Outokumpu - Jatkuvaa vuoristorataa vai vakavasti otettava sijoituskohde?

Jefferies jatkaa niukalla linjalla Outokummun suhteen, tavoitehinnassa 0,95 EUR laskuvara päivän kurssiin… Olisipa mukava nähdä perustelut, etenkin kun Acerinoxissa nähdään moista nousua. Outsa ja Acerinox ovat kuitenkin ainoat isommat rosteritehtaat USA:ssa ja muuten operoivat erityisesti Euroopassa. Outsan extra on hyvin pelittävä Ferrokromibisnes jonka Acerinox joutuu ostamaan markkinoilta, ja Aceronixilla extrana Erikoismetallia joku 15% liikevaihdosta (sekä jotain muutakin rosterijalostusta Etelä-Afrikka ja Indonesia.

Acerinoxille näkee 4,50 EUR nousuvaran tasoon, jonka on osakkeessa viimeksi ollut 2008
Aperamin tavoite on tämän päivän tasoa

Jefferies: 4,40 (Underperform) → 4,50 EUR & Underperform

Outokumpu : Jefferies continues to underperform with a price target raised from 4.40 to 4.50 EUR.
Acerinox : Jefferies is still buying with a price target raised from 14.50 to 15 EUR.
Aperam : Jefferies remains to be held with a price target raised from 46 to 47 EUR.

https://www.zonebourse.com/actualite-bourse/Avis-d-analystes-du-jour-nbsp-ArcelorMittal-LVMH-Nokia-Vallourec-Roche-Givaudan-Kering-Aper--35853026/

3 tykkäystä

Tästä lienee moni samaa mieltä.

Ovat jatkuvasti ns jälkijunassa Oudon suhteen, en ole vakuuttunut heidän analyytikon osaamisestaan yhtään.

Mielenkiintoista että näkevät noin suuria eroja kolmen suuren välillä

8 tykkäystä

Niinpäs, Elijärven kromikaivos(=Kemin kaivos on ainoa kromikaivos EU:n alueella) on tämän hetken algorytmeissä kuin Nokian verkkoliiketoiminnan arvo osakemarkkinoilla aikoinaan eli ns. “pyöreä nolla”…

Kuinka kauan, viellä, niin se on kurssinrobottajien keskinäinen arvoitus ja vääntö se:

  • “Simply put: when trucks stop, South Africa stops. This is no short-term fix. What started out as sporadic incidents on one or two routes, has spread to the total supply chain, affecting all the transport legs, whether local or long-haul, as well as destinations and originations.”
4 tykkäystä

https://www.metalbulletin.com/Article/3998712/Glencore-warns-of-potential-for-force-majeure-amid-South-Africa-unrest.html

Vielä eivät kromitoimitukset ole viivästyneet, mutta saa nähdä miten tilanne kehittyy…

7 tykkäystä

Stainless Steel tuli mukaan cbam:iin (Carbon Border Adjustment Mechanism)

Steel kuuluu ja stainless ei erikseen rajattu ulkopuolelle.

5 tykkäystä

Niinpäs onkin vaikka jokin aika sitten sitä oltiin drafteissa tai ainakin huhuissa rajaamassa pois!

Euroferin huolenaiheet tuli laitettua SSAB-ketjun puolelle. Vähän tälläinen pidetään peukkuja ja pelätään pahinta -tilanne.

Viekö EU rahat ja kilpailukyvyn, vai aidosti tasoittaa pelikenttää toimialan ja päästöjen globaali luonne huomioiden? Onneksi terästoimiala on koko Eurooppaa koskettava asia, eikä erityisesti tiettyihin maihin erityisesti keskittyvä asia kuten vaikka metsäteollisuus.

3 tykkäystä

Siinäpäs se, konsteja ja keinoja on, mutta se vaatii myös niitä todellisia tahtotiloja:

  • The Carbon Border Adjustment Measure (CBAM) is intended to ensure that products imported into Europe from “dirty” countries are subject to an additional levy at the EU’s external borders. The exact amount of the levy is not yet known, but we’re guessing it will be close to EU ETS prices and should be continuously adjusted.

