Nordea - Pohjoismainen pankkipriimus

Pankkipuolen talouslukujen ilmaisu on mulle hieman tuntemattomampi alue. Jos tota käytössä olevaa management bufferia alennetaan, niin missä se näkyy toisaalla? Onko tase-erä? Eli nostaako tuo muutos esimerkiksi oman pääoman määrää?

Juu, ei ole minunkaan leipälaji. :smiley: Toivottavasti viisaammat jaksaa kommentoida.

Noin muuten, Nordean yritys- ja yksityisasiakkaana, luottamukseni pankin toimiin, esim. harmaan talouden ja rahanpesun estämisen saralla, on aika vahva. Asioita selvitellään ja rahasiirtoja tutkitaan (joskus jopa ärsyttävyyteen asti). Mikä on mun mielestä hienoa, kunhan vaan toiminta on säännöllistä ja konsernin laajuista.

Sijoituspuolella mulla on pieni position Nordeaa, mutta periaatteessa olen kyllä ostopuolella ja nimenomaan pitkäaikaiseen salkkuun ja osinkotuotot mielessä. Tässä kohti tuo mainittu epävarmuus osinkopolitiikasta on kyllä hieman ikävää.

2 tykkäystä

Koskullit vaihtoon, Koskullit vaihtoon!

Pistähän Pikku-Nalle Tornbjörn vähän vauhtia Nordean rattaisiin. Topdanmark on ollut tiesi tähtiin - keep on going …

Masse-setä, FA, turhautunut laihan Nordea-rodun omistaja :ox::ox::ox:

2 tykkäystä

Uskoiskohan?

1 tykkäys

Toimitusjohtajien puheissa, yleisestikin, on aina se ongelma, että heille maksetaan palkkaa optimistisuudesta, eikä pessimismin viljelystä. Perustoimari uskoo parempaan huomiseen vaikka maailma räjähtäisi ympäriltä. Toki viestintätyylejä on joka lähtöön. Plus, jos tuo olisi ennakkovaroitus olisi uusi policy jo pitänyt ilmoittaa.

EPSiä nyt kasassa 0,27 EUR, osinko viime vuonna 0,69 EUR eli jos ei leikattaisi niin pitäisi saada 42 senttiä vielä kasaan, eli 0,21 EUR per kvartaali per osake…

5 tykkäystä

miten Nordean EPS on kertynyt esim viime vuonna per kvartaali? painottuuko Nordealla EPSin kertyminen H2:lle?

2 tykkäystä

Ne jakautuu semi tasaisesti läpi vuoden, toki heittelyä on. Joinain vuosina Q1 on isoin, joinain Q4.

Luin Blummalta aiheesta lisää ja osingonleikkausta pidetään nyt lähes varmana:

Dividend cut may be imminent

Blummalla oli paljon juttua myös kuinka sijoittajia alkaa rassaamaan (siis niitä isoja omistajia) Nordean jatku jälkeenjäänti kilpailussa ja markkinaosuuksissa. Ruotsissa Nordeaa ei pidetä digitalisaatiota edelläkäyvänä laatuyhtiönä kuten meille tunnutaan edelleen ajateltavan… Ongelma tiivistyy liiikevaihdon laskussa, vaikka osa siitä johtuukin divestoinneista.

5 tykkäystä

Pankkimaailmasta tietämättömältä yksinkertainen kysymys. Onko Nordean tämän päivän kurssilaskun suuruus 6 % yleinen minkä tahansa pankin huonon tulosjulkistuksen jälkeen? Ostonappi on melkein jo pohjassa, muttei tiedä jatkuuko lasku vielä pitkään.

3 tykkäystä

En lähestyisi asiaa tuolta kannalta, koska jokaisen tulosjulkistuksen ja sitä seuraavan kurssireaktion taustalla on loppujen lopuksi se tulos ja näkymät. Lasku voi jatkua tai olla jatkumatta.

2 tykkäystä

Halpaahan tämä on kuin saippua…
Nyt ostajat saavat seuraavan 10-15 vuoden aikana rahaansa osinkoina takaisin.
ELi ihan sama kuin että vuokrayhksiö tule vuokratuloilla maksuun.

1 tykkäys

Olen usein toistellut, että kannattaa miettiä (ajatusleikkinä) Nordeaa ilman osinkoa. Kuinka arvokkaana näkisin itse bisneksen? Miten Nordea pärjää kilpailussa? Haluanko edes olla mukana sektorilla jossa on valtavasti negatiivisia, mutta hyvin vähän positiivisia, ajureita?

