Optomed - Terveysteknologiayhtiö

Pointti oli tuossa “eroavat olennaisesti niistä, joita muut kameravalmistajat käyttävät” => yrityksellä ei ole kontrollipotentiaalia alallaan, kilpailijoiden ei tarvitse lisensoida optomedin teknologiaa omiin tuotteisiinsa

Kovenanttien paukkumistahan on nähty mm. Valoen ja FitBiotechin tapauksissa.
Sitten kun lainaa ei pysty maksamaan, lainanantaja saa osakkeita alennuksella ja myy ne laitaan. Tarpeeksi monta kertaa kun tämä tapahtuu alkaa kurssi olemaan heikossa hapessa.

Tämä voi olla herkullinen kohde shorttaukselle. Tappiollista tulosta joka kvartaalille, ja joka pisteessä kurssi ottaa hittiä. Laskettelu vuodessa 4.50 tasosta 1.50 tasoon voi olla ikävä realisaatio, jos bisnekset ei ala luistamaan.

Muutkin on varmaan älynneet silmänpohjakuvien tekoalyanalyysin bisnesmahdollisuuden. Onko tietoa mikä on kilpailutilanne?

Kun muistelee Revenion taivalta, FDA lupien osalta oli uskomatonta tahkoamista. Kulurakenne näyttäisi olevan vahvasti painottuen kiinteisiin kuluihin ja se lienee selitys tappiolliseen tulokseen. Enimmäkseen myyntiin ja markkinointiin, joten myynnin volyymin kasvun pitäisi tuoda yli puolet viimeiselle riville. Reveniollakin viimeinen kvartaali on yleensä paras ja näin voi olla optomedillakin. Enemmän olisin huolissani, jos laajempi omistajajoukko möisi osakkeitaan annissa. Nyt näin ei ole eli onko tulkittavissa, että Kakkosen sanoin, ei olla vielä pöyhäistykkään kasvua tai antaa lihan muhia padassa.

Kannattaako osakeantiin osallistua?

Paha sanoa kannattavuudesta, jokainen tehkööt omat päätökset. Itse en osallistu, koska koen riskien olevan liian isoja, enkä yksinkertaisesti usko heidän tuotteeseen.

1 tykkäys

Jep, juuri näin. Jokainen tekee ratkaisunsa ja tehokkailla markkinoilla on epävarmuustekijöitä. Itse uskon firmaan ja osallistun. Sen verran tullut seurattua tätä markkinaa ja esim. Ruotsissa tää anti menisi heittämällä läpi. Suomessa on vain liian pienet markkinat ja arvostustasot. Yleisesti enemmän on ostajia isoimmille toimijoille, kun nyt pienemmille yhtiöille. Uskotaan, että optomed saavuttaa kasvu- ja tulostavoitteet. Jos näin käy, niin ollaan lähellä uutta revenio-tarinaa…

3 tykkäystä

Myös Karo skippaa

5 tykkäystä

Oliko sitä webcastiä tarjolla jossain? :confused:

1 tykkäys

Karolta hyvä artikkeli. Samoin perustein myös minä jätän väliin, vaikka alun perin suhtauduin tähän positiivisella kiinnostuksella…

@Allu Mä laitan tänään linkin palveluun. Tilaisuudesta tulee live ja tallenne heti perään. Huomenna 17:30 alkaen.

2 tykkäystä

Kannattaa kuunnella sijoitusmessuilta Hildenin osuus päälavalta. (Ja luonnollisesti kriittinen särmä kuunnellessa, koska eri firman toimari.)

Optomediin liittyen kuuntelin erityisesti hänen kommenttinsa siitä, kuinka vaikeaa on ennusteiden tekeminen (saa niin monta lukua, kuin on tutkimuslaitoksia tekijänä) markkinaosuuksista ja myös markkinan koosta. Tästä syystä Revenio itse ei varsinaisesti käytä ko. ennusteita. Ymmärtääkseni Optomedilla hinnoittelu perustuu tämänkaltaisiin ei-vielä-osoitettuihin ennusteisiin.

Kysyttäessä Optomedistä kilpailijana Hilden taisi sanoa jokseenkin niin, että ei juurikaan ole tullut vastaan heidän markkinoillaan, he itse tekevät huippulaadukkaita kameroita, joilla pystyy tutkimaan tarkasti ja kattavasti eri silmäsairauksia. Optomedinkin valmistamat käsikamerat lähinnä kehitysmaihin, joissa mukanakuljetettavuus tärkeää. Minä ymmärsin asian niin, että toiset tuotteet on kilpasuksia, toiset armeijan lautoja. Molemmilla pääsee jos on pakko, mutta ammattilainen valinnee paremmat.

