Mitä sinulla on salkussa?

Avasin salkkua vasta hetki sitten, mutta pieni muutos seurasi eilen Nintendon oston myötä. Päivitetään salkku tänne siis jälleen.

Nintendo on salkun ensimmäinen ostos Japanista, mutta selvyydeksi todettakoon, että ostin osaketta ADR:nä Yhdysvalloista, en suoraan Tokiosta. :smiley: Paino salkussa nyt noin 4 %.

Kaikki varmasti tuntee Nintendon, joten yhtiö itsessään ei tarvitse esittelyä. Mikä sai minut sijoittajamaan yhtiöön lopulta, oli eräiden foorumilaisten eteeni tuoma oivallus, että Nintendossa piilee valtava arvonluontipotentiaali. Yhtiön brändit ovat maailman tunnetuimpia ja valloittavat uusien sukupolvien sydämen: esimerkiksi Mario on hahmona vuosikymmeniä vanha, ja edelleen siitä tulee monen lapsuuden päähahmoja. Vahvat ja tunnetut brändit luovat jatkuvuutta.

Nintendo voi luoda arvoa lisää monella eri tavalla. Se voi lisensoida brändejään enemmän, tai myydä pelejään muiden alustoilla jos se niin haluaisi. Kenties houkuttelevin tie olisi, jos Nintendo muuttuu pelialan “Appleksi”: Sen sijaan, että pelimyynti alkaa aina nollasta uuden raudan myötä, mitä jos Switchit toimisi kuin iPhonet? Sisältö olisi pilvessä ja uutta, parempaa rautaa tulisi parin vuoden välein. Voisiko pelit silloin tilata kuukausitilauksena kuin Saas-yhtiö konsanaan? Mahdollisuuksia on monia, ja yhtiöllä on yksi aktivisti sijoittaja nipistelemässä johdon takamuksia.

Osakkeen arvostus on EV/Sales 4x, P/E lähivuosille 18 (mutta myös nettokassaa löytyy reippaasti eli se huomioiden P/E on pari pykälää alempi).

Riskit pitäisi arvostuksen ja brändien takia olla rajattuja, mutta yhtiö ei välttämättä toteutua tällaista transformaatiota tai se voi epäonnistua siinä. Aika näyttää.


Olen viime viikkoina miettinyt, voisiko joitain salkun yhtiöitä keventää (markkinatilanne on sellainen, että käteinen ei olisi pahitteeksi). Mutta kun mietin jokaisen yhtiön kohdalla keventämistä, tulee aina todetuksi että tuon kanssa haluan katsoa pidemmälle kortteja. Hintahan on noissa useissa kireä, mutta kun nuo kasvavat 20-30 % vuosittain niin kertoimet laskevat nopeasti. Monella noista on myös todella paljon otettavaa omalla markkinallaan, minkä takia niissä pitää katsoa todella kauas tulevaisuuteen. Esimerkiksi Admicom on hävyttömän hintainen, mutta entä jos se kaappaa leijonan osan TAMista (total addressable market) seuraavan 5-10 vuoden sisään ja vääntää 40-50 % ebit-marginaalia? Entä jos sen TAM laajenee, kuten olettaa saattaa? Nämä ovat oikeita bisneksiä todella vahvoilla kilpailueduilla ja toimivilla strategioilla. Bisnekset ovat pääosin vielä digitaalisia, mikä mahdollistaa laajentumisen eri tavalla. Tottakai, monet muut yrittävät samaa. Kenties Admicom tai Revenio nauttivat syvimmistä vallihaudoista tuosta porukasta. Ei pidä myöskään sokaistua omista yhtiöistä: jos arvostukset jatkaa nopeaa nousuaan niin pitää miettiä näitä pulinoita uudelleen. :smiley: Erinomaisestakin voi maksaa liikaa.

Nämä ovat ajatuksia nyt, olen yleensä melkoinen tuuliviiri joten mietteet voi muuttua nopeastikin: minua ei haittaa olla täysin eri mieltä huomenna, kuin tänään. Sijoittajalle takinkääntö on yleensä hyvä taito. :smiley:

Mainittakoon vielä selvyydeksi, että useissa noissa Suomi-firmoissa meillä on lisää-suositus, eli en edes saisi keventää vaikka haluaisin. :smiley:

Franco-Nevada, Alibaba ja Herantis ovat edelleen kyydissä, ne eivät vain oikein näy tuossa piirakassa kun ovat niin pieniä sijoituksia.

