Mitä sinulla on salkussa?

Setit
Näillä mennään

86 tykkäystä

Hajautus ei kuulu sinun toimintatapaan, mitä turhaa, kun on löytänyt hevosen johon voi luottaa😃.

2 tykkäystä

Minulla taitaa olla aika riskisalkku. Elliptic Labs 50% ja Lamor 50%. Molempia rahallisesti noin 9 te.
Elliptic voisi olla erittäin tuottava kahden - neljän vuoden sisään, jos kaikki menee hyvin. Tuotteet ja ala ovat sellaisia, joista en henkilökohtaisesti välitä, joten ne ovat tulevaisuutta ja kasvupotentiaali saattaa olla suuri. Lamor taas on lähellä sydäntä kaikilla tavoilla.

Summat kun eivät ole kovin suuria, niin ei maailmaa kaatava juttu vaikka kävisikin huonosti. Päättelin myös, että aika pienillä summilla sijoittavan on ehkä kannattavaakin ottaa riskiä.

14 tykkäystä

[Eka viesti foorumille, suomi ei ole äidinkielini]

Sijoitusuralla suurin piirtein vuosi takana, joten on hyvä aika tehdä salkkukatsaus. Olen tasaisesti ostellut noin viime kesästä alkaen (aika huono oli ajoitus juuri ATH-luvuissa). Aluksi olo oli kuin luksusbuffetissa, kun tosi monen firman meininki kiinnosti, ja kaikkia piti ns. maistaa. Eli hajautus tapahtui tavallaan itsestään. Aloittelin ostokset pääosin uusiutuvan energian firmoiden osakkeilla, kun ajattelin niiden sopivan pitkäjänteiseen sijoittamiseen parhaiten. Niistä matkan varrella tehty lisäilyt ja rönsyjen leikkaamiset jne., mutta salkussa niiden paino edelleen n. 10% (n. 20% jos Nestekin lasketaan).

Pari sanaa taulun formaatista. Eli tosiaan ’ tarkoittaa osakkeen painoa jos nykyhinta olisi sama kuin hankintahintaa, ja | on stop-loss -piste, jossa tappio osakkeesta ylittyy 1% koko salkusta. Nämä viivat muistuttaa mulle vähän moottoriurheilua, jossa ’ on aloituspaikka ja kohdalla | pitää viedä auto takaisin varikkoon. Tämä 1% SL on mulle uusi mutta järkevän tuntuinen idea, josta yritän jatkossa pitää paremmin kiinni. Tämän pitäisi yhdistää myös toiseen sääntöön (esim. max. 10-15 rivi salkussa), muuten se tavallaan kannustaa loputtomaan hajautukseen, joka ei sekään ole kovin optimaalinen, kun ei pysyisi kartalla kaikkien firmojen tilanteesta. Tässä on jo muutama firma mitä haluaisin myydä pois, kun niiden näkymät on huonontuneet, tai niiden seuraaminen ei enää kiinnosta. Tarvitsee vaan rohkeutta/itsekuria myydä tappiolla, vaikka tappiot ovat tässä vaiheessa suht pieniä onkin.

Onnistumisena voisi laskea Sampoa, ja epäonnistumisena Harvia, Solteq ja Bang&Olufsen. Sammosta olen todella tyytyväinen, sillä on selkeä, rautainen bisnesmalli ja siitä saa hyvä osinko. Todennäköisesti jatkaa salkussa yli 20% painolla pitkään. Harvian kanssa en ole vielä huolissani, kun se on kasvavan markkinan johtajia, joka myös investoi kasvuun vahvasti. Tässä ohessa voisin mainita, että erityisesti pidän firmoja joka laajenee ja investoi jenkkeihin, jossa uskon talousnäkymien olevan parempi lyhyt- ja keskiaikavälillä kun Euroopassa. Niistä voi mainita Harvia, Evo ja Neste, niitä onkin tultu lisäiltyä viime aikoina. Solteqissa tavallaan pommi räjähti käsiin Q3-osarin yhteydessä, kun oli just hankittu ja ei meinannut siihen isoon droppiin myydä, koska heikon osarin syy oli tavallaan ymmärrettävää. Bang&Olufsenia pidän käänneyhtiönä jolla on vahva brändi ja laadukkaat tuotteet, mutta kompponettipulan yhteydessä käänne hidastui. Ne kaksi on nyt tutkan alla, ja saattaa poistua jos seuraavat osarit ei anna toivoa.

