Osa-aikayrittäjäksi?

Ihan mielenkiinnosta seurata tilannettasi ja huomiota. Toivottavasti saat homman rullaamaan kannattavasti. Mitä sä muuten teet?

1 tykkäys

Olen lvityöteknikko ja nyt opiskelen lvi tekniikkaa amk; ssa. Paperit jää saamatta ei pysty suprittamaan työssäoppimisjaksoja ja aika ei riitä turhiin hömppäkursseihin. Semihyvä cv, nykyinen titteli on projekti insinööri maailmaan suurimassa vesialan yrityksessä. Suomessa toiminta on pientä. Viihdyn hyvin ja liukuva työaika. Voin opiskella kunhan hoidan hommat. Aina unelmoinut omasta firmasta. Olikin sellain turvallisuusalan firma mutta suoraan sanottuna vihasin sitä. Mielenterveyskärsi ja rytmi meni sekaisin. Vaikka se kuulostaa surkealta niin kivan lisän toi omaan talouteen.

Tämän lvi-yrityksen allitin tammikuussa mutta vasta heinäkuussa aloitin kunnolla. Hommasin yksinkertaiset kotisivut ( panosta niihin, aikahalvalla saa. Lisätkää kuvia). Hiljaista oli. Liityin urakkamaailmaan, tein halvalla keikkaa jahyviä arvosteluja. Nyt tulee ehkä 20% keikoista sieltä. Nyt liityin remppatoriin. Liian kallis, en suosittele. Ne jotka näitä käyttävät eivät ole halukkaita maksaa mitään. Parhaat keikat tulleet vanhan työpaikan kautta. Heillä on liikaaja heittä mun kortin käteen.

Mualtakin tullut, varmaan kotisivujen kautta.

Sen olen oppinut että jos budjetti on pieni niin sitten tehdään itse. Ei palkata mitään huuhaa-firmoja. Jos haluaa panostaa rahaa niin sanoisin että hyvät kotisivut, joku järkevä markkinointi suunnitelma ja riippuen mitä tekee niin esim urakkamaailma.

Ilmainen tapa on laittaa sähköpostia mahd monelle kohderyhmäläiselle. Jos joku ostaa niin anna vähän alennusta ja pyydä että ne tekee google arvioinnin. Ne ovat tärkeitä. Puolitutuille voi ta arjota tuopin muutamasta tähdestä. Ainiin. Hyvästä kirjanpitäjästä on hyötyä. Sellainen keneltä voi kysyä neuvoja. Ja ennen kaikkea, älä alussa laita rahaa haisemaan. Hyviä juttuja saa käytettynäkin.

3 tykkäystä

Olipas kiinnostava ketju lukea läpi, kiitos @Rrryy tähän astisen polun ketjuun jakamisesta!

Itse työskentelen IT-konsulttina ja aika ajoin kiinnostaisi kokeilla kokopäivätyön rinnalla tarjota omaa osaamista yrittäjänä. Osaaminen ei ole devausta, eikä (enää) muutenkaan teknistä suorittamista, vaan erityisesti julkipilven hyödyntämiseen liittyvää konsultointia. Töissä palvelemani asiakkaat ovat suuria organisaatioita, mutta arvaan että kaikki suuria pienemmätkin firmat täällä painivat samojen kysymysten ja haasteiden kanssa.

No ensimmäinen askelhan olisi saada nykyiseltä työnantajalta lupa tehdä sivutoimista konsultointia, en saa kilpailla palkanmaksajani kanssa. Asiakaskunta olisi varmasti kokoluokaltaan poikkeavaa, mutta takeita tämän luvan saamiselle ei ole, tosin enpä ole asiaa vielä selvitellytkään.

Toiseksi pitäisi pystyä todistamaan arvoaan potentiaalisille asiakkaille, mutta nykyiset palkkatyön kautta haalittu referenssit eivät todennäköisesti ole hyödynnettävissä. Henkilöbrändin rakentaminen on toinen vaihtoehto, mitä voisi lähteä jotenkin edistämään, mutta keinojen keksiminen on osoittautunut yllättävän hankalaksi. Geneerinen linkedin-preesens ei vielä tee ihmeitä, täytyisi keksiä jokin oikea erottautumistekijä.

Kolmas vaihe sitten asiakkaiden löytäminen, olen vielä varsin nuori alallani joten suhteita ei ole erityisesti rakentunut. Vähistä Ikärenkaista johtuen monet asiakkaat tulevat oletettavasti myös haastamaan osaamistani suhteessa lyhyeen kokemukseen. Tavanomainen some-markkinointi tai hakukoneoptimointi ei liene mielekäs keino tavoittaa yritysasiakkaita, mutta en ole sitä tämän pidemmälle miettinytkään.

