Miten rikastua eri elämäntilanteissa?

Nyt on niin herkullinen kysymys, että on pakko vastata:

  1. älä osta autoa
  2. älä osta asuntoa
  3. osta osakkeita
    Itse olen noudattanut vain viimeistä, koska olen halunnut elää :face_with_hand_over_mouth:
14 tykkäystä

Paljonko alkupääoma ja säännölliset tulot ja kuinka nopeasti miljoona pitää tienata.

3 tykkäystä

Mikä on lähtökohta, 1000 eur vai 900 000 eur? Sijoitusaika?
Ei tästä kysymyksestä saa kiinni mitkä on kysyjän lähtökohdat… Jos osakemarkkinat tuottaa keskimäärin sen ~7% tuottoa vuodessa joten jos tiedät lähtösumman niin siitä voit laskea kuinka monta vuotta menee keskimäärin siihen miljoonaan euroon.

3 tykkäystä

Joku suunnitelma kannattaa laatia ja sitä alkaa toteuttamaan. Se että haluaa miljonääriksi on visio, tarvitaan vielä strategia ja taktiikat.

3 tykkäystä
  1. Yritä naittaa itsesi Erkoksi, Wihuriksi tai Ahlstrommiksi
  2. Ota ero
  3. Sijoita erorahat meemiosakkeisiin

(4. Naura mikä tahansa lopputulos onkin)

16 tykkäystä

Peruspulliaiselle vinkit joilla itse puuhastelen

  1. Lue ja opiskele paljon ja monipuolisesti
  2. Toista kohtaa 1 ja ota niin paljon vipua kun uskallat
  3. Tee loistavia poimintoja ja pidä ja seuraa. Toista kohtaa 1

Kukaan väitä sen helppoa olevan.
Pakko kyllä lisätä, että kannattaa miettiä miksi miltsin haluaa. Voiko sen ihanan elämän saada pienemmälläkin salkulla?

8 tykkäystä

Kaikki tuntuu tähän mennessä laittaneen vain vitsejä. No otan tän nyt ite nyt tosissani.

  1. Osta nousevaa osaketta ja myy kun kurssi on noussut 2.5%
  2. Osta Cumrockettia/Dogea koko rahalla.
  3. Myy kun arvo ylittää yli 1 miljoonaa

Otsikossa vain osakkeet, niin alkupääoma tehtiin sentään osakkeilla. Kryptot voi myös kokeilla vaihtaa sveitsiläiseen akkufirmaan.

Ei sijoitussuositus.

8 tykkäystä
  1. Osta tulosta tekeviä kasvuyhtiöitä (max 5)
  2. Älä hajauta
  3. Älä myy
8 tykkäystä

Ei näin. Toimivaa yhtälöä ei tule löytymään tältä foorumilta. Ainoa ratkaisu olisi lottovoitto. Hyvä oli kyllä yritys.

Lähtökohtaisesti osakemarkkinoille tulisi sijoittaa vain rahaa, jonka on valmis häviämään. Pitkän aikavälin sijoittaminen tulee mahdollisesti kasvattamaan sijoitusomaisuutta, mutta tästä ei mitään takeita. Miljoonan tavoittelu on kunnioitettavaa, mutta ei suositeltava sijoitusstrategia.

ping @Verneri_Pulkkinen @Johannes_Sippola @Yu_Gong

5 tykkäystä

Toiveena on, että hassutteluketjut jäisi pienemmälle huomiolle. En tiedä muista, mutta itse en halua tämän foorumin muuttuvan chat-palstaksi. En ole foorumipoliisi, mutta säännöissähän lukee jotain keskustelukulttuuriin tutustumisesta ennen postauksien tekemistä. En ole kieltämässä keneltäkään mitään vaan toivoisin keskustelijoiden ottavan itse ensin selvää asioista. Jos ketjun aloituspostaus tuntuu ketjun aloittajan mielestäkin turhalta se luultavasti on myös sitä.

