Nokian Renkaat Oyj

Joustavuus liittyy kykyyn tarjota yksinoikeutta edustajalle tai aggressiivista hinnoittelua uudella markkinalla, koska ei ole mitään hävittävää, jos markkinaosuus on aluksi olematon. Niin minäkin aikoinaan toimin edustajien kanssa Keski-Euroopassa.

Päätöksenteko on myös aina pienessä yrityksessä nopeampaa.

1 tykkäys

Ja kaikki renkaiden ostajat tietää että Venäjällä tehdyt renkaat on täysin Nokian reseptillä paistettuja oikeita premium renkaita, tosin myyvät niitä puoleen hintaan siitä mitä Nokia myy.
Muutama vuosi(5+) tehtaan avauksesta menee ennen kuin NRE tekee tulosta henkilöautojen renkailla.

Tohdin epäillä, että Nokian renkaat kykenisi useaan vuoteen tekemään oikeastaan juuri lainkaan lisää tulosta yksinoikeuksia tarjoamalla tai aggressiivisella hinnoittelulla. Kas kun ei ole tuotantokapasiteettia edes Venäjän tuotannon korvaamiseen premium-renkaissa, niin ei ole mitään myytävää sinne uusien markkinoiden halpa-kategoriaan. Jos markkinointia näin kuitenkin päätettäisiin tehdä, niin se ei suinkaan parantaisi tulosta vaan huonontaisi sitä, koska tulevien markkinoiden tuotanto olisi suoraan pois hyvää tulosta tuottavasta nykyisestä markkinasta.

Päätöksenteossa ehkä saattaa jotain nopeusetua olla, mutta on täältä sivustä vähän vaikea nähdä, että onko sekään todellista etua, kun tuotantosykli kuitenkin on sitä mitä se on. Renkaita ei käsittääkseni valmisteta silleen, että tänään joku tilaa tavaraa muodin muutosten mukana ja sitten viikon päästä uunituoreet aiemmasta poikkeavat renkaat tupsahtavat asiakkaalle. Vaan talvirengaskautta ja kesärengaskautta tuotetaan pitkä aika etukäteen tehtyjen ennusteiden perusteella, ja jotain hienosäätövaraa sitten ehkä on jossain, sanotaan nyt vaikka että hinnoittelussa ja logistiikassa ja aivan viime hetken tuotannossa, jonka vaikutus kokonaismäärin on kuitenkin luokkaa mitätön.

Kuulisin mielelläni tästä aihepiiristä parempaa näkemystä joltakulta, joka työskentelee juuri rengasalalla.

4 tykkäystä

Eikös talvirenkaiden osalta moni muukin premiun merkki menettänyt Venäjän toiminat, ei pelkästään Nokian renkaat?

Minusta tulevaisuuden suurin uhkakuva on että kuluttajat näkevät halvempia renkaita tarpeeksi hyvänä tuotteena oman auton alle. Nythän esim. Suomessa on vielä muotia laitaa alle parasta rengasta vaikka suurin osa talvesta ajetaan kuivilla asfalteilla ja varsinkin ottaa huomioon vielä Suomen 80km/h talvi nopeudet.

6 tykkäystä

Kerrankin on saatu perusteltuja kriittisiä näkemyksiä yhtiöstä sijoituskohteena :+1: .
Aika usein tuntuu tämä Nokian renkaiden ketju menevän samaan hymistelyyn kuin nimikaima Nokian ketju; postaillaan kivan näköisiä uutisia ja kehutaan kuinka hyvin menee, ehkä välissä kummastellaan kun muut eivät tajua yhtiön hienoutta ja valtavaa potentiaalia.

Samaan aikaan toisaalla

Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että Nokian renkaissa on tällä hetkellä hyvä tuotto-odotus ja olen osaketta ostanut, mutta ei tämä mielestäni mikään riskitön multibaggeri ole edes usea vuosi tulevaisuuteen katsoen.

