Nokian Renkaat Oyj

@Pika-Sissi puhuikin 2027 päättyvän strategia kauden aikana tuosta. 16€ tarkoittaa karkeasti 2 miljardin markkina arvoa, sitten jos oletetaan että velkaa on 500 miljoonaa, tulee yritysarvoksi 2,5 miljardia. Sitten jos peilataan näitä strategia kauden tavoitteita ja sanotaan että 2 miljardin liikevaihto saavutetaan mutta kannattavuus on välillä 12-15% saadaan liikevoittoa sen 240-300 miljoonaa jolloin ev/ebit on sen 10-8x.

Ja hätäilijöille, 16€ tarkoittaisi jo tuplaamista eli tuossa saa mennä vaikka 5 vuotta (yli 2027) että edelleen tuotto odotus on sen 15% vuodessa. Tämän hetken p/b ykkösen tuntumassa indikoi että pääoman kustannus on sen 12-15% luokkaa, kun pääoman tuotot ykkösen kiertonopeudella asettuu sinne 12-15% välille kun/jos tuohon marginaali tavoitteeseen päästään. Isoa riskipreemiota siis hinnoitellaan, mutta tuotto odotus ylittää sen vaikka uskoisi että tavoitteisiin päästään vasta 2029 ja silloinkin kannattavuus jäisi muutaman prosentin.

30 tykkäystä

Ja sinällään itse en näe tuota markkinoiden vaatimaa riskipreemiota edes perusteltuna ottaen huomioon yhtiön kilpailuedun.

6 tykkäystä

13% kannattavuudella ja n. 220 miljoonan liikevoitolla, niin ei tuo 16 euron arvostus mikään mieletön olisi.

Toki, jos noi luvut toteutuvat ja kurssi laahaa, niin ostan tyytyväisenä sitten kokoajan lisää.

Kustannukset ovat nyt näiden investointien takia korkealla. Mun on hankala nähdä, että lisää tämmöisiä suurempia kulueriä olisi heti tulossa. Tuskin nyt uutta tehdasta on heti tulossa.

5 tykkäystä

Korjataan nyt kuitenkin sen verran, että 2 miljardin markkina-arvo tarkoittaa vain 14,5 euroa per osake ja 16 euron osake puolestaan 2,2 mrd markkinaarvoa. 14,5 ja 16 eurolla on iso ero, mutta 16 euroa tuli siitä, että edellinen kirjoittaja haaveili siitä arvostuksen alarajana vuoteen 2027 mennessä.

2 Miljardin liikevaihto 3 vuoden sisällä olisi mielestäni jättimäinen suoritus, ja sellaisen olettaminen on jo lähtökohtaisesti kova etunoja, koska yhtiön pääasialliset markkinat ovat äärimmäisen kilpaillut, eikä mitään näyttöä kovin kummoisesta kilpailukyvystä näillä markkinoilla ole koskaan ennenkään ollut. Patoutunutta kysyntää brändille varmasti on jonkin verran kunhan saadaan lisää rengaskokoja markkinoille ja joita kapasiteettipuutteen vuoksi ei ole pariin vuoteen saatu markkinaan, mutta ei pelkästään tällä hätyytellä 2mrd liikevaihtoa.

Kerro mikä mielestäsi on se kilpailuetu millä verrokkeja korkeampaa arvostusta voi perustella, mihin viestissäsi viittaat?

12 tykkäystä

Varovaisesti myös suhtautuisin NR:n uuteen tulemiseen, vaikka menestystä toki toivon. Ostonappi etusormen alla seurasin dippiä ~6.20e hintapiikissä minäkin, mutta tuntui silloinkin liian kalliilta ja tuntuu edelleen. Oletteko katsoneet Michelinin, Pirellin, Goodyearin ja Continentalin talouslukuja?

