Mitä sinulla on salkussa?

Suosittelen penkaisemaan Efecteä uudestaan, ellet ole sitä jo tehnytkin :blush:

Kaikin puolin hieno salkku ja hienoa tekemistä :ok_hand::sunglasses:

6 tykkäystä

Kiitos. :slight_smile:

Olet Efecten suhteen täysin oikeassa. Yksi sijoittaja bias on, ettei suostukaan vilkaisemaan sellaisiin osakkeisiin takaisin jossa on tehnyt jo turskaa, mutta tämähän on ihan hölmöä. Efecten osake laukkasi kyllä nopeasti toiseen äärilaitaan. Jälkiviisaana voisi todeta, että odotus olisi kannattanut, etenkin Niilon vahvat näytöt huomioiden.

Francoa olen pällistellyt jo tovin (tosin melko pintapuolisesti: yhden 10-K:n ja kourallisen presiksiä taistelin läpi), mutta täytyy myöntää että Wheatoniin en ole tutustunut. Otan asiakseni vilkaista, kiitos. :slight_smile:

9 tykkäystä

Hauska nähdä miten erilaisia salkkuja ihmisillä on! Tässä oma pitkä OST -salkku, tarkoituksena että myydään vaan jos näkymät heikentyvät oleellisesti:

Neste 13 %
Revenio 13 %
Kojamo 12 %
Kamux 12 %
Harvia 11 %
Terveystalo 9 %
Relais 8 %
Noho 7 % (pieni osuus koska ostettu ennen dippiä)
Gofore 5 %
Bittium 5 %
Remedy 5%

Näiden lisäksi vielä hieman (20 % koko salkusta) USA SRI ETF:ää, teknologia/e-sports ETF:ää ja ethereumia hajautuksen vuoksi.

Kaikki ostettu tämän vuoden puolella ja toistaiseksi indeksi voitettu aika tuntuvasti, katsotaan miten jatkossa käy :v:

13 tykkäystä

Itselläni seuraavanlainen viritys suuruusjärjestyksessä:

Sampo 27,4%
Fortum 18,3%
Konecranes 14,3%
Kamux 8,5%
Gofore 7,5%
Outokumpu 6,3%
Efecte 5,8%
Metsotekki 5,3%
Qt 4,30%

Konecranes ja Outokumpu mielestäni hieman liian kovassa painossa ja tulen luultavasti molempia siitä syystä keventämään hyvän myyntipaikan tullen. Myös Sammon %osuus on huomattava, mutta niin on myös uskoni kyseiseen puljuun. Tätäkin toki tulen tasapainottamaan, kun Sammon arvostus nousee lähemmäksi ansaitsemaansa tasoa. Kuutin hankinta kesken, 1-2 ostoa vielä edessä. Harviaa olen tarkastellut viimeaikoina ja punnitsen vielä sen ostoa. Mielenkiintoisena pidän etenkin tätä heidän “maailmanvalloitustaan”, joka on ilmeisesti kohtuullisen hyvin lähtenyt vauhtiin.
Käteisen osuutta en maininnut. Sitä saisi olla hieman enemmän punaisia päiviä varten, mutta mennään nyt näillä. Mikä muuten on hyvä nyrkkisääntö käteisen määrään, joka pitäisi salkun pohjalta löytyä?

Olen aiemmin leikkinyt kaiken maailman kannabisosakkeilla ja kryptoilla ja oppirahoja on maksettu, tosin onneksi pieniä summia. Nyt olen pyrkinyt luomaan vähän vakaampaa salkkua, joka nojaa vähän ‘vakuuttavampiin’ kohteisiin. Olen ehtinyt/malttanut tässä tapauksessa perehtyä kohteisiin huomattavasti paremmin ja Inderes on koettu korvaamattomaksi tiedon aarreaitaksi, kiitos siitä!

Vetyä harkitsin ostavani hieman, mutta aiemmat seikkailut saa jonkin päässä sanomaan että eikö se vuoristorata jo riittänyt.

5 tykkäystä

Salkku tyhjennetty ja siirrytty käteiseen ja bitcoiniin.

2 tykkäystä

Tyylejä lienee monta, itse olen pitänyt 10% käteispainoa normaalina ja yleensä se heiluu haarukassa 0-15%. Jos käteistä on alle 10%, etsin aktiivisesti hyviä kevennyspaikkoja, jos ollaan lähellä nollaa pyrin pistämään jotain lihoiksi jo kyseisenä päivänä, joskus periaattella “mitään näistä ei raaskisi myydä, mutta jonkun aika on koittanut” ja sitten arvotaan. Usein tosin siis periaatteella että position koot muuttuvat - saatan myydä vaikka kolmanneksen tai puolet pois ja jättää loput viel pulskistumaan. Riippuu tietty salkun koosta - minimimäärä on myös hieman riippuvainen kuluista. Jos salkku on vaikkapa vain 5000e ja 10% siitä on 500e ja kertakulu kaupalle on 5e niin 10% on tällöin vähän ja vaihtoehdot tällöin ovat realistisesti joko 0% käteistä tai sitten pitäisi pitää ainakin se luokkaa tonni että yhden ostoksen voi tehdä tilanteen avautuessa ilman että ostoksesta hyötyy lähinnä vain se välittäjä.

