Mitä sinulla on salkussa?

Tälläisellä salkulla kohti kesää. Incap reippaassa ylipainossa, johtuen tankkaamisesta viimeisimmässä dipissä ja mukaan vielä vahingossa tarttuneesta 31€ erästä, jota en huomannut toimeksiannoista poistaa. Näistä myyntitoimeksianto 40€:ssa, josta sitten käteistä lisää salkkuun. Myös Monsteri on löytänyt takaisin salkkuun pienellä positiolla ja sitä olisi tarkoitus vielä lisäillä pitkään holdiin.

12 tykkäystä

Hieman syvempi päivitys salkusta kun en muista koska viimeksi tein. Vaikkei hirveästi varmaan ole muuttunut sisällön osalta. Ainoa myynti lienee NEL, jotka myin n. 70% tuotolla, mikä osoittautui ihan hyväksi hetkeksi myydä. Tilalle taisin ostaa huomattavasti alihinnoiteltua Kindrediä. Muita lisäyksiä ollut Omnicar ja mahdollisesti Zaptec ja Kamuxiakin lisännyt tämän vuoden puolella jo entisestään korkeaan painoon (nyt n. 20%, muut pääosin 5-15%)

Carasent:
Ei halpa, mutta tämänkin arvostus laskenut kurssilaskun myötä, samalla kun fundassa ei isompia muutoksia ainakaan alaspäin. En näe syytä myymiselle, mutten lisäämässäkään.

EVO:
Tätä ei liene isompaa tarvetta selitellä.

Fortum:
Onneksi en ole myynyt kun arvo-osakkeet nyt nousussa. Osinko+salkun tasapainotustarkoituksella mukana. Lisätä en aio, mutta myymistäkään en näe järkevänä.

Kahoot:
Salkun suurin %laskija kevään aikana. Saman kasvun saisi nyt puolet halvemmalla, ja 2023 alkaen arvostuskaan ei enää päätä huimaa PE:n osalta, jos pääsevät marketscreenerissä ennustettuun 40% liikevoittoprosenttiin. Todella paljon yritysostoja, mutta riskinä näen edelleen lähinnä arvostustason. Yhtiö kuitenkin tietääkseni melko velaton, joten en ole huolissani koroista tai inflaatiosta tämän osalta. Yksi vahva mahdollinen lisäyksen kohteena oleva osake, jos hinta ei lähde liian nopeasti ylöspäin käteistilanteen ollessa nyt matala.

Kamux:
Salkun ikuisesti markkinoiden hyljeksimä tähtiosake. Tätä ei liikaa voisi omistaa, mutta käteistilanne mitä on ja en välttämättä halua paljon yli 20% painoa yhdelle osakkeelle. Yhtiö jaksaa kvartaalista toiseen yllättää positiivisesti, mutta pitäen samalla maltillisen arvostuksen markkinoiden pysyessä epäilevänä. Käytettyjen autojen yhtiöhän ei missään nimessä voi menestyä pitkällä ajalla. :slight_smile:

Kindred:
Liian halpa. Markkinoiden tällä hetkellä kalliiksi kasvuyhtiöksi tulkitsema huonona arvoyhtiönä hinnoiteltu kasvuyhtiö :smiley: Korkealla sijalla lisäyslistalla ja myymistä en näillä hinnoilla edes harkitse.

Marimekko:
Tällä yhtiöllä menee hyvin ja huomisen jälkeen ei varmaan ainakaan alaspäin fundat lähde. Ehkä melko täyteläisesti hinnoiteltu, mutta näkymät hyvät. En ole lisäämässä, mutta myymistäkään en harkitse.

Omnicar:
Uutena salkussa. Mielestäni erittäin mielenkiintoinen yhtiö, vaikka markkina arvoltaan vain alle 90m SEK, enkä liiketoiminnastakaan ole täysin varma mitä tekevät milläkin painolla. Ymmärtääkseni sekä SaaS-liiketoimintaa, että jotain liikkuvia ajoneuvokorjaus autoja, mutta liiketoiminta etenee lupavan hyvin. Pieni markkinakoko + nopea kasvu voi olla joko hyvin tuottava tai isoriskinen valinta. Lisäksi kuukausittainen raportointi, mikä lisää mielenkiintoa.

QT:
Tästäkään en näe isompaa tarvetta avata miksi salkussa.

Sampo:
Sama kuin Fortum, mutta tuplasti sommalla painolla.

