Nokian Renkaat Oyj

Olisin eri mieltä tästä. Nokian renkaaat elää talvirenkaista ja Pietarista on päämarkkinoille Pohjoismaihin jokseenkin lyhyempi matka kuin Romaniasta. ilmeisesti vaihtelivat sujuvasti tuotantoakin kysynnän mukaan Tampereen ja Pietarin välillä, kun toimitusajat oli nopeita. Pietarin tehdas näytti ainakin joskus myös hyvää tulosta, sillä verot oli siellä pienemmät kuin Suomessa. Ehkäpä tästä syystä Vianorin tuloskin oli aina huonohko ? Viime vuonna omistin välillä 10-12 euron kieppeissä enemmänkin kuin Lindström :slight_smile: kun uskoa oli Putinin järkiin tulemiseen, mutta nyt ei tule kyllä mieleenkään omistaa, ainakaan ennenkuin Romanian tehdas on valmis… Puolivaloilla toimiva tehdas rasittanee kannattavuutta vielä pitkään…Periaatteessa haluaisin kyllä omistaa, sillä sukulainen aikanaan kehitti maailman ensimmäisen talvirenkaan…

9 tykkäystä

Kymmenellä prosentilla voi vaatia jaettavaksi puolet tilikauden voitosta.

7 tykkäystä

Tämä on totta eikä oikeastaan edes ristiriidassa kirjoittamani kanssa. Pohjoismaissa myydään Nokian renkaiden mukaan noin 6 miljoonaa paketti- ja henkilöauton talvirengasta ja Nokian renkaat on premium-renkaiden markkinajohtaja.

Venäjän jälkeen kerrottiin kuitenkin Nokian tehtaan laajentamisesta. Eiköhän Nokian tehtaalla ole tärkeä rooli paketti- ja henkilöautojen renkaiden kapasiteetin kasvattamisessa Pohjoismaiden markkinoille erityisesti ennen riittävän sopimusvalmistuksen järjestymistä.

Uutta investointia Eurooppaan yhtiö perusteli kuitenkin sillä, että Pohjoismaiden ulkopuolella Euroopassa myydään vuosittain noin 260 miljoonaa henkilö- ja pakettiautonrengasta ja kommentoi Euroopan investointia tällä tavalla →

“Alue on myös maailman suurin talvirengasmarkkina ja siksi tärkeä markkina-alue Nokian Renkaille. Tulevaisuuden kasvun vahvistamiseksi olemme päättäneet investoida täysin uuteen valmistuskapasiteettiin Euroopassa.”

Tästä kaikesta on tässä vaiheessa kuitenkin turha kovin syvällisiä johtopäätöksiä tehdä ennen kuin yhtiö päivittää strategiansa. Eiköhän yhtiölle tärkeintä ole juuri nyt sopimusvalmistuksen varmistaminen ja kapasiteetin maksimoiminen Nokian tehtailla ja tottakai Venäjän kaupan saattaminen loppuun. Vaikeita aikoja, mutta oikealla hinnalla ja sopivissa erissä osake voi olla hyvä pito seuraaville vuosille.

19 tykkäystä

Sellasta tässä mietiskelin, että myyntikanavia on joku analyyttikko aikoinaan pitänyt NREen kilpailuetuna. Eikös sinne venäjälle jääny tehtaan lisäks aika iso osa aikasemmista myyntikanavista. Lieneekö ongelma pidemmällä aikavälillä? Saadaanko munkkia myytyä muualle vastaavaa tahtia, kun Romanian tehdas joskus on pystyssä? Miten iso osa myyntiä Venäjä oli? Voihan se olla, ettei Venäjä oo ikuisesti boikotissa. Saa nähdä.

Miksi taloudellista katsausta ei viime vuodelta julkaistu? Siinähän on perinteisesti kerrottu segmenteittäin ja markkina-alueittain markkinan kehitysnäkymät ja on ollut tietoa kustannusten kehityksestä, tietoa mitä ei ole ollut vuosikertomuksessa tai osavuosikatsauksessa.