Tosin itse siis teen aktiivista veiviä, eli päivän aikaan seuraan markkinaa ja muutamien lappujen kursseja useampaan kertaan päivässä ja nippu alertteja on TradingViewissä seuratuissa kohteissa, ja kun ostopaikka tulee, rahaakin tarvitaan. Luotolla en ole toistaiseksi halunnut pulata. Ikiholdaaja tai laiskasti markkinaa seuraava voi haluta pitää pienempää tai olematonta käteispuskuria.

Pääsyy käteispainon pitoon on se tosiasia että yleensä jos on dippipäivä tai jopa pari-kolme päivää pulkkamäkeä ja alkaa useampi kohde olla Ostohinnoissa, samaan aikaan salkku on todennäköisesti jo sen verran laskenut kautta linjan että samaan aikaan ei haluaisi myydä mitään kun parempaakin hintaa voisi saada. Myydään kalliilla ja ostetaan halvalla… joku fiksu sanonut että tämä on optimaalista :smiley:

8 tykkäystä

Kiitos! Pyrin varmaan itsekin tuota 10-15% pitämään jatkossa. Ennen Fortumin osaria käteistä kyllä löytyi vaan dippiin tuli vähän osteltua. :woozy_face:

Päivää kaikille foorumilaisille, oon jonkin aikaa lukenut palstaa mutta nyt laitan viestiä ekan kerran. Huikea palstahan tämä on, harmi kun löysin tänne vasta tossa kesän kynnyksellä.

Sijoittamaan aloin kunnolla vasta tuossa keväällä koronadipin jälkeen, siinäkin odottelin vähän turhan kauan kun en tajunnut arvostuksista yms senkään vertaa kuin nyt. Enkä kyllä nytkään niistä kauheasti tiedä. :joy: Olen aika varovainen sijoittaja, nyt suurin osa salkun sisällöstä on suoria osakkeita mutta ajan saatossa rahasto/osake paino voisi olla jossain 50/50 ja 70/30 välillä. Ei ole aikaa seurata markkinoita niin tarkasti että uskoisin pitkällä juoksulla voittavani indeksit.

Tällä hetkellä salkkuni näyttää tältä:

OST:
Fortum 18%
Sampo 19%
Capman 16%
Qt 17%

AOT:
SPP ja Nordnetin ideksirahastot hajautettuna 21%
NEL, Fuelcell ja Plug 7%

Käteinen 2%

Kaikki on pitkässä pidossa ja rahastoihin menee joka kuukausi rahaa. En usko että noilla pitkällä tähtäimellä voi ihan metsään mennä. :sweat_smile:

23 tykkäystä

Sain vihdoin avattua lapselle salkun. Pitkän pohdinnan jälkeen päädyin hyvinkin turvalliseen 6 rahaston hajautukseen. Tämä salkku toimikoon myös oman salkun indeksinä. Jos jatkuvasti poika voittaa niin siiten on aika minun siirtyä pois osakkeista. Kaikkiin kuuteen rahastoon menee tasasumma joka kuukausi. Lapsilisät ja rahalahjat on alkupääoma. Tavoite yli 10% vuosituotto.
Teknologia pohjoismaat, teknologia usa, Usa indeksi, Suomi indeksi ja Ruotsi pienyhtiöt ja kestävä energia. Näillä saa jonkinlaisen globaalin hajautuksen, megatrendiä, kotimaisuutta. Yritin pitää euromaiden painon tarkoituksella pienenä.

Edit: Linkit vaikea lukea.
Nordnet indeksirahasto Suomi - 16.6%
Swedbank robur smabolagsfond - 16.6%
Tin Ny Teknik - 16.6%
JPM US Technology - 16.6%
Handelsbanken USA indeksi - 16.6%
Handelsbanken Kestävä energia - 16.6%

10 tykkäystä

image

Laitetaan omaakin salkkua nyt sitten jakoon. ETF sijoittamisella aloitin muutama vuosi takaperin ja siitä on siirrytty suoriin osakesijoituksiin kunnolla vihdoin tänä vuonna. Tarokitus potkia nuo loputkin rahastot ja ETF:t pois salkusta ja jatkaa suoraa sijoittamista.

Monet nykyiset omistukset aloitettu koronakuopasta ja ihan hyvin on nämä valinnat osuneet. Voittajiahan tässä on lähes kaikki olleet pohjilta ostaessa. Tarkoitus vuoden sisällä muuttaa painoa hieman tekkifirmoihin päin ja lisätä hieman riskiä korkeampien tuottojen perässä. On toki myös muistettava, että viimeisen 3 kk ralli ei ole ikuista. Ego on päässyt tässä turhaan itsellänikin kasvamaan kun salkku ottanut tuulta alleen.

Salkun sisällöstä lyhyesti vielä:

*Marimekko ostettu vahvan brändin ja kv-skaalautuvuuden takia.
*Kamux salkkuun myös ulkomaiden potentiaalin innoittamana. (Saksa).
*Sampo ja Fortum, koska Sampo ja Fortum.
*Nestettä ollut pidempään ja lisäilty kuopasta törkeän hinnoittelun ja uusiutuvien luottamuksen takia.
*Aallonista osui vihdoin pilkit viime viikolla kun osari ei miellyttänyt muita. Usko epäorgaaniseen kasvuun vahvistunut muutaman yrityskaupan osalta.
*Citycon suoriutui ensimmäisestä aallosta erinomaisesti joten hyppäsin mukaan kelkkaan. Citycon on salkussa tukemassa Aktian ja Nordean kanssa vahvaa osinkotuottoa.
*Cargotecin halusin salkkuun, sillä koin sen tuovan salkkuun jotain mitä sieltä vielä puuttui eli teollisuutta.
*Facebook ostettu muutama vuosi sitten lottolappuna ja VR hypen innoittamana.