(Ah, tämä KAIKKI on siis minun tulkintani kautta kuultua, erittäin todennäköisesti värittynyttä, jopa virheellistä. Kuuntele siis itse! Kohdasta 2:43 alkaen.)

2 tykkäystä

Ja jatkanpa vielä tuosta Optomedin ohjelmistopuolesta ja siis kuvien tulkinnasta:

Kenellä luulisitte olevan paras accessi kuvadataan ja lääkärin niistä tekemiin diagnooseihin? Minä uskon, että sillä toimijalla, jonka tuotteet ovat sekä high-endiä-tarkkuudessa, että alan parhaimmiston käytössä. Ei sillä toimijalla, jolla on lukumääräisesti vähemmän ja heikompilaatuisempaa kuvaa tuottavaa kannettavaa kameraa pääasiassa ei-ammatti-ihmisten käytössä. Toisin sanoen näkisin, että Reveniolla on hyvät saumat opettaa ohjelmistoja tulkitsemaan kuvia, koska heillä on accessi sinne huippuluennoille (eli silmälääkäreiden käyttöön) ja huipputarkkus kuvissa. Sen sijaan sitä, millä tavoin Optomed saa käyttöönsä valtavan määrän ammattidiagnoosia hioakseen ohjelmistojaan, niin se on minun uskoakseni haastavampaa.

Uskoisin myös, että Reveniolla on intressiä kehittää seulontalaitteisiin ohjelmistoa helpottamaan kuvan tulkintaa. Olemassa olevalla teknologialla ja resursseilla varmasti pystyttäsiin luomaan kannettava seulontalaite suortaan Optomedin kilpailijaksi, jos Revenion mielestä markkinalla olisi riittävästi kysyntää tällaiselle laitteelle. Itse suhtaudun siksi skeptisesti Optomedin antiin ja jätän merkkaamatta.

2 tykkäystä

Webcastin sivu on nyt julkaistu. Huomenna 17:30 alkaa: Optomed yhtiöesittely 28.11. klo 17.30 alkaen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

1 tykkäys

Optomed on maailman paras kädessä pidettävän silmänpohjakameran valmistaja. Ei niin suuri merkitys, missä laite valmistetaan. Know how on Oulussa. Valtavat markkinat mm. Kiinassa. Suomessa pieni markkina. Hyvät sopimukset mm. Zeissin ja Topconin kanssa. Merkkaan, ja paljon. Uskon, että tästä tulee menestystarina.

3 tykkäystä

Nyt alkaa webcasti :slight_smile: Optomed yhtiöesittely 28.11. klo 17.30 alkaen | Inderes: Osakeanalyysit, mallisalkku, osakevertailu & aamukatsaus

3 tykkäystä

Oho, sanoi juuri, että pystyvät uusimmilla pienillä, edullisilla käsikameroillaan saavuttamaan perinteisten pöytäkameroiden kuvanlaadun tason. Toki tietysti mikä katsotaan perinteisen pöytälaitteen tasoksi - uusimmat ja parhaimmat, vai vanhemmat? Jäin käsitykseen, että vanhemmat, ei alan huiput.

Jos markkinat todella syntyvät ja lähtevät vetämään, en näe syytä, miksi Revenio ei yhdistäisi osaamisiaan ja tuuppaisi uusinta osaamistaan ja huippulaatuaan samalle radalle juoksemaan.

Katsoin esityksen, skippaan annin. Aika paljon muttia jäi.

Toivon tietysti onnea Optomedille, hienoa saada Suomesta filmoja maailmanvalloitukselle :slight_smile: Ja olen myöhemmin oikein iloinen, jos homma tulevina vuosina rokkaa ja minä saan syödä epäilykseni ja ostaa tätä kalliimmalla salkkuuni Revenion viereen rehottamaan.

3 tykkäystä

Kuvan laatu uusilla kameroilla parempi kuin pöytäkameroilla…

Onkohan pump n dump…

Mitäs olitte mieltä? Tuli selväksi Revenion ja Optomedin erot. Aika hyvät näkymät ja keskitys perusterveyden huollon sektorille eli isommat volyymit sekä myös dataa tekoälyn tarpeisiin…