Nimbus Group AB

Nimbusin pörssikurssi on tosiaan laskenut aika rajusti viime aikoina ja tunnusluvut tällä hinnalla näyttävät aika “edullisilta”. Ymmärrän vene-alan makro-tilanteen, mutta onko Nimbusilta tullut mitään yrityskohtaista tietoa/uutista tms., joka voisi selittää tätä viime aikojen kurssilaskua?

Ei muuta kuin suositusmuutoksia ja uusia diilejä edellisen kvartaaliraportin jälkeen, joka ei varsinaisesti negatiivisuutta hehkunut, vaikka Q2 oli jo markkinoilla/taloudessa haastava. Ilmeisesti komponentit isompi haaste kuin kysyntä.

1 tykkäys

Pareto securities kautta 300 000 kipaletta sisäisellä kaupalla. Isot liikkeet onkin puuttuneet ja vaihto ollut vähäistä. Arvauksia?

4 tykkäystä

Selaillessa viimeisintä analyysia Nimbuksesta, sattui silmiin tilauskannan koko Q2/2022 Yhdysvaltoihin. En tiedä mistä analyytikko on tuon saanut, kun tilauskantaa ei käsittääkseni ole julkisesti jaoteltu maanosien välillä? Mutta vahvistaa näkemystä siitä että merkittävä kasvu tulee isoimmalta venemarkkinoilta Yhdysvalloista. Tilauskanta on todella iso suhteessa nykyiseen myyntiin ja siinäkin pitää huomioida että myyntiin on laskettu myös muita maita kuten Aasian maat.

Eli Q2 USA tilauskanta 172Mkr ja Q2 myynti övriga marknader(sis. USA) 52Mkr.

Aasiassa myynti myös lähtenyt tänä vuonna käyntiin.

Tässä bisneksessä kannattaa muistaa, että jokainen laiturissa kelluva ja ajoa tekevä vene on tuottavaa ja suoraan kohderyhmääm osuvaa markkinointia.
Venemessut ovat alkaneet pyörimään suurelta osin kahden vuoden tauon jälkeen, isoja messuja Euroopassa, Yhdysvalloissa, Australiassa jne.

Vaikka sektorin arvostus ei yleensä saa kovin isoja kertoimia (olisiko normaalisti P/E 8-14), niin nykyisen arvostuksen pohjaa voi miettiä esimerkiksi tällaisen asian kautta:

Eli Nimbuksesta (käytännössä brändiarvosta ja varsin supppeasta mallistosta) joka oli tehnyt käsittääkseni -100Mkr/vuosi ja liikevaihtoa varmaan max 400Mkr oltiin valmiita maksamaan 200Mkr, mutta ilmeisesti R12 maksoi aikanaan vielä paremmin.

Olkoonkin, että tällä hetkellä tehdään veneilyssä kultaa, ovat ennusteet tälle vuodelle 2000Mkr liikevaihtoa ja 190Mkr liikevoittoa. 7 vahvan brändin talo, joka sisältää nykyään myös merkittävän jälleenmyyntiverkoston etenkin pohjoismaissa. Itse olen ottanut varsin vahvasti näkemystä ja sattuuhan se, kun katsoo nykyistä arvostusta. En vaan kykene millään näkemään nykyistä arvostusta järkevänä.

8 tykkäystä

Tässä myös hieman poimintoja jenkkilästä

BRP Inc ja sen Marine segmentti vaikuttaa optimistelta lähitulevaisuuden suhteen. Brp julkaisi 7/21 päättyneen neljänneksen tuloksia toissapäivänä ja samalla nosti liikevaihto ohjeistusta marine segmentin osalta 12% → 17%. Samalla yhtiö nosti koko konsernin vuoden eps-ennustetta 11.45 dollariin. Yhtiö hinnoitellaan tällä hetkellä ennustetulla epsillä pe ~8.

Poiminta osavuosikatsauksesta ja yleisesti BRP:stä

“As we are entering the second half of the year, demand for our products continues to be strong across our portfolio of products and markets. With current improvements in supply chain and our additional production capacity, we are in a favourable position to deliver an expected record second half of the year. Taking these factors into account and a stronger than expected second quarter, we are increasing our full-year guidance
with an expected Normalized EPS of $11.30 to $11.65,” concluded Mr. Boisjoli.