Palaillaan asiaan taas kun tulee suurempia muutoksia. Mukava palata tähän joskus ja katsella itse miltä oma salkku näyttänyt.

17 tykkäystä

Tässä tämän hetkinen salkkutilanteeni.


Olen todella varovainen puhuessani rahasummista, mutta kerrankin päätin sen paljastaa, kun sijoituksista puhuttaessa se saattaa tuoda jotain perpektiiviä asiaan, eli tämän hetkinen salkun ja sijoitusvarallisuuden summa on n. 120 k€. Koska käteisen osuus on prosentuaalisesti melko suuri, käytin kahta eri kuvaajaa.

Sijoitukset ovat tulleet salkkuuni jäädäkseen, eli pyrin vain ostamaan, en myymään. Koronadipissä myin vain Nohot, mutta lisäsin muutoin kuukausiostojani. Myyn vain ns. epäonnistumiset. Nohot ostin aika huipulta ja möin lähes pohjilta, mutta en kadu tätä myyntiä, koska mielestäni oli vielä tuolloin varsin epäselvää selviääkö Noho edes tästä tilanteesta. Minulla oli perusteet myynnille ja nukun yöni tämän suhteen hyvin. Käteisosuuden työnnän voimakkaasti ajallisesti hajauttaen ja tulen jättämään n. 10% käteisvarannon. Sijotuskassan ulkopuolella on toki ne keittiöremonttirahat.

Suorien osakesijoitusten määränä pyrin pitämään n. 10-15, mieluummin lähempänä kymmentä.

Nordea on minulla vähän niin kuin vanhana syntinä ja pyrin pääsemään siitä jossain sopivassa vaiheessa eroon. Pankkisektori ei ole ainakaan tällä hetkellä se mihin haluaisin sijoittaa. Mikään kiire tämänkään myynnillä ei ole.

F-Secure on tarkkailuluokalla. Jos mitään ei ala tapahtumaan lähivuosina, niin tämäkin joutaa pois.

Qt ja Revenio ovat kertoimiltaan sellaisia, että en pysty niitä enää lisäämään. Myyntiä en tietenkään edes harkitse.

Kamux ei mielestäni edelleenkään ole kallis, mutta se on minulla jo sen verran iso osa salkusta, etten ole sitäkään lisäämässä. Tämä on ollut kiitollinen kohde, kun on voinut useamman kerran lisäillä ja kh on edelleen 6,86. Ei välttämättä myynnissä vaikka Euroopan valloitus epäonnistuisikin, mielestäni näillä hinnoilla kyseessä on vain huikea lisäoptio.

Capmania ja Sampoa tulen lisäilemään. Sammon omistajaksi minun ei pitänyt ruveta, koska omistin jo riippakivi -Nordeaa, mutta mielestäni Sampo on nyt ottanut selvän suunnan mihin se on menossa ja hinta ei vieläkään ole karannut.

ETF:iä ja indeksirahastoja tulee varmaan muutama lisää ja lisäilen kuukausisijoitukseni niihin, ellei suoriin osakesijoituksiin näy selviä paikkoja.

25 tykkäystä

Ajattelin, että en laitakaan tähän salkkujani, vaan energia puolen seurantalistani. Parhaiten ovat menestyneet vedyt, sitten tuuli ja aurinko, sitten puhtaammat energiayhtiöt ja huonoiten öljyyhtiöitä on näppituntuma.

Pari sivuosumaa on listalla.

46 kohdetta salkussa energiaa, Suomi 20 osaketta ja 2 saksalaista (pantaflix ja siltronic). Siltronicia muuten sai korona ssa ja halvalla yhtenä päivänä!

12 tykkäystä

Suomi osakkeet (pääasiassa) ja koronaliikkeet (pikkuisen iski paniikki talenom osa myynneissä ja revenioiden likvidoinnissa), mielestäni ihan hyvässä asennussa salkku tässä tilanteessa.

