Neles Oyj - defensiivinen venttiilibisnes

Jos Alfa laval vetäytyy, niin aikooko Valmet siltikin ehdottaa sulautumista yhteen?

1 tykkäys

Tunnelmat Cevianilla eivät liene erityisen riemukkaat tällä hetkellä.

4 tykkäystä

Voiko tässä tilanteessa Valmet ostaa nyt halutessaan Nelesin osakkeita laidasta ja ylittää 30 % osuuden ilman velvoitetta tehdä ostotarjous? Vaihto kasvanut Alfa Lavalin ilmoituksen jälkeen aika suureksi ja isoilla kappalemäärillä tehty yksittäisiä kauppoja niin tätä mietin vaan, että alkoiko siellä jotain tapahtumaan…

Käsittääkseni ostotarjous on jo nyt ollut ylipitkä (yli 10 vko), kun sitä pidennettiin Valmetin fuusioehdotuksen jälkeen. Uuden tarjouksen tekeminen kai olisi mahdollista, mutta siihen en ainakaan itse usko nykytilanteessa.

Mitä Alfa tekee niille osakkeille, jotka ne ostivat jo suoraan itselleen?

Hintaa pitäisi nostaa, jotta 50 prossaan voisi päästä.

Moikka, hyväksyin tarjouksen jokunen aika sitten, niin osaako joku sanoa mitä Neles osakkeilleni nyt käy?

Pitää tietysti osakkeet itsellään.

Onko mahdollista että Alfa kauhoisi nyt kaksin käsin osaketta alelaarista?

Alfalta hyvä taktinen peliliike pelotella Nelesin omistajia ja ostaa itse nyt lisää, kun halvemmalla saa. Tähtää ilman muuta yli 50 prosenttiin yhä.
Valmet toisaalta pyrkii aloittamaan fuusioneuvottelut Nelesin kanssa mahdollisimman pian, jos Alfa ei keskiviikkona tee uutta tarjousta/ saa enemmistöä pian haltuun.

4 tykkäystä

Nonniin eipä käynyt onnellisesti Neleksen osakkeenomistajille tässä. Eiköhän kurssi lähde valumaan kohti 8e tästä. Itse olin hyväksynyt tuon Alfan tarjouksen niin missäköhän kohti osakkeet vapautuu taas minulle?

Aika surkea tulos Alfa Lavalille. Suorat ostot olivat n. 8,5% ja Cevianin osakkeet niiden lisäksi tekee yhdessä noin 20%, joten ostotarjouksen on hyväksynyt vain reilu 10% osuuden osakkeista omistavat.
Mielenkiintoista mitä tapahtuu jatkossa. Valmet omistaa nyt lähes 30%, Cevian reilu 10% ja Alfa Laval 8,5%. Säilyykö tämä jatkossa vai ostaako Alfa Laval Cevianin osakkeet.

Kaikkihan on mahdollista, mutta tuota ei onneksi kauaa tarvi arpoa kun liputusilmoitusta pukkaa, jos “alelaarista” kauhoisivat…

1 tykkäys

Onneksi Neles on vielä jäljellä tämän pelailunkin jälkeen. Siihen minä sijoitin. :slight_smile:

Vähän kaksijakoiset fiilikset. Toisaalta Neles näyttää jäävän Suomeen, which is nice, mutta toisaalta Valmet kusetti loppuja osakkeenomistajia oikein huolella. Eipä mitään, katse eteenpäin.

3 tykkäystä

Tässä lienee nyt edessä väliaikainen dippi kun AL “takalaita” ostotarjouksella katoaa, mutta pitkässä juoksussa on hyvin todennäköistä että Neles on yli tämän ostotarjouksen hintainen - se että vain ~10% hyväksyi tarjouksen kertoo “hinta oli liian halpa”.

Tää AL:n peliliike on periaatteessa mahdollista, mutta vaatii kyllä aikamoista volttia, että parissa päivässä saisivat imuroitua markkinalta merkittäviä osuuksia. Instikat on selvästi päättäneet että 11,50e on liian halpa hinta eikä tämän päivän ilmoitus ja kurssiliikkeet varmasti heidän näkemyksiään merkittävästi muuta.

Valmetin taas uskon palaavan alkuperäiseen suunnitelmaan, jos ostotarjous kariutuu, eli Neles jatkaa itsenäisenä yhtiönä ja fuusiossa edetään mahdollisesti joskus tulevaisuudessa.

Keltanokka sijoittaja täällä👋🏻 Neles on maksanut osinkoja 1-1.5€ jo pitkään ja omaan silmään nykyinen kurssi ~11€ on siihen nähden melko halpa. Onko kenelläkään tietoa tai veikkauksia miten tuo osingon määrä kehittyy tulevina vuosina? Ja jos osinko ei laske niin mitkä ovat syyt olla sijoittamatta kyseiseen firmaan (varsinkin jos nyt menee isoon ale-laariin alfan tarjouksen takia)?
Kiitos jo etukäteen❤️

Vanha Metso on maksanut tuommoisia osinkoja, Neles ei missän nimessä kestävästi voi maksaa kovin montaa kymmenttä senttiä per osake per vuosi.

7 tykkäystä

Käytännössä AL joutuu nostamaan tarjoustaan selvästi, jos haluavat saada sen 50 prossaa täyteen. Siis minimissään 12,50 euroon.

Neles aloitti toimintansa itsenäisenä yhtiönä 1.7.2020, joten se ei ole maksanut toistaiseksi lainkaan osinkoja. Nuo viittaamasi 1–1.5 euron osingot ovat kaiketi Metson maksamia; Metson osinko vuodelta 2019 oli muistaakseni 1.49 euroa. Neleksen osinko lähivuosina lienee jossain 0.20 euron suuruusluokassa.

1 tykkäys