Pari poimintaa myös marine segmentin osalta:

Revenues from the Marine segment increased by
$10.7 million, or 8.3%, to $139.5 million for the three-month period ended July 31, 2022, compared to $128.8 million for the corresponding period ended July 31, 2021. The increase was primarily due to a favourable mix of boats sold and favourable pricing, partially offset by lower volume of boats sold due to supply chain disruptions. The increase includes a favourable foreign exchange rate variation of $2 million.

North american retail sales for Marine products decreased by 9% compared to the three-month period ended July 31, 2021 also as a result of lower product availability.

Lisäksi Brunswick julkisti aikaisemmin q2 tuloksensa heinäkuun lopussa ja pari poimintaa myös sieltä

Despite external headwinds including increasingly unfavorable foreign currency exchange rates, inflation, and remaining supply chain and freight disruptions, we continue to have good visibility on our ability to drive growth, resulting in the following updated guidance for full-year 2022. We anticipate:

  1. Net sales between $6.9 billion and $7.1 billion;
  2. Adjusted diluted EPS in the range of $10.00 - $10.30
  3. Third quarter 2022 revenue growth of mid-twenties percent over the third quarter of 2021 and EPS between $2.50 and $2.65.

Brunswick ennustetulla tuloksella on pe ~7.

Näitä kun katsoo niin ei ole pahasti näitäkään hinnoiteltu, vaikka nimbus onkin 12kk trailing epsillä pe ~4.5. Samaa ongelmaa tuntuu myös olevan tuotantoketjujen kanssa. Näiden perusteella helpotusta olisi ehkä luvassa, toivottavasti myös nimbuksen osalta.

6 tykkäystä

Nyt ihan oikeasti hei…

4 tykkäystä

Onkohan tässä mahdollisesti sisässä sellaista ajatusta että jos talous kyykkää niin veneiden myynti saattaa ottaa rajusti hittiä?
Korona aikanahan veneet menivät kaikki kaupaksi mitä vaan oli myydä mutta kauppa näyttää jo nyt hidastuneen (ainakin suomessa) huomattavasti tänä vuonna ja mikä tilanne on ensi vuonna kun ihmisten rahat menevätkin lainan korkoihin, sähkölaskuihin ja vähän käytettyjä veneitä on tarjolla loputtomiin kun koronaveneilijät ovat huomanneet mitä satunnaiselle veneilytunnille tulee hintaa…

Itse ainakin suhtautuisin erittäin kriittisesti noihin ennusteisiin koska uskoakseni veneissä aikaistettu kysyntä oli aivan eri sfääreissä kuin missään kiukaissa.

10 tykkäystä

Tähän kun lisätään ne veneilyn aloittaneet, jotka eivät sitten siitä kuitenkaan yhtä-kahta kesää kauemmin innostuneet. Veneiden jälkimarkkinat käyvät aika eri tavalla kuin pahamaineisten kiukaiden.

5 tykkäystä

Varmasti on mukana sellaista ajatusta. Eihän kukaan tätä muuten tällä hinnalla myisi. Pointtini onkin se, kuinka paljon sen pitäisi näkyä kurssissa. P/e vähän yli 3? Ei pitkäaikaisia velkoja. Pari myynnillisesti heikompaa vuotta menisi läpi nykyiselläkin tilauskirjalla ja siitähän yhtiö jo viestikin, että näkyvyys on hyvä vuosille -23 ja -24. Toki nuo tehdyt ennusteet(7/2022) voivat tulla alittumaan jonkin verran, mutta en usko valtaviin paineisiin. Keskimääräinen yhtiön tuotteiden ostaja tuskin kokee painetta taloudessaan päivittäisten kulujen kasvun kautta.

