Nokia sijoituskohteena (Osa 2)

Mitäs ootte mieltä, oliko nyt vappuaatto viimeinen hetki ostaa Nokiaa alle nelosella? Jos ei nyt mitään isoja ongelmia tule. Kuunvaihteen myyntipaine ohi ja suosituksien nostot. Itse jäädyin käsi ostonapille tänään.

1 tykkäys

Taisi mennä ohi kaikilta. Osariylläri olisi saattanut olla pienempi, jos juttu olisi ollut ketjun tiedossa ennen tulosjulkistusta. Melko suorasanaisestihan tuossa kerrotaan poikkeuksellisesta kysynnästä, mutta mikä parasta, mikään ei viittaa siihen etteikö kysyntä jatkuisi erinomaisena myös tulevina kvartaaleina. Analyytikoiden etukäteiskarhuilusta voi vetää sen johtopäätöksen, että ei oltu sielläkään ajan tasalla. Kaikki tuijottivat 5G:tä ja Nokian laaja tuoteskaala näytti kyntensä odottamattomassa paikassa.

Itse en tähän usko. Omasta mielestäni markkinoilla vedetään parhaillaan henkeä kiihkeän Q1:n jälkeen ja siihen on varmasti montakin syytä. Pandemian kiihtyminen globaalisti pahimmilleen koskaan ei varmasti ole auttanut tilannetta. USA:n tartuntatilanne näyttää tasaantuneen 50 000 päivittäisen tartunnan tasolle, mikä ei tee hyvää busineksille. Intia on kaaoksessa, Aasiassa ollaan varpaillaan ja Eurooppa valui takaisin taantumaan. Sitkeä pirulainen.

Nokialla edellytykset nousulle toki ovat, jos yleinen ilmapiiri paranee. Itse olen varsin tyytyväinen, jos kurssi pyörii seuraavat kuukaudet tuossa 4€:n ympärillä. Nousuvaraa on käännöksen vahvistuessa runsain määrin.

Edit. Pakko tuota Verizoniakin on vielä kommentoida. Pekka kehui hyvää kumppanuutta, mainitsi Verizonin oman tiedotteen, jossa Nokia mainittiin RAN-toimittajana ja sanoi…

it is a fact that we have not announced any large-scale 5G C-band radio deals with them.

Itse tulkitsen tämä siten, että toiveet Verizonin 5G RANin suhteen voi hyvinkin pitää hengissä.

Toisaalta, enemmän – juuri nyt – odotan sitä, että Nokia tekisi paluun Deutsche Telekomin laajamittaiseksi 5G RAN-toimittajaksi. Olisi omituista, jos Euroopassa Nokian tilanne ei vahvistuisi huomattavasti EU:n herättyä kiinalaisten touhuihin.

14 tykkäystä

Nokialle voi hyvinkin lohjeta hyväkin osuus kaapeleista yms. mutta 5G-tilauksia tuskin Verizonelta tulee. Syynä ei niinkään ole tuoteominaisuudet, palvelut, hinta , vaan inhjimilliset tekijät. Kun Verizone jätti Nokian 5 G’n ulkopuolelle (privaverkkoja lukuunottamatta), niin Verizonen päättäjät ajattelevat egonsa vahingoittuvan mikäli muuttavat linjaansa.

3 tykkäystä

Todennäköisempää on, että noin suurissa yrityksissä datat ja analyysit sekä ennusteet vaikuttavat päätöksiin. Mikäli päätöksiä tehtäisiin tunteella, niin olisivat jo pitkään olleet pieniä yrityksiä matkalla auringonlaskuun.

2 tykkäystä

No mun mielestä tämän pitäisi nousta nyt pysyvästi nelosen päälle.
Viimeistään jos Q2 onnistuu ja näyttö vahvistuu.
Ainakin huhtikuun uutisvirta on ollut Nokialle positiivinen.
Luotan Pekkaan, nythän Cargotec omistajat nauttivat Pekan työn tuloksista.
Uskon että Nokiassa käy samoin ja omat panokset ovat pelissä.

7 tykkäystä

Kuka muu muistaa, kun Nokian hinta oli helmikuussa 2019 keskimäärin 5,40€? Silloin fundat oli heikommat, jos oikein muistan. Missä on ero? Uskossa. Emme ole uskossa vahvat - vielä.

