Oma Säästöpankki - "Luultavasti Pohjoismaiden nopeimmin kasvava pankki"

Jokaista sijoitettua 9,4€ kohden saat kuitenkin 10,75€ edestä pankin pääomaa jolle tulee tuo ROE-% eli sijoitetulle pääomalle tulee tuottoa kaavalla ROE-% / PB. Ja tosiaan ROE on ehkä aavistuksen korkeampi kuin 8%.

OMASP:lla on tavoite ROE-% pitkällä aikavälillä yli 10%. Tämän tavoitteen kanssa on hyvä trendi ollut nyt jo pari vuotta.

Luulen etten hirveästi valehtele jos väitän, että OMASP on suomalaisita pankeista melkeinpä ykkönen jos tarkastellaan ROA-% puhdistettuna oheispalveluista ja sijoitusneuvonnasta. ROA eikä ROE koska kokonaislainavolyymi suhteessa omaan pääomaan on pienempi kuin monella verrokilla. Vähentää tuottoa omalle pääomalle, mutta myös riskiä samassa suhteessa.

Olen ajatellut, että jos haluaa lisää volatiliteettia ja kovemman tuoton OMASP.ista niin matalamman riskin takia sijoitusta voi vivuttaa ja heittää superluotot OMASP:iin

En tiedä olenko tyypillinen asiakas, mutta minä maksan tietoisesti korkeampaa palvelumaksua ja korkoa lainasta pankilleni, koska tiedän että homma toimii. Mulla on suora numero ja sposti omalle virkailijalleni jolla on suoraan valtuudet tehdä lainapäätökset. Pankkina Ålandsbanken.

Juuri näin! Ihmisillä on vähän erilaisia tarpeita eikä kaikki ole samanlaisia kulu optimoijia kuin meikäläinen. Se on pelkästään hyvä. :blush::+1: Pienempi pankki voi erikoistua paremmin palvelemaan omaa niche segmenttiä.

Itselleni paras kombo on riittävän hyvä asiakaspalvelu, nopeat lainapäätökset ja kilpailukykyiset marginaalit/hinnastot. Ei tarvitse olla kuitenkaan absoluuttisesti halvin, kun homma toimii.

1 tykkäys

Kivaa nousua, +4,9%, heti aamupäivästä, itellä kävi kävi hyvä tuuri kun ostin salkkuun perjantaina :slight_smile:

1 tykkäys

Tässä on myyjät vähissä. Omistan

2 tykkäystä

ÄH miten voi olla… Unohdin tyystin ostaa tätä aamusta. Nyt onneksi myyntipainetta tuntuu olevan enemmän, niin kokeilen pilkkiä 9,68 tasoilta tämän viikon ajan.

1 tykkäys

Varmaan ihan hyvä asia kun tilipäätöksen julkaisutiedotteessa toistettiin positiivinen tulosvaroitus.

" Oma Säästöpankki Oyj (OmaSp tai Yhtiö) julkaisee vuoden 2019 tilinpäätöstiedotteen maanantaina 17.2.2020 aamupäivällä. Tilinpäätöstiedote on luettavissa julkistuksen jälkeen yhtiön internetsivuilla www.omasp.fi/sijoittajat. Yhtiö on antanut positiivisen tulosvaroituksen 7.11.2019."

1 tykkäys

Pistetäänkö pientä veikkausta kehiin tuloksesta? 0,78€ kasassa EPSiä Q1-Q3. Itse veikkaan Q4 EPS 0,32€ ja silloin koko vuosi olisi 1,10€.

Olen tyytyväinen, jos euro menee rikki. 1,10 käy vielä paremmin :blush:

2018 q4 eps oli 0,13 (annin vaikutus tähän?)
2017 q4 eps oli 0,33

No nyt tarttu mukaan, kun ei kärsivällisyys riittänyt ja nostin pilkkiä vähän korkeammalle

2 tykkäystä

Mun ennustukset ovat koko vuoden tuloksesta:

Oma pääoma/osake: 10,85 €
EPS: 1,05 €
ROE %: 10 %
Osinko 2020: 0,21 €

1 tykkäys

Tätä on kyllä kärsimättömän hankala ostaa nostamatta kurssia. 1000kpl ostos on jo usein 1/4 koko päivän vaihdosta :grin:. Mikseivät maksa indelle analyysista niin saisi vähän näkyvyyttä ja vaihtoa lisää, hyviä videoita tekivät itse vuosi sitten, mutta eivät saa katseluita

1 tykkäys

Mä möin vahingossa näppäilyvirheen takia omiani viime viikolla. Toivottavasti meni hyviin käsiin :smiley:.

Oli siis tarkoitus saada vähän kevenneltyä ennen osaria kun paino oli joku 25% salkusta, mutta niistä mitä möin olisi varmaan voinut saada muutaman sentin saada enemmän.

Käsittämättömän huono likviditeetti johtuu myös siitä että vain 10-20% osakkeista on joillain muilla kuin yhdistyksillä ja eläkeyhtiöillä. Kerätään porukka yhtiökokoukseen vaatimaan osakeantia niin saadaan ostaa lisää.

1 tykkäys

lee2sos:
“Kerätään porukka yhtiökokoukseen vaatimaan osakeantia niin saadaan ostaa lisää.”

10 % osuudella asian saisi eteenpäin ja kuka tahansa omistaja saisi asian käsittelyyn yhtiökokoukseen mutta eikö tällaiset toimet vaatisi käytännössä enemmistön/hallituksen hyväksynnän?

1 tykkäys

Hallituksen tai enemmistön kautta. Mutta käytännössä tuossa ole oikeasti mitään järkeä liiketoiminnallisesti kun omaspilla on muutenkin turhan paljon pääomia nykyiseen liiketoimintaan (toki kasvua ajatellen tämä on hyvä asia). Parempi olisi jos nykyiset omistajat möisivät osuuksiaan piensijoittajille.

Oma veikkaus on EPS oikaistuna 0,82e ja oikaisemattomana 0,98€.

2 tykkäystä

Kymppikin poksahti :beers: kyllä tällä pitäisi olla latua korkeammallekin, kun tulos kasvaa jälleen yli 20 prosenttia

3 tykkäystä

Pankeilla menee nyt todella lujaa. Aktialta tänään kaikki ennusteet ylittänyt suoritus. Innolla odotan maanantaita.

Kuin myös. Tosin onhan tämä jo pientä ennakkoa (muiden pankkien tuloksista?) jo ottanutkin :+1:

Niin onkin, mutta silti ollaan vielä alle 10x P/E -kertoimessa ja kaiken lisäksi taaksepäin katsotulla tuloksella.

2 tykkäystä

Ensi viikolla 10,50e rikki. Oma ennusteeni EPS:ksi 1,10e.

Tavoitehintaa nostettu 11 euroon

5 tykkäystä