Mitä sinulla on salkussa?

Ei mennä off-topic. Ryhmän nimi on “Mitä sinulla on salkussa”. Mulla on salkussa noita rahastoja.

2 tykkäystä

Nämä ovat historia tuotoiltaan erinomaisia. Merkintä palkkio tosin 5% jonka kun laskee pois tuotosta ei kauheasti Nasdaq indeksin päälle jää ylituottoa. Ongelmaksi muodostuu että nämä on ne parhaat rahastot tuhansista vaihtoehdoista. Pitää olla se kuuluisa kristallipallo että osaa valita parhaimman promillen aktiivista rahastoista ja laittaa all in juuri niihin. Nämä kyseiset varmasti pärjäävät jos teknologia sektori jatkaa voittokulkuaan mutta minä en ainakaan tätä osaa ennustaa. Katsotaan viiden vuoden päästä uudelleen.

Edit: Esitteessä lukee merkintäpalkkio 5%
http://doc.morningstar.com/document/949a8423770a33870b033b1c31389f5f.msdoc/www.jpmorgan.com/emea-privacy-policy

2 tykkäystä

Ei ole merkintäpalkkioita ainakaan Nordnetillä. Sieltä nämä oon poiminutkin ja ostelen tasaisesti lisää… Niin ja megatrendeihin kannattaa aina sijoittaa oli huono tai hyvä hetki. Nyt seuraavaan aiheeseen →

1 tykkäys

Oli joo, mutta ne kai pudotti niitä jossain välissä. Ainakin indeksirahastoissa mielestäni ihan kohtuullinen 0,39% ja merkintä vain 0,06%. Oli hyvä aloittajalle. Ja @KalleH , kirjoitin tuon rimpsun hieman huonosti eli kyse oli juurikin OP Maailma indeksirahastosta :+1:

Tuo oli aloittelijalle sellainen edullinen ja selkeä mutta tässä on tullut hyviä vinkkejä katsella niitä hieman laajemmin.

Sori vielä tämä tarkentava offtopic

1 tykkäys

Tässä on katsaus mun tän hetken salkkuun. En ole myynyt mitään salkusta 2020 - ostanut vain. Lisäyksiä olen tehnyt taas samoihin laatuyhtiöihin, joita salkussani on jo valmiiksi seuraavin perustein:

Lisäys KAMUX hintaan 7.5€ - lisäsin @Verneri_Pulkkinen peesissä ja olin muutenkin tyytymätön Kamuxin painoon omassa salkussa. Voisin vieläkin lisätä Kamuxia jos näen hinnan sopivaksi. Nyt siis 6,4% painolla mikä on vielä hieman pienempi mitä esim Inderesin Mallisalkussa.

Lisäys Remedyyn hintaan 21€ - Olen Remedyssä ollut mukana kympin tasoilta ja pitkällä tähtäimellä mukana tässä. En ollut EPIC-diilin jälkeen lisännyt tätä, mutta sain kipinän lisätä kun hallituksen jäsen osti lisää tätä samoilla hinnoilla.

Lisäys Sampo kahteen kertaan 26.5€ ja 29.5€. Tämä on ollut minulle suhteellisen no-brainer riski-tuotto suhteen osalta ja minusta turvamarginaali on ollut alta 30€ riittävä siihen, etten ainakaan paljoa tässä häviä ja pääsee osinkotuotto-odotukseen kiinni. Ja onhan Ideresilläkin Osta-suositus edelleen.

Ja tässä vielä linkki edelliseen salkkukatsaukseen toukokuussa:
toukokuun salkkukatsaus

Revenion +15% päivänä hymyilyttää kyllä. Hyviä osakepoimintoja kaikille! :slight_smile:

26 tykkäystä


Revenio rökittää ennusteet ja salkulle tuli tänään täysi vuosi täyteen. Hyvillä mielillä voi tehdä vuosikatsauksen! :blush: Viimeiset 6kk on ollut täynnä aktiivista sijoittamista, salkun rakentamista ja itsensä etsimistä tämän kriisin keskellä. Korona muokkasi miestä kovalla kädellä. Maaliskuusta lähtien vauhti on vain kiihtynyt ja osakemarkkinoiden maailma on vienyt mukanaan :sweat_smile: Opiskelu, analytiikka ja pelikirjan & strategian hiominen on ollut kaiken keskiössä.

