Omat kokemukset yhtiöistä

Meni lopulta Elisan suhteen hermot, kun ensin kesäkuussa joku Elisan markkinoija soitti ja painosti vaihtamaan kiinteän Elisa-liittymäni ”halvempaan” 5G-nettiin. Perustelu oli, että kiinteä liittymä on väistyvää teknologiaa, ja jos tulisi tulevaisuudessa siihen jotain ongelmia, Elisa ei niitä enää korjaisi.

Olen itseeni pettynyt, kun menin halpaan, enkä vastannut myyjälle heti, että siinä vaiheessa, jos kiinteään liittymään tulee ongelmia, otan selvää, onko Elisan vai Telia/DNA:n 5G-verkko paikallisesti se parempi, ja sitten vasta teen päätökset. (Luulen kuulleeni sivukorvalla taloyhtiökokouksessa, että Elisan(?) 5G-reititin pitää asettaa minun kannaltani ”hankalammalle” puolelle taloa, että se edes toimii, joten Elisa ei tässä kohtaa ollut niin hyvässä asemassa.)

Puhelun lopuksi paljastui (siis vasta kun asiasta erikseen kysyin), että uudessa sopimuksessa Elisa Viihde, joka aiemmin oli osana kiinteän liittymän pakettia (tai kiinteä liittymä oli osana Elisa Viihde -pakettia) olikin täydellä hinnalla 20€/kk erikseen, joten uuden sopimuksen hinta Elisa Viihteen kanssa olisikin huomattavasti kalliimpi. Tajusin, että Elisa Viihde ei ole sellainen palvelu, josta maksaisin erikseen tuollaista hintaa. Se oli tavallaan ihan kätevä kylkiäinen, jonka suostuin ottamaan kytkykaupan edullisuuden takia.

Elisa-liikkeessä, johon se kiirehtivällä huijaristrategialla toiminut puhelinmyyjä minut passitti, olikin sitten fiksumpi myyjä palvelemassa, ja hän kysyi oma-aloitteisesti, mistä syystä olin liittymää vaihtamassa (muutto, liittymän takkuilu, jne.). Kun syy oli tuo puhelinmyyjän ”jos tulisi ongelmia” -tyyppinen maalailu, hän ehdotti, että pidetäänkin vanha sopimus, ( jossa oli siis kiinteä liittymä ja Elisa Viihde yhdessä edullisessa paketissa) ja perutaan 5G-reititin ja uusi sopimus. Jos kiinteä liittymän ns. kuparit joskus vedettäisiin pois, siitä tulisi uusi erillinen ilmoitus. Minähän olin enemmän kuin samaa mieltä.

Kun sitten osa sovituista asioista ei näkynyt Oma Elisassa iltapäivällä, ja sähköpostiini tuli viesti, jossa kysyttiin, hyväksynkö Elisan ”ratkaisun” k/e (ei siis mitään keinoa tarkistaa, mistä ratkaisusta oli kyse), kävin kerran vielä uudestaan kyselemässä siellä Elisa-liikkeessä, ja sama myyjä asiaa ilmeisesti mitenkään tarkastamatta vakuutti, että se vanha sopimus palautuu, eikä tarvitse vastata Elisan robottikyselyihin. Päätin, että ok, jos pitää paikkansa, Elisa saa jatkaa.

No, lopulta kävi niin, että mitään sopimusta ei määräaikaan mennessä palautunutkaan, vaan kiinteä liittymäni katkaistiin. Olisiko sittenkin pitänyt vahvistaa se tuntematon ”ratkaisu”? En tiedä. Päätin, että nyt olen riittävästi näiden vuosien aikana kuunnellut Elisan markkinointipuheluita, ja tilasin netitse Telia Dot 5G-liittymän, ja Telian verkkokaupassaan tarjoaman Zyxel 5G-reitittimen (kun päätin, että minimoin mannerkiinalaiset tuotteet). Sain tämän jälkeen kokeelisesti todeta, että ilmeisesti valitsin oikean verkon, sillä Telian liittymä näyttäisi tällä erää toimivan teoreettisen nopeutensa ylärajalla.

Elisa Viihde minun piti itse katkaista, sillä se jäi tämän sählingin jälkeen toimimaan ”uutena sopimuksena” 20€/kk. En viitsinyt alkaa reklamoimaan, vaikka sovitut asiat eivät nyt Elisalla pitäneetkään. Olin jo käyttänyt aivan liikaa kesälomastani liittymäasioiden pohtimiseen.