10 tykkäystä

Viiden vuoden Nokia holdailut ja nyt menin keventämään ennen tätä osaria pahimpien riskien minimoimiseksi. Pitänee ostaa pian takaisin jos Q2 näyttää yhtä hyvältä. :slight_smile:

7 tykkäystä

The Popular Investor hehkuttaa Pekkaa ja haarukoi kurssia $20 paikkeille parin vuoden kuluessa.

17 tykkäystä

Kyllä Nokia on vuosia koetellut hermoja mutta usko on silti ollut vahva aina tulevaisuuteen, enkä ole raskinut luopua. Tämä osari oli pikemminkin itselleni “henkinen voitto” vaikka rahallisesti oli myös mukava. Uskon silti että kurssissa on roimasti nousuvaraa pitkälle tulevaisuuteen ja aijon holdata tiukasti ja katsoa mitä Pekka saa aikaan :smiley: nyt on vihdoin saatu ensimmäinen vahva näyttö mustaa valkosella, kyllä se luottamus nyt alkaa pikku hiljaa palautumaan :slight_smile:

16 tykkäystä

Fierce Wireless on nostanut esille Pekan tulosjulkistuksessa mainitsemat uudet radiotuotteet. Ihan hyvästä syystä. Myös Phonearena julkaisi samasta aiheesta jutun.

“This whole question of 5G radio competitiveness will be absolutely central to the overall competitiveness of our mobile network business; that being half of Nokia as the whole company,” said Lundmark.

Taiwanisssa maan toiseksi suurimman operaattorin 5G-verkko kattaa nyt puolet maan populaatiosta.

Taiwan Mobile partnered with Nokia to launch its 5G network. The telco had acquired 60 megahertz of spectrum in the 3.5 GHz band and 200 megahertz of the 28 GHz frequency.

Ja vielä jenkeissä Nokian asiakas Frontier laajentaa voimakkaasti kuituverkkoaan ja aikoo haastaa sillä isot pelurit kuituyhteyksissä. Ylipäänsä kuitua kaivetaan maahan USA:ssa kovaan tahtiin, joten se näkyy varmasti myös seuraavien kvartaalien tuloksessa.

17 tykkäystä

Tuo kuidun käytön lisääntyminen on sijoittajan kannalta metka uutinen. Kun lähes kaikki huomio on kiinnittynyt operaattorien 5G-valintoihin, niin muilla osa-alueilla tapahtuu paljon. Kiinteät kaapelit maalla ja merellä, patentit ja lisenssit, privaverkot jne. Telcosektoria tulee seurata kuin Venäjän touhuja entisissä neuvostovaltioissa, kaikkea huomiota ei tule kiinnittää sinne missä näyttää tapahtuvan.

15 tykkäystä

Mulle alkanut twitterissa tulemaan jatkuvalla syötöllä nyt tätä mainosta. Mitähän tästä pitäisi olla mieltä. Ostaa oma private verkko? Hävittäjähän mulla jo on. Jotain brändimarkkinointia ja uusien sijoittajien kosiskeluako tämä on?

8 tykkäystä

Ainakin oma Twitter-tilini toimii periaatteella “sitä saa mitä tilaa”. :thinking:

Mutta kelpaahan tuota katsoa vaikka useampaan kertaan, jos sattuu olemaan Nokian osakkeenomistaja – eiköhän Nokialla ole kuitenkin riittävästi omistajia omasta mielestään, joten tuskin uusien omistajien haalimisesta on kyse. Jos Nokialla sellaista tarvetta jostain syystä on luulen, että Nokia poimii hävittäjäomistajarekisteristä tietosi ja ottaa yhteyttä suoraan. Sillä tavallahan moni on päätynyt omistajaksi. :slight_smile:

11 tykkäystä

Aikamoinen nousu nähdään Nokian kurssissa, jos kertoimet lähtevät nousuun (euforia-hinnoittelu) ja usko palautuu tuloksen tekoon + tulos faktisesti nousee >10% ebit. Tämä toki vaatii, että pörssi on muutenkin nousussa, mutta lähteekö Nokia nousu “liian myöhään” tähän pörssisykliin.

Nokia toimii todella mielenkiintoisella sektorilla ja PE voisi huidella jossain 40-50 helposti jos usko palautuisi.

