Nokian Renkaat Oyj

Jotenkin vertaan itse aina mielessäni shorttaajia hemmoteltuihin kakaroihin, jotka aina saavat tahtonsa läpi :slight_smile: Olisiko sitten niin, että odottavat, että yhtiö jossakin vaiheessa laskee myös pitkän aikavälin tavoitteitansa. Eikös Kajaani raportissaan viitannut siihen, että tavoitteet lipsuvat eli strategiakauden 2019-21 tavoitteita on vaikea saavuttaa. Tuleeko siitä sitten virallinen ilmoitus jonkin pääomamarkkinapäivän yhteydessä vai mitenkä, se jää nähtäväksi.

Olisi mielenkiintoista tietää shorttaajien strategia ja paljonko shorttiposition auki pitäminen maksaa päivää kohden. Nytkin kai on 4-5 eri toimijan auki pitämää positiota, mitenkä ennakoivat toistensa toimet ja eikö se haittaa oman strategian toteuttamista!? No, tietokoneohjelmathan näitä valvovat eli shorttaajat itse eivät vietä unettomia öitä positioidensa takia :slight_smile: .Ajatus, että osalla olisi kyse varsinaisen pitkän tähtäimen omistuksen suojaaminen shortilla ei saanut toisaalla kannatusta. BlackRockillahan varsinainen omistus vaihtelee 5% molemmin puolin eli todennäköisesti juuri tuo shorttipositio liikuttaa sitä.

Summa summarum: avasin taas tänään oman position :slight_smile: Parempi, kun ei mieti liikoja.

3 tykkäystä

Aamu-uutisissa puhuttiin ja tässä Yle:n artikkeli aiheesta: Autonrenkaisiin tulossa liuta uusia merkintöjä – tavoitteena ympäristöystävällisyys ja turvallisuus | Yle Uutiset

Jotenkin voisi kuvitella hyödyttävän Nokian renkaita, vierintävastustahan yhtiössä on viime aikoina paljon tutkittu sähköautojen tiimoilta ja näkyväksi tulevat laadukkuusominaisuudet satavat myös yhtiön laariin. Toki vain EU-alue kyseessä.

1 tykkäys

Kovasti laskettelee renkaat. Teknisen analyysin puolella arvioivat laskevan vielä jonkin matkaa mut onko laskulle jotain syytä mitä en ny löydä vai vaan yleistä epävarmuutta segmenttiä kohtaan?

1 tykkäys

En ainakaan heti saa itse fundapuolelta mitään erityistä syytä kaivettua, saattaa olla ihan esim. kauppasotauutisten seurausta?

2 tykkäystä

Pörsseissä yleisesti on laiskaa valumista ja enemmän nillä firmoilla jotka heiluvat kauppasotauutisen mukaan koska edelleen vähän odotellaan että lähteekö Kiina keulimaan tuon jenkkien “älkää potkiko hongkongia”-lain myötä. Melua oli jonkin verran että “tämä kyllä kostetaan” mutta mitään käytännön toimia ei ole tullut. Jossain joku sieltä päin väläytteli että Kiina laittaisi tämän lain vireille laittaneet kongressiedustajat maahantulokieltoon joka oli lähinnä vitsi markkinoiden kannalta. Toisaalta laki ei käytännössä tee mitään ainakaan puoleen vuoteen ja lisäksi lain sovellus on Executive Branchin heiniä, joten jos Trump ei halua kurittaa Kiinaa Honkkarin vuoksi, mitään oikeasti ei tapahdu.

Mutta koska on epävarmuutta josko vaikka Kiina tämän takia sanoisi “pitäkää tunkkinne” ja sopimus olisi taas kauempana, pientä valumista on, ennakoiden että kun jenkkilä tänään aukeaa, voi tulla liikahdus alaspäin yleisellä tasolla. Tai sitten ei. Ota näistä selvää. Ylipäätään koko kauppasotauutisvirta tuntuu olevan menettänyt tehoaan kurssien liikkeisiin viime aikoina.

2 tykkäystä

Aika mallikkaasti Marshall shorttas, johtuisko siitä?

