Nel ASA - Vetyteknologiaa vuodesta 1927

NEL mun salkussa suurimmalla painolla. Tais olla +126% kun viimeeksi katsoin. Ostohinta jotain 0,90€. Muuten vois tankata lisää mut mulla on tällä hetkellä sellainen iloinen ongelma, että salkun top-3 kärki on noin 40% salkusta ja yhteensä 80% voitolla enkä halua ylipainottaa yhtäkään enää enempää. Pitäis ostaa mieluummin jotain uutta. Ajattelin jopa että laitan NEL:iin jossain vaiheessa lisäyksen eri salkkuun että saan pidettyä pääsalkun painotukset kohdillaan (vaikka eihän sillä mitään merkitystä ole kokonaisuudessa).

3 tykkäystä
1 tykkäys

Näinköhän löytyy yhtään suomalaisfirmaa, jotka pääsevät tuohon 10 miljardin vetykuvioon mukaan laajalla skaalalla? Ois kyllä tärkeää koronan jälkeiselle Suomelle saada “ilmaista” rahaa markkinoille.

Tänään onkin hyvä nousupäivä. Mitä tullut katseltua paljon NEL:ä ja siihen liittyvää uutisointia sekä keskustelupalstoja, ovat jenkit alkaneet noteerata NEL:n ja nimi on alkanut ottamaan tuulta alleen.

Näköjään on taas nousupäivä. Olen seuraillut tätä sieltä 11 nok ajoilta ja nyt kun olisi rahat kasassa niin hirvittää hinta. Ehkä se on pakko vähän ottaa mukaan ja mahdollisista dipeistä tankkailla lisää.

Ite en ole vieläkään oppinut ostamaan silloin kun on tunne että kannattais, vaan jäädään odottelemaan dippejä joita ei sitten tulekkaan ja tulee ostettua myöhemmin kalliimmalla salkkuun. Menettäähän siinä rahaa, mutta tärkeintä on päästä mukaan edes jossain vaiheessa.

1 tykkäys

Sama juttu. Nyt olisi rahnaa tehdä avausosto, mutta tuo ath-hinta hirvittää. Hypeä mukana.

Itse lähdin mukaan n. 17NOK hinnoissa ja tarkoitus jatkaa säännöllisesti ostoja vuoden loppuun. Näin saa mielenrauhan ajallisen hajauttamisen suhteen ja viiden vuoden aikahorisontilla tuskin aivan perselleen menee.

Toki jos hype- ja ATH-hinnat pelottavat, niin vetyosakkeet eivät ehkä se ihan oikea sijoituskohde ole.

1 tykkäys

Ei tämä nyt kuitenkaan kovin hirveältä hyperfirmalta vielä vaikuta. Minä tutustuin koko alaan vasta hetki sitten ja ehdin mukaan 22,21 NOK keskihinnalla. Tämä oli ainut vetyfirma, jota ostin. Pakkohan tähän oli jossain vaiheessa hypätä messiin ja ajoittaminen olisi liian stressaavaa puuhaa. Joutuisi luultavasti katselemaan, kun kurssi nousee vielä kympillä ja koko matkan saa jossitella verisuonet pinkeinä, että olisinpa ostanut sillon ku sitä mietin.

Jos laskee esim 20% niin ostellaan hiukan lisää. Eihän siinä sen kummempaa.

2 tykkäystä

Onhan tämä leikki sellaista, että aina ei luovu oikeista lapuista. Itse pistin nellit mäkeen vitosen kieppeillä…

Eikös täällä ole joku sanonut näistä että “elä myy” :rofl:

1 tykkäys

Avasin NELin position vuonna 2018 hintaan 3,34 NOK. Silloin Sharevillen puolella oli valtavasti pöhinää osakkeen ympärillä ja päätin tarttua pikkusummalla. Harmillisesti realisoin voitot ~10 NOK paikkeilla hankkiakseni lisää kassaa koronaostoille. Tuntuu hullulta, että 4kk myymisestä ja osake olisi salkussani noin 400 % kalliimpi. Kuitenkin ihan hyvät voitot sain tuolloinkin (:sweat_smile:)

NELin tulevaisuus näyttää lupaavalta ja ratkaisut hyviä. Hyvä kun tälle on perustettu ketju tännekin, vetyautoilu on yksi merkittävimpiä ilmastotekoja täydellisesti onnistuessaan.