Smart Eye:
Salkun ainut, täysin foorumin “peesaus” osake. Pienehköllä painolla salkussa. Yhtiöstä en puolenkaan vuoden jälkeen ymmärrä käytännössä mitään, mutta en näe syytä tällä hetkellä myydäkkään.

Zaptec:
Tätä lisäyllyt jo pari kertaa, ja jos kurssi jatkaa valumista samalla kun fundat nousee, niin vahva lisää-osake itsellä. Yhtiössä kovat (orgaaniset) kasvulukemat ja arvostuskaan ei 2023 jälkeen päätähuimaavaa jos ennusteisiin pääsevät. Plussana mahdolliset yritysostot ja markkinan, sekä nykyisen myyntialueen laajeneminen.

Rahastot vain margiaalikokoisia, vertailun vuoksi salkkuun aikoja sitten hankittuja.

41 tykkäystä

Tässä oma aloittelevan sijoittajan salkun sisältö :grinning_face_with_smiling_eyes:
-Kesko b 28,8%
-Wärtsilä 13,5%
-Solteq 11,7%
-F-secure 11,25%
-Kreate Group 10,46%
-Sampo 10,37%
-Ambea 7,37%
-Ålandsbanken 2,62%

18 tykkäystä

Kaikki plussalla olevat pakon edestä myyty ja jäljellä olevat on hienosti pakkasella😆

6 tykkäystä

Salkussa vain kahta yhtiötä Aegirbio (98%) ja Zignsec (2%). Zignsec lisätään Aegirbion kanssa istutaan ja katsellaan.

8 tykkäystä

Aloittelijan salkku taas saanut uutta muotoa muutamien seurantapositioiden ja raaka-aineisiin liittyvien yhtiöiden kautta. Taitaa vaan turskaa tulla noistakin, ainakin hyvin epävarmalta vaikuttaa tämän ukon toiminta. :smiley: Voi olla, että juna meni jo raaka-aineissa, Amazon tulee ja nollaa Verkkokaupan, Kamux kaatuu käyttäjäpalautteeseen eikä kiina ETF:stakaan ole muutakuin harmia politiikan takia. Ehkä olisi pitänyt jatkaa alkuperäisellä ajatuksella hankkia vain perinteisiä osinkolappua OST:lle.
Ainakin paperikätisyyttä ja treidaamista koitan nyt vähentää, mutta varmaan noista joistakin tappiota tulee haalittua. Disneykin droppaa kuin lehmän häntä, tosin se ja Apple on ajatuksella keep it forever.
Piirakkaa on aina kiva piirrellä ja se auttaa itseä hahmottamaan kokonaisuutta enemmän kuin pelkät numerot.

23 tykkäystä

Vaikka kuinka olen yrittänyt Reveniota viimeisen kuuden vuoden aikana vähentää, niin kyllä se silti liian suurella painolla edelleen salkussa on.

Etteplanit ostin myös samoihin aikoihin ja kivasti nekin ovat alkaneet tuoda salkkuun tuottoja.

26 tykkäystä

Osakesalkun paino on tasan 50% kaikista sijoituksista.

Alla kuva osakesalkun hajautuksesta:

image

Lisäksi löytyy pitkälista rahastoja ja ETFiä. En tykkää juurikaan myydä, joten niitä on kertynyt pitkä lista. Ehkä noita pitäisi karsia, koska hajauttamisen hyöty laimenee muutaman rahaston jälkeen.

Ohjenuorana noissa on matalat kulut, pl. Aktia Nordic Micro Cap.

Nordnet Indexfond Sverige
Nordnet Indeksirahasto Suomi
Nordnet Indeksfond Norge
Spiltan Aktiefond Investmentbolag
Nordnet Indeksirahasto USA EUR
Aktia Nordic Micro Cap B
Seligson Global Brands
IShares AUTO & ROBOTICS UCITS ACC ETF
iShares Electric Vehicles and Driving Technology UCITS ETF
iShares Global Clean Energy UCITS ETF
iShares MSCI CHINA A UCITS ETF
iShares MSCI Taiwan UCITS ETF
iShares MSCI World Small Cap UCITS ETF Usd
iShares NASDAQ 100 UCITS ETF EUR HEDGED
x-trackers - MSCI Korea TRN Index UCITS ETF (DR)

8 tykkäystä

Sijoitettu osakevarallisuus muuttui eilen kuusinumeroiseksi. Yksi merkkipaalu sekin.

