Nokian Renkaat Oyj

Miten tää patentti käytännössä toimii ja mitä on patentoitu? Konetta tuskin on kummankaan toimesta patentoitu, kun eivät ole kone toimittajia.

Ligniiniä keittoprosessista tuottaa muutkin. Onko joku patentoitu lopputuote?

2 tykkäystä

Eikö menetelmänkin voi patentoida, eli tuossa tapauksessa noen käyttö korvataan jollakin tietyllä uusiutuvalla materiaalilla.

Renkaiden valmistus on paljolti kemiaa. Nokian renkaat on varmasti panostanut paljon carbon blackin korvaamiseen muilla aineilla. UPM tuskin kiinnostuisi lisenssistä, jolla ei ole kaupallista arvoa.
Ilmeisesti Nokian Renkaiden patentoimalla menetelmällä voidaan ligniiniä käyttää korvaavana renkaissa.
vCB (virgin carbon black) on kuitenkin korvattava muulla, koska se tehdään epätäydellisellä fossiilisen polttoaineen polttamisella. Se tekee tämän mittakaavasta ison ja pienemmistäkin pöhinöistä on saatua isoja otsikkoja aikaan.

15 tykkäystä

Toimarinimityksiä:

38 tykkäystä

Nopealla vilkaisulla pitkä ura saman työnantajan leivissä, mikä omissa korteissa on aina hyvä, koska luo kuvan uskollisuudesta yhtiölle. Toivokaamme hänelle pitkää uraa myös Tyresillä.

36 tykkäystä

Nokian Renkaat tuntuu halvalta, ja siis huomioiden riskitkin.

Romanian tehdas edistyy ilmeisesti hyvää tahtia ja eikä ole kai mahdotonta, että budjettikin menisi alle lasketun. Mielikuvissani budjetit useammin ylittyvät kuin pysyvät siinä ja tuntuu, että aikataulut aina venyvät, mutta tämän projektin suhteen on ilmeisesti toisin. USA:n tehtaallakin asiat ovat käsittääkseni edenneet hyvin.

Mielestäni yhtiön houkuttelevuudesta kertonee se, että miinukset joihin on osin keskitytty siellä täällä ovat sellaisia, jotka eivät ole niin häiritseviä pidemmällä aikavälillä, jos olen oikein ymmärtänyt esim. tuotantokatkot ja toimitusvaikeudet. Jotkut jotka valitsevat sijoituskohteitaan lyhyttä aikaa seuraavalla yksinkertaisella pikaekselillä kelattuna eivät välttämättä ymmärrä yhtiön houkuttelevuutta; toki jos katsoisivat laajemmin ja kauemmas, niin saattaisivat suhtautua toisin.

Uhkia ja riskejä sinänsä keksii, mutta näen ne tuttuina riskeinä enkä omien mielikuvieni ja lukemani perusteella sillä tavalla jaksa huolestua esim. tutusta syklisyydestä tai brändin vetovoiman laskemisesta.

Yhtiö on yleisen käsityksen mukaan pohjannut ja tässä odotellaan, että Romania on voimissaan 100-prosenttisesti ja kyllähän tuossa USAkin on täysissä sielun sekä ruumin voimissaan jo aiemmin.

Renkaat tuntuu samalta yhtiöltä kuin aiemmin ennen vaikeita aikoja… siis hyviltä osin, yhtiön kurssi on aika pohjilla ja tuntuu, että kaikki isot osa-alueet näyttää hyviltä ja valopilkkuna on Romania sekä USA että se, mitä tämä on yhtiönä.

Selittääkö osakkeen mahdollista halpuutta nopeat ekselin pyöritykset, joissa ei ole katsottu pidemmälle ja laajemmin? Ehkä aiemmilta ajoilta luotu maine ja yhtiön sekoilut painavat edelleen - vain luoja tietää, mutta antaa Renkaiden soida - nämä ei itseäni isommin huolestuta.

