin mielestäni alle käyvän arvon hinnoiteltua) osakettaan isosti yrityskauppaan jäin seuraamaan tarinaa sivusta. Yhtiö kiehtoo edelleen ja jos luottamus arvoaluovaan pääoman allokointiin palautuu, voisin harkita tätä uudelleen.

Loppujen lopuksi tämä vuosi on ollut onnellista aikaa. Minä aidosti nautin kun saan ostaa osakkeita lisää halvemmalla. Toivottavasti Vernerin lanseeraamat Mörnimismarkkinat toteutuvat. Näin kolkyt ja risat mittarissa sitä toivoo olevansa netto-ostaja vielä vuosikymmeniä.

66 tykkäystä

Nyt kun kaikki käteiset on pelissä, on ehkä hyvä aika katsella mitä se salkku pitää sisällään. Nyt on siis puhtaasti osinkopapereita metsästyksessä ja sivussa vähän kasvufirmoja, jotka nekin vähän osinkoja tiputtelee tilille. Tarkoitus olisi vuoteen 2025 loppuun mennessä kasata 100 000 euron salkku. Siihen tavoitteeseen aion päästä sijoittamalla osingot uudelleen ja n. 500e/kk uutta rahaa salkkuun sekä mahdollisilla kurssinousuilla. Salkun arvo tänään hieman alle 45 000 euroa. Ehkäpä jossain vaiheessa matkaan tarttuu enempi kasvufirmoja, tietojen ja taitojen karttuessa.

Taulukkoon olen rustannut omistamieni yhtiöiden kappalemäärät ja ensi keväällä/syksyllä ennustusten mukaan tilille tipahtavat osinkorahat.

Salkkunen2022

49 tykkäystä

Pientä yhteenvetoa miltä salkku näyttää näin vuodenvaihteessa.

Salkkuni koostuu noin 75% prosenttisesti yhdestä listaamattomasta yhtiöstä ja loppuosan 25% avaan jäljempänä. Jaan salkkuni kahteen osaan:

  • epälikvidi salkku (em. listaamaton micro capin yhtiö. Rahat tulee mahdollisesti olemaan tässä kiinni vielä seuraavat kymmenen vuotta).
  • likvidi salkku (listatut yhtiöt, käteinen, kulta).

Munat on sen verran pahasti yhdessä korissa että se näkyy riskinottohalukkuudessani likvidin salkun puolella: pieni suorien osakkeiden osuus, iso käteispaino ja boomer-kulta palovakuutuksena.
Allokaatio

Tällä allokaatiolla nukun yöni hyvin. Luottamus on myös listaamattomaan yhtiöön vahva vaikka tällä hetkellä hieman sakkaa energiakriisin johdosta. Firmassa olen ollut omistaja liki 10 vuotta ja ajatus toisesta 10 vuodesta ei tee pahaa.

Käteinen on isossa painossa koska pyrin laajentamaan sijoitustoimintaa asuntopuolelle ja tarjouksia olen tehnyt muutamasta kämpästä mutta vielä ei ole tärpännyt.

Indeksipuolella 75% osuutta hoitaa MSCI World ETF ja loput 25% erinäistä sillisalaattia mm. Suomi, Japani ja USA indeksejä.

Ja koska osakepoiminta teemana on sitä foorumin ydintä niin avataan mitä suorien osakkeiden puolelta eli OST:lta löytyy:

  • Boreo on mielestäni Helsingin pörssin mehukkaimpia keissejä ainoana sarjayhdistelijänä. Hyvä träkki, kulttuurisesti ja arvoiltaan toimiva konsepti ostettavien yhtiöiden näkökulmasta. Tykkään myös että ei olla profiloiduttu liian kapeaan segmenttiin, joten allas josta kalastaa on valtava. Riskejä ei voi kuitenkaan vähätellä: henkilöstöriippuvainen bisnes kasvuyhtiön arvostuskertoimilla.

  • Harviaa en lähde erikseen perustelemaan sillä näen siinä samat potentiaalit kuin muut foorumin saunakultin jäsenet :slight_smile:

  • Viafin on salkun uusin tulokas (lisätty eilen salkkuun). Vahva kassavirta ja tase sekä kasvupotentiaali orgaanisesti ja epäorgaanisesti kohdillaan.