Handelsbankenin aamukirjeestä:

https://publish.ne.cision.com/Release/ViewReleaseHtml/93C2173183D38539

17 tykkäystä

Tarkoitus tällä viimeisellä tulosjulkistuksen jälkeisellä kommentillani ei ole kannustaa ketään ostamaan Nokian renkaita. Yhtiön tilanne on vaikea. Yhtiön tulevaisuuden voi nähdä monella eri tavalla riippuen siitä kuinka pitkälle katseen asettaa. Omista oletuksistaan ja annetuista tiedoista voi tehdä hyvin erilaisia johtopäätöksiä. Yhtiötä seuraavista analyytikoista toiset kehottavat myymään, toiset ostamaan.

Osuuspankin analyysissään mainitsema liian korkea riski jää hieman epäselväksi. Itse näen Nokian renkaiden suurimman riskin pitkälti realisoituneen. OP ilmeisesti näkee liian korkean riskin Romanian tehtaassa. Nokian renkailla on kuitenkin kokemusta tehtaiden pystyttämisestä, jopa aivan viime vuosilta. Kokonaisriskiä ei voi kiistää ja sen kanssa pitää osata elää, jos tähän junaan lähtee. Onko sitä liikaa? Toisille varmasti on, toisille ei. Nokian renkaiden omat kommentit tukevat OP:n arviota esim. Daytonin ja Nokian tehtaiden kapasiteetin kasvun vaikutuksesta tulokseen vasta tämän vuoden toisella puolikkaalla.

Ensimmäiset renkaat Romanian tehtaassa on tarkoitus valmistaa jo ensi vuoden toisella puoliskolla ja kaupallisen valmistuksen on tarkoitus alkaa 2025. Yhtiö tilasi viime vuonna valmistuskoneita ja -laitteita 40:llä miljoonalla eurolla ja kertoi samalla rahoittavansa Romanian tehtaan rakentamisen omalla kassavirralla vahvaa tasetta hyödyntäen. Romanian tehdas on ilman muuta yhtiön tulevaisuuden kannalta kriittinen hanke. Lyhyemmällä aikajänteellä ei pidä myöskään unohtaa sopimusvalmistusta ja kapasiteetin kasvattamista Nokialla ja Daytonissa.

Pitäisikö Nokian renkaista olla aikaisempaa huolestuneempi nyt, kun päätös uudesta tehtaasta on tehty, sopimusvalmistus työn alla ja Daytonin ja Nokian tehtaiden kapasiteetti on kasvussa? Se jääköön kunkin päätettäväksi. Oma kiinnostukseni yhtiöön tulee koko paketista riskeineen, ei sen osista. Nokian renkaat osoitti jo viime vuonna melkoista resilienssiä valtavien myllerrysten keskellä ja teki nopeita ja tärkeitä päätöksiä lopulta lyhyessä ajassa. Kyllä, luotan yhtiön selviytymiseen ongelmista voittajana. Oma luottoni perustuu pitkälti Nokian renkaisiin yhtiönä, sen historiaan, teknologiaan ja liiketoiminnan vahvuuksiin kilpailussa. Jos päättää yhtiöön sijoittaa, paras aika ostaa Nokian renkaiden osaketta voi olla nyt tai ensi syksynä – ehkä vuoden päästä. Sitä ei voi tietää ja siksi eteneminen sijoitusten suhteen on omalla kohdalla varovaista. Pala kerrallaan ja jos ei jostain syystä enää maitakaan, eroonkin pääsee nopeasti.

35 tykkäystä

Kyllä komppaan oldfekia eli nyt pääkuviot on selvät ja seurataan miten uudistukset ja kehitykset etenevät. Ostoikkuna on varmasti pitkään auki ja varmaan pysytään tässä 8-12€ haarukassa useita kuukausia. Vähä velkainen yhtiö ja aikoo pystyttää tehtaan tulorahoituksella / kassasta ei kuulosta ollenkaan huonolta. :muscle: Tietenkin tota osingon jakoa edelleen mietin, että onko järkeä mutta uskotaan siihen että johto tietää mitä tekee ja missä mennään. Rakennuskustannukset ja materiaalikustannukset ovat laskussa niin nekin puustaavat uudistuvaa Rinkulaa. Pyöritään eteen päin ja hajautetaan ostoja pieniin eriin niin eiköhän se sitten sillä :sunglasses:

18 tykkäystä

Riskit ja tuottavuuden taakat ovat varmasti koholla tässä tilanteessa. Jääkö rahat ikuisiksi ajoiksi saamatta Venäjältä, saadaanko Suomen ja USAn tehdasta käytettyä tarpeeksi kannattavasti, menetetäänkö markkinaa väliaikaisesti vai jopa peruuttamattomasti ja milloin uusi tehdas toimii täydellä teholla. Ja mikä on yrityksen markkinaosuus silloin.

