Omnicar - korjaukset kotiovelle

Olen aistivinani tuosta tiedotteesta myös hyviä heinäkuun lukuja😛

1 tykkäys

Mielenkiintoinen työpaikka auki omnicarilla. Norjalaiselle asiakkaalle ja auto crm puolelle. Saa nähdä tulee tuosta jossain vaiheessa jotain uutisia vai liittyykö esim. Vanhaan Saas bisnekseen

2 tykkäystä

https://spotlightstockmarket.com/sv/market-overview/nyheter//nyhets-artikel?id=73732

"It is with great pleasure that we can announce that Kevin Magnussen has accepted to join the board of directors of Omnicar Holding AB.

Magnussen who left Formula 1 at the end of 2020 is one of three ex-F1 drivers to be confirmed by Peugeot for their World Endurance Championship comeback.

Claus T. Hansen, CEO of OmniCar Holding AB, says: “We are very excited about welcoming KM as a board member. KM has an outstanding reputation in the automotive industry. At a very young age his dedication, ambitions and hard work placed him among some of the best racing drivers in the world. KM has an extensive network within the automotive industry with close ties to automotive executives in Europe, which will support our international ambitions to expand our business across Europe. KM will be a great addition to OmniCar, and with his expertise and connections he will help us reach our goals”."

7 tykkäystä

Aloinpas tätä pohtimaan.

KM has an extensive network within the automotive industry with close ties to automotive executives in Europe, which will support our international ambitions to expand our business across Europe. KM will be a great addition to OmniCar, and with his expertise and connections he will help us reach our goals.

Ensin en ollut kovin mielissäni, pidin ”halpana” mainoskikkana, mutta nyt jälkikäteen mietittynä tämä oli varmasti hyvä peliliike. Hyvät yhteydet + lisää näkyvyyttä. Autojen kylkeen vielä naama hymyilemään. Vertaa, että suomalaisen autofirman hallituksessa olisi Kimi, niin kyllähän se hyvää tekisi.

2 tykkäystä

Ei oo naamaa (ainakaan vielä) kyljessä, mutta takana on pieni kuva ja kommentti “Miksi lähettää auto palveluun kun palvelu voi tulla autolle - Kevin Magnussen”. Omasta mielestä aika neutraali uutinen, toivotaan että tosta hyötyä tulee. Enemmän innoissani olin uuden pakun uutisesta.

3 tykkäystä

Uusi toimitusjohtaja! Ei suurta draamaa, omat rahkeet ei enää riitä operatiiviseen johtamiseen:

  • We are now entering a new phase. Our concept has proven its worth and customers are rating Omnicar best in the industry. Now we need to scale up our business, and we want to progress at a rapid pace. By 1 August, we will have five vans and by early 2022 the number will have increased to 12
  • We should be able to launch van number 20 at end of next year and a team of 30 mechanics. Using current metrics, one van equals a monthly revenue of SEK 225,000. This figure is based on one mechanic per van. However, next year there will be 1,5 mechanics per van, bringing the monthly revenue per van up to SEK 335,000.
  • For me as founder and the largest shareholder of Omnicar it’s important to ensure that our organization and management have the right fit to scale up the business
  • For the day-to-day operations, and to manage the important task of scaling the business, we have during recent months been looking for a candidate who could take over my role as CEO of Omnicar Holding. Being the founder of Omnicar, it’s been a very emotional decision for me as I obviously have a lot of passion for the company, and so we have been very selective in our search.
  • Mikkel Christensen currently holds the position of After Sales & Service Director at MAN Truck & Bus Denmark where he forms part of the executive management team and is overall responsible for the After Sales activities in Denmark, including the importer functions, the private service network and the operation of the own retail business covering six own branches with around 150 dedicated employees including 100 mechanics
  • As stated above, I will continue as an executive director on the board of directors while at the same time maintaining my focus on business development, leveraging all of our optionalities and maintaining our relations to our investor community

Edit: Kesäkuun tiedotteessa: “The company’s monthly target/guidance for December 2021 including the SaaS-business is at SEK 2,1 million which translates into a SEK 25 million revenue on a rolling annual basis. During June the company reached a total revenue of SEK 1,60 million and the company is on track of hitting its target.” Eli rullaava vuosittainen liikevaihto joulukuun 2021 perusteella tulisi olemaan 25 miljoonaa SEK.

Nyt tästä uudesta tiedotteesta voisi laskea 2022 joulukuun luvuilla rullaavan vuosittaisen liikevaihdon olevan 90 miljoonaa SEK, eli liikevaihto melkein nelinkertaistuu vuodessa.