Se mitä tässä halusin jakaa muillekin, on Elisan hämmentävä systeemi, jossa puhelinmarkkinoijat on joissain tapauksissa värvätty toimimaan Elisan omaa brändiä, paikallista myyntihenkilökuntaa ja käytännössä firman omaa liiketoimintaa vastaan, sen lisäksi, että he vänkäämällä vänkäävät Elisan asiakkaille täysin turhia huononnuksia…

16 tykkäystä

Ikävä kuulla, että tuommoinen Elisan puhelinmarkkinoija ja sotku sen ympärille osui kohdallesi. Välillä kyllä käsittämättömiä myyntipuheita, mitä saanut kuulla ja lukea operaattoreilta yleensäkin. Itse luotan kiinteään liittymään paljon enemmän kotikäytössä, kuin langattomaan, jos kiinteä kerran on tarjolla. Ihme veto lähteä operaattorin edustajan euron kuvat silmissä kyseenalaistamaan jotain, joka on ja pysyy vielä vuosia, ellei vuosikymmeniä käytössä. Ja kuten sanottua, kyllä operaattorit informoivat ajoissa, jos jotan mullistavaa muutosta olisi tiedossa.

Omat kokemukseni Elisasta olleet aina hyviä, vaikkakin lisäpalveluiden tyrkyttäminen aina tympii, mutta kieltäydyn niistä aina. Jopa välillä ihan aiheeseen liittymätön tuotteiden tyrkytys on outoa. Miksi ottaisin viihdepakettia televisioon, jos olen saapunut kivijalkamyymälään vaikkapa päivittämään vain puhelinliittymääni.

Nyt kun telemarkkinointikielto on itselläni ollut käytössä jo vuosia, niin edes Elisa ei saa minulle soittaa, toisinaan tarjoustekstiviestejä tulee kyllä. Puhelinmyynti ei siis enää häiritse, metsästän itse mielelläni parhaat tarjoukset sitten, kun se on ajankohtaista tai tarpeellista ja hoidan homman himaan kivijalkamyymälässä, jos vain mahdollista.

2 tykkäystä

Onkohan reklamaatioita tullut jo paljon vai lieneekö vain väärinkäytöstä johtuva ongelma?

IMG_20240730_162933|375x500

1 tykkäys

Vaikuttaa, ettei pistooleja ja niiden johtoja kannatteleva muovipaneeli ole riittävän jäykkä pitkäaikaisrasituksessa. Porottavan auringon lämpö saattaa pehmentää muovia sen verran, että jäykkyys kärsii.

Nuo roikkuvat pistoolit ja johdot ovat painavia, ja aiheuttavat melkoisen vääntömomentin joka kohdistuu niitä kannnattelevaan muovipaneliin.

Ja voihan se olla, että joku on päättänyt ”vetää leukoja”, pistoolista roikkuen.

1 tykkäys

Todennäköisesti syy on vain huolimattomasti asennettu paneeli. Tästä kuvakulmasta ei näytä siltä, että joku olisi tuon vääntänyt tahallaan auki. Paneeliin ei kohdistu vääntömomenttia source: trust me bro.

1 tykkäys

K-Marketeissa vaikuttaa paljon sijainti, Cittariin ja Prismaan lähdetään kauempaakin isoille ostoksille, eli laaja maantieteellinen hintakilpailutilanne. Kiireessä ja pienempiin tarpeisiin haetaan K-Marketista, läheltä. Tarkoittaa sitä että niissä sijainti ratkaisee eikä hinnat, Kesko vuolee kultaa K-Marketeilla.

Pitkästä aikaa tuli käytyä Verkkiksessä paikan päällä, meno oli lähes kuin vanhoina hyvinä aikoina. Palvelutiskillä oli kolme myyjää mutta silti joutui jonottamaan 15 minuuttia. Laskin asiakkaat ja paikalla oli 48 asiakasta sillä hetkellä. Kuluttajaluottamus on ollut Suomessa viime kuukaudet nousussa ja jospa lama sieltä alkaa hellittämään. Jonkinmoisen eron oli kuitenkin vielä havaitsevinani että ostokset oli pienempiä, vaikkakin kassalla oli pitkähkö jono mutta joku pienempi laatikko tai pari per asiakas.
Läppäreitä ja kalliimman pään iPhoeja ei ollut ostoslistoilla järkiään, kuten oli parhaina vuosina.
Ostohaluja ja kiinnostusta on mutta ihan vielä ei lompakoita uskalleta kokonaan avata, mutta edellisellä kerralla kaupassa oli hyvin hiljaista ja alta kymmenen asiakasta vastaavaan aikaan.

