Osakesijoittaminen

Orion - mitkä ovat tulevaisuuden näkymät?

Kumpaa lisäsit? Veikkaan B osaketta. Luulisi ennen yhtiökokous jonkin verran tasoittuvan. Silti selittämätön tuo erotus.

Lähetetty iPadista

Orion A ja B osakkeen 9% ero hinnassa ei mielestäni ole mitenkään perusteltavissa. Näkeekö mistään onko A osakkeella tehdyt kaupan Orionin omia ostoja, joita sitten myöhemmin konvertoidaan B:ksi??

Ei kai yhtiö niin hullu ole että polttaisi rahojaan noin. Uskoakseni hintaero selittyy vain eri omistajakunnalla. Ensinnäkin, suomalaisten ikiholdaajien omistama A-osake reagoi aina hitaammin kuin ulkkarien ja muiden nopeampiliikkeisten sijoittajien B-osake.

Toiseksi, osingon irtoamisen edellä ulkomaiset, omassa kotimaassaan verovapaat sijoittajat saattavat myydä suomalaisia osakkeita välttyäkseen osinkojen lähdeverolta. Osingon irtoamisen jälkeen ne saattavat ostaa osakkeet takaisin. Tein aiheesta gradun aikoinaan.

Muistuttakaa minua vaihtamaan osa B-osakkeista A-osakkeiksi kun ne seuraavan kerran treidaavat pariteetissa. Siten pääsee tekemään arbitraasia kun ero taas repeää A:n eduksi.

1 tykkäys

Kiitokset, A osakkeen osto on käynyt myös aiemmin myös mielessä mutta pääsi taas unohtumaan maaliskuun dipissä. Edelleen hieman ihmettelen mikä on tällä hetkellä intressi A osakkeiden hankinnassa? Äänimäärällä mielestäni sitä ei voi perustella nykyisellä spredillä

1 tykkäys

Osa sijoittajista vaan haluaa ostaa A-osakkeita. “Näitähän minä olen aina ennenkin ostanut, ja onhan minulla sitten enempi ääniä vaikka enhän minä ikinä ole yhtiökokouksessa käynytkään.” Kun myyjäpuolellakin on yhtä jääräpäistä porukkaa eikä markkinatehokkuutta varmistavia instituutioita tms, hinta ei laske yhtä paljon kuin B-osakkeen. Siinä kaikki.

Orionin tämä vuosi on Kauppalehden tämän päivän (8.4.2021) numerossa tylytetty - varmaankin aiheellisesti - välivuodeksi ja kurssi mataa ihan ansionsa mukaan. 2022 on jo suotuisampi.

4 tykkäystä