Minusta puolestaan tuntuu että monella alkaa mennä pata jumiin, välillä kyllä myös itselläni, koska osakekurssi polkee paikoillaan. Olen osittain samaa mieltä ja osittain en - ehkäpä kyse on äänenpainosta. Paremmin kuitenkin ymmärtäisin sen että olisi tyytämätön johtoon ja hallitukseen mikäli liiketoiminta kurssin sijaan polkisi paikoillaan. Kuten @jps toi hyvin esille että lähtökohtana suurimmalla osalla sijoittaa yhtiön liiketoimintaan.
Vaikka toki toivon nopeaa kurssinousua, hieman oudoksun tilannetta jossa korostetaan että yritysjohdon ja hallituksen tulisi toimillaan boostata osakekurssia korkeammalle. Joo on totta että omistajat tulee ottaa huomioon, mutta lähtökohtaisesti se tulee liiketoiminnan kehityksen kautta, ja toki siitä heijastuen myös osakkeenomistajien palkitsemisen kautta.
Toimitusjohtajan tärkein tehtävä on liiketoiminnan johtaminen (juoksevan hallinnon), ja puolestaan hallituksen ensisijaisena tehtävänä on edistää osakkeenomistajien etua huolehtimalla hallinnosta ja toiminnan asianmukaisesta järjestämisestä, kuten toimitusjohtajan valinnasta. Hiukan välillä kirjoituksista saa mielikuvan että toimitusjohtajan ja hallituksen tulisi olisi pörssimeklareita ensisijaisena toimenaan edistää osakekurssia, kun oleellinen asiana heillä on edistää liiketoimintaa. Liiketoiminta puolestaan vaikuttaa yhtiön arvostukseen ja pörssissä määritetään minkä arvoinen on julkisesti noteerattu osakeyhtiö.
Mikäli on epäilyksiä ettei yhtiötä arvosteta markkinoilla oikealla tavalla tulisi tähän muiden tahojen puuttua. Itse olen puuttunut tähän ostamalla osakkeita. Ja toki jos on epäilyksiä jostain epärehellisistä toimista kuten kurssimanipulaatiosta, siihen tulisi sitten valvontaviranomaisten puuttua.
Osakekurssin ollessa matalalla toivoisi tosiaan mahdollisimman paljon omien osakkeiden ostoja, mutta meilläkään ei ole näkyvyyttä kaikkeen mitä yhtiö itse näkee. Toiminnan tulee olla pitkällä aikavälillä kestävällä tasolla ja johdonmukaista. Kenties Nokia jättää nyt liikaa puskureja tai sitten ei - joka tapauksessa yhtiö on ilmaissut tahtotilansa nousevasta palkinnasta.
Yritystä toki voi fanittaa, mutta sijoittajan ei tosiaan kannata liikaa tykästyä osakkeeseen.