Kerrankin on saatu perusteltuja kriittisiä näkemyksiä yhtiöstä sijoituskohteena .
Aika usein tuntuu tämä Nokian renkaiden ketju menevän samaan hymistelyyn kuin nimikaima Nokian ketju; postaillaan kivan näköisiä uutisia ja kehutaan kuinka hyvin menee, ehkä välissä kummastellaan kun muut eivät tajua yhtiön hienoutta ja valtavaa potentiaalia.
Samaan aikaan toisaalla
Olen kyllä itsekin sitä mieltä, että Nokian renkaissa on tällä hetkellä hyvä tuotto-odotus ja olen osaketta ostanut, mutta ei tämä mielestäni mikään riskitön multibaggeri ole edes usea vuosi tulevaisuuteen katsoen.
“Eikös talvirenkaiden osalta moni muukin premiun merkki menettänyt Venäjän toiminat, ei pelkästään Nokian renkaat?”
Ymmärtääkseni muillakin toimijoilla oli tuotantoa Venäjällä, mutta Nokian renkailla isku oli suhteellisesti paljon paljon kovempi kuin kenelläkään muulla.
"Minusta tulevaisuuden suurin uhkakuva on että kuluttajat näkevät halvempia renkaita tarpeeksi hyvänä tuotteena oman auton alle. "
Tässä on erittäin tärkeä kysymys! Ennen Ukrainan sotaa 2021 ja 2020 Nokian renkaiden liikevaihdosta 40-46 % tuli pohjoismaista! Kannattavuusjakaumaa ei ole eritelty maantieteellisesti, mutta oletettavasti pohjoismaat ovat niitä parhaiten kannattavia markkinoita, joten tuloksesta hyvin suuri osa syntyy täällä. Nyt varsinkin Suomi ja Ruotsi kärsivät ostovoiman laskusta ja kuluttajaluottamus on pohjamudissa. Nokian renkaat on rahastanut kuluttajia premium hinnoittelulla. Entä jos jatkossa yhä useampi renkaiden ostaja on hintatietoisempi? Tämä leikkaa myyntiä ja/tai laskee katteita kun hintoja joudutaan alentamaan lähemmäs kilpailijoiden hintoja.
“Päätöksenteko on myös aina pienessä yrityksessä nopeampaa”
En sano etteikö näin voisi olla, mutta minun on jotenkin vaikea hahmottaa tätä. Tuossa on annettu esimerkiksi agressiivinen hinnoittelu ja yksinoikeudet?
Nokian renkailla on jo vahva asema pohjoismaissa ja mitä sen jälkeen? Ruvetaan valtaamaan USA ja keski-Euroopan markkinaa hinta edellä vs isommat kilpailijat? Pienemmällä skaalalla, huonommalla tunnettavuudella ruvetaan kilpailemaan hinta edellä isompia vastaan samalla kun oma yritys on suurissa ongelmissa menetettyään tärkeimmän tuotantolaitoksensa. Toivotaan parasta, mutta heittäisin tämän olevan kilpailijoiden aliarviointia.
Tällä hetkellä Nokian renkaiden tärkein markkina on pohjoismaat ja täällä riittää puolustettavaa hinnoittelussa ja markkinaosuudessa. Tuotanto on Nokialla vanhassa, ei niin joustavassa tai kustannustehokkaassa tehtaassa.
USA:ssa on uusi hieno tehdas ja sen suhteellinen osuus kasvaa. Siellä tunnettuus ja brändi ovat aika heikkoja ja myydään all season renkaita, joissa kannattavuus ei ole mikään superhyvä?
Keski-Euroopasta on toivottu kasvua, mutta sielläkin on vajavainen hinnoitteluvoima ja nyt ollaan vielä Aasialaisten sopimusvalmistajien varassa. Romaniaan tehdään tehdasta, mutta siihen on vielä hyvin pitkä aika. Oletettavasti tehdasprojekti etenee suunnitellusti, onhan Nokian renkailla hyvät lähtökohdat USA:n tehdasprojektin jäljiltä. Valitettavan usein projektit kuitenkin myöhästyvät tai kustannukset ylittyvät. Sen jälkeen tulee vielä riskit, että Romanian tehtaan kapasiteettia ei saada niin ylös niin nopeasti tai laatu ei ole toivotulla tasolla. En sano etteikö Romanian tehdas voisi hyvin onnistua kuin se on suunniteltu, mutta tällä hetkellä siellä on peruskivi muurattu ja parin vuoden päästä siellä pitäisi paahtua miljoonia renkaita vuodessa, paljon ehtii mennä asioita pieleen.
Koko Nokian renkaiden konserni ja toiminta on rakennettu vuosien varrella sen hetkisen kapasiteetin ympärille. Nyt menetettiin suurin ja tärkein tuotantolaitos. Kustannuspaineita tuli jo aiemmin erilaisista inflaation komponenteista ja nyt konsernin ja Vianorin kulut / myyty rengas ovat hyvin paljon aiempaa suuremmat. Osa kuluista on muuttuvia ja tippuu suoraan kapasiteetin laskun mukana, mutta tuskin on ihan helppo homma sopeuttaa kulut nykyhetkeen.
Tähän voi jatkaa ne Nokian raskaat renkaat. Oletin ja toivoin niiden auttavan osaltaan pitämään konsernin kannattavuutta yllä ja heti perään Nokian renkaat ilmoitti lomautuksista, koska markkina ei vedä.
Nokian renkaat on pieni peluri globaalisti. Sopivan nichen löytämällä on mahdollista tehdä hyvää kannattavuutta (Hakkapeliitat pohjoismaissa) ja pienestä markkinaosuudesta on helpompi kasvattaa vrt 1,0 % → 1,5 % vs 10 % → 15 %.
Autojen renkaiden myynti ei kuitenkaan ole mikään helppo business. Renkaat ovat renkaita, on niissä minkä tahansa valmistajan logo tai mikä tahansa nimi. Suurin osa kuluttajista on aika hintatietoisia. Jos kuluttaja ei osta hinta edellä, niin pitäisi olla tarjota brändiä tai kilpailijoita parempia ominaisuuksia. Brändistä voi olla montaa mieltä, mutta aika vaikea on brändätä mustaa kumirinkulaa paljon toista mustaa kumirinkulaa kalliimmaksi. Teknisiä ominaisuuksia voi kehittää, mutta eivät ne kilpailijat myöskään seiso tumput suorana.
Luuletteko että Nokian renkailla ollaan ainuina tajuttu, että tulevaisuudessa voisi olla kova juttu, jos renkaissa käytetään kierrätysmateriaalia? Eiköhän siellä Michelinin, Pirellin, Hankookin, Bridgestonin, Continentalin jne pääkonttorilla myös mietitä tulevaisuuden trendejä. Ei se isompi skaala auta pelkästään tuotannossa ja logistiikassa! Jos Michelin käyttää saman määrän euroja / myyty rengas markkinointiin kuin Nokian renkaat, niin he saavat valtavasti enemmän näkyvyyttä. Jos Bridgestone käyttää saman määrän euroja / myyty rengas kehittääkseen renkaita kierrätysmateriaaleista, niin he saavat valtavasti enemmän rahaa aiheen tuotekehitykseen.