Osa-aikayrittäjäksi?

Auto bisnes haudattiin lopullisesti. Ideana oli ihan toimiva mutta olisi joutunut hakemaan rahoitusta ja isompana miinuksena oli se että emme pystyneet tarjoamaan rahoitusta asiakkaille. Olin muutamaan firmaan yhteydessä mutta näista kaksi vastasi vastasi. Ala ei yksinkerataisesti kiinnostanut tarpeeksi.
Turvallisuusalalla riittää hommaa. 400-500e/kk tulee tippien muodossa. Ihana mukava lisä.
Olen jutellut useamman lvi-alan ammattilaisen kanssa. Suurin osa oli sitä mieltä että pitää laajentaa toimintakuvaa. Sen aion tehdä mutta lähden hitaasti ja katson miten hommat lähtee pyörimään.

4 tykkäystä

Toverit,

Mitä mieltä olette: oy vai tmi?
Kirjanpiäjä vai ukko?

Kos mennään näillä tiedoilla. 10-20k liikevaihto, yksinyrittäjä. Myydään palveluita mutta tuotteitakin voi mennä. Hankintoja tulee ja bensakustannuketkin pitää vähentää.
Kirjanpitäjälle pitää maksaa 50-100e/kk. Ukosta en ole varma mutta hinta perustuu laskujen/liikevaihdon määrään.

1 tykkäys

Jos palvelumyyntiä ja tavaostot pieniä, niin tmi. Noin pienessä kirjanpidon voi hoitaa itsekin ilman suurempaa osaamista. Toiminimessähän riittää yksinkertainen kirjanpito eli yhteen- ja vähennyslaskutaito riittää.

Ymmärtääkseni joo mutta jos palvelu maksaa muutaman euron niin maksan mielelläni. Esim OP toiminut hyvin mutta ei voi lakuttaa kuin tunteja ja turhan kallis. Moni käyttää ukkoa ja kehuu sitä, toiset taas ei tykkää ollenkaan.

Prrustan kyllä toiminimen. Kuulemma saa helposti oy:ksi jos haluaa. Kerran jo perustanut oy:n ja enkä nähnyt siinä mitään hyötyjä ja liikevaihto pieni ja hommat tehdään yksin.

Onneksi on aikaa miettiä ja suunnitella. En yleensä mieti asioita vaan teen ja kärsin myöhemmin. Päätin että teen asennushommia myöskin. Riskit kasvavat reilusti mutta täytyy pysyä yksinkertaisissa hommissa. Olen myös tullut siihen tulokseen että yrittäjyys on paras keino vaurastua. Se että jatkuvasti haetaan uutta työpaikkaa tittelin ja muutaman sadan euron takia ei ole järkevää. Paineet kasvaa, stressi lisääntyy ja käteen jäävä summa ei ole iso.

Itselläni on suunnitelmana luoda opintojen jatkoksi nettisivut ja sinne hyödyllistä sisältöä. Samalla miettinyt vähän lisätulojen lähdettä, blogin pitämistä ja affiliate mainontaa tai verkkokauppaa.
Onko vinkkejä, mitä tämmöisessa kannattaa huomioida jatkoa ajatellen tai jos homma lähtee lentoon, niin onnistuuko toiminnan siirtäminen osakeyhtiölle helposti?

2 tykkäystä

Toiminnan siirto osakeyhtiöön vaatii ainoastaan hieman paperitöitä. Aiemman liiketoiminnan voi siirtää apporttiomaisuuteena uuteen yhtiöön.

4 tykkäystä

Toiminimen muuttaminen oy:ksi on helppoa. Itsekin mietin yhdessä vaiheessa verkkokauppaa mutta luovuin ajatuksesta. Se voi olla helppo tapa saada lisätienestejä mutta varsinkin jos tuotteet ovat kalliita ja niitä pitää ostaa varastoon niin pitää olla pääomaa. Mielestäni kannattaa kokeilla kaikkea kunhan ei pistä liikaa rahaa siihen

3 tykkäystä

Sukurutsaus ja kansantanssit kannattaa jättää väliin.

Mikäli käy tavarakauppaa eli on liiketoiminnan mittakaava huomioituna paljon ostoja, niin osakeyhtiö on jo alun perin fiksu valinta, koska mahdollisten myyntien aiheuttamilla luottotappioiden aiheuttamalla vastuulla on rajat. Henkilöyhtiössä on henkilökohtaisessa velkavastuussa.

4 tykkäystä

Vielä tarkennuksena, että tatkoitus aloittaa sivustolla ja blogilla ihan omiin nimiin. Toiminimi ja verkkokauppa voisi tulla myöhemmin toisessa vaiheessa ja OY sitten myöhemmin.