  • Aallon Groupin teesini on samankaltainen kuin Boreon kohdalla: ostettavat yritykset jatkaa autonomisina toimijoina prosesseja tehostaen. Vakaa tilitoimistobisnes maistuu muutenkin tässä hetkessä.

YTD vuoden alusta AOT+OST yhteenlaskettuna -27% josta kiitos lähinnä Harvia ylipainon vuoden alussa. Indeksipuoli pelkästään huomioituna YTD on -12%, joten se toistaiseksi on pelastanut viikatemiehen viimeiseltä sivallukselta, nyt on vasta kämmenet auki :smiley:

27 tykkäystä

Vedetäänpäs viimeisen pörssipäivän kunniaksi Salkku auki ja katsotaan mitä sen sisältä löytyy. Laskin eilisillä päätöskursseilla ja otin huomioon vain pelkät osakkeet. Käteistäkin on, mutten ottanut huomioon sitä.

  • Metso Outotec 13,5%
  • Nokia 12%
  • Valmet 11,5%
  • Oma SP 8,5%
  • Kamux 7%
  • Marimekko 6%
  • Harvia 5,5%
  • Puuilo 5,5%
  • Remedy 5%
  • Rovio 4,5%
  • Orthex 4,5
  • Polestar 4,5
  • SoFi Technologies 4%
  • Duell 3%
  • Volvo 2,5%
  • Sievi Capital 2,5%

Vähän yllättäen Metso Outotec on noussut suurimmaksi omistukseksi. Mutta mikäs siinä on olla kyydissä? Tulevaisuuden näkymät on hyvät ja asema maailman markkinoilla vahvistuu. Lähdin siihen mukaan kesällä 2020, kun yhdistyminen tapahtui.

Käteinen valahti aika pieneksi tuon ison Valmet oston jälkeen. Salkun suurimmat liikkeet oli Sampo-myynti lokakuussa ja pari päivää sitten sen tilalle ostettu Valmet. Sitten vuoteen mahtuu kaiken näköistä treidailua, nappikauppaa yms. Ensi vuoteen olen muovannut sijoitusstrategia tiukemmaksi ja mahdolliset uudet yhtiöt käy tiukemman seulan. Seurantalistalla on muutama mielenkiintoinen yhtiö, mutta olen laskeskellut että niiden kyytiin ei ole kiirettä vielä H1 aikana. Olen myös päättänyt että osakesalkkuun lisätään käteistä kerran vuodessa, joten uudet hankinnat rahoitetaan osingoilla tai myynneillä. Se rajoittaa myös ostoksia mielestäni sopivasti.

Sitten salkusta löytyy vielä pari rahastoa, joihin menee kerran kuukaudessa tietty summa. Kryptovaluutoista olen luopunut lähestulkoon kokonaan. Joitain pieniä seurantapositioita löytyy, mutta niidenkin yhteenlaskettu arvo on salkusta alle 1%. Kryptoihin lähdin mukaan koronadipistä. Pakko kyllä sanoa että se oli erittäin onnistunut kokeilu, mutta kun aika, mielenkiinto ja ymmärrys ei niiden tutkimiseen riitä on parempi pysytellä sivussa tällä hetkellä.

Ja YTD lukemahan on tyly -33%, mutta se on onneksi tämän päivän jälkeen pelkkä paha muisto vain :sweat_smile: toivottavasti parin vuoden päästä sille naureskellaan ja muistellaan että olipas se rytinää. Tietysti opiksihan tästäkin vuodesta pitää ottaa.

Oikeen hyvää Uutta (sijoitus)vuotta 2023 kaikille foorumilaisille!

35 tykkäystä

Voisitko avata tätä ajatusta hieman enemmän, käsittääkseni ainoa tapa saada osingot verovapaasti on omistaa yrityksestä yli kymmenen pinnan siivu??

Pahoittelen, jos ilmaisin asian huonosti.

Luonnollisesti tarkoitin sitä, että osakesäästötilin sisällä olevista kotimaisten yritysten osingoista ei tarvitse maksaa pääomaveroa. Verokarhu toki iskee siinä vaiheessa, kun rahoja otetaan tililtä ulos. Mutta itse olen vielä pitkään osinkojen hankintavaiheessa, joten ainakin teoriassa kotimaisissa osinkoyhtiöissä korkoa korolle -ilmiö pääsee toimimaan tehokkaammin. Ulkomaisissa osakkeissahan lähtee aina lähdevero, oli sitten OST tai AOT.