5 tykkäystä

Ihan kiva näkemys tarkastella pörssikurssin kautta liiketoimintaa. Itse olen aina keskittynyt ainoastaan liiketoimintaan ja sen heijastusvaikutuksiin pörssikurssiin. Rahallisesti pahimman virheen olen tehnyt Sonerassa, en kertakaikkiaan voinut uskoa johdon ja hallituksen päättävän ostaa toimilupaa Saksassa järjettömällä hinnalla, ostivathan ne.Yrityksellä tulee olla paitsi järkevä johto, myös älykäs hallitus.

2 tykkäystä

Niin Nokia haluaa kohottaa brändin imagoa ja sitä että Nokialla menee hyvin. Onhan Nokiaa pojettu vuosia, eikä ole siksi kiinnostava sijoituskohde.
Toivotaan nyt että myötätuuli Nokian suhteen jatkuu ja Q2 olisi Q1 luvuissa noin suurin piirtein ( onko excel-miehet miten todennäköistä)?
Ja tietysti jos Nokian kilpi kirkastuu, niin 5G romppeetkin käyvät paremmin kaupaksi. Ostajan jengi Applen puhelimiaan edelleen, vaikka ne ovat ominaisuuksiltaan jälkeen jääneitä.

2 tykkäystä

Mun näkemyksen mukaan Q2 tulee ylittymään selvästi, Q3 taas tullee olemaan Q2’n luomiin odotuksiin verrattuna heikko, silloin Verizone alkaa näkymään.

5 tykkäystä

Voi toki olla, mutta en olisi tästäkään enää ihan täysin varma. Verizon on Pekan mukaan näkynyt jo viime kesästä lähtien ja vaikutus kasvaa vielä tämän vuoden loppuun asti. Mutta siitä huolimatta mobiiliverkotkin oli Q1:llä kasvussa eli Verizonin osuuden pieneneminen on pystytty korvaamaan toistaiseksi täysin.

Mobiiliverkkojen osalta paljon on tänä vuonna kiinni uusista 5G-tuotteista ja Euroopan operaattoreiden valinnoista – jokereina ovat edelleen DT, Verizon ja Kiinan uudet tarjouskilpailut. Nokian varovaisuuden ennusteissa ymmärtää, sillä palloja on ilmassa monta. Mutta aika paljon pitäisi mennä pieleen, jotta mobiiliverkoissa nähtäisiin isompi kyykky.

7 tykkäystä

Olen ihan samaa mieltä. Arveluni Q3-kyykystä johtuu a) Nokian johdon näkemyksistä b) Uusien tilauksien näkymisestä liikevaihdossa

Oman mielipiteeni mukaan Verizonen 5G-menetys näkyy nimenomaisesti Q3 ja Q4-laskelmissa, isoa kuvaa se ei muuta. Näkökulmani mukaan Nokia tulee porskuttamaan aika helvetinmoista kyytiä lähivuosina ja kannattavuuden osalta varsinainen gamechanger on privaverkot. Oman arvioni mukaan Nokian markkinaosuus niissä on 40-50 %'n välillä, mutta kasvamaan päin. Samalla kun segmentti kasvaa, niin myös Nokian markkinaosuus kasvaa onnistuneen jakelutiestrategian myötä. Vielä tärkeämpää on volyymin kasvaminen,esimerkiksi Ericsson on valinnut toimimisen ainoastaan operaattorien kautta, mikä kateajattelun avulla jättää Nokialle suurimman volyymin/katteen.

Itse myin ja ostin Nokian osakkeita todella aktiivisesti viime vuoden heinäkuun loppuun asti, volatiliteetti oli varsin houkutteleva. Voitot laitoin systemaattisesesti osakemäärän lisäämiseen. Tuon jälkeen en ole enää uskaltanut myydä, edes yli 4,50 kurssiin. Yhtiö on mun mielestä selvästi arvokkaampi.

16 tykkäystä

Myös itse kiinniti huomion puhelussa Pekan vastaukseen Alexander Duvalin kysymykseen. Vaikutti niin tyytyväiseltään vastatessaan lähiaikoina tulevasta MIMOsta, joka kevyempi ja tehokkaampi kuin kilpailijan. Niin elävästi mielessä Ericin sijottajapäivä jokin aika sitten. Miten nostelivat kevyttä MIMOa joka oli niin kevyt…onneksi Pekka kuittasi vaikkakin matalalla profiililla.

6 tykkäystä