Jos OSTilta ei nosta ulos, niin sieltä ei kerry pääomatuloja. Vähennyksiä voi toki laittaa muttei tuon OSTin sisällä tapahtuva toiminta vaikuta niihin mitenkään.
Olen ottanut OST:ltä ulos rahaa (ja laittanut heti takaisin) vuosittain sen verran mitä pääomatulojen vähennyksiä on kertynyt. Eli tullut vähennykset hyödynnettyä ja OST:n verovelka pienenee hiukan samalla. Toki näin näytetty pääomatulo ollut vain noin 1000€/vuosi.
Tuloverolain pääsääntö on että menot vähennetään maksuperusteisesti. Uskoisin, että vähennyskelpoiset tulonhankkimismenot jotka liittyvät sijoitustoimintaan saa vähentää joka tapauksessa maksuvuonna vaikka pääomatuloja ei joka vuosi syntyisi. Sama tilanne on esim. indeksirahastojen kasvuosuuksien ja kasvuosakkeiden kanssa, joista ei ole säännöllistä voitonjakoa.
Erityistilanne OST kanssa on: ”Palveluntarjoajan osakesäästötililtä veloittamat palvelumaksut tai muut kulut ja sijoittamisesta aiheutuneet kulut vähentävät osakesäästötilin tuottoa ja tilillä olevien varojen määrää. Kulut otetaan huomioon verotuksessa, kun tililtä nostetaan varoja tai kun tili lopetetaan. Tällaisia palvelumaksuja ja kuluja ovat muun muassa tilinhoitomaksut, säilytysmaksut, kaupankäyntipalkkiot sekä ulkomaisten pörssien varainsiirto- ja transaktioverot.” Löytyy tuolta.
Jos vähennyksiä pääomatuloista on enemmän kuin pääomatuloja, alijäämä voidaan vähentää ansiotulojen verosta (30%).
Olen tallettanut OSTille esim. 10 000€ ja ostanut sillä vain kahta eri osaketta, joista toinen 2000€ plussalla ja toinen enemmän tappiolla…salkku siis miinuksella kokonaisuudessaan!
En lopettaisi tiliä vaan myisin tuon vihreällä olevan pois ja nostaisin rahat ulos?
Miten menee verotus?
Nordnetin kautta osuuskorko tuli jo tilille. Huomasin sen että nordnet otti siitä ennakkopidätyksenä noin 25% minulla on nämä osuudet AOT:llä. Alunperin oli tarkoitus jossain vaiheessa siirtää ne OST:n puolelle, mutta miten on käytöntö näitten kanssa jos ne on OST:lla peritäänkö niistä silloinkin ennakkopidätys? Sellaisessa tapauksessa ei olisi järkevää hankkia niitä OST:lle.
Mistä siis olet saanut korkoa?
Mitään muuta kuin rahaa et ainakaan OST:lle siirrä. Sinne voit ainostaan rahaa siirtää, ja sen jälkeen ostaa jotain pörssissä listattua osaketta.
Näyttävästi moderaattorit siirsivät tämän minun viestin tänne. Olin siis postannut aikaisemman viesti arvo sijoitusosuuskunta palstalle. Arvo on osuuskunta, joka listautui pörssiin tänä vuonna ja on nyt maksanut osuuskorkoa, josta nordnet otti ennakkopidätystä. Haluaisin tietää muilta miten on käytäntö, jos omistaa Arvon osuuksia OST:lla ottaako Nordnet niistä silloinkin ennakkopidätystä?
Osakesäästötilillä voi olla rahan lisäksi vain osakkeita. Ei pörssilistattuja rahastoja, tai muuta pörssissä kaupankäynnin kohteena olevaa.
Osuuskunnan osuus ei liene edelleenkään osake?
Tämän mukaan niitä voisi ostaa OST:lle
Siltä vaikuttaisi tosiaan, ainakin Nordnet vaikuttaisi olevan valmis ottamaan ostotoimeksiannon OST-tilille
Nordnetin OST:stä minulla ei ole Arvon osalta kokemusta, mutta toisen pankin OST:lle Arvon osuuskorko tuli kokonaisuudessaan ilman veroa.
Kiitos tiedosta luultavasti sama tilanne nordnetissä. On varmaan siinä tapauksessa kannattavaa “siirtää” Arvo osuudet OST:lle.
Minulla on Nesteen osaketta ostettuna usean hankinta erän kautta OST:lla.
Lasketaanko luovutustappio ensimmäisen hankinta erän hinnan mukaan,jos päätyisin myymään osaketta korkeintaan saman saman kappalemäärän kuin oli ensimmäinen hankinta eräni Nestettä?
