Osa-aikayrittäjäksi?

Jos tekee tämmöistä pienimuotoista autojen ”flippaamista” niin kannattaa marssia johki lähistöllä olevaan isompaan ketjuun kamux tai vastaava ja kysellä niiltä et ku niille tulee halpoja vaihdokkeja niin jos ostaisit ne sieltä suoraa :slight_smile:
Suostuvat varmasti kun ei ite tarvii fiksaa, säilyttää ja myydä.
Toinen on huutokaupat et kattoo sielt vaa laitteet mitkä myydään eniten tarjoavalle ja sit laittaa sen hinnan mitä on aivan maksimissaan valmis maksamaan.
Yks on kaupunkien huutokaupat mis myydään käytöstä poistuvia autoja tai sit niitä mitkä jääny johki seisoo ja kuskattu varikolle sieltä.

Mut ite lähtisin tosta kamuxista tai jostai rintajoupista liikkeelle.

1 tykkäys

Hyvä huomioida että Orpon hallitus poistaa ALV huojennuksen vuoden 2025 alusta lähtien, joka oli alle 30 000 liikevaihtoa tekevillä.

Tälläisillä pienen kassavirran firmoilla tuntuva veronkorotus.

3 tykkäystä

Jaahas jaahas…itse on ole yhtään kiinnostunut kirjanpidosta, veroista, alveista jne. Suosittelen yrittäjäkurssia jos ei itsellä ole kokemusta. Nyt jälkeenpäin olisi pitänyt perustaa toiminimi. No tekemällä oppii. Olen myös tehnyt järkkärikeikkoja, se on muuten maailman surkein ala. Laskutus 22-32e yllensä llähempänä alarajaa. No kunhan saan nyt hommattua tutkijan pätevyyden ensi vuonna niin alkaa uusi projekti. Tässä on hyvin aikaa kerätä starttirahaa. Ajattelin kääntyä ammattilaisten puoleen ja panostaa markkinoi tiin

1 tykkäys

Hei

Nyt haluaisin kuulla mielipiteenne. Autokokeilu jäi tähän, eilen meni viimeinen auto. Bisneksenä olisi voinut olla ok mutta rahaa olisi pitänyt olla enemmän. Liikekumppani keskittyi liian paljon epäolenaisiin asioihin.

Mitä jäi käteen? Opin miten perustetaan yritystä paljon suunnilleen tulee kuluja.

Nyt kysymykseeni. Olisin kiitollinen jos voisitte kertoa mielipiteenne.
Olen kauan toiminut lvi-alalla myyntitehtävissä ja teknisesti olen hyvällä tasolla. Ensi vuonna olisi tarkoitus perustaa sivutoiminen yritys. Minulla on kaksi ideaa.

  1. Lvv-kuntotutkija
    Kuntotutkija käy läpi kaikki vedellä toimivat järjestelmät kuten viemärit, salaojat,vesiputket, lämmitysjärjestelmät, pumppaamot. Silmämääräisesti. Jos mahdollista kuvataan kameralla viemärit, sadevesi- ja salaojaputket. Venttiilit ym laitteet käydään läpi koikeilemalla toimivatko. Kaikille järjestelmille löytyy omia mittausmenetelmiä. Näiden mittausten ja havaintojen perusteella kirjoitetaan raportti jossa on kaikki luokiteltuna.

Itse ajattelin hankkia pätevyydet. Kohderyhmänä omakotitalon myyjät/ostajat, kiinteistöomistajat ja taloyhtiöt. Tietääkseni on ainakin muutama isompi firma joka tätä tekee. Hintatasosta ei ole tietoa mitta itse olin ajatellut pytää n 400e omakotitalon tutkimuksesta. Mielestäni edullinen hinta. Kosteusmittaukset maksaa saman verran ja ovat paljon helpompia suorittaa.

Plussat ja miinukset

  • onko ihmiset valmiita maksamaan? Putket saa halutessa kuvattua ilmaiseksi mutta suurin osa valehtelee tuloksista

  • vaatii markkinointia

  • pitää tehdä iltaisin tai viikonloppuisin

  • jos ei lasketa markkinointia niin 5000-6000e pääsee jo alkuun

  • periaatteessa yksinkertaista

10 tykkäystä

Jalkaudu ja käytä aikaa siihen asiakastutkimukseen. Melko nopeasti pitäisi saada sellainen 300kpl otos. Onko hyvällä omakotitaloalueella kysyntää tuon hintaiselle palvelulle. Osa kai tarjoaa tuota ilmaiseksi kun laskevat, että saavat myytyä remppoja siinä samalla. Kaverin kanssa firman perustaminen on kyllä todella haasteellista. Toinen mieltää asiat eri tavalla kun sinä, vaikka omasta mielestäsi olette asiat sopineet, on teille silti voinut jäädä ihan eri kuva asioista.

8 tykkäystä

• Ensimmäisellä hakutuloksella näyttäisi tuo pätevyyden tutkinto maksavan se 4200€

• Tämmöisiä ei välttämättä omakotitaloihin tarvitse, mutta jos taloyhtiöihin meinasit suunnata, niin varmaan täytyisi olla. Tuollaiset röntgenit / radiografiset laitteet ei varmaan mistään halvimmasta päästä ja isoilta firmoilta varmasti löytyy. Siinä on heillä etulyönti heti kättelyssä. Hintojen luulisi pyörivän aika helvetin korkealla:



• Kaapelikamera varmaan yksi edellytys. Tässä yksi malli esimerkkinä 2500€

• Muuhun tarkistukseen endoskoopit tai muut vuotopiipparit? Luulisi maksavan jotain 500€ luokkaa.

• Työvaatetuksen varmaan päätät ihan itse, mutta joku siisti logollinen paita tai liivitakki on ehkä hyvä olla ihan miniminä, vaikka olisi muuten jossain normaaleissa kuteissa tai jonkin sortin työvaatteissa.

• En osaa sanoa paljonko tuohon hommaan tarvitsee ihan niitä perustarpeiden työkaluja, mutta ne varmaan löytyy kotoa? Jos ei, on se sitten satasen tai parin ostosreissu. Sitten jatkojohtoa, otsalamppua, peiliä, vuotosuihketta jne. jne. Varmaan tarvitsee sellaisen setin kaikkea sälää alkuun pääsemiseksi / jatkossa niiden kuluessa.

• Joutuuko viemärit painehuuhdella ennen kuvausta? Siinä tapauksessa joku tämmöinen vaaditaan:

Voisi kuvitella tuon ja vaadittavien lisätarvikkeiden maksavan taas joku 2-3k€.

• Löytyykö autoa tuohon tarkoitukseen?

• Vakuutukset? Jos räpläilet yhtään silmämääräistä tutkimusta enemmän, niin varmaan olisi hyvä löytyä.

Nämä nyt tuli hetken mietinnällä päähän. Sinulle kyllä varmaan sitten selviää paremmin mitä tarvitset ja millaista hintalappua aloittamiselle tulee. Jos taas meinasit tehdä pelkkää silmämääräistä tutkimista taskulampun kanssa, niin voi olla erittäin vaikea päihittää muita.

Laita ihmeessä asiasta lisää sen edetessä. Ollut mielenkiintoista luettavaa nämä sinun päivitykset tänne.

13 tykkäystä

Kiitos olit näköjään laittanut aikaa tuohon viestiin. Minulle koulutus on halvempi kpska olen suorittanut osan siitä eli puolet halvempi. Kameran saan tuttujen kautta halvalla. Röntgenkameroihin en lähde. Se vaatii lupia jne ja yleensä tutkija ottaa kuvaamisen tilaustyönä. Sen lisäksi en usko että kohderyhmäni sitä vaadi. Huuhtelulaitteita ei käytetä. On varmasti paljon mitä en tiedä ja kustannukset kasvaa varmasti.
En usko että suomessa ole tällaista toimintaa tässä muodossa. Pätevyys painaa kuitenkin paljon tässä.
Tämä on vielä asia jota pitää miettiä mutta ajattelin myös tehdä viikonloppupäivystyshommia lvi-asentajana. Tässä kaupungissa ei ole kuin yksi firma joka tekee päivystyksiä joten tässä olosi hyvä markkinarako. Hitaasti mennään nyt eteenpäin. Tässä on aikaa säästää rahaa ja miettiä. Tunnen paöjon asentajia entisenä työnjohtajana joten tuurilla saisi houkuteltua jonkun mukaan.

5 tykkäystä

Olen töiden parissa nähnyt muutaman taloyhtiöille tehdyn raportin putkistojen kunnosta. Raporteissa mistä on oikeasti hyötyä sisältää mielestäni aina röntgenkuvat esimerkiksi lämminvesikierron loppupään lenkeistä sekä muutamista valituista kohdista käyttövesirungoista (yleensä haaroja/mutka kohtia). Näistä etsitään mahdollisia pistesyöpymiä jotka muodostuu vedenvirtauksista. Pistesyöpimistä/putken vahvuudesta (lähinnä kupariset putket) pystyy osaava henkilö varmaan antamaan suuntaa antavaa arviota paljon putkistolla on mahdollisesti vielä elinkaarta jäljellä.
Putket on yleensä eristettyjä ja vanhemmissa taloissa joista löytyy asbestia eristeistä et silmämääräisesti pysty toteamaan mitään ilman asbastipurkua. Röntgenillä ei tätä ongelmaa ole.
Omakotitalojen raportteihin tuskin näitä yleensä tehdään ja jos ne ovat pääasiakkaana niin varmaan pääseekin pitkälle pelkällä silmällä ja viemärikameralla.

6 tykkäystä

No tuohan viilaa jo paljon heti lähdössä :+1: Saa laitettua sen summan jo kamppeisiin.

Onko sellainen tuttu kyseessä, että saa sitten luvatun laatuisen. Jos käytettynä ostaa, niin on varmaan takuudet kuitattu aika sitten? Hieno homma muuten, jos saa siinäkin viilattua kuluja tuota kautta ja ostaa luotettavalta tyypiltä.

Röntgenin sisällytin tuohon, kun en tiennyt millä tasolla meinasit tehdä. Isommat asiakkaat varmaan vaativat tuollaisen tutkimuksen ja pienemmät taloyhtiöt säästävät mieluummin johonkin muuhun kyseisen työn hinnan.

Tuo päivystys voi sitten vaatia taas sen kunnollisen vakuutuksen. Jos jokin menisi pieleen, niin ei kannata tuhota itseänsä taloudellisesti viikonloppuhommien takia.

Siinäkin sitten tarvitsee varmaan sitä putkiroinaa melko läjän autoon. Putkityökalut myös aika tyyriin hintaisia.

Nuo viikonlopun päivystämiset ei sitten oikein tuppaa olla noilla putkareilla mitään hanan asentamisia. Sieltä soitetaan joku isompi asia. Rautakaupat / tukut voivat olla muutenkin kiinni silloin, niin siinä sitten on vähän vaikea taikoa jotain, jos se ei autosta valmiiksi löydy.

Toinen tuollaisessa on sitten luottamus ja sen herättäminen. Voi olla vaikeaa syrjäyttää toiselta paikalliselta firmalta asiakkaita täysin uutena firmana.

Mutta onnea edelleen tuohon seuraavaan asiaan ja hyvä into tekemiseen löytyy teikäläiseltä.

2 tykkäystä

Joo sen takia taloyhtiöhin en haluaisi sekaantua. Muutenkin vaativampia kohteita kaikin puolin

Ei ne vakuutukset niin kalliita ole. Kysyin kerran,en muista mitä vastaus olimutta ei ollut paljon. Kiitos katsotaan miten käy. Jos asennushommiin lähtee niin joutuu vähän valkkaaman. Yleensä vloput ovat vuotoja , varaajia tai pumppuja

3 tykkäystä

Joo no hyvä jos saa kohtuullisella hinnalla paketin. Mietin vain, että jos tekee pelkästään viikonloppuisin noita hommia, niin tuskin antavat mitään alennusta? Nousee kuluna suhteellisesti ”isommaksi”, kun ei tee seitsemää päivää viikossa hommia firma. Jos jossain kohtaa olisi hiljaista viikonloppua, alkaisi se taas vaikuttamaan ns. isommalta summalta.