Olen nyt tutustunut moniin erilaisiin aloihin ja pyrkinyt löytämään itselleni sopivia keissejä. Salkussa on käväissyt parikin eri osaketta tämän puoliskon aikana, kuten esimerkiksi: Talenom, Huhtamäki, Citycon, Terveystalo, Nordea, Nokia, Raisio, Visa, Microsoft, Neste, Finnair, Nokian renkaat. Raisio oli ainut tappiollinen näistä tapauksista. Näkemystä on tullut otettua ja velkavipua on hyödynnetty salkkua rakentaessa. Kuukausien saatossa ja velkaisuusastetta tasapainotellessa olen luopunut joistakin positioista ja pyrkinyt keskittämään osakevalintojani. Tarkoituksena on löytää ne tähtipelaajat salkkuuni ja keskittää niihin. Salkun rakenteen ytimessä on laadukkaat osakepoiminnat, hyvä hajauttaminen ja riskien hallinta (varsinkin kun superluotto on kuvioissa mukana). Osakevalinnoissa olen peesannut vakaita, potentiaalisia ja laadukkaita yhtiöitä hyvällä turvamarginaalilla :slightly_smiling_face:


Salkun nopea läpikäynti:
Kulmakivet: Fortum (~11%) ja Sampo (~11%)
Molemmat osottautuivat täydelliseksi valinnoiksi salkun kulmakiviksi. Todella pitkään molemmat tapaukset olivat räikeästi alihinnoiteltuja ja aloitin positioiden rakentamisen jo ennen osinkojen jakamista ja olen jatkanut ostoja osinkojen jaon jälkeenkin. Toistaiseksi olen tyytyväinen positioiden kokoon ja en ole suunnitteilla lisää vähään aikaan, paitsi tietenkin jos mahdollisuus ilmenee.

Growth at reasonable price, mahdolliset tähtipelaajat: Kamux, Harvia, Revenio, QT, Marimekko (~35%)
Inderesin käyttäjien suosimat valinnat löytyvät myös omastakin salkusta, mutta ihan syystäkin, argumentit yritysten vahvuuksista ja tulevaisuuden näkymistä ovat perusteltuja. Näihin osakkeisiin haluaisin keskittää enemmän mahdollisuusten noustessa. Marimekko on ehkä vähän villikortti näihin muihin verrattuna, mutta itsekeskeisesti haluan omistaa kyseistä puljua (Sama Harvian suhteen, mutta paljon vakaampi tapaus).

Yksittäiset osakkeet ja rahastot, hajauttamista:
Apple, BRK, USA-rahastot (~13%):
Haluan siivun jenkkimarkkinoilla jaettavasta kakusta ja pienentää yleistä riskiä.
Wärtsilä, UPM, Erilaiset eurooppalaiset indeksirahastot (~15%):
Hajauttamista ja pintaraapaisua syklisiin. Wärren ja UPM:n suhteen ilomielin kattoo mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Toistaiseksi tarkoituksena ei ole lisätä kumpaakaan.
Capman & Investmentbolag Aktiefond (~10%):
Finanssipuolen betsit. Tasaisesti kasvava osinkokone hyvällä hinnalla on hyvillä mielin istumassa osakesäästötilillä.


Pari aikaisempaa postausta liittyen menneeseen, ensimmäinen viesti Inderesille helmikuussa, viaton bullero. Salkku kehittynyt kovalla kädellä tästä pisteestä.

Jälkipyykki riskien räjähtämisestä käsiin. Bulleron veret kaduille.


Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen salkun kehitykseen ja tehtyihin osakepoimintoihin nyt pahimmän kriisin jälkeen. Välissä on kovia koettu ja miestä testattu, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Osakevalinnoista oli parikin kyseenalaista tapausta, mutta kehityksen yleinen suunta on ollut positiivinen. Vuoden graafilla olen kavunnut pois pahimmasta kuopasta (-41%) ja salkku on nyt saatu plussan puolellee (+15%). Korona todellakin muokkasi kovalla kädellä miestä. Tulokulma sijoittamiseen ja osakevalinnan tekemiseen on muuttunut todella paljon tämän kaiken keskellä. Suunnitelma kuinka jatkaa salkun rakentamista on ollut jonkin aikaa mietinnässä ja ensimmäiset eteenpäin otetaan pian.

