Onpas kilpailukykyset palkat. Googlen mukaan Romaniassa keskipalkka pyörii siinä 750€ tienoilla, joten varmasti halua paikallisilla työllistyä tuonne. Hakijoista tuskin siis on pulaa ja voi valita parhaat päältä.
Tuo Romanian tuki oli tiedossa ja lisäksi EU rahaakin oli vissiin mahkut saada, mutta se ei ole varmaa vielä.
Tämä Romanian tuki pitää hyväksyä EU:ssa, ainakaan mun tietääkseni mitään varsinaista EU-tukea ei ole tulossa. Hyväksynnästä ei ole kuulunut varmistusta, mutta ei se välttämättä ylitä tiedotuskynnystä, kun oletus on että tuki hyväksytään.
Continental siis varoitti eilen illalla Q1-tuloksestaan, hauska tiedote muuten kun firma antaa itse konsensusennusteen kaikille julkistamilleen luvuille. Contin ongelmat ovat kuitenkin tälläkin kertaa muualla kuin rengasbusineksessa, joskin sielläkin hienoisesti odotusten alle jäätiin. Tämän Conti laittaa sen piikkiin että pääsiäinen vähensi työpäiviä ja kesärengassesonki alkoi Euroopassa vasta pääsiäisen jälkeen.
Nokian Renkaiden kapasiteettirajoite ja satamalakon sekoittama maaliskuu huomioiden en näkisi tuossa kovin oleellista uutista Nokian kannalta. Heikosta alusta huolimatta Continental toisti tavoitteet koko vuodelle, joka rengas-puolen osalta odottaa pientä markkinakasvua ja tasaista kannattavuutta kuten tässä viestissä aiemmin kerroin.
Rengasvalmistajille tuskin on liiketaloudellisesti ihan huono asia, jos EU ja valtio vauhdittavat siirtymistä painavampiin ajoneuvoihin, joissa renkaat kuluvat nopeammin. Voisipa melkein ajatella, että renkaiden laadun merkityskin samalla korostuu.
Esim. Tekniikka & Talous huhtikuun alussa:
Muuten alkaa olla mielenkiintoista seurata kurssia, kun uuden, maailman ensimmäisen hiilidioksidipäästöttömän rengastehtaan avautuminen lähestyy.
Täytyy vaan muistaa että voipi vielä löytyä yllättävä “maksumies” näihin liikenteenpäästöihin. Tämä on kyllä vanha uutinen mutta en epäile sen paikkansapitävyyttä edelleenkään.
Kevään tulo venyy ja samalla autoilijat tulevat kuluttamaan näillä rospuuttokeleillä talvikuminsa normaalia nopeammin loppuun. Näkyy varmasti ensi vuoden talvirenkaiden myynnissä. Voisi kuvitella vaikutuksen olevan muutamasta prosentista viiteen.
Lämpötila on tässä olennainen muuttuja ja keväällä se on aina korkeampi. Eikä sillä sikäli väliä ole talvi kun pitenee niin talvirenkaat ( lue Nokian Renkaiden tärkein ) kuluu enemmän.
Nokian Rinkuloiden yhtiökokous lähestyy, päivämäärä on tosiaan ensi tiistaina 30.4 eli vappuaatto klo 10.00, paikka Helsingin Messukeskus: Yhtiökokous 2024 / Nokian Renkaat
Otin asian esiin, koska huomasin mielenkiintoisen kohdan vasta nyt: “Nokian Renkaiden toimitusjohtaja Jukka Moisio on tavattavissa ennen Yhtiökokousta Yhtiön järjestämässä keskustelutilaisuudessa kahvitarjoilun yhteydessä klo 9.15–9.45. Keskustelutilaisuus ei ole osa Yhtiökokousta ja se pidetään suomeksi. Tilaisuudessa toimitusjohtajalle voi esittää kysymyksiä, mutta sen yhteydessä ei tehdä päätöksiä. Tilaisuudessa mahdollisesti esitettävät kysymykset eivät siten ole osakeyhtiölain 5 luvun 25 §:ssä tarkoitettuja kysymyksiä.”
Olisikohan nyt idea lyhentää itse kokousta tai sitten luoda hieman rennompi ilmapiiri kysymysten esittämiselle!?
Tuossa vielä konsensusta tarkemmin, ei välttämättä ihan paikkansapitävä, olen ollut huomaavinani pari hienoista tavoitehinnan nostoa ihan viime päivinä. Suunta kuitenkin selvä eli ollaan pikku hiljaa hivuttautumassa lähemmäs Raulin visiota: https://vara-services.com/nokian-tyres/
Tässä ainakin toinen, pikauutinen Kauppalehdestä eiliseltä:
SEB Bank nostaa Nokian Renkaiden tavoitehinnan 9,00 euroon (aik. 8,50 euroa), toistaa pidä-suosituksen
Omalta osaltani voin sanoa, ettei minua edes kiinnosta renkaiden seuraavat 4 osavuosikatsausta, koska sijoituspäätös ei perustu niihin.