1 tykkäys

Onko nel julkaissut pitkän aikavälin taloudellisia targetteja? Yritin kotisivuilta ja viimeisimmästä vuosikertomuksesta etsiä, mutta ei osunut omaan silmään. Olenko sokea, vai eikö sellaisia vain ole julkaistu?

Onnittelut (ainakin toistaiseksi) hyvästä poiminnasta! Onnistumisista pitääkin olla ylpeä, mutta tää sun toistuva flexailu omistusten tuottoprosenteilla eri ketjuissa alkaa mennä hiukan yli - ainakin mun mielestä. Kannattaa myös muistaa se, että viimeaikainen ralli on ollut täysin poikkeuksellinen - ne realisoimattomat tuotot voi myös sulaa pois yhtä nopeasti kuin ne on syntyneetkin.
Sorry off-topic.

35 tykkäystä

Toivoisin muutenkin, että näissä yrityskohtaisissa ketjuissa keskitytään itse asiaan eikä turhanpäiväiseen diipadaapaan, Kahvihuone ketju on sitä varten ja jatkot siellä. Ostin/myin ketjussa sitten ostokset ja myynnit.
Sharevillen puolelta päivitetty omistajalistausta.
kuva

7 tykkäystä

Itse olen pyrkinyt myös näkemään vedyn mahdollisuuden kaiken muun kuin autoilun ympärillä. Lohdutan tällä itseäni että ei tarvi välittää Tesla-ukon höpinöistä ja vedyn mollaamisesta :sweat_smile:

3 tykkäystä

Autoilu on vedyn kohdalla pieni sivujuoni, iso juttu on muualla.

15 tykkäystä

Kuten Seinäkadun Keisari yllä kirjoitti niin kaikki energiasyöpöt prosessit ovat se juttu mitä vetyyn tulee ja tosiaan autoilu on enemmänkin se mahdollinen “sivuvirta”.

Ostin/myin-ketjussa on paljon ollut porukka ostolaidalla NEL:n osalta ja pikasilmäyksellä pisti silmään parit Korea maininnat.

NEL on siis Etelä-Koreassa vahvasti mukana lonkeroidensa kanssa.

HyNetissä mukana, muutama tiedote tässä: https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-invests-in-hynet-and-receives-purchase-order-for-two-hydrogen-fueling-stations-in-korea/
Press release: Nel joins HyNet - Aiming to establish 100 hydrogen fueling stations in South Korea by 2022 - NEL ASA

HyNeti:stä yleisesti: https://fuelcellsworks.com/news/south-korean-government-launches-company-to-grow-its-hydrogen-fuel-cell-vehicle-infrastructure/

Laitetaan nyt muutama HyNet tilaustiedotekkin varsinaisista asemista:
https://nelhydrogen.com/press-release/nel-asa-awarded-purchase-order-for-two-hydrogen-fueling-stations-in-south-korea/

Jos tämä oli joltain mennyt ohi energiaketjun puolelta

" listautumis presiksessä asemien määrä oli 1200kpl →
1200/5=240kpl
5asemaa= 30$milj
240kpl x 30$milj= 7,2$mrd"

6 tykkäystä

Nyt vasta huomasin, että Nordnet antaa Nelille 55% lainoitusarvon. Muilla vetylafkoilla vastaava on 0 tai sitten pari kymmentä prosenttia. Shellikin noteerataan vain 60%. On siis nordnetilläkin luottoa neliin.

6 tykkäystä

Tämä kyseinen Carlsberger on myös Sharevillessä erittäin aktiivinen. Jos joku tietää NEListä jotain niin siinä on ihminen jota kannattaa ehdottomasti seurata, jos NEListä on kiinnostunut!!

3 tykkäystä