Ainoastaan ihan yksittäiset lukemani jutut, joissa ennustetaan pitkälle ja yltiöpositiivisesti hieman laittavat arveluttamaan, koska näin tehdään usein yhtiöissä, joissa on turskaa tiedossa, mutta kaikkien analyysien ja useimpien viestien nähden näidenkin viestien osuus on todella pieni. Sijoituspuolella ei ole tietääkseni messiaita, koska esim. edes Mäkisen Mikko ei ainakaan lukemani ja keskustelujeni pohjalta pysty näkemään ainakaan varmasti, että tämä yhtiö hyvin todennäköisesti tuplaa, triplaa tai muuta. Tämä tuntuu omiin silmiini todella hyvältä, joka ei kyllä ole tae mistään. :sweat_smile:

Olen kiinnostunut yhtiöstä sijoituskohteena, ja luulen, että erityisesti omistajat sekä muut jotka näkevät yhtiön positiivisessa valossa ovat kanssani kiinnostunut kuulemaan hyvin perusteltuja ajatuksia siitä, mikä yhtiössä voisi olla sellaista, joka voisi tehdä ei-niin-hyvän-sijoituskohteen. Hyvät ja kattavat perustelut kiinnostavat eikä ehkä niin omat kokemukset yhtiön tuotteista tai tutut lyhyet heitot yhtiön vanhoista sekoiluista. Hyviä ajatuksia yhtiöstä on ollut riskitekijöidenkin osalta tässä ketjussa ja yhtiöraportissa, mutta kaipaisin vielä vähän lisää ajatuksia näistä. Tietysti aina, kun joutuu odottamaan asioita, niin siinä on omat riskinä, joka on selvä, toisaalta ei tässä ainakaan itselleni mitään uutta.

Riskitekijöiksi en hyväksy sitä, että Alokas mahdollisesti ostaa tätä. :slight_smile: (tai hyväksyn, mutta se on tiedossa)

49 tykkäystä

Musta tuntuu ‘analyysi’:

  • Brändi tunnetaan erityisesti talvirenkaista. Kylmät talvet jatkunevat maailmalla.
  • Sähköautojen lisääntyminen, niiden kalliit rengassarjat, kuvittelisin tuovan katetta
  • Romanian tehtaan rakennuskustannukset, halpa maa halpaa rakentaa
  • Romanian tehtaan sivukulut
  • Raskaan puolen osaaminen
  • Mahdolliset uudet innovaatiot
  • Mainetahrat, kartellit, testirenkaiden erikoisversiot ym
  • Halvalla tehty Romanian tehdas, entä jos ei toimi.
  • Itsekin pidän NRE tuotteita kalliina jos kohta kestävinä
  • Millä erottua markkinoilla. Tuttu kotimainen rengaskauppias kertoi, että jengi puntaroi ja lopulta, hinta ratkaisee, kinkkiä alle.
  • Järkyttävä rengasmerkkien sekamelska, erottuminen
  • Pelkät talvirenkaat ei kanna yhtiötä
  • Mahdolliset uudet innovaatiot kysyvät rahaa

Osingon kehittyminen?

Mutta jos onnistuvat, uskon vuoden parin kuluessa kurssin olevan tuplat, siitä eteenpäin…? Seuraan menoa.

26 tykkäystä

Mikäs mies tämä Paolo Pompei?

Aloitti dokumentoidun työuransa Pirellillä Isossa-Britanniassa vuonna 1997 tuotannonsuunnittelijan roolissa. Vajaan parin vuoden Pirelli-pestin jälkeen hän työskenteli yli 23 vuotta Trelleborg Wheel Systems:llä päätyen lopulta koko yrityksen presidentiksi (CEO). Tällaisia korkeimmalle huipulle päätyviä uria yhden yrityksen palveluksessa ei näe enää kovin usein.