Jos kumibisnekseen haluaisi juuri nyt sijoittaa ja sijoittaisi täysin objektiivisesti, olisi NR lukujen perusteella viimeisin valinta, vaikka huomioisi lähitulevaisuuden odotettua kasvuakin. Sinivalkoisin lasein katsoen menestystarinaa toivoo, mutta matkalla on vielä monta epävarmuustekijää. En itse usko tuon kartelliasian potentiaalisen lopputuleman olevan välttämättä vielä täysin huomioidun/hinnoitellun.

12 tykkäystä

16 euron kurssilla ja 220m liikevaihdolla arvostus EV/ebit mittarilla olisi markkinan korkeimpia, ja esim 50% Michelinin tai Bridgestonen yläpuolella, yli kaksinkertainen Continentaliin verrattuna tai yli 20% huomattavaa tulosparannuspotentiaalia omaava Goodyeariin verrattuna. Nokian Renkaat on kilpailijoita selkeästi korkeammin arvostettu jo tänään, ja mielestäni sen kuuluukin olla, koska tulosparannuspotentiaalia ja kasvumahdollisuuksia on, mutta niin on riskejäkin. Mitään todellisia kilpailuetuja en ole kenenkään kuullut pystyvän nimeämään. Varmaan realistisin skenaario on se, että Renkaat kasvaa markkinaa nopeammin seuraavat 2 vuotta ja sen jälkeen etenee markkinan mukana tai mikäli kilpailuetuja löytyy, niin kasvu voi jatkua, mutta “ilmaisia lounaita” tuskin on tarjolla.

Täysin samaa mieltä Acumenin kanssa siitä, että minun on vaikea ymmärtää miksi rengasbisnekseen kannattaisi lähteä Renkaiden kautta, kun kaiken sen ja enemmänkin mitä Renkaat lupaa vuosien päästä kovalla riskillä voi saada jo tänään ostamalla laadukkaampia kilpailijoita ja ilman em riskejä.

12 tykkäystä

Tuo “iso” 1,5€ ero kompensoituu jo osingoilla.

Mitä tulee verrokkianalyysiin niin olet tietenkin vapaa ostamaan kilpailijoiden osakkeita, jos ne näet parempina sijoituskohteina. Itse kuitenkin näen että Nokian renkaiden tarjoama r to r on tarpeeksi hyvä osakkeen ostamiseen.

1 tykkäys

Mitä tulee renkaiden kilpailuetuihin niin asema jälkimarkkinassa on aika massiivinen verrattuna kilpailijoihin ja sen avulla voi perustella kovempaa kannattavuutta. Mitä tulee 2 miljardin liikevaihtoon, niin kuten totesin, sen ei tarvitse edes toteutua kolmessa, vaan 5 vuodessa. Ja itse olen katsonut turvamarginaalin kannattavuudesta, mutta ihan yhtä hyvin sen myös voi katsoa liikevaihdosta. Aika vastaavaa tavaraahan suurin osa markkinatoimijoista myy, niin se päätetäänkö sitten hintajoustolla pistää enemmän tavaraa markkinan vai mielummin pitää marginaaleista kiinni, riippuu johdon strategiasta.

10 tykkäystä

Tuo “iso” 1,5€ ero kompensoituu jo osingoilla.

En nyt sotkisi osinkoa tähän. Jos se jätettäisiin maksamatta, niin kurssi romahtaisi, ja tässä kohtaa muutenkin keskusteltiin tulevasta kurssitasosta. Renkaat on aina ollut osinkoyhtiö ja se varmasti tulee jatkumaan valtion ollessa pääomistajana. Tämän ei pitäisi olla yllätys kellekään joka tähän osakkeeseen sijoittaa.

Kyllä kai kaikilla objektiivisilla mittareilla Renkaiden asema jälkimarkkinassa on huomattavasti heikompi päämarkkina-alueilla kilpailijoihin verrattuna poislukien ehkä Pohjoismaat, missä ollaan suurinpiirtein tasoissa. Jos tarkoitit, että Renkaiden liikevaihdosta suurempi osuus (koko liikevaihto) tulee jälkimarkkinasta, niin siinä oet oikeassa ja se nostaa liikevoittoa, millä toki voi perustella korkeampaa arvostusta suhteessa liikevaihtoon. Tästä lienemme samaa mieltä.