Kiinnostaisi kuulla jos muilta löytyy kokemusta ylipäätään konsultoinnista saman alan palkkatyön rinnalla. Rattaiden lähtiessä pyörimään ja asiakaskunnan karttuessa varmasti myös täysin yrittäjäksi jääminen alkaisi houkutella, tilipussia ainakin voisi kertyä jopa kertaluokkia enemmän oman työnsä herrana. Alkuun kuitenkin jo 15k€ alv-rajan alla pysyminenkin olisi jo kiehtovaa lisätekemistä, ihan yleisen riskien ja mm. pankkien kanssa asioinnin näkökulmasta vakityölläkin on puolensa.

5 tykkäystä

Yleisesti voisin sanoa, että luvan saanti työnantajalta saman alan töihin oman yrityksen kautta onnistuu vain oikeastaan kahdessa tapauksessa.

1. Osaamisesi ei ole kovin suurta koulutusta/kokemusta/ammattitaitoa vaativaa.
  2. Olet työnantajallesi niin “korvaamaton”, että he haluavat pitää sinut lähes väkisin.

Kolmantena vaihtoehtona voidaan vielä mainita, että antavat luvan ja alkavat suunnittelemaan korvaamistasi.

Kun mainitsit olevasi vielä kokematon ja kontaktien olevan vähäisiä kehottaisin hankkimaan lisää kokemusta ja kontakteja vyölle ennen yrittäjäksi ryhtymistä. Toinen “neuvo” voisi olla ensin yrittää “kilpailuttaa” omaa arvoaan hakemalla töihin muihin yrityksiin paremman palkan ja/tai vaativamman paikan toivossa.

Vielä bonuksena voisin kehottaa ryhtymään sivutoimiseksi yrittäjäksi jollain aivan toisella alalla, kun nyt olet. Silloin päivätyön lisäksi harjoittamasi yritystoiminta saattaa toimia jopa palauttava varsinaisesta työstä ja jaksat tehdä sitä ja päivätyötäsi paremmin. Tällä tuskin päästään tuntilaskutuksen kannalta optimaaliseen tilanteeseen, mutta sitä jaksaa tehdä huomattavasti paremmin. Parasta olisi, jos sivutoiminen yrittäminen olisi esimerkiksi lähellä omaa harrastusta. Silloin sitä on mielekästä tehdä, koska tekisi sitä myös ilmaiseksi/lähes ilmaiseksi. Toki vaarana siinä on pilata itseltä mieleinen harrastus, kun se alkaa tuntumaan työltä.

7 tykkäystä

Toedän paljon ihmisiä jotka tekevät iltaisin samoja hommia. Perusduunia kyllä mutta ei ole mitään ongelmia ollut. Riippuu alasta. Esim kaverilla on täyson varustettu autokorjaamo vaikka ruuvaa päivisinkin. Ei ihminen kerkee viedä asiakkaita pois. Eri juttu jos tekee vaikka suunnitteluhommia ja vie aaiakkaita. Suuria summia. Näen isompana vaarana se että krskittyminen päiväduuniin kärsii.

Vyvä jos harrastuksella tienaa. Meillä yksi konråuolen DI lähti myymään kalastusvehkeitä. Vuodrn jälkreen sanoi että kalastus ei enää maostunut samaĺle

Toki meistä löytyy niitä, jotka jaksavat tehdä samaa työtä kaiken hereilläoloajan vaikka 50 vuotta tai pidempäänkin. Omasta kokemuksesta ja vierestä seurattuna voin silti todeta olevan huomattavasti kevyempää jos samaa työtä ei tee yötäpäivää.

Itse tehnyt yrittäjänä ensin yli 20 vuotta vähintään 150% työkuormaa/tunteja samalta alalta. Sen jälkeen tehnyt reilu 5 vuotta noin 120% tunteja omalta alalta ja siihen päälle 50% tunteja täysin toiselta, jopa ihan vastakkaiselta alalta. Nämä molemmat toki oman yrityksen kautta. Tunnit ovat jopa lisääntyneet, mutta työn kuormittavuus on laskenut huomattavasti. Jos olisin tehnyt saman määrän varsinaista “oman alan” työtäni olisi se johtanut parempaan tulokseen rahallisesti. Nykyään olen tilanteessa, jossa nämä työt ovat vapaaehtoisia. Teen silti niitä vieläkin, koska tykkään niistä tai sitten en vain osaa lopettaa.

