Nokia-ketju. Mitä ajatuksia teillä on Nokiasta? (Osa 1)

Erkki on jo valmiiks ylihinnoiteltu, joten mihin sen potentiaali sitten perustuu mielestäsi sijoituskohteena.
Erkki vaikuttaa lisäks olevan kiero keskinkertaisuuteen tähtäävä toimija, kun Nokia on pyrkimässä huipulle teknologiansa kanssa rehellisin keinoin.

Asiasta toiseen, niin taitaapa tuo ennustukseni toteutua kun sanoin ,että raha alkaa virrata metsäyhtiöistä ja Sammosta Nokian osakkeeseen… Kuplautuneet osakkeet eivät ole kaksisia sijoituskohteita 2020…

4 tykkäystä

Jenkkien viimeisiä vetoomuksia UK:n suuntaan jättää Huawei pois. Päätös lähenee.

6 tykkäystä

Kaikki nämä edelliset Nokia vs Ericsson argumentit olivat suorastaan Pika-Sissimäisiä. Korkea hintataso, ei potentiaalia jne.
Ericssonilla on kuitenkin 1) kunnon viestintä ja järkevä johto, 2) toimiva 5g, 3) hyvä track-record, 4) nettokassa about 4 mrd USD. Lisäksi Ericsson on rakenteellisesti näppärä yhtiö.
5g on kieltämättä todella kovaa teknologiaa. Aivan toinen kysymys on sitten, tuleeko Nokia hyödyntämään. Menneisyys on usein aika hyvä tulevaisuuden mittari.

2 tykkäystä

Eihän britit ole vielä edes päässeet neuvottelemaan uudesta kauppasopimuksesta jenkkien kanssa, voi tulla keppiä sielläkin.

3 tykkäystä

Hyvinhän toi nokia korjaa, viikossa noussu 10% ja kk 15%. Mulla on vähän turhankin iso positio tässä kiinni mut ei tuo romahdus ensijärkytyksen jälkeen nyt kuitenkaan niin pahalta näytä. Saivat putsattua pöydän ja nyt on helppo saavuttaa tai jopa ylittää ennusteet. Toi romahdus oli mulle vaan hyvä ostopaikka.

7 tykkäystä
3 tykkäystä

Last year dozens of networks launched, and more than 300 operators committed to deploy 5G, with a wave of commercial debuts anticipated in 2020. Around 20 million subscribers have signed up and there’s no reason to doubt forecasts such as this, from CCS, predicting 1 billion subs by 2023.

5 tykkäystä

Asiasta toiseen, niin taitaapa tuo ennustukseni toteutua kun sanoin ,että raha alkaa virrata metsäyhtiöistä ja Sammosta Nokian osakkeeseen… Kuplautuneet osakkeet eivät ole kaksisia sijoituskohteita 2020…
[/quote]

Niin saattaa iso vaihto Nokiassa hiukan kieliä siitä että kotimaista rahaa virtaa Nokiaan lisää. Ihan mutuna, olisiko ulkomainen omistus hiukan laskussa…

Mutta yli 100mottia päivässä on reipasta vaihtoa… ehkä tää mörkö menee nelosella alkavaksi yhtä kyytiä…

2 tykkäystä

Näin 5G:n alkumetreillä ns. “pitkien ja lyhyiden syöksyjen” aikoina Nokiassa saattaapi olla piilotettuna karvan verran suurempi nousupotenttiaali, pitkässä pivossa, mutta miksipä lähteä merta edemmäksi kalaan vaan sijoittaapi suoraan suosiolla kumpaankin, vaikkapa hivenen enemmän Nokiapainotteisesti, jos Erkin kurssin korkeaksi tällä hetkellä katsoo…?

Vähän sellainen tylsänmakuinen ja plusmiinusnollaratkaisu(=toinen kun nousee niin toinen laskee ja päinvastoin), mutta eipähän tule puskista puun takaa yllättäin kun (pandakommunismista vapaa) 5G todella liikkeelle nytkähtää, jenkeissä varsinkin…
:yum:

Tämän kurssikehitystä kannattanee siis Nokian Q4:n julkitulon ohella siinä reunalla vähän seurailla:

  • Tammikuun 15. päivänä esitetään päätelmät, joiden jälkeen Yhdysvaltain käräjätuomari Victor Marrero päättää tuloksesta, jonka odotetaan julkistettavan helmikuun puoliväliin mennessä…
5 tykkäystä

Joo oli sulle tarkoitettu, unohtui linkittää :smiley: Kiitos vastauksesta, samoilla kannoilla itse olen että uskon Nokian pystyvän jakamaan Ericssonin sekä Huawein kanssa markkinat, tosin tulos tällä hetkellä vielä puuttuu.

1 tykkäys

Tähän voin vain vastata niinkuin aiemmin sanoin että en omista kumpaakaan, itse koen että markkinoilla on parempia lappuja joihin sijoittaa, mutta vain oma näkemykseni tuo.

