Mitä sinulla on salkussa?

Esimerkiksi Google Sheets.

https://keskustelut.inderes.fi/t/salkkujen-seuranta-excel-taulukot/

4 tykkäystä

Saanut tuo oma salkkuni jonkisen verran muutoksia, mutta nyt vaikuttaisi siltä, että näitä holdaillaan jonkisen aikaan.
Ainoa mistä voisi harkita veivejä on Tecnotree, mutta sekin varmaan pysyy.

Kommentteja mielellään otan vastaan, jos sellaisia on.
Omat perustelut näille on:

Finnair
Ostettu @0.6
Korona iskenyt niin kovaan yhtiöön, että onhan tämä selvästi aliarvostettu. Kun matkustus ja varsinkin Aasian matkat saadaan takaisin kuntoon niin taattua nousua takaisin. Vaikka mahdollisuus jäädä hieman heikompaan tasoon kuin ennen koronaa onkin suurin, niin näin alhaisista tasoista on taattu nousua.

Kamux
Ostettu @13.6
Käytettyn autojen kauppa käy hyvin, ja vaikka esimerkiksi Saka onkin alkanut kotimaassa Kamuxia hieman haastamaan, niin Kamuix kansainvälinen laajentuminen on todella lupaavaa, ja tämän kautta uskon arvostuksen nousevan huomattavasti.

Lion E
Ostettu @6.4
Turhahan tästä on niinkään mitään sanoa. Foorumihype isona osana ostoa, mutta DD tehty sen verran, että varma tästä voi olla. Kovaa nousua ei välttämättä näy, ainakaan hetkeen, mutta en näe myöskään suurempaa laskua arvostuksessa, joten aika turvallinen ostos.

Tecnotree
Ostettu @0.72 sekä @0.5
Ensimmäinen erä tuli ostettua puhtaasta uskosta siihen, että yhtiö oli erittäin aliarvostettu sen hetkiseen tasoon. Se erä tuli kuitenkin jo myytyä, joten jäljellä on tuo @0.72 ostettu erä.
Sen ostin enimmäkseen uskosta, että olisi hieman vielä nousuvaraa, mutta sen saa nähdä.

Indeksirahastot
Nämä on säännöllisiä turvallisia säästöjä.
Eurooppa varmuuden ja tasaisuuden vuoksi.
Amerikka tasaisen hyvän kehityksen takia, vaikka onkin vähän riskialttiimpi.
Aasia kehittyvien markkinoiden lupaavan kasvun takia.

Käteispainoa ei kuviossa lue, mutta se heiluu n. 5-10% alueella.
Ja mainittakoon tässä sivussa, että myös siivu on CCIV:tä ostettu @14 , mutta se ei ole omassa salkussani.

10 tykkäystä

image
Tässäpä omani, Gamestop tosiaan taitaa nostaa päätään iltapäivällä kunhan arvo päivittyy :slight_smile:

8 tykkäystä

Isompi merkkipaalu saavutettiin tänään, kun ruokakunnan kaikkien sijoitusten yhteenlaskettu arvo meni uusille lukemille. Lähiaikoina ei ole tarkoitus tehdä isompia muutoksia allokointeihin, mutta toki jos talouden tila muttuu radikaalisti niin sitten arvioidaan strategiaa uudelleen.

