Kiitos! Mietin vain voiko olla näin ruusuista?Itsekin kyllä My:tä usein tankkailen…ja pidän tätä kyllä ihan loistotuotteena! Mutta…
Voiko tässä jutussa olla perää?
Jos ymmärsin oikein niin palmuöljyn tuotannossa syntyy tislettä, jonka tuotanto ei jäteluokituksen vuoksi muodostaisi päästöjä. Kai se kuitenkin pitäisi jotenkin jyvittää, kun sitä selkeästi käytetään? Onko vaikkapa jalostamon lauhdelämpö päästötöntä samasta syystä?
No kysytään sitten näin päin. Onko kenelläkään tietoa mikä on My diesel CO2 päästöt mikäli tuota “hiilinielua-/kiertoa” ei huomioitaisi. Lähinnä siksi, jos laskentatapaa ei jossain vaiheessa hyväksyttäisi täysimääräisesti? Eli mitkä on päästöt tuotanto+pakoputken päästä mitattuna?
Neste avasi viime vuonna 11 uutta kevyen liikenteen AdBlue® -jakeluasemaa Suomeen. AdBlue on dieselmoottoreissa käytettävä lisäaine, jonka käytöllä voidaan vähentää haitallisia typen oksidipäästöjä. Jakelun laajentamisen myötä AdBlue-tuotetta voi tankata yhteensä jo 224 kevyen ja raskaan liikenteen asemalla. Kevyen liikenteen jakelupisteitä on 34 ja raskaan liikenteen Truck+ -jakelupisteitä on 190, jotka yhdessä muodostavat Suomen kattavimman jakeluverkoston.
Uutisten perusteella jonkinlainen jännitteiden lieventyminen alkanut Ukrainan suunnalla, joten Nesteenkin osalta uhkat toivon mukaan vähenee. Tuskin poistuu koskaan, mutta heti näkisin ettei nähtäisi niin riskisenä osakkeena.
Tuota asiaa kanssa pohtinut että millä tavalla tämä koko Ukraina jupakka nyt liittyy oikeasti Nesteeseen? En oikein löydä sitä punaista lankaa ollenkaan. Romahtaako/vaikuttaako tämä koko jupakka Nesteen tuleviin tuloksiin kuinka paljon?
Käsittääkseni Neste ainakin ostaa ( iso rikkistä ) öljyä Venäljältä jossa ja marginaali myydessä parempi kuin pieni rikkisemmässä. Jos sota alkaisi en tiedä vaikuttaako
se mitenkään öljytoimituksiin tai tulisiko niihin pakotteita.
Itse näkisin että Neste kun hankkii sitä öljyä Venäjältä, niin kyllähän yritys nähdään jollain tavalla sinnekin päin kallistuneena. Eli Venäjä yhteistyö sanana on nou nou tällä hetkellä, ja voi aiheuttaa huolta. Mutta onneksi hätä ei ole tämän näköinen, koska uskon että Ukrainan tilanteeseen saadaan ratkaisu. Se mikä voi olla yksi tulevaisuuden positiivinen ajuri kurssille on sana vety. Ainakin jossain osakkeissa, joiden toiminta pyörii em. sanan ympärillä, olen havainnut niihin sijoittaneissa henkilöissä sanan aiheuttavan lähes katatonisen tilan, ja sormi vain hakkaa sitä ostonappia. Neste on mielestäni monelta osin paremmissa asemissa kuin ikinä. Yritys on näihin ilmastohuoliin kiinnittänyt huomionsa jo paljon ennen kuin siitä tuli tätä päivää, ja sen ympärille rakennetaan kilvan uutta bisnestä. Jossain määrin etumatkaa siis on jo saavutettu. Kun tutkii missä kaikessa Neste on mukana, niin potentiaalia löytyy. Meni vähän kehujen puolelle, mutta jospa se sallitaan. Jätän ne raketti-ja liekkiemojit pois, niitä en viljele.
Niin. Nykyinen kapasiteetti käytössä ja kilpailu raaka-aineista kovenee, olisi se aika suoritus jos liikevoitto kovasti kasvaisi. Lisää kapasiteettia kun valmistuu niin alkaa käyrä näyttää erilaiselta
Kysyisin sitä että jos ostan 100e nesteeltä bensaa. Nii miten tämä “kuviteltu” 100e jakautuisi? Eli mikä on nesteen osuus ja mikä mahdollisen k-kaupan osuus ja miten tämä es. 100e summa jakautuu esim. K-plussa ja Nesteen välillä? Ja jos joku osaa vero-osuuden huomioida
Voi olla vaikea kysymys mutta kuitenkin lisä-arvoa tuova
Luulisin että monelle osakkeen omistajalle tärkeä tieto:pray:
Huoltoasema bisnes taitaa olla Marketing ja services segmentin alla, jonka tulos kontribuutio on nesteelle aika marginaalinen - mutta tottakai sitä kautta saadaan myös kysyntää tuotteille ja niiden jalostukselle.
Itse kysymykseesi en kuitenkaan osaa edes veikata vastausta, mutta verottaja taitaa viedä suurimman siivun.
Lentokonevalmistaja ATR on suorittanut onnistuneesti sarjan maakokeita ja koelentoja ATR 72-600 -koelentokoneella, jonka toinen moottori käytti 100-prosenttista uusiutuvaa lentopolttoainetta toisessa moottorissa. Uusiutuvan SAF-polttoaineen (Sustainable Aviation Fuel) toimitti suomalainen Neste.
Koelennot ovat osa tavoitetta saada ATR:n valmistamille potkuriturbiinikoneilla tyyppihyväksyntä 100-prosenttisen uusiutuvan lentopolttoaineen käyttöön.
Tästä voisi vetää yhteistyömahdollisuuden myös Finnairin osaomistusyhtiön Norran (Nordic Regional Airlines) kanssa (Norran laivastossa 12 ATR 72-500 potkuriturbiinikonetta).