Omat kokemukset yhtiöistä

Päiväkirjamainen tapausselostus: Volkswagen ja heidän paljon parjattu softaosaaminen.

Itsellä on autona noin 3 vuotta sitten liisattu id3, ja noin viikko sitten kännykkäsovellus alkoi uhittelemaan, että tilauksesi on päättymässä, ja auton ilmastointia tai lataushommeleita et sitten tästä eteenpäin enää etäohjauksella hallitse.

Nooh, äpin uhkauksista huolimatta ilmastointi lähtee vieläkin käyntiin kännykästä, mikä on näillä helteillä elämänlaatua nostattava seikka. Ja kun tuosta tummansinisestä linkistä menee volkkarin nettikauppaan, niin sopimus näyttäisi olevan voimassa 22.7. asti, mikä taitaa itse asiassa olla se päivä vuodelta 2021, jolloin auton hankin.

Eli näyttäisi siltä, että kännykkäsovelluksen koodia vääntäessään ovat saksalaiset insinöörit kehittäneet aikakoneen. Auton ilmastointi toimii vielä, joten en ole jaksanut olla volkkarille yhteyksissä, vaan katson mitä tapahtuu 22.7. Auton lataustasoa en näe kännykästä enää, mutta haittaako se, kun 99% ajasta lataan kotona akun 80 %:iin yön yli? Toisaalta, jos ottaisin esim. Netflixin kuukaudeksi, niin olisihan se kiva, että kaikki sarjat ja leffat olisivat katsottavissa sen viimeisenkin viikon ajan.

Suurempi kivi kengässäni liittyen volkkarin softaosaamiin on, että autoon pitkään lupaillut OTA-päivitykset eivät ole lähteneet nyt 3 vuoden jälkeen vieläkään rullamaan, vaan autossani on wanha 2.4 softaversio, mikä asennettiin pajalla, kun volkkari teki takaisinkutsun 12V akun vaihtoa varten ensimmäisen vuoden aikana. Täten luottamukseni volkkarimyyjän sanaan on kuihtunut olemattomiin, jos autoon lupaillaan hienoja lisäominaisuuksia vuosien myötä (esim. ajoakun esilämmitys), ja mitään ei tapahdu.

Autossa on liisaria jäljellä vielä vuoden ajan, jonka jälkeen auto lähtee takaisin K-autolle. Vaikkei autossa mekaanisesti ja ajo-ominauksiiltaan ole moitittavaa (varmaa perusvolkkaria), niin en keksi mitään syytä miksi päätyisin VAG-konsernin sähköautoihin, mikäli se tulee olemaan valitsemani käyttövoima vuoden päästä. Harmin paikka, sillä tuo id7 saa touhutipan valumaan sieraimesta. Vuoden vaihteessa Tesla 3 ja Y:tä koeajaneena, voin sanoa, että autot ovat tulleet piiiiitkälle 3 vuoden takaisesta. Enää ne eivät ole niitä rämiseviä peltiämpäreitä, joihin on liimattu iPadi, ja hintojenkin puolesta eivät enää häviä volkkarille suuresti.

8 tykkäystä

En ymmärrä tuota Harvian juttua. Miksi ei voi käyttää haponkestäviä ruuveja/( mikä osa toi nyt onkaan).
Paljon tuli myytyä Harviaa ja Narvin kiukaita ennen. Lähinnä puukiukaita, muistaakseni Harvian olivat materialiltaan ohuempia. Mitään isompia laatuongelmia ei ollut mutta jos joku teki virheen ja käytti pelkästään koivua niin pesä ei kauaa kestänyt.
Vastuksia sai myydä mutta niitä menee aina. Harviasta jäänyt se kuva että ovat hieman kilpailijoita halvempia peruskiukaissa, ei millään tasolla parempia mutta kuitenkin kehtasi niitä myydä hyvällä omatunnolla

Perkele että minua ärsyttää nämä jotka säästävät ruuveissa ja pulteissa. Isä osti peräkärryn, merkkiä en muista, ja yhden kesän jälken kaikki näkyvät pultit ja mutterit ihan ruosteessa. Rosteri kyllä riittäisi hyvin mutta jos pitää säästää…

7 tykkäystä

Tokmanni vs Puuilo.