Suhtauduin aiemmin positiivisesti hintaruuvin käyttömahdollisuuksiin kasvun vauhdittajana, koska tehokas tuotanto Venäjällä antoi kilpailuetua ja mahdollisti tämän strategian katteiden liikaa kärsimättä, mutta jatkossa tätä etua tuskin on ja luulenpa, että hintaruuvi onkin tältä osin siirtynyt isompien voluumien kilpailijoille.

En sano, että Renkaat on välttämättä huono sijoitus nykykurssilla, mutta epäilen sen olevan iso pettymys monelle täällä kirjoittelevalle, koska kurssinousuoletukset on hinattu haasteelliselle tasolle. Luulen sen kuitenkin tarjoavat hyvää osinkoa ja kaiken mennessä nappiin myös kurssinousua, jolloin sillä kyllä ylittänee ~10% markkinatuotto-odotuksen. Lisäksi koko autosektorin arvostukset on Euroopassa poljettu vähintäänkin mielenkiintoiselle tasolle, mikä tilanteen jossain kohtaa normalisoituessa tarjonnee myötätuulta myös Renkaille. Tosin uskon parempiin tuloksiin päästävän tiettyihin kilpailijoihin sijoittamalla, ja siksi omat rahat menevätkin sinne.

15 tykkäystä

@Putteri valuaatiotakin voi (ja pitää) lähestyä monella tapaa. Tulospohjaisesti Renkaat on tosiaan arvokas, mutta tietysti yhtiön vaihe huomioiden pitääkin (ihan niinkuin totesitkin jo) olla. Mielestäni tulospohjaiset lukemat on tällä hetkellä aika huonoja ja siksi paremmat mittarit ovatkin P/B sekä taseen huomioiva EV/S. Kuitenkin, me päästään aika samaan lopputulokseen :smiley:

  • Jos katsot P/B lukua, niin eihän Renkaat ole missään nimessä kalliin oloinen? P/B muutenkin aika hyvä mittari Renkaille, koska bisnes on tätä klassista “raskasta teollisuutta” jossa kasvu vaatii aineellista pääomaa. Taseessa aineetonta pääomaakin aika niukasti ja taseen aineellinen pääoma lienee aika kuranttia koska tehtaat suhkot hyvässä kunnossa / uusia. Nokian Renkaiden P/B on alhaisempi kuin Bridgestonella, Toyo Firellä, Michelinillä, Cheng Shin Rubberilla, Apollo Tyresillä, MRF:llä ja Pirelillä.
  • Jos taas haluat katsoa tuota liikevaihtokerrointa, niin käytä taseen huomioivaa EV/S -lukua. Tässä Nokian Renkaita korkeammat kertoimet on mm. Apollo Tyresillä, Hankookilla, Pirellillä ja käytännössä samaa tasoa lukema on Michelinin kanssa.
  • Pääkilpailijoista käytännössä vain GoodYear on mielestäni halvemmin arvostettu.

Siitä olen samaa mieltä, että 16e pohjahinta 2027 on mielestäni aika optimistista eikä mielestäni missään nimessä mikään “bear skenaario” :smiley: Firma teki 2021 liikevaihtoa reilu 1,7 mrd, josta “Venäjä ja Aasia” oli 15-20 % luokkkaa ja siten Venäjän osuun varmaan jotain 200-250Me luokkaa. Ilman Venäjää siis 2021 liikevaihto oli siis luokkaa 1,5 mrd. Huomioiden jyllännyt inflaatio tässä männävuosina ja Venäjän markkinaosuuden menetyksen, mielestäni voi pitää ihan aidosti konservatiivisena base-skenaariona sitä, että Renkaat saavuttaa noin 1,7 - 1,8 mrd liikevaihdon 2027.

Huomioiden vahvan taseen, jos EV/S on verrokkien kautta linjassa ja annetaan taso 1.0 - 1.1 sekä oletetaan taseen säilyvän vahvana (isot investoinnit tehty), mielestäni yhtiön hinta olisi tällöin vähintään 10-11e tasoa. Se tarkoittaisi aikalailla 10 % p.a tuottoa -27 vuoden loppuun mennessä.

→ Mielestäni markkinat hinnoittelee firmaa just nyt aika oikein, mutta keskimäärin Nokian Renkaat on mielestäni houkuttelevammin hinnoiteltu kuin Helsingin pörssi keskimäärin. Mutta jotta tää tuottaa selvästi > 15 % p.a, niin liiketoiminnan kehityksen pitää mielestäni olla odotettua parempaa ja firman pitää käytännössä saada parempi markkinaosuus mitä oli Pietarin tehtaan aikaan. Minä en osaa arvioida sitä, että kuinka todennäköistä tuo selvästi kovemman liikevaihdon (>2mrd 2027v aikana) saavuttaminen on.

101 tykkäystä

Ihan hyvää analyysiä ja olemme suurinpiirtein samaa mieltä lähes kaikesta.

Renkaat ei missään tapauksessa ole kallis P/B luvulla, mikä on tärkeä mittari, yhdessä EV/S ja P/S lukujen kanssa. Olen suhteellisen vakuuttunut, että Renkaat kykenee kannattavuus näkökulmasta toimimaan vähintään markkinan tasolla tai hieman sen yli juoksulla johtuen liiketoimintamallista, missä se ei osallistu ensiasennusmarkkinoille. Näin ollen suurin kysymysmerkki tulevaa arvostustasoa määritettäessä on liikevaihto ja mille tasolle se asettuu, kuten monesti olen jo sanonutkin.

Liikevaihdosta vielä toteaisin, että Renkaiden liikevaihto ei ole mielestäni niin laadukasta kuin tietyillä kilpailijoilla, joilla on tukevampi asema Aasiassa, missä on mielestäni parhaat kysyntänäkymät pidemmällä juoksulla. Lisäksi jälkimarkkinoidenkin lähtiessä käyntiin kermaa kuorivat isommat pelurit. Esimerkiksi tällä hetkellä kun katsoo hinnoittelua, niin esimerkiksi Continental ja Goodyear saavat vastaavasta kesärengastuotteesta 20% ja Michelin noin 30% ja talvirenkaissa noin 15-20% paremman hinnan Euroopan markkinalla kuin Renkaat. Toki nämä toimijat osallistuvat ensiasennusmarkkinaan, mikä on matalakatteista ja liikevaihdon laadun näkökulmasta kuraa, mutta tällä haluan vain sanoa sitä, että kun jälkimarkkinat lähtevät paremmin liikkeelle, niin isoilla toimijoilla viivan alle alkaa jäämään huomattavan paljon euroja, eli tulosperusteiset tunnusluvut näillä yhtiöillä nousevat herkästi.

Isoimmista kilpailijoista Hankook ja Continental ovat Goodyearin ohella huomattavan edullisia. Hankookin EV/S on vain 0,39 joten se lienee joutunut edellä väärään kategoriaan. Continentalin EV/S on alle 1,2 ja edullisempi kuin Renkailla vaikka käyttäisi pelkkää rengasliiketoiminnan liikevaihtoa luvun laskentaan. Eli puhutaan suurinpiirtein samasta arvostustasosta jo nyt missä Renkaat olisi jos kurssi olisi 10 euroa ja liikevaihto 1,7Mrd.

Itse uskon, että 1,7Mrd liikevaihtoon 2027 joudutaan kyllä tekemään töitä, mutta se voidaan saavuttaa. Kolmen vuoden päästä jos kurssitasoksi haarukoi mainitsemaasi 10-11, niin se lienee realismia ja osinko korjattuna se tarkoittaa ehkä jopa 12% p.a. tuottoa, mikä olisi varsin asiallinen tuotto erityisesti jos vertaa Helsingin pörssin joihinkin muihin teollisuusrytiyksiin missä P/B pyörii 3 nurkilla. Nokian renkaissa riski kurssilaskulle on huomattavasti pienempi ja positiivinenkin yllätys on mahdollinen. Tästä huolimatta uskon, että kilpailijoista löytyy parempi sijoituscase, vaikka ei tämäkään toki huono ole kuten em luvuista voidaan huomata.