7 tykkäystä

Eipä tuossa keskellä taida mitään ruuveja olla jotka estäisivät muovin pullistumisen eli pitäisin todennäköisempänä virheellistä suunnittelua kuin asennusvirhettä.

1 tykkäys

Samaa soopaahan valokuitumyyjät suoltavat. Tuossa taannoin kävi ovella valokuitumyyjä ja sanoi, että nyt kannattaa ehdottomasti vaihtaa valokuituun, koska taloudessa oleva 5G-liittymä on hyvin pian vanhentunutta teknologiaa. Loppui keskustelu siihen. Valitettavasti kaverin henkilölätkä oli väärinpäin, niin en nähnyt mistä firmasta oli, mutta eipä noita kovin montaa eri firmaa alueittain ole.

Voin sanoa käytännön kokemuksella, että momenttia ei tuohon näyttöön ainakaan kohdistu.

1 tykkäys

Niin kypsä noihin. Noin vuosi sitten se alkoi meidän kadulla. Saivat 2-5 mukaan. Sen jälkeen ovat käyneet 3-4 kertaa meillä ja toki muillakin. Alkaa jo riittää. Nykyään avaan oven ja sanon että ei osteta mitään ja suljen oven. Sama juttu sector alarmin kanssa. En haluaisi olla epämukava mutta ärsyttää pirusti. Sen lisäksi puhelinmyyjät. Kuitenkin pitää vastata jos se olisikin asiakas. Onko tuo toimiva tapa myydä? Ehkä saavat jonkun vanhuksen tarttumaan syöttiin. Tyyli on kaiken lisäksi niin kuin paperista lukisi, feikkiä.

K-auto

Niin kuin yleensä talo täynnä nuoria kavereita mutta en ole ikärasisti mutta jos paikalla on yksi nuori kaveri joka ei osaa sanoa paljon antaa vaihdossa ja valehtelee auton kunnosta niin peukkua alaspäin. Täysin hukkareissu. Olisi saanut myytyä auton. No ostin sen kuitenkin myöhemmin mutta olin niin vittuuntunut että ajsttelin hakea muualta. Puhelimeen ei vastannut ja auto oli huollossa. Sanoi että oli yksin mutta ei siellä yhtäkään asiakasta ollut. Oli aikaa soittaa takaisin mutta ei sitä tehnyt.

2 tykkäystä

Ei nuoret vastaa puhelimeen jos ei tunne soittajaa. Olis pitämyt laittaa Whatssupilla.

4 tykkäystä

Laita palautetta K-Auton, ne käsittelee ne palautteet. Muuttaako se jotain, en tiedä, no ehkä …neuvottelujen kautta.

Ostin cittarista suomalaisia terttutomaatteja, jotka olivat valmiiksi pakattu, koska olivat tarjouksessa ja halvempia kuin perus pakkaamattomat tomaatit. Hyviä tomaatteja olivat, mutta mielenkiintoni kääntyi jälkeenpäin kotona tomaattien pakkaukseen. Kyseessä oli siis Namsin tomaatit https://www.nams.fi/ . Pakkaus oli siis perus pahvipakkaus, jossa on päällä läpinäkyvä muovikalvomainen ikkuna (näkyy heidän verkkosivuillaan). Yllätys oli kuitenkin se, että pakkauksessa luki sen olevan 100% puukuitua - mukaan lukien läpinäkyvä ikkuna, joka ei siis ollutkaan muovia.

Tätähän piti tietysti googletella enemmän kuka tätä puukuituista muovin näköistä ikkunaa pakkauksiin tekee. Mitään varmaa tietoa en tuosta löytänyt kenen tekemä pakkaus tuo on. Mutta epäilen, että ikkunan osalta kyseessä saattaa olla Woodly, joka on ilmeisesti ainakin vuodesta 2018 ollut markkinoilla:

Ilmeisesti Vesa Puttonen joskus sijoittanut useamman kymppitonnin tuohon Woodlyyn.

