Mitä sinulla on salkussa?

Onpa hieno käyrä. Nuo mustat täplät indikoivat ilmeisesti ostohetkiä? Mulle oli kovaa vauhtia tulossa yli 20+ yksittäistä osaketta salkkuun, kun niin moni ala kiinnostaa. Nyt kurssilaskun myötä havahduin siihen, että mun reaalimaailman tulot ovat niin pienet ja en halua pitää kaiken varalta isoa käteiskassaa tilillä vuosikymmentä, että en pysty tekemään lisäostoja silloin kun se todella kannattaisi näin moneen yritykseen kerralla. Velan otto ei ollut myöskään mahdollista nyt maaliskuussa.

Nyt suunnitelmissa on karsia yksittäisiä osakkeita ja hajauttaa rahastojen/ETF avulla. Aion jättää max. 5 yksittäistä firmaa salkkuun ja vaihtaa näitä toisiin, jos luotto yritykseen menee.

4 tykkäystä

Jep, yksi täplä on yksi ostoerä. Tuossa alla on vielä taulukko, josta näkee jokaisen ostoerän hankintahinnan ja arvon muutoksen.

2 tykkäystä

Nyt Nordnetin appivastaava hereille vaadimme samanlaisen. Lisäksi sekoilu vanhan ja uuden platan välillä loputtava jo.

13 tykkäystä

Mikäli sulla on jo lukuisia lafkoja, joita pidät edelleen hyvänä, niin onko järkevää luopua niistä ja keskittää sitten muutamaan. Voisiko harkitsemisen arvoista olla jatkossa hankintojen keskittäminen noihin 5+ parhaaksi katsomaasi vaihtoehtoon (&rahastoihin/ETFiin) ja jättää ne muut 15 + osaketta nykytilanteeseen. Uskon kuitenkin sun valinneen jollain hyväksi katsomallasi perusteella ne loputkin osakkeet. Itsekin hyvin kauan sitten tehnyt mukamas hyvän strategiamuutokseen vähän ex tempore-perusteella ja eipä siitä oikein mitään erinomaista seurannut. Jos ei ole pakko tehdä pikaista ja hätäistä ratkaisua, niin mikä olisi järkeenkäypä syy toimia ilman analysointia ja tarkkaa harkintaa mahdollisista hyödyistä ja haitoista.

3 tykkäystä

Jumankeka mikä hajautus. Salkku seuraa varmaan aika hyvin OMXH indeksia (?) - tosin sulla näyttää olevan yrityksiä myös muualta, jotka ei itselle tuttuja. Miten pysyt kartalla näiden kaikkien osakkeiden kohdalla vai teetkö tätä “päivätyöksesi”, jos saan mielenkiinnosta kysyä? :slight_smile:

Täältä virtuaalipeukku :+1: salkulle :slight_smile:

Minun salkkuni, joka taitaa olla muutaman osakkeen verran kappalemääräiseti liian iso minun seurantaan - suunnitelmissa kaventaa rönsyjä pois. Ongelmani on näin historiaa peilaten ollut sijoittaa liian varovaisesti, eikä luottaa ja panostaa niiden yritysten tarinoihin, jotka ovat olleet hyvin esillä/kunnossa eri analyytikoiden raporteissa, foorumeilla ja omallakin paperilla. Näiden kohdalla olisi pitänyt panostaa enemmän aikaisemmassa vaiheessa. (tämä on tietty jatkuvaa oppimista ja vieläkin tuntuu olevan kovin vaikeaa, vaikka oma “sijoitusura” tuli aloitettua opiskeluaikoina noin 15 vuotta sitten :slight_smile: )

Niin ja salkkuni tällä hetkellä:

Fortum Corporation
Sampo Plc A
CapMan Plc
Nordea Bank Abp
NoHo Partners Oyj
Vincit Oyj
Qt Group Oyj
Kamux Corporation
Remedy Entertainment Oy
Fellow Finance Plc
Relais Group Oyj
Wärtsilä Corporation
Outotec Oyj
Revenio Group Corporation
Nokia Corporation
Telia Company AB

EDIT: salkun YTD noin -10% tällä hetkellä. Pidemmällä aikavälillä hyvällä tasolla. Salkusta löytyy 2009-2010 → eteenpäin olevia.

6 tykkäystä

@jps hyvä pointti tämäkin. Täytyy miettiä. Mitään en kuitenkaan ajatellut myydä nyt tappiolla, vaan odottaa, että kurssit nousevat kunkin yrityksen kohdalla siten, että saan tavoittelemani voittoprosentin. Parhaillaan kerään kassaa syksyä varten, että pystyn tekemään lisäostoja silloin. Parin suosikin kurssi on säännönmukaisesti notkahtanut aina loppukesästä ja tänä vuonna notkahdus voi olla suurempi. Samalla pitää varautua siihen, että omat vuokralaiseni eivät pysty maksamaan vuokria, joten käteistä on säästettävä lainojenkin maksuun.