Lisäys: tekstiin lisätty enemmän pohdintaa ja muutama esimerkki.

48 tykkäystä

Viikon mittaan salkkua tyhjennetty urakalla ja tämänhetkinen koostumus:

Qt … 13,5%
Remedy … 10,5%
Kryptovaluutat … 10,5%
Käteinen … 65,5%

Qt, Remedy ja Kryptojen kanssa tarkoitus pelata pitkää peliä ja näitä tarkoitus ainoastaan lisäillä tasaisesti ajan mittaan sopivan tilaisuuden tullen. YTD-tuotto salkulla n. 70%, huipulla on hyvä poistua bileistä ja seuraavat pari kuukautta pelataan nyt varman päälle niin kauan kun Rapakon takana Vanha Oranssinaama ripustautuu vallankahvaan… vahva epäilys että markkinoiden kannalta epämieluisia yllätyksiä vielä luvassa ennen kun tämä jokerikortti saadaan poistettua pelilaudalta.

5 tykkäystä

Tassa Nintendosta loistava kirjoitus mikali kiinnostaa.

Crossroads Capital - Nintendo - April 2019.pdf (1,8 Mt)

9 tykkäystä

Tämmöinen hajautus löytyy itsellä. Rahastoihin menee kuukautta kohden hyvin hajautetusti tuo n. 470 €. Pääasiassa OP:lle kun omistajana saa tosi edullisesti laitettua. Vasta avasin Nordnetille myös tuon kuukausisäästösopimuksen kun halusin muutamia ETF:iä salkkuun joita ei OP:n kautta löytynyt, laskin että se on tuosta 2,5 €/kk kulusta huolimatta järkevää. Muutama viikko sitte myin OP:lta yhden maltillisen riskin rahaston, joka oli kuuden vuoden kuukausisäästön jäljiltä mukavasti voitollinen sekä yhden korkeamman riskin rahaston. Näillä rahoilla ostin nuo kaksi isompaa ETF-rahastoa (Clean Energy ja Drive technology) suojaamaan megatrendeinä tuottoa, kun jotenkin oma mutu on että yleistä globaalia arvonnousua on tässä Korona tilanteessa ja pörssien ekstaasien aikana haastava saada lisää.

Osakepuolella olen ollut melko lyhytjänteinen sijoittaja (tai siltä tuntuu). Kaikki on OST-kautta, vuoden ollut siis vain suoria osakkeita. YTD tällä hetkellä 21 % positiivinen. Toki “pitkästä salkusta” löytyy nyt Sampo, Fortum, Nokia, Neles, Capman, Garmin, Telia ja Alma Media, mutta moni muu lappu on kiertänyt aika nopealla kierrolla varsinkin Korona aikana kun tuottoa on ollut 10-20 %, riippuen tapauksesta.

Muutamia pahoja mokia on tullut myös viimeiseen puoleen vuoteen. Nestettä ostin Koronakuopasta 22,44 hintaan jonka sitten myin vajaalla 40 € rahantarpeessani tarkoitukseni ostaa takaisin kun pystyy… No nyt tilanne on sitten se että karannut jo horisonttiin kurssi ja oma ostohinnnan raja on 4 euroa nykyarvon alapuolella. Myös LeadDeskistä luovuin aivan liian aikaisin, joskin hyvällä voitolla silti. Nohon luovutin myös ennen tätä viimeisintä nousua, joskin sekin oli voitolla 9 %.

Ulkomaisista osakkeista olen seurannut pitkään Albemarle Corporationia sekä Garo AB:ta, mutta ei ole vielä ostohetki omalle kohdalle tullut. Toki sähköautofirmat myös seurannassa, mutta en ole itse osannut vielä mukaan hypätä, Droppia odotellessa… Kotimaisista takaisin haluaisin ostaa / seurannassa Wärtsilää, Ponssea, Ilkka-Yhtymää ja Cityconia, kaikkia ollut nyt tällä vuodella jo salkussa. Suoria osakkeita tarkoitus ostaa aina kun sopivaa saumaa ja käteistä löytyy, mutta ei ole tarkoitus nostaa osuutta yli 50 % koko salkusta ainakaan tällä sarkaa…

Mielellään kuulen kommentteja tästä.

7 tykkäystä

Tervetuloa!

