Mitä sinulla on salkussa

Selailin tuossa kerran yövuorossa tätä ketjua 200-300 viestin verran ja kiinnitin huomion siihen, että noin joka toisella oli salkussaan Harviaa tai Kamuxia, tai sekä että. Mikä tämä juttu oikein on? Peesaileeko täällä porukka toisiaan? Vai onko teillä jostain syystä niin kova luotto näihin firmoihin, vai ihan osingon perässäkö olette?

-Asiahan ei tietysti minulle kuulu, totesi Masa Niemi, alias Pätkä , aikoinaan.
Ihan aidon uteliaana kyselen. Itsellä ei ole kumpaakaan, eikä edes harkinnassa. Pitäisi varmaan, mutta mä olenkin erilainen nuori :slightly_smiling_face:

31 tykkäystä

Voin tietenkin vastata vain omasta puolestani. Harviaa itselläni löytyy, koska olen kokenut sen olevan hyvä sijoitus pitkässä juoksussa (vahva bränd, hyvät näytöt epäorgaanisesta kasvusta, markkina kasvaa pikku hiljaa, hyvä johto joka tosin nyt muuttuu). Aika näyttää.

Saan jotenkin viestistäsi kuvan, että Harvia ja Kamux olisivat olleet huonoja sijoituksia. Edelliset 5v: Harvia +250% ja Kamux -29%. Toki harvia tullut alas tämän vuoden aikana, mutta ei tuohon viiden vuoden suoritukseen voi olla muuta kuin tyytyväinen (Harvian IPO ollut 3/2018 eli Harvian kohdalla puhutaan itse asiassa vajaa 5 vuodesta).

6 tykkäystä

Tämä ei missään nimessä ollut pointtini. Mun kokemuksella ja osaamisella en todellakaan arvostele yrityksiä, enkä sijoittajia. Ihan vaan ihmettelen miksi tämä kaksikko löytyy 50% salkuista. Joku taika näissä ilmeisesti on, jota en vaan tajua. Nyt tajuan vähäsen: Harvian +250% on ainakin ymmärrettävä. Onnittelut kaikille, jotka ovat tuon saaneet osumaan.

2 tykkäystä

Minultahan selitys löytyykin:

3 tykkäystä

Julkaistaan nyt sitten oma kans, kun oli sen verran komia päivä. Ja salkun kokohan on sitä luokkaa, mitä monella menee kaupankäyntikuluihin. Päivässä.

Op-Rohkea ja L&G clean energy etf. koko homman perusidea. Säännöllisesti pieniä paukkuja lisää. Uusimpana Amerikka, johon on tarkoitus myös ostella säännöllisesti. Näitä olisi tarkoitus pitää vuosia / vuosikymmen tai kaksi. Joko itelle eläkepäiville, tai lapsille.

Kempower. Salkun suurin paukku. Ei sijoituksena, vaan siksi että mokoma on lihonut 30+% ja kasvanut suurimmaksi. Tämä myös pitkänä sijoituksena. Tokkopa vuosikymmeniä, mutta kunhan on pilkottu pariin kertaan, niin sitten voin luopua :blush: Usko on luja. Mutuilua: Saattaa käydä vielä alhaalla ja jos käy, niin sitten lyödään lisää euroja peliin. Uskon, että tulee nousemaan hirmuisiin lukuihin. En toivo, vaan uskon.

Spinnova. Vähän kahden vaiheilla. Mikäli nousee riittävästi laitan lihoiksi, tai ahneuksissani pidän. En ole varma. Uskoa riittää, etenkin pitkällä tähtäimellä, mutta riittääkö mulla pokka. Kempowerin tuhkimotarinaan luotan enemmän.

Savosolar, Tulikivi, Kesla. Näillä “pelataan” ja ehkä myydään ja lisätään rahastoja.

Bitcoin etf. Lottolappu. Vähän voi hävitä, paljon voi voittaa. Tällä hetkellä pahin kyykkääjä -20%

Opetellaan. Ihmetellään. Petytään ja välillä nautitaan. Kesällä aloitin ja reilu viisi prossaa ollaan plussalla kokonaisuudessa. Voi olla, ettei pääkoppa riitä suoriin osakeostoihin, vaan fiksumpaa olisi rahastot ja indeksit. Toisaalta on myös kiva vähän pelata, kunhan pelin pitää vaan riittävän pienenä, ettei kovin korkealta putoa, jos huonosti käy.

Jos olisin myynyt, kun kurssi romahtaa 10% kuten Seppo Saario neuvoo, olisin pakkasella ja pahasti. Hienosti ne romahtaneet ovat sieltä nousseet, osa jopa plussan puolelle. Taitoa vai tuuria, veikkaan tuuria.

Ostaminen on muuten helppoa ja kivaa. Myyminen taas vaikeaa. -En myy, kun on noin rumasti tappiolla. -Nousin omilleni, no nyt en ainakaan myy, -Vihreää päivästä toiseen, no en varmana myy.

Jos jollain on viisaita sanoja, kysymyksiä tai kommentteja, niin antaa tulla vaan.