“Eikös talvirenkaiden osalta moni muukin premiun merkki menettänyt Venäjän toiminat, ei pelkästään Nokian renkaat?”
Ymmärtääkseni muillakin toimijoilla oli tuotantoa Venäjällä, mutta Nokian renkailla isku oli suhteellisesti paljon paljon kovempi kuin kenelläkään muulla.

"Minusta tulevaisuuden suurin uhkakuva on että kuluttajat näkevät halvempia renkaita tarpeeksi hyvänä tuotteena oman auton alle. "
Tässä on erittäin tärkeä kysymys! Ennen Ukrainan sotaa 2021 ja 2020 Nokian renkaiden liikevaihdosta 40-46 % tuli pohjoismaista! Kannattavuusjakaumaa ei ole eritelty maantieteellisesti, mutta oletettavasti pohjoismaat ovat niitä parhaiten kannattavia markkinoita, joten tuloksesta hyvin suuri osa syntyy täällä. Nyt varsinkin Suomi ja Ruotsi kärsivät ostovoiman laskusta ja kuluttajaluottamus on pohjamudissa. Nokian renkaat on rahastanut kuluttajia premium hinnoittelulla. Entä jos jatkossa yhä useampi renkaiden ostaja on hintatietoisempi? Tämä leikkaa myyntiä ja/tai laskee katteita kun hintoja joudutaan alentamaan lähemmäs kilpailijoiden hintoja.

“Päätöksenteko on myös aina pienessä yrityksessä nopeampaa”
En sano etteikö näin voisi olla, mutta minun on jotenkin vaikea hahmottaa tätä. Tuossa on annettu esimerkiksi agressiivinen hinnoittelu ja yksinoikeudet?
Nokian renkailla on jo vahva asema pohjoismaissa ja mitä sen jälkeen? Ruvetaan valtaamaan USA ja keski-Euroopan markkinaa hinta edellä vs isommat kilpailijat? Pienemmällä skaalalla, huonommalla tunnettavuudella ruvetaan kilpailemaan hinta edellä isompia vastaan samalla kun oma yritys on suurissa ongelmissa menetettyään tärkeimmän tuotantolaitoksensa. Toivotaan parasta, mutta heittäisin tämän olevan kilpailijoiden aliarviointia.

Tällä hetkellä Nokian renkaiden tärkein markkina on pohjoismaat ja täällä riittää puolustettavaa hinnoittelussa ja markkinaosuudessa. Tuotanto on Nokialla vanhassa, ei niin joustavassa tai kustannustehokkaassa tehtaassa.
USA:ssa on uusi hieno tehdas ja sen suhteellinen osuus kasvaa. Siellä tunnettuus ja brändi ovat aika heikkoja ja myydään all season renkaita, joissa kannattavuus ei ole mikään superhyvä?
Keski-Euroopasta on toivottu kasvua, mutta sielläkin on vajavainen hinnoitteluvoima ja nyt ollaan vielä Aasialaisten sopimusvalmistajien varassa. Romaniaan tehdään tehdasta, mutta siihen on vielä hyvin pitkä aika. Oletettavasti tehdasprojekti etenee suunnitellusti, onhan Nokian renkailla hyvät lähtökohdat USA:n tehdasprojektin jäljiltä. Valitettavan usein projektit kuitenkin myöhästyvät tai kustannukset ylittyvät. Sen jälkeen tulee vielä riskit, että Romanian tehtaan kapasiteettia ei saada niin ylös niin nopeasti tai laatu ei ole toivotulla tasolla. En sano etteikö Romanian tehdas voisi hyvin onnistua kuin se on suunniteltu, mutta tällä hetkellä siellä on peruskivi muurattu ja parin vuoden päästä siellä pitäisi paahtua miljoonia renkaita vuodessa, paljon ehtii mennä asioita pieleen.