Ihmetykseni kuitenkin on se, että jos ja kun tästä moni itseni lisäksi hakee osingonmaksajaa pitkään salkkuun (eläkesalkku) niin milloin renkaiden osaketta sitten ostetaan jos ei 10€ hinnasta? En väitä etteikö kurssi vielä laskisikin, mutta hyvin voi käydä niinkin, että katselee 1-2 v sivusta ja kohta osake on 15€ niin meni parhaan osinkotuoton ostopaikat ohi. Analyytikkojen ennusteet eivät kai perusta ajatukselle, että ostaa nyt niin saa 10-20 vuoden päästä jatkuvaa 10%/v osinkoa (+noussut arvostus). (toki tuo jakso on pitkä joten tänään maksettu hinta tuottaa alkuun huonosti)

6 tykkäystä

Mielenkiintoista tämä keskustelu Renkaiden ympärillä. Suositukset, KL foorumilla ja täällä on melkoisia karhuja maalaamassa maailmanloppua ja sitten on samaan aikaan härkiä kehumassa kuinka aurinko paistaa kohta risukasaan :laughing: itse olen varmaan jotain siltä väliltä ja haluan uskoa yhtiön kykyyn nosta jaloilleen.

1 tykkäys

Itse haluan odottaa sen Venäjän kaupan loppuun. Myös rahat saatava. Sitten ostan kaksin käsin.

4 tykkäystä

Henk koht tällä hinnalla riskiä on jo sisällytetty osakkeeseen. Kuten tosta Handelsbankenin katsauksestakin oli tulkittavissa: nyt saattaa olla ostopaikka, ainakin niille jotka osaketta on silmäillyt jo aiemmin ja siihen uskoo, tulevaisuudesta kun ei oo tarkkaa kuvaa. Sitkun on, ollaan vähän myöhässä.

Kahmaisin pienesti tänään. Ei ostosuositus

6 tykkäystä

Juurikin näin. Itse päädyin kuitenkin heittämään osakkeet vielä myyntiin ja hakemaan voittoja muualta. Tarkoitus on kuitenkin palata omistajaksi, sillä näen tässä osakeeessa ison potentiiaalin.

Näin olen itsekin järkeillyt ja luotan yhtiön kykyyn menestyä uudessa tilanteessa, nimenomaan historian perusteella. Koska osakemarkkinat käyttäytyvät kuten käyttäytyvät, eikä parviälyn sisään pääse etukäteen, osakkeen hinnan muutoksia on hyvin vaikea ennustaa, mutten pidä nykyistä hintaa ollenkaan kohtuuttomana verrattuna historiallisiin 30-40 euron hintoihin. Päinvastoin. Tässä, jos missä arvio perustuu ennenkaikkea luottoon tulevaisuuden suhteen.

4 tykkäystä

Tässä vaiheessa tekisi mieli lähteä Nokian Renkaiden kelkkaan ns. uutena pelaajana. Riskiä toki on, mutta onhan tuossa oltava myös nousuvaraa mm. vähävelkaisuuden vuoksi.

Oliko näistä testaustulosten hämäryyksistä vielä jotain auki? Ja hieman mietin Romaniaa noin geopoliittisesti, taitaa kuitenkin olla ihan suht sivistysvaltio nykyään ja stabiili poliittisesti? Ja jos Venäjältä ei saada mitään niin paljonko tuo menetys pahimmillaan on?

3 tykkäystä

Älä puhu vielä uudesta tehtaasta jollei niitä rahoja saada Venäjältä. Eikö se ole oleellinen rahoitus tehtaalle? 400miljoonaa sentään.

Onko mahdollista saada rahoitus tehtaaseen muutenkin?

2 tykkäystä

Vuoden lopulla Nokian Renkailla oli 400M velkaa ja 260M käteistä eli TYRES ei ole enää nettovelaton, mutta kokonaisuudessaan tase on hyvä. Velkaa voidaan siis ottaa lisää uuden alun rahoittamiseen, mutta tuleehan tämä olemaan pitkä ja hidas tie.