Suomi: 1. QT (ei korona myyntejä),
2. Sampo (myyty ennen koronaa ja ostettu takas isommin ja edullisehkosti)
3. Fortum (uusi rivi isosti koronasta)
4. Kamux ( myyty liian halvalla voitollisesti 5 euron osakkeet ja palattu isosti 6,9-7,5 kohdilta useita eriä
5.Talenom (valitettavasti myyty iso osa positiosta osa halvalla ja osa 9,6-9,3 hinnalla) merkittävä silti edelleen.
6. innofactortällä hetkelle, Revenio ylipainon purun ja nousun jälkeen (puolet kamuxin arvosta).
7. Revenio (myyty koronassa kokonaan kohtuullisella hinnalla voitollisesti ja palattu takas vähän huonommalla hinnalla n. 70% painolla, ja kuitattu myynnit nyt huipulta).
8. Efecte (käytetty hetkellisesti ylipainossa posarin ja osarin jäkeen ja nyt edelleen tuplat sitä edeltävään aikaan. holdattu 2017 lopusta.
9.Nokia (lisätty viimeaikoina) ostettu "halvalla alle 3 euron + lisättu 4 pintaan uutis virran ollessa hyvää)
10. Gofore (myyty koronan alussa ja ostettu osa 5 pinnasta ja osa myöhemmin 4 erässä).
11. Remedy (6,7 € saakka mukana, mutta ostettu Remedyksi kauhea ylipaino 13 ja 11,8 hinnoilla korona aikoihin, kevennetty ekat jo 18 eurolla (pikku osa) ja viimeiset 30 molemmin puolin.
12. Sanoma (myyty kaikki koronan alussa ja ostettu sitten 7 pinnasta ja 8 alta), tätä pitäisi olla enemmän! Learning!
13 Digia (vähän on off suhde 2,48 lähtien, eikö koskaan isolla painolla, mutta hyvä sijoitus.
14. Herantis pharma (lopuvuoden tuloksia odotellessa !!) pidetty ja lisätty kalleimmat 9 eurolla, mutta voitolla 15%
15. Enersense ( 1,3 oli halpa käänneyhtiö, pikkuisella panoksella 2 euron päältä oli jo houketteleva käänteen tekijä ja 4 euronkin päältä oon ostellu, ihan pikku suuvuja, mutta arvonnousun kanssa kasvanut merkitykselliseksi (välillä oli pikku breikki koronassa, kun möin pois)
16. Exel, ostin lyhyeksi positioksi ennen Q1 paikkeilla kun tuli hyvää inffoa ja möin jo osan, mutta palasin Roastin jäkeen (hyvä haastis).
17. Basware (myyty position hyvällä hinnalla heti kun huolia koronasta ja ostettu halvalla takaisin isommalla painolla, mutta 27-35 välillä kevennetty 5/6 osaa pois. Odottelen tilaisuutta lisätä ja yritysostokortti kiinnostaisi, mutta ei tarpeeksi 35 eurossa.
lopus onkin pikkuruisia:

  1. Avidly (saman kokoinen positio aikanaan maximissaan, mutta möin pikkutappiolla kokonaan pois, mutta nyt olen parilla tonnilla napannut, kun alkoi kiinnostamaan ja Capman edelleen tukena.
  2. Faron (minimaalinen sijoitus, uusi rivi) , koronan lääkintä kiinnostaa, mutta foorumia selailtuani tuntuu, että postiota voisi kasvattaa, sillä ilmeisesti insentiivini ostaa oli vaillinainen oletus koronaan liittyvien keuhko-oireiden hoito.)
  3. Glastonia minulla oli ennen koronaa 30 k eur (älylasia ymsö air tilausia odotellessa), mutta möin 29k niist pois ja se 1k jäi vain kun olin näpytelly vissiin vahingossa määrän väärin tai jotain. Ollut minulle selvästi tappiollinen seikkailu kokonaisuudessaan.

Tästä tuli vähän tällainen Korona päiväkirja samalla, niin kerronpa, että poistin koronan alussa salkusta myös Harviat (jotka puuttuvat nyt!), Isohkon Noho partnersin siivun (ei palattu, mutta voisi kiinnostaa nyt), Siltronicit, joka oli isohko 93 eur/osake, joka oli hyvä hinta, kun halvalla sai takasin.
Lisäksi möin myös Capmanit (pienellä voitolla, mutta ei ole valitettavasti vielä palannut salkkuun) ja möin Taalerit muistaakseni ei ainakaan pahemmin tappioita. Poistettu myös Nixut. Varmaan jotain muutakin saattanut olla, mutta ei merkityksellisesti.

Minulla on myös hiukan Arocell, Pantaflix, ja pörssin ulkopuolelta Kpy, Pyynikin ja Injeq, kaikki pieniä.

Aloitin ammattimaisemman sijoittamisen 2017/2018 lopussa ja salkun koko on x17,6 (sisältäen toki uutta pääomaa myös runsaasti.
2006 aloitin sijoittamisen, mutta olin kyllä aivan pihalla silloin.

Tällä hetkellä eniten kiinnostaisivat yhtiöinä: Harvia, Capman, teoriassa noho, mutta en tunne nykytilannetta.

Ps. ja tietysti Vety/energia salkku lisäksi! Se on hauskaa ja olenkin käyttänyt jopa liikaa aikaa niiden tutkailuun, mutta onneksi omat Suomi firmat on olleet hyvin muistin sopukoissa.

Pss. en ole laskenut mikä olis tilanne jos en olisi reagoinut, kun oikeita liikkeitä oli monia, mutta pitämällä Reveniot, Kamuxit ja Harviat ja Talenomit olisi kyllä ollut arvoa.

Voitolla kuitenkin ollaan koronaa edeltävään aikaan verrattuna, joka on ilahduttavaa. Pahimmillaan nimittäin arvot oli toella paljon nykyistä alempana.

35 tykkäystä

Terve Kaikille,

Olen pidemmän aikaan seurannut Inderesin-foorumia, mutta tämä on ensimmäinen kirjoitukseni. Olin pidemmän aikaa indeksisijoittaja, mutta alkuvuodesta koronan riehuessa Kiinassa, aloin pohtia sijoitusstrategiaani. Aloin miettiä strategiani heikkouksia ja vahvuuksia. Tulin lopputulokseen, että sijoittamissani indekseissä tulee olemaan yhtiöitä, jotka kärsivät tilanteesta ja yhtiöitä jotka hyötyvät. Tästä syystä päätin myydä salkkuni tyhjäksi ja ryhtyä osakevalintoihin. Mietin, mitkä yritykset voisivat hyötyä tulevaisuuden trendeistä kuten digitalisaatiosta, ja joiden tulokseen pandemia ei vaikuta negatiivisesti. Lisäksi mietin defensiivi-yhtiöitä, joiden liiketoiminta jauhaa jopa laman keskellä ja sellaisia yhtiöitä, jotka kärsivät pandemiasta, mutta selviävät siitä vahvempina.

