Nokian Renkaat Oyj

Taktiikka toimii vai ei – Ei heitetä Nokian renkaita bussin alle.

3 tykkäystä

Onneksi tuo kirjoitus ei näy tänään paperilehdessä, vaan se eilinen. Nyt kannattaisi Nokian renkaiden ehkä vaatia tuon nettijutun poistamista…Eikö toimittaja ollut lukenut tuota eilistä korjausta ?

Paperilehdessä lukee heti toisella sivulla isolla, Nokian renkaat vihjaa lähtevänsä Venäjältä, no hyvä vaan,että noin kirjoittavat. Eri asia, tarkoittiko Moisio sitä :slight_smile:

Reutersin tuore uutinen leviää kansainvälisessä lehdistössä.

“By continuing to operate the passenger car tire factory in Russia we want to make sure that the factory is operated and controlled by Nokian Tyres also in the future,” the company said in a statement.

Nokian Tyres said it would seek to accelerate the increase of capacity at its factories in Finland and in the United States and look for additional capacity elsewhere.

7 tykkäystä

Terve JNivala!

Käsitykseni on, kuten tuossa laittamassasi siteerauksessakin todetaan, että renkaita saadaan edelleen vietyä pois Venäjältä. Tai ainakin tilanne oli tämä vielä viime torstaina. Vaikeampaa tästä tekee tietysti se, että kaikki normaalien olosuhteiden kuljetusmuodot ja -reitit eivät sodan takia ole enää mahdollisia. Toki myös tavaran raijaaminen itsessään on käynyt aikaisempaa kalliimmaksi. Johto kommentoi tätä asiaa edellä mainitulla tavalla tuossa torstaisessa puhelussa ja muistaakseni yhtiön tekemistä ratkaisuista oli maininta NukkeNukuttajan pariinkiin otteeseen linkkaamassa analyytikon kommnetissa.

Tämän päällä olevan tilanteen muutosnopeus on melkoinen ja samalla erilasten muuttujien lukumäärä on mallia poikkeuksellinen. Näin ollen olisi mielestäni suoranaista valehtelua ja ankkurointi- / kontrolliharhaan ajamista väittää, että osaisin millään muotoa riittävällä tavalla arvioida toimintaan osuvia kokonaisvaikutuksia. Se on tietysti selvää, että nettovaikutukset ovat sitä negatiivisempia, mitä pidempään sota jatkuu.

24 tykkäystä

On lehden pääkirjoitus ja kannanotto tilanteeseen, tuskin poistavat vaikka Moisio uhkaisi oikeustoimilla. Brändin kulutuspinta on kulumassa nopeasti sileäksi.

5 tykkäystä

Blackrock ottaa näkemystä ja nostaa omistusosuuden yli 8%:iin.
Aiemmin Blackrockin omistusosuus on seilannut 5% molemmin puolin

12 tykkäystä

Blackrock lisäsi viime perjantaina juuri ennen kuin yhtiön päätös jatkaa Venäjällä normaalisti saavutti kansainvälisenkin median. Kun ESG-asiat ovat Blackrockilla aivan ytimessä nykyisin, ei ole vaikeaa arvata, onko seuraava liputus taas alle 5 prosenttia.

3 tykkäystä

Tästä Venäjän tehtaasta luopumisesta on kommentoitu, että jos NRE ei siellä jatkaisi, niin se olisi oligarkkien tai Venäjän hallituksen hallussa ja sitä hyödynnettäisiin sitten Venäjän hyväksi.

Mielestäni on täysin yksiselitteistä, että jos NRE, tai mikä tahansa muukin yhtiö, poistuu Venäjältä, ei sinne jätetä toimintakuntoista laitosta vain odottamaan uutta hallitsijaa. Oli kyse sitten tuotantolaitteiden poiskuljetuksesta tai sattumalta suuresta tulipalosta juuri poislähdön hetkellä, mutta itse pitäisin aivan yhtä vastuuttomana jatkaa toimia Venäjällä kuin toimintakuntoisen laitoksen jättämistä sinne. On vain yksi oikea ratkaisu ja se on poistua Venäjältä niin pian kuin mahdollista sekä huolehtia siitä, että mitään hyödyllistä ei sinne sen jälkeen jää.

8 tykkäystä

Paikallinen venäläinen johtoryhmä voisi joutua ongelmiin, jos he tuhoaisivat tehtaan. Moni Putinin hallintoa vastaan kapinoinut on kuollut pudottuaan ikkunasta.