Koko Nokian renkaiden konserni ja toiminta on rakennettu vuosien varrella sen hetkisen kapasiteetin ympärille. Nyt menetettiin suurin ja tärkein tuotantolaitos. Kustannuspaineita tuli jo aiemmin erilaisista inflaation komponenteista ja nyt konsernin ja Vianorin kulut / myyty rengas ovat hyvin paljon aiempaa suuremmat. Osa kuluista on muuttuvia ja tippuu suoraan kapasiteetin laskun mukana, mutta tuskin on ihan helppo homma sopeuttaa kulut nykyhetkeen.
Tähän voi jatkaa ne Nokian raskaat renkaat. Oletin ja toivoin niiden auttavan osaltaan pitämään konsernin kannattavuutta yllä ja heti perään Nokian renkaat ilmoitti lomautuksista, koska markkina ei vedä.

Nokian renkaat on pieni peluri globaalisti. Sopivan nichen löytämällä on mahdollista tehdä hyvää kannattavuutta (Hakkapeliitat pohjoismaissa) ja pienestä markkinaosuudesta on helpompi kasvattaa vrt 1,0 % → 1,5 % vs 10 % → 15 %.
Autojen renkaiden myynti ei kuitenkaan ole mikään helppo business. Renkaat ovat renkaita, on niissä minkä tahansa valmistajan logo tai mikä tahansa nimi. Suurin osa kuluttajista on aika hintatietoisia. Jos kuluttaja ei osta hinta edellä, niin pitäisi olla tarjota brändiä tai kilpailijoita parempia ominaisuuksia. Brändistä voi olla montaa mieltä, mutta aika vaikea on brändätä mustaa kumirinkulaa paljon toista mustaa kumirinkulaa kalliimmaksi. Teknisiä ominaisuuksia voi kehittää, mutta eivät ne kilpailijat myöskään seiso tumput suorana.
Luuletteko että Nokian renkailla ollaan ainuina tajuttu, että tulevaisuudessa voisi olla kova juttu, jos renkaissa käytetään kierrätysmateriaalia? Eiköhän siellä Michelinin, Pirellin, Hankookin, Bridgestonin, Continentalin jne pääkonttorilla myös mietitä tulevaisuuden trendejä. Ei se isompi skaala auta pelkästään tuotannossa ja logistiikassa! Jos Michelin käyttää saman määrän euroja / myyty rengas markkinointiin kuin Nokian renkaat, niin he saavat valtavasti enemmän näkyvyyttä. Jos Bridgestone käyttää saman määrän euroja / myyty rengas kehittääkseen renkaita kierrätysmateriaaleista, niin he saavat valtavasti enemmän rahaa aiheen tuotekehitykseen.

21 tykkäystä

Ymmärrän huolesi ja ajattelun, mutta mielestäni tästä unohtuu muutama tasapainottava asia:

  • Ainakaan toistaiseksi Venäjältä ei saa renkaita länteen (Nokian markkinoille) tuoda. En usko rajoituksen katoavan seuraavan 12kk aikana esimerkiksi minnekään. En löisi rahojani pantiksi sen puolesta, että 24kk sisäänkään tapahtuisi vielä. Mitä pidemmälle menee, sitä vanhempaa teknologiaa ne on.
  • Venäläiset merkit (vaikka kuinka länsivaikutteiset) eivät historiallisesti ole pärjänneet ihmeemmin oikein millään alalla länsimarkkinoilla
  • Kleptokratia ja muu korruptio. Nokian entistä tehdasta tuskin saadaan pyörimään samoilla tehokkuusluvuilla uuden vallan alla, sillä johtamisen kulttuuri tulee olemaan aivan eri. Epäilen, että tuotantoketjun sopimukset ym eivät myöskään sellaisenaan siirtyneet uudelle omistajalle
  • Uuden tehtaan omistajien intressi tuskin on jatkaa kuten Nokia teki, vaan maksimoida omaa etuaan ja kohdentaa toimintaansa entistä vahvemmin Venäjän sisämarkkinalle + ystävämaihin. Brandin kopiointi vaikuttaisi juurikin tältä.