Tähän loppuun vanha sanonta joka ei ole täysin vailla totuutta: Suutarin lapsilla ei ole kenkiä.

Jotkut asiat oppii nopeasti mutta jos haluaa tehdä rahaa niin osaaminen on usein tärkeässä roolissa. Pitää olla hyvä verkosto. Hyvät välit muihin yrittäjiin, hyvät hankintahinnat jne. Osa-aika yrittäjyys tarkoittaa että aikaa on rajallisesti= pienemmät tulot= ei voi panostaa rahallisesti toimintaan samalla tavalla kuin täyspäiväinen yrittäjä.

Sanotaan että olet rakennusmies niin voit esim tehdä vesieristyksiä iltaisin/viikonloppuisin. Parasta olisi jos kotoa voisi tehdä ne työt. Mielestäni kaikki on kyse rahasta. Jos alkuun joutuu 10 000e laittamaan kiinni niin pitää saada tuottoakin.

Hyi en voi käsittää kuinka vaikeaa olisi myydä palvelua tai tuotetta jota asiakas ei halua tai tarvitse.
Minulla menee monta tuntia viikossa kun etsin keikkoja ja teen tarjouksia ihmisille jotka niitä haluavat. En ikinä jaksaisi sitä väkisin myymistä

Tää on omaan korvaan vähä outo lause :smiley: ei kai kukaan yrittäjä tai aloitteleva yrittäjä edes suunnittele myyvänsä jotain millä ei ole ostajaa?
Jos niin joku yrittää niin oon kasvanu/oppinu ihan väärin kaiken :smiley:

1 tykkäys

Olen surkea pisnesmies. Nyt olin vähän epäselvä. Minun asiakkailla on joku selkeä ongelma joka pitää korjata. Olen huvin vuoksi ottanut esim sukitusfirmoja kuvaamaan kun ovat ovella käyneet ja joku ilmanlaatuasiantuntijakin kävi. Kaikki puhuivat täyttä paskaa. Suorastaan valehtelivat. Varmistin vielä väitteet kaverilta joka sukitusta tekee. Jotenkin en osaa myydä turhuuksia. Duunissakin mainostetaan tuotteiden toimintoja joilla ei tee yvtään mitään. Se ei ole huijaamista mutta itse olen rehellinen.

5 tykkäystä

Olen miettinyt markkinointia. Päätin että lisään selkeän hinnaston kotisivulle ja pienen kuvagallerian. Olen halvempi mutta laskin että siihen on varaa. Sitten joku google kamppis. Ensi viikolla alkaa loma päivätöistä mutta kalenteri on suht tyhjä. Olimme sopineet että toimisin pari viikkoa alihankkkijana toiselle firmalle mutta nyt ei olekaan tarvetta. No ei tullut yllätyksenä, aina ollut puhetta vaikka mistä mutta puheen tasolle yleensä jäänytkin.
Muuten hyöty ollut iso kyseisestä firmasta joten en antanut palautetta asiasta. Parasta pysyä rauhallisena ja nöyränä aina. Tavoitteena on nyt saada ne kotisivut parempaan kuntoon, etsiä vakioasiakkaita ja päästä eroon urakkamaailmasta ja remppatorista. Kuluista siis. En kuitenkaan halua haukkua näitä liikaa. Olen saanut paljon töitä näiden kautta mutta tarjouspyynnöt ovat kuin kopioita. Keittiöremppaa, pieniä töitä, asiakas itse hankkinut tuotteet, huonot lähtötiedot jne. Sijainti hyvin usein pääkaupunkiseutu ja sinne en mielellään lähde ajomatkan ja liikenteen takia

Oli pakko pysähtyä ja vetää henkeä. Kaiken lisäksi iski flunssa ja unettomuus. Kotisivujen tekijä ei ole vastannut joten annetaan ensi viikko aikaa ja sen jälkeen etsitään joku toinen. Täytyy sanoa että google ads on hankala osaamattomalle. Aloitin uuden kamppanjan, saa nähdä tuottaako tuloksia. Oli kyllä rahan tuhlausta maksaa siitä että joku muu teki sen ( en tiedä tekivätkö yhtään mitään).

No toinen hyvä vinkki aloittaville yrittäjille: mieti hinnoittelua kunnolla en kun lähdet tekemään. Onko paljon muuttujia? Onko riski että omat kustannukset nousevat tai että homma venyy? Mikään ei harmita niin paljon kuin väärin laskettu projekti.
Toinen juttu: joidenkin kanssa ei kannatta lähteä tekemään yhteistyötä. Vaikuttaako hankalalta jo alusta lähtien? Tinkiminen ei lopu? Joskus kannattaa antaa olla.