54 tykkäystä

Vuoden ensimmäinen kvartaali alkaa olemaan takana ja salkun koostumus on ehtinyt muuttua huomattavasti sen aikana. Vuosi alkoi mukavasti salkun toiseksi suurimman omistuksen Biodelivery Sciencen pörssistä pois ostolla. Muutamat huonot yöunet palkittiin ihan hyvin. Toisaalta myös räjähdyksiä tapahtui Semlerin ja Vontierin odotettua huonompien tuloksien takia.

Itselleni ominaisen pessimismin painoksi olen ottanut sijoituspäätöksien tekemistä varten käyttöön uuden strategian, norsupyssyn. Etsin riski-tuottosuhteita, jotka ovat mielestäni niin houkuttelevia, että uskallan ostaa yhtiöitä suurissa kertaerissä ja antaa painon kasvaa suureksi. Suurempien summien allokoinnin ja hajautuksen puutteen vuoksi vakaumuksella on nyt paljon suurempi merkitys. Tiedon tarve siihen mitä omistaa on kasvanut. Yllättäen myös yöunet ovat parantuneet.

Orion: Uskon Orionin käyvän arvon olevan paljon korkeammalla Nubeqan merkittävästi kilpailijoita pienempien sivuvaikutusten sekä todennäköisesti laajempien käyttötarkoitusten ansiosta. Kassavirran merkittävästi kasvaessa taloussyklistä riippumatta R & D budjetti kasvaa ja arvonluontipyörä vain kiihtyy.

Incap: Yhtiön johto ja liiketoiminnan sitkeys ovat todistaneet itsensä viimeisen parin vuoden aikana. Vaikka parhaimmat tuotot alkavat varmaankin olemaan takanapäin arvostus ja yhtiön eteneminen tukevat toistaiseksi omistajuutta.

Puuilo: Sivutin ipon tajutakseni virheeni vasta myöhässä. Puuilossa koostuu syklin kestävä liiketoiminta, korkea kasvu ja kannattavuus sekä pääoman tuotto. Kaikki tekijät mitä etsin. Arvostus alkaa mielestäni antamaan tukea omistajuudelle.

Vuosikymmenen loppupuolen hintasota sekä lyhyellä aikavälillä inflaatio aiheuttavat huolia itsessäni, mutta toisaalta ne alkavat olemaan jo hinnassa. Siihen liittyen toivottavasti Adelis jatkaa myyntejään piakkoin.

Remedy: Salkun poikkeuksellisen pieni rivi. Arvostuskertoimet aiheuttavat mahanpuruja itselleni enkä ole äärettömän vakuuttunut menneistä enkä tulevista peleistä. Liiketoiminnan skaalautuvuus on kuitenkin houkutteleva.

Tuotot Remedystä ovat varmaankin -50 % ja +300 % välillä muutaman vuoden sisään. Lähinnä jakauman hännät kiinnostavat tässä keississä.

Luna Innovations: Luna kehittää valokuidun mittauslaitteita sekä valokuidusta valmistettuja sensoreita. Yhtiö on erittäin kiinnostavassa vaiheessa sen pyrkiessä siirtymään yksittäisistä tilauksista jatkuvampaan liikevaihtoon.

Mittauslaitteille suuria asiakkaita ovat tietoliikenne- sekä puolustussektori. Yhtiö on viimeisten vuosien aikana divestoinut sekä tehnyt paljon yritysjärjestelyjä kootakseen valokuituun keskittyneen portfolion. Valokuitusensoreissa ajatuksena on, että rasitus kuidun ympärillä aiheuttaa sen sisällä etenevässä valon aaltoliikkeessä muutoksen, jonka perusteella pystytään paikantamaan häiriön sijainti.

Sensoreita kyetään käyttämään esimerkiksi rakennevaurioiden ja lämpötilavaihteluiden havainnoinnissa. Käyttökohteita ovat muunmuassa rajavartio, siltojen rakenteet sekä kaasuputket.

Johdon saavutukset ja strategian eteneminen viimeiseltä viideltä vuodelta puhuvat puolestaan, mutta arvostus on silti melkein viiden vuoden pohjissaan. Yhtiö ansaitsisi ilman muuta oman langan.

Tuotto

Käteistä on runsaasti. En tiedä painaako korkotuottojen puute niin paljon, että jokaisesta dipistä noustaan, mutta käteinen tuntuu tässä tilanteessa ihan järkevältä vaihtoehdolta. Argumentti siitä, että osakkeita on parempi omistaa 10 % inflaation maastossa kaatuu siihen kun osakekurssi laskee 20 %. Parempi vuotaa jatkuvasti verta kuin menettää päänsä.

