Mitä sinulla on salkussa?

No niin, siivottu. :ghost: Kiitos kaikille asiallisesti kommentoineille ja pinganneille. :sunglasses:

30 tykkäystä

Itse myin kaikki osakkeeni pois viime viikolla ja päätin alkaa odottelemaan käteisen kanssa isompaa tai pienempää pörssinotkahdusta. Aika näyttää oliko huono vai hyvä peliliike…

3 tykkäystä

Multa löytyy salkusta seuraavat:
-Revenio
-Neste
-NoHo
-Fodelia
-Stora Enso
-F-Secure

Alotin sijoittamisen noin reilu vuosi sitten ja pitkäaikaissuunnitelmalla itsellä ainakin riittää uskoa näihin firmoihin💪

5 tykkäystä

Oi. Rohkea veto. En itse osaa - enkä haluakaan - ajatella sitä että myisin kaiken.
Toivotaan, että ajoitus onnistuu.

2 tykkäystä

Hyvä, että sitä banhammeriakin joskus käytetään edes hetkellisesti jos joku käyttäytyy asiattomasti, kiitos @Verneri_Pulkkinen ! :heart:

9 tykkäystä

Tein saman syyskuussa, mutta ei mennyt viikkoakaan, kun aloin ostamaan takaisin. Hyvä niin, koska olisin jäänyt paitsi syysrallia :slight_smile: Toisaalta salkun tyhjentäminen selkiinnytti jossakin määrin ajatuksia, mutta markkinoiden ennakoiminen on vaikea laji.

4 tykkäystä

Salkussa:

Tokmannia 50%
Valmet 20%
Talenom 20%
Terveystalo 10%

Huomista murehtiessa Tokmannin vessapaperi toivottavasti käy kaupaksi myös laman keskellä, Talenomi toivottavasti laskee asiakkaidensa pakollisia tilinpäätöksiä lamasta huolimatta ja kiertäviin influenssiin sairastuneita hoidetaan toivottavasti Terveystalojen työterveyshuolloissa.

Sitä en ole keksinyt että mitäköhän tuo Valmet mahtaa myydä sitten jos/kun maailmankauppa hyytyy? :thinking: Heillä on myyntiesitteessä uusiutuvaa energiatekniikkaa sekä ympäristöystävällisempiä pakkausmateriaaleja yms. Uskoisin näiden biokattiloiden yms olevan tulevaisuudessakin vahvoilla, mutta jos tässä on 1-3v kysyntämonttu edessä niin voisi toki olla järkevää irtautua ennen kun alamäki yllättää.

Sijoittajaosaamiseni on parhaimmillaankin keskinkertaista, mutta tälllä on pakko pärjätä :slightly_smiling_face:

Kiitokset kaikille foorumin 2019 kirjoittelijoille, täältä on saanut luettua paljon hyödyllistä lisätietoa milloin mistäkin asiasta. Monta ihmistä kun jakaa tietonsa toisilleen niin ollaan oikeasti arvokkaiden asioiden äärellä :+1:

8 tykkäystä

Sinuna pitäisin kyllä kiinni tuosta valmetista jos ei ole pakko myydä. Minulla tarkoitus lisätä valmetti salkkuuni ensimäisenä suomi osakkeena nyt tammi-helmikuun aikana.

1 tykkäys

Salkuissa 31.12.2019:

Neste 21%
Kamux 10%
Qt Group 9%
Relais 8%
Basware 6%
Glaston 6%
Revenio 5%
Exel 5%
Remedy 5%
Rapala 4%
Rovio 4%
NoHo 2,5%
Vincit 2,5%
Fellow Finance 2%
Honkarakenne 2%

…ja sitten uusimpina tulkokkaina ulkomaiset:
FuelCell 2%
Plug Power 1,5%
PowerCell 1,5%
Umicore 1%
Cell Impact 1%
NEL 1%

7 tykkäystä

Näihin salkkujen sisältöihin hieman liittyen tuli näin ison kahvikupposen ääressä pohdittua tuota hajauttamista ja sen filosofiaa. Sehän on vähän kaksiteräinen miekka riskin kannalta tarkasteltaessa:

Toisaalta voi yleisesti todeta että hajauttamalla vähäisetkin rahansa useisiin osakkeisiin on salkun keskimääräinen “nokia-riski” pienempi kuin hajauttamattoman. Mahdollisuus elämänilon musertaviin tappioihin on pienempi.