Pari huomiota itsellä tuli:

  • OP:n omien yhdistelmärahastojen määrä, näissä kulut aika korkeat ja tuotto ainakin omasta kokemuksesta ollut surkeaa verrokkeihin. Itse siirsin kaikki ETF:iin jo muutama vuosi sitten joissa saanut parempaa tuottoa pienemmillä kuluilla, esim tuo Global Clean Energy ollut isolla painolla itsellänikin.
    OP:llahan saa ETF merkinnät 0€ ainakin toistaiseksi.

  • Ruotsi/Norja/USA kasvuyhtiöiden puuttuminen, myös itselle on ollut huomattavasti tuottoisampi ratkaisu siirtää sijoituksia vuosien varrella Suomen ulkopuolelle. Esim. Ruotsissa löytyy todella paljon enemmän erittäin potentiaalisia kasvuyhtiöitä joita tälläkin foorumilla voi bongailla (Evo,SE yms.) jotka ovat tuottaneet hyvin arvoa.

Osakesijoitustesi osalta strategia näyttää hyvin osinkopainotteiselta, tähän löytyy Suomesta enemmän vaihtoehtoja toki.

5 tykkäystä

Terve

Kiitos kommenteista. Olin tosiaan useita vuosia sijoittanut, tietämättömyyden ja laiskuuden takia, vain nuihin yhdistelmärahastoihin OP:lla. Ne ovat tavallaan jääneet “roikkumaan” sinne koska laskevat riskiä (toki myös pienentävät tuottoja mm. kulujensa kautta kuten huomautit) ajallisen hajautuksen takia. Mutta Juuri tämän takia OST:n myötä lähdin suoriin osakkeisiin mukaan ja juuri purin sen 6k€ yhdistelmä rahastoja pois ja siirsin painoa ETF puolelle + juuri tämän 0€ kulujen vuoksi. Tuo voisi olla järkevä liike tehdä tätä siirtymää vielä hieman lisää, esimerkiksi vielä kun kulut ovat OP:lla 0€.

Osakepuolella nykyisessä salkussa näkyy juurikin tuo aika varma riskittömyys, eli osinkopuolta painotettu paljon. Lisäksi olen halunnut tuntea yhtiöt hyvin ennen kuin olen kiinnittänyt niihin. Kasvuyhtiöitä seurannassa, myös maailmalta, ihan jonkun verran mutta olen ollut vielä liian varomaton tekemään peliliikkeitä tai yksinkertaisesti niin selkeää ostopaikkaa (hinta/laatu/riski) ei ole ollut, kun yhtiöitä ei niin hyvin tunne. Mutta sekin on tulevan vuoden tavoite että saa tuota siirrettyä myös kasvuyhtiöihin maailmalle.

Kiitos hyvistä kommenteista siis, näitä olen itsekin pohtinut.

3 tykkäystä

Pyrkimyksenä on ollut koota 15 osakkeen salkku, 14 omaan makuun sopivaa olen tähän mennessä löytänyt. Aikaisemmin oli mielessä ostella paljon eri “varmoja” osinkoyhtiöitä, mutta tulin siihen tulokseen että mielummin laitan nämä rahat indeksiin, rajaan yhtiöiden lukumäärän ja koitan pitää salkussa yhtiöitä joihin itsellä on jonkinlainen indeksistä erottava “visio”. Koitan lähinnä dipeistä ostaa lisäpositiota, en harrasta myymistä. Esimerkkinä tältä viikolta lisäsin Babaa ja byndiä. ETF:ää ostan joka kuukausi ilman mitään ajoituksia, satoi tai paistoi. Kehittyvien markkinoiden indeksiä taidan tulevaisuudessa kanssa lisätä kuukausiostoon.
Yhdelle yhtiölle olisi vielä tilaa, olen alkanut vakavasti harkita Nintendoa, asiaan ei tietenkään liity mitenkään yhden hepun kirjoittelu täällä foorumilla :smiley:

ETF EUNL 36%
Qt 10%
Alibaba 7%
Store Capital 6%
Microsoft 5%
AMD 5%
Revenio 5%
Beyond Meat 5%
Disney 4%
Neste 4%
Altria 3%
Huhtamäki 3%
Sampo 3%
JP Morgan 2%
Kirkland Lake Gold 2%