Itse olen enemmän huolissani siitä, miten hyvin Nokian renkaat saa tuotannon Romaniassa ylös, kun ei se aikanaan Venäjälläkään niin putkeen kerrasta mennyt. Ja se on totta, että Venäjän sisämarkkinan Nokian renkaat menetti.

27 tykkäystä

Yksi ehkä unohdettu kilpailuetu ja kannattavuuden perusta lienee koko arvoketjun hallinta valmistuksesta vähittäismyyntiin asti. Hyvin on Vianor levittäytynyt myös Ruotsiin ja Norjaankin. Tietää , mitä kauppias sitten suosittelee asiakkaalle :slight_smile: toki vähän niinkuin silmänlumeeksi myydään muitakin merkkejä.Ei vaan taida varastossa olla kokoa juuri sillä hetkellä , kun kysytään. Jenkeistäkin ostamaan vaan isolla rahalla renkaiden vähittäismyyntiketjuja , niin kyllä kauppa käy :slight_smile:

5 tykkäystä

Aikanaan Vianorin osalta tehtiin markkinatutkimusta ja silloisen tutkimuksen mukaan jopa 80% asiakkaista ostaa renkaan mitä myyjä suosittelee. Ei ole vaikea arvata mitä Vianorissa suositellaan. Moni katselee että onpa Vianorin tulos heikko mutta unohtaa että omien tuotteiden myynnin edistäminen on Vianorin päätehtävä. Kun Vianor kautta saadaan myytyä oma tuote kilpailijan tuotteen sijaan niin vaikka itse myyntiakti olisi 1€ tappiollinen renkaalta samalla kun renkaan kate vaikka 40€ Nokian Renkaiden laariin niin kokonaisuutena varsin kannattava kauppa.

Yleisesti ottaen alan keskiössä on logistiikkaosaaminen eli lyhyen sesongin aikana pitää olla oikeaa tavaraa oikeassa paikassa oikeaan aikaan. Tämä on perinteisesti renkailla osattu ja siinäkin Vianorilla iso rooli.

14 tykkäystä

Paljonkos vajaa kuukausi sitten maksettu osinko olikaan?
139 mkpl x 0,35 = n 49 meur
Lokakuun erä jos päätetään hallituksen päätöksellä olisi 0,20 eur/osake eli 28 meur
Yht. 77meur

Vielä jäisi ensi vuodelle 0,17 eur/osake jäljelle…

Nokian Renkaat Oyj (”Yhtiö”) laskee liikkeeseen 100 miljoonan euron euromääräisen vakuudettoman senioriehtoisen vastuullisuustavoitteisiin sidotun joukkovelkakirjalainan (”Velkakirjat”), jonka ISIN-koodi on FI4000556444. Velkakirjojen vuotuinen kiinteä korko on 5,125 prosenttia ja Velkakirjat erääntyvät 14.6.2028. Yhtiö käyttää Velkakirjojen liikkeeseenlaskusta saatavat nettovarat konsernin yleisiin tarpeisiin.

13 tykkäystä

“On 13 June, Qingdao-based tyre manufacturer Sentury announced that it had supplied products to Nokian Tyres in the first quarter of 2023. Writing in a stock exchange filing, Sentury representatives specified that the company has delivered Nokian-branded winter tyres. Sentury said that “the supply will continue in the second quarter” and the current cooperation with Nokian is “good”.”

Muistelen, että alihankina sopimus julkistettaessa puhuttiin ettei Kiinasta osteta talvirenkaita. Senturyn edustajan lausuman mukaan he toimittavat nimenomaan talvirenkaita Nokialle.

8 tykkäystä

Hillehän möi vähittäismyynnin pois. Sinällään kulmakarvoja kohottava teko, kun tehdas oli työnalla. Toisaalta Nokian on hyvin pieni markinaalimerkki Amerikassa. Oman ketjun pito on kallista.

