Omat kokemukset yhtiöistä

Aukioloajoista; Ruotsi on sivistysmaa, jossa ihmisillä on oikeaa tekemistä iltaisin. Suomessa sensijaan jostain syystä on joka Alepan ja K-marketin on oltava auki 23:n ja monien läpiyön.

Jottei menisi ihan offtopic, joulun alla oli Kouvolan Tokmannit väkeä täynnä.

Eniten otti kupoliin sekaisuus, ei kylttejä missä käytävässä mitäkin, piti hlökunnalta kysyä missä tuote xyz… avuliaasti ohjasivat seuraavaan tokmanniin jossa oli tuotetta hyllyssä.

Esim motonet kertoo mobiilissakin missä hyllyn päässä mikäkin tuote on, jää turha vaellus vähempään.

S-Ketju ainakin selkeästi muuttaa aukioloaikoja kysynnän mukaan säätäen, eli kait me suomalaiset ei sitten olla yhtä sivistyneitä kun halutaan käydä illallakin kaupassa.

8 tykkäystä

Olen vuosia odottanut että Elisa nostaisi läheisen tukiaseman 4G-kapasiteettia, se voi olla varsinkin iltaisin käyttökelvoton. (ovat tietoisia tilanteesta)

Ongelma eskaloitui kun 3G tippui pois, olin käyttänyt sitä vaikka maksan 4G:stä koska se oli nopeampi ja luotettavampi kaikkina kellonaikoina. Nykyisen määräaikaisen sopimuksen loppuessa operaattori tulee vaihtumaan, testattu nopeus kilpailijalla on ihan häikäisevästi erilainen.

4 tykkäystä

En tiedä onko tämä oikea ketju tälle aiheelle, mutta onko olemassa mitään sivustoja, jossa työntekijät voi arvostella työnantajia?

Seuraava teksti on hyvin kiertelevä ja kaarteleva ja sen voi tiivistää yhteen lauseeseen: onko kenelläkään siis tietoa laadukkaista lähteistä, joiden avulla arvioida yritysten imagoa alan osaajien keskuudessa ja miten firmojen henkilöstö viihtyy työssään?

Aikanaan Alma yritti “Tunto” nimistä palvelua tähän tarkoitukseen, mutta sekin lakkautettiin. Perus Google arvostelut on yleensä työntekijän näkökulmasta huono, koska omalla nimellä arvostelu vaarantaa työnhaun. Yleensä Goglen arvostelut ovat asiakkaiden antamia, mikä tietysti on myös tärkeä mittari.

Mielestäni firman työntekijäkokemusta ei voi korostaa liikaa. Kun osaajista on pulaa niin hyvät firmat saa parhaat osaajat. Hyviin firmoihin päästään, huonoihin joudutaan. Myös sijoittajan näkökulmasta henkilöstön viihtymättömyys on hälytysmerkki ja riskinpaikka. Saimme taannoin lukea Musti Groupin haasteista henkilöstön hyvässä kohtelussa ja myöhemmin tuli tämä pilaantuneen ruuan kautta syntynyt kohu. Ei, ei Mustin myyjät vastanneet tuotannosta vaan vika oli alihankkijassa. Kuitenkin esimerkiksi asiakasviestintä sai tuon kriisin keskellä kritiikkiä. Uskon, että hyvin kohdeltu motivoitunut vuosien kokemuksen omaava henkilöstö olisi voinut hoitaa asiakasviestinnän paremmin kuin tiheästi vaihtuva hammasta purren duunia puurtava henkilöstö. Oletukseni perustuu siis taannoisiin lehtiartikkeleihin ja jos joku ollut duunissa Mustissa ja Mirrissä ja viihtynyt siellä niin se on vain hyvä asia. Toivoisin olevani väärässä tässä. Musti ei ole ainoa vaan esimerkiksi Hesburger ja McDonald’s ovat toisinaan olleet ikävässä julkisuudessa ja jos esimerkiksi NoHo saa henkilöstön viihtymään niin silloin NoHo voi kerätä parhaat osaajat. Pörssifirmojen oman henkilöstön viihtyvyys kertoo suoraan ja kilpailevien firmojen toiminta epäsuoraan pörssifirman sijoittumisesta alan osaajien silmissä.

Henkilöstövetoisissa bisneksissä, kuten SOTE-palvelufirmoissa tai henkilöstövuokrauksessa (tai ylipäänsä palvelualoilla) henkilöstön kohtelu korostuu vielä entisestään. Esperi Care sai takavuosina paljon negatiivista julkisuutta ja sellaisesta leimasta on vaikea päästä eroon. Jos sijoituskohteesta tulee vitsi niin sijoittajaa ei naurata.

Sijoittajana ja täysin ulkopuolisena on vaikea arvioida, onko firman sisällä tikittävä aikapommi. Ennen sijoituspäätöstä olisi hyvä tietää, onko firma haluttu työpaikka, mitä mieltä työntekijät itse ovat. Nyt asiasta kuulee firman johdolta, enkä muista koskaan kenenkään firman johtohenkilön sanoneen henkilöstön olevan pettynyt firmaan työnantajana. Henkilöstön vaihtuvuutta voidaan perustella ties millä ja katastrofaalinen tilanne voidaan saada kuulostamaan tavanomaiselta “luonnolliselta poistumalta” eläkkeelle tai uusiin haasteisiin.