Venäjän tehtaan etu oli tehokkuus, investointeihin perustuvat verohelpotukset ja sijainti tullimuurin sisällä. Vaikka 82% hlöauton renkaista tuotettiin Pietarin lähellä, niin siellä oli vain 30% henkilöstöstä. Mitä enemmän investoit Venäjälle, niin sitä suuremmat verohelpotukset sait. Venäjällä myytävistä tuontirenkaista piti maksaa 20% tulli, mutta Pietarissa valmistetuista ei.

Nokian Renkaiden historia alkaa 1800-luvun puolelta, mutta Venäjälle yritys lähti tuotannon osalta vasta vuonna 2005 kun Nokian Renkaat käynnisti Vsevolozhskissa Pietarin lähellä uuden tehtaan. Aluksi tehtaalla oli vain 2 tuotantolinjaa.

Vuonna 2006 tehtaaseen lisättiin varastotiloja ja sekoitusosasto, jonka ansiosta sekoitusten valmistus paikallisesti alkoi kahdella linjalla. Vuonna 2007 tuli käyttöön kolmas tuotantolinja. Vuonna 2011 lopussa tuotantolinjoja oli jo 10 ja kapasiteetti 11 miljoonaa hlöautorengasta vuodessa. Vuonna 2011 käynnistyi uuden tehtaan ja varaston rakentaminen nykyisen yhteyteen. Vuonna 2012 Venäjällä otettiin käyttöön uusi tehdas ja sen tuotantolinjat 11 ja 12 asennettiin. Kapasiteetti nousi näiden myötä 14 miljoonaan hlöautorenkaaseen vuodessa ja Venäjän tuotantolaitoksiin oli tehty investointeja yli 700 miljoonaa euroa yhteensä tähän mennessä.

Laajentaminen jatkui:

  • Vuonna 2013 Venäjällä otettiin käyttöön uudet tuotantolinjat 12 ja 13. Tuotannon vuosikapasiteetti nousi 18 miljoonaan renkaaseen.
  • Vuoden 2014 loppuun mennessä Venäjän tuotantolaitoksiin on tehty investointeja yli 800 miljoonan euron arvosta. 80% hlöautorenkaista tuotettiin vuonna 2014 Venäjällä.
  • Vuonna 2015 kapasiteetti ei ollut täysin käytössä. Venäjän tuotannosta noin 70 % meni vientiin, ja euromääräisten vientitulojen ja ruplissa toteutuvien tuotantokustannusten välinen marginaali kasvoi ruplan devalvoitumisen myötä.
  • Vuonna 2016 86% hlöautorenkaista tuotettiin Venäjällä.
  • Vuonna 2017 otettiin uusi ja viimeisin tuotantolinja 14 käyttöön ja Venäjän-tehtaassa valmistettiin sadas miljoonas rengas.
  • Vuosina 2018, 2019 ja 2020 84%, 85% ja 87% hlöautorenkaista tuotettiin Venäjällä.
  • Vuonna 2021 tuotannonsopeutukset oli lopetettu ja Venäjän tehdas ajeli koko vuoden täydellä kapasiteetilla.

Okei, ehkä tuon myynnistä saadaan jotain, mutta en odottaisi hirveästi. Olisihan se kiva alku, jos joku oligarkki ostaisin sen vaikka puolella miljardilla eurolla, ei ruplalla :wink:

Lisäksi tulevina vuosina näkyy tuotannon loppumisen lisäksi Venäjän myynnin loppuminen. Venäjä on maailman toiseksi suurin talvirengasmarkkina ja Nokian Renkaat on (oli) Venäjällä maan suurin rengasvalmistaja sekä markkinajohtaja A- ja B-segmentin renkaissa. Jos liikevaihto Venäjältä lakkaisi kokonaan, niin vaikutus olisi noin 18% (vuoden 2021 liikevaihdosta). Ei siis mikään katastrofi, mutta kuitenkin ihan merkittävä vaikutus. Tällä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä suhteessa Venäjällä tapahtuvaan Nokian Renkaiden tuotantoon liittyen, koska 72% liikevoitosta tuli käytännössä Venäjän tehtaan tuottamista hlöautorenkaista. Jos aiemmin käypä arvo oli 35 euroa per osake, niin nyt se voisi olla (1-0,72)x35e=9,8e.