99 tykkäystä

Laitetaanpa vielä salkkupäivitys näin tuloskauden kynnyksellä, vaikka hirveän suuria muutoksia ei joulukuulta ole tullut. Samalla tuntuu hyvältä hetkeltä pitää pinnalla, että jos ESG-hypeosakkeiden hinnat tai volatiliteetti hapottaa niin vaikuttavuutta ja kestävyyden eri ulottuvuuksia voi löytyä myös perinteisiltä toimialoilta firmoista, jotka kykenevät elämään ajassa mukana. Eikä ole pakko olla kahlittuna 100 % joko hypeissä, tunkio-osakkeissa tai jossain muussa faktorissa. Tuoton odotettava vaihteluväli voi tosin jäädä pienemmäksi, mikä on omalla polullani hyvä asia. Salkun osakkeita ei ole siis valittu kestävyyden takia, vaan muun tuottopotentiaalin (esim. kasvu- tai käännelähtöinen), jonka lisäksi osassa voi tulla mukana jonkinlaista boostia moniulotteisen kestävyysajattelun popularisoitumisesta. Varsinkin Taaleri, Exel, Consti ja Vincit ovat selkeitä esimerkkejä tästä. Toki Exeliin on tainnut pienissä määrin tarttua Hexagon-hypeä. Tuloskauden aikana kevennellään/tiputellaan taas vähän heikkoja lenkkejä salkusta siltä varalta, että löytyy uusia tilaisuuksia.

10 tykkäystä

Onko virhe vai miksi 2x tellun osake? Oletko tarkoituksella halunnut ottaa näkemystä ruotsin kruunusta?

Salkut on pienet ja punaisella.

18 tykkäystä

Tossa oli parikin osaketta tuplana, näytti näköjään erikseen Arvo-osuustilin ja Osakesäästötilin omistukset.


Siinäpä oma salkku muiden ihmeteltäväksi. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta pidemmässä säilössä. Btc kasvanut omalla nousullaan isoimmaksi, muutenkin salkku (vielä) mukavasti plussalla. Kiitos Inderes ja Foorumille kirjoittajat

7 tykkäystä

Miten saatte rivit (omistukset) Nordnetistä suoraan Exceliin? Vai saako?

Onko OPlla jokin muuttunut? Aiemmin suurien kulujen takia vain OP maailma indeksi on ollut ainut järkevä sijoituskohde mitä tarjoavat.

Itse olen käsin naputellut, mutta esim. Nordnet löytyy CSV-tiedosto.

1 tykkäys

Pitkä salkku näyttää tänään tuolta suurimmasta pienimpään. Täytyy ottaa illalla vähän kaljaa ja miettiä mitä tämän kanssa tekisi.

Edit:

Pelitille jäi eilisen vtutus myynnin jälkeen vielä nuo.

12 tykkäystä

Muut kategoriassa löytyvät:
Zaptec 1,5%
Nexstim 1,4%
Kamux 1,34%
Ethereum 1,16%
Capman 0,9%

Pysyvän kodin ovat saaneet jo sisäsiisteiksi oppineet: Revenio, Kuutti, Neste ja Smart Eye. Periaatteessa kaikki muutkin, mutta ulkoilutan niitä mielelläni jos siltä näyttää.

Edit:
Revenion ja kuutin massiivinen paino johtuu pitkäaikaisista ostoista ja arvonnoususta. Kuuttia tulee nykyäänkin tankattua.

Moni muukin on sisällä käynyt, mutta aina me ei vaan tulla juttuun. Näitä olivat Bittium (voitolla), Loudspring (isot turskat), Taaleri (voitolla). Nexstimkin (myyty pois turskalla ja ostettu kalliimmalla takaisin), kiitos Hilden uutisen.

Mielelläni otan kehitysehdotuksia vastaan.

10 tykkäystä

Päivitetään taas salkkua ja ajatuksia tänne.

Salkku ei ole dramaattisesti muuttunut sitten viime vuoden lopun. Kuten Ostin myin -ketjussa olen raportoinut, olen tämän vuoden puolella keventänyt Admicomia sekä Reveniota joiden arvostukset ovat olleet varsin anteliaat. Sen lisäksi eilen lisäsin Incapia.

Tämä on johtanut siihen, että Incap on nyt salkun 4. suurin sijoitus Revenion ollessa viidentenä. Admicomin kurssilasku johti siihen, että se on nyt Nintendon kanssa samassa sarjassa. Kuten kakusta nopeasti näkee, TOP5 sijoitusta ovat yli 75 % salkusta. Kokonaisuutena osakkeita on 15, eli loput 10 on vain n. 20 % salkusta mutta siellä on hyviä firmoja joilla osalla voisi olla suurempikin rooli salkussa tulevaisuudessa, jos niitä saa käypään hintaan.