20 tykkäystä

Ensiksi vähän omaa taustaa:

Olen 22-vuotias teekkari ja aloitin sijoittamisen 3 vuotta sitten vuonna 2019, kun nostin ensimmäiset opintolainat ja ensimmäistä kertaa oli hieman ”ylimääräistä rahaa”. Tosissaan into sijoittamiseen iski kuitenkin vuoden 2020 alussa, kun koronan takia vapaa-aikaa olikin yhtäkkiä paljon ja sijoittamiseen ehti tutustua paremmin.

No, alkuunhan homma oli luonnollisesti aikamoista bullerointia. Sijoitusideoita löydettiin erilaisista YouTube-videoista ja huolellinen taustatyö tarkoitti suunnilleen firman nimen, toimialan sekä muutaman ”tämä osake voi vain nousta -analyysin” jälkeen ostamista. 2020-keväällä löysin vetyosakkeet ja olin luonnollisesti todella innoissani. Vety oli siisti ja uusi asia ja laitoinkin suurimman osan salkustani kiinni vetyosakkeisiin sekä muihin vihreän energian osakkeisiin. Salkusta löytyikin siihen aikaan fooruminkin suosikkeja, kuten Plug, Nel, Fuelcell, Dynacert ja Nikola.

Olen kuitenkin onnekseni ollut aina innokas oppija ja, kun omaa rahaakin oli pelissä jo mukava summa, aloin ahmimaan kirjaston sijoituskirjallisuutta sekä Inderesin sisältöjä kovaan tahtiin. Vuoden 2020 aikana oma osaaminen ja tietämys osakemarkkinasta kasvoikin nopeasti ja aloinkin kyseenalaistamaan omien osakevalintojeni (arvostuksien) järkevyyttä. Vuoden 2020 lopussa ja 2021 alussa poistuinkin kokonaan vihreän energian osakkeista (Huh mikä tuuri!). Etenkin tästä saan kiittää Vernerin vartteja, joissa tuotiin esiin sitä, että kasvava toimiala ei välttämättä tarkoita jokaiselle toimijalle ruusuista tulevaisuutta etenkään, jos toimialalla on vaikea saavuttaa kestäviä kilpailuetuja. Vartit myös auttoivat ymmärtämään miten poikkeuksellista kyseisten osakkeiden hinnoittelu oli silloin!

No siitä alkoikin sijoitusuran uusi aloitus, jossa oli bullerointia runsaasti vähemmän. Aloin ymmärtämään osakkeiden fundamenttejä ja loin itselleni sijoitusstrategian, joiden pohjalta operoin. Jos pitää karkesti laittaa itseni johonkin sijoittajakoriin, olen nykyään ehdottomasti GARP-sijoittaja eli etsin kasvua sopivalla hinnalla. Sijoitusstrategiani perustuu tarkemmin ottaen viiteen kriteeriin, joita avaan seuraavaksi vähän laajemmin:

  1. Kasvava markkina / Yhtiön liiketoimintaa tukevat trendit
    Kuten useassa Inderesinkin videossa on tullut esiin, on huomattavasti mukavampaa omistaa osaketta, jonka toimiala kasvaa. Muuten yhtiön kasvaminen vaatii markkinaosuuden jatkuvaa voittamista. Liiketoimintaa tukevat trendit ovat kasvun kannalta olennaista, ja on helpompi rakentaa positiivista tulevaisuudenkuvaa osakkeista, jotka kykenevät hyödyntämään tulevaisuuden trendejä, kuten digitalisaatiota.

  2. Korkea kannattavuus / Kannattavuuspotentiaali
    Korkean kannattavuutta sijoituskriteerinä ei luultavasti tarvitse perustella sen enempää, osakkeiden arvohan perustuu niiden tulevaisuuden diskontattuihin vapaisiin kassavirtoihin. Korkean kannattavuuspotentiaalin firmoihin taas lukeutuu esimerkiksi saas-yhtiöt. Näissä firmoissa on hyvin korkea kannattavuuspotentiaali, mutta usein kassavirrat sijaitsevat kauempana tulevaisuudessa. Korkea kannattavuus antaa myös suojaa inflaatiota vastaan, kuten Heikki Keskiväli on tuonut Twitterissä esiin (en löytänyt lankaa tähän hätään).

  3. Kilpailuedut (Kestävät)
    Yhtiöiden elinehto on kilpailuedut. Tämä on itselle kuitenkin useassa omassa firmassa hyvin abstrakti ilmiö, kun puhutaan esimerkiksi it-palveluyhtiöistä. Olenkin sijoittajana valmis joustamaan kilpailueduista, mikäli toimialan kasvu on riittävää. Toisaalta ymmärrän kilpailuetujen vaikutuksen esimerkiksi arvostuskertoimiin ja niiden toteutuessa pystyn maksamaan tarvittaessa kovempaa hintaa yhtiöistä (Esim EVO).

