Nokian Renkaat Oyj

Tässä vielä Raulin kommentit

15 tykkäystä

Eipä mennyt pahasti pieleen aiempi arvioni, yhtiö kertoi juuri että toimari Moisio jää tämän vuoden aikana eläkkeelle. Omasta mielestä siis odotettua, kiinnostavampaa on kuka tulee tilalle ja löytyisikö pitkästä aikaa talon sisältä seuraava toimari.

57 tykkäystä

Onko sähköautojen renkaat uhka vai mahdollisuus NR:lle?
-olen ymmärtänyt, että talvirenkaat on ollut NR:n valttikortti!

14 tykkäystä

Tässä on mun hölmöjä mutupohdintoja, ne kohdat, jotka kuulostavat fiksuilta, niin ovat enemmän tai vähemmän lainauksia esim. analyytikolta tai joltain muulta fiksulta ihmiseltä/taholta. :slight_smile:

En tiedä, onko Renkaat sitä, mutta aika monet kaltaiseni näkevät ehkä yhtiön vähän kohuyhtiönä kuten esim. Fortumin, mikä on toisaalta varmasti joskus ollut ostopaikka jollekin, kun jonkin kohun takia kurssi on syöksynyt ja madellut. Mielikuvieni pohjalta näen tämän myös eräänlaisen laatuyhtiönä, joka tekee laadukkaita tuotteita.

Kohuista ja syytöksistä huolimatta näen tällä yhtiöllä olevan perusta aika kunnossa, minkä tuotteet eivät ole ainakaan huonoja ja ainakin omassa kuplassani yhtiön tuotteisiin luotetaan. Olen kokenut yhtiön kehitysmyönteisenä ja tulevaisuuteen katsovana, mitkä ovat hienoja asioita, jotka joskus tuovat varmasti lisäkuluja sekä epäonnistumisia, mutta edelläkävijänä on omat tunnetut hyvät puolensa.

Suomessa ja Yhdysvalloissa sijaitsevat Nokian Renkaiden tuotantolaitokset ovat rengasteollisuuden tehokkaimpia ja tuottavimpia tehtaita. (yhtiön sivulta lainattua) USA:n tehtaan kapasiteettiä lisäillään tänä vuonna. Romanian tehdas aukeaa mahdollisesti vuonna 2025 (täydellä teholla toimii ilmeisesti 2027-2028 alkaen) ja jos aiemmat tehtaat ovat rengasteollisuuden kuningattaria, niin maallikkona odotan tästä vielä enemmän - jos syystä taikka toisesta tämä viivästyy pahasti, niin osunee kurssiin kovasti tai jos se valmistuukin etuajassa. :exploding_head: Pitääkin hommata oma vakoilija Romanian tehtaan työmaalta ja kysellä tietoja.

Muistaisin 90-luvulla Porschella olleen ongelmia valmistuksen ja tehokkuuden että jossain määrin toimitusketjujen kanssa jolloin muistaakseni japanilaistahot tulivat vähän sujuvoittamaan asioita. Käsittääkseni Renkailla yleisesti ottaen tehtailla ja toimitusketjuissa on onnistuttu sujuvoittamaan ja tehostamaan toimintaa jo pidemmän aikaa, mikä ollee pysyvä vahvuus, että yhtiön päästessä täyteen kapasiteettiin jo parin vuoden päästä, niin tuskin brändiä on ehditty unohtamaan ja tuotteet voidaan toimittaa vauhdilla. :sunglasses:

Aika monien ajatuksissa on ollut se, että brändi unohtuu ja markkina-asema heikkenee eikä yhtiö kykene hinnoittelemaan siten tuotteitaan toivotulla tavalla. Markkina-asema on heikentynyt ja voi varmaan olettaa brändin heikentyneen jossain määrin, mutta voiko se tässä ajassa niin paljoa heiketä ja eiköhän yhtiö saane markkina-asemaansakin hyvin takaisin menettämättä isommin hinnoitteluvoimaa. Anteeksi jälleen osittainen mutuiluni.

