Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Tää on kyllä kieltämättä hieman kinkkinen asia… ja näinhän se lopputulema oli, mutta itsessään kurssireaktio ei mielestäni kerro onko Nokia harhaanjohtanut vai ei. Tätä on toki käsitelty palstalla hyvin paljon, joten yritän pitää oman versioni nyt lyhyenä.

Itse kuulun siihen joukkoon joka on hieman skeptinen tilanteesta, mutta uskoo Intelin pudottaneen pallon (kykenemättömyys massatuotantoon) ja Nokian puolestaan reagoineen siihen… hyvin valitettavaa mutta ei välttämättä harhaanjohdettua Nokian osalta. Mutta kenties Nokialla oli jonkinlaisia epäilyksiä Intelin suhteen jo aiemmin kun myös plan b oli otettu käyttöön - olisiko näistä voinut jotain kertoa… ehkä ei.

Toiset uskovat Nokian viestinnän pettäneen ja yhtiön myös tietoisesti johtaneen jo pidempään harhaan. Varmaan emme edes tulevaisuudessa täyttä totuutta tule saamaan asiassa. Mutta nyt tärkeää miten tämä korjaus onnistuu.

1 tykkäys

Kilpailijat menivät jo kauan sitten ohi oikealta ja vasemmalta. Silloin kun Nokia on korjannut piiriongelmat, niin Ericsson, Huawei ja Samsung tulee jo olemaan nextillä levillä (ja ainakin Ericsson ottaa aggressiivisesti markkinaosuuksia nyt).
Semmonen pieni varoitus: Nokian tiedottaminen on sen verran surkea, että kun Nokia sanoo “SOFTISH quarter” se usein tarkoittaa “disaster quarter”. Mulla tämmönen kutina, että Q4 2019 ei tuu olemaan lähelläkään Q4 2018. Toinen seikka on, että Nokian liikevaihto ei oikeasti kasva, eikä tulosta tehdä vaikka kuinka kaunnistellaan non-Ifrs lukemia. Kolmas seikka on tämän Nokian keksimä “kausiluonteisuus”. Tokmanni ja matkailualan yritykset ovat kyllä ymmärrettävistä syistä kausiluonteisia, mutta Nokian 5g:n kausiluonteisuus on todennäköisesti tekosyy huonolle suoritukselle.

2 tykkäystä

Tässähän ollaan vasta alkuerissä. Joten ei kannata vielä julistaa voittajia.

Jos on kommunikoitu ‘softish quarter’ niin sitten niin ja näin tuloksen ei pitäisi olla pettymys, ellei tulos ole sitten tosi huono. Heti kun suunta on oikea niin Nokialla maata jalkojen alla. Siitä kertoo suositusten nostot ja kurssinousu nyt.

6 tykkäystä

Pari sopparia lisää ja neljä nimettyihin (Kiinaan ja Saksaan).

63 commercial 5G deals, of which 37 are publicly announced. 18 live 5G networks globally.

10 tykkäystä

Jabadabaduu. :man_dancing:

2 tykkäystä

Eihän tuo edellinen kvartaali Nokialta mikään “disaster” ollutkaan. Lähinnä heikentyneet tulevaisuudennäkymät sitä kurssia romahduttivat.

Noin muutoin en ole kyllä itsekään hirveän vakuuttunut Surista ja yhtiön tiedottamisesta.

3 tykkäystä

Opponoin omaa näkemystäni. Mielestäni hyviä ajatuksia peloista Nokian suhteen, mutta faktat eivät täysin kohdillaan.

Uitto on todennut että kun piiriongelma on ratkaistu, on Nokia tällöin teknisesti edistynein. Toki myös kilpailijat kehittävät ja kehittyvät jatkuvasti. Huawein juoksuvauhti on kieltämättä kovaa, mutta Ericssonin omaksuma strategia ei ainakaan itseä täysin vakuuta kun eivät pyri tekniikaltaan olemaan aivan kärjessä (sama SoC -strategia kuin ZTE llä). Ja syytä muistaa että jo tässä vaiheessa esim. Etelä-Koreassa Nokia performoi Ericssonia paremmin. Miten sitten performonti sujuu Nokian eduksi kun piirilevyt ovat valmiita? Ericssonillahan periaatteessa kaikki on jo nyt enemmän tai vähemmän valmista.