  4. Järkevä hinnoittelu
    Järkevä hinnoittelu on aika subjektiivista sekä aina tapauskohtaista. Pyrin kuitenkin valitsemaan järkevästi hinnoiteltuja firmoja ja pidän tätä kriteeriä etenkin nykyisessä sijoitusympäristössä (korkojen nousu, inflaatio ja yleisesti osakkeiden korkeat arvostuskertoimet) tärkeänä. Esimerkiksi Qt-group täyttäisi listan kaikki muut kriteerit todella hyvin, mutta hinnoittelun puolesta en sitä tällä hetkellä salkkuuni ottaisi.

  5. Erikoistilanteet
    Omassa salkussani on tällä hetkellä muutama yhtiö, jotka eivät täytä edellisiä kriteerejä oikeastaan ollenkaan. Nämä lasken erikoistilanteiksi ja niissä on ajatuksena, että näen yhtiöt selkeästi väärinhinnoitelluilta. Esimerkkejä tästä on omassa salkussani Stockmann sekä Panoro energy. Stockmannin kohdalla näen osissa piilevän arvon purkautumisen velkasaneerauksen päättyessä ja Lindexin selkeän aliarvostuksen suhteessa verrokkeihin. Panoron suhteen taas öljyn hinta (etenkin öljyn korkeaa hintaa seuraavien vuosien ajan tukevat fundamentit) sekä potentiaali tehdä jopa moninkertaisesti yhtiön nykyisen arvon verran vapaata kassavirtaa seuraavan noin viiden vuoden aikana houkuttelevat pysymään kyydissä. Panoron suhteen olen myös tykännyt sen pienestä korrelaatiosta muiden salkkuyhtiöideni kurssikehityksen suhteen.

Lopuksi on hyvä todeta, että en lue kriteereitäni kuten piru raamattua. Voin joustaa jonkun kriteerin kohdalla, mikäli toinen kriteeri täyttyy paremmin. Esimerkiksi it-palveluyhtiöiden kannattavuuspotentiaali sekä kilpailuedut eivät ole huippuluokkaa, mutta ne on todella järkevästi hinnoiteltu ja samanaikaisesti markkina kasvaa sekä trendit tukevat toimialaa. Korkeahko käteispaino (varsinkin suhteessa ikääni) taas kuvastaa mielestäni nykymarkkinan haastavaa arvostuskuvaa. Mielestäni osakkeiden korkea hinnoittelu etenkin suhteessa vuoden 2021 ennätystuloksiin ja korkeisiin tuloskasvuennusteisiin vuonna 2022 on haastava ja näenkin korkean käteisposition perusteltuna tällä hetkellä.

Salkkuni sisältö:

Name Share in %
Cash 14,98%
Evolution Gaming Group AB 10,52%
Oma säästöpankki Oyj 9,22%
Vincit Oyj 8,16%
Innofactor Oyj 7,79%
Incap Oyj 7,41%
Harvia Oyj 7,08%
Serviceware SE 7,08%
Panoro Energy 7,04%
Stockmann Oyj 7,02%
Tecnotree Oyj 6,66%
Solteq Oyj 5,74%
Inderes Oyj 1,29%

Lopuksi listaan vielä seuraavia tärkeitä kehityskohteita seuraavaksi omalla sijoittajaurallani:

  1. Kärsivällisyys
    Olen 22-vuotias ja oma sijoitushorisonttini on vielä monen vuosikymmenen päässä. Minulla ei siis ole mikään kiire mihinkään. Mielestäni Mikael Rautanen sanoi hyvin uusimmassa salkkukatsauskessaan, sen että hänellä ei ole mikään kiire. Minulla on ehdottomasti sama tilanne ja jos uskon firmaan ja sen liiketoimintaan voin odottaa tulosten realisoitumista hyvin pitkäänikin.

Samaan kategoriaan menee myös salkun kiertonopeuden pieneneminen. Olen yrittänyt vähentää turhaa veivausta ja pyrin ajattelemaan sijoituksiani vähintään 3-5 vuoden tähtäimellä. Turhan osakepainon veivauksen tulisi siis loppua, sillä en tuota muuta lisäarvoa, kuin välittäjän tilipussin kasvamisen.

  1. Siirtyminen pelkästään analyysitasolta tiedon tuottamisen tasolle
    Tällä hetkellä saan paljon lisäarvoa lukemalla asioita sekä muiden koosteita esimerkiksi Inderesin foorumilta. Seuraava tavoitteeni olisi kehittyä itse näissä asioissa ja parantua omien yhtiöideni analysoimisessa. Tämä ei ole ongelma inderesin seuraamissa yhtiöissä, mutta huomaan, että analyysiä (etenkin Inderesin) vailla olevat yhtiöt vaativat minulta vielä runsaasti oppimista ennen kuin kykenen analysoimaan ja tuottamaan niistä itselleni tietoa ja ymmärrystä haluamallani tasolla.