13 tykkäystä

Keskittyneellä salkulla etsitään ylituottoja pitkällä aikavälillä ja palkasta lisätään pääomaa tasaiseen tahtiin. Ensimmäinen reilu vuosi on mennyt todella paljon yli odotusten, keskipitkällä aikavälillä tavoitteena on vähentää salkun riskisyyttä etsimällä muutamia lisäkohteita ja pienentämällä pahimpia ylipainoja. Salkkuun on lähinnä tarkoituksena kerätä yrityksiä, joissa kuvittelen minulla olevan jonkinasteista informaatioetua joko foorumin tai oman perehtymisen turvin ja antaa voittojen juosta. Hamlet-siivu on muistuttamassa omasta inhimillisen erehdyksen potentiaalista ja koska ajatus on kaunis.

Peptonic Medical: 34%
QT: 26%
Kamux: 14%
Evolution Gaming: 9%
Zaptec: 9%
Intrum: 8%
Hamlet Pharma: <1%

5 tykkäystä

Tässä salkku tällä hetkellä. Isoja muutoksia ei ole lähiaikoina tulossa ja tavoitteena on kaikenlaisen hötkyilyn vähentäminen. Kolmea ETF:aa on tarkoitus täydentää huomattavasti ensi kuun alusta lähtien hajauttaen ostot muutamalle kuukaudelle.

Quantafuel on riskiin nähden liian suurella painolla, joten sitä kevennetään, kunhan päästää paremmalle kurssille. Muuten täydennetään nykyisiä sopivista ostopaikoista.

6 tykkäystä

Itse olen pitänyt löyhänä ohjesääntönä että rahastolla pitää olla vähintään 4 tähteä Morningstarista jotta siihen kannattaa sijoittaa. Kannattaa katsoa kuinka hyvin nuo OP:n rahastot siellä pärjäävät.
Tärkeintähän rahastoissa ei ole kustannukset vaan tuotto. OP:lla yleensä on korkeat kustannukset ja matalat tuotot. Kun vertailen rahastoja katson yleensä keskihajontaa, keskituottoa ja näistä laskettua Sharpen lukua. Kahdesta suunnilleen yhtähyvästä rahastosta voi sitten valkata sen pienmpi kuluisen. Nordnetin kaikki rahastot on muuten ilmaisia merkitä.

En sijoitussuosituksia anna mutta kannattaa vertailla OP:n rahastoja verrokkien kanssa. Tässä yksi esimerkki.

Sitten on tälläisiä ikuisia alisuorittajia. Käytännössä tuottavat turskaa vuodesta toiseen jos inflaation ottaa huomioon.

Op-Venäjä yllätti ihan positiivisesti jos välttämättä haluaa sijoittaa Venäjään. Tämä oli pärjnnyt hyvin. Op-Maailma ja Aasia Indeksi on myös ihan mukiin menevästi pärjänneet ja ovat edullisia kuluiltaan. Tekevät mitä lupaavat.

1 tykkäys

Oma sijoitus ura alkoi melkein tasan vuosi sitten. Sen jälkeen on koko salkun sisältö muuttunut melkein kokonaan.

QT joka on salkun kivijalka tuli aluksi hankittua 20€ kieppeillä ja 1/4 lisäys 33€ kohdalta. QT:tä en ole myynnyt vielä, enkä myy!

Tokmanni oli jo uran alussa salkussa mutta katosi liian aikaisin ja on nyt tullut takaisin kotiin. Ja nyt se pysyy!

EVO on tuore tapaus, ja sekin pysyy matkassa vielä pitkään. Loistava tulevaisuus edessä!

Verkkokauppa on myös tuore hankinta, ja se saa toimia vähän pelinappulana tässä ensi vuotta kohti.

Salkku 25% plussalla juuri nyt. Levollisin mielin kohti uusia ATH:ta.
On tämä eka vuosi ollut tosi mielenkiintoinen ja opettava. :slightly_smiling_face:

PS. myyntivoitto/tappio saldo on pari sataa egee plussalla.

16 tykkäystä

Onko jengillä pääasiassa OST? Itsellä AOT, johon olis tarkoitus lisätä tiettyjä ETF:iä jonkin ajan päästä, mutta tällä hetkellä näyttäisi olevan hieman liian “kallista” omaan makuun. Salkku koostuu lähinnä itselle läheisistä yrityksistä & osinkokoneista. Muutama ns “riskiattiimpi” osake löytyy huomattavasti pienemmällä painoarvolla mm. Bittium & Nokia odottelemassa mahdollista kasvua :wink: Myin juuri pienellä tuotolla suurimman omistukseni (DXET) pois ja nyt sitten odotellaan mahdollisia alennusmyyntejä!