Ostettiin vaimon kanssa pari kuukautta sitten omakotitalo. Olen antanut itseni yllättyä siitä itsestäänselvästä asiasta, miten paljon kaikenlaista tarviketta sitä ensimmäistä omakotitaloaan asuttavana tarvitsee. Työkaluja, kampetta puutarhaan, erilaisia liittimiä ja putkia.

Näitä etsiskellessä usein löytää itsensä joko Puuilosta tai Tokmannilta, kummalle google sillä kertaa onkaan ohjannut. Näiden kahden kaupan väliä nyt kymmeniä kertoja kulkeneena voin vakaalla, vankkumattomalla ja varmalla äänellä sanoa, että Puuilo on ylivertainen ostokokemuksen puolesta. Suoraan netistä näkee jokaisen tuotteen tarkan hyllyn jokaisesta tavaratalosta ja käytävillä on tilaa rauhassa etsiskellä. Tokmannilla tuntuu aina arvailevan tuotteiden sijaintia eikä kokonaiskuvaa myymälästä hahmota oikein millään. Tokmanni tuntuu myös ahtaammalta, täyteen ahdetulta.

Tänään esimerkiksi piti saada runkosuojaa, tervanauhaa ja suojaverkkoa. Runkosuojia löytyi halutunlaisia vain Tokmannilta, joten ensin sinne. Heti kauppaan astuessa ei mitään käsitystä mistä tavara löytyy, joten pyörimään. Sesonkiosasto vaikutti todennäköiseltä, mutta erilaisia suojia oli kuudessa eri hyllyssä, osa ulkona ja osa sisällä. Lopulta 15 minuutin toivottaman etsimisen jälkeen pyörin toiset viisi minuuttia etsien myyjää, joka lopulta opasti oikean hyllyn luo. Sain runkosuojat.

Sitten Puuilo, tervanauhaa ja suojaverkkoa. Molempien tarkka hylly näkyi suoraan nettisivulta ja hyllyt on merkitty loogisesti numero+kirjain yhdistelmällä. Lisäksi heti sisäänastuessa on katosta roikkumassa iso pohjapiirros, mistä mikäkin osasto löytyy. Kaksi minuuttia, tuotteet mukana ja kaupasta ulkona.

Ehkä Tokmannin ideana on saada ihmiset tekemään heräteostoksia laittamalla pyörimään kaupassa, mutta ei se minusta oli hyvä taktiikka saada ihmiset myös palaamaan kauppaan.

37 tykkäystä

Nimimerkillä 3 autoa Kamuxilta ostaneena ihmettilin pitkästä aikaa Kamuxin passiivisuutta. Nettiautosta kun tekee yhteydenottopyyntöjä eri firmoilla tarjouksista ja vertailee autojen viimeisiä hintoja, niin yhteydenotot ovat todella nopeita ja eivät yleensä jää yhteen. Nyt pitkästä aikaa Kamuxi jätti vastaamatta kokonaan. Sakalta ei vielä ole jäänyt yhteydenottoa tulematta.

Onko tämä kenties poikkeus tuhansissa yhteydenotoissa vai onko nyt liian kiire vastailla kaikille urpoille? En ole automyyjen työtä tehnyt, mutta luulisin jokaisen autosta kiinnostuneen tarjouksen pyyntäjän olevan potentiaalinen ostaja, varsinkin kun itsekin tarjosin vaihtokauppaa. Tällöinhän liikkellä on mahdollista tehdä bisnestä kahdella eri autolla.

Kai tämäkin korjautuisi, jos sinne uudestaan laittaisi viestiä, mutta kyllä kilpailu alalla on niin kovaa, että onko varaa jättää useampaan viestiin vastaamatta.