Viimeisen kuukauden aikana myyty kahdessa erässä Qt:t. 100xx€:n ja 94xx€:n hinnoilla. Erikoinen oppimiskokemus siirtyä yhden suurimman omistuksen päältä toistaiseksi pois. Helpotti, kadutti, tuskastutti ja harmitti ja kaikkia näitä tunteita yhtäaikaa eivätkä nämä tunteet korreloineet osakkeen arvostuksen kanssa, vaan omistajuuden kanssa.

Olen oppinut itsestäni, että minulle yksi keskeisiä sijoittamisen motiiveja on nimenomaan hyvien yhtiöiden omistaminen. Toki myös tuotto. Voi hyvin olla, että Qt ja miksei Remedykin palaavat siksi myöhemmin salkkuun.

Tällä hetkellä osakepaino salkussa 73% ja käteinen 27%
Lyhyet / swingit ja treidit 7% salkusta, pitkässä pidossa 93%

Suurimmat positiot tällä hetkellä salkussa:
Kamux 17%
Sampo 17%
OP Amerikka 15%
Neste 11%
Fortum 7%
Revenio 7%
IShares EM IMI UCITS ETF 6%
UPM Kymmene 5%
Näiden osuus 85% salkusta. Loput 15% sisältävät enimmäkseen uusiutuvaa energiaa (ETF:inä) ja paria ruotsalaista foorumiltakin tuttua yhtiötä.

26 tykkäystä

Ei kai niitä pidä vähentää vaikka vaikutus laimenee jos hajautusta tekee riskiä pienentääkseen joka on hajautuksen perimmäinen syy . Jos haluaa isompaa tuottoa niin silloin hajautusta vähennetään ja ostetaan vain niitä oikeita osakkeita. :slight_smile:

5 tykkäystä

Edellisestä salkkupäivityksestä on vierähtänyt aikaa, joten nyt on taas oiva hetki reflektoida taaksepäin ja katsoa mitä on tapahtunut sitten viime kerran.

Katsoessani tätä viestiä huomaan, että olen epäonnistunut strategiassani. Olen ihastunut tällaiseen laatuyhtiöt hodl4evr-tyyliseen sijoittamiseen, jota pelottavan paljon hoetaan nyt joka tuutissa. Aivan sama mitä podcastiä kuuntelee, niin mielestäni kaikki sanovat samaa. Löydä timantit ja pidä niitä, aika korjaa nopeasti korkean arvostuksen. Pidän tästä ideasta, mutta kauan tällainen toimii, mikäli “kaikki” sitä ylistävät? Tähän nähden, turhan paljon on taas tullut veivailtua. Olen nostanut käteispainoa taas, sen nyt ollessa noin 26%, mutta kävi se jopa yli 30%. Se oli oikeastaan varo toimenpide, olen kevään aikana tullut hiukan huolestuneeksi pörssin menosta, minkä vuoksi olen yrittänyt löytää itselleni sopivaa tasapainoa.

Tällä hetkellä näen markkinoilla aika paljonkin houkuttelevia mahdollisuuksia, se tuntuu sinäänsä jo ajatuksenakin väärältä, sillä jos juuri sanoin että markkinat tuntuvat keskimäärin kalliilta, miten voin edes teoriassa löytää mielenkiintoista ostettavaa?

Sitten viime päivityksen olen veivaillut seuraavaa…

Ostot:

Admicom

Olen seurannut Admicomia jonkin aikaa ja koin sen liiketoiminnan mielenkiintoiseksi. Hinta oli halventunut merkittävästi ja näin mielenkiintoisen paikan hypätä kyytiin, kun Inderes kääntyi sinä hetkenä lisää puolelle (vaihtunut ”vähennä”).

Orthex:

Merkitsin minimit, mutta möin pois karkkirahojen kiilto silmissä. Ostin kuitenkin seuraavana päivänä takaisin. Jälkeenpäin oli helppo sanoa, että oli typerää myydä halvemmalla pois merkinnästä saadut osakkeet ja ostaa takaisin kalliimmalla. Mutta, opin sen välipäivän aikana jotain mielenkiintoista, nimittäin Inderes aloitti seurannan ja raportista tunnistin mielenkiintoisia Harviamaisia piirteitä, joten halusin takaisin mukaan. Typerää sekoilua, mutta samalla olen iloinen itsestäni, että pystyin myöntämään nopeasti myynnin olleen mielestäni virhe ja ostin takaisin.