8 tykkäystä

Etf ostetaan ajatuksella “myyn 20v päästä pois” tämän päivän hinta etf kohdalla merkkaa aika vähän imho.

3 tykkäystä


Mitä ootte mieltä tämmöisestä ETF kk säästösopparista?

3 tykkäystä

Vuosi sitten aloteltu sijoitushommat. Salkku noin 50 pinnaa plussalla.

2 tykkäystä

Hyvältä näyttää. Ehkä haastaisin vähän painotusta. Miksi informaatio teknologiaan noin suuressa ylipainossa?

Katso tai kuuntele tämä jakso, pariinkin otteeseen jotta todella sisäistä mitä tässä sanotaan. Sen jälkeen käy läpi vielä lähteet jos jaksat ja mietit uudelleen salkkusirakennetta. Jos tuo olisi oma “koko salkku” miettisin todella paljonko riskiä uskallan kantaa. Voisin allokoida tuohon max 20%

https://community.rationalreminder.ca/t/episode-123-irrationally-investing-in-technological-revolutions-household-cfo-job-analysis-and-learning-to-sell-mutual-funds-discussion-thread/923

Salkku on syöny taas aika paljon uutta, sitten viime päivityksen. Siksi tuntuu, että on hyvä hetki laittaa vähän päivitystä perusteluineen, niin voi palata myöhemmin pohtimaan miksi olen tehnyt tiettyjä ratkaisuja. Pidän toki jonkinlaista sijoituspäiväkirjaa paperilla, mutta toisinaan julkinen päivitys tekee sen ettei voi miten tahansa valehdella itselleen.

Olen pariinkin otteeseen tehnyt hienosäätöä sijoitustyyliini. Aloittelin ostamalla arvo-osakkeita ja tietenkin niitä jotka olivat eniten laskeneet. Klassinen virhe, kesti noin vuoden todeta ja hyväksyä tämä ja sitten ulostaa lähes kaikki. Pikku hiljaan uskallauduin sijoittamaan pienempiin firmoihin ja tutkimaan kasvuyhtiöitä. Nyt olen yrittänyt koota salkun siten, että salkussa löytyy sopiva määrä niin kasvua kuin arvoa. Pienten yhtiöiden osalta yritän tehdä enemmän omaa tutkimustyötä, kun taas isommat (Sampo, Fortum) ostan lähes Inderesin raporttien perusteella. Mielestäni minun on aika hankala arvioida isoja monimutkaisia yrityksiä, jotka rönsyilevät suuntaan jos toiseenkin. Siksi luotan asiantuntevampien mielipiteisiin. Luen tottakai osareita ja katson tulosta ja tasetta, mutta en jaksa laittaa yhtä paljon vaivaa isoihin yrityksiin kuin pieniin. Pienempien yritysten kohdalla, minun on kuitenkin jonkinlainen mahdollisuus tehdä hyviä omia havaintoja ja arvioita, niissä voi jopa olla pientä informaatioetua, mikäli seuraavien analyytikkojen määrä on pieni tai olematon.

Salkku:

Sampo 10%, kuten todettua, luotan pitkälti muiden tekemään tutkimustyöhön. Uskon, että kh 31€ antaa pientä suojamarginaalia. Näen positiivisena ajurina Sampon sijoittajatarinan kehityksen puhtaaksi vakuutusyhtiöksi. Myös tasaisesti kasvava osinko viehättää.

Tokmanni 9%, olen ostanut positiivisiin uutisiin lisää. Hyvää tulosta tekevä yritys, jota mielestäni arvostetaan alle oikean arvon. Epävarmuustekijät lyhyellä tähtäimellä poistuivat kun joulutavarat saatiin ajoissa varastoon. Pitkällä tähtäimellä kilpailu lisääntyy, mutta uskon että Tokmannin brändi on tarpeeksi voimakas vaikka tulisi kovempaa kisaa. Kh. 12€ antaa myös sopivaa turvaa pieniin kuoppiin matkassa. Tulevaisuuden kasvu on pieni kysmysmerkki, uskaltaisiko yritys ulkomaille?

Nordea 8%, tämä menee myös ryhmään, vaikea arvioida. Tuloskäänne vaikuttaa lupaavalta ja osinko lämmittää, kun sitä pikku hiljaan alkaa tulemaan. Kh. 6€ ei tunnu pahalta, vaikka halvemmalla olisi saanut. Näen tämän myös sopivana hedgenä mikäli arvo-osakkeiden paluu jonain kauniina aamuna koittaa.

Harvia 6%, tämä oli erinomainen yrityskeissi, mutta sijoituskeissinä heikko suoritus minulta. Lähdin mukaan maaliskuussa 8€ tuntumassa. Oli silloin mielestäni vielä vähän kallis, mutta ajattelin lisätä halvemmalla…nojoo. Noin 150% nousun jälkeen uskalsin napata toisen satsin. Nyt Kh 11,50€. En näe syytä keventää, tottakai korona on muuttanut kysynnän rakennetta, mutta mielestäni johdolla on pakka kasassa ja osaavat kasvattaa toimintaa järkevästi. Alalla tuntuu olevan vielä paljon potentiaalia ja mikäli ulkomaiden kasvu jatkuu lupaavana, niin mikäs tässä on kyydissä istuessa. Lisätään paikkojen tullen.

Marimekko 6%, työpaikan kahvipöydässä tuli tätä keissiä alunperin pohdittua. Kukaan ei oikein uskonut tähän, mutta päätin kuitenkin tilaisuuden tullen lähteä todella pienellä satsilla mukaan. Tämän jälkeen olen tutkinut firmaa tarkemmin ja vuoden ensimmäiseen posariin lisäilin sitten. Kh. 28,50€ antaa sopivaa turvamarginaalia. Luotan johtoon ja brändin voimaan. Nyt hinta alkaa olla korkeahko, mutta uskon että johdolla voi olla vielä muutama ässä hihassa, kunhan markkina normalisoituu.

Aktia 6%, mörnijä. Ajureita löytyisi, mutta ei oikein ota tuulta siipien alle. Varainhoitajaksi mielestäni halpa, pankiksi hieman hinnakas. Ostin ensimmäisen kerran viime vuoden puolella noin 11,20 paikkeilla. Siitä sitten halvennettu Kh. 9€. Uusittu peruspankkijärjestelmä luo hyvän pohjan. Optiona nämä huhutut fuusiot. Ei savua ilman tulta? Toimintaa tehostetaan ja laadukas varainhoito on kieltämättä aika maistuva kombinaatio.

Gofore 5%, heräsin myöhään IT-konsultteihin. Tutkittuani Goforea yrityksenä yllätyin kuinka laadukkaasta keissistä on kyse. Uskon, että digitalisaatio on vasta lähtemässä käyntiin ja korona toimi hyvänä triggerinä. Kh. 10,50€ on vähän kalliin puoleinen, mutta luotan sen verran heidän tekemiseen, että mikäli saan paikan halventaa keskihintaa, aion sen käyttää. Olettaisin myös, että julkisen sektorin voimakas osuus liikevaihdossa tuo pientä turvaa.

Fortum 5%, vähän kuten Nordea, eli arvo hedge. En muusta hirveästi perusta, kuin osingosta. Luotan Inderesin analyysiin ja halvennan keskihintaani 15,50€ tarpeen tullen.

Noho Partners 4% seurasin pitkin hampain alkuvuodesta kun Noho oli kalleimmillaan. En kuitenkaan oikein perustanut tämän hypetyksestä silloin. Myönnän silti että olin kuitenkin todella lähellä ostaa tätä (fomo). Koronan vaikutukset kaikki tiedämmekin ja kurssi otti turpiin. Tutustuin uudestaan keissiin joku aika sitten ja luin eri raportteja. Lähdin mukaan siinä vaiheessa kun Nordean raportti totesi, että mahdollisen diluutionkin jälkeen osakkeen käypäarvo on yli +4,5€. Mielestäni johto on osoittanut kykenevänsä vaikeissakin tilanteissa toimimaan erinomaisesti ja se luo luottoa heidän toimintaan. Kh. 5,75€ ei mielestäni ole paha, kun katsoo muutaman vuoden päähän.