Mainittakoon, että Paradox, FNV ja Herantis sekä Alibaba ovat edelleen kyydissä vaikka eivät oikein tuolta erotu.

Viime vuoden loikan jälkeen (+106 %) salkku on tänä vuonna ottanut happea, ollen nyt -5 % vuoden alusta mitattuna. En odota kummaa tuottoa tänä vuonna salkulta, jos paikallaan pysyy olen positiivisesti yllättynyt. Remedy ja Qt määrää pitkälti salkun suuntaa ja molemmat ottivat ison harppauksen kurssissa viime vuonna. Näkisin, että nyt on fundamenttien vuoro tulla perässä. Molemmat ovat erinomaisia pitkän aikavälin holdeja joissa on paljon optionalisuutta, joten parin vuoden odotettavan mörninnän takia ei tekisi mieli keventääkään. Vesi herahtaa kielelle jos miettii yhtiöiden mahdollisuuksia 2020-luvulla, mutta toki moni asia voi myös mennä pieleen.

Kuten olen jo varmaan puoli vuotta kommentoinut, olen hieman viilannut salkun painoa pois korkeasti arvostetuista teknoista kuten Admicom ja Revenio ja siirtänyt painoa mielestäni edullisiin kasvaviin yhtiöihin jotka ovat jääneet hieman tutkan alle, kuten juuri Incap. Kamux on näkyvä yhtiö, mutta ei senkään arvostus mikään tolkuton ole ottaen huomioon mahdollisuudet Saksan maalla 2020-luvulla. Oikeastaan kaikkia näitä firmoja fundeeraan kymmenen vuoden päähän, missä ne voisi olla. Nyt vain pitää seurata, että toteutus pelittää. Joku noista varmaan myös feilaa isosti, mutta se kuuluu sijoittamiseen.


Olen tosiaan tehnyt kolme kauppaa tänä vuonna. Viime vuonna kauppoja syntyi 24, ja vuonna 2019 12. Olen viime vuosina tietoisesti pyrkinyt vähentämään kaupankäyntiä, koska ainakin itselleni turha säheltäminen ostoilla ja myynneillä on rokottanut performanssia yli kymmenen vuoden lyhyen sijoittelijaurani aikana. Ei tietysti pidä jättää hyvää osto- ja myyntipaikkaa hyödyntämättä, mutta kauppojen tietoinen minimointi tekee ostoista ja myynneistä harkitumpia. Sen lisäksi tulee mietittyä tarkemmin, mitä oikeastaan tapahtuu seuraavaksi? Jos ostan lappua X nyt, milloin se pitäisi myydä? Onko minulla itsenäistä käsitystä yhtiön arvosta, vai peesaanko muita? Jos minulla ei ole, miten muka osaisin myydä osakkeen oikein? Yritän, että jokainen sijoitus olisi mahdollisimman onnistunut (noh on tuolla muutamia yhtiöitä joista olen pihalla mutta niin pienellä painolla että ei niin vakavaa :smiley: ) ja onnistunut nimenomaan siksi, että tiedän mitä teen, ei onnenkantamoisen takia. Tällöin jokainen liike markkinalla kasvattaa omaa osaamistani sijoittajana, eikä mene hukkaan oli lopullinen sijoitus sitten onnistunut tai ei.