Tiedätkö yhtään missä liikkuu omavastuun määrä, jos jotain pientä kävisi uutena firmana?

Ei kyllä viikollakin pitää tehdä. On paljon pienempiä töitä mitä firmat eivät halua tehdä. Omavastuusta en tiedä mutta muistaakseni edellisessä duunissa maksettiin 2-3000e 50000 euron vahingosta. Voi olla että muistan ihan väärin. Töitä olisi varmasti mutta valitettavasti joutuu valkkaamaan jos en saa kaveria mukaan. En ole varastamassa työntekijöitä, nämä hoidetaan työajan ulkopuolella. Olet oikeassa että suhteessa kulut nousevat mutta pitkässä juoksussa ovat pienet.

Ei kyllä viikollakin pitää tehdä. On paljon pienempiä töitä mitä firmat eivät halua tehdä. Omavastuusta en tiedä mutta muistaakseni edellisessä duunissa maksettiin 2-3000e 50000 euron vahingosta. Voi olla että muistan ihan väärin. Töitä olisi varmasti mutta valitettavasti joutuu valkkaamaan jos en saa kaveria mukaan. En ole varastamassa työntekijöitä, nämä hoidetaan työajan ulkopuolella.

1 tykkäys

Yksi kysymys on että paljon on valmis laittamaan rahaa kiinni. Olen nyt jo laittanut tuhansia euroja kiinni koulutuksiin. On niistä ollut hyötyä siinä mielessä että on oppinut paljon mutta rahallisesti ei. Toinen juttu on se että juniorina kun lähtee tekemään niin pitää tietää missä raja menee, mihin pystyy.

Toimin myös turvallisuusalan yrittäjänä. Huomenna neuvottelut potentiaalisen asiakkaan kanssa. Aika kova hintapyyntö minulla ja muitakin vaatimuksia. En aio joustaa yhtään. Siinä mielessä hyvä tilanne että tekijöistä on pulaa tällä hetkellä. Kaikin puolin surkea ala. Välillä tulee ns hyviä keikkoja vastaan mutta yleensä sanon ei kiitos. Vaikka kohde olisi vaativampi niin tuntihinta yleensä sama joten olen lähinnä valkannut helppoja kohteita viimeiset vuodet. Veikkaan että yrittävät neuvotella tuntihinnasta mutta sen näkee huomenna.

5 tykkäystä

Neuvottelut käyty. Sain hyvän sopparin tehtyä. Ala on niin kuin sanoin surkea ja periaattessa hyviä soppereita mutta jos katsotaan alan hintatasoa niin olen tyytyväinen. Riippuen paljon jaksaa tehdä niin tulot kasvaa n 1000-1500 euro/kk. Yövuoroja, joten voi laskea sen mukaan että viikonloppu on pilalla.

Mikä on hyvä korvaus viikonlopun pilaamisesta?

Pitkässä juoksussa ei löydy sellaista summaa. Esim tulevat perjantait ( ei sentään kaikki) tulen valvomaan 24 tuntia. Ensin päivätyöt,sitten illaksi taas duniin. Sitten lauantai-iltana taas töihin ja kotona ollaan sunnuntaina aaamu kuudelta. Vuorosta laskutan n.200-300e riippuen vuoron pituudesta ja kuinka haastava kohde kyseessä.

2 tykkäystä

Mikä on järkevin vaihtoehto jos haluaa ottaa töihin porukkaa käytännössä 0-15 h/viikko-sopimuksella? Esim kevytyrittäjyys on yksi keino.

Varasin ajan uusyrityskeskukseen. Haluaisin ainakin käydä raha-asiat läpi ja muutenkin kivaa saada uusia näkökulmia. Hinnoittelua pitää miettiä, missä raja menee ja mihin hintaan itse pystyy tekemään.
Taloudellinen tilanne on umpisurkea , tänä vuonna mennyt yli 20k vahinkoihin joten pitää nyt yrittää tehdä niitä yövuoroja vaikka niillä ei kyllä saa kaikkea korjattu.

2 tykkäystä