Kassavirtaa on ja kaikkein tärkein asia on kunnossa eli osingot :smiling_face_with_three_hearts:. Yhtiö keskittyy omiin vahvuuksiinsa ja toimii tarkasti rönsyilemättä, jos on joihinkin höpinöihin uskominen. Mikä itselläni on unohtunut, niin se, että yhtiöllä on kuitenkin hyvä taloudellinen tilanne. Taseensa ja rahavirtojen avulla uskon yhtiön pärjäävän jatkossakin.

Romanian tehdasta venataan, mietin että ois hyvä olla ajoissa mukana, kun toiset pohtii sitä, miten kannattaa katsoa, miten tehdas etenee jne. Tuntuu, että lähes kaikilla on Renkaista aika samat teesit, joten onko toiveita vedetty kurssiin jo sisälle reippaammin ja tulee mielikuva jossain määrin ilmiselvän hyvästä sijoituskeissistä. Näkeekö ulkkarit yhtiön toisin kuin me suomalaiset, tässä ois vähän eri tahojen näkemyksiä tästä yhtiöstä:

Mahdolliset väärät “tiedot” ja kömpelöt omat pohdintani eivät ole kenenkään syytä paitsi minun; itse vain usein ymmärrän ja tulkitsen asioita väärin, vaikka asiat olisi sinällään aika hyvin ilmoitettu.

Loppuun kysymys:

Onko Renkaissa mahdollisesti eniten sijoittajia pohdituttava asia se, että tässä pitää odottaa ennen kuin saadaan tarpeeksi näyttöjä esim. Romanian tehdas aukeaa kai 2025 ja siitä parin kolmen vuoden päästä se toiminee vasta täydellä teholla? :slight_smile:

29 tykkäystä

Minusta on. Tässä ovat juuri sellaiset “jos tehdas aukeaa ajoissa” ja “jos sen tehokkuus on riittävä” -faktorit mitkä varmasti aiheuttavat epävarmuutta. Tässä on mahdollisuus tehdä hyviä tuottoja ottamalla näkemystä, mutta riski pitää muistaa ja siksi Tyres ei ole (vielä) kovin isolla painolla alkussa.

Oma tutkimus jäi lopulta vähän lyhyeen kun tuli Inderesin analyyseja luettuja ja käännyin nopeasti ostopuolelle, mutta pitää jatkaa tutkimusta jossain kohtaa.

Itse pidän yhtiötä jonkinlaisena “entisenä” laatuyhtiönä missä on kuitenkim mahdollisuudet hyviin tuottoihin. Entisiin ROE-lukemiin ei varmasti ole enää asiaa, kun Venäjän assetit menivät sodan mukana, mutta ihan ok-lukemiin varmasti (jos ylläolevat oletukset toteutuvat). Kilpailuedut kuten logistiikka ja brändi eivät kuitenkaan mielestäni ole isosti kärsineet. Itse en noista kohuista kauheasti jaksa välittää, jos tulosta tulee. Lynchmäinen näkemys siinä mielessä.

Tuotteetkin ovat hyviä, mutta eivät mielestäni ylivoimaisia. Ehkä pidin aiemmista Continentalin nastarenkaista jopa enemmän kuin nykyisistä Nokialaisista, mutta ne olivat kyllä eri autossa, joten sikäli ei vertailtavissa oleva kokemus.

Vähän tällainen käännesijoitus tämäkin joihin minun ei kyllä enää pitänyt alkaa :grinning:

21 tykkäystä

En tiedä teistä muista, mutta negatiivisilla yllättävillä tapahtumilla on yleensä tapana aiheuttaa se, että sitä alkaa odottamaan ja pelkäämään uusia negatiivisia tapahtumia kunnes toisin todistetaan.

Jos jäät Linnanmäellä vuoristorataan jumiin viideksi tunniksi niin henkilöstä riippuen tapahtumasta ylipääseminen voi kestää kauan. Toiset pääsee nopeammin, toiset ei koskaan. Mutta lähes kaikki miettivät sitä, että mitä jos niin käy taas, kun menevät seuraavana kesänä tai 20v päästä seuraavan kerran vuoristoradan kyytiin.

Omasta mielestäni renkuleita kohtaan ajatellaan yleisesti vielä näin. Persilleen se menee, kunnes omin silmin nähdään, että se tehdas pyörii täydellä teholla.

27 tykkäystä

Koitin etsiä paikallisuutisia Romanian tehtaasta.
Ei hirveästi uutta tietoa, mutta tässä yksi tiivistetysti.