28 tykkäystä

Onko muuten mitään aikaisempaa taustaa sijoittamiseen, valuaatioon yms vaikka teorian tasolta? Vuoden kokemuksella ainakin tänne näyttää aika hyvältä meno :+1:

2 tykkäystä

Uusi keskusteluun osallistuja täällä. Vanhempien ansioista minulla oli pohjilla Fortumin ja Nesteen osakkeita. Niiden kehitystä seurasin opiskelujen ajan ja samalla perehdyin sijoittamisen alkeisiin. Ensimmäiset omat ostot tein noin vuosi sitten.

Salkun sisältö 5.8.2020

Neste: 47,57 %
Fortum: 27,67 %
Sampo: 10,27 %
QT: 7,69 %
Siili: 6,79 %

Salkku on siis vielä hieman epätasapainossa Nesteen ja Fortumin suuntaan, mutta tarkoitus ei ole niistä kuitenkaan luopua vaan antaa uusien ostojen tasoittaa tilannetta. Kiinnostusta olisi laajentaa ostoja myös ulkomaalaisiin osakkeisiin, mutta se vaatii vielä parempaa perehtymistä. Kiinnostusta rahastoihin tai etf:iin minulta ei löydy. Tällä foorumi lla on ollut tärkeä osa oman kiinnostuksen kasvamisessa. Kiitos siis kaikille!

25 tykkäystä

Kiitos!

Markkinat ovat pitkään kiehtoneet, mutta suoranaisesti ei ole aikaisempaa taustaa sijoittamiseen. Tilinpäätösanalyysi ja rahoitusteoria on kaukana repertuaaristani (foorumilla kadehtien katson näitä pyörittäviä ja hallitsevia käyttäjiä :smile:). Olen pyrkinyt enemmän tunnistamaan voittavia konsepteja tukien teoriaan ja suurempiin vallitseviin trendeihin. Oma ymmärrys teoriasta on enemmän teknologia & strategian puolella, mutta en sano ei ‘yksinkertaisille’ tai ‘tylsille’ sijoituskeisseille, jos liiketoiminta näyttää houkuttelevalta ja on terveellä pohjalla. Kuitenkin vakaa ja ennustettava tapaus on sijoittajan parhaimpia ystäviä.
Fundamentit ja arvostustasojen ymmärtäminen on ollut enimmäkseen itseopiskelua, osa (lue: lähes kaikki) on opittu kantapään kautta. Kerran kun polttaa näpit, niin ei sitä uudestaan halua kärventää näppejään :smiley:. Onneksi internet ja tämä foorumi on pullollaan hyvää informaatiota ja laadukasta materiaalia sijoittamisen opiskeluun, mistä olen todella kiitollinen.

11 tykkäystä

Laitetaanpa salkku taas esille, koska muutosten tuulet ovat puhaltaneet jonkin verran. Muutamaan päivään en ole tehnyt kauppaa ollenkaan ja näillä on tarkoitus mennä kohti syksyä. JPM US Technology A ja Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige ovat rahastoista mukana. On mielenkiintoista seurata miten salkun yksittäiset firmat pärjäävät jatkossa näille kivenkovaa tuottoa takoville rahastoille.

Osarit meni Canadian Solarin (CSIQ) ja QT:n osalta tänään loistavasti ja hyvä pöhinä on ollut päällä myös Tokmannilla, Kamuxilla, Genoviksella, Metso Outotecilla ja Harvialla. Kaksi viimeksi mainittua olen ostanut valitettavasti vasta posarin jälkeen. Ainoastaan Sampo oli pettymys, mutta eiköhän sielläkin lähdetä todennäkösesti ylös- kuin alaspäin tuosta 30e:sta.

Simon Property Groupin (SPG) tärkeä osari on maanantaina ja mikäli se osoittautuu pettymykseksi niin lappu vaihtunee johonkin suomalaiseen laatufirmaan (todennäköisesti Fortumiin). Haluan kuitenkin antaa firmalle vielä mahdollisuuden, koska osinkotuotto on jäätävän kova ja jos hommat saadaan taas rullaamaan niin osakkeen arvonkin pitäisi lähteä kohoamaan varsin vikkelästi. Tällaisia “hakuja” ei välttämättä kannattaisi kovin kauaa salkussa pitää, koska niin paljon varmempia valintoja on tarjolla.