5 tykkäystä

Tässä yritin googletella, joitakin pieniä firmoja löytyi jotka olisivat valmiit tulemaan kotiin huoltamaan, mutta onhan tässä selkeä markkinarako tällä hetkellä otettavissa nopeimmalle isolle toimijalle.

Omasta kokemuksesta auton huoltoon vienti on kaikkea muuta kuin helppoa. Ensin varaat ajan parin viikon päähän, ja arvailet että varaanko työpäivän alkuun vai loppuun. Seuraavaksi yrität pohtia, millä liikut kyseisen päivän paikasta A paikkaan B, jos et ota maksullista sijaisautoa (jossain paikoissa on ilmainen). Sitten hinaat luusi takaisin korjaamolle, jossa odotat muiden kanssa jonossa tunnin, että saat avaimet. Tähän kaikkeen ei mene kuin se 3-5 tuntia.

Versus, että huoltoauto käy työpaikalla tai kotipihalla huoltamassa auton, ja jos on hinta lähes sama, niin ei tarvitsisi itse ainakaan miettiä minkä valitsisin.

8 tykkäystä

Hypätty omistajaksi tänään. Kurssi otti tukea siitä mistä teknisesti pitikin, päivän uutisiin positiivinen reaktio ja takana monta uutta ennätyskuukautta putkeen, joten oli harvinaisen helppo päätös hypätä kyytiin.

5 tykkäystä

Facebookin Omnicar ryhmässä Claus T. Hansenin haastattelun anti oli käännetty ruotsiksi, jonka kautta käänsin translatella englanniksi

"Omnicar has hired a new director (Mikkel Christensen) who has experience with optimization and scaling of a company like OmnicarService. Claus continues in Omnicar. In future, he will be responsible for product development and strategy.

They have got the business under control and are ready to roll out more service cars. As soon as possible. 10 cars in Copenhagen and another 10 cars elsewhere in Denmark. Probably Aarhus and other similarly large cities. Then outside Denmark.

They have an ambition (or a dream) to extend the opening hours, to all days of the year and all hours of the day.

All new cars make an operating profit from day 1.

Starting the cars will cost investment. These investments will be expensed immediately.

Claus confirms that there are no competitors in Denmark with a similar business idea. Many would like to work with OmnicarService."

EDIT

Muokattu p/s laskelma pois koska puuttui optiot laskelmista

5 tykkäystä

Liikevaihtohan tässä kasvaa kyllä vahvasti, enkä epäröi ettei voisi kasvaa kauemminkin kun “uusi” markkina, ja siksi salkusta tätä löytyykin. Itseä kuitenkin mietityttää, kuinka kannattavaa tuo korjausautopalvelu on, kun en mielestäni tulosraporteista ole löytänyt liikevoitto% lukemia (taitaa tappiollinen olla vielä?).
Ellei noissa kuukausiraporteissa oleva “gross margin” sitten ole sama kuin liikevoitto%, mutta tuo 70% kuulostaa kyllä aika hurjalta jos on :thinking:.

Tuo yhden auton tuotto on ylempänä mainittu ylhäällä.

  • Yhden auton nettotuotto 4-6€ k/kk (tämä otettu omnicarin omasta tiedonannosta)

Tuo voi hieman muuttua, kun tulee 1,5x kuskia per auto. Alkuvuoden skenaario siis 12 autolla 48-72k€/kk. Loppuvuosi näyttää taas paljon miten paljon yritykseen voi laittaa uskoa. Tuo olisi hyvä todistaa, että loppuvuodesta on voitollista bisnestä, kun sellaista on luvattu.

Uskoisin myös, että sitten kun ulkomaille aletaan suuntaamaan voi tulla lisäantia ja dilluutiota. Ihan mielenkiintoinen tarina tämä vieläkin mielestäni on.

Trustpilotista myös välillä seurailen miten palvelu pelaa. alkuvuoden alle 100 arvostelu kasvanut jo 200 arvosteluun 4,9/5,0 keskiarvolla, joten palvelusta ilmeisesti on kovasti tykätty.

Loppuvuodesta myös nuo TO2 optiot umpeutuvat. Nuokin hyvä muistaa laskelmia tehdessä.

6 tykkäystä

Saadaankohan huomenna klo 10.30 heinäkuun luvut pöytään? Näyttäisi tulevan aika säännöllisesti aina kuun ensimmäisenä tiistaina tuohon aikaan.