  2. Kyky siirtää oma focus lyhyeltä tähtäimeltä pitkälle
    Oma sijoitustoimintani keskittyy yhtiöideni liiketoiminnan osalta liikaa lyhyeen tähtäimeen. Huomaan katsovani liikaa esimerkiksi lyhyen aikavälin tuloskertoimia, kun focus pitäisi siirtää pitkään tähtäimeen.

  3. Sijoittamisen numeroiden syvällisempi ymmärrys
    Luin Maubossinin sekä Rappaportin kirjan Expectations investing, joka muutti omaa näkökulmaani paljon. Sen myötä itselleni heräsi suuri kiinnostus oppia lisää sijoittamisen numeroista, etenkin DCF-mallista ja siihen liittyvistä odotuksista. Seuraavaksi haluaisinkin oppia rakentamaan käänteisiä DCF-malleja, joiden avulla pystyisi tutkimaan syvemmin oletuksia nykyisten osakekurssien takana.

  4. Jatkuva oppiminen ja itsereflektointi
    Olen vasta tämän vuoden aikana alkanut pitämään kunnollista sijoituspäiväkirjaa ja se on ollut suuri apu. Omien ajatuksien kirjoittaminen auttaa todella paljon ja sijoittajana onnistumisessa onkin tärkeää jatkuva virheistä sekä onnistumisista oppiminen. Etenkin jälkikäteen olen ymmärtänyt, että viime vuoden vetyvoitoilla ei ollut oikeastaan mitään tekemistä taidon kanssa, vaan tapahtumat olivat oikeastaan puhdasta tuuria. Sijoittajana olisikin tärkeää oppia tunnistamaan paremmin tilanteet, joissa taito olikin tuuria.

Loppuun haluan vielä kiittää Inderesin yhteisöä tänne tuottamastanne tiedosta ja Inderesin analyytikkoja teidän tuottamastanne osakeanalyysistä. Olette olleet huima apu sijoitusurani ensimmäisinä vuosina. En halua edes kuvitella miltä sijoitukseni näyttäisivät, jos en olisi löytänyt näin laadukasta suomenkielistä sijoittajayhteisöä!

Ps. Tästä tulikin näköjään aika monipuolinen katsaus sijoitusstrategiaa, sijoittajaprofiilia sekä salkun sisältöä. Laitoin kuitenkin tähän ketjuun, sillä koin tämän parhaaksi paikaksi tälle avautumiselle!

99 tykkäystä

Tavallaan niin, mutta toisaalta…tässä on mun 5 v. käyrä. Siihen mahtuu onnistumisia ja epäonnistumisia, typeriä riskinottoja ja riskien realisoitumisia, plus käytännössä muutamakin paniikinomainen salkun tyhjennys, joista sitten olen joutunut maksamaan verot.

Koronaromahdus erottuu käyrästä hyvin yhtenä tällaisena paniikkimyyntinä, ja kuten näkyy, onnistuin kuin onnistuinkin välttämään rotkoon putoamisen, luiskahdin vain hiukan alemmalle tasanteelle, jossa kippasin salkun tyhjäksi. Mutta mutta. Koskas sitten lähdet taas mukaan, kun olet poistunut? Olin aavistanut oikein, että korona vie syvälle, mutta ennustanut aivan väärin, että sinne syvälle jäädään pitkäksi aikaa. Menetin lähes täysin koko 2020-loppuvuoden huikean nousun. Onneksi pelihermo ei kestänyt markkinoilta pois oloa pidempään, vaan hyppäsin takaisin junaan heti vuoden 2021 alussa.

Olen nyt all in. Just panin viimeisetkin säästöroposet kiinni muutamiin osakkeisiin, joiden katson olevan nyt edullisia. Konecranes, halpaa kuin mikä, Puuilo, edullinen ja tylsä, ABB, hyvin kohtuuhintainen, megatrendissä surffaava ilmeinen voittaja, Citycon, laatukiinteistöihin kiinni puoleen hintaan. Nuo vain eilen ja tänään ostettuja.

Vaikka elvytys hiipuu ja korot nousee, maailma ei pysähdy. Hyvät firmat tekee tulosta, ja minä makselen osingoilla asuntolainan pois. Olen melko varma, että yhdeksän vuoden päästä ei harmita. Silloin päättyy oman kiinteäkorkoisen asuntolainan kiinteä korkojakso, ja loput lainat maksan pois taskunpohjalta löytyneillä vaihtorahoilla, kun inflaatio on syönyt rahan arvon, ja asuntolainakorko on ollut naurettavan alhainen.