Toisaalta, kategorisesti sijoittaminen yhtiöön joka on itselle vähemmän tuttu on suurempi riski kuin sijoittaminen yhtiöön joka on itselle tutumpi. Tästä ajatuksesta voisi seurata, että nuuskimalla kaiken mahdollisen virallisen ja epävirallisen tiedon jostain yhtiöstä voi samalla vähentää omaa henkilökohtaista riskiä sijoittaa tähän kyseiseen yhtiöön. Ei riski tietenkään poistu, mutta voisi väittää suhteessa pienenevän. Jokaisella sijoittajalla kun on jokin rajallinen määrä aikaa elämässään käytettävänä sijoitusten ja pörssimaailman seurantaan, on se aikamäärä jaettava omistamiensa yritysten (ja potentiaalisten uusien) kesken. Se sijoittaja, joka sijoitti kahteen yritykseen, pystyy todennäköisesti seuraamaan näitä kahta yritystä tarkemmin kuin se sijoittaja, joka jakoi pelimerkkinsä vaikka 16 eri yhtiöön. Omistamalla useaa yhtiötä alkaa sijoittaja ajan rajallisuuden vuoksi menettämään mahdollisuutta seurata jokaista yritystään “perusteellisesti”, josta voisi ajatella seuraavan sijoitusriskin kasvua.

Joku joka seurasi Nokiaa tarkasti tässä 2019 ehti varmaan ajoissa haistamaan savun ja asianmukaisesti poistui liiketiloista. Itse hajautin vahvasti, jonka vuoksi olin palohälytyksen soidessa vessassa lukemassa lehteä. Jälkikäteen foorumeilla tuotiin julki kaikenmoisia uutisia alkuvuodesta miten yhteistyöt oli epäonnistuneet Intelin kanssa yms. Olisin minäkin ne ehkä voinut jostain löytää, jos olisin etsinyt kunnolla. :thinking:

4 tykkäystä

Haluan kiittää kaikkia foorumilaisia erinomaisista keskusteluista ja toivon, että sama jatkuu ensi vuonnakin. Olen itse täysin tietämätön sijoittaja ja olen sijoittanut yhtiöihin perustuen näihin keskusteluihin. Tiedän, ei saisi sijoittaa yhtiöön josta ei tiedä mitään, mutta silloin en voisi sijoittaa olleenkaan :smiley: Olen siis ehkä lottoaja…Olen myös opiskelija ja sijoitetut euromäärät pienet, mutta kiitos foorumilaisten olen hyvin plussalla (Nokiaa lukuunottamatta :smiley: …oma vika ) Salkkuuni jää ensi vuodelle QT, CAPMAN, NOKIA ja KAMUX, myyty tänä vuonna Nokian renkaat, Telia ja Nordea. Olen vielä muutaman päivän Hoivatilojen onnellinen omistaja.
Kiitos ja tuotteliasta uutta vuotta kaikille!

16 tykkäystä

Rohkea veto :+1: Itse odotin että vuonna 2019 rytisisi kunnolla ja tarjoaisi ostopaikkoja. Olin siis koko vuoden ilman osakkeita ja niin kuin kaikki tietää niin VIRHE :sweat_smile:

Nyt aloin kasata hiljalleen ensin OST:ä.

Nokian renkaat 20%
Outotec 20%
Käteinen 60%

1 tykkäys

Salkkurapsa 01/2020
Ennätyssuurella osakepainolla lähdettiin viikko sitten tammiralliin. Viimeistään tammikuun lopulla oli tarkoitus olla suurella osalla käteisessä. Joulukuussa oli lähes jokainen positio kerennyt jo nousemaan sen verran, että myynnit oli tarkoitus liipaista heti käyntiin, jos pikkaisenkaan näyttää markkinoilla epävarmuutta. Ja niinhän siinä kävi, että sen verran mollivoittoinen pörssiavaus tuli Trumpin touhujen takia jo tammikuun toisena pörssipäivänä, että myyntinappia muutaman kerran napsuttelin.

Viikon liikkeet:

  • Myyty Fodelia (+41%)
  • Myyty Hoivatilat (+35%)
  • Vähennetty Kamux (+30%)
  • Myyty Relais Group (+13%)
  • Myyty Talenom (+19%)
  • Myyty Bittium (+12%)
  • Myyty Revenio (-1%)
  • Myyty Fellow Finance (+3%)
  • Myyty Pricer AB (+8%)
  • Lisätty Basware @23.50
  • Lisätty Sensys Gatso Group AB @1.419
  • Myyty Core Ny Teknik A (rahasto) (+13%)
  • Lisätty Franklin Gold & Prec Mtls A (rahasto)
  • Lisätty Nordnet Smart 15 (rahasto)


Edit: korjattu salkun arvoa laskeva kuva.

3 tykkäystä

Bugaako noi Salkun arvo -palkit jotenkin vai onko tosiaan niin, että salkku ei ole 3 kuukauteen liikkunut mihinkään?

1 tykkäys

Kiitos havainnosta! Bugihan siellä excel kaavassa oli. Salkku on tosiaan kehittynyt reilu 10% ja uutta rahaa on tullut laitettua salkkuun 2% luokkaa.