Mutta hyvää pohdintaa. On mukava nähdä palstalla muitakin konservatiivisia arvioita, eikä pelkkää multibagger ilotulitusta.

62 tykkäystä

Hyvää keskustelua selvästi itseäni viisaammilta palstalaisilta.

Olen itsekin seuraillut yhtiön tekemistä jonkin aikaa: se on Hesulissa juuri nyt kiinnostava yhdistelmä pitkiä perinteitä (kumia Nokialla vuodesta 1988), vahvaa brändiä, mutta samalla kasvuosakkeen piirteitä, joista viimeinen ei murrosvaiheen vuoksi oikein tunnu näkyvän merkittävällä tavalla hinnassa. Tavoitehinnat 12 kk päähän on mitä on, mutta kiinnostavin sijoitusperiodi yhtiölle on itselläni vähän pidemmällä tulevaisuudessa. Ajatus on nyt vuodessa 2027 mutta se voisi olla mikä tahansa vuosi jos/kun Romanian tehtaan tuotantokapasiteetti on saatu käyttöön, toiminta vakautettua ja ollaan lähellä strategiakauden päätöstä. Mitä kauemmin tässä kestää, sitä huonompi sijoitus tulee todennäköisesti toki olemaan.

Näen yhtiössä paljon samoja piirteitä kuin yllä on keskusteltu. Minulla ei ole varsinaisesti mitään uutta tarjottavaa palstan aina yhtä asiantuntevaan keskusteluun, mutta koska numeerinen formaatti voisi tuoda jollekin lisäarvoa keskusteluun, niin voisin laittaa muutamia vaatimattomia ja varovaisia ajatuksia.

Lähestyn osaketta näiden kysymysten kautta:

1) Onko osake tällä hetkellä yliarvostettu (kallis) fundamentteihin nähden?

Kuten itseäni selvästi aihealueella sivistyneempi herrasmies on yllä todennut, tulosperusteiset kertoimet ovat juuri nyt haastavia ja P/B voisi olla sopiva mittari yhtiön nykyiselle arvostukselle. Mielestäni P/B-kerrointa 0,9 ei voida pitää toimialalle millään tavalla erityisen korkeana.

2) Mikä kannattavuustaso ja liikevaihdon taso on tulevaisuudessa realistinen?

Vertailun vuoksi muutamia suurien kilpailijoiden EBIT-% lukuja, jotka muuten toimivat sekä OEM- että replacement -markkinoilla:

Ja valikoituja yhtiön omia lukuja, joista olen ottanut muutamia vuosia pois Venäjän tapahtumien vuoksi:

3) Millaisia ennusteita voisi tehdä ja millaista tuottoa osakkeesta voisi eri kehityskulkujen putteissa saada?

Mitä tästä voisi päätellä? Ihan mitä vain itse haluaa. Itse näen, että yhtiö näyttää kiinnostavalta, mutta suurin epävarmuus liittynee onnistuneisiin ylösajoihin, ja sen jälkeen liikevaihtoon ja kannattavuuteen jonka se saa saavutettua. Riskiä ja epävarmuutta tapauksessa riittää, mutta tämä heijastuu myös selvästi osakkeen nykyhinnoitteluun. Mielestäni yllätysten riskiä on vähemmän kuin pienissä kasvuyhtiöissä, koska Nokian Renkailla on pitkältä ajalta näyttöjä onnistuneista tehtaiden ylösajosta ja pyörittämisestä, eli mitään ihmetemppuja johdolta ei vaadita.

Huonossa tapauksessa jäädään tavoitteiden liikevaihdossa ja/tai kannattavuudessa. Osakkeen nykyhinnassa on silloin varmasti ihan selvää downsideä, mutta jos kokoluokka kasvaa ja aivan kaikki ei mene pieleen, se on oman näkemyksen mukaan jossain määrin rajattu. Toki vertailukohta sijoitukselle ei ole itselleni koskaan nolla vaan indeksituotto, ja kyllähän siitä saisi nykyhinnoittelulla vähemmällä riskillä varmempaa tuottoa kuin tästä osakkeesta.