10 tykkäystä

Heh, nythän tämä velaksi eläminen vasta on pääsemässä vauhtiin…
Kyllä rahoittajille on käyttöä tulevaisuudesakin, moni asia muuttuu omistamisesta palvelun ostamiseksi ja silloin tarvitaan rajoitusyhtiöitä, ketkä omistaa vaikka autot ja ja kansa osta palvelua.
Ja onhan Nordealla tase kunnossa.

1 tykkäys

Nordea on kuin Cloak Amazon Primen Marvel-sarjassa Cloak & Dagger. Se pursuaa negatiivista energiaa. Ensikosketuksen jälkeen se pääsee uniisi ja aiheuttaa painajaisia. Rahat hupenee yhtä varmasti kuin Cloak häippäsee.

Uusimpia negatiivisia ajureita omalta listaltani:

  • Swedbankin Syyria-kytkökset
  • Borrelioosibakteeri
  • Handelsbankenin liikevoitto ja -tappio
  • von Koskullin vino kraka
  • Univelka

Näitähän riittää.

6 tykkäystä

Kuinka arvokkaana näkisit kupin kahvia ilman kahvia eli lämpimän kupin vettä. Muistaakseni osakeyhtiö tarkoitus on tuottaa arvoa osakkeenomistajille, jos arvoa ei saada ei millään yhtiöllä ole arvoa. Kuinka arvokkaana pitäisit mitään yhtiötä ilman osinkoa?

Aika moni yritys jenkeissä ei jaa osinkoa.
Ei sen puuttuminen haittaa yhtään arvon määritystä.

Verneri taitaa peräänkuuluttaa sitä, että yrityksen arvonmäärityksessä pitää katsoa paljon muutakin kuin osinkotuotto. Se kun ei ole mikään automaatio, että ko. tuotto jatkuu edes seur. 5v saati sittenkään seur. 10v.

Esim. ROE on paljon tärkeämpi kuin osinkotuotto.

1 tykkäys

Kuten UltraLong totesi:

“Verneri taitaa peräänkuuluttaa sitä, että yrityksen arvonmäärityksessä pitää katsoa paljon muutakin kuin osinkotuotto. Se kun ei ole mikään automaatio, että ko. tuotto jatkuu edes seur. 5v saati sittenkään seur. 10v.”

Se osinko maksetaan siitä että tehdään hyvää, kasvavaa tulosta eli bisnestä. Jos se pragaa lähtee osinkokin.

3 tykkäystä

Aina on hyvä vilkaista hieman historiaankin. Itse olen välttänyt siten monta virhettä. :slight_smile:
Viimeisen kymmenen vuoden ajalle mahtuu monenlaista vuotta ja Nordean osingot ovat olleet 0,25€ - 0,69€.

Nordean osingot viimeiseltä kymmeneltä vuodelta. 4,85 euroa. Nordea on myös maksanut osinkoa vähintään viimeiset 20 vuotta.

Pitää myös kysyä itseltään mikä on se voima, joka kääntäisi tämän seuraavan kymmenen vuoden aikana päälaelleen. Sellainen voima, mikä ei kääntäisi kaikkea päälaelleen.

2 tykkäystä

Yhtiöt jotka eivät maksa osinkoa tuottavat silti arvoa omistajille, ei heti mutta myöhemmin. Ajatusleikissäsi siis Nordea lopettaisi osingon maksun ja alkaisi siirtää tuloksen kasvuun olisi sekin arvon tuottamista vai oliko leikkissä kyse siitä, että rahat vain katoaisivat johonkin? Typeräleikki ja vielä typerämpää kinastella asiasta ammattilaisten kanssa :slight_smile:

Ymmärsit sen ehkä hieman väärin. Pointti on, että moni sijoittaja ostaa Nordeaa koska ”osinkotuotto on niin hyvä”. En ole usein nähnyt perusteluita että ”uskon, että yhtiö saa ylärivin takaisin nousu-uralla ja samalla pidettyä kulut kurissa eli tulos kasvaa vivulla” tai ”uskon korkojen nousuun joka sataa Nordean laariin”.

Pointti on saada sijoittajan huomio Nordean fundamentteihin, pois osingosta joka on nyt kuin seireenien laulu sijoittajille (yleensä 10 % osinkotuotto on osinkoansa enemmän kuin loistava tilaisuus ostoille)… Itse olen kiinnittänyt itseni laivan mastoon köysillä Odysseysta seuraten jos tätä vertauskuvaa veisi pidemmälle. :sweat_smile:

Jos uskoo että Nordea pystyy muutaman vuoden päästä 10-12 % ROE:hen kuten Sampo on ainakin aiemmin uskonut ja samalla uskoo, ettei globaali talous tästä enempää heikkene, Nordea voi olla nyt tosi hyvä ostos… Itsellä ei uskoa tai riittävää kykyäkään arvioida tätä ole niin olen passannut.

4 tykkäystä