Itsekin olen kuullut joistain pörssifirmoista ikäviä asioita henkilöstön näkökulmasta, mutta silloin ei tiedä onko kyse ollut esimerkiksi yhdestä huonosta esimiehestä vai onko kyse laajemmasta ongelmasta yrityksen kulttuurissa. Uskon, että työntekijöihin investoiminen maksaa itsensä takaisin. Hyvä palkka ja edut maksaa. Mutta paljonko maksaa uuden henkilön rekrytointi ja koulutus? Jos uusien rekryjen määrää saadaan vähennettyä sillä, että nykyiset työntekijät viihtyisivät pidempään niin paljonko euroja säästyisi? Työntekijöiden viihtyvyys on muutettavissa mitattaviksi numeroiksi. En kuitenkaan muista, että kovin moni firma avaisi näitä lukuja (uuden rekryn tai uuden työntekijän kouluttamisen hinta), mutta uuden asiakkaan hankkimisen kustannukset voidaan tietää hyvinkin tarkkaan.

Näissä erilaisissa sertifikaateissa on omat haasteensa. Aina ei ole perillä niiden kriteereistä ja myöntämisperusteista tai rahan roolista. Huonoa ilmapiiriä on vaikea korjata erilaisilla kalliilla coacheilla, vaikka niillekin on paikkansa eikä pidä kategorisesti tuomita.

Olen yrittänyt firmoja tutkiessa googletella työntekijöiden kokemuksia, mutta ne ovat usein yksittäisten katkeroituneiden työntekijöiden avautumisia, eikä tiedä onko vika ollut lopulta irtisanojassa vai irtisanotussa. Joskus myyntihommia tehdessä sain niin ikävää kohtelua monesta firmasta, etten ole voinut sijoittaa niihin sen jälkeen. Joissain firmoissa oli selvästi ylimielinen yrityskulttuuri. Vaikka yhtiö tuskin mitään menetti lyttäämällä minut kohteliaan kieltäytymisen sijaan niin jää aina pohtimaan, voiko tuo ylimielinen kulttuuri käännyttää oikeasti merkittäviä tekijöitä kilpailijoille. Huonon ilmapiirin omaava firma voi sinnitellä ja tehdä huipputulosta, mutta ei tarvita kuin yksi negatiivinen mediaryöpytys tai pinnanalla kupliva kapina, joka ajaa osaajat muualle niin, että sijoittajana toivoo, että olisi jättänyt casen välistä.

8 tykkäystä

IT alalla laadukkain ja firmasta riippuen jopa todella aktiivinen Glassdoor: https://www.glassdoor.com/

3 tykkäystä

Kerrankin, kun päättää tukea kotimaista, niin perseelleen menee.

Lennettiin Itävaltaan tarkoituksena mennä laskettelemaan. Maksettiin extraa, jotta saadaan omat sukset yms mukaan. Lento oli aamulla aikaisin, joten vietiin laukut kentälle edellisenä iltana. Idea oli lähteä vuorille heti tänään lauantai-aamuna. Noh, nyt tuli tieto, että suksilaukku on Oslossa, ja tänään menossa takaisin Helsinkiin. Mitä helvettiä? Ensin ilmoitettiin, että laukku tulee perjantaina myöhäisemmällä lennolla, ja tuodaan tänne kämpille suoraan.

Nostin tästä ”haloon” Twitterissä, ja Finnair vastaa lähettämällä linkin, josta saa tietoa, kuinka seurata laukun tilannetta.

Tiedän, että syy ei ole kokonaan Finnairin, koska alihankkijat pakkaavat koneet yms, mutta kyllähän tämmöinen vituttaa. Ja sitten vastataan vain jollain yleisellä vastauksella ja linkillä. Vaikka itse Twitter-postauksessa kerroin tietäväni sen, missä laukku kulkee.

Harvoin kotimaista käytän, ja tämän jälkeen vielä harvemmin. Saa nähdä, kerkiääkö tässä omilla kamoilla edes laskemaan. Seuraavaksi sukset varmaan jossain Indonesiassa.

E: @Denny Joo se tässä harmittaakin eniten, että on nähnyt vaivaa raahata omat kamat mukaan, ja sitten ne juuri jäävät jonneki matkalle.

20 tykkäystä

Tällä fiksulla toimintatavalla saattoi olla “osuutta” asiaan, sillä kun on kyse jossain määrin normaalista poikkeavasta tavasta niin olen huomannut että jostain syystä se nostaa todennäköisyyttä että jokin menee pieleen. Matkustamisen suhteen otantani on pieni (1/1), mutta sen yhden kerran kun olen vienyt bägini vastaavalla tavalla etukäteen kentälle niin eipä se Espanjaan sitten muiden tavaroiden mukana tullut. Ärsyttää turata lainavehkeillä kun on jo päättänyt nähdä vaivan ja ottaa omat välineet.
Vastaava ilmiö on käynyt myös niillä kahdella kerralla kun olen tänä vuonna Woltilla tilannut ruokaa. Kummallakaan kerralla en tilannut nopeinta mahdollista toimitusta, vaan ajastetun (n. 4 tunnin päähän). Kummallakin kerralla toimitus sitten myöhästyi sovitusta ajasta yli 40 min :unamused:

4 tykkäystä

Finnair on valinnut ne alihankkijat ja heillä on vastuu myös niistä.