Yokohama osti Trelleborg Wheels Systemsin (TWS) vuonna 2022. Tarkan myyntiajankohdan suhteen on tosin hieman epäselvyyttä jopa siten, että Ruotsin pörssi päätyi määräämään Trelleborgille sakot kaupan hitaasta tiedottamisesta. Paolo Pompei siirtyi ostettavan yrityksen (TWS) CEO:n roolista Yokohama TWS:n CEO:ksi vähän yli vuosi sitten.

Vaikuttaa varsin mainiolta löydöltä Renkaiden toimitusjohtajaksi. Saavutuksia CEO:n roolissa on hieman hankalampi arvioida, mutta pestin pituus antaa viitteitä tyytyväisyydestä miehen työhön. Täytyy vielä erikseen mainita, että tuoreesta integraatiokokemuksesta tuskin on haittaa Renkaidenkaan ruorissa.

107 tykkäystä

Tässä on Salkunrakentajan juttu Renkaista. Ei sinällään uutta ihmeellisempää, mutta itseäni kiinnostaa, mitä eri tahot sanovat yhtiöstä ja mitä puolia he korostavat jutuissaan.

Romaniaan rakentuva alan ensimmäinen hiilidioksidipäästötön rengastehdas on tärkeä tekijä kapasiteetin ja myynnin kasvatuksessa. Samaan aikaan yhtiö kasvattaa kapasiteettia Suomessa ja Yhdysvalloissa sekä lisää sopimusvalmistusta.


EDIT:

Inderesin premiumistit saavat haettua nopeasti eri aikaväleiltä yhtiöittäin tietoa sisäpiirikaupoista, Inderes sisäpiirin kaupaat.

Ostosummat eivät ole isoja, mutta edes vähän pidemmältä aikaväliltä ei toisaalta ole myyntejäkään.

34 tykkäystä

Thomaksen kommentit uudesta Renkaiden toimarista. :slight_smile:

17 tykkäystä

On se kumma että suomalaisissa yrityksissä ei ole jatkuvuutta! Lähes poikkeuksetta uusi toimari rekrytään talon ulkopuolelta, vaikka akateeminen tutkimus ja maalaisjärki sanoo, että talon sisäinen rekrytointi on parempi vaihtoehto. Tämä toki edellyttää, että uutta johtaja-ainesta kehitetään jatkuvasti, mitä suomalaisissa yhtiöissä ei selvästikään tehdä.

Toivotetaan nyt kuitenkin uudelle toimarille onnea uuden firman kulttuurin opiskelussa! Ehkä kolmen vuoden kuluessa saamme tietää, onko rekrytointi onnistunut.

38 tykkäystä

Moi,

mikäli yrityksen on tarkoitus laajentaa markkina-aluetta Suomen ja Skandivian ulkopuolelle on järkevää etsiä tj jolla on kokemusta kansainvälisestä kaupankäynnistä.

Esim UPM on nostanut koko ajan johtajat (aka Pesonen) yrityksen sisältä ja heillä ei ole mitään muuta kokemusta tai näkemystä kuin mitä UPM:ssä on.

Siinä olet oikeassa että parin kolmen vuoden kuluttua näemme oliko valinta oikea.

15 tykkäystä

Yritin tässä muistella selkeitä menestystarinoita ulkomaisen toimarin palkanneista yhtiöistä. Mieleeni ei tullut heti yhtäkään, vaikka niitä varmasti on useitakin. Floppeja tuli usea mieleen, ne ilmeisesti jää paremmin muistiin (itselläni).

12 tykkäystä

Jos mietin pidempään jakkarallaan pysyneitä, niin kai Ifin ja nyt Sampon toimarin Magnussonin voi laskea menestystarinaksi? Listaamattomalta puolelta Genelecin Naghianin.

6 tykkäystä

Johto ostoksilla

5000kpl tarttui Jouko Pölöselle.