Toisekseen, varma tapa pikku hiljaa jäytää omaa salkkua on jatkuva veivailu mistä tulee kaupankäyntikuluja ja veroja. En pysty kontrolloimaan omistamieni yhtiöiden kursseja, mutta pystyn kontrolloimaan omaa käytöstäni ja omia kulujani. Jos kaipaa viihdettä, sitä saa muualtakin elämästä. :wink:

104 tykkäystä

Uutuuksina pienen pienet siivut Lion E-Mobilityä ja Aspocompia. Ajatuksena ulostaa ne pois salkusta jossain kohtaa vuotta. Pientä maustetta vahvaan holdisalkkuun. Salkku kohtalaisesti toipunut viime päivien dipistä. Positiivisin fiiliksin kohti tuloskautta, eiköhän tällä mr. Index voiteta luulisin :slight_smile:

22 tykkäystä

Se olisi taas salkkupäivityksen paikka, ennen tuloskauden alkua. Näin voi palailla omiin ajatuksiin tuloskauden jälkeen ja osoittaa syyttävää sormea itseään päin, kun tulokset sakkaa ja mustat joutsenet lentelevät turbiineihin.

Mitä on muuttunut viime päivityksestä?

Noho Partners → Myyty pois, koin että kurssi on ottanut etukenoa liikaa ja korona virus tulee aiheuttaa vaikeuksia toimialalle vielä kauan. Minulla ei ole mitään näkyvyyttää tälle alalle eli epävarmuus on osaltani korkea. Möin pois, ajoitus tehtiin pers-tuntumalla 7,50 paikkeilla.
Revenio Group → Myynti, korjasin 30% voitot kotiin. Arvostustasot olivat nousseet aika sietämättömiksi. Pohdin edestakas mitä tehdä, toisaalta kertaakaan ei ole vielä ollut pitkällä tähtäimellä viisasta luopua Reveniosta, eli argumentteja löytyi myös miksi olisi pitänyt holdata. Möin 43€ paikkeilla ja pari päivää myöhemmi iskettii posari ilmoille. Sinäänsä erikoista, koska elin uskossa että Q4:n yllä oli edelleen usvaa.
Sievi Capital → Osto&myynti, luovuin lopulta tästä, koska kaipasin vähän voimakkaampaa kasvua. Huomasin myös, että salkussa oli aika paljon finanssialan toimijoita, eli jostain oli mielestäni luovuttava. Sievi oli näistä se minkä tunsin heikoiten ja toisaalta se oli pienin positioni, eli tuntui luonnolliselta karsia se.
Efecte → Viimeisin liikkeeni oli myydä Efectet noin 30% voitolla pois. Positio oli pieni ja koin etten ymmärtänyt riittävän hyvin heidän bisnestä. Tulos on oman uskoni mukaan myös edelleen epävarma ja jos tässä jotain korjausliikettä aletaan kylvämään, niin pelkään että nämä kärsivät ensimmäisenä (mutua). Ymmärrän kyllä samalla, että mikäli Efecte onnistuu liiketoiminnassaan, niin tämän hetkinen näennäisesti kallis hinta voi osoittautua hyvinkin edulliseksi. Mutta, tämä on jossittelua.

Tokmanni → Lisäys. Uskon edelleen yhtiön tekevän hyvää tulosta.
Harvia → Lisäys. Usan kasvu mahdollisuudet houkuttelevat.

Etteplan → Osto. Seurantapositio. Mielestäni mielenkiintoinen yritys, joka on osoittautunut laadukkaaksi. En oikein vielä tunne yritystä tarpeeksi, mutta on tarkoitus opiskella lisää.
Musti Group → Osto. Olen seurannut tätä pitkään, mutta en ole ymmärtänyt ostaa. Helposti ymmärrettävä bisnes ja mielenkiintoisia mahdollisuuksia pohjoismaissa. Iso kanta-asiakasryhmä.
Remedy → Osto, seurantapositio. Tämä on toinen keissi mikä minun olisi pitänyt ymmärtää jo kauan sitten. Olen pitkään seurannut pelialaa ja pelaan itse paljon, juurikin konsolipelejä. Lähdin nyt lopulta mukaan, mutta arvostus kieltämättä pelotti vähän. Siksi aluksi seurantapositio ja lisäillään sopivin väliajoin.