Itse en osaa ennustaa edes huomista lounasta enkä niin väitä. Mutta jos nyt huvin vuoksi hyväksytään seuraavat yhtiön tavoitteista ja muista luvuista johdetut oletukset: Liikevaihto EUR 1,8 miljardia (huom. yhtiön liikevaihtoluokka on ollut tähän asti noin 1,2-1,4 miljardia euroa ilman Venäjää; Romanian tuotantokapasiteetti +40% FY23 tilanteeseen; ja huomioitava myös P-Amerikan potentiaali), EBIT-% 13 % (huom. jälkimarkkinoiden katteet ovat parempia kuin ensiasennusmarkkinoilla ja yhtiö on pystynyt “kulta-aikaan” selvästi parempaan tasoon), ja P/E- ja EV/EBIT-kertoimet 11 ja 10 (jotka ovat mielestäni toimialalla ja yleisesti kohtuullisia), voisi osakkeen hinta olla vuonna 2027 jossain 13-14 euron välissä. 5 %:in osinkotuotolla tämä tarjoaisi yli 15 %:in vuosituottoa.

Olen karvaasti oppinut että tavoitteet asetetaan usein aika optimistiseksi (ajoittain käytetään myös sanaa epärealistinen tai pahimmissa pettymyksissä kusetus), joten niihin kannattaa suhtautua varauksella. Mutta jos sellainen ihme nyt tapahtuisi, että yhtiö pääsee EUR 2 miljardin liikevaihtoon ja noin 15 %:in EBIT-%:iin jo vuonna 2027, puhutaan mielestäni jo 16-22 euron osakkeesta. Jos johonkin esitteeseen saataisiin vielä ujutettua sana “tekoäly” (voi olla vaikeaa), se yhdessä vahvojen näyttöjen kanssa nostaisi paitsi tulosta myös kertoimia hieman kilpailijoihin nähden.

Itselläni tämä on pienen pohdinnan jälkeen päätynyt sijoituskelpoiseksi yhtiöksi. Tarkoitus on avata positio kun käteistä vapautuu. Voi olla että ostopaikkoja avautuu vielä, kun mukana roikkuu valtavat määrät shorttaajia, pientä epävarmuutta edelleen markkinoilla eikä mitään aivan vedenpitävää näyttöä välttämättä tulla näkemään hetkeen, vaikka siellä niitä Romanian renkaita näytti jo tulevan uunista ulos. Yhtiön kehitystä täytyy joka tapauksessa seurailla ja myydä pois jos alkaa näyttää huolestuttavalta. Ymmärrän hyvin yllä mainitun pointin muista toimialan yhtiöistä vaihtoehtona, mutta isot ja vakaat yhtiöt ovat samasta toimialasta huolimatta mielestäni juuri nyt hieman erilaisia sijoituskohteita ja osakesäästötili on pieni etu tällaiselle osinkoa jakavalle kotimaiselle osakkeelle.

Tämä ei ole sijoitussuositus vaan yleistä pohdintaa yhtiöstä sijoituskohteena alan keskustelupalstalla. Ennustajan lahjoja ei tosiaan itseltä löydy, ja kaikki tiedot on kaivettu julkisten tietojen puitteissa. Jos jotain lasku- tai kaavavirheitä löytyy, ne on vaan pieniä mausteita, koska arvailua tämä kaikki on joka tapauksessa. Kuten Camuksen Sivullisen oikeudenkäynnissä, päätin nyt vain jakaa nämä täällä fiksumpien ihmeteltäväksi ja naurettavaksi, ja haastettavaksi oman näkemyksen puitteissa. Jos uskottavia analyyseja osakkeesta kaipaa niin sitten ammattilaisten kuten Inderesin raportteja lukemaan.