Edit. Ja tosiaan viikon odottelin yhteydenottoa

1 tykkäys

Kirkas (rst/hst) ja musta (tavallinen hiiliteräs) teräs ei oikein tuu hyvin toimeen keskenään. Sitten jos käytetään kirkkaita muttereita ja pultteja, tarvittaisiin rasvat väliin, muuten kierre hirttää kiinni.

Eiköhän ne ole ihan käytännön syistä suunniteltu sellaiseksi kuin ovat.

6 tykkäystä

Nimenomaa, äskettäin äitini etsi yhtä esinettä, edes Tokmannin myyjä ei tiennyt missä se on, vaikka myyjä kertoi itse ostaneensa saman esineen jokunen aika sitten!

2 tykkäystä

Toinen idea mitä ne soveltaa on jättää osa tuotteista pois kassajärjestelmästä. Sillä saa kätevästi 20asikkaan jonoja kassalle jotka luikertelee pitkin jäätelöaltaiden ja karkkihyllyjen välejä. Ilman ruuhkia asiakkaat kävelisi euron meisselin ja sukkaparin kans pikaisesti kassalle ja ulos, mutta tuolla konstilla saavat mukaan tarttumaan 3e karkkipusiin ja jäätelötötterön.

5 tykkäystä

Tokmanniin menen vain jos en löydä läheltä Puuiloa tai muuta kalliimpaa tarjoajaa. Minua kiinnostaa ainoastaan löytää mitä olen hakemassa kaupasta, ja sen Puuilo pääosin hoitaa hyvin - viime viikolla tosin oli varastosaldossa 8 sähköteippirullaa joita minä ja myyjät emme löytäneet kyseisestä myymälästä mutta se on poikkeus. Seuraavasta myymälästä se löytyi heti oikealta hyllypaikalta.

2 tykkäystä

K-rauta yllätti positiivisesti. Lvi tarvikkeita hain. Netistä löytyi helposti ja 2 kpl piti olla hylluäyssä. Niin olikin. Sain tingittyä 65->55 mikä oli ok koska nykyään ei saa juurikaan alennuksia. Löytyi muutakin erikoisempaa tuotetta mitä en olis uskonut

1 tykkäys

Onniseen petyin rajusti. Ymmärrän että ollaan tarkkoja koska kalliit tuotteet ja firmat menevät konkkaan mutta sain avattua hikisen käteistilin ja hinnat ( pientarvikkeet) olivat tuplasti kalliimpia kuin kaverin saamat hinnat. Ymmärrän pointin muttta duunissa minulla on sama tilanne ja uusille annetaan kuitenkin sellaiset hinnat että on mahdollista tehdä kauppaa. Sen lisäksi käteistili. Puhutaan kuitenki sadoista euroista ja mielummin haluan että asiakas maksaa laskun ennen kun maksan tuotteista. Mielestäni edes 5000e laskutili ja15% pientarvikkeiden hinnoista pois olisi ollut ok.

En ole lähtenyt neuvottelemaan. Tilaan kaverin kautta ja maksan sille n 10% katetta

Kertokaa jos teillä on kokemusta puuilon shkötyökaluista. Taitaa olla Einhell mitämyyvät. Muoviämpärit ovat kaikki samanlaisia mutta itseä kiinnostaa vähän arvokkaammat käsi ja sähkötyökalut. Erilaisia pihtejä, poranteriä ja varaosalaatikoita olen ostanut. Laatikot pirun halpoja ja laatukin hyvä. Pihdit ostin koska olivat pirun halvat mutta Bahcon samankokoiset vie selkeästi voiton. Se on toki itsestäänselvyys että kolme kertaa halvempi tuote ei voi olla parempi ja mökkirakentajalle varmasti kelpaa.

1 tykkäys

Einhell niillä ei tee yhtään mitään, kertakäyttöisiä ainaki kuumailmapuhaltimet ja muut vastaavat.
Osta ennemmin joku ”laatu” merkin tuotteita vaikka käytettynä.