11 tykkäystä

Itse itseäni lainaten. Panenpä piruuttani myös toisen arvo-osuustilinpitäjäni arvo-osuustilin kehityksen. Kun koronasyöksyn ja silloisen paniikkimyyntini jälkeen palasin markkinoille, olin taas muutamaa ryppyä vanhempi. Kun tuo edellä näkynyt Nordnetin tilieni kehityskäyrä kertoo lähinnä suomalaisista osakkeista koostuvista salkuistani, päätin perustaa uuden salkun, jossa ei ole ainuttakaan sijoitusta Suomeen, ja suurin osa sijoituksista muualle kuin euroalueelle. Vaikea tässä on enää eurovaluuttaan uskoa, vaikka olenkin ollut aina euron vankkumaton kannattaja.

Näyttäisi siltä, että hajautus kannattaa. Rahojen makuuttaminen euroina tilillä ei ole kannattanut.

5 tykkäystä

Olen täysin samaa mieltä kanssasi. Saisin varmasti ihan hyvät tuotot seuraavien vuosikymmenien aikana olemalla markkinalla 100 % osakepainolla ja sijoittamalla indeksiin. En kuitenkaan halua pelata peliä sillä tavalla. Nautin suuresti ajatustyöstä ja itsekurista, jota sijoituspäätöksien tekeminen vaatii.
Näin lyhyemmällä aikavälillä en pelkää pääoman menettämistä yhtiöriskin realisoitumisen tai volatiteetin takia vaan sen takia, että ennalta näkemäni suuren todennäköisyyden tapahtuma realisoituu enkä ole valmistautunut ottamaan siitä kaikkea hyötyä irti. Tällä hetkellä uskon vahvasti, että hyviä yhtiöitä saa paljon halvemmalla vuoden päästä. Ostopäätöstä tehdessä teen erilaisia skenaariomallinnuksia kassavirtalaskelmalla ja pyörittelen arvostuksia. Kun mielestäni tuotto odotus on riittävä riskiin nähden painan liipaisinta. Matalan syklisyyden omaavat yhtiöt kiinnostavat itseäni juuri sen takia, että voin poistaa yhtälöstä yhden muuttujan. Unohdetaan, että salkussani on Incap.

Nimenomaan syklien hahmottaminen on itselleni erittäin luonnollinen ominaisuus ja sen takia olen ahminut Howard Marksin kirjallisuutta kyllästymiseen asti. En vain pääse siitä yli, että sijoittajasentimenttiä, keskuspankkipolitiikkaa ja taloussykliä kuvaava heiluri on käääntymässä päinvastaiseen suuntaan ja näen tilaisuuden liian houkuttelevana yrittämättä hyötyä siitä. Itseni tuntien en pystyisi antamaan itselleni anteeksi jos en edes yrittäisi sen toteutuessa. Markkinan oikeasti laskiessa suurempi kysymys olisi ehkä kuinka paljon ottaisin vipua. Loppujen lopuksi tämä on vain peliä jota jokainen pelaa haluamallaan tavalla.

Toivottavasti tekstistä ei saaa kuvaa, että olen täynnä itseäni. Tykkään vain kirjoittamisesta erityisen paljon. :smile:

11 tykkäystä

2 viestiä yhdistettiin ketjuun: Pörssien suunta (Osa 2)

Kirjoitetaanpa tähänkin ketjuun ensimmäisen kerran.

Salkun kehitys luonnollisesti on viime marraskuusta lähtien ollut ei-niin-mairittelevaa, mutta viime vuosien tuottojen jälkeen tämä on toki ihan ymmärrettävää. Salkku koostuu pääasiassa laadukkaista yhtiöistä, joiden odotan kasvavan useita (kymmeniä?) vuosia eteenpäin omien megatrendiensä vetämänä.

Toisaalta, passiiviset tulovirrat kiinnostavat myös, minkä vuoksi salkussa on Helsingin pörssin finanssisektori hyvin edustettuna. Tiedostan tämän mielettömyyden koska osinkotuloille ei tällä hetkellä ole käyttöä, mutta koen sen hyvinkin mielenrauhaa tuovaksi, mikä on viime aikoina ollut ihan toimiva ratkaisu.

Nykyisten omistusten lisäksi muutamia muita hype-lappuja sekä Helsingin pörssin helmiä on vielä kiikarissa mutta katsotaan päätyvätkö ne salkkuun saakka. Nykyisiä omistuksia olen myös lisäillyt kevään aikana.