Tecnotree

Olen seurannut Tecnotreetä jonkin aikaa ja oikeastaan nyt lopulta havahduin tämän laadukkuuteen ja halpuuteen. Voi toki sanoa, että siihen halpuuteen on syynsä, mutta uskon että imago paranee pikku hiljaa, etenkin mikäli näytöt säilyvät tällä tasolla (ja toivottavasti paranevat). Minua ihastutti se, miten nopeasti tämä on saatu käännettyä ympäri ja nyt bisnes vaikuttaisi kukoistavan.

Myynnit:

Admicom

Aloin tutkimaan tätä positiota tarkemmin. Koin, että salkussani oli ehkä turhan paljon hyvin korkean tunnusluvun lappuja ja etsin niistä mielestäni heikoimman. Mielestäni Admicomista ei ollut perusteltua maksaa näin paljon, kun kasvun kulma on hidastunut. Kysymys toki kuuluu, onko kasvu hidastunut pysyvästi? Mikäli markkina tarjoaa mahdollisuuden, hyppään halvemmalla mukaan.

Detection Technology

Pidin DT:n liiketoiminnasta, mutta olin sillä hetkellä vielä epävarma miten merkittävän loven korona on mm. lentobisnekseen aiheuttanut. Kysymys kuului siis, että miten nopeasti turvallisuusliiketoiminta elpyisi? Lähdin tähän halvalla mukaan ja korjasin kotiin sopivan voiton. Samalla tein tilaa salkkuun Orthexille.

Vincit

Minua on alkanut hieman epäilyttää Vincitin menestys. En tiedä onko epäilyni oikeutettua, mutta mielestäni heidän tuoteliiketoimintansa ei ole onnistunut odottamallani tavalla ja tämä kivi kengässä on nyt rasittanut tulosta vähän turhan kauan. Halusin myös samalla nostaa käteisen määrä salkussa, joten möin pois tämän position kokonaan. Vertailin tätä Goforeen ja pohdin kumman möisin, mutta jotenkin olen vakuuttuneempi Goforen toiminnasta.

Fortum

Minun on vaikea pitää pitkään osakkeita joita en täysin ymmärrä. En koe ymmärtäväni Fortumin sisältämiä riskejä, koska sähköbisnes ei lähtökohtaisesti minua kiinnosta. Lähdin mukaan halvalla ja möin pois sopivaan hintaan. Tämä oli puhtaasti arvosijoitus, josta lähdin kun olin tuottooni tyytyväinen.

Lisäykset:

Harvia

Q1 ennakkotietojen kohdalla oli napattava yksi satsi Harviaa lisää. Minun mielestäni on vaikeaa löytää perusteluita, miksi tätä ei lisäisi sopivien paikkojen tullen, niin kauan kun näytöt pysyvät näin kovina.

QT

Qt antoi hyvän osarin, joten lisäsin hyviin uutisiin.

Marimekko

Marimekkoa on ollut helppo omistaa, olen koronan jälkeen lisäillyt jokaiseen posariin. Tykkään heidän liiketoiminnasta ja johto on vakuuttanut minut.

Nordea

Korkojen nousu herätti ihmetystä ja huolta tässä kevään aikana. Lisäilin Nordeaa, koska heidän liiketoimintansa on noussut uudelle tasolle ja Nordea toimii tietynlaisena hedgenä korkojen nousua vastaan.

Revenio

Laadukasta tekemistä, kurssi on hiukan niiannut muun pörssin mukana joten käytin tilaisuuden hyväkseni ja lisäilin hieman.

Gofore

Mielestäni tämä anti hämmennys on ollut ylimitoitettua. Sen ja sektorin arvostuksen laskun turvin lisäilin vähän. Uskon että annista saadut rahat käytetään järkevästi, onhan johdolla hyvä tracki arvon luonnista.

Vähennykset:

QT

Minua alkoi huolestuttaa sektorirotaatio, joten möin osan positiosta, ottaen tietoisen riskin etten välttämättä pääse tätä halventamaan. Panikoin hieman ja kotiutin pienehköjä voittoja, mitä näin jälkeenpäin ehkä kadun…

Salkun sisältö 21.5.2021

Harvia 12%
Tokmanni 11%
Nordea 8%
Marimekko 8%
Gofore 6%
Sampo 6%
Tencotree 3%
Capman 3%
Orthex 3%
Remedy 3%
Revenio Group 3%
Musti Group 2%
QT Group 2%
Talenom 1%

Käteistä 26%
Suomi Super Rahasto 3%

YTD tuotto on tällä hetkellä 22,50%, mihin olen ihan tyytyväinen omalla riskinotto kyvylläni. Tarkoituksena olisi lisätä pienempiin positioihin maltillisesti, jotta ne eivät olisi ihan säälittävän kokoisia.