1 tykkäys

“Nokia is the only network supplier whose 5G technology has been contracted by all four nationwide operators in the US, all three operators in South Korea and all three nationwide operators in Japan”

Koko lehdistötiedote:

Itse olen vähän väsynyt näihin tarinoihin. Ajatukseni tämän nähdessäni oli “joko taas”. Ja luettuani jutun “ihan kiva”.

Tekoja ja konkreettisia todisteita odotellessa…

6 tykkäystä

Kieltämättä alkaa maistumaan puulta. Jokainen näistä isoista toimijoista saa käännettyä tilastot näyttämään hyvältä heidän suuntaansa. Kyllä se todellinen asia joka merkaa näkyy sitten siellä viivan alla.

3 tykkäystä

Samaa mieltä teidän kanssa! Hyvähän tuo on sopimuksia kertyy ja niitä, kieltämättä, on nyt tullut todella hyvällä momentumilla. Varovaisena merkkinä tämän kenties voi ottaa että palaset alkaa paremmin osumaan yhteen.
Viivan alle mitä jää - tässä täytyy kärsivällisyys riittää vuoteen 2021. Mutta ei tässä enää paljoa ole aikaa kun tuota 2021 aletaan vahvemmin hinnoittelemaan. Siihen mennessä on kaiken tultava kustannuspuolella kuntoon kun momentum siirtyy sopimusten tekemisestä verkkojen tekemiseen. Tosiaan Nokia näyttäkää että näin menee ja kurssi kyllä kiittää silloin. :+1: Btw. Nyt hiukan näyttää kurssissa olevan rauhoittumisen merkkejä - osuu 15.11.2016 pohjiin.

3 tykkäystä

Jep, kurssin noste näyttää loppuneen. Nokian retostelevaan sävyyn kirjoitetulla lehdistötiedotteella ei kuitenkaan taida olla sen kanssa tekemistä.

Sekä Goldman Sachs että Bank of America kommentoivat eilen ja toissapäivänä telecom-markkinoita 2020 tähän sävyyn:

Goldmanin Hall:

“Telco capital spending trends look set to be muted with China being the only driver of growth”

BofAn Liani:

“Contrary to the belief that the U.S. is an early leader with 5G, we see potential for users to be disappointed with either lack of coverage or lack of improvement, or both"

“In 2021 and 2022, we expect the network equipment investments to potentially pick up once again as 5G usage accelerates and new applications emerge.

Kummatkin ennustivat “soft” kasvua vuonna 2020, eli n. 2%. Luku on linjassa pidempiaikaisten ennusteiden kanssa, mutta voi olla bulleille pettymys. Jatkuvaa kasvua kuitenkin viime vuoden jatkeeksi. Ja tämä ennuste oli siis koko telecom-markkinasta, ei pelkästään 5G:stä, missä kasvu tietenkin ripeämpää.

4 tykkäystä

Pari sanaa vielä tuosta Nokian tiedotteesta. Sehän jäi potuttamaan minua enemmän kuin ensin arvelin…

Mielestäni Nokian tiedotustyyli sopisi hyvin hyväntekeväisyysjärjestölle. Vakuutteluita siis siitä, että lahjoitetut rahat ovat menneet hyvään tarkoitukseen. Mutta Nokia ei ole hyväntekeväisyysjärjestö, vaikka ilmeisesti laitteita luovutetaankin lähes katteetta eteenpäin. Annan mielelläni osakkeiden tuottoja hyvään tarkoitukseen ihan itse ja Nokia saisi keskittyä niiden tuottojen tekemiseen.

Nokian neuvonantajana kehottaisin lopettamaan kaikenlaisen retostelun ennen näyttöjä. Nämä ovat jopa kiusallisia, sillä omasta näkökulmastani kehumisen aiheita ei toistaiseksi ole.

Nokian viestintä voisi ryhdistäytyä ja kieltäytyä julkaisemasta tyhjänpäiväistä sanahelinää. Julkaisemiskiellon voisi purkaa vaikkapa ensimmäisen positiivisen tulosvaroituksen myötä. Sitten saisi kehuskella mielin määrin.

4 tykkäystä

Huaweille erävoitto (ilmeisen odotettu) Brasilian suunnalta. Samalla maa ilmoitti teknisistä ongelmista, jonka seurauksena 5g taajuuksien huutokauppa saattaa siirtyä vuoteen 2021.

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-01-08/brazil-to-reject-u-s-pressure-on-huawei-5g-bid-minister-says?__twitter_impression=true

Brazil will not accept any pressure from the U.S. over whether to allow the Chinese company Huawei to bid for its 5G network, Marcos Pontes, the minister for science, technology, innovation and communications, said.

3 tykkäystä

Onkohan Belgia ollut 5g keskusteluissa mukana, muutoin kuin Brysselin kautta. Joka tapauksessa twiitin perusteella maa on puolestaan sulkemassa Huawein ulos. Artikkelin sisällöstä en kielen takia itse ymmärrä hölkäsen pöläystä.

7 tykkäystä

Sisältääköhän tämä pienimuotoista kuittia kilpailijan/ kilpailijoiden suuntaan… :thinking:

12 tykkäystä
2 tykkäystä