Tiesin kyllä, että puusta tehdään vaikka ja mitä, mutta tämä on varmaan ensimmäisiä kertoja kun huomaan kaupassa ostamassani tuotteessa läpinäkyvän muovin korvatun puukuituisella korvikkeella. Voi olla, että näitä on ollut aikaisemminkin ostamissani tuotteissa, mutta empä ole itse kiinnittänyt ennen huomiota.

Muutakin läpinäkyvää puusta on näköjään kehitteillä:

Vaikka tuo puukuituinen ikkuna ei ilmeisesti olekaan esim. UPMn tai Storan valmistamaa, voi sen raaka-aine sellu hyvinkin olla. Lämmittää ainakin näin UPMn ja Stora Enson omistajana, että puukuidulle ja sellulle kyllä keksitään käyttöä. Tiedä sitten kuinka kustannustehokkaita nämä ovat vs. muovi.

Hyvä esimerkki vain tämä, että kauppojen pakkauksiakin tulee UPM:n, Stora Enson ja Huhtamäen osakkeenomistajana tarkasteltua hieman eri kulmasta - sijoittaminen myös sivistää ja innostaa etsimään uutta tietoa. Sääli että pakkauksista ei yleensä näe kenen tekemiä ne on ja kenen kartonkia jne. pakkauksessa on. Olisihan se ihan kiva huomata kaupassa kuinka monessa tuotteessa käytetään “oman firman” pakkauksia.

24 tykkäystä

No nyt on kokemusta puuilon tuotteista. En suosittele tamforcen rälläkkää. Ostin sen koska en juurikaan tarvitse rälläkkää ja tietenkin hinta houkutteli. Leikkasin sillä 3 kierretankoa ja sitten se syttyi tuleen. Ensin sammui ja savua tuli ajatelin kokeilla mitä tapahtuu jos jatkaa. No näin liekin lopussa. Oli ky

nyt on kokemusta puuilon tuotteista. En suosittele tamforcen rälläkkää. Ostin sen koska en juurikaan tarvitse rälläkkää ja tietenkin hinta houkutteli. Leikkasin sillä 3 kierretankoa ja sitten se syttyi tuleen. Ensin sammui ja savua tuli ajatelin kokeilla mitä tapahtuu jos jatkaa. No näin liekin lopussa. Oli kyllä surkea laite. Muut tavarat joissa ei ole moottoria ovat olleet ok

2 tykkäystä

Sitten vaan rälläkkä palautukseen / takuuseen ja sinulla on taas uusi tuote. Ellet sitten käyttänyt tuotetta käyttöohjeen vastaisella tavalla.

1 tykkäys

Joo , kuittia ei löydy enää. Oli 60-70e laite muistaakseni joten ei mikään iso menetys. Taidan vaihtaa merkkiä, nyt on tullut muutenkin paljon huonoja kokemuksia edullisista työkaluista. Ryobin pieni porakone on ollut yllättävän hyvä.

Mitä ihmettä? Vähennyskelpoisesta ostosta ei löydy kuittia?

3 tykkäystä

UKKO ei hyväksy kuitteja missä yrityksen nimi ei ole mainittuna.

Voisin samalla arvostella Ukkoa kun sitä mainostetaan kovasti. Olen tähän asti ollut tyytyväinen. Sopii ainakin pienyrittäjälle hyvin. Jos liikkuu paljon tavaraa en välttämättä suosittele. Tästä löytyy eri versioita mutta itse käytän tmi- versiota. Laskut saa lisättyä helposti ja ohjelma lukee ne automaattisesti. En tiedä kuinka käy jos skannaa tavallisen kuitin ohjelmaan. Asiakaspalvelu on toiminut hyvin. Jos myy palveluita pelkästään niin tämä on riittävän hyvä ja ennen kaikkea halpa. Itse arvostan helppoutta. Mielummin maksaisin kirjanpitäjälle mutta kun liikevaihto on pieni niin mennään tällä. Hyvä kirjanpitäjä ilmoittaa virheistä jaa antaa vinkkejä. Automatisoitu ohjelma ei tätä tee, joten pitää itse pitää silmällä tulorajoja ym