16 tykkäystä

Myyntejä on tehty. Myös sellaisia mitä luulin pitäväni, mutta ajat on mitä on. Nyt on aika karu salkku.

Osakkeet 94%

  • Hyzon 39%
  • Plug 33%
  • Tecnotree 22 %

Rahastot/ETF 5 %

  • EUNL, iShares Core MSCI World UCITS ETF
  • WTEM, WisdomTree Global Quality Dividend Growth UCITS ETF
  • Seligson & Co Global Top 25 Brands

Cryptot 1%

  • Bitcoin
  • Ethereum
  • Cryptocoin
13 tykkäystä

Sampo ~32%
Kempower ~10%
Evolution AB ~9,5%
Citycon ~8%
Vestas Wind Systems ~8%
Volvo cars ~6.3%
Spinnova ~6%
Wärtsilä ~5.8%
Talenom ~4.8%
SkartaNYAB 2.4%
Käteistä n. 7%

15 tykkäystä

Orion 20%
Injeq 14% (Listaamaton)
Remedy 12%
Evolution Gaming 12%
Titanium 8%
Lohilo 8%
Oceanvolt 6% (Listaamaton)
L and G Battery Value Chain Etf 4%
Myssyfarmi 4% :smiley: (Listaamaton)
Biosafe 4% (Listaamaton)

Käteinen 8%

Listaamattomia on jäänyt käsiin vähän turhan paljon :slight_smile:

10 tykkäystä

Voxtur 49%
Sampo 41%
Oroco 10%

Keskitetty salkku ainakin tähän mennessä toiminut hyvin. Voxturiin kova luotto ja iso paino pidetään ellei firmassa tapahdu jotain radikaalia muutosta huonompaan.

24 tykkäystä

Suomi-osakesalkku (omistukset suuruusjärjestyksessä):

“Pitkä-salkku”

  • Kreate
  • Sampo
  • Apetit

“Lyhyt-salkku” tai tutustumisvaiheessa olevat yhtiöt

  • TIetoEVRY
  • Lassila&Tikanoja
  • Tokmanni
  • Caverion
  • Solteq
  • Fodelia

Suomi-osakesalkku jakautuu kahteen osasalkkuun. Ns. pitkässä salkussa on tarkoitus holdata yhtiöitä pitkään ja lyhyessä salkussa harrastaa pelailua. Toki näihin jälkimmäisiin yhtiöihin tutustun myös tarkemmin ja jos kiinnostus kasvaa, niin tie voi aueta pitkään salkkuun.

6 tykkäystä

Ei hirveitä muutoksia sitten vuoden alun. Lähinnä pientä tuunausta ja toki tuo hilpeä Voxturin ylipaino, jonka idea on että "nyt on paketti valmis ja sitten vain odotetaan " :slight_smile: Loppuvuodelle on seuraavat osto-ohjelmat akselillä Fisker-Hyzon ja viimeinen puuttuva avaus New Mountain Finance, jolloin on suunnitelman mukainen osinkopaperisetti kasassa pitkään holdiin. Sitten keskittyä normipapereihin, esim. Investor AB avaus ja Microsoft / Applen kasvatus kohti tavoitepositiota.

Osake Markkina Jakauma Suunnitelma
Voxtur Analytics :canada: 24,48 % Pitkän letkeässä holdissa ”johonkin” asti. Aina voi siitä 50x unelmoida :smiley:
Fisker :us: 12,26 % Kutkuttavasti lähestyy Oceanin toimitukset Q4, mutta holdissa varmaan 2024-25 asti
New York Mortgage Trust :us: 10,91 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
Ready Capital :us: 8,47 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
Ares Commercial :us: 8,47 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
Hyzon Motors :us: 5,74 % Hiljakseen satsaillen, kohti 2024
Sampo :finland: 5,35 % Vähitellen ostellen, pitkässä pidossa
Apollo Commercial :us: 4,35 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
True North Commercial :canada: 4,06 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
Nordea :finland: 3,65 % Osinkojen hajautusta, tasaisia ostoja
Oxford Lane Capital :us: 3,43 % Osinkoja kerrytellen, tasaisesti ostaen
ALM Equity Pref :sweden: 3,07 % Osinkojen hajautusta, tasaisia ostoja
Taaleri :finland: 2,47 % Osinkojen hajautusta, tasaisia ostoja
PennyMac :us: 1,51 % Katsotaan vielä miten seuraava Q-rapsa, sitten päätös jatkanko ostoja vai pakettiin
Apple :us: 0,69 % Kulmakivenä jatkaa, vähitellen positiota kasvattaen
Microsoft :us: 0,58 % Kulmakivenä jatkaa, vähitellen positiota kasvattaen
OmniCar :sweden: 0,51 % Yksi satsi myyty ja nyt odottelen kurssin jäähtymistä ja satsi takaisin

