Osakkeiden siirto jenkeistä Suomeen kustannustehokkaasti

En löytänyt tähän aiheeseen liittyvää keskustelua, joten aloitan sen tähän.

Mulle on tässä vuosien aikana kertynyt Microsoftin osakkeita jenkkeihin Morgan Stanleylle Stock Award Planin kautta.

Nyt kun tämä kyseinen Employee Stock Purchase Plan (ESPP) on tullut päätökseen, niin tahtotilani olisi siirtää (ja nimenomaan siirtää, ei myydä)
nuo kaikki sinne kertyneet osakkeet Suomeen esim. Nordnettiin, jossa mulla on jo OST.

Osaisitteko antaa mulle vinkkejä miten tämä pitäisi hoitaa ns. järkevästi ja onko tämä edes mahdollista ns. ilman veroseuraamuksia?
Ja tottakai tämä siirto pitäisi saada tehtyä mahdollisimman kustannustehokkaasti sekä veroteknisesti järkevästi.

OST:lle ei voi siirtää kuin rahaa eli et voi siirtää osakkeita ainakaan sinne. @Johannes_Sippola kuuluisiko tämä kysymys vaikka välittäjä keskusteluun?

3 tykkäystä

Jepjep. Tällä on kuitenkin Kysy & vastaa -ketju sijoittamisesta ja Keskustelua välittäjistä ketjut olemassa, eikö tämä nyt olis jostain valmiista ketjusta löytänyt paikkansa. Ja kysyit tätä kysymystä jo Sijoitustiedossa, etkö sieltä jo saanut vastausta. Nordnetin asiakaspalvelukin on keksitty missä he vastaavat työkseen tämmöisiin yleisluontoisiin ja teknisiin kysymyksiin. Tarviiko foorumin väkeä kiusata tämmöisillä kyssäreillä avaamalla kokonainen ketju?

”En löytänyt tähän aiheeseen liittyvää keskustelua, joten aloitan sen tähän.” Hui hai, ei tämä mikään keskusteluaihe ole, vaan yksittäinen kysymys, jonka voi kysyä ihan jossain valmiissa ketjussa. Ei jatkoon.

4 tykkäystä

Olen seurannut Inderesiä monessa eri muodossa jo vuosien ajan ja nyt poikkeuksellisesti kysyin sellaista asiaa, jonka koen itselleni hyvin tärkeäksi (taisi olla historian toinen postaus tänne foorumille).

Olen pahoillani tehdystä virheestä ja pahoittelen sitä, että koitte sen noinkin vakavana asiana. Jopa foorumilaisten kiusaamisena.

Olisi varmaan toivottavaa että koko avaamani ketju poistettaisiin ja pidän jatkossa tarkasti huolen siitä etten kirjoittele tai kysele täällä foorumilla mitään.

Harmittaa kyllä, mutta kyllä kestän itse-aiheutettujen mokailujen seuraamukset.

2 tykkäystä

Pääsisitköhän tuolta alkuun:

https://nordnetforms.scrive.com/Survey/AnswerSurvey/20c59d36-897f-4961-9d1e-e942e6c890cf

OST:lle tosiaan ei voi siirtää osakkeita, joten tarvitset myös AOT:n. Kuluja voi tulla molempien pankkien päässä, mutta luultavasti kuitenkin vähemmän kuin myymällä ja ostamalla uudelleen. Ongelmaksi saattaa tosin muodostua se, että osakkeet ovat Jenkeissä.

1 tykkäys

@Viikesne
Ehkä hieman yliampuvaa palautetta nyt ketjun aloittaneelle. Kysymys ei toki omaa ketjuaan tarvitse mutta ei toisia tarvitse lähteä tuolla tavoin mollaamaan vaan ohjata oikeaan paikkaan.

Itse lähestyisin sitä pankkia/välittäjää jolle olisin siirtämässä osakkeet ja kyselisin heiltä miten tuo tehdään? Voihan sitä kysyä muutamastakin eri pankista niin saa paremman käsityksen prosessista.

Inderes on ollut ystävällinen ja asiallinen foorumi. Pidetään se sellaisena ja toivotetaan hiljaisemmatkin keskustelijat tervetulleeksi !

4 tykkäystä

Joo, no, pahoittelut, ehkä turhan hyökkäävä taisin olla. Ärsytti vain kun sama kysymys samalta henkilöltä pamahtaa esille omana ketjuna eri foorumeilla :smiley: mietin vain, pitäisikö ajatella, että mitä jos kaikki tekisivät samalla tavalla, eli perustaisivat uuden ketjun aina millon minkäkin kysymyksen takia. Eihän siitä tulisi mitään. Olisin voinut tämän toki ystävällisemminkin ilmaista. Mutta joo ei ole vakava juttu tämä…

4 tykkäystä

Jatketaan tuolla kysy -ketjussa, suljen tämän. :relieved:

1 tykkäys