Käytettyjen veneiden markkinoilla on jo nyt nähtävissä valikoiman kasvua esimerkiksi Suomessa, mutta varsin hyvin tuntuvat yhtiön tuotteet häviävän myynnistä näin syksyäkin kohti. Orgaanisesti pohjoismaat (pl. Ruotsi) eivät toki enää kasvaneet myynnin suhteen Q2/22, eli pehmeyttä oli. Uusilla markkina-alueilla on edelleen jälleenmyyjien varastot tyhjänä. Normaalistihan veneet myydään ensin jälleenmyyjille ja sieltä kuluttajille. Nyt ne ovat menneet suoraan kuluttajille käymättä välittäjän varastojen kautta, mikä on täysin epänormaalia ja kertoo toki epänormaalista markkinasta. Voi olla, että seuraavat vuodet täytetään jälleenmyyjien varastoja ja myynti alkaa pikku hiljaa heikkenemään, mutta onko arvostus silti järkevä lähivuosien näkymillä ja yhtiön kyvykkyyksillä?

2 tykkäystä

Kyllä, jos päästään lähellekkään odotuksia niin yhtiöhän on suorastaan ilmainen.

Henkilökohtaisesti epäilen että tilaukset sakkaa ja jos mahdollista niin jo tehtyjäkin tilauksia tullaan peruuttamaan.
Suomessa ensirekisteröityjen veneiden määrän uskon vähintään puolittuvan tähän ja viime vuoteen verrattuna ellei enemmänkin.

2 tykkäystä

Tilauskirjaan hyväksytään ainoastaan tilaukset, joista on vastaanotettu ennakkomaksu. Toki ne voidaan perua, mutta ennakkomaksua tuskin palautettaneen ja jonkin verran tuota voidaankin nähdä. Toistaiseksi, kysyntä on myös ollut kapasiteettia suurempaa jo pidempään ja vaihtoehtoisia ja markkinoita on olemassa ilman globaalia shokkia taloudessa. Veneissä on se hyvä puoli, että niiden tahti uudistua on hyvin maltillinen, muutaman vuoden vanha vene on edelleen uuden kaltainen, karkeasti ilmaisten. Toki se sitoisi yhtiöltä valtavasti pääomia, mutta en usko yhtiön tuollaiseen tilanteeseen joutuvan siinä määrin että se aiheuttaisi ongelmia.

Aikataulullisesti ollaan toki taloussyklissä siinä vaiheessa, että käytettyjen veneiden hinnat voivat ottaa ja varmasti ottavatkin jossain määrin osumaa tarjonnan kasvaessa ja kysynnän laantuessa. Kyse on kuitenkin lyhyen aikavälin tapahtumasta ja yhtiön kohdalla pidemmän aikavälin arvostuksesta, jota en kykene näkemään samalla tavalla kuin markkina tällä hetkellä.

Olen ottanut erittäin voimakkaasti näkemystä, ja toistaiseksi erittäin huonolla menestyksellä, vaikka ajatuksissani olenkin henkisesti varautunut kurssin voivan laskea 30:n tuntumaan. Ajatukseni kuitenkin on, että tässä jää kärsivällisesti ja hyvin mennyt kasvutarina yleisen mielipiteen alle piiloon. Nyt kuitenkin kairataan alas sellaista vauhtia, että se herätti ihmetykseni. Suosittelen kaikkia tutustumaan itse huolellisesti sijoituskohteisiinsa, minun peesaaminen ei todennäköisesti kannata :grin:

5 tykkäystä

Vene maksaa 150 000€
Kiuas maksaa 400€

Kuluttaja tuskin ostaa hetken mielijohteesta venettä, kiuas on voitu ja voidaan uusia sillä ajatuksella erittäin todennäköisesti. Lähitulevaisuudessa ostovoiman vähentyessä luulen kulutuksen vähenemisen koskevan isolta osin kulutusta jota tehdään palkkatuloista ja käyttötilin katteesta, koska sitä sinne ei enää niin paljon kerry. Venettä tuskin myöskään myydään isolla tappiolla jos ei ole aivan pakko. Kuka ostaa noin kalliin hankinnan, jos toimeentulo nollakoroilla on ollut nahkoilla? Tähän ei ole mitään dataa nyt tarjolla, kunhan omia ajatuksia.