Sijoitusteesi nojaa tätä seuraaviin vuosiin ja olen edelleen vahvasti vakuuttunut, että jos on toiminut kuten allekirjoittanut, eli sijoittanut renkaisiin 2023 - 2024 vuodenvaihteen molemmin puolin, tuotto aikavälillä 2024-2026 tulee peittoamaan samalla aikavälillä hesulin 25-indeksituoton mennen, tullen, ja palatessa.
Erkaantuminen on jo alkanut hieman näkyä graafilla tänä keväänä, mutta tämän vuoden osareiden myötä tuntuvatkin dipit ovat toki mahdollisia.
Jos silloin on vapaata pääomaa, ostan todennäköisesti lisää.
Oma käsitys on, että Renkaiden osaketta arvostetaan markkinoilla vuonna 2026 noin 16-24 euron haarukkaan.
Olen monesti halunnut ostaa Seligsonin OMXH25 ETF.ää salkkuun, mutta joka kerta olen todennut sen olevan typerä valinta, koska salkusta löytyy lähivuosille omasta mielestäni sitä paremmin tuottava yritys. Ostetaan sitä mielummin lisää. Kun Nokian renkaiden teesi on toteutunut, katsotaan sitten vaikka sitä ETFää uusin silmin, jos tekee mieli keventää renkaita.
Nykyinen hintalappu on edelleen aivan järkevä lisäämiselle, mutta nyt ei ole tarvetta siihen.
Viimeisen lisäyksen olen tehnyt tasan 9 euron hinnalla.
Imo Noksun rinkuloissa riskiprofiili on epäsymmetrinen:
+Valmis brändi
+Osaa jo valmistaa renkaita
+Kannattavuus skaalaantuu volyymin myötä. Volyymi kasvaa kun sopimusvalmistusta lisätään/kehitetään sekä kun 2024 tuotannon aloittavan tehtaan tuotantuoa ajetaan ylös.
+Kannattavuus paranee kun omalla tuotannolla korvataan sopimusvalmistusta
+Vahva tase
+osingonmaksuhalu pitää tuoton melkein indeksin vauhdissa
-Romanian tehtaan ylösajo epäonnistuu jostakin syystä
-Brändi ottaa osumaa
-markkinaan liittyvät riskit
Maksaja yleensä on autoilija, jos jotain tienkulumismaksua tulisi. Muuten kitkarenkaatkin on keksitty, jos Suomessa nastakielto joskus etenisi kokeilua pidemmälle.
Vertailut renkaiden kulumisen suhteen tietysti olisi kiinnostava tieto. Mutta ajankohtaistahan on seuraava raportti ja mitä tehtaan rakentumisesta kerrotaan.
-Ei myöskään ole tiedossa mille tasolle Romanian tehtaan tuotantokustannukset asettuvat, joka tapauksessa korkeammat kuin Venäjällä oli.
Sitä olen miettinyt että ottaako osake etunojaa vai odottaako sijoittajat että tehdas on käynnissä ja nähdään mille tulostasolle sitten asetutaan ja osake hakee tasonsa vasta sitten. Silloin odottavan aika olisi melko pitkä, 3vuotta ainakin.
Fakta 1:
Romanian tehtaan suunniteltu kapasiteetti 1 vaiheessa nostaa Renkaat Oy Ab:n tuotantokapasiteettia noin 30%.
Fakta 2:
Romanian tontilla on kapasiteetin laajennusvaraa kosolti, joka tultanee käyttämään lähivuosina. Samoin oli Soviet Junionin tehtaan kanssa 20 vuotta sitten.
Fakta 3:
Renkaat Oy Ab oli samassa tilanteessa myös aiemmin. Silloin tuotanto laajennettiin Soviet Junioniin. Kurssikäyrästöstä voi jokainen käydä tarkistamassa, mitä tuolloin yhtiön arvostukselle kävi.
Edit, korjattu näppivirhe (10 vuotta sitten → 20 vuotta sitten)
Kovin puskee “faktaa” tai pikemminkin vain kenties mielipidettä olettaisin? (itse myös omistaja). Kevättä kohden…
Kuitenkin renkaiden osalta toivottavaa olisi, että yritys voisi “ihan rauhassa” omaan markkina-arvoonsa, sekä brändiinsä nojautua, jatkaa renkaiden osalta tuotekehitystään ja unohtaa aiemman koettelemuksensa (keskittyä ydinosaamiseensa). Aiempi tuottavuuden taso on toki aina taakkansa tulevaisuutta ja investoinnin kannalta ajatellen. Silti venäjän reissut on nyt kuitenkin “lusittu” ja uutta kohti. Renkaiden tarve maailmassa nykymuodossa ei lopu.