Samalla kun olen katsellut muutamien firmojen junnaavan paikallaan ja piipahtanut vetyhypen mukana jne, niin olen vain jossitellut, että miksen vaan voinut ostaa Inderesin yleisarvosanan mukaan TOP10-firmoja. Revenio, Neste, QT, Harvia ja Remedy (arvostelun TOP5) ovat nousseet täyttä häkää kohti taivasta. Kova arvostus ja “kallis” hinta on muuttunut vielä kalliimmaksi :slight_smile: Jatkossa sijoitan vain suomalaisiin laatufirmoihin. Noissa on helppo pysyä mukana ja foorumista on ollut hirvittävä apu osakevalintoja tehdessä. Osumaprosentti esim Inderesin mallisalkulla on ihan älytön. Ei siinä tarvita uhkapelityyppisiä vetyhypejä, joista kukaan ei osaa sanoa tavoitehintoja ynnä muita. Odotan muuten innolla Harviaa mallisalkkuun! :slight_smile:

15 tykkäystä

Aika päivittää tilanne. Käteistä kadonnut osakkeisiin jonkin verran: uusina Innofactor ja Microsoft sekä lisäyksenä Sampo ja kaikki ETF:t. Tässä markkinassa naurettava (realisoimaton) tuotto 2% viime kertaiseen verrattuna, joka on lähes täysin Kamuxin ja Plugin ansiota. Mahdollisia kommentteja ja vinkkejä otetaan mielellään vastaan, mukavaa viikonloppua kaikille :slight_smile:
Osakkeet (56,3 %):
|0,2 %|Atria Plc A|
|0,5 %|Bilot Oyj|
|0,9 %|Cargotec Oyj|
|1,2 %|Citycon Oyj|
|5,9 %|DraftKings Inc. - Class A|
|0,4 %|Exel Composites Plc|
|1,1 %|Fortum Corporation|
|0,1 %|Glaston Corporation|
|1,2 %|HKScan Oyj A|
|4,2 %|Innofactor|
|5,0 %|Kamux Corporation|
|0,2 %|Lehto Group Oyj|
|6,8 %|Microsoft Corporation|
|0,2 %|Nokia Corporation|
|1,3 %|Nordea Bank Abp|
|0,6 %|Outokumpu Oyj|
|8,9 %|Plug Power Inc.|
|13,5 %|Sampo Plc A|
|0,1 %|Taaleri Oyj|
|1,6 %|Telia Company AB|
|1,2 %|Wärtsilä Corporation|
|1,4 %|YIT Corporation|
ETFt ja rahastot (20,0 %):
|1,9 %|Xtrackers Euro STOXX 50 UCITS ETF 1C|
|2,9 %|iShares Core MSCI EM IMI UCITS ETF USD (Acc)|
|1,9 %|iShares Core MSCI World UCITS ETF|
|7,8 %|iShares Core S&P 500 UCITS ETF USD (Acc)|
|1,2 %|Indeksirahasto Tanska|
|0,8 %|Indeksirahasto Norja|
|1,0 %|Indeksirahasto Suomi|
|1,2 %|Indeksirahasto Ruotsi|
|0,3 %|iShares Ageing Population UCITS ETF USD (Acc)|
|0,3 %|iShares Automation & Robotics UCITS ETF USD (Acc)|
|0,3 %|iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF USD (Acc)|
|0,3 %|iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF USD (Acc)|
Käteinen (23,7 %)

9 tykkäystä

On ainakin seurattavaa :smile:

1 tykkäys

Päivitän vähän omaa salkkua ja ajatuksia. Nyt on 1½ vuotta kulunut siitä kun aloitin osakesijoittamisen. Salkku alkaa pikku hiljaan muodostumaan mieleiseksi. Koronasta lähtien olen haalinut salkkuun enemmän laatua ja jättänyt tunnuslukuja vertaillen halvat osakkeet muille. Pidän tottakai edelleen halvoista osakkeista, mutta tärkeämmäksi minulle on tullut, että yritys on mielestäni laadukas.
Minulla kävi siten onni, että sain kandidaatin paperit valmiiksi kesäksi, joten olen pystynyt työskentelemään siinä sivussa kokoaikaisesti, lähes koko tämän vuoden. Ennen koronaa olin myös saanut omiin parikymppisen standardeihini tuntuvan palkankorotuksen, joten pystyin säästämään enemmän. Korona puolestaan toi alennushinnat pörssiin, joten ostelin seurantapositioita monesta kalliimmasta osakkeesta. Samalla aloin myös kiinnostumaan ja keskittymään enemmän kilpailuetuihin (niiden opiskelu on edelleen työn alla). Korona dipistä ostetut Tokmannit ja Harviat ovat paikanneet mukavasti ensimmäisten sijoitusteni huteja (Nokia&Nokian renkaat). Harvia positio jäi tosin aivan liian pieneksi, olisi pitänyt uskaltaa lisätä. Paljon on vielä opittavaa, mutta muutamaa virhettä ja viitisenkymmentä sijoituskirjaa viisaampana tuntuu, että tämä alkaa toimimaan. Kuitenkin parasta tässä harrastuksessa on mielestäni aivotyöskentely ja itsensä haastaminen. Tavoitteenani on varauden luomista pitkällä ajalla, mutta ennen kaikkea uuden oppimista.

Nyt viimeisimpänä ostin lisää Sampoa osaripäivänä ja tänään ostin tähän asti tunnusluvuiltaan kalleimmat osakkeeni. Olen katkerana seurannut Reveniota pitkään, aina odottaen sitä oikeaa hetkeä. Tämän osarin piti tarjota minulle mahdollisuuden ostaa Reveniota “alelaarista”, mutta toisin taas kävi. Tänään nappasin kuitenkin pienen seurantaposition @ 32,40 ja katsotaan sitten sopivia hetkiä lisäillä. Olen yleisesti todennut, että seurantapositioiden ostaminen on itselleni toimiva taktiikka. Se rajaa virheiden hintaa ja lisääminen on helpompaa nouseviin (tai laskeviin) kursseihin, kuin kylmilteen suuren position ostaminen nouseviin kursseihin. Puhun toki vain omasta puolestani. Hienoa olisi toki laittaa kaikki rahkeet yhteen tähtiosakkeeseen, jos olisi niin taitava, että sen tähden löytämisessä onnistuisi takuu varmasti. Muutaman hudin jälkeen olen huomannut, että omat taitoni eivät tähän riitä.

Olen yrittänyt viime aikoina keskittyä edellä mainittuun katkeruuteen, sillä huomaan että se on ollut aikaisemmin iso este hyville tuotoille. Monet hyvät firmat ovat aina olleet mielestäni liian kalliita ja “kuplaantumassa”. Ne ovat kuitenkin porskuttaneet yhä paremmin ja paremmin ja itse olen seurannut vierestä odottaen hetkellisesti heikompaa tulosta. Vähän niin kuin sitä hetkeä, että kaikki muut olisi väärässä ja minä oikeassa… Nyt olen yrittänyt katsoa itseäni peiliin ja miettinyt onko tässä mitää järkeä? Todennäköisesti olen itse väärässä ja muut korjaa voitot. Tämä itsetutkiskelu on ainakin toistaiseksi toiminut hyvin, sillä salkkuuni on eksynyt mielestäni hyviä ja mielenkiintoisia yrityksiä.

Olen kuitenkin ikuinen karhu, joten pidän isohkoa käteispositiota aina varmuuden vuoksi :bear:. Se oli pelastava tekijä Korona dipissä, joten nukun yöni paremmin kun tiedän ettei ole pakko myydä mitään mikäli kurssit laskevat voimakkaasti. Päinvastoin, voin ostaa lisää.

Salkku:
Käteinen 39%
Sampo 8%
Tokmanni 8%
Nordea 8%
Nokian Tyres 6%
Aktia 6%
Fortum 4%
Metsä Board 4%
Capman 4%
Harvia 3%
Marimekko 2%
Exel Composites 2%
Kamux 2%
Revenio 2%
NN Suomi Super 2%

Semmottia, katsotaan mitä seuraavat sijoitusvuodet tuovat tullessaan.
Hyvää viikonloppua kaikille!

20 tykkäystä

Varmaan olisi syytä päivittää salkkua kun viimeisestä kerrasta on muutoksia tullut.