Tosiaan hintakilpailussa Ericsson on todistetusti hyvin aggressiivinen. Onkohan tämä lopulta hyvä asia? Kuitenkin kun katsoo sopimusten lukumääriä (joita on hiukan vaikeaa vertailla yhtiöiden kesken) marraskuun puolivälissä Nokia oli ilmoittanut 50 sopimuksesta ja Ericsson puolestaan 76 sopimuksesta. Nyt Nokian lukema on 63 (joista 37 publicly announced), ja Ericssonin lukema 78 (joista 31 on publicly announced). Nämä tämän hetken sopimuslukemat on otettu yritysten kotisivuilta. Sopimusten määrässä itse asiassa Nokia etenee enemmän kuin hyvin.

Miten niin liikevaihto ei kasva? Tähän mennessä vuotta (q1-q3/19) Nokian liikevaihtokertymä on 16 441 M €. Vuosi sitten (q1-q3/18) vastaava lukema oli 15 708 M €. Kasvu -% on siis 4,7. Joka kvartaali on liikevaihto ollut kasvussa. Ennusteissa on kasvua myös tälle vuodelle. Tuloksenteko on nyt se huolestuttava asia (ihan sama mitä kirjanpitotapaa katsoo), kieltämättä, mutta sen todella pitäisi tulevaisuudessa parantua. Se joka uskoo siihen, sijoittaa nyt Nokiaan.

15 tykkäystä

G.J:n kommentit kaikessa suorasukaisuudessaan ovat melko lähellä omaa käsitystäni tilanteesta. Ehkä turhautuminen on kuitenkin vielä astetta pahempi kuin itselläni. :slight_smile:

Mutta, nyt kun totuus on Nokialla myönnetty ja siitä on melko avoimesti myös kerrottu olen varovaisen luottavainen Nokian paluun suhteen. Fundamentit auttavat monta vuotta eteenpäin. Ehkä G.J ja allekirjoittanut saavat lääkettä ainakin, jos jaksavat (vieläkin) odottaa.

Tässä pari lausetta Gartnerin kolmisen viikkoa sitten julkaisemasta “Market guide” -raportista.

Global 5G infrastructure market is expected to witness significant growth over the coming years. 5G technology has the potential to support capabilities such as artificial intelligence (AI), robotic process automation and the Internet of Things (IoT), apart from the high-speed network performance.

Thus, with growing internet penetration and rapidly increasing mobile users, healthy growth would be seen in the years to come in the global 5G infrastructure market.

Gartner kuitenkin muistuttaa jälleen 5G “killer app” -puutteesta. Itse olen vakuuttunut, että sellaisen löytyessä kannattaa olla Nokian kyydissä. Ilman sitäkin kasvu jatkuu.

4 tykkäystä

Tätä olen miettinyt itsekin monesta eri näkökulmasta että miksi teleoperaattoreille on pakko investoida 5g verkkoihin. Asia jota en niin paljoa lopulta miettinyt, on kustannuspuoli. Tähän liittyen vastaan tuli mielenkiintoinen kuvaaja.

8 tykkäystä

Fakta om kuitenkin, että Nokia-ALU:n liikevaihto on laskenut pikkuhiljaa 5 vuotta peräkkäin. Q4 2018 oli “kausiluonteisuuden” vuoksi erittäin vahva, nimittäin Nokia oli hoittanut ajoitukset sen verran hyvin, ettei tulosvaroitusta tulisi juuri silloin kun 5g kupla oli alkanut muodostua ja Risto kirjoitti tarinoita…eli mie siis odottaisin vielä Q4 2019 liikevaihtotiedot. En olisi yllätynyt jos vuositasolla liikevaihto kehittyisi -2…+2% tämän erittäin vahvan Q4 2018 neljänneksen takia.
Nokia siis ei sovi kasvuyhtöksi, ei sovi laatuyhtiöksi, ei sovi osinkoyhtiöksi ja niiden 5g laatikoiden katteet ovat hieman epäseksikkäitä. Kansankapitalismin etuna olisi, että Nokia myydään pois ja unohdetaan kokonaan. Ei taida silti onnistua, koska tuo ikuinen lupaus on rakenteellisesti niin hemmetin huono, iso ja monimutkainen.