6 tykkäystä

Muuta nyt ensin tuo uuden veneen keskihinta vaikka puoleen alkajaisiksi.
Mutta tämä nyt karkaa aiheesta niin nämä viestit voisi siirtää…

1 tykkäys

Ei tässä mitään Bustereita olla myymässä…


Jottei offtopic…

E. @Doombird Bella on 6 % groupin myynnistä. Ehdotan näiden viestien siirtämistä Nimbus ketjuun.

4 tykkäystä

Kumpiahan menee määrällisesti enemmän

E. Entä bella + flipper + alukin + falcon?
Ja onko tuo 6% kappalemäärällisesti vai rahallisesti?

E2. Samaa mieltä.

1 tykkäys

Nimbus 51% 110 000 - 450 000
Aquador 15% 110 000-270 000
Flipper 13% 50 000 - 220 000
Falcon 9% 25 000-90 000
Bella 6% 15 000- 60 000
Alukin 5% 75 000 - 180 000
Paragon 2% 230 000-470 000

New group SALES.

Viime osavuosikatsauksessa yhtiön tj: pienempien veneiden osalta on hiljaisempaa, mutta se ei ole merkittävä osa myyntiämme.

@Sijoittaja-alokas pitäskö nää laittaa vaikka nimbuksen ketjuun? Sori ku teen sulle tänään töitä :sweat_smile:

4 tykkäystä

Mielelläni siirrän. Siirsin koko keskustelun tänne, jos se vain sopii?

Ajattelin, että näin on selkeämpi ettei osa keskustelusta ole toisessa paikassa ja osa toisessa.

Jatkakaa hyviä keskusteluja! :slight_smile:

4 tykkäystä

Siitä olen samaa mieltä että noissa +150 000 veneissä talouden tilanne ei vaikuta yhtä paljon kuin pienemmissä veneissä mutta en usko myöskään sen olevan immuuni vaikutuksille.
Monet isotkin veneet jäänee ostamatta kun omaisuudet sulavat ja ne jotka ostavat sen jahdin saattavat päätyä vaihtamaan pykälää tai kahta halvempaan.

2 tykkäystä

Minullakaan ei ole tarkempaa dataa, mutta tiedän ainakin yhden ihmisen, joka päätyi aikoja sitten myymään veneen, kun ei yksinkertaisesti ehtinyt veneilemään. Totesi veneilyn maksaneen about tonnin/kerta + polttoaineet. Ja vene taisi olla tuollainen pienemmän pään Flipperi tai Bella. Pulpetti nyt kuitenkin.

Mielenkiintoista muuten miten samasta asiasta voi tehdä täysin erilaisia johtopäätöksiä! Itse koen, että vene olisi juurikin sellainen omaisuuserä, josta luovuttaisiin helpommin. Veneestä on kuitenkin juoksevia kuluja, kuten säilytys, huollot, vakuutukset jne. Siitä saa myös mukavan summan rahaa yhdellä kaupalla. Esimerkiksi asunnon tai auton vaihtaminen pienempään vaikuttavat kuitenkin enemmän arkeen.

3 tykkäystä

Mm, myi veneen koska harrastus ei selkeästi ollut häntä varten ja näin ollen kustannukset kävi koviksi suhteessa siitä saatuun koettuun hyötyyn. Täysin ymmärrettävää.

Olisiko hän kuitenkaan myynyt venettä, jos siitä olisi saanut 20 000€ oletettua vähemmän huonon markkinatilanteen takia ja vuosittaiset kustannukset ylläpidosta olisivat esimerkiksi 2000€? Luulen että ei. Tosin, jos hän olisi ollut erittäin akuutissa rahan tarpeessa, niin todennäköisesti. Jos sellaista systeemikriisiä ei tule, mikä yksilötasolla voisi johtaa yllättäviin taloudellisiin vaikeuksiin, niin en usko järkyttävää romahdusta hinnoissa tapahtuvan. Tällaiset yksilötason ratkaisut eivät sinällään anna kokonaiskuvaa, mutta ovat toki mielenkiintoisia ajatusmalleja.

Nuo isot veneet myös tehdään pitkälti ns. mittatilauksena toiveiden mukaan. Silloin todennäköisesti helposti valitaan oman mielen mukainen, kuin säästetään 10% ja valitaan malli jossa aina vähän kaikki hiertää.

1 tykkäys