Ensimmäisessä hankinta erässä juurikin suurimmat tappiot.Miten ylipääätään kommentoisitte yleisesti “putoavan puukon” eli Nesteen hankintaa keskihinnan alentamiseksi OST:lle?
OST:n sisällä tehdyt myynnit eivät oikeuta mihinkään luovutustappioon (tai voittoon). Mitään ei myöskään veroteta kauppojen perusteella.
OST:n verotus tapahtuu vain kun lopetat sen tai nostat sieltä rahaa. Silloin vero lasketaan sen mukaan, miten koko OST:n arvo on kehittynyt. Sillä ei ole väliä, onko siellä sisällä käteistä vai osakkeita, molempien sen hetkinen arvo lasketaan verotushetkeen mukaan.
Esimerkit löytyvät verottajan sivuilta:
Eli käytännössä hankintaeräkohtaisilla hinnoilla ei ole väliä, vain OST:n kokonaisuus ratkaisee verotuksessa.
Et ottanut kantaa yleisesti Nesteen ostamisesta ylipäätään OST:lle laskevaan kurssiin,vaikka osakkeen keskihinta on joka hankinta kerralla laskenut?
En nyt ihan päässyt “jyvälle” selityksestäsi vaikka ymmärränkin kyllä lopullisen verotuksen tapahtuvan vasta OST:a lopetettaessa.
Onko siis noilla saman osakkeen eri hankinta erä- ja keskihinnoilla käytännössä mitään väliä ja miksi ne tilillä erikseen siellä mainitaan?Kyllä kait ne lopullisessa verotuksessa huomioidaan…?
Toi ensimmäinen hankinta eräni Nestettä(25,60e) juurikin on pahasti tappiolla.Neste ei ihan heti toivu noille kurssitasoille.Osan Nesteen osakkeistani voisin myydäkin tai sitten vaan holdata 2-3 vuotta ja katsoa missä kurssitasoilla silloin ollaan.
OST:lla ei.
OST:lla maksat veroa kokonaisuuden mukaan, jos koko OST on plussalla maksat veroa. Siis silloin kun nostat sieltä rahaa tai lopetat koko tilin.
Eli minun kannattaa käytännössä odottaa ja toivoa,että Nesteen kurssi sieltä toipuu?Noin puolet koko Nesteen osake potistani toipuu toivottavasti jo ensi vuonna,mutta tämä ensimmäinen hankinta eräni(25,60e) niin tuon kurssin saavuttaminen voi jo kestää.
Myin aikaisemmin Orionia OST:ani voitolla ja myyntivoitto kirjattiin tilille niin kuin Orionin osingotkin.Samoin Nesteen osingot näkyy samaisella tilillä.
Vieläkin minua mietityttää se,että jos myisin osan Nesteen osakkeistani pois niin täytyyhän se myyntitappio tilille jostain hankinta eristäni sinne laskea?
[quote=“Petteri3, post:62, topic:11884”]
Vieläkin minua mietityttää se,että jos myisin osan Nesteen osakkeistani pois niin täytyyhän se myyntitappio tilille jostain hankinta eristäni sinne laskea?
OST:n kokonaisarvoa myyntitappiohan ei muuta:
Laitat OST:lle rahaa 100€.
Ostat Nestettä 100€:n edestä, kurssi tippuu ja Nesteesi arvot ovat 50€. Eli OST:lla on varallisuutta 50€:n arvosta.
Myyt Nesteet pois, saat 50€:a rahaa. Eli OST:lla varallisuutta 50€:a(kulut tietysti vaikuttavat).
Veroihin tappio ei vaikuta ennenkuin lopetat tilin. Mutta jos koko OST on voitolla, niin ei tule vähennettäviä tappioita.
Jos nostat rahaa ulos kun OST on tappiolla et maksa veroja.
Eli tuli vielä mieleen,että jos jossain vaiheessa myisin Nesteen osakkeet OST:ani niin kaikki vain kerralla sitten pois,koska eri hankinta erien hankinta hinnoilla ei ollut väliä…Eikös niin vaikka ne myyntitappiot tilille kirjattaisiinkin?Joku voisi vielä “rautalangasta” vääntämällä selittää tämän minulle kun menee ostamaan “putoavaa puukkoa” OST:lle oliko siinä mitään järkeä?
Tai sitten tosiaan todennäköisimmin holdaan OST:ani Nesteen osalta nyt sen 2-3 vuotta ja katson missä kurssi tulevaisuudessa on.