20.3.2022

22.3.2022

“Emme enää investoi Venäjän tuotantoon.”

Osaakos joku arvioida miten pitkä on Tyresin “huippumodernin” Pietarin tehtaan elinkaari ilman investointeja?

Eli kuinka pitkään tätä HS:n mainitsemaa, “ruutanamallin” kilpikonnapuolustusta on Tyresin puolelta teoreettisesti odotettavissa ilman eri päätöstä Venäjän tuotannon lopettamisesta?

3 tykkäystä

Eiköhän siellä yritetä pragmaattisesti selvitä ainakin joitain kuukausia tässä nykymoodissa ja toivotaan että Putinille sattuisi jotain jonka jälkeen voisi yrittää pelastaa mitä on pelastettavissa ko. investoinnista…

3 tykkäystä
8 tykkäystä
2 tykkäystä

Per 28.2. (www.nokianrenkaat.fi)

Aktiivisesti on ollut esillä tänään valtakunnan medioissa.

Jos joku bongaa omistajien lausuntoja asiasta, laajentaisin mielelläni ymmärrystäni omistamisen vastuullisuudesta, niin puolesta ja vastaan.
Hiljaisuus on… Kannanotto sekin?

**

Edit. Lisätään tämäkin kommentti:

4 tykkäystä

"SOLIDIUMIN intressissä on vähentää omistamiensa yhtiöiden riippuvuutta Venäjästä joko vähentämällä tai pyrkimällä kokonaan eroon toiminnasta maassa. Solidium omistaa 12:ta yhtiötä, ja Mäkinen sanoo Solidiumin keskustelevan päivittäin yhtiöiden kanssa Venäjä-riskeistä.

”Lähtökohtaisesti odotamme, että yhtiöt tekevät kokonaisarvion tilanteesta ja vähentävät toimintaansa tai keskeyttävät toimintansa kokonaan, jos se on mahdollista”, Mäkinen sanoo.

Venäjällä toimiminen on Mäkisen mukaan ilmeinen mainehaitta Nokian Renkaille.

”Nokian Renkailla on iso Venäjä-riski, joka on valitettavasti realisoitunut. Siellä ei taida kovin hyviä vaihtoehtoja olla tällä hetkellä tarjolla.”

Tässä vielä tuo Ukrainan Suurlähetystö kannanotto:

10 tykkäystä

Semi härski kannanotto jo kyllä. Ottaen huomioon, että rinkulat ei varmaan saa yhtään konetta irrotettua tehtaalta ilman miliisien saapumista paikan päälle. Jos jättää kaiken niin joku oligarkki jatkaa.

Rinkulat voisi kait keskeyttää toiminnan kunnes Venäläiset poistuu Ukrainasta?

1 tykkäys

Luin tuon salkunrakentajan tekstin Nokian Renkaista ja käsillä olevasta tilanteesta. Mielestäni siinä oli tahallista väärinymmärtämistä ja keltaisen lehdistön käyttämää tehokeinoa eli kärjistettyä tekstiä vailla kunnollista taustaselvitystä. Eihän siinä, kyllähän jokainen saa kirjoittaa kuten haluaa.

Tietenkin Nokian Renkaat on hankalassa tilanteessa juuri nyt. Jatkaminen Venäjällä ei näytä hyvältä, lähtemisen ilmoittaminen saattaa johtaa tehtaan kansallistamiseen ja tahallinen sabotaasi omalla tehtaalla asettaa paikallisen johdon (joka on saanut omalta osaltaan aikaan sen, että Nokian Renkaat on huippukannattava ja Venäjän tehdas alansa parhaimmistoa) vaaraan Venäjän viranomaisten suunnalta.

Itse uskoisin että Nokian Renkaiden ajatuksena on ajaa tehdasta sen aikaa kun tavaraa saadaan kulkemaan Eurooppaan ja sen jälkeen enemmän tai vähemmän hallitusti vedota raaka-aineiden saatavuusongelmiin ja todeta Venäjän viranomaisille että tehdasta ei voi ajaa täydellä teholla. Pikkuhiljaa, ehkäpä kesään mennessä, tehtaalta ei tule enää renkaita ulos.