  • Green Steel is the European euphemism for a product that does not yet exist…

OP: 8,50 (Osta) → 8,20 & Osta
-huomioitu nyt toukokuun annin myötä noussut osakemäärä
-muutenkin päivitetty

Muita kommentteja:
-hinnat jatkaneet nousua, tuotannon ollessa riittämätöntä kysyntään nähden. Myös nousseet raaka-aineet ja EU-tuontirajoitukset tukevat
-2Q vs 1Q Outokumpu ohjeisti toimitukset +0…5% ja oik.käyttökate sama tai parempi
-OP: 2Q odottavat liikevaihto 1865 MEUR (cons 1876 MEUR)
-ja oik. käyttökate 194 MEUR (cons 192 MEUR) (actual 1Q:177 MEUR)
-ja toimitukset 625.000 tons (+3%)
-tavoitehinnasta: perustuu historialliseen EV/EBITDA -arvostuskertoimeen 7,2x, soveltaen 2022-2023 ennusteisiin painotuksella 75% /25% (aiemmin 2021-2022 25%/75%). 2022 ennusteella EV/EBITDA on noin 24% suhdannesyklin huomioivan pitkän aikavälin arvostustason alapuolella

8 tykkäystä

Maksumuuri, mutta otsikko kertoo oleellisen.

Yhtiö kertoo joutuneensa sulkemaan Saksan Dahlerbrückissä sijaitsevan tuotantolaitoksensa toistaiseksi tulvaveden päästyä tunkeutumaan tuotantolinjoille.

Osuus tuotannosta alle 1 %

3 tykkäystä

Ei näköjään niin merkittävä että pörssitiedotetta tekisivät, mutta tekivät kuitenkin lehdistötiedotteen…

News
July 21, 2021

The recent heavy thunderstorms and record rainfall have caused severe flooding and catastrophic damage in several parts of Germany and Western Europe.

The impact in Outokumpu is limited to our cold rolling mill in Dahlerbrück* which saw water ingress into the operating lines, and the operations remain down temporarily. The operations in our Service Centers and other German sites in Krefeld and Dillenburg are uninterrupted.

While our damage assessment remains ongoing, the recovery of the plant is already well underway. We are transferring quotas to other mills and doing our best to mitigate the impact on customer deliveries.

People working for Outokumpu are widely spread throughout Europe and many families are impacted by this catastrophe in one way or another. Our thoughts and sympathies are with the victims and with the relatives of those who lost their lives or homes.

*Dahlerbrück cold rolling mill produces precision strip, employs some 160 people, and represents less than 1% of Outokumpu Group’s total production.

3 tykkäystä

Jeps, olisikohan muuten Mr. Baanin aikana tällaiseen 10%:n liudennusantiin saatu toimarin hyväksyntää ja nimeä alle…?

Tuskinpa vain olisi edes kehdattu ns. “pöydälle esille ottaa” moista…

Sanotaan mitä sanotaan niin näin lyhyeksimyydyssä osakkeessa ja tällaisessa noususyklissä suunnattua antia yksityissijoittajavihamielisempää tekoa ei voi oikeastaan olla olemassakaan, oli johtoportaan perustelut sille sitten aivan mitkä tahansa…?


https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-07-18/record-steel-prices-inject-life-into-long-suffering-industry

  • “The steel industries outside of China will potentially enter a renaissance period,” said Tom Price, head of commodities strategy at Liberum Capital Ltd. in London. “We could see a turnaround story there because those economies just need their steel.”
7 tykkäystä

Kiinassa tulvii ja etelä afrikassa mellakoidaan. Mitenköhän ylös ferrokromin hinta voi nousta…luulen että sen tulemme näkemään seuraavan puolen vuoden sisään ja outokummun kassa kilisee rajusti.

9 tykkäystä

Varsin mielenkiintoinen kysymys ja varsinkin onko laskua edes odotettavissa, aikaan vähään:

  • The power cuts and production restrictions in China’s Inner Mongolia have also caused the ferrochrome price to jump. Today it has already increased by over 10%…

:no_mouth:

5 tykkäystä

Kiinassa viranomainen laittaa kunnolla kampoihin teräksen maastaviemiseksi. Menee viikkotolkulla että tulli käy antamassa hyväksyntänsä shippaamiselle. Jäi vähän auki tää asia kielimuurin takia, mut sanoisin että hyvä homma. Paitti viran puolesta kamala takaisku ja launchin viivästyminen.