7 tykkäystä

Ostaa kun tarvii ja käy vaihtamassa aina uuden kun hajoaa. Sitten kun hommat alkaa olla tehtynä vaatii rahat takaisin tai vaihtoa johonkin muuhun tuotteeseen kun ei kestä mitään.

Ei noista halvoista voi koskaan etukäteen tietää mitä saa. Tänä vuonna hyvä voi olla ens vuonna paksa vaikka hinta ja viivakoodi sama. Valmistuspaikat vaihtuu ja sitä myötä materiaalit yms yms

Isompia ja pienempiä rakentamiseen liittyviä putiikkeja on mennyt nurin varsin paljon. Konkurssipesien realisoinneista löytyy hyvää kamaa halvalla.

Täysin samoilla linjoilla. Olen ollut jo vuosia Totalin asiakas ja omistan myös F-Securen osakkeita. Pelkästään jälkimmäisen takia käytän Totalia.

En tiedä oikeasti mitään sen bugisempaa softaa kuin F-Securen Total:

  1. VPN ei ole toiminut vuosiin kunnolla ja hidastaa nettiä ihan pirusti, jos sitä käyttää. Täysin toivoton tapaus.
  2. Joka hemmetin kerta kun avaan koneen kirjauttaa softa itsensä ulos.
  3. Joka hemmetin kerta softa riesaa sitä, että pitäisi Chromeen linkittää F-Secure laajennuksena vaikka olen sen tehnyt. Sekään ei auta kun laajennuksen kytkee pois päältä ja asentaa uudelleen. Silti joka kerta tulee huomautus.

Todella raivostuttavaa ja kyllähän tämä on ihan täysi vitsi, jos tällä meinataan jotain suurempaa maailmanvalloitusta lähteä tekemään. Puhumattakaan siitä miten uskottavalta koko touhu näyttää suojaamisen näkökulmasta kun ei edes näitä yksinkertaisia bugeja saada korjattua.

14 tykkäystä

Erikoista. Myös itselläni Total ja sen käyttö ollut vaivatonta :thinking: Vpn toimii jne, ei lagittele, varoittaa epäilyttävistä sivuista :shushing_face:
Salasanojen hallintaa en käytä.
Ainoat moitteet ulkoasusta, joka voisi olla pirteämpi ja yksinkertaisempi.

12 tykkäystä

Sulla ei taida olla koneena Apple ja MacBook? Mulla taas on.

1 tykkäys

Puhelin ja mobiilinettiliittymissä oli tarjouskausi menossa umpeen. Telia otti yhteyttä asian tiimoilta pari kuukautta sitten ja tarjosi jatkoa näihin liittymiin (puhelimessa rajaton 200 ja mobiilinetti rajaton 100) eikä hintakaan olisi noussut kuin ~25% ja tomerasti ilmoittivat että tulee olemaan korkeampi hinta lähempänä. Kiitin kohteliaasti ja passasin tämän. Sen jälkeen täysi hiljaisuus (Odottivat kai että unohtaisin nousevat liittymähinnat)

Kuukausi sitten soittelivat Elisalta, tottakai tarjosivat 5g liittymiä mutta minulla ei ole käyttöä moisille kun asustellaan 5g alueen ulkopuolella. Sitten heiltä löytyi rajaton 4g puhelinliittymä 10 megan netillä joka omaan käyttööni on aivan riittävä, (muistan edelleen ajan kun data hiipi 5kt/s sisään - se oli hidas se) ja sitten 50 megan rajaton netti tuohon mobiilireitittimeen, hinta noille pari euroa/kk vähemmän kuin nykyisillä. Olisin ottanut mutta kun olin lähdössä reissuun ja halusin siirtää aloituspäivää pari viikkoa eteenpäin että tulen takaisin ja voin poimia sim-kortit eikä tarvitse olla ilman toimivaa liittymää reissun päällä. Ei onnistunut siirto joten jäi sitten ottamatta. Lupasivat soittaa 2 viikon kuluttua - Ei tullut puhelua!