Tästä muodostui salkku, joka voi olla useamman foorumilaisen mielestä jopa liian hajautettu. Kevään alennusmyynneissä oli vain liian monta hyvää yhtiötä tarjolla, joihin halusin tehdä position. Näiden lisäksi tärkein ohjeistus minulla oli että ”mitä yritystä voisin omistaa vähintään seuraavat 20 vuotta.”

Tulevaisuus näyttää kannattiko sijoitusstrategian vaihto.

Kuvaajan alle olen muutamalla lauseella kirjoittanut yhtiöiden toimialoista, ja perusteluja miksi ne päätyivät salkkuuni.

ALPHABET INC - Alphabet on monessa mukana. Alphabet omistaa mm. Googlen, Google Mapsin, Google Cloudin, Youtuben, Androidin ja on jopa sijoittanut SpaceX:ään. Yhtiö hyötyy tulevaisuuden trendeistä ja digitalisaatiosta. Mainosjättiläinen.

AMAZON COM INC - Amazon tunnetaan pääosin yhdestä maailman suurimmasta ja suosituimmasta verkkokauppa-alustastaan. Tulevaisuudessa verkkokaupat tulevat kasvattamaan suosiotaan ja varsinkin kehittyvillä markkinoilla on vielä kasvuvaraa. Lisäksi tulevaisuudessa palvelut ja toiminnot tulevat siirtymään enenevissä määrin pilveen ja tähän Amazonilla on tarjolla AWS, joka kasvaa huomattavasti vuosi vuodelta. Amazon myös omistaa Twitchin, joka on suoratoistoon keskittynyt palvelu tietokone- ja konsolipelaajille.

APPLE INC - Applen tunnetuimmat tuotteet ovat iPhone, Mac ja wearables. Apple on kuitenkin kehittynyt pelkästään hardware-valmistajasta monialaiseksi teknologiayhtiöksi. Apple on laajentunut mm. suoratoistoon omalla AppleMusic ja AppleTV palveluillaan. Tämän lisäksi Applen suurimpia vahvuuksia on brändi, joka tukee vahvasti Applen tulevaisuutta.

CIBUS NORDIC REAL ESTATE AB - Cibuksen liiketoiminta on hankkia, kehittää ja hallita laadukkaita kiinteistöjä Pohjoismaissa, joissa on hyvämaineinen ruokakauppa ja alennusmyymäläketjut ankkurivuokralaisina. Kiinteistösijoitusyhtiöitä voidaan pitää riskisinä sijoituksina, mutta Cibuksen suurimmat vuokralaiset ovat Kesko, Tokmanni, Coop ja S-ryhmä, jotka jopa pandemian tai taantuman aikaan ovat hyvässä asemassa.

COCA-COLA CO - Coca Cola tunnetaan pääosin hiilihappojuomistaan kuten CocaCola, Fanta ja Sprite. Coca Cola on kuitenkin laajentanut tarjontaansa ja nykyään pullottaa mm. vettä, energiajuomia, kahvia, teetä ja mehuja. Yhtiö tiedotti vastikään, että he laajentuvat myös suosittuun ‘soft seltzer’ -tuotteisiin. Tästä uskon yhtiön saavan kasvua, erityisesti Etelä-Amerikassa. Yhtiöllä on ollut vaikeuksia, mutta uskon että pääsevät takaisin kasvupolulle. Osinkoaristokraatti.

COLGATE-PALMOLIVE CO - Colgate-palmoliven ydinliiketoimintaa ovat kosmetiikan, taloudenhoidon ja henkilökohtaisen hygienian tuotteiden valmistus ja tukkumyynti. Tuotevalikoimaan kuuluu muun muassa suuhygieniaan liittyvät tuotteet, kuten hammastahnat ja -harjat, sekä erilaiset pesuaineet. Yhtiön tuotteita tarvitaan aina, niin taantuman kuin myös pandemian aikaan. Osinkoaristokraatti.

FACEBOOK INC - Facebook on maailman suurimpia sosiaalisen median jättiläisiä. Facebook omistaa mm. Facebookin, Instagramin ja WhattsAppin. Näiden lisäksi Facebook omistaa mm. Virtual Reality -yhtiö Oculuksen. Mainosjättiläinen.

FORTUM OYJ - Fortum on suomalainen energiayhtiö, jonka toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan, Saksaan, Baltian maihin ja Intiaan. Yhtiön liiketoimintaan kuuluu sähkön ja lämmön tuotanto ja myynti, voimalaitosten käyttö- ja kunnossapitopalvelut, sekä energiaan liittyvät muut palvelut. Yhtiön päätuotteita ovat sähkö, lämpö ja höyry. Lisäksi Fortum tarjoaa kierrätys- ja jätepalveluita, kuten ympäristöalan asiantuntijapalveluita ja vaarallisten jätteiden käsittelyä. Fortumin palveluja tullaan aina tarvitsemaan. Mielestäni Fortumin asema on vahva, vaikka yhtiö on kärsinyt sähkönhinnan heikkenemisestä.

HOME DEPOT INC - Home Depot on yhdysvaltalainen rautakauppaketju. Ketju palvelee sekä yksityisiä kuluttajia että rakennusalan ammattilaisia. Varsinkin pandemian-aikana, kun ihmiset ovat paljon kotona, niin he mielellään tekevät DIY-projekteja sekä talon kunnostuksia. Uskon että kivijalka-rautakaupoille on tulevaisuudessa oma vankka asemansa, vaikka verkkokaupat kasvattavat suosiotaan.