Ensimmäinen kvartaali meni osaltani paremmin kuin odotin. Hyvää, ja tietyissä jopa erinomaista kehitystä. Etenkin Orthex, Tokmanni, Nordea, Tecnotree, Marimekko ja tietty Harvia yllätti oikein mukavasti.

Pari uutta lappua on tutkinnan alla, mutta en tiedä miten niiden osalta vielä käy. Tilaa olisi noin yhdelle lisää salkussa, mutta en vielä tiedä mitä tehdä :thinking: Pysyy harrastus mielenkiintoisena kun on jotain mitä jatkuvasti voi pohtia.

39 tykkäystä

Salkkupäivitys muutaman kuun tauon jälkeen:

  • Paljon on tullut veivailtua, viimeisimpinä kohteina nuo Nordnet-minifutuurit, joista osa on ns. pidemmässä pidossa (vaihdoin Kambin ja EVOn suoria osakkeita niihin), ja osa taas lyhyempää peliä varten (suuri osa Smart-lapuista). Vivut näissä 3-4, paitsi Smartissa n. 5. Näiden avulla olen kasvattanut salkun vipukerrointa alkuvuoden dipeissä, ja nyt on käytössä tähän mennessä eniten vipua (laskennallisesti osakkeissa on kiinni n. 120% salkun arvosta).
  • Myös Wulff group -laput sekä osa Innofactorista, AroCellistä ja Fractal gamingistä on lyhyempää omistusta varten, mutta muita pyrin holdaamaan vähän pidempään.
  • Seuraavia lisäyksiä olen suunnitellut Zapteciin ja Hyzon/DCRB:hen tulevien 1-2kk aikana. Lisäksi lähemmässä tarkastelussa on salkussa usein vieraillut Solteq, sekä Tecnotree, Kindred, Lohilo, PatientSky ja Quantafuel. Muiden suhteen odotan vielä vahvempia merkkejä liiketoiminnan edistymisestä, ja Solteqin & Tecnotreen osalta lähinnä alempaa hintaa :crossed_fingers: Myös Fiskarsin palautus salkkuun on harkinnassa.
  • Näiden salkkujen ulkopuolella omistan oman firman kryptolompakossa käteistä 30t€, joka on tarkoitus laittaa töihin heti kun kryptojen luisu hieman hellittää - ajoituksia hakiessa seuraan etenkin 1H- ja 4/5H-kynttilöitä, mutta toki 1D/W-trendit huomioiden. Aloitin 20t€:lla helmikuussa, joten tähän mennessä veivit onnistuneet ihan ok.
  • Ikää 34v, asun OKT:ssa avopuolison kanssa ja nettopalkasta jää tällä hetkellä säästöön n. 60-70%. Tavoitteena “eläköityä” nelikymppisenä ja osa-aikaisesti parin-kolmen vuoden sisään. En tavoittele kartanoita tai isoja huvijahteja, vaan leppoisaa ja matkustelun täyteistä perhe-elämää.

AOT:

OST:

YTD-kehitys molemmista salkuista:

3v kehitys molemmista:

5 vuotta sijoittamista tulee täyteen elokuun alussa. Tavoitteena saada silloin kokonaistuotoksi yli 400%, eli 5x kerroin sijoitetulle pääomalle (tällä viikolla vaihdellut 380-420% välillä, nyt 414%). Tuotoista ei ole vähennetty voittoveroja, vaan ne on maksettu suoraan käyttötililtä verottajalle.

Molemmat salkut löytyvät Sharevillestä tällä samalla nimimerkillä.

75 tykkäystä

Onko avopuolisolla oma salkku/sijoitusvarallisuutta ja muutenkin samat tavoitteet? Vai aikooko käydä töissä sen jälkeen jos/kun saavutat tavoitteesi nelikymppisenä?

3 tykkäystä

Hänellä on oma salkku, jonka arvo n. 1/4 tästä ja sisältää käytännössä samoja lappuja hieman eri allokaatiolla. Tuo tavoitteen mukainen suunnitelma pitää sisällään 2-3 hengen kulut, joten samassa (Nimbusin) veneessä ollaan :wink: Voi toki olla, että jättäydyn toimistotöistä itse vuotta-paria aiemmin ja keskityn nykyistä enemmän salkkujemme hoitoon sekä omaan firmaan.

16 tykkäystä

Avataas tänne salkku, kun viimeinenkin salkun yhtiö laittoi kvartaalirapsan ulos. Pääsee konkretisoimaan itselle miksi paperit salkusta löytyvät. Salkussa on suurella painolla kuluttajatuotteita ja palveluita, joten sieltä suunnilta myös isoimmat riskit.