Vianor palvelupisteitä on 14 maassa ja noin 1/3-osa niistä on Venäjällä (Vianor on Venäjän suurin renkaiden myyntiketju). Lisäksi N-Tyres myyntipisteet sijaitsevat kaikki Venäjällä (tai Kazakhstanissa). Myös NAD:lla on muutamia pisteitä Venäjällä. Venäjällä on (oli) yhteensä noin 450 palvelu- tai myyntipistettä Nokian Renkailla.

Uusi tehdas investointi USA:aan tulee näyttelemään varmasti suurta roolia Nokian Renkaiden tulevaisuudessa. Jos prosessit, osaaminen ja muutkin Vsevolozhskin edut saadaan käyttöön myös Daytonassa tai Romaniassa, niin toivoa on pitää yllä järisyttävän korkeita marginaaleja. Riskit ovat kohonneet kuitenkin aivan uudelle tasolla, eikä se kannattavuus koskaan palaudu entiselle huipputasolle. Uskon, että niihin suhteutettuna osakekurssin lasku 7-10 euron haarukkaan on ihan perusteltu.

35 tykkäystä

Pelko ja pessimismi tuntuu pyörivän Nokian Renkaiden tulevaisuudesta. Kurssi huitelee 20 vuoden takaisilla tasoilla inflaatiokorjattuna. Silloin oli Venäjän retki vielä edessä päin. Jälkiviisaana pitäisi tietenkin sanoa, että se olisi saanut jäädä tekemättä. Mutta paljon on tapahtunut Nokian Renkaissa muutenkin kuin siellä itänaapurissa. Miksiköhän en jaksa uskoa, että ilman Venäjää ei olisi ruusuista tulevaisuutta. Sen sijaan näen, että nyt on uudet mahdollisuudet ja Nokian Renkaat tulee ne hyödyntämään.
Nyt jo tiedossa olevat investoinnit ovat vasta pään avaus. Ja tuloksen teossa käännekohta ei ole kaukana edessä. Annettu osinkoehdotuskin vahvistaa käsitystä siitä.

10 tykkäystä

Minua arveluttaa Nokian renkaissa hieman hallituksen kyky selvitä vaikeista strategisista päätöksistä. Nokian Renkaiden sivuilta löytyy HPJ Hienosen CV. Katselin huvikseni historiasta, miten vaikkapa Stockmann, Finnair, SRV ja nyt tietysti rinkulat menestyivät hänen johdossaan. Jälki ei ole ihan parasta mahdollista, vaikka tietysti muutosjohtajaa tarvitaan vain jo valmiiksi ongelmaisissa yrityksissä.

Osakemarkkinoillakaan historiallinen menestys tai menestymättömyys ei ole tae tulevasta, mutta ainakin itse olen varsin kiinnostunut toimivan johdon ja hallituksen osaamisesta sijoituskohdetta valitessani. Itse pysyn toistaiseksi sivussa renkaista.

7 tykkäystä

Olen vasta harkitsemassa TYRES:in ostamista pitkään salkkuun, mutta itse näen tilanteen seuraavanlaisena. Auto-onnettomuudessa loukkaantumisen seurauksena jouduttiin amputoimaan toinen jalka. Kuntoutuksen aikana joudun miettimään, jäänkö murehtimaan aikaisempia aikoja, kun sain liikkua normaalisti ja nauttia golffista. Vai päätänkö opetella elämän uusiksi, koska eihän minun henkinen kapasiteetti ole mihinkään kadonnut ja proteesit on keksitty. Swingin joutuu rakentamaan uusiksi, mutta eihän se oikeastaan liikkumista estä.

Jos yhtiöltä olisi tämän tapahtuman myötä hävinnyt osaaminen, niin tarina olisi varmasti vaikea. Mutta väittäisin, että seuraava tehdas onnistutaan tekemään entistä paremmin ja Euroopan markkinat Romaniasta on lähempänä maatieyhteyksien kautta. Sen aikana Nokian brändin arvo ei häviä mihinkään. Kyllä tämä alkaa olla screaming buy pikku hiljaa oman laskentakyvyn mukaan arvioituna.

56 tykkäystä