HUHTAMÄKI OYJ - Huhtamäki on suomalainen kuluttajapakkauksia valmistava yhtiö, jonka tuotantoon kuuluu muun muassa elintarvikepakkauksia, kertakäyttöastioita sekä kananmuna- ja hedelmäpakkauksia. Huhtamäki panostaa erityisesti vastuullisiin pakkauksiin ja tuotekehitykseen ja uskon sen tuovan kasvua yhtiölle tulevaisuudessa.

JOHNSON AND JOHNSON - Johnson & Johnson on yhdysvaltalainen lääkkeitä ja muita terveydenhoitoalan tuotteita sekä päivittäistavaroita valmistava suuryritys. Suomessa tunnetuimpia Johnson & Johnsonin tuotemerkkejä ovat o.b.-tamponit, Nicorette-nikotiinikorvaushoitovalmiste, Natusan-tuotteet, Pepcid-närästyslääke, Nizoral-hilseshampoo ja Imodium-ripulilääke. Yhtiö valmistaa tuotteita joita käytetään päivittäin ja tarvitaan myös taantuman aikaan. Osinkoaristokraatti.

JP MORGAN CHASE AND CO - JPMorgan Chase & Co. on yhdysvaltalainen suurpankki. Yrityksellä on yli 90 miljoonaa asiakasta ja se toimii yli 50 maassa. En henkilökohtaisesti pidä sijoittamisesta pankki- ja finannsialaan, mutta näen JPM aseman hyvänä ja yrityksessä kasvupotentiaalia. 2020 ei ole 2008, heh

KESKO OYJ B - Kesko ei suurempia esittelyjä kaipaa. Keskolla on kolme toimialaa: päivittäistavarakauppa, rakentamisen ja talotekniikan kauppa sekä autokauppa. Keskon ketjutoimintaan kuuluu noin 1 800 kauppaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Puolassa ja Valko-Venäjällä. Yhtiö tekee tasaista tulosta ja yhtiöllä on selvästi kasvuhalukkuutta.

KOJAMO OYJ - Kojamo on asunto-omaisuuden arvollaan mitattuna Suomen suurin kiinteistösijoittaja. Yhtiö tarjoaa vuokra-asumista Lumo- ja VVO-brändinimillä. Yhtiöllä on lähes 35 000 vuokra-asuntoa eri puolilla Suomea. Asuntosijoittamista pörssiyhtiön kautta.

LOWE`S COMPANIES - Lowe’s on yhdysvaltalainen rautakauppaketju. Kilpailee samalla alalla kuin Home Depot. Varsinkin pandemia-aikana, kun ihmiset ovat paljon kotona niin he mielellään tekevät DIY-projekteja sekä talon kunnostuksia. Uskon että kivijalka-rautakaupoille on tulevaisuudessa oma vankka asemansa, vaikka verkkokaupat kasvattavat suosiotaan. Osinkoaristokraatti.

MCDONALDS CORPORATION - McDonald’s ei suurempia esittelyjä kaipaa. McDonald’s on maailman toiseksi suurin kansainvälinen pikaruokaketju ja yksi maailman tunnetuimmista brändeistä. Vaikka tulevaisuudessa terveysruoka tulee kasvattamaan suosiotaan, niin uskon, että pikaruokaketjuille kuten McDonald’sille on kysyntään. Lisäksi olen huomannut, että McDonald’s on reagoinut kyseiseen asiaan ja kasvattanut mm. salaatti ym. tarjontaa. Osinkoaristokraatti.

MICROSOFT CORP - Microsoft tunnetaan parhaiten Windows-käyttöjärjestelmästä ja Office-paketistaan. Microsoftilla on myös mm. suosittu pilvipalvelu ja yhtiö valmistaa Xbox-pelikonsolia. Uskon että Microsoftin tietoturva- ja pilvipalveluissa on tulevaisuudessa paljon kasvumahdollisuuksia. Lisäksi yhtiö tulee hyötymään etätyö-trendistä.

NIKE INC - Nike on maailman suurin urheiluvaatteiden valmistaja ja brändinä yksi maailman tunnetuimmista. Uskon, että Nike hyötyy tulevaisuuden trendeistä kuten urheilu, kuntoilu ja terveys. Lisäksi Nike on laajentunut suosittuun online-kuntoiluun ja kilpailee mm. huippusuositun Peloton-yhtiön kanssa markkinoista.

NOKIA OYJ - Nokia on suomalainen maailmanlaajuisesti toimiva tietoliikennealan yhtiö, jonka pääliiketoimintoja ovat verkkoinfrastruktuuri, sekä teknologiakehitys ja lisensointi. Uskon, että Nokialla on potentiaalia 5G-teknologiassa ja Huawein pakotteilla on positiivinen vaikutus Nokian tulevaisuuteen.

PEPSICO INC - Pepsico tunnetaan pääosin hiilihappojuomistaan kuten Pepsi, Mountain Dew ja 7Up. Pepsico on kuitenkin laajentanut tarjontaansa ja nykyään pullottaa mm. vettä, energiajuomia, kahvia, teetä ja mehuja. Näiden lisäksi yhtiö omistaa monta snack- ja sipsibrändiä kuten Lays ja Doritos. Yhtiöllä on ollut vaikeuksia, mutta uskon että pääsevät takaisin kasvupolulle. Osinkoaristokraatti.