Vielä kolmas juttu: älä ikinä osta mitään puhelimen kautta. Mieti asiaa, katso googlesta minkälainen yritys kyseessä ja pydtytkö itse siihen.

Itse sorruin näihin kaikkiin. Ehkä pahin virhe on ollut tuo hinnoittelu.

Twitterissä oli nainen tai mies joka oli kilpailuttanut muuttofirmoja. Reilun 400e tarjous oli sen mielestä liian kallista. Välillä tuntuu että ihmisillä ei ole mitään hajua siitä että 1/4 koostuu alvista. Sitten verot pois siitä ja kalustokin maksaa. Sen lisäksi uskotaan että yrittäjä saa tuotteet ilmaiseksi. Nykyään on kilpailu sen verran kova että tuotteista on hyvä jos saa 15%.

2 tykkäystä

Löytyykö veroasiantuntemusta tai kohtalotovereita.

Pientä liiketoimintaa pyörittävien tmi tai oy on ollut mahdollisuus hakea alv-alarajahuojennusta. Se kuitenkin poistuu 2025 alusta.

Nyt mietin voisinko ehdottaa tälläistä yhtiölle jota siis laskutan työstäni:

Nyt olen laskuttanut 32€ + alv eli n40€
Koska tämä alv- huojennus olen saanut pitää myös alv osan itselläni.

Nyt se poistuu.

Mutta onko se yhtään kalliimpaa laskuttamalleni firmalle jos:
Laskutankin sen 40€. 0%alv ?

Koska uusien sääntöjen mukaan alle 20 000€ liikevaihtoa tekevät voivat hakeutua pois alv rekisteristä jos haluavat.

On kalliimpaa laskuttamallesi yritykselle, koska alv on läpikulkuerä, eikä vaikuta liikevaihtoon, eikä käyttökatteeseen. Lopullinen ero ei tuollaisissa summissa kuitenkaan ole kovin suuri, mutta varmasti aiheuttaisi laskuttamallesi yritykselle lisää vaivaa.

2 tykkäystä

Raja nyt 8500€ ja ensi vuonna 20 000€? Tyhmä kysymys mutta kuinka paljon hyötyä siitä on jos poistuu alv-rekisteristä? Jos otetaan huomioon että laskutetaan yksityisiä henkilöitä

Ihan nopeana ajatuksena vain tuli mieleen, että jos poistuu ALV rekkarista, onkoko mahdollista joutua maksamaan palautettua ALVia takaisin?
Esim. Jonkun koknaan poistamattoman kaluston osalta?

Korjatkaa jos olen väärässä, mutta asiakasyritys voi käsittääkseni ainakin joissain tilanteissa myös vähentää sinulle maksetun alv:n suoraan omista “tienatuista” alveista. Lainausmerkeissä siis koska se ei sitä kuitenkaan varsinaisesti ole.

Käytännössä aina, alv-laskelma on vähennyslaskua kärjistetysti myynnin alv - ostojen alv = verottajalle maksettava alv. Periaatteessa alv’lla ei ole tulosvaikutusta, ainoastaan kassavirtavaikutus. Kun taas @Jarkko5 toive kasvattaisi ostajayritykselle maksettavan/tilitettävän alv’n määrä, mutta nostaisi heidän ostohintojaan Jarkolta alv’n verran. Ostajayrityksen kannalta ajatellen tuo tapa olisi erittäin suuri hinnankorotus.

2 tykkäystä

Välillä tulee toivoton fiilis. Vaikeinta on löytää raja, paljon rahaa kannattaa investoida, paljon kroppa jaksaa, kannattaako hakea opintopisteitä koulusta vai tehdä keikkaa…
Varasto on paisunut, tavaraa kertyy melkein huomaamatta. Puristuskone ei toimi 100% , uusi maksaa noin 2000€. Ensi viikolle ei ole sovittu mitään. Ehkä voisin pitää lomaa mutta omatunto ei oikein anna periksi. Työ kuitenkin maistuu. Turvallisuusala on jäänyt pois kokonaan. Se oli erittäin hyvä päätös.

Mietin että kannattaisiko käydä juttelemassa kaupungin uusyritys- palvelun kanssa? En tiedä onko siitä hyötyä mutta markkinoinnin kanssa haluaisin saada apua. Kotisivu on päivitetty, hinnasto ja kuvia lisätty. Piti miettiä kunnolla että mihin hintaan olen valmis tekemään töitä. No lopputulos oli se että olen merkittäväst halvempi kuin muut mutta ajattelen asiaa näin että minulla ei ole aikaa tehdä mitään ns työaikaan ja ehkä asiakas ottaa sen paremmin vastaan jos hinta on kohdillaan. Toisaalta jos sivulla ei ole kävijöitä niin se on yhdentekevää.