1 tykkäys

Tämän alkuperäisen ilmoituksen mukaan Kiinassa tehtäisiin valikoituja henkilöauton renkaita, enkä muista nähneeni uutista, että pelkästään kesärenkaita siellä tehtäisiin. Tässä akuutissa kriisissä varmaan fiksuita onkin teettää Kiinassa halvalla (?) talvirenkaita ja ainakin yrittää myydä ne kalliilla Nokian brändin alla, toki asiakas on tässä yhtälössä se epävarmin osanen eli suostuuko maksamaan kiinagummista ns. premium-lisää. Ainakin hinnoitteluvoimaa luulisi firmalla olevan enemmän talvi- kuin kesärenkaissa. Tuon Senturyn pörssitiedotteen mukaan yhteistyö sujuu malliin “Good” eli on sitä todennäköisesti myös Nokian puolelta, joten kaikki tilatut renkaat tai iso osa niistä olisivat jo hyllyssä odottamassa toimituksia CE asiakkaille H2:lla. Eli itse näen Nokian Renkaiden pienosakkaana tuon Sentruryn ilmoituksen varsin positiivisena uutisena.

9 tykkäystä

Eli Nokian erityinen taito valmistaa talvirenkaita on vain legendaa? Tuotteissa ei ole mitään salaista tietotaitoa? On vain nimi, jolla erittäin korkeaa hintaa perustellaan? Sehän on osakkeenomistajan kannalta hyvä asia, jos tulos kertyy pelkästä nimestä. Silloin nimi on arvokas.

1 tykkäys

Taidat lukea tekstiäni kuin piru raamattua. Nyt kun Venäjän tehdas on pois pelistä eikä korvaavaa kapasitteetia CE:lle ole omasta takaa vielä, niin tietysti kannattaa valmistaa myös niitä parempi katteisia tuotteita sopimusvalmistajalla. Toki laatutason täytyy olla riittävän hyvä ja ainakin pyrkivät sen varmistamaan auditoinneilla yms, tämäkin löytyy linkkaamastani uutisesta. Nokialaisen talvirenkaan maine lepää mun mielestä enemmänkin pohjoismaisen talvirenkaan varassa, eli Hakkapeliitta jne nastoitettu tai kitkarengas. Nämä CE talvirenkaat menevät mun miestä sinne top 10 mutta ei top 3, ainakin omissa mielikuvissa, kuitenkin selkeästi segmenttiin, jossa hinnoitteluvoimaa vielä on.

Kyllähän Nokian talvirenkaat ovat testeissä hyvin pärjänneet, eli suunnittelupuolella on varmasti osaamista.

Tuotanto onkin sitten luultavasti sellainen juttu, että kun kerrotaan tehtaalle tarkkaan, että mitä pitää tehdä, niin kyllä kiinalainen tekee ihan yhtä hyvää rengasta kuin suomalainen.

10 tykkäystä

Kyllä, ainut ongelma, varsinkin ns. “premium”-agendassa, voi tosin olla(=kuten allekirjoittaneella ainakin), että nykypäivinä kaikki eivät ole valmiita ostamaan Kiinassa valmistettuja tuotteita vallan laisinkaan silloin jos vaihtoehtojakin löytyy…

3 tykkäystä

Olin tänä vuonna NRE.n yhtiökokouksessa ja siellä kysyttiin alihankintana valmistettavista renkaista. En muista tarkkaa sanamuotoa, mutta yhtiön johto totesi, ettei alihankkijoiden valmistettavaksi anneta uusinta teknologiaa sisältäviä renkaita vaan enemmänkin ”bulkkirenkaita”. Muistaako @NukkeNukuttaja paremmin, kun muistini mukaan laadit hyvän koosteen yhtiökokouksesta?