Itselleni tämä maaliskuun kurssimyllerrys on opettanut ainakin sen, että oma sijoitussuunnitelma on suhteutettava kulloiseenkin tulotasoon. Rutiköyhän on sijoitettava eri tavalla kuin upporikkaan. Olen itseasiassa luottavainen jokaisen suoran omistukseni kanssa tulevaisuuden suhteen ja olen tyytyväinen, että sain tällaisen opin paikan osakepoiminnan alkuajoille.

Tiedoksi; Nordnetilla saa vastaavan näkymän pihalle heidän Sharevillen kautta.

Olen kommentistasi kuitenkin samaa mieltä. Tämä pitäisi tulla suoraa normiappista ja muutenkin sekoilu voisi loppua. Jos tällaisen muuten saa normiappin kautta, niin opastakaa.

Lisäpisteet kurssikäyrästä osakkeen tunnistaville. Ketjun aiheeseen liittyen kyseistä lappua löytyy salkusta.

11 tykkäystä

Niimpä näkyy! Testattu ja selaimella toimii myös OST:llä.

1 tykkäys

Hetkonen mistäs Shaverillestä tällainen ominaisuus löytyy?

Taitaa löytyä pelkästään verkkoversiosta eikä puhelinappilla ollenkaan.

Tuon kuvan oikeassa alareunassa on boxi (rajautuu kuvassa juuri pois), josta saa omistamansa lapun käyrälle ostot ja myynnit täppinä näkyviin.

Edit: Lisätään vielä kuva jossa ominaisuus ei rajaudu.

3 tykkäystä

Vastaus: Harvia

1 tykkäys

1704-portfolio

Portfolio keskittyy liiaksi Suomeen, mutta toisaalta voisin kuvitella, että tällä kotimarkkinalla kilpailu ei ole läheskään yhtä kovatasoista, mitä jenkeissä.

Aion kuitenkin lisäillä jatkossa jenkeistä teknofirmojen osuutta. Tällä hetkellä Microsoft ja Cisco pitkään salkkuun ensimmäisenä ostoslistalla. Microsoft hyötynee digitalisaatiosta, etätöistä (Office + Azure) ja varmaan myös 5G-syklistä. Ciscoa ostelin 5G-sykli mielessä, kun arvostuskaan ei ole ihan pilvissä.

3D-printtausfirmoista Stratasys on OK-painolla, ja aion jatkossa lisäillä Proto Labsia.

9 tykkäystä

Harvian kurssikehitys ei kyllä kolmea vuotta ole ensin laskenut, vaikka viimeisen vuoden käyrä näyttääkin yhtä jyrkältä.

Kyseessä kuitenkin Kamux. :wink:

Jälkimmäinen kuva Kamux (näkyy itse asiassa kuvan alalaidassa pienellä), ylempänä ollut kurssi Harvia :facepunch:t2:

4 tykkäystä

Itse aloitin osakeostoni eilen ja FOMOtin erän Titaniumia ja Sampoa. Toivottavasti kurssit lähtisi laskemaan niin olisi kivempi tankkailla lisää…

1 tykkäys

Käteinen 11%
Nokian renkaat 10,9%
Robit 9,5%
Nordea 7,7%
Qt 7,6%
Fortum 6,1%
Rahasto (seuraa lähinnä s&p500) 3,3%
Outotec 5,5%
Ishares automation&robotics etf 3,3%
Tallink 0,8%

Tekis mieli tyhjätä koko salkku ja odottaa uuta nousua. Nyt miinuksella ehkä noin 30%. Lähinnä vanhojen Robitin, Nokian Renkaiden ja Nordean vuoksi. Vaikeaa odottaa joka kerta kuukausi ja pohtia mihin sijoittaisi ylijäämän. No, sentään tulee ylijäämää. Positiivinen ongelma. Enkä taida tyhjätä salkkua, vaikka haastavaa on riskien kanssa odotella parempaa huomista.

4 tykkäystä

Laitetaan tähän vaikka Heikkilän ArvoMarkka-rahaston kuulumisia:

edit: lisäksi MikroMarkka

22 tykkäystä

Tällä hetkellä 5 suurinta sijoitusta:

CoreCivic 17,3 %
Fortum 12,8 %
ViacomCBS 11,7 %
Unum Group 11,5 %
SpareBank1 Nord-Norge 10,3 %

Muut osakkeet 27,9 %
Käteinen 8,5 %

3 tykkäystä

Tällä hetkellä tälläisella kombolla. Muista löytyy Neste + Wärtsilä+Gargotec. Kyydissä on melkolailla ne yritykset mitä haluan omistaa. Ehkä Konecranes vielä löytää tiensä jossain vaiheessa.

image

10 tykkäystä

Katohan, sori!

1 tykkäys