6 tykkäystä

Noniiin! Sukset saapuneet 2,5 päivää myöhässä perille. Suksilaukku auki, ja sukset ottaneet osumaa huomattavasti. :upside_down_face:

13 tykkäystä

Mitä muuten olet kokemustesi perusteella mieltä Finnairista? :slight_smile:

Mitä muut paljon Finnaria käyttäneet ovat mieltä yhtiöstä?

2 tykkäystä

Gigantilla taitaa olla liian hyvät tuntipalkat ja liian pienet provikat myyjillä. Tänään oli tarkoitus hakea muutaman tuhannen euron kodinkone, reilu puoli tuntia ihmeteltiin haluamaamme härveliä vaimon kanssa liikkeessä mutta eipä sitä kukaan ehtinyt tulla myymään meille niin jatkoimme matkaa ja tilaan saman laitteen netistä kun tulee jonkunlaiseen tarjoukseen.

4 tykkäystä

Niissä Giganteissa missä minä olen käynyt, on vuoronumerojärjestelmä.

1 tykkäys

Lielahdessa ei ainakaan ole kodinkonepuolella :+1:

Siellä on myyjien keskenään höpöttelyjärjestelmä ja työvuoron loppumisen odottelujärjestelmä kyllä käytössä :pray:

17 tykkäystä

Oma lähiajan kokemus Verkkokauppa.comista, tilasin tv:n 26.12 (koska tavara varastossa) kotiinkuljetuksella vanhempani osoitteeseen koska kuvittelin että kyseinen liike on kohtuu ripeä toimituksissa ja voisin viikonloppuna käydä virittämässä tuotteen paikoilleen.
No toisin kävi, postin koodi luotiin 28.12 ja 30.12 kohde oli saapunut postin kuljetettavaksi.
Yllättävän verkkaista oli toiminta vaikka välipäivinä on alennuspöhinää ja työntekijöiden vapaita, ymmärrän toki senkin.

2 tykkäystä

Vältän käyttämästä viimeiseen asti hinta/laatu suhde erittäin huono. Etelä-eurooppaan suunnatessani teen mieluummin välilaskun vaikkapa lufthansalla kuin kipuan tämän maailman kalleimman halpalentoyhtiön vankkureihin. Ugh olen puhunut :face_with_raised_eyebrow:

11 tykkäystä

Olen ihan samaa mieltä. Finnairia tulee todella vähän käytettyä, ja aina kun käytän, niin joudun pettymään. Mitään erityisen positiivisia kokemuksia ei firmasta ole. Hinta/laatu-suhde surkea verrattuna aikalailla mihin tahansa muuhun firmaan. Taisi olla ensimmäinen kerta moneen vuoteen, kun Finskiä nyt käytettiin, eikä ole kyllä kiire uudelleen käyttämään.

9 tykkäystä

Koitan välttää niin paljon kuin mahdollista sen jälkeen kun 13kg painava reppuni (ei rinkka vaan ihan business laptop reppu) ei kelvannut business luokkaan kaukolennolle. Finnair kuten toki moni muukin lentoyhtiö ei tunnu osaavan päättää ovatko he halpayhtiö vai ei.

9 tykkäystä

Viimeisimmät lennot Ouluun ja Kuusamoon Finnairin kyydissä ei mitään valittamista. Kaikki toimi hyvin ja palvelu oli ystävällistä.
Ei ole Finnairin kanssa ollut ikinä mitään ongelmia, eikä kyllä muillakaan yhtiöillä. Ostan Finskin liput, jos ei hintaero ole kummoinen, koska lento ja palvelu kokemus on ollut miellyttävin.

Gigantista olen samaa mieltä, kuin @Doombird edellä palvelua vaikea saada. Ollaan sen takia nykyisin menty kassalla kysymään tarvittavaa tuotetta tai palvelua ja sieltä on aina löytynyt myyjä matkaan. Tosin siirrytty enempi Poweriin.

4 tykkäystä

Kiitos paljon Finnari-kokemuksistanne! :pray:

Jos joskus harvoin matkustan, niin valitsen yleensä normaalia mukavamman ja turvallisemman vaihtoehdon. Jos hintaero on suuri jonkun muun hyväksi niin en valinne Finnairia. Ehkä sitten, jos hintaero on pieni.

4 tykkäystä

Itse siirryin tänä vuonna (EDIT: viime vuonna :thinking: ) ryhmään joka on valmis maksamaan pientä extraa siitä ettei lennä Finnairilla. Onneksi harvoin Finnair olisikaan se halvin vaihtoehto.

Viimeisin “These things just happen” kommentti asiakaspalvelusta sai kupin lopullisesti nurin. :slight_smile:

8 tykkäystä