Mitä sinulla on salkussa?

Revenio rökittää ennusteet ja salkulle tuli tänään täysi vuosi täyteen. Hyvillä mielillä voi tehdä vuosikatsauksen! :blush: Viimeiset 6kk on ollut täynnä aktiivista sijoittamista, salkun rakentamista ja itsensä etsimistä tämän kriisin keskellä. Korona muokkasi miestä kovalla kädellä. Maaliskuusta lähtien vauhti on vain kiihtynyt ja osakemarkkinoiden maailma on vienyt mukanaan :sweat_smile: Opiskelu, analytiikka ja pelikirjan & strategian hiominen on ollut kaiken keskiössä.

Olen nyt tutustunut moniin erilaisiin aloihin ja pyrkinyt löytämään itselleni sopivia keissejä. Salkussa on käväissyt parikin eri osaketta tämän puoliskon aikana, kuten esimerkiksi: Talenom, Huhtamäki, Citycon, Terveystalo, Nordea, Nokia, Raisio, Visa, Microsoft, Neste, Finnair, Nokian renkaat. Raisio oli ainut tappiollinen näistä tapauksista. Näkemystä on tullut otettua ja velkavipua on hyödynnetty salkkua rakentaessa. Kuukausien saatossa ja velkaisuusastetta tasapainotellessa olen luopunut joistakin positioista ja pyrkinyt keskittämään osakevalintojani. Tarkoituksena on löytää ne tähtipelaajat salkkuuni ja keskittää niihin. Salkun rakenteen ytimessä on laadukkaat osakepoiminnat, hyvä hajauttaminen ja riskien hallinta (varsinkin kun superluotto on kuvioissa mukana). Osakevalinnoissa olen peesannut vakaita, potentiaalisia ja laadukkaita yhtiöitä hyvällä turvamarginaalilla :slightly_smiling_face:

Salkun nopea läpikäynti:
Kulmakivet: Fortum (~11%) ja Sampo (~11%)
Molemmat osottautuivat täydelliseksi valinnoiksi salkun kulmakiviksi. Todella pitkään molemmat tapaukset olivat räikeästi alihinnoiteltuja ja aloitin positioiden rakentamisen jo ennen osinkojen jakamista ja olen jatkanut ostoja osinkojen jaon jälkeenkin. Toistaiseksi olen tyytyväinen positioiden kokoon ja en ole suunnitteilla lisää vähään aikaan, paitsi tietenkin jos mahdollisuus ilmenee.

Growth at reasonable price, mahdolliset tähtipelaajat: Kamux, Harvia, Revenio, QT, Marimekko (~35%)
Inderesin käyttäjien suosimat valinnat löytyvät myös omastakin salkusta, mutta ihan syystäkin, argumentit yritysten vahvuuksista ja tulevaisuuden näkymistä ovat perusteltuja. Näihin osakkeisiin haluaisin keskittää enemmän mahdollisuusten noustessa. Marimekko on ehkä vähän villikortti näihin muihin verrattuna, mutta itsekeskeisesti haluan omistaa kyseistä puljua (Sama Harvian suhteen, mutta paljon vakaampi tapaus).

Yksittäiset osakkeet ja rahastot, hajauttamista:
Apple, BRK, USA-rahastot (~13%):
Haluan siivun jenkkimarkkinoilla jaettavasta kakusta ja pienentää yleistä riskiä.
Wärtsilä, UPM, Erilaiset eurooppalaiset indeksirahastot (~15%):
Hajauttamista ja pintaraapaisua syklisiin. Wärren ja UPM:n suhteen ilomielin kattoo mitä tulevaisuus tuo mukanaan. Toistaiseksi tarkoituksena ei ole lisätä kumpaakaan.
Capman & Investmentbolag Aktiefond (~10%):
Finanssipuolen betsit. Tasaisesti kasvava osinkokone hyvällä hinnalla on hyvillä mielin istumassa osakesäästötilillä.

Pari aikaisempaa postausta liittyen menneeseen, ensimmäinen viesti Inderesille helmikuussa, viaton bullero. Salkku kehittynyt kovalla kädellä tästä pisteestä.

Jälkipyykki riskien räjähtämisestä käsiin. Bulleron veret kaduille.

Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen salkun kehitykseen ja tehtyihin osakepoimintoihin nyt pahimmän kriisin jälkeen. Välissä on kovia koettu ja miestä testattu, mutta tästä on hyvä jatkaa eteenpäin. Osakevalinnoista oli parikin kyseenalaista tapausta, mutta kehityksen yleinen suunta on ollut positiivinen. Vuoden graafilla olen kavunnut pois pahimmasta kuopasta (-41%) ja salkku on nyt saatu plussan puolellee (+15%). Korona todellakin muokkasi kovalla kädellä miestä. Tulokulma sijoittamiseen ja osakevalinnan tekemiseen on muuttunut todella paljon tämän kaiken keskellä. Suunnitelma kuinka jatkaa salkun rakentamista on ollut jonkin aikaa mietinnässä ja ensimmäiset eteenpäin otetaan pian.

28 tykkäystä