PROCTER AND GAMBLE - Procter & Gamble on yhdysvaltalainen yritys, joka valmistaa monia erilaisia kotitalouksien kulutustavaroita. Procter & Gamblen tunnettuja tuotemerkkejä on mm. Tampax, Ariel, Braun, Duracell, Gillette, Oral B ja Pampers. Procter & Gamblen tuotteita tarvitaan myös taantuman aikana. Osinkoaristokraatti.

QT GROUP OYJ - Qt ei isompia esittelyjä kaipaa. Inderes-foorumin yksi lempilapsista. Qtn päätuote on Qt-ohjelmistokirjasto ja -kehitysympäristö. Näen yrityksessä paljon kasvupotentiaalia.

REALTY INCOME CORP - Realty Income corp on yhdysvaltalainen kiinteistösijoitusyhtiö. Yhtiö omistaa monipuolisessa käytössä olevia kiinteistöjä, joissa toimii mm. kauppoja, apteekkeja ja kuntosaleja. Yhtiö on hyvin hajauttanut kiinteistöjään ja suurimmat vuokralaiset ovat mm. Walgreens, 7-Eleven, Dollar General ja FedEx. Maksaa osinkoa kuukausittain ja yhtiö on osinkoaristokraatti.

REVENIO GROUP OYJ - Revenio on suomalainen terveysteknologiakonserni, jonka liiketoiminnan ytimen muodostavat silmänpainemittarit. Terveysteknologia on voimakkaasti kasvava tulevaisuuden ala, jonka merkitys lisääntyy väestön ikääntyessä ja syntyvyyden laskiessa. Vaikka Revenio tunnetaan pääosin silmänpainemittaristaan, niin yhtiöllä on tuotteita mm. astman ja ihosyövän diagnosointiin. Uskon, että yritys tulee tulevaisuudessa kasvamaan uusilla innovaatioilla.

SAMPO A - Sampo ei suurempia esittelyjä kaipaa. Sampo on pohjoismainen henkivakuutus- ja vahinkovakuutustoimintaa sekä sijoitustoimintaa harjoittava finanssikonserni.

STARBUCKS CORP - Starbucks on maailman suurin monikansallinen kahvilaketju. Starbucksilla on vahva markkina-asema ja yksi maailman tunnetuimmista brändeistä. Näen suurta kasvupotentiaalia erityisesti kehittyvillä markkinoilla ja keskiluokan kasvaessa.

TORTOISE ACQUISITION - Tortoise Acquisition Corp. on Special Purpose Acquisition Company (SPAC). Yritys kerää rahaa ja tällä rahoituksella yhtiöllä on tarkoitus ostaa osuus yksityisestä yrityksestä ja viedä se julkiseen pörssiin. Tortoise on ilmoittanut yhdistyvänsä Hyliion-nimisen yrityksen kanssa. Hyliion valmistaa voimansiirtolaitteita rekkoihin. Hyliionin ratkaisut ovat mm. diesel/sähkö-hybridi ja maakaasu/sähkö-käyttö. Suosittelen tutustumaan Hyliionin tekniikkaan. Vaikka uskon tekniikkaan ja yrityksen johtoon, niin sijoitus on erittäin riskinen. Hypen kasvaessa ja kurssin noustessa tulen luultavasti myymään osan osakkeista, jotta pääsen omilleni ja loput jätän pitkään pitoon.

VISA INC - Visa on yhdysvaltalainen monikansallinen luotto- ja maksuyhtiö. Tunnetuin tuote on Visa-luottokortti. Visa ei harrasta pankkitoimintaa vaan se on ainoastaan maksuvälittäjä. Suurin kilpailija on Mastercard. Visa on panostanut paljon fintechiin, mobilepayhin ja lähimaksuun, jotka kasvattavat suosiotaan vuosi vuodelta. Yksinkertainen ja kannattava bisnes.

WALMART INC - Walmart on yhdysvaltalainen vähittäiskauppaketju. Wal-Mart on maailman suurin vähittäismyyjä ja liikevaihdoltaan maailman suurin yritys. Walmart on viime aikoina paljon panostanut verkkokauppaan ja tulevaan kanta-asiakas -ohjelmaansa. Osinkoaristokraatti.

WALT DISNEY CO - The Walt Disney Company on maailman suurimpia media- ja viihdeteollisuusyhtiöitä. Disney omistaa teemapuistoja, risteilylaivoja, hotelleja ja useita televisioverkkoja. Disneyn brändeihin ja yhtiöihin kuuluu Mikki Hiiren lisäksi mm. ABC, ESPN, Marvel, LucasFilm, Pixar, 20th Century Studios ja listaa voidaan jatkaa melkein loputtomiin. Disney on myös hiljattain aloittanut Disney±suoratoistopalvelunsa, joka kilpailee mm. Netflixin kanssa. Uskon, että suoratoistopalvelussa on suurta kasvupotentiaalia ja Disney tulee saamaan suuren osan markkinoista.

54 tykkäystä

Olen sijoittanut 3v ajan enimmäkseen osakkeisiin tällä hetkellä ihan hyvällä menestyksellä. En ole vielä myynyt mitään pois. Salkusta löytyvät seuraavat:
QT 35 %
Talenom 15%
Cargotec 8%
Nokia 6%
Fortum 3%
Marimekko 4%
Wärtsilä 2%
Ponsse 2%
Outokumpu 1%
Ulkomaiset:
Provention Bio 6% (kehitteillä lääke 1. tyypin diabeteksen ehkäisyyn)
AstraZenega 6% (koronarokote kehitteillä)

Sekä lisäksi rahastot: BGF World technology, Nordet indeksi Suomi

11 tykkäystä

Aloin hetki sitten tekemään Google sheetille kerran kuukaudessa päivitettävää seurantaa (omistuksia sekä Nordnetissä että Nordeassa), jonka luen Google Data studioon käppyröitä varten. Sain ensimmäisen draftin eilen tehtyä. Sen kunniaksi ensimmäinen kuva tekeleestä ja ensimmäinen postaus tähän ketjuun.