12 tykkäystä

Nokian renkaiden johdossa ei varmasti iloita sopimusvalmistuksesta osana yhtiön parin seuraavan vuoden toimintaa, mutta se on tärkeä ja välttämätön osa yhtiön muutosta.

Jutussa kerrotaan, että tämän kiinalaisen sopimusvalmistajan taustajoukoissa vaikuttaa Nokian renkaiden entinen johtaja ja johtoryhmän jäsen Rami Helminen, jonka yhtiö sai houkuteltua riveihinsä jo 2015.

Pirkanmaalaisyhtiö on arvioinut aiemmin, että vuosien 2023–2027 aikana Sentury Tiren kaltaiset yhteistyökumppanit valmistavat suomalaisyhtiön nimissä 1–­3 miljoonaa rengasta vuodessa. Tänä vuonna Nokian Renkaat ostaa alihankintana noin 1,5 miljoonaa rengasta.

Aamulehden tietojen mukaan Kiinan-tehtaalla ei valmisteta Nokian Renkaiden Hakkapeliitta-tuotteita, jotka ovat yhtiön hintavimpia ja tunnetuimpia renkaita. Yhtiö valmistaa talvirenkaita myös Nordman-nimellä.

Aiemmin Nokian Renkaat on kertonut, että se tekee kaikki Pohjoismaissa myytävät renkaat jatkossa Nokialla, mutta nyt yhtiön viestinnästä kerrotaan Aamulehdelle, että pieni määrä yhteistyökumppaneiden tekemistä kesärenkaista tulee myyntiin myös Pohjoismaiden markkinoille. Osa suomalaistenkin renkaiden alla rullaavista nokialaisista saattaa siis olla jatkossa kiinalaista tekoa.

8 tykkäystä

Haluatko avata vähän tuota lausetta?

Johto ei varmaan tykkää, että sopimusvalmistuksesta saa vähemmän katetta ja ei varmaan tykätä olosuhteista, joissa sopimusvalmistusta oli PAKKO lisätä.

Sopimusvalmistuksen kautta Nokian renkaiden asema pysyy kuitenkin parempana kuin ilman ja jonkinlaista positiivista katetta tästä pitäisi kertyä. Sopimusvalmistuksen onnistuminen näinkin ketterästi oli mielästäni lähinnä positiivinen yllätys.

“Sopimusvalmistus tukee osaltaan kasvuamme ja sillä on tuotantoverkostossamme virtuaalisen tehtaan asema. Suunnitelmissamme on valmistaa vuodesta riippuen noin yhdestä kolmeen miljoonaa rengasta vuosittain sopimusvalmistuksen kautta. Meidät tunnetaan renkaiden laadusta ja suorituskyvystä, ja odotamme myös kumppaniemme noudattavan korkeita laatuvaatimuksiamme.”

Tässä asiaa ei avata, mutta muistelisin toimitusjohtajan Talouselämän haastattelussa kuvailleen tulevaisuutta siten, että sopimusvalmistus ei ole käytössä vain Romanian tehdasta odotellessa, vaan suunnitelmana on jatkaa halvempien renkaiden ostamista sopimusvalmistuksesta (Kiinasta) tästä hetkestä ‘ikuisuuteen’, eli tarkoitus ei ole lopettaa sopimusvamistusta oman kapasiteetin noston jälkeen.

1 tykkäys

Avaan mielelläni, vaikka eipä tuossa paljon avattavaa ole.

Kyse on tosiaan pakosta, josta ei sinänsä iloita. Sen sijaan sopimusvalmistuksen järjestymisestä melko vaivattoman tuntuisesti yhtiön johdossa voidaan olla tyytyväisiä, sillä se on tärkeä ja välttämätön osa – voi kai sanoa – selviytymistä. Nokian renkaiden tavoite on ollut vahva oma valmistus ja se varmaan tuottaa johdollekin iloa jälleen Romanian tehtaan päästyä täyteen vauhtiin.

1 tykkäys