Osakesäästötilin sisällä liikkuvat kotimaiset osingot taitavat tällä hetkellä kiinnostaa ainoastaan Kelaa, joka ottaa kaikki osinkotulot huomioon toimeentulotukia myönnettäessä.

4 tykkäystä

No niinpä tietenkin, itsellä kun ei ole OST niin enpä tuota osannut ottaa huomioon…kiitos selvennyksestä ja onnea alkavaan vuoteen 2023 :crossed_fingers::money_mouth_face::crossed_fingers:

4 tykkäystä

Avataas omaa salkkua ja taustatietoja hieman. Eli kyseessä 22v opiskelija (AMK) kolmatta vuotta. Sijoitusharrastusta nyt takana noin 14kk, joka alkoi indeksirahastoista, joihin laitoin ja laitan edelleen kaikki opintolainani. Tämän myötä innostus nousi sijoittamiseen hyvin paljon ja tämän kautta on tullu luettua useita kirjoja liittyen osakesijoittamiseen sekä katsottu/kuunneltua videoita ja podcasteja todella paljon sekä tietysti luettua Inderesin analyyseja ja foorumeja.

Erityisesti suorat osakeomistukset ovat viimeisen 8kk aikana kiinnostaneet todella paljon ja näitä olenkin ostanut. Näissä strategiani on omistaa osaketta [liiketoimintaa] vähintään +5 vuotta ellei yhtiön liiketoiminnassa tapahdu merkittävää muutosta sekä ostaa vain silloin, kun itse koen yhtiön olevan erityisesti aliarvostettu pitkällä aikajänteellä. Näiden lisäksi laitan joka kuukausi rahaa indeksirahastoon, joka toimii “eläkesäästönä”.

Opintolainalla:
OP-Amerikka indeksi
OP-Eurooppa indeksi
OP-Pohjoismaat indeksi
OP-ilmasto
Nämä olivat ensimmäiset ostokseni koskaa ja haluaisinkin luopua OP-ilmastosta tämän kohtalaisen korkeiden kustannusten myötä. No tämä on sitä oppimista tässä hienossa harrastuksessa. Ostot tapahtuu ajallisesti hajautettuna.

Omalla rahalla:
Siili Solutions
Valmet
Norrhydro
Aspocomp
Vincit
OP-Maailma (KK säästäminen)
Tarkoitus on hankkia vielä täytettä omistamieni yhtiö laajuuden suhteen noin 10-15 eri yhtiön muotoon kaiken kaikkiaan. Pelaan vielä pitkälti maltillisilla summilla, mutta homma kehittyneen tulevaisuudessa tietoisuuden myötä.
Tarkoituksella olen pääsääntöisesti keskittynyt pienempiin yhtöihin, koska aikaikkunani näissä on hyvin pitkä, mikä antaa pelivaraa “riskialttiimpiin” yhtöihin koonsa puolesta. Toki suurempiakin seuraan sekä myös eri sektoreita. Siinä nopeasti hieman avattuna omaa tähän astista sijoitustarinaa.

20 tykkäystä

Vuoden lopun katsaus salkusta: Edelleen n. 45% salkusta ETF:ssä ja rahastoissa ja 55% suorissa osakkeissa alla olevalla jaolla:

Heinäkuun päivityksen jälkeen salkuun on netto-ostettu osakkeita ja muutama muutos tehty:
Nordea, QT, Alibaba myyty salkusta.
Uutena salkkuun tullut Alphabet n.3,4% osuudella.
Lisäyksiä tehty Intrum, Tecnotree, Apple, Nokia, Harvia ja Kone.

Sampon osuus on paisunut salkussa edelleen osakkeen hyvän kurssikehityksen vuoksi. Intrumin raju kurssilasku iski pahasti salkun tuottoon.

Kurssikehitys koko salkussa n. -13% luokkaa. Ensi vuoden tavoitteena tehdä vähemmän kauppaa (myyntejä) ja jatkaa tasaisia kuukausittaisia indeksiostoja sekä osakeostoja hyviin paikkoihin.

17 tykkäystä

Salkun sisältö viikon ostovimman jälkeen vuodenvaihteessa (sijoitusaste 200 prosenttiin 170 prosentista tammirallia odotellessa). Tarkoitus keventää kovasti tammikuussa.

Suurimmasta pienimpään omistukseen, Norskirahasto 1,5% salkusta.

24 tykkäystä