14 tykkäystä

Sijoitusvinkkejä ei saa antaa mutta suosittelisin harkitsemaan tuon OP Rohkean tilalle jotain indeksirahastoa. Amerikka indeksi näköjään löytyykin sinulta uusimpana. Jos käyt OPn puolelta katsomassa miten tuo Rohkea rahasto on pärjännyt verrattuna indekseihin ja mitä kuluja se syö, niin aktiivisella rahastonhoitamisella on jääty pahasti jälkeen tuotoissa isoilla kuluilla

Esimerkkinä

OP Pohjoismaat indeksi 10v +140,72%, 5v +48,03%. Kulut: Hallinnointipalkkio 0,39%

Op Rohkea 10v +81,44%, 5v +21,93%. Kulut: Hallinnointi 1,45% ja lunastus 0,5%

24 tykkäystä

Kiitoksia @Huhtis

Vähän samoilla aatoksilla, mitä enemmän olen asioista lukenut ja podcasteja kuunnellut. Kulut pitäisi saada alas, tai jos niitä maksaa, niin niille pitäisi saada samassa suhteessa vastinetta. Oikeassa olet.

Op:n rahastoja pystyy vaihtamaan. Asia selviäisi varmaan osuuspankin asiakaspalvelustakin, mutta samapa tuo kysyä täällä. Eli meneekö rahaston vaihto “nappia painamalla” ja ilman kuluja?

Jos vaihtaisi tuohon Amerikka-indeksiin. Hallinnointi 0,39% ei muita kuluja. Ajattelen näin: Jos ei jenkkien suurimmat firmat kasva, niin sitten on maapallo pois raiteiltaan.

Ps. Vaikka olen kohta 50v olen ollut aina kädestä-suuhun -eläjä. Ei pikavippihölmöyksiä tms. Mutta näin se vaan on mennyt. Pari vuotta sitten opin elämään niin, ettei tili ollut joka kerta kuiva ennen palkkapäivää ja nyt olen oppinut laittamaan hilloa sekä jemmatilille että sijoituksiin. Malja sille :tropical_drink:

27 tykkäystä

Nordnetissä tuo vastaava toimii kuluitta ja nappia painamalla, mutta jos alkuperäinen rahasto on plussalla, menee voitosta verot, kuten myynnissä menisi. Veikkaisin, että Suomen verotuksen takia tuo OPn vaihto toimii samalla logiikalla.

1 tykkäys

Handelsbankenin USA -indeksillä kulut ovat 0,20 %, tosin Tesla ja Amazon puuttuvat tuohon OP:n rahastoon verrattuna. Mutta tämä vaihtoehto vain tiedoksi, jos pitkäaikaista indeksiin säästämistä suunnittelet!

5 tykkäystä

Edellisestä päivityksestä salkussa ei ole kauheasti tapahtunut. Vain yksi muutos ja se on arvo-osuustilin Harvioiden myyminen ja luovutustappion kirjaaminen. Muut rivit ovat saaneet lainehtia pörssin mukana.

Harmillisesti en ole pitänyt aikaisemmissa päivityksissä kirjaa käteisen osuudesta salkussa tai sijoitusasteesta, kirjoitushetkellä käteistä on salkussa 11%. Se varmaan olisi hyvä lisätä Excelin kaavioon, mutta olkoon nyt kirjallisena.

Perinteisesti olen vuoden loppuun yrittänyt kerätä käteisvaroja ja hyödyntääkseni veromyyntejä. Eli eiköhän tänäkin vuonna käteisen osuus laske viimeistään välipäivinä.

17 tykkäystä

Berkshire hathaway
Spiltan aktiefond investmentbolag
Indeksirahasto suomi
Handelsbanken usa
Storebrand global all countries

Ensimmäinen ostettu isolla kertaostolla, muihin menee rahaa kuukausittain.

Kaverin isällä sieltä salkusta löytyi aina koskenkorvapullo, mutta se onkin sitten toinen tarina.

26 tykkäystä

Marraskuu 30.11.2022

Kuluneen kuukauden katsaus: Marraskuussa OPO laski nostoineen ja talletuksineen vajaa 1%, ostoja/myyntejä 35kpl, vipu 32%, YTD n. -52%.

Vauvakiireet painaa joten salkkukatsauskin jää tässä kuussa tyngäksi ja tulee myöhässä. Ei huomio oo terävimmillään, meinaa väsyttää ja vaikea keskittyä yhtiöihin ja markkinoihin.

Tecnotreen paino kasvanut niin suureksi, joten suunnitelmissa sen höyläämistä.

20 tykkäystä

Jaetaanpas tänne omien salkkujenkin sisältö kaikkien ihmeteltäväksi.

Strategiana ei ole tehdä päivä, eikä ihan kuukausitasollakaan treidejä. Kuitenkin reagoidaan uusiin mahdollisuuksiin ja ympäristöön. Lähitulevaisuuden suunnitelmana on vähentää omistusta Fortumista ja Sammosta — mahdollisesti puolittaa.

Vapaasti saa kommentoida ja vinkkailla. Prosenttiosuudet ovat salkkukohtaisia.

OST
44,8% Sampo :finland:
19,5% Nokian Renkaat :finland:
12,1% Harvia :finland:
9,2% Kesko A :finland:
7,7% Nightingale Health Oyj B :finland:
4,6% Lamor Corporation Oyj :finland:
2,3% Käteinen :money_with_wings:

Salkku
31,3% Fortum :finland:
25,6% Sampo :finland:
8% Kemira :finland: