Olen lukenut mielenkiinnolla muiden päivityksiä laitanpa myös ensimmäisen puheenvuoron tänne. Sijoitushistoriaa on pidemmällä ajalla kiinteistöjen ja pienesti rahastojen kautta, mutta osakkeista viime kevät sai kiinnostumaan. Kuten monen muunkin.
Olen tiputellut muutamaan rahastoon jo 13 vuotta säännöllisesti pienen kk-potin. Tämä osuus on reilu puolet tämän hetken sijoituspotista. 7kk aikana olen sijoittanut liikenevän käteiskassan osakkeisiin, samalla menee rahastoonkin se pieni osuus.
Kiinnostus osakesijoittamiseen vahvistuu tietoa lisäämällä. Suuri kiitos kuuluu foorumin asiantuntijoille, joiden avustamana on yhtiötietoa karttunut ja myös omat sijoituskohteet ovat löytyneet.
Kokonaisuus on tällä hetkellä rahastojen ja osakkeiden suhteen seuraava:
Rahastopuoli on ollut täysin laita sivuun ja unohda mentaliteetilla tehtyä ja sen osalta täytyy jatkossa miettiä paremmin indeksiä haastavia rahastoja. Näin jälkeenpäin asiaa tutkittuna.
Osakepoiminta lähti liikkeelle lyhyesti sillä periaatteella, että parinkymmenen vuoden päästä voisi olla apuja osinkotuloista. Ostoissa on hajauttamisen tavoite - salkun seuraaminen ei ole päivittäistä - hankinnat on ajateltu vuosiksi eteenpäin tai jopa pysyviksi (jos tilanteet pysyy) osinkoja ajatellen. Osingot on tarkoitus sijoittaa uudelleen tässä vaiheessa. Heti alussa megatrendit olivat osa suunnitelmaa ja niistä uusiutuva energia ja vety ovat kiinnostavia - niihin asetan kasvuodotusta.
Ja tottakai olisi mukava huomata jonkun osakkeen kasvavan kiihtyvästi. Enemmän kuitenkin tarkoitus ajaa pitkää junaa ja pitää 10-20 eri osaketta. Osakesalkkua olen rakentanut ihan näihin päiviin ja tuotto alusta 24%, toki suurimmat kevätkesän hankintojen nousijat reippaammin. Ainoa myynti on ollut Finnairin pieni positio, josta kotiutin reilu 60% voitolla - kasvunäkymät hämärässä ja osinkoa ei näköpiirissä.
Ja iso kumarrus tälle foorumin inspiroivalle keskustelijaporukalle. Ilman tätä päätöksenteko olisi ollut paljon vaikeampaa ja riskit huonommin tiedossa. Vielä euromääräisesti ei olla kovin kaukana, mutta matkalla sinne 15-20 vuoden tavoitteisiin kyllä. Ja tämä vuosi ei tunnu lainkaan huonolta.