AOT ja OST yhdessä:

Revenio

Kannattavaa kasvua ja liiketoimintamalli ei sido pääomia. Toivottavasti Cutica ja Ventica -rönsyistä päästäisiin viimein irti ja voidaan keskittyä ydintekemiseen. Toivottavasti kyydistä saa nauttia pitkään tanskalaisen omistajan ollessa kuvioissa.

Marimekko

Marimekko on noussut hienosti katukuvaan ja omiin taloudellisiin tavoitteisiinsa. Kansainvälisestä kasvusta on havaittavissa ensimmäisiä merkkejä ja sitä edistämään on saatu osaavia ihmisiä. Tiinaa kuvaillessa ei voi olla käyttämättä ylisanoja.

Harvia

Kannattavaa kasvua. Tämän listautuminen jäi itseltä väliin. Kotiin tulleessa esitteessä kerrottiin tarinaa vakaasta osinkoyhtiöstä, joka toimii viitisen prosenttia kasvavalla alalla. Aika menee leppoisasti loppuvuoden numeroita odotellessa, kun kaikki tuotantokapasiteetti saadaan käyttöön.

Apple

Tällä firmalla tuntuu olevan loputon kassa, josta se onnistuu luomaan uusia Fortune 500 -kokoisia liiketoimintakokonaisuuksia. Maailman keskiluokkaistuessa kysyntää huippuluokan tuotteille luulisi riittävän.

Ålandsbanken

Analyytikoilta tutkan alla liihotteleva Ahvenanmaan tulosta tekevä timantti. Nakertaa isommilta pankeilta markkinaosuutta ja privaattipuoli kasvaa kvartaalista toiseen. Ympäristö teemana vahvasti mukana tekemisessä. Fintech omistukset mukava mauste.

Sampo

Tämä on ollut salkussa pisimpään. Tykkään suunnasta, jossa Samposta on kuoriutumassa puhdas vakuuttaja. Osien summa näyttää myös houkuttelevalta.

Mastercard

Suomessa korttimaksut ovat tuttua, mutta maailmanlaajuisesti markkinaa ja valloitettavaa on vielä jäljellä. Käteisen ja sekkien hidas kuolema sataa pussiin.

Cibus

Pitkiä vuokrasopimuksia vakailta toimijoilta ja uusia hankintoja tulee kokoajan lisää. Yhtiön on myös nousemassa ruotsin päälistalle. Kiinteistöfirmoissa olen miettinyt, että olisiko kiva keskittää pelimerkit yhteen, mutta toistaiseksi mennään kahdella ratsulla.

Citycon

Toinen salkun kiinteistöyhtiö. Hyppäsin kyytiin, kun iso omistaja irtautui ja arvostus otti siitä osumaa. Hyviä kiinteistöjä hyvillä sijainneilla ja huonommista osataan irtautua. Yrityksellä on myös hyödyntämättä rakennusoikeutta ostareiden yhteydessä ja mahdollisuus hypätä mukaan asuntovuokraukseen.

Orthex

Salkun uusin rivi ja osto-ohjelma kesken. Harviamaisia piirteitä: pirstaleista markkinaa, hinnoitteluvoimaa ja kysyntää tuotteille (anti jäi myös väliin :smile:). Lisäillään ja katsotaan pari kvartaalia ainakin kyydissä miten kehittyy.

34 tykkäystä

Salkun päivitys. Viime kerrasta on kulunut noin pari kuukautta ja nettovarallisuuteni on noussut 26 %. Työuran alussa nettovarallisuus toki nousee nopeasti jo ihan pelkillä palkkatuloilla, jos on mahdollisuuksia säästää.

Salkun tuotoista päävastuussa on jälleen kerran ollut Harvia, kun 11.3 kirjoitushetkellä Harvian osakekurssi huiteli 30 euron tuntumassa ja tänään 24.05 osake sulki 42,75 euron hintaan. Kurssinousu selittyy veret seisauttavalla posarilla. Q1 liikevaihtoi kasvoi 94,6 %, ja samalla liikevoitto kasvoi 11 miljoonaan euroon viime vuoden 3,1 MEUR:ista. Sairasta.

