OST - Osakesäästötilin sijoitukset, HOLD

OST mulla kanssa vedetty sileäksi. Tällaisessa tilanteessa ost on verotuksellisesti katastrofi, ellei aloita ostamista vasta nyt. Niin kuin aionkin tehdä kun avaan sen uudestaan. Vaivaa tuossa veivissä joutuu kohtuullisesti näkemään mutta kannattaa jos miinuksia on tarpeeksi.

Aika samoja osakkeita miettinyt, mutta Telia on AOTilla ja sijoitusyhtiöitä en tässä markkinatilanteessa taida ostella. Aktiaa ja Sampoa kyllä on tullut hommattua siivut OSTille. Sitten ihan fiiliksen mukaan pienempiä yhtiöitä, mm. Bittium, Tieto. En yritä ajoittaa pohjia, vaan ostelen mahdollisuuksien mukaan ajallisesti hajauttaen. Konetta kyllä ehdottomasti jos laskisi hieman alemmas. Edit. Niin ja Fortum tosiaan suurimmalla osuudella itsellä juustotilillä.

Nordnet vastasi pyyntööni sulkea ost.

Edit: tili poistui tänään joten siinä meni vain päivä eikä kahta viikkoa. Hyvä näin :ok_hand:

3 tykkäystä

@Emhoo joko olet saanut uuden tilin auki / kauanko meni että sait uudelleen auki?

@pikkupete, 2 vuorokautta lähettämästäni viestistä ja uuden tilin pääsi avaamaan.

Kiitti. Totesin että itselleni helpompi tehdä veromyynnit aot:n puolella ja pidän ost:n nyt pystyssä

Onko ollut keskustelua siitä, onko Nordnetille tulossa jollain aikataululla mahdollisuus käyttää OST:lla olevia osakkeita superluoton vakuutena? Nyt kun salkut punertavat, tekisi mieli siirtää AOT:lla olevia osakkeita OST:lle sen verran, että saisin tuon 50k täyteen.

Ainoa haittapuoli tässä itselleni on tällä hetkellä se, että lainoitusarvoa katoaisi, mikäli jossain vaiheessa haluaisi myönnettyä superluottoa käytttää. Kuinkahan realistisena tällaisen mahdollisuuden OST:lle näette?

Valitettavasti ei ole tulossa koska laki ei salli sitä.

1 tykkäys

Hyppään tässä kohtaa langoille seurattuani keskusteluja ansiokkaasti jo hyvän tovin kentän laidalta. Olen omia kopeekoita hamstraillut noin vuosikymmenen verran erinäköisiin kohteisiin, mutta nyt täytyy hieman lähteä hakemaan vertaistukea ja selvittämään omiakin aivoituksia vääntämällä niitä tekstimuotoon. Alkoi nimittäin hirvittämään, sillä olen ensimmäistä kertaa näpläämässä muiden rahoja siinä omainaisuudessa, että ryhdyin joitakin aikoja sitten isoäidilleni edunvalvojaksi. Tulot hänellä eivät ole nykyisellään, eivätkä koskaan ole olleet, suuren suuret. Mutta nuukana wanhan kansan immeisenä nollakorkoiselle säästötilille on kertynyt kohtalainen summa.

Perustin hänelle osakesäästötilin ja ajattelin lähteä noin kymmeneen yritykseen osto-ohjelmalla sijoittamalla kasaamaan periaatteessa ”ikiholdi” -salkkua. Sijoitettava summa kokonaisuudessaan jää selvästi alle puoleen kokonaisvarallisuudesta. Tarkoitus on kuukausittain vuoden loppuun mennessä laittaa tasasummia valittuihin lappuihin, mikäli v-käyrä jaksaa painella ylöspäin. Mikäli puolestaan bear-trap nasahtaa nilkoille, olen ajatellut lihottaa possaa tavoitehinnoista aina hieman panoksia nostaen 5-6 portaassa.

Eilen ennen closea lähti ensimmäiset n. 10%:n ostot tulille:

UPM @24,59
Huhtamäki @30,50
Qt group @19,95
Nokian renkaat @18,57
Remedy @17,83
Neste @29,08
Revenio @23,94
Konecranes @17,62
Talenom @6,48
Fortum @15,05

Muutama muukin lappu on tarkkailulistalla, mikäli hinnat vielä sattuisivat dyykkaamaan (mm. Olvi, Siltronic, Wärtsilä, Cibus, Harvia, Ponsse, Sampo…). Tarkennetaan sen verran vielä, etten itse ole olemassa edunsaajana näihin varoihin todennäköisesti vuosikymmeniin, jos koskaan, eikä sillä itselleni ole merkitystä. Nykyisellään varojen makuuttaminen vain tuuntuu hölmöläisen hommalle. Vaikuttaako täysin edesvastuuttomalle suunnitelmalle?