Minä en usko hetkeäkään etteikö suurimmat omistajat olisi käyneet keskusteluita toimivan johdon kanssa. Niistä ei vaan kerrota julkisuuteen, ihan kuin ei kerrota muulloinkaan käydyistä keskusteluista omistajien ja johdon välillä.

Olen ostanut autoihini Nokian Renkaiden valmistamia renkaita mutta myös muiden valmistajien renkaita. Etsin ominaisuuksien ja hinnan kautta parasta vastinetta rahalle. Tällaisten laatutuotteita valmistavien yhtiöiden osalta valmistusmaalla ei ole lopputuotteen laatuun vaikutusta. Paitsi tietysti Suomessa, jossa tykätään virtsata omiin muroihin dissaamalla Venäjällä valmistettuja kotimaisen kuluttajabrändin tuotteita. Kuluttajabrändin, joka on omalla alallaan eli talvirenkaissa top kolmessa maailman valmistajissa. Mutta toki niin kannattaa tehdä, onhan meillä noita tämän tason kuluttajabrändejä vaikka huru mycket. Eiku.

8 tykkäystä

Huomenna Hesarissa: ”Nokian Renkaiden johto vastuussa sodasta, tuomittava Haagissa.”

Tässä alkaa olla jo vähän lynkkausmentaliteettia. Yhtiöltä halutaan evätä oikeus pohtia huolella askelmerkit kokoonsa nähden todella ison omaisuuserän suhteen. Jossain puheissa yhtiötä vaaditaan suunnilleen itse tuhoamaan tehdas ennen poistumista, jotta venäläiset eivät voi hyödyntää. Toisten omaisuuksia on kai yleisesti ottaen helpompi vaatia tuhottavaksi kuin omaa. Yhtiön johto hoitaa omistajien varallisuutta. Joillakin omistajilla voi olla koko oma varallisuus pelissä. Se on painava vastuu.

Omistan edelleen samat Nokian Renkaiden osakkeet jotka ostin kaksi vuotta sitten 18 eurolla. Kai siinä oli turvamarginaali kohdillaan kun täydellisen katastrofiskenaarionkaan kohdalla ei ole (ainakaan just nyt) hirveästi alle. Ei ole missään nimessä enää kivaa omistaa ja voi osoittautua ihan vääräksi ratkaisuksi, mutta koska paino on melko pieni, otan tämän myös eräänlaisena pienenä kuivaharjoitteluna ja siedätyshoitona sellaista joskus koittavaa tilannetta silmälläpitäen, kun osakkeiden omistaminen ylipäätään tuntuu miltei yhtä epämiellyttävältä kuin Renkaiden omistaminen nyt.

22 tykkäystä

Jos Kiina hyökkää Taiwaniin tai tukee Venäjää niin porukka ihmeissää minkä puhelimen ostaa. Ostin vasta uuden puhelimen ja päädyin Nokiaan vaikka siinäkin luki Made in China.

Miten tämä liittyy renkaisiin. Omasta mielestä eri asia ostaa Venäjältä jotain tai myydä niille jotain, kuin hoitaa jokin valmistusprosessi siellä. Varsinkin jos lyhyellä aikataululla sitä ei voi siirtää.

Ehkä nytten kannattaisi yritysten tarkastella maariskiä ennakoivasti esim. Kiinan kannalta, ettei sieltä tule isompaa pattitilannetta

2 tykkäystä

As with Continental, both Michelin and Bridgestone have also currently halted their production in Russia; in both cases the share of their global PCLT tyre capacity is minimal – around 1 per cent. Yokohama has stated that it will “gradually stop production” in Russia “due to the current problem of raw material procurement”. Although the Russian facility is Yokohama’s only plant in Europe, it represents only 2 per cent of the company’s global consumer tyre capacity.

According to Astutus Research, the plants of Michelin, Continental, Bridgestone and Yokohama, where production is currently suspended, together accounted for 20 per cent of Russia’s PCLT tyre output in 2021. By comparison, Nokian and Pirelli together represented approaching 50 per cent of PCLT tyre production and extended stoppages there would have a much more significant impact on supply.

Jos vielä Pirelli lopettaa Venäjällä, pitänee Nokian Renkaiden laajentaa tehdastaan Venäjällä. Mutta Suomen ja Jenkki tehtaan saanee sulkea maineen tuhoutuessa.

Ainoa konsti jolla Nokian selviää on siis muuttaa yhtiön muuttaa kotipaikaksi Moskova.

1 tykkäys