Tosi mielenkiintoinen käänneyritys, ja tulee itsellä ehdottomasti lähempään tarkasteluun. Liiketoiminta sekä strategia näyttäisi edistyvän hyvin, ja asiakashankinnan kulujakin on saatu painettua (alkukeväästä) alaspäin. Iso plussa myös kuukausittaisten KPI-lukujen julkaisusta - tulee etäisesti mieleen Kotipizza, jonka kuukausimyyntejä oli myös mukava seurata.

4 tykkäystä

Löytyi Twitteristä seuraava laskelma tuolla uudella 1,5 kuskilla ja 335 000 SEK kuukausittaisella liikevaihdolla tehtäisiin voittoa 82 850 SEK kuukaudessa eli vuodessa 100 000€ per auto.

https://twitter.com/krabaouten/status/1422236030942552068?s=21

2 tykkäystä

Welcome to discuss more Omnicar at Discord: OmniCar

1 tykkäys

Kuulostaa kyllä jokseenkin hurjalta, jos nuo luvut pitävät paikkaansa. Ensi vuoden lopulla pitäisi olla 20 auton armada kasassa, joista jokainen tuottaa 100ke nettona vuodessa. Firman markkina-arvo on seitsemän miljoonan euron kieppeillä. Kiinnostaisi tietää, että kuinkahan kallista puuhaa on hankkia noita uusia pakuja?

Ei kai se nyt niin hirveän kallista ole. Normaali pakettiauton hinta + maalaukset + työkalut kyytiin. Ehkä jotain 100 - 150 kEUR väliltä korkeintaan. Ja niistä jokainen maksaa itsensä takaisin ~vuodessa. Sen jälkeen tuottavat varmaan ainakin 5 vuoden ajan aika kovaa voittoa, varsinkin jos itse remppaavat autot.

1 tykkäys

Sitä mäkin arvelisin. Ihan jäätävät ROI%:t tuosta tulisi ainakin, niin siksi ihmetyttää hieman että miten tuollaisiin voitaisiin päästä. Mitään ei toki ole vielä todistettu, mutta jos tuota pakettiautolaumaa pystytään kasvattamaan tuollaisella kannattavuudella, niin ei tää tule olemaan alle 10 miljoonan pikkufirma kauaa.

E: Pakko kyllä vielä lisätä tähän se, että jos tavoite on se että nykyisestä 5 autosta mennään reilussa vuodessa pariinkymmeneen, niin se vaatii tuntuvan kasan rahaa - sellaisen, jota firman kassasta ei todellakaan vielä löydy. Eli jäitä on kaadettava hattuun rekkalastillinen.

2 tykkäystä

2019 → 2020 firma on lyhentänyt velkaansa 8,7 MSEK → 3,3 MSEK, joten eiköhän sitä tarvittaessa saa pankistakin lainaa. Ja siinä vaiheessa ekat autot alkavat olla jo melko nettopositiivisia, joten äkkiäkös tyyliin (hatusta heittäen):

2021, 5 autoa

2022, +5 autoa yht. ~5 x 1,25 MSEK = 6,25 MSEK lainaa ja samaan aikaan 2021 autot tuovat nettoa 5 x 1 MSEK → Laina onkin enää 1,25 MSEK, joka ei parille vuodelle ole paljoa mitään.

2023, +10 autoa, yht. ~10 x 1,25 MSEK = 12,5 MSEK lainaa ja samaan aikaan 2021+2022 autot tuovat nettoa 10 x 1 MSEK → Lainaa on sitten periaatteessa 1,25 MSEK + 12,5 MSEK - 10 MSEK => 3,75 MSEK lainaa pariksi vuodeksi.

Sitten olisi 2024 hallissa 20 autoa ja 2024 tulisi kassaan pikalaskulla naiivisti 20 x 1 MSEK = 20 MSEK, jolla tuo 3,75 MSEK velka menisi heittämällä kertamaksulla ja sen viivan alle jäisi vielä 16,25 MSEK :smiley:

6 tykkäystä

Meille tilattiin huoltoauto, ja se tuli maksamaan vajaa 100k€ työkaluineen, testereineen, invertteri, kompura, jne…

Eli karkeasti 1,5milj€ vaatinee tuo 15 auton lisäys.

Ilmeisesti MB sprintereitä / vitoja nuo omnicarin autot, ainakin mainoskuvissa.

4 tykkäystä

Mikäli kaikki optiot tulee lunastettua, niin loppuvuodesta kilahtaa kassaan 19,5MSEK eli noin 1,9ME

“One warrant may be exercised to subscribe for one new share during the period commencing the 15th of November 2021 up to and including the 30th of November 2021 at a strike price of SEK 1,00 which can bring OmniCar Holding AB additional funding up to SEK 19 526 231 if all warrants were to be exercised.”

4 tykkäystä