Neles ja Kamux on saanut lähteä, samoin Forum Merger(FMCI) hyvästä Q2 huolimatta sekä HCCH, johon uskon pääseväni vielä myöhemminkin mukaan. Suurin syy myynteihin oli vetylappujen pienimuotoinen dippaus ja halusin panostaa näihin vielä lisää, erityisesti Plugiin.

kuva

Edit: @viljo Liiankin keskitetty ja ihan tietoinen valinta toistaiseksi.Kiitoksia, mukavaahan se on tietoa ja uutisia jakaa ajankohtaisista aiheista palstalaisille!

12 tykkäystä

Aika keskitetty salkku. Kiitos hyvästä energia aktiviteetista.

1 tykkäys

image
image

Tämmösellä kokoonpanolla tällä hetkellä (muissa UPM ja STNG). Verneriä kompaten on alknut tuntumaan, että vaikka tästä voidaan vielä rallatella ties mihin, on aika alkaa ottamaan omalta kohdalta riskiä alaspäin. Ja olenkin myynyt joitain lappuja pois sekä tehnyt kevennyksiä sieltä väärästä päästä.

Sijoitusasuntoja on 3 tällä hetkellä ja neljäs haussa. Koen sen itselleni sopivammaksi sijoitusmuodoksi isommassa mittakaavassa johon osakesijoutuksista on mahdollista kerryttää pääomaa, homman vauhdittamiseksi. Vaikka aiemmissa kommenteissa luonnehdittiin vuokralaisia valittajiksi ei sellaisia ole ainakaan omalle kohdalle vielä osunut. Muutenkin koen kyseisen harrastuksen parhaaksi puoleksi sen, kun pääsee hyvän asunnon luovuttamaan uudelle vuokralaiselle. Siitä tulee aina yhtä hyvä mieli.

Kevät on melkolailla painettu superluotto tapissa. Vaikka oma usko on koko ajan ollut ATH:den tekeminen tälle vuotta, on melko vaikeaa ollut olla hötkyilemättä positoiden kanssa heilunnassa. Joka kuukausi, kun lainat lyhenee toista tonnia on se parempi verrattuna siihen päiväheiluntaan, mitä tällekkin kevättä on tarjottu.

Kamuxia, Fortumia, Sampoa ja Nelestä, kun pääsisi hyvään hintaan keventämään, niin salkku ois semmoisessa kuosissa mitä kestäisi taas holdailla pidempään vivuttomana. Talenomille ja Reveniolle on tilaa sopivista korjauksista.

17 tykkäystä

En minä ainakaan tarkoittanut vuokralaisia valittajia, vaan että osakesijoittaminen on helppoudessaan mukavampi vaihtoehto, kuin asunnot (minulle).

Taisi olla ennemmin toinen nimimerkki johon viittasin… Pidän kirjoituksistasi palstalla paljon.

Asuntosijoittaminen on vähän kuin osakesijoittaminenkin. Osa tykkää painaa rahastoihin ja olla miettimättä asiaa. Osa taas tekee perusteellista tutkimusta kuten Kamux ja Qt ketjuissa täällä. Samoin asunnoissakin on hyviä täyden hallintopalvelujen kautta mahdollista ulkoistaa asunnonvuokraus kokonaan, kun toinen toinen haluaa esim. remontoida ja hoitaa kaiken itse.

Salkku on hieman muuttunut viimeisimmän raportoinnin jälkeen. Salkusta on myyty Elisan osakkeet, sillä nykyinen arvostussano ja kasvupotentiaali eivät ole mielestäni tyydyttävällä tasolla. Myin myös Canadian National Railwayn osakkeet. Tilalle salkkuun tuli tanskalainen DSV ja avasin vuosien tauon jälkeen position Googlessa. Näiden kummankin nykyinen arvostustaso ei myöskään ole halvimmasta päästä, mutta pidän näiden tuottopotentiaalia silti ensinmainittuja parempana. Realisoituva odotettavissa oleva osinkovirta silti laski, sillä DSV maksaa vain pientä osinkoa ja Google ei lainkaan. Osinko sinänsä ei ole itseisarvo, mutta arvostan kuitenkin kasvavaa osinkovirtaa.