1 tykkäys

Itsellä ei ole hommat edennyt. Ostanut vähän työkaluja kylläkin mutta vieläkään ei ole kurssi-ilmoitusta näkynyt. Aloitin myös amk-opinnot toisessa koulussa,en oikein tiedä kihdyttääkö se urasuunnittelmia mutta lvi-alan yrittäjäksi aion ryhtyä. Mahdollisesti lopetan amk-opinnot jossain vaiheessa ja opiskelen putkiasentajaksi jos löytyy iltakouluja. Se olisi järkevintä. Nytkin tulee kyselyitä mutta en ala tekemään mitään ennen kun firma pystyssä ja vakuutukset hommattu. Kyllä olen sitä mieltä että yrittjänä tie on paras vaihtoehto minulle henkilökohtaisesti. En tiedä päivähommista, löytyykö mitään parempaa ja joku 300-400e palkankorotus bruttona ei vaikuta elämänlaatuun juuri ollenkaan. Matkustaminen ei kiinnoosta pätkääkään.

1 tykkäys

Joutuuhan putkiasentajakin matkustelemaan, ainakin jonkun verran, käsittääkseni.
Vai voiko niitä tehdä etänä nykyään?

5 tykkäystä

Seuraava steppi minulle olisi myyntipäällikön työ. Ei kiinnosta viikolla yöpyminen muissa kaupungeissa. Puhun siis päivätyöstä.

1 tykkäys

Jees, kyllä mielestäni putkiasentajayrittäjän homma voittaa myyntipäällikön työt.
Rehellistä duunia ja varmasti riittää tulevaisuudessakin.
Jotain tuon tyyppistä voisi itsekkin tehdä nykyisen paperinpyörittelyn sijaan.

1 tykkäys

Silloin kannattaa olla isolla paikkakunnalla myyntipäällikkö, muuten joutuu reissaamaan.

Minulla on aina pyrkinyt siihen että on useampia tulolähteitä. Foorumilla moni harrastaa osinkosijoittamista, minulla se on aina ollut työ. Työelämässä moni asia ärsyttää. Inflaatio nousee, palkka ei. Byrokratiaa. Teet parhaasi mutta ei näy omassa tilipussissa. Veikkaan että oma palkka on aika lähellä teknisten alojen keskimääräistä insinööripalkkaa (4600e). Ei se tästä merkittävästi nouse enää ja tähän asti on käynyt tuuri työpaikkojen suhteen, työyhteisö on ollut hyvä mutta kyllä jossain vaiheessa tulee se mätä omena vastaan. Nyt vedän numeroita hatusta mutta esim rakennusalan insinööreistä ehkä 5-15% pääsee +6000€ ansiotuloihin eli uskallan väittää että mediaanit, mihin itse kuuluun, pitää ryhtyä yrittäjäksi jos haluaa päästää palkkaportaissa korkeammalle.

1 tykkäys

Päätin tehdä rohkean vedon. Keväällä yritys pystyyn ja asennushommiin. Kuntotutkija-pätevyyden kanssa menee aikaa, koulutuksesta ei ole ilmoitusta tullut vielä. Toki riippuu vähän taloudellisesta tilanteesta. Mitään isoja projekteja ei voi tehdä koska keikat pitää hoitaa iltaisin,heti aamusta tai viikonloppuisin. Sen takia mietin tässä paljon laitan fyrkkaa kiinni työkaluihin jne. Onko muuten vinkkejä miten markkinointi kannattaa hoitaa? Kotisivu tulee mutta ajattelin käyttää muita välineitä ensin jos mahdollista

5 tykkäystä

Sori vanhahko viesti mutta tuo kohta vastaavan hommita kiinnitti huomiota. Ellei sinulla ole rakennusalan insinööritutkintoa alla, niin nimesi ei pitäisi kelvata vastaavaksi kunnan RaValle. Ainakin minulta on CV:t oudossa kunnassa aina kysytty.

LVI-alan vastaavan hommia saatetaan jossain paikassa hyväksyä “työnjohtaja” periaatteella, mutta jos kyseessä ei ole oma mestasi, niin älä hemmetissä nimeä laita. LVI-alan vastaavan hommat ottaa vastuulleen yleensä asentavan LVI-firman työnjohtaja tai vast - mikä onkin järkevää. Vastaavat omista asennusvirheistään.

1 tykkäys

Olet ihan oikeassa tuossa. Olen itse yli 6000 e/kk, mutta ei täällä tungosta ole.Tuntematta taustaasi ja CV:täsi, sinulla on ihan hyvä palkka. Se ei tosiaan helpolla tule enää nousemaan tuosta.

Olen lvi työteknikko eli periaatteessa saan toimia vastaavana kohteesta riippuen. En ole perillä miten nämä menevät,täytyy myöntää. Muuten olet ihan oikeassa kyllä.

En voi kyllä suositella. Yksikään tuntemani LVI-alan pätevyydet omaava (ins. tekn jne) ei rupea toisen kohteeseen vastaavaksi. Ja tunnen paljon ihmisiä alalta.

Omat kohteesi on tietysti toinen asia. Niissä varmaan et saa edes keikkaa, jos et lupaudu vastaavaksi.