Viime aikaisen veivailun tarkoituksena on ollut pitää osakepositioiden lukumäärä vakaana 15:ssa positiossa. Lisäksi käteisen määrää on hiukan nostettu. Tärkein syy on ollut kuitenkin se, että olen tilaisuuksien tullen vaihtanut päittäin osakkeita, kun olen saanut houkuttelevaan hintaan yritystä, jota ymmärrän paremmin, esim. (Efecte myynti 11,30 → Remedy osto 32,80.
Tämän vuoden tavoitteena oli vähentää kaupankäyntiä, mikä ei ole onnistunut toistaiseksi vielä erityisen hyvin. Viime vuonna tein noin 40 kauppaa, ja tänä vuonna yritän päästä n. 30 transaktioon.

Salkku:

Tokmanni 10%
Sampo 8%
Harvia 8%
Nordea 7%
Marimekko 6%
Gofore 6%
Aktia 5%
Fortum 4%
Capman 4%
Exel Composites 4%
Detection Technologies 2%
Musti Group 2%
Etteplan 2%
Vincit 2%
Remedy Entertainment 2%

Suomi Super Indeksirahasto 3%
Käteinen 26%

Tällaisella kokoonpanolla on nyt tarkoitus jatkaa mahdollisimman kauan ja lisäillä paikkojen tullen. Käteistä voisi mielestäni olla enemmän, pidän siitä että minulla on liikkumatilaa, niin nousu kuin laskukaudessa.

Omalta osaltani tuloskausi alkaa tiistaina, eli eikuin menestyksekästä tuloskautta itse kullekin! :smile:

15 tykkäystä

Koronan yli katsova salkkuni rakennus on kesken. Otan siihen 5 tai enintään kuusi osaketta. Kaikki tulevat tasaprosenteilla ostettaessa. Nyt siellä on TuiAG, Gazprom ja Avange Gas Holding. Kaksi ensimmäistä ovat hinnoitteluvoimaisia ja viimeinen vaan yksinkertaisesti liian halpa ja kuitenkin ihan hyvällä kalustolla olevat yhtiö.

Ehdolla nyt ovat lisäksi EVO ja (Sampo, tai Nordea.) Tosin vahvoja ehdokkaita on nyt dipissä tullut paljonkin ja hyvinkin kovin pudoteltaessa saattaa jopa joku Wärtsilän kaltainen yhtiö ollakin hyvä jokeri.

Sitten on mahdollisia Verrkkokauppa.com ja jos oikein dippaa, niin Teliakin. Verkkis saattaa olla nyt vähän ylihintainen, mutta pianpa se nähdään.

Mutta mitä ei tule? Autokauppiaat, rakennusalalan yritykset, pankkiiriliikkeet, holdingyhtiöt, kiuasvalmistajat, erilaisten instrumenttien huippuosaajat jne. Miksi? Kasvunäkymät ovat monilta jo menneet ja osinkoja ei heru.

3 tykkäystä

Alkuvuonna on aika paljon pikkusiivuja siivottu salkusta ja molemma EFT:t (Luettelossa näkyvä tyhjä piste on ETF taulukon ensimmäinen rivi. Säilytin excelissä mikäli käyttöä tulee). Yhtiöitä on jäljellä karkeasti 1/3.

Nordnetin tili on 100% käteisenä. Tiistaina uskaltaa nostaa rahaa pois. Degirolta olen siirtänyt marraskuusta asti rahaa Mandatumille myyntien yhteydessä. Käyttötilin puskurirahoja käyttänyt “vipuna” siirron nopeuttamisessa.

Vuoden alusta tuottoa n.15%.

Viime päivien dumb&dumber sekoilussa olen tyytynyt hyvään istumapaikkaan katsomossa. Ei ole mun juttu.

8 tykkäystä


Reilun vuoden sijoittajauran jälkeen alkaa salkku vihdoin muotoutua mieleiseksi mukavana kasvun ja osinkojen sekoituksena. Tarkoituksena vain lisätä jo salkussa olevia omistuksia tilaisuuden tullen. Eihän tällä mihinkään huimiin vuosituottoihin pääse, mutta vastapainona en ainakaan menetä yöuniani.

26 tykkäystä