Kuukausisäästön kohteet kohdistuivat aiempaan tapaan ETF:iin ja indeksirahastoihin, joiden painoarvo on edelleen huomattavasti alle tavoiteallokaation. Ostot kohdistuivat Maailma SRI, kehittyvät markkinat, Handelsbanken USA Indeksi, Seligson Global Brands ja Eurooppa Indeksi, iShares Smart City -rahastoihin.

Suorina sijoituksina Interactive Brokersin salkkuun tuli lisäykset Cisco Systemsiä ja Fortista. Osakesäästötilin puolelle marginaaliset lisäykset Qt Groupia, Kamuxia ja Admicomia. Kahden viimeksi mainitun osakkeen paino on marginaalinen, eikä nykyisellään missään määrin vaikuta salkun kehitykseen. Pieni Remedy-positio on ennallaan, eikä sekään sinänsä salkun kehitykseen vaikuta. Näitä toki voisi ostaa reilusti lisääkin.

Osinkoja (brutto) on maksettu alkuvuoden aikana yht. 1731€.

Osakesalkun kehitystä kuvaava pisteluku on 170,67 (aloitus 4.11.2014 pisteluvusta 100,00) ja vertailuindeksinä käyttämäni iShares Core World ETF (EUNL) on vastaavasti pisteluvussa 165,64. EUNL-ETF:n arvo on indeksoitu siten, että kummankin vertailuarvo on 4.11.2014 on tasan 100 pistettä. Salkku on paljon vanhempi, mutta TWR-tuottoa olen laskenut vasta mainitusta päivästä alkaen.

Osake- ja rahastosalkut % salkusta
Revenio Group Oyj 15,13%
PYN Elite 8,79%
KONE Corporation 4,32%
Seligson & Co Global Brands 4,04%
iShares MSCI Core World SRI ETF 3,95%
Neste 3,93%
iShares MSCI Core EM ETF 3,88%
Novo Nordisk B 3,68%
Investor A 3,42%
DSV Panalpina 3,01%
Accenture 3,01%
UPM Kymmene 2,88%
Vow 2,85%
Harvia 2,45%
Google 2,33%
BNPP Circular Economy ETF 2,23%
Latour B 1,98%
Sampo Plc A 1,86%
Aedifica 1,86%
Cellavision 1,78%
Scatec Solar 1,76%
Air Products & Chemicals 1,76%
Amazon 1,65%
eQ Oyj 1,72%
Osuuskunta KPY 1,59%
Handelsbanken USA Indeksi 1,57%
American Water Works 1,56%
Cisco Systems 1,48%
Facebook 1,40%
Starbucks 1,18%
Huhtamäki 1,10%
Seligson & Co Eurooppa Indeksi 1,06%
Fortis 1,05%
iShares Smart City ETF 0,90%
Qt Group 0,90%
BGF Next Generation Technology 0,76%
The Home Depot 0,71%
Kamux 0,18%
Remedy 0,10%
Admicom 0,09%
Käteinen 0,10%

Salkun kokonaisarvo on 163 008€. Salkun ulkopuolella on 59 000€ varattuna osakeostoihin seuvaavien kuukausien ajaksi.

Vertaislainat

Salkussa on vertaislainoja 22 453€ arvosta. Näistä suurin on on Mintoksessa (10 762€) ja PeerPerryssä (10 818€). Loput ovat RoboCashissa, Moncerassa ja Viventorissa. Grupeerissa oli myös pieni sijoitus, mutta se on alaskirjattu. FastInvestissa on vielä muutama kymppi odottamassa siirtoa pois. Vertaislainojen tuottoa olen laskenut TWR-menetelmällä 21.3.2014 alkaen. Vertaislainasalkun pisteluku on 198,82 sisältäen luottotappiot, vastaten n. 11,3% p.a. tuottoa. Pitkäaikainen tuottotavoite näissä on 12% p.a, josta ollaan tällä hetkellä hieman jäljessä.

Salkussa on myös lähisukulaisille vuokrattu asunto (oma omistusosuus 67%), mutta sillä ei varsinaisesti ole tarkoitus tehdä voittoa.

30 tykkäystä
Scanfil 27,6 %
Kamux 12,0 %
ARVO 10,1 %
CapMan 9,9 %
Olvi A 6,9 %
PYN Elite Fund 6,5 %
Nordea Bank 6,3 %
Sampo A 3,7 %
Ahlstrom-Munksjö 3,4 %
Elecster A 2,5 %
15 tykkäystä