Neles Oyj - defensiivinen venttiilibisnes

Jees totta! En tajunnutkaan miettiä tuota mahdollisuutta! Nyt tämä kurssi onkin paljon järkevämpi omaan silmään. Kiitos paljon sulle ja myös @investori

Hmm, ehkä olen yksinkertainen, mutta ei oikein aukea ketä ja miten Valmet on kusettanut :sweat_smile:

4 tykkäystä

Varmaan tarkoitti sillä sitä, että Valmetin väliintulon takia tarjous kusahti? :grin:
Hienoa, että ainakin vielä toistaseksi saadaan pitää Neles Suomessa.

3 tykkäystä

Toistan saman kuin Valmet-ketjussa;

Neleksen osakkeesta on saanut preemiota jopa 5% yli 4 kuukauden ajan. Eikö Valmet ole omalla toiminnallaan mahdollistanut näille kusetetuille (tarkoitettaneen jotka hyväksyivät ostotarjouksen, mutta se ei nyt toteutuisikaan) paremman hinnan heidän omistuksestaan?

6 tykkäystä

Yritän selventää logiikkaa kusetus-väitteen takana.

Alkuasetelmassa Neles-osakekurssi oli (noin 9€)

  1. AL teki rehellisen ostotarjouksen, mikä sai Neles-hallitukselta hyväksynnän. (11,5€)
  2. Vastatarjouksen sijaan Valmet käytti Solidiumilta halvalla saamaansa omistusta pohjana ja kasvatti osuutensa prosentin kymmenyksiä alle sen rajan, missä sen olisi pitänyt vastata AL:n tarjoukseen ja tehdä tarjous muille osakkeenomistajille lopuista osakkeista.
  3. AL ei saavuttanut tavoittelemaansa osakemäärää, vaikka alensi omistusosuuden tavoitetta matkan varrella ja sen vuoksi AL todennäköisesti vetäytyy tarjouksesta. (11€)
  4. Neles jää edelleen, ainakin toistaiseksi, ristiriitaisten omistajien temmellyskentäksi, ellei AL luovu tavalla tai toisella omistuksestaan. (??€)

Itse näen tämän siten, että Valmet suurimman omistajan etuaan ajaessaan aiheutti tilanteen, missä muut osakkeenomistajat kärsivät. Valmet kertoi avoimesti olevansa valmis fuusioimaan Neleksen osaksi toimintojaan, mutta ei missään vaiheessa selventänyt aikeitaan omistuksen jakautumisen suhteen Neleksen muille osakkeenomistajille.

Valmetin toimet aiheuttivat suoraan muiden osakkeenomistajien osakeomistuksen arvon alenemisen. Nykyinen kurssi ei vastaa Neleksen arvoa. Ostotarjoushan asetti arvon jo heti alussa ainakin 11,5 euroon.

Ei minua Valmetin likainen peli sinänsä haittaa, vaikka pidänkin sitä epärehellisenä. AL sen sijaan selviää tästä näytelmästä puhtain paperein, sillä se ei toiminut missään vaiheessa kyseenalaisella tai muille osakkeenomistajille vahingollisella tavalla.

Ehkä eniten, juuri nyt, olen huolestunut kohdasta 4.

6 tykkäystä

Kiitos Valmet. T. Kusetettu ja epärehellisen pelin uhri/ex-osakkeenomistaja

4 tykkäystä

Olen samaa mieltä OldFekin kanssa. Tämän lisäksi Valmet on tuhonnut omien osakkeenomistajiensa omistaja-arvoa, minkä voi todeta Valmetin osakekurssin kehityksestä.

2 tykkäystä

Joskus yritysten pitää katsoa paria kvartaalia pidemmälle ja tehdä strategisia siirtoja vaikka osakemarkkina sanoisi “IIIIK”.

26 tykkäystä

Ymmärrän hyvin, että nyt ainakin hetkeksi päättynyt peli tarjosi hyviä mahdollisuuksia esim. päiväkauppaa käyville ja osakekurssikin nousi kivasti, jos sattui olemaan myyntiaikeissa. Ja tottakai hienoa, että sait hyvät voitot osakkeesta, mutta se ei ollut se pointti.

Itse katson tilannetta osakkeenomistajan ja Neles-sijoittajan näkökulmasta. En yleensä myy hyvän yhtiön osaketta kovin helposti. Joskus lankean toki päivittäispelailuun. :slight_smile: Kuten sanoin, eniten huolettaa kohta 4. Se voi tarkoittaa, että Valmetin toiminta tuhoaa myös osakkeenomistajien omistuksen arvoa, jos ristiriidat jatkuvat Neles-hallituksessa tai pääomistajien välillä. Ehkä AL tekee viimeisen palveluksen ja vetäytyy vähitellen omistuksesta.

Valmet-omistajana minusta tämä oli aika hyvä näyttö Laineen kovuudesta eli pistettiin ns. luu kurkkuun eikä vain alistuttu, antaa luottoa jatkoa ajatellen sille että Valmet on hyvissä käsissä.

Tyylipisteitä ei tässäkään lajissa jaeta, Cevianilta ei varmaan tule joulukorttia Pasille tänä vuonna.

Olisikohan Cevian valmis neuvottelemaan omien Neles-lappujen myynnistä Valmetille osakevaihtona? Pääsisi nopeammin irti Neleksistä ja Valluja on helpompi myydä pördessä.

28 tykkäystä

Ilman Valmetti ainoa vaihtoehto olisi ollut myydä hintaan 11.50euroa.
Valmetin puuttuminen peliin mahdollisti myymisen hintaan joka ylitti 11.50euroa tai pelin katsomisen loppuun mihin tietenkin sisältyy riski osakkeen arvon lyhyen aikavälinen laskusta tai noususta. Mutta tämä oli kaikille osakkeenomistajille täysin vapaaehtoinen optio.