No ehkä olen liian vaativa ja odotukset liian kovat. Hommaa kuitenkin riittänyt vaikka osa olisi voinut jättää tekemättä huonon katteen takia. Siitä pidän kiinni että jos joku paikkakuntalainen ottaa yhteyttä niin otetaan työ vastaan. Tähän asti tämä on ollut silmiä avaava kokemus. Vaikka olen toiminut työnjohtajana niin en ole ymmärtänyt paljon muuttujia on olemassa kun tätä tekee. Se on muuten hyvä vinkki teille jotka tulevaisuudessa lähettää tarjouspyyntöjä. Kuvat kertoo enemmän kuin 1000 sanaa. Saatte paremmat tarjoukset jos lähtötiedot ovat hyvät.

Hieman pettynyt että yhteistyökuviot eivät ole johtaneet mihinkään. No olihan se iso voitto kun paikallinen lvi liike otti käyntikortteja ja jakaa ne heille joilla on kiire jos omat resurssit eivät riitä.

Oli kyllä surkea viikko. Sanoisin että 10 työtunnin jälkeen tehokkuus laskee, aivot ei toimi ja fyysinen väsymys iskee. Tuntui jopa helpottavalta päästä tekemään tietokoneella töitä. Eilenkin tein 12 tuntia ja melko tuskallista oli. Löysin itselleni sähkömiehen mikä helpottaa omaa työtä. Nyt on pakko vetää henkeä, koulukin on jäänyt hoitamatta. Suurin ongelma on kokemattomuus eli työt kesää liian kauan. Perushommat onnistuu hyvällä vauhdilla mutta monestä pitää jäädä ihmettelemään mitä nyt teen. Siihen vaikuttaa väsymys. Koko ajan pohdin että panostanko kouluun vai työntekoon…

1 tykkäys

Vähän ollut sekä ylä että alamäkeä…Töitä ollut lähes päivittäin. Pieni sellaisia mutta kuitenkin. Aina joutuu autolla ajamsan jonnekin ja sekin vie aikaa. Sain vähän aikaa sitten paperit kuntoon eli aloitin psykoterapian. Stressinsietokyky on aina ollut huono ja omat vaatimukset kovat. Masennus on painanut viimeiset vuodet. Koulunkäynti on kärsinyt. Olen tyytyväinen jos pääsen yhdestä läpi. Tsempataan kyllä. Tuntiveloituksella en ole päässyt tekemään. Ksikki haluavat kiinteän hinnan. Toisaalta pienissä töissä se on yleensä kannattavaa. Valitettavasti omaa aikaa ei juurikaan ole. Olen pitänyt kiinni siitä että jos joku soittaa kotiseudulta niin mennään.

Hyvänä puolena tässä on se että kehittyy koko ajan, nopeutta tulee lisää ja pyrin kehittymään. Lämpöpumppuihin erikoistuminen olisi kivaa.
Töitä on ollut joka päivä viimeiset 2 viikkoa. En ole mainostanut sen enempää. Googleen tein optimoinnin ja arvosteluita tullut lisää. En tässä vaiheessa kuitenkaan tee mitään radikaalisia muutoksia koska haluan keskittyä enemmän koulunkäyntiin. Insinöörin paperit eivät tunnu kovi tärkeiltä. CAD: illa piirtäminen ei maistu ja suunnitteluun liittyvät prosessit eivät kiinnosta. Oppiminen sen sijaan kiinnostaa.

Talouspuoleen, vähän menty eteenpäin nyt kun hankintoja ei ole tehty ja veloittanut vähän enemmän kuin yleensä. Mitään pahempia vanhinkoja ei ole sattunut. Jouduin asiakkaalle ostamaan uuden altaan kun onnistuin tekemään jäljet pöytälevyyn ja pari liitosta jäänyt tiputtamaan. Muuten ovat suurin osa olleet tyytyväisiä ja muutaman kanssa sovittu tulevista hommista. Vähän yksipuolista on ollut, lähinnä keittiö ja wc-keikkoja. Kaipaisi vähän muutakin.
Oma jaksaminen on kovilla. Jos koulua ei olisi niin ei olisi ongelmaa. Päätin kuitenkin että yritystoiminta priorisoidaan ennen koulua. Jotenkin siitä tuli helpottunut fiilis ja osaan " nauttia" opiskeluista enemmän. Monimuodossa saadaan vuosi lisäaikaa joten voihan niitä käydä myöhemminkin

5 tykkäystä