Täällä on monet palstan gurut kirjoitelleet jo, mutta kerron myös omia ajatuksiani. Kommenteissani ei ole varmaan kauheasti mitään uutta, mutta koetin jäsennellä kokonaisuuksia omassa päässäni ja jaan ajatukseni tänne. Olen voinut tehdä jotain väärintulkintoja ja niistä vastaan minä itse.
Aluksi aamulla katsoin vain lukuja, tuli pieni pettymys ja se johtuu osittain siksi, että useimmat omistamani tuloksensa julkistaneet yhtiöt ovat ylittäneet ennusteet selvästi. Paneuduin enemmän aiheeseen mm. lukemalla Orthexin tiedotteen + foorumilaisten viestejä sekä kuuntelemalla toimarin haastista. Aloin miettimään, että eikö niillä asioilla ole mitään mukamas merkitystä, mitä olen aiemmin saanut selville tästä Orthexista; olen katsonut kaikki Inderesin tekemät videot Orthexista, lukenut kaikki viestit tästä ketjusta, lukenut kaikki raportit ja tehnyt omaa tutkimusta. Useimmille tätä firmaa omistaville guruille ei tullut yllätyksenä luvut eikä nyt analyytikollekaan, eli juna kulkee loppujen lopuksi nousujohteisten suuntaviivojen välissä, jos katsoo kokonaisuutta.
Toistan valitettavasti osin itseäni ja tulee samoja asioita, mitä aikaisemmassa viestissäni. Orthex valmistaa laadukkaita tuotteita sopivan laajalla valikoimalla, Orthex tunnistaa trendit ja on edelläkävijä. Yhtä tärkeää mielestäni on firman hyvien puolien lisäksi se, että mitkä firman heikot kohdat ovat. Orthexilla on toki uhkia ja eräänlaisia heikkouksia, mutta mielestäni tällä firmalla on pelivaraa ja kykyä hallita niitä. Näissä tuotteissa onnistuu prosentuaalisesti ihan kohtalaiset hintojen nostot ilman, että se vaikuttaisi kuluttajien käyttäytymiseen. En jaksaisi näin kirjoittaa ja kaikki em. kirjoittamani asiat eivät pitäisi paikkaansa, jos firman luvut olisivat olleet oikein huonot, ne olivat ihan kohtalaiset suhteessa odotuksiin sekä oikeastaan ymmärtääkseni oikein hyvät siihen peilaten että pitkän aikavälin suunta ei ole muuttunut.
Kuuntelin kolme kertaa johtajan haastiksen, eli Alexander Rosenlewin haastattelun. Korostaa ja myöntää sen, että viime vuoden vertailuajankohta on erityisen kova… se tulee muistaa ja sen olin itse jopa jokseenkin unohtanut. Myyntikin oli sitä, mitä he olivat odottaneet, mikä kuulostaa hyvältä ja myös sen, miten ovat pystyneet hallitsemaan katetta hyvinkin. Huomio tähän kohtaan, raaka-aineiden hinnat heillekin ovat olleet nyt korkeimmat kuin koskaan. Orthex ja Rosenlew selvästi katsovat hyvin vahvasti ulkomaille ja ovat sieltä hakemassa reippaasti kasvua sekä TJ mainitsee myös sen että miten heidän läheisyytensä Euroopassa on etu “kaukomaiden” kilpailijoihin nähden esim. rahtikulut. Kajaani nosti esille Orthexin reippaat investoinnit viime ja tänä vuonna, niin näihin teemoihin vastatessaan toimitusjohtajan vastauksessa kävi ilmi, että ovat aidosti kartalla siitä, mitä kuluttajaryhmät haluavat juurit nyt ja mitä ehkä haluavat lähitulevaisuudessa(kin).
On paljon vahvuuksia ja heikkoudet sekä uhat ovat hallinnassa että onneksi Orthexilla on varaa vielä kasvaa reippaasti ja mahdollisuudet (ison) kasvun onnistumiselle ovat suuret. Näen ja ymmärsin, että vielä on eri asioissa potentiaalia parantaa, mikä on hyvä juttu, eli on mahdollisuuksia on eri osa-alueilla kehittyä ja kasvaa mukavasti. Q3 ei muuttanut suurta kuvaa ja se suuri kuva on hyvä.
Petrin makroilmemittari:
Rosenlewistä vielä sen verran, että vaikuttaa hyvin ihmisläheiseltä ja mukavalta tyypiltä, mikä on iso plussa. Hyvin rehellinen mielikuva tulee hänestä, hommat myös tuntuu olevan hyvinkin hanskassa, näkemystä löytyy ja kovaa uskoa omaan firmaansa, kuten tässä tapauksessa kuuluukin olla. Alexander vaikuttaa sellaiselta kaverilta, joka sopisi hyvin keskustelemaan tänne Foorumille meidän kanssamme. Tervetuloa!