2 tykkäystä

Niinpäs…

Threat of increase in Chinese export taxes on steel:

  • In addition, the export interest of many Chinese companies has currently decreased significantly, as the domestic government still intends to adjust the export tax on steel and stainless steel products upwards…
2 tykkäystä

Kl palstalla ihmetellää vientitonneja jotka ovat pienempiä kuin viime vuonna🤔 kuljetetaanko erikautta vai mistä moinen johtuu?

Joku aika sitten, muistaakseni tällä palstalla, asiaa selvitellyt henkilä kertoi yllättävän vähän Outsan tuotannosta laivattavan Torniossa vaan suurin osa kuljetuksista tehdään muuten.

Vientitilastoihin on tullut toukokuun data ja se kuvassa mukana.
1Q2021 aikana metallivienti Tornion satamasta laski, vaikka Outokummun kasvoi, se ihmetytti
Nyt 2Q aikana Tornion 4-5/2021 on viety selvästi ekaa kautta enemmän.
Karkeasti katsottuna Tornion metallivienti ollut kvartterissa noin 300 t tons, kun Outokumpu Tornion raportoimat luvut ovat olleet yleensä 350-400 t tons. Eli onhan niitä muitakin reittejä aina käytössä muuta kuin satama, joten satamadatan perusteella ei mitään varmaa voi päätellä

8 tykkäystä

Jo 16.7 Metal Bulletin arvioinut, että Euroopan rosterispot taas noussut, +200 EUR/t vs 9.7 päivitys.
Nousua vuodessa melkein +100%, toki myös rosterin raaka-aineet kuten Nikkeli n 50% (huom kuvassa hinta USD / pauna) ja myös Ferro-Kromi noussut n 50% (Outsalla oma kaivos, kilpailijoilla ei).

Nyt pitäisi kyetä tekemään hyvää spottikaupaa kiinteiden sopimusten lisäksi, sekä ennen kaikkea neuvottelemaan hyvät hinnat vuodelle 2022, 2021 on kaiketi suurin piirtein loppuun myyty ja kauppapolitiikan puolella safeguardit ja osa tulleista laitettu pystyyn/ uusittu ja melko varmasti julistetaan myös erääntyvät Kiinan/ Taiwanin tullien uusinnat. Lisäksi Kiina pyrkii ohjaamaan teräsvirtaa maahan poistamalla tuontitulleja, poistamalla viennin alv-palautuksia ja pohtiipa vielä vientitullejakin. Kuljetuskapa hinnoissaan. Jne

EUROPE STAINLESS STEEL: Cold-rolled prices continue to rise on tight supply
The price of cold-rolled stainless steel in Europe increased during the week to Friday July 16 amid a shortage of material, sources told Fastmarkets.

Fastmarkets’ weekly price assessment for stainless steel cold-rolled sheet 2mm grade 304 transaction domestic, delivered north Europe was €3,800-3,850 ($4,292-4,551) per tonne on Friday, up by…



https://www.metalbulletin.com/Article/3999167/Stainless-and-special-steels/EUROPE-STAINLESS-STEEL-Cold-rolled-prices-continue-to-rise-on-tight-supply.html

9 tykkäystä

Mielenkiintoinen aloite hiilimaksuista jenkkilänkin suunnasta.
Kummasti hälventää omia huolia kun myös USA on mukana hiilitullihommissa, en näe heidän toiminnassaan samaa sinisilmäisyyttä kuin Euroopassa.

BCA (Border Carbon Adjustment) olisi mukana jopa jo Bidenin infrastrukstuuripaketissa eli ihan pelkän filosofian tasolla ei enää olla vaikka maaliin matkaa olisikin

The BCA is expected to be included in the legislative text of the Democrats-only infrastructure bill that would move through the reconciliation process, Axios reported July 20.

Coons and Peters said the US needs to take these steps to remain competitive globally.

“Despite the leadership of many US businesses in reducing harmful greenhouse gas emissions, they will be left at a disadvantage as trading partners consider levying carbon-related tariffs on certain goods,” a fact sheet on the legislation states.

https://twitter.com/plattsmetals/status/1417564642067505152

8 tykkäystä