Sijoitusuran alussa toistin usealla laadukkaalla kasvuosakkeella saman virheen ja myin sijoitukseni, jotta sain kerättyä pienet 20-50 % voitot osakkeesta. Perustelin päätöstä myös ronskeilla arvostuskertoimilla, enkä osannut huomioida sitä, kuinka osakkeen tuloskasvu laimentaa kertoimia ja kuinka selkeytyneistä kasvunäkymistä ollaan valmiita maksamaan korkeampia kertoimia.

Momentum tuntuu myös olevan ihan oikea ilmiö elämässä, yritysmaailmassa ja osakesijoittamisessa. Voittajat voittavat ja häviäjät häviävät. Hyville suorituksille löytyy usein jokin selittävä tekijä, joten kannattaa antaa voittojen juosta ja korkoa korolle toteutua. Pidän ehdottomana myyntisääntönä sitä, kun osakkeen kurssi liikkuu alle 200 liukuvan keskiarvon päivätasolla. Tällöin positiivinen momentum on kääntynyt negatiiviseksi.

Osake- ja kryptovaluuttaportfoliosta:

Tällä hetkellä portfolioni on brutto-omaisuudella laskettuna ATH-lukemissa, mutta koska olen lisännyt muutamalla tonnilla sijoituslainani määrää ei netto-omaisuus täten ole ihan yhtä suuri kuin ennen kryptojen romahdusta. Sijoitusasteeni on 115,6 %. Tämä sisältää myös erilaisia vivutettuja short unlimited turboja (suojausinstrumentteja). Hedgejen vipu tarjoaa merkittävää suojaa, vaikka euromääräisesti näissä instrumenteissä on kiinni vain 1,4 % sijoituspääomasta.

Olen ottanut Nordnetistä sijoituslainaa AOT-tilini vakaita osakkeita vastaan, joita ovat muun muassa: Amazon, Harvia, Elisa, Telia, Facebook, Enbridge, Pfizer, Otis, Microsoft. Olen sijoittanut varojani myös Nordnetin OST:ille, Degiroon (jenkkikasvuosakkeet) ja kryptovaluuttoihin (Coinmotionin ja Binancen kautta). Top 10 osakkeeni ja osakkeiden pörssipaikat näkyvät alla olevassa kuvassa (HEDGE:en kuuluvat suojaukset ja kryptot).

Alla perusteluja Top 2 omistuksistani Harviasta ja Kamuxista. Nämä ovat hyviä esimerkkejä laadukkaiden, pienien kasvuyhtiöiden holdaamisen strategiastani. Lisäilyt ja tarvittaessa portfolion riskinhallinnasta johtuvat vähentelyt teen EMA50,EMA200 ja RSI -teknisten indikaattorien ohjaamana. Kurssin tippuessa EMA200 alle osake lähtee heti salkusta, ellei kyseessä ole laajamittainen markkinahäiriö ja vuosisadan ostopaikka (esim. Koronadippi maaliskuussa 2020).

Harvia – 14,1 %

Osake ei ole vieläkään 42,75 euron hinnalla liian kallis, kunhan osaketta jaksaa pitää vain useamman vuoden ajan. 2021 ennustettu P/E 28,9 ja 2022 P/E 24,6 ovat vielä aivan houkuttelevia, jotta voin jatkaa matkaani kultajunassa. Perustelut:

  • Ylivoimainen operatiivinen suorituskyky ja kilpailuetu. Alla olevat luvut eivät synny tuurilla:

  • 2019: liikevaihto kasvoi 19,6 % ja silti EBIT % 18

  • 2020: liikevaihtoi kasvoi 47,3 % ja EBIT % silti 20,5

Kilpailuetua tukevia seikkoja:

  • Minulle on selvää, että yrityksen johto on huomattavasti keskivertojohtoa laadukkaampi seurattuani Pajuharjun ja Vesterisen suorituksia ja esiintymistä

  • Brändi

  • Mittakaavaedut useita alan pienempiä kioskeja vastaan

  • Osakkeen houkuttelevuutta lisää ennen kaikkea USA:n saunamarkkinan kasvu. Tämä liittyy koronapandemian lisäksi myös hyvinvoinnin megatrendiin, ja korona toimi vain USA:n saunamarkkinan kasvun katalyyttinä. Latu on nyt auki.

Kamux – 7,8 %:

  • Naurettavan halpa nykyisellä 15,14 euron kurssilla. Tulospohjaiset arvostuskertoimet tälle laadukkaalle kasvuyhtiölle ovat 21e P/E 23,5 ja 22e P/E 20,5.

  • liikevaihto kasvanee seuraavat vuodet 20 % vuositahdilla

  • Tylsä ja monien halveksima bisnes. Näitä kannattaa yleensä omistaa.