6 tykkäystä

Marshall pelaa lyhyttä pelii ja 99% kerroista pitkän pelin pelaaja voittaa näissä hyvissä yhtiöissä. Ostin rinkuloita ekan kerran joulukuussa 2018 hinnalla 27,99€ ja pidin sitä jo silloin loistavana hankintana.

Vähän aikaa sitten lisäsin 25,06 ja eilen 24,56 hinnoilla. Näitä yhtiöitä pitää ostaa sillon, kun markkinalta tulee vastatuulta. Jos ostat kun firmalla menee hyvin, niin kaikki leivottu jo kurssiin. Tyresin laatuyhtiön leimaan ei vaikuta, jos marginaali putoaa 23%:sta vaikka 5 prosenttiyksikköä. Kannattavuus silti huippuluokkaa.

Varastotasot päämarkkinoilla laskee normaalille tasolle ennemmin tai myöhemmin. Näkisin et tässä kannattaa olla viimeistään nyt mukana 6% osinkotuoton kiilto silmissä. Ja samalla toivoo ettei tee osinkojen kanssa Sampoja.

Ps. Daytonan tehdas alkaa puskee uutta rengasta pihalle reilun kuukauden päästä ja viime lukemalta myös venäjän talous alkanut piristymään.

5 tykkäystä

MW on nostanut shorttia vähitellen ylöspäin. Siellä on vieläkin 3-4 muutakin shorttia auki. Ostin eilen 24,7€ ensimmäisen erän ja jatkan maanantaina pienellä lisäerällä, jos tuo “nykiminen” jatkuu. Kurssi käyttäytyy oudosti - mutta laskusuunta on selvä. Teknisen analyysin ketjussa mestarit ennustelivat tähän saumaan 24€ pohjia, ellei jotain merkittävää tapahdu yrityksen ympärillä. Se kuulostaa ja näyttää järkevältä.

2 tykkäystä

Q4 odotetaan olevan synkän lainen? Sen jälkeen aletaan harkitsemaan täällä Viljon luolassa uudelleen paluuta, en vanno etteikö voisi aloitus erä tulla mukaan jo aikaisemmin.

Q4 jälkeen aletaan. Odottelemaan jenkki tehtaan ylösajoa ja varmaan ne Testi radat ja muut valmistuu, milloin valmistuu tai onko jo valmis raskauden renkaiden kapasiteetin nosto?

Onko synkin vaihe vielä edessä?

Kaiken järjen mukaan on. Vaikka markkinat ei täydellisen tehokkaita ole, niin kyllähän osakkeen hinnan pitäisi heijastella tulevaa. Jos pohja oli tuloksellisesti tässä, niin sitten osake on naurettavan halpa. Oletuksena ensi vuosi on vielä heikko ja sitten paranee, jos paranee. Kurssin pitäisi lähteä korjaamaan ylöspäin ennen kuin tulosparannus realisoituu - olettaen siis, että sellainen tulee.

3 tykkäystä

Itse oletin tuon torstain jyrkän laskun johtuvan kumiteollisuuden lakosta, josta uutisoitiin myös ulkomaisilla sijoitussivustoilla Nokian Renkaiden yhteydessä.

Ei tämän pitäisi tästä enää pahentua. Ensi vuoden tuloksen odotetaan olevan suunnilleen samalla tasolla kuin tänä vuonna. Itse aloin nyt ostamaan. Kun ei nuo negaritkaan saaneet kurssia tämän alemmas, niin tuskin enää merkittävästi laskee.

6,5% osinkotuotto rajaa varmasti osakkeen laskuvaraa. Tuo on erittäin hyvä tuotto näin laadukkaalle firmalle. Rahaa osingon kasvattamiseen löytyy, kun osingonjakosuhde ei ole vielä ollut liian korkea.

Osaketta on nyt shortattuna 3,91% ja osakekurssi on lähellä 4v pohjaa. Jos liiketoiminta kehittyy suunnitelmien mukaan, niin näiden shorttien purkaminen antaa kyllä mukavasti vauhtia tulevaan kurssinousuun.