1 tykkäys

Kuvaajasta näkyy hyvin 4g investointisyklin hiljentyminen (2016-2018). Onneksi olemme nyt uuden murroksen alkumetreillä. Itse epäilen että lopullinen liikevaihdon kasvu (2019 versus 2018) tulee olemaan 3,5-4,5 %. Katsotaan miten käy :wink:

Edit:

Itsekin muistan ajatelleeni että nipistettiinköhän hiukan q1/19 tuloksesta jotta 2018 ohjeistus saatiin pitämään. Mutta tällä teorialla itseasiassa todellinen 2019 kasvu olisi siis piirun vielä raportoitua parempaa. :thinking:

3 tykkäystä

Kurssi halajaa kovasti ylöspäin. Päivä ei ole suotuisimmasta päästä, mutta 3,60€ meni jo pari kertaa rikki.

Varauduin hieman tavanomaista paremmin parin viikon päästä alkavaan tulosheiluntaan. Veikkaan Ericssonin tuloksesta positiivista vaikutusta 24.1. Samalla Nokia nousee ja pyrin poimimaan osan hedelmistä kummastakin. Toinen isompi veikkaus on sitten Nokian tuloksen positiivinen vaikutus 6.2. Saas nähdä, miten tällä kertaa käy. Nokia-position koko säilyy silti ennallaan (=edelleen iso).

6 tykkäystä

Meinaaks sie yrtittää epätoivoisesti puhumalla kääntää Nokian kurssia alas?
-Epäilen, että jäit kyydistä ja nyt on psykologisesti vaikeaa nousta kyytiin enää 10% pohjilta…
Toistaiseksi on noustu vasta puolisen euroa ja odotukset on useita euroja, joten et sinä vielä ole myöhästynyt hyvä mies kovin paljoa… Mene ja osta salkkuusi.

Vuoden 2018 sen paremmin kuin 2019 liikevaihtoa ei auta tuijottaa kun 5g investoinnit pärähtävät suuremmin käyntiin vasta tästä vuodesta alkaen = Lue: Liikevaihto tulee kasvamaan merkittävällä tavalla seuraavien vuosien aikana.

3 tykkäystä

Ostin viimeksi @3.08 €, toki pieni lisäys (+20%). Nokia on suuri likvidi yhtiö, joten olisi vainoharhaisuuden määritelmä uskoa, että kurssi kääntyisi alaspäin Inderes-foorumin kautta vaan usein se laskee 10-30% per kvartaali kun Nokia itse epäonnistuu vaikka sen toimintaympäristö on suotuisa ja kaikki indeksit nousevat.
ProNokia argumentit ovat muuten ylipäätään varsin toistuvia, olisi kiva katsoa hieman taaksepäin ja lukea mitä Pika-Sissi kirjoitti 1-1½ vuotta sitten. Anyways, Noksu voi hyvinkin olla hyvä lyhytaikainen sijoitus, pitkäaikaiseksi valinnaksi ei kyllä sovi millään.
Mitä Nokia voisi tehdä, että se saisi sijoittajien luottamusta takaisin?

  • Tulosta, tulosta, tulosta.
  • Surin olisi pitänyt lähteä kotiin jo katastrofaalisen Q1 2019 jälkeen. Q3 oli jo liian myöhässä.
  • Uusi PR/viestintäosasto. Nykyinen on todistetusti surkea. Saisivat vaikka myynttimiehiä ja naisia Ruotsista…ai niin, ja toivoisin, että Barry French ei enää kommentoisi Nokia kriittiset LightReading artikkelit kyseisen nettisivun komenttipalstalla. Ei herätä jälkikäteen luottamusta.
  • Kova todellinen kulukuuri.

Noo, todellisuudessa ei tule tapahtumaan mitään. Nokia vaan tulee jatkamaan niin kuin ennenkin. Erityisesti nyt kun kassatilanne parane sijoittajien taskun kautta, niin kyllä Nokia pärjää vielä vuosi-pari vuotta ja sitten myydään joku osa pois (luultavasti Alcatel Submarine Networks). Eli Nokian klassinen menettelytapa ja surkeustarina jatkuu.

PS. Tuo Nokian (mahdollinen) tekninen ylivertaisuus Koreassa ei tarkoita juuri mitään, jos tuote myydään ilman voittoa. Lisäksi, löytyykö joku puolueeton lähde, joka vahvistaisi tämän väitteen todeksi? Koska Nokian omien tietojen mukaan, kyllä “Ericsson on kriisissä ja Nokia on heitä vahvempia joka osa-alueella” jo v 2016 lähtien.