  • Tehdas ‘lähes’ valmis ja ilmeisesti sisätyöt käynnissä. Mikä loogista kerta ensimmäiset renkaat pitäisi rullata 9kk sisään ulos tehtaasta.

  • “The average gross salary in the Nokian Tires factory in Oradea will be 2,070 euros per month”

  • Tehdas työllistää 550 ihmistä, kun valmis.

  • Romania tukee tehdasta 100MEUR. Itse en muistanut tätä kädenojennusta, mutta varmasti tästä ollut foorumillakin puhetta.

Vaikuttaa, että tarina etenee suunnitelman mukaisesti eteenpäin ilman isompia takapakkeja.
Kurssikin on viime päivinä ottanut vahvasti ylös.

41 tykkäystä

Onpas kilpailukykyset palkat. Googlen mukaan Romaniassa keskipalkka pyörii siinä 750€ tienoilla, joten varmasti halua paikallisilla työllistyä tuonne. Hakijoista tuskin siis on pulaa ja voi valita parhaat päältä.

Tuo Romanian tuki oli tiedossa ja lisäksi EU rahaakin oli vissiin mahkut saada, mutta se ei ole varmaa vielä.

26 tykkäystä

Tämä Romanian tuki pitää hyväksyä EU:ssa, ainakaan mun tietääkseni mitään varsinaista EU-tukea ei ole tulossa. Hyväksynnästä ei ole kuulunut varmistusta, mutta ei se välttämättä ylitä tiedotuskynnystä, kun oletus on että tuki hyväksytään.

22 tykkäystä

Aivan se menikin näin! Ei kannattaisi luottaa muistiinsa. Kiitos korjauksesta.

1 tykkäys
17 tykkäystä

https://twitter.com/business/status/1780286124864184679?s=19

27 tykkäystä

Continental siis varoitti eilen illalla Q1-tuloksestaan, hauska tiedote muuten kun firma antaa itse konsensusennusteen kaikille julkistamilleen luvuille. Contin ongelmat ovat kuitenkin tälläkin kertaa muualla kuin rengasbusineksessa, joskin sielläkin hienoisesti odotusten alle jäätiin. Tämän Conti laittaa sen piikkiin että pääsiäinen vähensi työpäiviä ja kesärengassesonki alkoi Euroopassa vasta pääsiäisen jälkeen.

Nokian Renkaiden kapasiteettirajoite ja satamalakon sekoittama maaliskuu huomioiden en näkisi tuossa kovin oleellista uutista Nokian kannalta. Heikosta alusta huolimatta Continental toisti tavoitteet koko vuodelle, joka rengas-puolen osalta odottaa pientä markkinakasvua ja tasaista kannattavuutta kuten tässä viestissä aiemmin kerroin.

Continental AG: Continental Releases Preliminary Figures for First Quarter 2024 – Sales and Adjusted EBIT Margin as well as Adjusted Free Cash Flow Below Market Expectation - Continental AG

64 tykkäystä

Näyttää saavan k-auton rengaspalvelunkin kautta nyt nokialaista

10 tykkäystä

Rengasvalmistajille tuskin on liiketaloudellisesti ihan huono asia, jos EU ja valtio vauhdittavat siirtymistä painavampiin ajoneuvoihin, joissa renkaat kuluvat nopeammin. Voisipa melkein ajatella, että renkaiden laadun merkityskin samalla korostuu.

Esim. Tekniikka & Talous huhtikuun alussa:

Muuten alkaa olla mielenkiintoista seurata kurssia, kun uuden, maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan avautuminen lähestyy.

14 tykkäystä

Täytyy vaan muistaa että voipi vielä löytyä yllättävä “maksumies” näihin liikenteenpäästöihin. Tämä on kyllä vanha uutinen mutta en epäile sen paikkansapitävyyttä edelleenkään.

6 tykkäystä

Kevään tulo venyy ja samalla autoilijat tulevat kuluttamaan näillä rospuuttokeleillä talvikuminsa normaalia nopeammin loppuun. Näkyy varmasti ensi vuoden talvirenkaiden myynnissä. Voisi kuvitella vaikutuksen olevan muutamasta prosentista viiteen.