13 tykkäystä

Tässä on koko ajan ollut tiedossa, että osakkeen arvo saattaa laskea - ja todennäköisesti myös laskee - jos AL:n tarjous ei mene läpi. Kaikki osakkeensa pitäneet ovat ottaneet tietoisen riskin, että näin käy. Jos nämä nyt valittavat osakkeenomistajat olisivat myyneet osakkeensa pörssissä AL:n tarjousta paremmalla hinnalla neljän kuukauden aikana, he eivät enää olisi osakkeenomistajia.

Itse olen tällä hetkellä tyytyväinen osakkeenomistaja Nelesin näyttäessä jäävän Suomeen enkä koe itseäni pienimmässäkään määrin kusetetuksi. Tarkoitukseni on pitää sijoitus pitkään/pysyvästi, joten odotan toistaiseksi rauhassa, mitä tuleman pitää. Välttämättä tämä AL-Valmet-vääntö ei ole vielä lopullisesti ohi, mutta eiköhän siihenkin jokin ratkaisu saada. Tuskinpa kenenkään etu on, että Nelesillä alkaisi mennä huonosti. Esim. menetettävien markkinaosuuksien takaisin saaminen ei ole mikään itsestään selvä juttu.

20 tykkäystä

Näyttää että ei kovinkaan moni ole valmis hyväksymään tarjousta tällä hinnalla. Ehkä Valmet kuitenkin teki palveluksen Neleksen omistajille pitkässä juoksussa vaikka nyt ei siltä tunnukaan.

3 tykkäystä

Ehkä sanan “kusetus” käyttöön hieman ylireagoidaan. En ole itse myymässä Nelestä enkä ollut hyväksymässä AL:n tarjousta. Ainoa vaihtoehto ei suinkaan ollut myydä AL:lle, kuten väität. Neleksellä on hyvin kannattava ja vakaa business vuosikymmeniksi. Siihen sijoitin.

Valmet olisi voinut viheltää pilliin jo monta kertaa. Alfa Lavalin tulevaisuudensuunnitelmat Neles-businekselle olivat omasta mielestäni jopa paremmat, kuin Valmetilla. Juuri nyt on vaikea hahmottaa, mihin suuntaan Neles kehittää businestään. Siitä olisi paljon enempään, kuin kiinteäksi tai kahlituksi osaksi Valmettia. Väittäisin, että Neles-hallituksen myynti-into AL:lle viittasi vähän samaan suuntaan. Valmet ja Neles ovat jo olleet samaa yritystä. :slight_smile:

Mutta, Suomessa pysyy. Hyvä niin. Tosin oma asenne mahdollista AL-omistusta kohtaan kyllä muuttui matkan varrella.

1 tykkäys

Olen samaa mieltä, että AL olisi parempi omistaja kuin Valmet.
Paras luonnollisesti olisi, että Neles jatkaa itsenäisenä yhtiönä kasvaen pirstaloituneella markkinalla. En usko, että tässä tapauksessa Valmet tarjoaa parhaan mahdollisen tuen aktiivisen markkinaosuuden kasvattamiselle pois heidän ydinliiketoiminnan tukemisesta.

2 tykkäystä

Torstaina Neleksen ylimääräisessä yhtiökokouksessa yhtiön hallitukseen valittiin Valmetin ehdottama ja Valmetin palveluksessa oleva henkilö, joka kertoi tekevänsä parhaansa Neleksen menestyksen eteen. Cevian vastusti valintaa kiivaasti. Sen sijaan mm. Neleksen hallituksen puheenjohtaja suhtautui valintaan positiivisesti sekä ennen että jälkeen valinnan.

8 tykkäystä

Varman lisäksi lokakuussa Neles-omistuksensa joko kokonaan tai suurimmalta osin myyneitä suuromistajia (yli 0.1 % omistus) olivat OP-rahastot, Svenska Litteratursällskapet i Finland ja Danske-rahastot. Em. nelikon lokakuussa myymät osakkeet muodostavat yhteensä n. 3 % Neleksen koko osakekannasta. Lienee selvää, että Alfa Laval hankki valtaosan syksyn mittaan ostamistaan osakkeista hallintarekisteröidyiltä omistajilta.

Vaikka sijoituspäätökset pitäisi aina tehdä kylmällä järjellä, tunteet sivuun jättäen, en voi välttyä ajatukselta, että tässä Neles-casessa ruotsalaisen median ylimielinen asenne (Finlands industri är vår!) kalahti nyt pahemman kerran omaan nilkkaan. Lyhyellä aikavälillä Neleksen omistajat ehkä ottavat tässä hittiä, mutta pitkällä aikavälillä tämä toivottavasti päätyy vielä pitkäjänteisten omistajien eduksi. Itse olen tyytyväinen siihen, että Neles ainakin toistaiseksi jää osaksi suomalaista teollisuusklusteria.

24 tykkäystä

Itseäni ei haittaa ollenkaan, että Neles tippuu alemmaksi. Aikomus oli tankata heinäkuussa lisää, mutta en ehtinyt. Nyt tähän pääsee taas mukaan, kun Valmetilta on tuskin tulossa mitään konkreettista, kun Valmetin osake polkee paikallaan

1 tykkäys

Tulipa vielä mieleen se SEB:n viime viikolla liputettu Neles-omistus, 9.4 % — melko iso siivu, joka ajoituksen perusteella saattaa olla jotain muutakin kuin finanssisijoitus. SEB on Wallenbergien pankki.

1 tykkäys