Katsotaan miltä alkaa tuntumaan. Ajattelin alkaa seuraamaan sekä “Nettopainoa” että “Paino nyt”. Nettopainoksi on laskettu paljonko pääomaa kuhunkin yhtiöön on laitettu - suhteessa toisiinsa. Paino nyt on eilisen iltapäivän tilanne.

Muutama pieni omistus jätetty vielä pois, kun koko seuranta on vielä kehitysvaiheessa (mm. dollarin kurssin huomioiminen automaattisemmin kuin nyt). Forum Merger II tarkoitus keventää reilusti lokakuun mergen jälkeen ja Alibaban suhteen seurannassa USA-Kiina kauppakähinät. Muuten suunnitelma istua näiden päällä pitkään.

8 tykkäystä

Tässä minun salkkuni:

Revenio 24,0 %
Genovis 10,8 %
Sampo 10,6 %
UPM 8,7 %
Neste 7,9 %
Intervacc 6,7%
Qt Group 6,6 %
Capman 4,2 %
eQ 3,4%
NEL 3,1 %
Injeq 2,08 %
ETF 11,2 %

Revenion paino on noussut kovin suureksi, mutta en toisaalta näe mitään syytä myydäkään. Muita kivasti (tuurilla) onnistuneita poimintoja ovat Genovis ja Intervacc.

Tämän palstan lukemisen seurauksena salkkuun päätyneitä ovat eQ, NEL ja Qt. Salkun vanhempaa kalustoa ovat Capman, Sampo, Neste ja UPM. Listaamaton Injeq on mukana mielenkiinnon ja kannatuksen vuoksi.

ETF-kori koostuu iSharesin World, Small Cap, Global Clean Energy ja Emergin Markets -osuuksista.

12 tykkäystä

Oma salkku on päivittynyt, joten laitetaan päivän tilanne.

Konecranes 17,1 %
Neles 14,0 %
Wärtsilä 10,4 %
Raisio 7,6 %
Harvia 6,3 %
Metso Outotec 6,1 %
Qt 4,5 %
Olvi 4,2 %
Lassila ja Tikanoja 4,0 %
Fiskars 3,5 %
Revenio 3,3 %
Vaisala 3,3 %
Orion 2,9 %
Kemira 2,9 %
Apetit 2,7 %
Metsä Board 2,7 %
Faron 1,1 %
BBS 1,1 %
Efecte 1,0 %
Herantis 1,0 %
HPK alle 1 %
Aina alle 1 %

Kevät ja alkukesä tuli rakenneltua, veivattua ja myös jonkin verran kotiutettua pikavoittoja. Nyt kaupankäynti on vähentynyt ja salkku alkaa näyttää varsin valmiilta pitkään pitoon. Keskinäiset osuudet saattavat toki hiukan elää. Yritykset vastaavat omia arvoja ja mielenkiinnon kohteita. Hajautusta on, toki painopiste on aika perinteisten yhtiöiden suunnalla. Osa on osinkojen vuoksi, osa taas ladattuna kasvuodotuksin. Riskitaso on mielestäni maltillinen. Laadukkaita yhtiöitä on paljon. Mitä tuonne vielä haluaisin? Koneen, Talenomin ja lisää suomalaisia elintarvikeyhtiöitä sekä jonkin/joitakin vasta listautuvia kasvuyrityksiä. Talenom on ensimmäisenä ostoslistalla, jos hinta ei ehdi karata, kun en halua mitään nykyisistä myydä. Konetta varmaankin täytyy hankkia pieni nimellinen osuus jossain vaiheessa ihan yrityksen hienouden vuoksi. Atrian myin hiljattain, kun piti saada rahaa uusiin ostoksiin, mutta hankin ne joskus takaisin. Raisioon ja Metsä Boardiin en myyntimielessä koske, sillä niiden pohjat sain perintönä isältäni, jolla ei muita osakkeita ollut - paitsi Ainan puhelinosake.

12 tykkäystä

Minulla on 1.4. avattu OST ja sinne kerätty defensiivisen tylsä ja osinkovetoinen ”koronasalkku”. Sampoa kohtaa on ollut vanhaa rakkautta, joten oli ilmeistä millainen poikkeuksellinen ostosmahdollisuus 25€ maisemissa keväällä liikkunut osakkeen hinta oli.

Sampo 45,0%
Fortum 19,1%
UPM 16,6%
Citycon 8,8%
Nordea 6,0%
CapMan 4,5%

Mikään jännittävä salkku ei ole, mutta minulla ei ole näkemystä monestakaan kurssiraketista. Riittää, että osingot juoksee ja salkku kasvaisi ilman suurempia yllätyksiä.

21 tykkäystä

Todella vahva osinkosalkku, varsinkin jos olet pystynyt kunnolla lisäämään korona montusta :+1: Monessa osakkeessa myös mukavaa nousuvaraa, kunhan korona peikot ravistetaan jossain vaiheessa kokonaan harteilta

5 tykkäystä