38 tykkäystä

Päivitänpä salkun tilannetta, kun noin 3 kk on kulunut edellisestä. Volatiliteetti salkussa on ollut kova. Pahimmillaan YTD oli yli 27 % miinuksella. Tällä hetkellä miinusta on enää n. 7,4 %. Olen jo päässyt takaisin indeksien yläpuolelle, tosin niukasti.
Suunnitelman mukaan olen lisännyt Voxturia. Voxtur alkaa mielestäni olla jo päässyt start-up vaiheesta hieman eteenpäin ja odotan sen saavan Pohjois-Amerikassa lisääntyvää tuottoa. Lisäksi mahdollinen listautuminen paremmalle kauppapaikalle on todennäköinen. Ostot rahoitin myymällä Sampoa. Viime päivien Voxturin nousu on nostanut sen osuuden sijoitusvarallisuudesta jo n. 30 % ja osakkeista yli 50 %. Suunnitelmissa ei ole kuitenkaan vähentää, vaan pitää ja toivoa että arvonnousu jatkuu tulevaisuudessa.
Rahastoihin ei ole toistaiseksi tehty muutoksia, mutta suunnitelmissa on ehkä pieniä muutoksia. Lähinnä Suomen ja pienyhtiöiden osuutta ajattelin pienentää.
Marimekosta olen luopunut, koska ajattelen että tässä taloustilanteessa sen tuotteiden kysyntä voi vähetä. Lisäksi yhtiö on mielestäni jo varsin arvokas. Harvia, Kamux ja Hyzon ovat tällä hetkellä tappiolla. Harvian kohdalla odotan mielenkiinnolla miten yhtiön tarina etenee ja Hyzon on mielenkiintoinen tapaus muuten. Kamux on jäänne isommasta positiosta, jonka myin syksyllä pois hyvällä tuotolla. Katsotaan miten se edistyy.
Salkussa oleva EVO longi on ties kuinka mones tämän kolmen kuukauden aikana. Osake tuntuu olevan melkoinen jojo. Kun kurssi laskee alle 1000 SEK, ostan longia ja kun kurssi menee yli 1100 SEK, myyn. Lisäksi minulla on vakiomäärä itse osaketta salkuissa.
Kevään kuluessa olen toiveikas sen suhteen, että kurssit kehittyvät positiivisempaan suuntaan. Yleensä kun sentimentti on ollut näin karhuisa, kurssit ovat kehittyneet parempaan suuntaan. On myös mielenkiintoista, jopa jännittävää nähdä Voxturin tulevaisuus. Toiveita on runsaalle kurssinousulle, mutta riskitkin ovat suuret.



16 tykkäystä

Basware, Next Games, Nexstim, SkartaNya, Enersense, Remedy.

6 tykkäystä

Edellisestä päivityksestä tainnut vierähtää jo puoli vuotta, joten laitetaas taas etappi talteen. Silloin ajeltiin aika suurella Harvia ja QT-painolla kohti tuntematonta, ja useat tietävät, miten siinä kävi :man_shrugging: Salkun arvo ja painotukset ovat siis muuttuneet ihan omalla painollaankin, mutta olen myös tietoisesti muokannut salkkua hieman “defensiivisempään” suuntaan lisäten indeksirahastojen ja Sammon osuutta.

Monet kirjoituksiani seuranneet muistavat, että punaiset päivät ja lyhyen aikavälin sijoitusvirheet saivat minussa aikaan vahvoja tunteita ja päivittäinen salkun tuijottaminen kesti pidempään, kuin “alkuinnostuksen” puitteissa oletin jatkuvan. Alkuvuosi sai vielä aikaan vatsan väänteitä, mutta jossain kohtaa sain väkisin itseni irti kurssien jatkuvalta tuijottelulta, ja nyt silmäilen salkkua korkeintaan viikkotasolla. Itse koen sijoittamisen vihdoin jalostuneen kohdallani tasapainoisempaan ja pitkäjänteisempään suuntaan.

Salkun arvo on edelleen hieman yli 20k ja sijoitettua pääomaa on noin 13,5k. Indeksisäästöt ja pienet lisäilyt jatkuvat suunnitelman mukaan, mutta lievän varovaisuuden vuoksi olen kerryttänyt säästötilin käteisosuutta normaalia enemmän alkuvuoden aikana. Vielä ollaan kuitenkin +50% tuotolla kun startti osui koronakesään.

44 tykkäystä