8 tykkäystä

Rinkulat rikkoi lähimmän viikkotason tukitason 24.17 ja on matkalla kohti 22.50 hintaa.
Seuraavan HL:n kohdilta olen minäkin kiinnostunut, vaikkakin tässä toteutuu ihan samat teesit kuin isoveli Nokian kanssa. Kun näkymät on utuiset, lasku on aina isompi kuin yksityissijoittaja olettaa. Inderesin yhteenveto osarin jälkeen oli todella selkeä ja hyvä.

8 tykkäystä

22e edelleen kiikarissa. Siitä alan napsimaan, jos mitään järkyttävää ei tule uutisvirtaan. :racing_car: :no_bicycles:

3 tykkäystä

Eli Rinkulat eivät menekään konkkaan?? Porukka alkaa ostoksille.

Setä ja Johannes olivat jo asiasta lähes varmoja ja rekka oli jo tilattuna hakemaan omat pois Daytonan konkkapesästä.

Johannes, peru rekkatilaus toistaiseksi. Konkka kuulemma siirtyy …

Masse-setä, FA, nopeat peliliikkeet alkavat käydä vanhalle aika rasitteeksi :currency_exchange::currency_exchange::currency_exchange::pouting_cat:

4 tykkäystä

Tämän vuoden kurssikehityksen huomioiden en löisi vielä vetoa syväkyykystä, vaikka TA:sta siihen vahva signaali löytyykin.

Renkaiden kurssikehitys on yllättänyt niin monta kertaa, että en olisi yllättynyt, jos koko vuoden hiki otsalla Renkaita shortanneet yllättyisivät taas. Laskusuunta on nyt selvä ja ennustaminen siten aika tavalla helpompaa. Lasku ruokkii laskua, mutta mielestäni fundamenttien pitää muuttua vielä paljon, jotta päästäisiin kyykkyyn.

Nokian Renkaiden valmistamia renkaita tulee tehtailta ulos suunnitellusti - ilman valuvikoja ja kilpailukykyiseen hintaan - joten nimiserkun kurssikehitys tuskin toistuu sellaisenaan Renkaiden kohdalla.

4 tykkäystä

Syväkyykkyä varten on olemassa taso 18 paikkeilla :sleepy:

3 tykkäystä

Kattelen sivusta…

Itse en ole kovin huolestunut, olen pitänyt osaketta edullisena jo alle 27 hinnoilla peilaten pitkän tähtäimen tulevaisuuden näkymiin. Kun rengasmarkkina on heikko niin se on heikko, mutta tilanne tuskin jää pysyväksi. Toki sijoittajana tähtään itsekin mahdollisimman edullisiin hintoihin, mutta kun en jatkossa pysty läheskään samalla intensiivisyydellä seuraamaan markkinoita, niin käytän ostopaikat hyväksi, jos pidän hintaa edullisena. Myös tuotto-odotukset varmaan eroavat niillä, jotka eivät vielä ole tarttuneet kiinni, itse olen vähään tyytyväinen :slightly_smiling_face:

4 tykkäystä

Alle 20 veikkasin itsekin, jos sinne todellakin mennään. :slight_smile: Pientä vertailua olen tehnyt myös ykkösshortin eli Outokummun kanssa. Sekään ei käyttäytynyt, kuten olisi saattanut yksinkertaistamalla olettaa. Jännä katsoa, miten käy. Olen lisäämässä, mutta nyt juuri ei maita.

1 tykkäys

Sulla on varmasti riittävät fundamentaaliset ja laskennalliset asiat hallussa, joten se on sinun tukitaso. Oma kokemus on opettanut, että niillä ei ole niin suurta merkitystä silloin, kun yhtiön osakekurssi on pitkässä laskuputkessa, edelliset osavuosikatsaukset ovat menneet huonosti ja analyytikot alkaa huolestumaan. Silloin yksityissijoittaja lähtee pelaamaan markkinoita vastaan.
Tällaisessa tilanteessa TA antaa sitä tukea, ettei lyö kiinni liian aikaisin. Kukaan ei tosiaankaan tiedä, onko pohjat tässä, 22 tai 18. Mutta sen pohjan löytyminen, edes hetkellisesti antaa mahdollisuuden. Ja sen pystyy näkemään kurssikehityksestä.

4 tykkäystä