  • Toimari/perustaja Kalliokoskella skin in the game. Laadukas johto.

Loppusanat

Olemme suunnitelleet kaverini kanssa sijoitusyhtiön perustamista. Tarkoitus olisi tehdä positiotreidejä lyhyimmillään muutaman viikon ja max yhden vuoden aikaperiodilla. Yhtiömme ottaisi sekä long, että short positioita. Tästä lisää, mikäli toteutuu :wink:

39 tykkäystä

Tässä minun salkku (OST ja rahastot):


En lähde tässä sen enempään avaamaan, miksi mitäkin siellä on, koska aika monesta löytyy hyvät analyysit mm. Inderesiltä ja muutenkin hyvää keskustelua tältä foorumilta. Kemira ja Citycon ovat aika isolla painolla mukana tuomassa hyvää osinkoa ja hajautusta. Orthex on lipsahtanut vähän suureksi, mutta tasapainoitellaan tilannetta pikku hiljaa.

Lähtökohtaisesti pyrin pitämään osakkeiden määrän 6-10 kpl ja sen myötä sitten vähän isompi raha niihin kiinni. Salkkua laitettiin jonkin verran uusiksi jokin aika sitten, kun jäi pari pulkkamäkeen lähtenyttä uusiutuvaa salkkuun. No onneksi niistä päästiin pienellä turskalla irti ja sanoisin, että se oli hyvä veto ottaa tappiot, eikä jäädä odottelemaan.

Haluan pitää suorien osakkeiden painopisteen kotimaisissa ja sijoittaa rahastojen kautta ulkomaille. Välillä otan treidejä muutamasta päivästä muutamaan viikkoon, mutta viime aikoina sekin on vähentynyt ja nyt salkku näyttää omaan silmään siltä, että annettaan vaan olla. Yhdelle osinkolapulle olisi vielä tilaa, mutta pitää vähän pohtia vaihtoehtoja sektorin suhteen. Pyrkimyksenä allokoida myös enemmän rahastoihin, mutta jotenkin se tuntuu olevan vaikeaa, koska suorissa osakkeissa on vaan niin paljon enemmän mielenkiintoa.

14 tykkäystä

Tämä dilemma on ollut myös itselläni ajatuksissa. Tunnistan itseni melko tuottohakuiseksi sijoittajaksi, mutten kuitenkaan usko olevani osakepoiminnassa vielä tasolla jossa pystyn tekemään indeksin voittavia ratkaisuja pitkäkestoisesti (viimeiset kuukaudet olen kyllä onnistunut, mutta se johtuu nähdäkseni suurimmaksi osaksi nähdystä sektorirotaatiosta eli olen ollut vain onnekas). Siksi haluaisin sijoittaa vain rahastoihin ja ETF:iin, mutta ne ovat äärimmäisen tylsiä sijoituskohteita.

Tuottokäyrien muutosten seuraamisessa ja syiden selvittelyssä sekä itselleen sanoittamisessa vain on sitä jotakin. Vaikka menisi miten metsään.

10 tykkäystä

Abauttiarallaa 4 vuotta osakesäästämistä takana, suurin osa hankinnoista kuitenkin tehty maalis-elokuun tienoilla viime vuonna. Ei sen kummempaa strategiaa, momentumsijoittajuudeksi voisi kenties kutsua pääasiallisen hankinta-ajankohdan perusteella. Silmät ja korvat pyrin pitämään maailman menon suhteen auki, mutta myönnän; enemmän sijoitustoimintani on ollut kohellusta “silmät kiinni ja sinnepäin”-tyylillä. Suuria summia ei ole tähän harrastukseen laittaa, mutta toiveissa siltikin jonkinmoinen lisäturva to the edge of eläkepäivät, jotka vääjäämättä lähestyvät.

Tässä tämänhetkinen tilanne salkussa: (ja hei, eka kuvallinen viesti foorumille, suattaap mennä poskelleenkin)

Edit: korjattu ärsyttäviä kirjoitusvirheitä 3 kpl.

image

28 tykkäystä

Tiivistetty on kunnolla edellisestä päivityksestä parisen kuukautta sitten. Jotenkin tuntuu, että nukun suhteellisen rauhallisin mielin tällä koostumuksella tällä hetkellä. Noin vuosi sitten oli parhaimmillaan n.15 lappua salkussa keskimäärin ja painotukset oli ku laiva ilman tutkaa ja potkuria. Kiitos Inderes ja foorumi :grin:
chart(1)

30 tykkäystä