Nyt otin Elisalta tuon vastaavan paketin kun heillä oli markkinoilla koju jossa näitä tarjosivat. Simmit samointein käteen ja ilman avausmaksuja. Nettiliittymää irtisanoessani Minun telia palvelun chatissa huomasi neiti siellä että olin lähdossä kilpailijalle joten tekivät sitten siinä samointein Winback-tarjouksen. Olisin saanut Nuo nopeammat liittymät samaan hintaan kuin sain Elisalta nuo tulevat liittymä eli jopa hieman halvemmalla kuin minulla on nyt. Kiitin kohteliaasti ja sanoin että ei kiitos, olen jo tehnyt sopimuksen toisaalle.

Yhteenvetona voisin sanoa että näistä operaattoreista kumpikaan ei ihan kuivinjaloin selvinnyt. Mutta olisivat voineet hieman paremman tarjouksen antaa Telialta alunperinkin niin en olisi edes lähtenyt kyselemään mutta kun ei kiinnosta nähtävästi pitää vanhoja asiakkaita.

Jaa niin Elisalta muuten saa 50€ Keskon lahjakortin (5g liittymästä 75€) kun olen ollut 2kk asiakkaana. Telia tarjosi Lidlin lahjakorttia.

6 tykkäystä

Voin hieman samaistua Amatuurin kokemukseen, kevät talvella oma Elisan 5G-liittymän hinta olisi noussut taivaisiin määraikaisuuden loppumisen vuoksi, ajattelin kokeilla Telian 4G 100M-liittymää hinnalla noin 23€/kk.
Uusia tarjouksia ei pahemmin tullut mutta paria päivää ennen liittymän kytkeytymistä Elisa tarjosi 4G 200M 18,99/2vuotta ja kyytipojaksi Keskon 70€ lahjakortti.
Luonnollisesti kättelin.

8 tykkäystä

Nämä operaattoreiden winback-tarjoukset on kyllä veikeitä, itsekin ensimmäistä kertaa sellaista testasin tässä juuri toukokuussa. Minulla ollut aina Elisan puhelinliittymä, koska haluan suosia suomalaista ja osakkeenomistajanakin tykkään elisalaisena pysyä.

DNA:lta olin ostamassa uuteen puhelimeen suojakuorta, joka maksoi 15 euroa. Kassalla geeliletti sitten kysyi, millainen nykyinen liittymäni on. Vastasin, että rajaton 4G 200M 27,99 €/kk. Sitten suojakuoren hinta tippuikin jo 5 euroon, jos ottaisin DNA:n 4G-liittymän, en suostunut. Lopulta suojakuori olikin ilmainen, jos ottaisin 4G-liittymän, joten päätin ottaa rajattoman 200M 23,99 €/kk määräaikaisen liittymän DNA:lta.

Noh, sitten alkoi Elisalta se pommittelu, että haluavat pitää asiakkaansa ja tiesin, että ei kannata ottaa vastaan niitä ensimmäisiä tarjouksia, vaan odottelee rauhassa, koska viikko aikaa ja määräaikaisuus ei ole este. Lopulta 2 arkipäivää ennen numeronsiirron päättymistä tuli Elisalta mainio winback-tarjous, johon tartuin heti: rajaton 4G 200M 17,99 €/kk 24 kk ajan + 80 € K-lahjakortti. Nyt minulla on sitten turhanpäiväisenä DNA:n SIM-kortti, jota ei koskaan tarvinnut ottaa käyttöön, turhaa muoviroskaa siitäkin.

Lopputulemana sain ilmaisen suojakuoren puhelimeeni, joka on 15 euron tappio DNA:lle ja säästän itse 2 vuoden aikana 300 euroa puhelinlaskuissa pysyen silti Elisalla, success! Ja mikä parasta, minun ei vieläkään tarvitse siirtyä 5G-liittymään pariin vuoteen, koska en hyötyisi siitä, maksaisin turhasta vain enemmän, samat datat liikkuu samoilla nopeuksilla 4G:lläkin, jopa varmemmin. :slight_smile:

16 tykkäystä