16 tykkäystä

Ehkä tämä koko ketjun vastaukset voisi siirtää miten rikastua ketjuun? Sinänsä hauska kysymys mutta ei ehkä uuden ketjun väärti

4 tykkäystä

Heittäisin että pienellä pääomalla lähtiessä liikkeellä täytyy riskinsiedon rajoissa pyrkiä tavoittelemaan multibäggereitä ja pääoman karttuessa siirtää rahaa turvallisempiin ja pienempituottoisiin osakkeisiin, samalla kuitenkin tiedostaen että tavoite karkaa auttamatta kauemmas mutta turvaten edes siihen mennessä saavutettuja tavoitteita.
Lottoomistahan tuo on ja vaatii onnistuakseen melkoista perehtymistä sijoittamaansa lappuihin ja lujaa uskoa itseensä ja siihen että käsissä on multibäggeri…

4 tykkäystä

Siirsin koko ketjun tänne @terva_xyz, @Datamonni :slight_smile: Ei ehkä tarvita kahta ketjua karkeesti samalle asialle :hugs:

6 tykkäystä
  1. Opiskele/hanki ammatti jossa palkkataso mahdollisimman hyvä jotta pystyt ylipäätään sijoittamaan

  2. Aloita sijoittaminen tai edes kuukausittainen säästäminen mahdollisimman nuorena

  3. Älä koskaan lopeta sijoittamiseen liittyvien asioiden opiskelua/tutkimista (= lue foorumeita, tutki yhtiöitä itse, älä “osta&unohda” vaan "osta ja seuraa…)

  4. Älä myöskään unohda elää ja käyttää rahaa elämänlaadun kohentamiseen. Harva kuitenkaan saavuttaa edes sitä miljoonaa koskaan ja haudassa et tee rahalla enää mitään.

28 tykkäystä

Sanoisin että juuri tällä hetkellä on helpointa rikastua sijoittamalla isosti johonkin lähiaikoina launchattuun kryptovaluuttaan.

Tämä on valitettava tosiasia.

5 tykkäystä

Myös aika helppo tapa menettää koko sijoitusvarallisuus hyvin nopeasti kun osuu rosvosektoriin. Vähän sama kuin ehdottaisi että 500 000 euron sijoitusvarallisuuden voi tuplata laittamalla ruletissa punaiselle.

9 tykkäystä

Mikään ei ole varmaa, mutta aika antaa turvaa. Josko nyt katsoisi vaikka mallisalkun toimintaa, niin siinä näkee sen vastauksen. Kohteet voivat olla aivan mitä vain, ideresin salkussa nyt sattui olemaan nuo. Tasaisesti ja keskimäärin hyvin, niin ajan kanssa ja inderesin tapauksessa hyvinkin nopeasti, voi olettaa hyvän tapahtuvan.

6 tykkäystä

Ostin ensimmäisen asuntoni 19 vuotiaana. 22 vuodessa olen omistanut useita asuntoja joissa olen itse asunut ja aina maksanut asuntolainaa. Olen kerännyt tällä varallisuutta lisää 300 000€. Missä olisi kannattanut asua, jotta olisin vaurastunut enemmän?

Itse aloittaisin siitä, että osta asunto. :slight_smile:

34 tykkäystä

En ole nähnyt montaa kryptovaluuttaa jotka olisivat menettäneet arvoaan viime aikoina, joten sanoisin että oddsit kryptomarkkinoilla rikastumiseen ovat tällä hetkellä huomattavasti paremmat kuin ruletissa.

Oman asunnon osto on siitä hyvä vaihtoehto, että saa edullisesti ison velkavivun käyttöön.

1 tykkäys

Asuntoasia on kyllä mielenkiintoinen, eikä ole ainoaa oikeaa tapaa sen suhteen.

Itse vaurastuin asunnolla seuraavasti: ostettu vuonna 2003, korot alhaalla ja hyvät työt / ei jälkikasvua, joten kämppä maksettiin pois about 10v aikana. Lisäksi asunto tuplasi arvonsa samassa ajassa :slightly_smiling_face:

Sen jälkeen alkoi rahaa tietysti kertyä kassaan lisää kun ei ollut velkaa. Pohdin vuokralle muuttamista ja asuntorahat sijoituksiin, mutta mukava pankkitäti antoi omaa asuntoa vastaan 80% sen (vähän yläkanttiin olevasta) arvosta sijoituslainaa 0,8% korolla ja jokainen kuukausi sijoitin lisää. Minulle tällainen sijoitustapa toimi reilusti paremmin, että pääsi suoraan useammalla sadalla tuhannella sijoittamaan. En tiedä olisiko kärsivällisyys kk-säästämiseen nuoruusvuosina riittänyt, vaan eleltiin asunnon maksamisen ohella oikein mukavaa elämää kitkuttelematta.

En toki ole vielä rikas, mutta ehkä joku päivä (muutama miljoona ja nettovelaton tavoitteena vuoteen 2027) :slightly_smiling_face:

13 tykkäystä