142 tykkäystä

Rengasvalmistaja Nokian Renkaat on allekirjoittanut 150 miljoonan euron lainasopimuksen Euroopan investointipankin kanssa.

Kahdeksanvuotinen lainajärjestely tukee Nokian Renkaiden mukaan yhtiön strategista investointiprojektia Romaniassa, missä yhtiö rakentaa parhaillaan rengastehdasta.

Lainajärjestelyn tarkoituksena on parantaa edelleen Nokian Renkaiden toimintojen vastuullisuutta rahoittamalla uudessa Romanian-tehtaassa käytettävää edistyksellistä tuotantoteknologiaa.

85 tykkäystä

Onkohan missään mitään tietoa korosta ja ehdoista?

Olisiko Analyytikolla mitään lisä valaisua asiaan @Rauli_Juva ?

Itse arvelen tuon lainan olevan todella halpaa lainaa mikä auttaa paljon Romanian tehtaan kannattavuutta alkuvaiheessa, vai mikä sana onkaan oikea mutta oletettavasti nopeammin saadaan rahaa viivan alle :thinking: .
Kokonaisuutena mielestäni tosi hyvä juttu tuo rahoitus mikäli ehdot on hyvät mitä myös vahvasti oletan.

24 tykkäystä

JP Morgan laski tavoitehinnan 6,6 euroon aiemmasta 7,5 eurosta, säilyttäen neutraalin suosituksen.

16 tykkäystä

JP Morganin tiimit on varmasti eriytetty alan korkeimpien standardien mukaan enkä tunne pankin toimintatapoja, mutta ottaisin suolan kanssa. Heidän varainhoito on lyönyt vetoa osakkeen kurssilaskun puolesta jo pitkään. Tämän hetken shorttipositio 1%, lähteet:

ShortNordic
Finanssivalvonta

Ei mitään mullistavaa yhtiöön tutustuneille, mutta ihan hyvä juttu muuten osakkeesta Kauppalehdeltä:

Maksumuurin takana. Muutama lainaus:

Vahva tase tarjoaa sijoittajalle jonkin asteista suojaa kurssilaskulta, vaikka tuloskäänne jäisikin piippuun.

Jos Pompei onnistuu, on Nokian Renkaiden osakkeella potentiaalia koviin tuottoihin lähivuosina. Paljon voi kuitenkin mennä pieleen tuloskäänteen synnyttämisessä. Lisäksi yhtiö toimii varsin syklisellä markkinalla, jossa myynti voi sakata kansainvälisen suhdanteen hiipuessa. Toisaalta osakkeen matala markkina-arvo suhteessa tasearvoon tarjoaa jonkin asteista suojausta pahimmilta pettymyksiltä.

Nokian Renkaat tarjoaa siis paljon potentiaalia sijoittajalle, joka on valmis uskomaan käänteeseen ja ottamaan riskiä.

42 tykkäystä

Itse palailiin juuri lomalta, joten ei oikeastaan tietoa tästä ja harvoin firmat yksittäisistä lainoista tarkkoja speksejä kertookaan. Mutta sama käsitys mulla on, että EIPin lainat olisi yhtiöille edullisia, mutta tuskin tuo Nokian Renkaiden mittakaavassa mikään erityisen oleellinen seikka on.

14 tykkäystä

Conti leikkaa näkymiä.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-08-07/continental-cuts-outlook-on-weaker-european-car-market?utm_source=website&utm_medium=share&utm_campaign=copy

16 tykkäystä

Näkymien leikkaus johtui pitkälti aiemmin odotettua matalammasta autotuotannosta. Suoraan Nokian Renkaisiin liittyvän renkaiden jälkimarkkinan suhteen koko vuoden oletukset pysyivät ennallaan, joskin conti hieman liputti H1:tä epävarmempaa/heikompaa H2:ta sielläkin.

image

image

45 tykkäystä

Yhtiöuutinen eiliseltä koskien raskaiden renkaiden sisärenkaiden tuotannon siirtoa ja tuotantokapasiteetin lisäystä:

27 tykkäystä