Exel Composites 4%, on mielenkiintoinen firma mistä oppisin mieluusti lisää. Mielestäni liikevaihdon hajautus pitäisi madaltaa syklisyyden tuomaa volatiliteettiä huomattavasti. Tuulivoimat tuovat hyvää trendiä. Itse alaa en tunne vielä niin hyvin ja siksi tämäkin vielä seurantapositio. Markkina ymmärtääkseni hyvin pirstaloitunut, jota Exel voi konsolisoida. Yritysostot/ tulla ostetuksi, on optio.

Capman 4% luotan johtoon ja nautin hyvästä kasvavasta osingosta. Ostaisin lisää, mutta pieni epäilys aina hiipii, että jos tuloksen teko ei sittenkään lyö läpi. Silloin osinkokaan tuskin kestää ikuisesti. Kh 1,95€ ei mielestäni hirveästi turvamarginaalia pidä sisällään, jos tuloskasvu jää vain lupaukseksi. Odotan siis paikkaa halventaa.

Detection Technology 3%, mielestäni todella lupaava firma, johon mielelläni sijoittaisin enemmän. Skaalautuvuutta sisältävä bisnesmalli ja pitkät sopimukset. On kuitenkin edelleen kysymysmerkki, milloin turvallisuusmarkkinat elpyvät. Kh 19€ sisältää kuitenkin pienoisen turvan. Monen vuoden tähtäimellä olen kuitenkin luottavainen tämän suhteen.

Revenio Group 2%, seurasin pitkään sivusta, uskalsin lopulta 33€ hintaan ottaa salkkuun. Mielestäni kallis, mutta tekeminen on ollut niin kovaa luokkaa, että vaikea sanoa mikä tällaiselle on se oikea hinta. Seuraan ja odotan paikkaa lisätä. Siinä samassa yritän tutustua yritykseen paremmin.

Efecte 2% on toistaiseksi aika tuntematon firma minulle. Vakuutuin Inderesin analyysistä ja varmasti osittain myös foorumin hypestä. Siksi nappasin seurantaposition 8,75€ paikkeilla. Haluan olla SaaS -liiketoiminnassa mukana ja opiskelen mieluusti yrityksen toimintaa pienenä omistajana. Lisään kun saan hyvän paikan halventaa keskihintaa kunnolla, tai kun tulos lyö kunnolla läpi. Suurin kysymys minulle on, kuinka laadukkaita yrityksen tuotteet ovat. Siitä on hankala saada otetta, kun ei itse tuotetta käytä.

Vincit 2% tuorein hankinta. Oston syy aikalailla sama kuin Goforessa. Digitalisaatio trendi ajurina ja aika halpa arvostus. Optiona SaaS- liiketoiminta. Kuten muita seurantapositioitani, haluan seurata kvartaalin - pari, ja sitten mahdollisesti lisään. Kh. 6,80€ vähän turhan kova, fomo iski, pitkällä tähtäimellä sanoisin että kuitenkin kohtuullinen hinta.

Yhteensä salkussa 15 firmaa. Tämä alkaa olla omalta osaltani salkun maksimi. Jos löydän parempaa ostettavaa, heitän jonkun heikomman ulos. Muuten pakka levähtää pahemman kerran, enkä ehdi seurata yrityksien toimintaa tarpeeksi. Käteisen osuutta pidän aina aika korkealla, tällä hetkellä 21%. Nukun yöni näin paremmin. Ikää 24 vuotta tällä hetkellä, joten luotan siihen että tulee taas hetkiä jolloin saan halvemmalla lisää hyvää tavaraa ja ehdin näitä hetkiä odottaa. Koska osakesalkkuni on täysin keskittynyt suomeen, on minulla vastaavan kokoinen rahastosalkku, joka pääosin keskittyy ulkomaille. En jaksa uskoa, että aikani riittäisi siihen, että pystyisin oppimaan ulkomaisista yrityksistä tarpeeksi. Siksi olen fokusoitunut suomalaisiin firmoihin osakepoiminnan kautta ja rahastot tuovat ulkomaista hajautusta.

22 tykkäystä

Äärimmäisen hyvä pointti, tällä hetkellä noissa etf: issä on noin 5% koko salkusta. Kuukausittain alkaa toki nyt tulla lisää. Minulla on erikseen rahasto kk-sopimus, jossa on basic usa-indeksi ja Suomi-indeksi.

Tämä johtuu siitä, että kolmea muuta kyseisistä etf:istä löytyy jo salkusta. Aiheellinen kysymys silti.

1 tykkäys