3 tykkäystä

En ota muhuun kantaa, mutta onpa pelottavan samankaltainen salkku omani kanssa :smiley:

Itselläni UPM:n, Nokian Renkaiden ja Konecranesin tilalla omassa ikiholdin OST-salkussani on Sampo, Harvia, Digia sekä Exel.

Joko siis rikastutaan yhdessä mummosi kanssa tai vaihtoehtoisesti upotaan samassa veneessä, olkoon onni puolellamme! Olen varmaankin siis jäävi ja puolueellinen arvioimaan tuota, mutta joka tapauksessa omasta mielestäni näyttää oikein fiksulta pitkän aikavälin salkulta. Itse olen hakenut OST:lle sekä vakaita osingonmaksajia että tällaisia mahdollisia “pankinräjäyttäjiä”, jotka onnistuessaan voisivat vaikka kymmenkertaistua, eikä mahdollisista myyntivoitoista tässä vaiheessa vielä joutuisi maksamaan hirveää veroa ennen OST:ltä kotiuttamista.

Fortum osto OST:lle 14.50
40% tilistä

1 tykkäys

Qt:ta, Fortumia, CapMania, Harviaa ja Outoja hankittu nyt Koronan aikaan. Mielenkiinnolla seuraamassa myös Scanfilin matkaa ja myös pientä yhtiötä nimeltä Tecnotree (tuloskäänne käynnissä).
Tulkaa seuraamaan ja keskustelemaan yhtiöistä :slightly_smiling_face:
Scanfil
Tecnotree

1 tykkäys

HOLD (aakkosjärjestyksessä, ilman ilmoitusta painoarvoista)
Fortum
Investor
Ålandsbanken

Hold/ne salkun järjestelyn työkalut:
Aktia
Neste

Myyn pian ja ostan taas, kun homma toimii:
SSAB

Tahaton veivaus - näköjään - vain niin kauan kuin isot pojat shorttaa; myöhemmin muttei nyt vielä pitkään salkkuun:
Nokian Renkaat

Ei siis mitään innovatiivista, vaan tylsän varmaa. Voitolla nyt 2.702 e. Onneksi on mielenkiintoisempi ei-ost-salkku. Verotuksellisesti pitäisi kai olla just toisinpäin. Juurikki on aina niin huono kaikessa, mutta silti onnellinen.

PS. korjasin, kun tarkistin. Narrata ei saa. Poistin listalta Sammon @22,03 ja Nordean @4,56, kun olinkin ostanut vahingossa eri salkkuun ja lisäsin Investorin ja SSAB:n. Muisti on hyvä, mutta lyhyt.

2 tykkäystä

Fortum, Shell, Nel, airliquide, Sasol, Sampo, UPM, Stora, Ericsson, Qt ja Umicore

1 tykkäys

Mulla salkussa vain Qt:ta ja Kamux:ia, 50/50 painoarvolla. AOT:llä ei enään mitään

1 tykkäys

Hei, saanko kysyä, miksi pidätte pitkään pitoon tarkoitettuja osakkeita ostilla? Itse juuri miettinyt jonkinlaista monimutkaista siirto-operaatiota (myynti ja uudelleenosto) ostilta aot:n puolelle, etupäässä siksi että pitkässä pidossa hankinta-olettamassa voisi saada veroetua, ja myös varojen vakuusarvolla voi olla merkitystä jossain vaiheessa. Mutta onko tässä nyt jotain mitä en hoksaa? Omistan lähinnä norjalaisia, ruotsalaisia ja jenkkikasvuosakkeita, joissa ei juurikaan osinkotuloja.

2 tykkäystä

Mitä tarkoitetaan,kun osakesääsäästötiliä kannattaa aika-ajoin rebalasoida jne?

Myyntivoittoja kanttaa kotiuttaa,mutta rebalasoida salkkua?

Tarkoituksena oli siis kysyä mitä tarkoitetaan rebalansoida salkku aika-ajoin?

Varmaankin salkun sisäisen balanssin tarkistaminen/muuttaminen. Siellähän on voinut vuosien varrella tulla isojakin arvon nousuja jolloin oman stragedian mukainen painotus on noussut liian suureksi. Onko stragedia muuttunut jolloin on haettava haluttu balanssi uudelleen. Toimiala kohtainen painotus muuttunut esim lisä ostojen myötä. Tuossa muutama ainakin minun mielestä rebalansoinnin syy, hakea siis itselle sopiva balanssi osakkeiden, toimialojen, maantieteen ym ym suhteen, myös kasvu osakkeiden suhde osinko osakkeisiin mitä kukin itse balanssilla (tasapainolla) hakee.

Kumpaa nyt kannattaisi hankkia osakesäästötilille:Nestettä vai Fortumia,perusteluita kiitos!?

Mietinnässä hankinko vasta Q1/24 tulosjulkistuksen jälkeen.

1 tykkäys