Joillakin Venäjältä vetäytyneillä yrityksillä on ollut sopimuksissa takaisinostopykälä. Miten on tilanne Nokian Renkaiden kanssa? Onko tietoa siitä, onko NR:llä mahdollisuus lunastaa tehdas takaisin, mikäli rauha palaa ja kaupalliset suhteet alkavat palautua?
Mikäli näin ei ole ja rauha tulee sekä sen myötä pakotteet poistuu, niin kyseinen tehdas voi sitten alkaa työntää edullista rengasta Eurooppaan.
Pitäisin yllättävänä jos olisi lunastusmahdollisuus. Suoraan sitä ei kai sanottu, mutta ihan päätellen silloisen toimitusjohtaja Moision kommenteista, niin hän taisi kovasti katkeroitua kyseisessä Venäjän tehtaan myyntiprosessissa.
Nokian renkailla ei ole takaisinostopykälää, eli tehdas on menetetty lopullisesti.
Mutta tehtaasta saatiin myyntihinta (muistaakseni n. 280M€)
En näe muutenkaan mitään syytä miksi tehdä sama virhe uudestaan. Varsinkin kun tällä kertaa saatiin tuurilla jonkinlainen myyntihinta (toisin kuin moni muu). Sopimukset ja pykälät ovat noiden rikollisten kanssa ihan yhdentekeviä.
Investoijana - ja maalaisjärkeä ainakin vähäsen omaavana - olen sitä mieltä, että Nokian renkaiden, kuten minkään muun länsimaisen firman, ei pidä ikinä, koskaan investoida Venäjälle senttiäkään, loppui sota Ukrainassa tai ei. Itse asiassa, itäraja on hyvä pitää kiinni, kunnes Venäjä hajoaa ainakin kymmeneen pienempään valtioon. Mitää hyvää sieltä ei tule ja jokainen euro, joka sieltä saadaan, maksaa investoijalle enemmän kuin hän ikinä uskookaan. Tämä on nyt demonstroitu ja on järjen köyhyyttä yrittää uudestaan.
Investoijana kannattaa ymmärtää, että jos lähtee politikoimaan investoinneillaan, niin yleensä menettää rahansa. Tässäkin asiassa kaikille taustat ymmärtäville lienee selvää, että ihan itse suomalaiset ja koko Eurooppa ovat asiansa tyrineet. Toki moni eurooppalainen iso firma tajusi mistä on kyse, ja siirsivät bisneksensä nimellisellä summalla ja takaisinosto-optiolla paikalliseen hallintaan. Nyt, kuten silloinkin, näyttää siltä, että tämä oli se voittava strategia.
Jenkithän ovat jo lähtötelineissä uuteen Venäjän valloitukseen. En pitäisi ihmeenä jos vanha Nokian renkaiden tehdas kohta puskee kilpailijan tuotteita markkinan täyteen, kunhan amerikkalaiset ensin herättelevät EU:n uuteen todellisuuteen. Riski Nokian Renkaiden liiketoiminnalle ja kasvuhaaveille on ilmeinen, ja ihan itse keitetty.
Uutta toimaria oli haastateltu Aamulehteen, mutta artikkeli maksumuurin takana. Voisiko joku referoida avainasiat, mitä hän toi esille, en siis kehoita kopioimaan artikkelia :). “Meillä on etu”, sanoo hän. Mikähän on etu?
Tullimaksujen, jos tulevat voimaan niin etu tulee meksikon ja kanadan tehtaiden korkeampien maksujen kautta.
Nokian tehtaan kapasiteetti on tuplattu. Tässä tärkeimmät nostot jutusta…
Eiköhän se Kanada iske vastatulleja, jotka osuu myös NR:n jenkkitehtaan myytiin sinne suuntaan. Tällä hetkellä kanadalaisten asenne naapurimaahan muutenkin on kiristymässä ja boikotit yhdysvalloissa valmistettuja tuotteita kohtaan lisääntyvät.
“Meillä on etu” kuulostaa taas samanlaiselta unelmahutulta kuin kolmen vuoden takaiset kohulausunnot Ukrainan sodan vaikutuksista bisnekseen.
Jenkkien sisämarkkinoiden osaltakin veikeä pellavapää on ajamassa läpi sellaisia uudistuksia, että taitaa aika moni kuluttaja joutua olemaan ostoksissaan entistä nuukempi tulevaisuudessa.
Kanadaan viedään renkaat suoraan Suomesta. Eli ei osu.
Artikkelissa kerrotaan, että Kanadaan menevät talvirenkaat valmistetaan Suomessa, ja että ovat tältä osin suojassa tullinokittelulta. Kesä- tai muista renkaista ei puhuta mitään, eli niihin mahdolliset tullit iskevät.
Lisäksi oleellinen asia mikä mainitaan on, että vaikka Venäjän kauppa vapautuisi, niin Nokian Renkaat ei aio Venäjälle enää palata. Pompeiji sanoo, että “Meillä on siellä historiamme, ja tiedämme, että paluu olisi virhe.”
Eli sillat on poltettu poislähdön yhteydessä, ja kilpailevat merkit tulevat viemään markkinan, mikäli tilanne normalisoituu.
“Ensimmäinen Pohjois-Amerikan rengastehtaamme Tennesseen Daytonissa tuottaa henkilöautoihin ja kevytkuorma-autoihin tarkoitettuja all season- ja all weather -renkaita, jotka on räätälöity Pohjois-Amerikan autoilijoiden vaatimuksiin. Lisäksi se toimii yhtenä osoituksena sitoutumisestamme turvallisiin ja vastuullisiin tuotteisiin ja prosesseihin. Tuotanto tehtaalla alkoi vuonna 2020, ja vuoteen 2027 mennessä Daytonin tuotanto muodostaa neljänneksen henkilöautonrenkaiden tuotannostamme.”
En minä tiedä miten tuota yllä olevaan pitäisi lukea, mutta kyllä itse olen ajatellut että tuolla tehtaalla halutaan vastata myös Kanadan markkinoiden kysyntään tehtaan tuottamien rengastyyppien osalta.
Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me.
Ei se maa ole mihinkään muuttumassa. Samat ongelmat tulevat pian uudelleen jos pääsevät nyt kuin koira veräjästä
Sijoituskästi on tehnyt Nokian Renkaista tviittiketjun.