Lämpötila on tässä olennainen muuttuja ja keväällä se on aina korkeampi. Eikä sillä sikäli väliä ole talvi kun pitenee niin talvirenkaat ( lue Nokian Renkaiden tärkein ) kuluu enemmän.

3 tykkäystä

Eikös talvellakin ajeta melkein 70-80% ajasta paljaalla asfaltilla?

11 tykkäystä

Nokian Rinkuloiden yhtiökokous lähestyy, päivämäärä on tosiaan ensi tiistaina 30.4 eli vappuaatto klo 10.00, paikka Helsingin Messukeskus: Yhtiökokous 2024 / Nokian Renkaat

Otin asian esiin, koska huomasin mielenkiintoisen kohdan vasta nyt: “Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Moisio on tavattavissa ennen Yhtiökokousta Yhtiön järjestämässä keskustelutilaisuudessa kahvitarjoilun yhteydessä klo 9.15–9.45. Keskustelutilaisuus ei ole osa Yhtiökokousta ja se pidetään suomeksi. Tilaisuudessa toimitusjohtajalle voi esittää kysymyksiä, mutta sen yhteydessä ei tehdä päätöksiä. Tilaisuudessa mahdollisesti esitettävät kysymykset eivät siten ole osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:ssä tarkoitettuja kysymyksiä.”

Olisikohan nyt idea lyhentää itse kokousta tai sitten luoda hieman rennompi ilmapiiri kysymysten esittämiselle!?

Mutta tätä ennen vielä saamme jännittää Rinkuloiden Q1 tulosta maanantaina 29.4 noin klo 13.00(näin ainakin Raulin mukaan(ja ihan oikein), mielestäni on aina ennen ollut klo 14.00), @Rauli_Juva :n ennakkokommentit: Nokian Renkaat Q1 ensi maanantaina: Lakko sotki kausiluonteisestikin heikkoa kvartaalia - Inderes

Rinkulatq124pre

Tuossa vielä konsensusta tarkemmin, ei välttämättä ihan paikkansapitävä, olen ollut huomaavinani pari hienoista tavoitehinnan nostoa ihan viime päivinä. Suunta kuitenkin selvä eli ollaan pikku hiljaa hivuttautumassa lähemmäs Raulin visiota: https://vara-services.com/nokian-tyres/

Tässä ainakin toinen, pikauutinen Kauppalehdestä eiliseltä:
SEB Bank nostaa Nokian Renkaiden tavoitehinnan 9,00 euroon (aik. 8,50 euroa), toistaa pidä-suosituksen

30 tykkäystä

Omalta osaltani voin sanoa, ettei minua edes kiinnosta renkaiden seuraavat 4 osavuosikatsausta, koska sijoituspäätös ei perustu niihin.
Sijoitusteesi nojaa tätä seuraaviin vuosiin ja olen edelleen vahvasti vakuuttunut, että jos on toiminut kuten allekirjoittanut, eli sijoittanut renkaisiin 2023 - 2024 vuodenvaihteen molemmin puolin, tuotto aikavälillä 2024-2026 tulee peittoamaan samalla aikavälillä hesulin 25-indeksituoton mennen, tullen, ja palatessa.
Erkaantuminen on jo alkanut hieman näkyä graafilla tänä keväänä, mutta tämän vuoden osareiden myötä tuntuvatkin dipit ovat toki mahdollisia.
Jos silloin on vapaata pääomaa, ostan todennäköisesti lisää.

Oma käsitys on, että Renkaiden osaketta arvostetaan markkinoilla vuonna 2026 noin 16-24 euron haarukkaan.

Olen monesti halunnut ostaa Seligsonin OMXH25 ETF.ää salkkuun, mutta joka kerta olen todennut sen olevan typerä valinta, koska salkusta löytyy lähivuosille omasta mielestäni sitä paremmin tuottava yritys. Ostetaan sitä mielummin lisää. Kun Nokian renkaiden teesi on toteutunut, katsotaan sitten vaikka sitä ETFää uusin silmin, jos tekee mieli keventää renkaita.
Nykyinen hintalappu on edelleen aivan järkevä lisäämiselle, mutta nyt ei ole tarvetta siihen.
Viimeisen lisäyksen olen tehnyt tasan 9 euron hinnalla.

36 tykkäystä