2 tykkäystä

Nokiassa on yrityksenä paljon tuunattavaa, kuten olen itsekkin todennut, jotta parempaa tulosta voidaan saada viivan alle, mutta kyllä tässä on ollut massiiviset tuotekehittelyt meneillään. Nämä panostukset ottavat aina aikansa ennen kuin alkavat tuottaa hedelmää…
5G luo valtavat mahdollisuudet monenlaisiin uusiin innovaatioihin ja liiketoiminnan laajentamiseen vs. 4g … Automaatio, robotiikka, monimutkaiset ohjelmistot ja 5g:hen liittyvät laitteistot/ nippelit ja nappelit ovat tulevaisuutta, puhumattakaan patentti tuotoista 5g:hen liittyen. Nokia on hyvin jännittävä tulevaisuuden osake. Kaiken osuessa nappiin tässä on eväitä kaksinumeroiseen kurssiin tulevaisuudessa, mutta se vaatii uusia innovatiivisia keksintöjä ja aluevaltauksia.

Surin jäämistä voisi puoltaa Intiaan avautuvat kasvavat markkinat…Asioiminen oman maanmiehensä kanssa varmasti aina edistää asioita sillä alueella.
Onko Surilla riittävää näkemystä saneerata/ohjata yhtiötä kannattavaan muotoon jää nähtäväksi…

Jaaha, jostain syystä tuo Kiina Unicom poistettiin nimetyistä eli 36 nimettyä nyt.

63 commercial 5G deals, of which 36 are publicly announced. 18 live 5G networks globally.

2 tykkäystä


Toivottavasti osasin aloittelevana amatöörinä katsoa oikein… :roll_eyes: Pre-market rapakon takana näyttää vihreältä myös :raised_hands::raised_hands:

4 tykkäystä

5G aikakausi on vasta alkamaisillaan ja momentum alkaa 2020/21 ja liito lähtee 2022.

The 5G boom has only just begun in 2019, and is forecast to gain momentum in 2020/21 and soar by 2022. By 2024, it is expected that 1.5 billion people around the world will be connected to 5G networks. 5G growth is forecast to be a massive 96% CAGR from 2019 to 2025, noting this is coming from a very small base in 2019. To get an idea of the rapid growth, just in October 2019, China launched 5G in 40 cities. Apart from China, 5G services are already being rolled out globally led by South Korea, US, UK, and Australia. Canada and Singapore should see significant 5G growth in 2020

https://investorintel.com/sectors/technology/technology-intel/top-tech-trends-for-2020/

7 tykkäystä

Mun on nyt pakko kysyä kun heräs ajatus, ootko Pika-Sissi, hänen alterego tai sukua? :wink: Hyvää ja kiinnostavaa materiaaleja siis postailet, mutta tuli vaan mieleen tuosta Noksu hypetyksestä.

Toinen kysymys ihan yleisesti kaikille, miksi Nokia ennen Ericsson osaketta? Huom. Itse en omista kumpaakaan vaan juuri mielenkiinnolla seuraan 5G markkinoita.

1 tykkäys

Olikohan tuo kysymys mulle? :smiley: Ei en ole kyseinen henkilö tai mitenkään liitoksissa häneen - olen itse melko uusi foorumilainen. Pyrin itse olemaan realistinen Nokian suhteen, eli jättämään historian painolastit taakse ja katsomaan tulevaan - peruutuspeili on toki hyvä olla, mutta sitä kautta ei näe eteenpäin. Kuitenkin huomioiden Nokian nykyhinnoittelun ja alkavan suuren 5g investointiaallon, suhtaudun myönteisesti Nokiaan, ja toki se saattaa paistaa välillä läpi. :crazy_face: Toki uhkia on edelleen liikaakin matkalla, mutta ei ne ole mielestäni ylitsepääsemättömiä.

Itselläni ei sikäli ole merkitystä onko se Nokia vai Ericsson johon sijoittaa… mutta hinnoittelumielessä Ericsson on ottanut reiluhkosti etunojaa ja Nokialla tilanne on hyvin erilainen. Uskon Nokian olevan tässä 5g syklissä vähintään yhtä kyvykäs toimija kuin Ericsson.

Edit: Sen verran lisään että itse koen että hypetän alkavasta 5g investointiaallosta ja uskon toki siinä samalla että Nokia tulee siitä suuresti vielä hyötymään kunhan vaan kustannuspuoli tulee kuntoon.

4 tykkäystä