34 tykkäystä

Itse odotan paljon uudelta Daytonin tehtaalta. Ensikertaa Nokian Renkailla on kokoja USA:n suostuimpaan autoluokkaan eli FullSize pickup -malleihin. Kilpailu on kovaa BFGoodrich, Falken, Nitto, Toyo, Cooper…mutta jos Nokian saa verrokin BFGoodrchin AT ja MT -malleille vain taivas on rajana.

16 tykkäystä

Millainen vai ei minkäänlainen NRE on brändiltään Yhdysvalloissa? Mainonta? Talvirenkaitahan siellä tarvitaan todella monessa osavaltiossa, käyttäjiä, ostajia olisi. Miksi minua usein harmittaa suomalaisten globaalien yritysten näkymättömyys/turhan kevyet panostukset vrt Kempower.

8 tykkäystä

Terkut USA:sta! Väitän, että suuri osa ostajista ei rengaskaupoilla välitä brändistä, vaan myyjän suosituksesta, hinnasta ja renkaan hiplaamisesta sekä kokemastaan “laadusta”. Keskiverto renkaanostaja on siis myyjän armoilla. Goodyear, Michelin ja muut ovat tunnetumpia ja siksi turvallisempia valintoja. Rinkuloilla on kuitenkin HUIMA mahdollisuus jos osaa tuoda suomalaisuuden (=talviosaaminen) myyjien suuhun sopivaksi tarinaksi. Brändin rakentaminen on todella kallista ja aikaa vievää, mutta se lienee jo alkanut. Itse en ole havainnut mitään, mutta se ei tarkoita etteikö sitä tehtäisi.

33 tykkäystä

Nokian brändi varsinkin talvirenkaissa on erittäin vahva. Jenkit tykkäävät tarinoista ja varsinkin Hakkapeliitta -renkaan tarina vetoaa ja oli fiksu päätös pitää hankalasti lausuttava nimi ja uskoa tarinan puhuvan puolestaan. Näin on tapahtunut. Nokian kesärenkaat ovat saaneet hyviä arvosteluja ja ne lasketaan Premium -merkkeihin. Nokian Renkaat ovat päässeet Hakkapeliitan toimiessa oven avaajana suurin ketjuihin esim. Discount Tyres ja WalMart sisään. Se on elinehto. Nyt vain pitää tehdä sitä markkinointi työtä, että asiakkaalle myydään Nokian Rengasta ensisijais -renkaana nykyisten päämerkkien Michelin/Goodyear sijaan. Ja siinä mainostaminen/näkyvyys on A ja O. Daytanon uusi tehdas on oikea lisä laajentaa valikoimaan jenkkien suosituimpaan autoluokkaan. Tänäkin vuonna jenkeissä tullaan myymään vajaa miljoona Full-Size Ford F-150 lava-autoa, joista 80% varustetaan V8:lla. Loput ovat V6 tai diesel -malleja. Nokian nykyinen johto USA:ssa on mielestäni hyvin ajan tasalla, Osaa toimia kulttuurissa ja ymmärtää USA:n markkinat, jokainen osavaltio on oma maailmansa. Daytonan tehtaiden panostus vastuulisuuteen on hyvä paino/myynti arvo, kun puhutaan USA:n vihreistä valtioista eli California,Washington, Maine, Vermont etc… Mielestäni keskittyminen Premium -luokkaan on hyvä ja kantava idea ja sama pätee uusien mallienkin suhteen. Itse näen, että pitkällä sijoituksella Nokian Renkaiden tulos tulee USA:sta. Ainakin itse tankkasin lisää. Venäjän oppirahat on maksettu.

17 tykkäystä

Aikoinaan Nokian Renkaiden johto näki mahdollisuutena, että pienenä tuotemerkkinä Yhdysvalloissa heillä oli mahdollisuus antaa alueellinen yksinoikeus paikalliselle jakelijalle.