Hajotus tavoitteena 15 yhtiötä ja 7 Nordean rahastoa säästövakuutuksena. Lompakossa viikon ruokarahat!
Yhtiöt:
Admicom, Aspocomp, Basware, Bittium,Caverion,Hoivatilat (vielä),Kone,Leaddesk, Ahlström-Munksjö,Nordea, Optomed,Orion, Revenio,Sampo,Valmet,

3 tykkäystä

Nordea 20,1%
Sampo 17,9%
Nokia 16,5%
Nokian renkaat 15,7%
Oriola 11,2%
Neste 9,3%
Basware 5,5%
Glaston 3,6%

Salkun sisältöä ja sen muutosta aikaisempaan katsellessa herää tunne, että oma sijoitusstrategia voisi olla kirkkaampikin. Salkkuun osinkotuloja hankkimaan tarkoitetut Sampo ja Nordea eivät ole tarjonneet syytä juhlaan. Nokiasta en viitsi edes aloittaa, vaikka tankkasinkin lisää, kun pohjat (toistaiseksi) nähtyään lähti nousuun. Renkaiden kanssa ajatuksena on odottaa rauhallisesti. Nestettä on tarkoitus lisäillä osto-ohjelman selkiytyessä. Pienyhtiöden osuutta olen pitänyt pienenä, mutta ajatuksena on hiljalleen hieman nostaa niiden osuutta salkusta. Näillä nyt kuitenkin lähdettiin liikkeelle tähän vuoteen.

Käteispositiota en osaa oikein eritellä, koska salkun kasvatus pohjautuu tällä hetkellä melko kiinteään kk-erään tuloista. Nappulaa on kyllä sivussa, jos isommin dippaa, mutta aika näyttää kestääkö pää tuoda sotakassan paikalle, kun tilaisuus aikanaan tarjoutuu.

1 tykkäys

OST -salkussa seuraavat osakkeet ja kaikkea aikalailla samalla summalla ostettu:
Kamux Corporation
Kemira Oyj
Marimekko Corporation
Neste Corporation
NoHo Partners Oyj
Siili Solutions Oyj
Vincit Oyj

Monet jo vuoden alusta aika paljon nousseetkin. Jos jotain noista lisää ottaisin tällä hetkellä, niin Neste, Kemira ja Vincit. Nesteellä ja Kemiralla edelleen Inderesin tavoitehintaan nähden nousuvaraa ja ovat molemmat myös hyvin pisteytettyjä firmoja sijoittaja.fi:n osaketyökalussa. Vincit taas on megatrendifirma ja silläkin nousuvaraa Inden tavoitehinnan perusteella (tänä vuonna ollut hieman laskua). Niin ja kaikki maksavat ok osinkoa.

6 tykkäystä

Tein ensimmäiset suorat osakesijoitukseni marraskuun lopulla Nordeaan. Alunperin hahmottelin mielessäni DCA-mallista indeksisijoittamista, eikä Nordean kaveriksi ollut tarkoitus ostaa juuri muuta. Suunnitelmat muuttui aika radikaalisti ja nopeasti. Nordeakin lähti salkusta viime viikolla.

Joulukuun 5. olin sijoittanut osakkeisiin noin puolen vuosipalkan verran parissa viikossa. 0-100 melkoisen rivakasti, mutta en uskaltanut olla poiskaan (Youtube). En uskaltanut sijoittaa S&P 500 enkä oikein korkoihinkaan, joten tässä on lopputulos. Osakkeissa on melkolailla 100 % just nyt :sweat_smile:

Atria
Remedy
Robit
Nokia
Rovio
Tokmanni
Kamux
Sievi
Sampo
FTSE 100
MSCI China
NoHo

Lisäksi pieni osuus erilaisia DM-indeksejä. Näiden osuutta olisi tarkoitus kasvattaa pikku hiljaa.

Kaikki listatut on aikalailla tasaosuuksin tällä hetkellä. ETF:t ja NoHo vähän pienemmällä painolla. Atriaa on melkein tuplat, kun en voinut vastustaa houkutusta alentaa KH 2. joulukuuta. NoHoakin olisi enempi ellei Inderes olisi pysäyttänyt lupaavaa laskettelua paria pinnaa liian aikaisin. Tulin sitten tänne katsomaan, mikä mun sijoitukset pilasi! :angry:

No, ainakin löysin Remedyn. Olin sen hylännyt omin päin, mutta muutin mieleni ja ostin 23. päivä :smile:

3 tykkäystä

Salkkurapsa 02/2020
Pienimuotoista liikehdintää viikon takaiseen. Kyllä se vaan on erittäin hankalaa istua käteisen päällä!

Viikon tapahtumat:

  • Lisätty Wärtsilä @9.844
  • Lisätty Genovis AB @23.70
  • Lisätty Sensys Gatso Group AB @1.466
  • Myyty Nordnet Superfonden Sverige (rahasto) (+10%)
  • Lisätty Franklin Gold & Prec Mtls A (rahasto)
  • Lisätty Nordnet Smart 15 (rahasto)
  • Veivailua eläkevakuutustilin painotusten kanssa


2 tykkäystä